Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

+83
lulealizard
Monco
SatanicPanic
Panikvärvning
Hejsan
Blinders
Kneten
Jonsey78
Joope
NallePhu
Burskydd
JohanO
DaVoc
JuniorX
Donowitz
Hankburger
Dustin
Pontaking
LinusFröbergsMustasch
Jokerman
Hostak straffar
Lajon
Ferros
nummer 17
Pajala
Wolfhunter
KaptenBlodskelett
Micke80
Mickeee
Kocur
Urken
Sportsman
Kapten Haddock
Diktatorn
Hockeyprofessorn
Lulefan
Admin
Puckad
Kagen
aleksej
icemask
pingu
Jovi
Ivanhoe
CKa
Bamsefar
Lasse Proppmätt
kniba
Ingemar
Kallepedal
JayDee
Jimmy_Vegas
mango
FruktHamster
UnSaccoDiSoldi
Sundance Kid
LubosC
Purre
#96
Dave Rock
Old Brooklyn
Norlin
rasbiologen
Johan__
hokkzorz
BodenSwe
Högljudd
Beast.
MrA
Björne
Tony Moore
Rönken
Tigerman
Salle
Zeb Macahan
LulefanGBG
Mange
apa19
Dalle
Lars158
Snikne Ville
Zeth
MickkeJ
87 posters

Sida 7 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av MrA lör 23 jan 2016, 08:33

Har inte Skellefteå börjat tafsa på Asolöven? Har för mig att de haft utlån dit med..
MrA
MrA

Antal inlägg : 401
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av MrA lör 23 jan 2016, 08:34

Sportsman skrev:Intressant. Måste nog hålla med om att saik är väldigt duktiga på att ge dem förtroende på ett annat sätt. Förstår faktiskt inte varför man lyfter med spelare och ger dem 0!? sekunder, ta det beslutet innan och sluta fega!
Sen kan man ju ha i åtanke att Norrans lista främst toppas pga av att saik har 3 helt ordinarie 96or som spelar där och kanske inte främst för att man lyft upp nya. Starkt likväl!

Kul med Toolanen! Tycker det är välförtjänt! Smile

Nu blev jag lite nyfiken, hur har MSN räknat med Mastomäki där?
MrA
MrA

Antal inlägg : 401
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Puckad lör 23 jan 2016, 08:46

Sportsman skrev:Intressant. Måste nog hålla med om att saik är väldigt duktiga på att ge dem förtroende på ett annat sätt. Förstår faktiskt inte varför man lyfter med spelare och ger dem 0!? sekunder, ta det beslutet innan och sluta fega!
Sen kan man ju ha i åtanke att Norrans lista främst toppas pga av att saik har 3 helt ordinarie 96or som spelar där och kanske inte främst för att man lyft upp nya. Starkt likväl!

Kul med Toolanen! Tycker det är välförtjänt! Smile
Orkar inte kolla vem som fick 0 sekunder, men om det var en målvakt så verkar det rimligt och klokt.
Just sayin' ...
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Sportsman lör 23 jan 2016, 09:43

MrA skrev:
Sportsman skrev:Intressant. Måste nog hålla med om att saik är väldigt duktiga på att ge dem förtroende på ett annat sätt. Förstår faktiskt inte varför man lyfter med spelare och ger dem 0!? sekunder, ta det beslutet innan och sluta fega!
Sen kan man ju ha i åtanke att Norrans lista främst toppas pga av att saik har 3 helt ordinarie 96or som spelar där och kanske inte främst för att man lyft upp nya. Starkt likväl!

Kul med Toolanen! Tycker det är välförtjänt! Smile

Nu blev jag lite nyfiken,  hur har MSN räknat med Mastomäki där?
Hm, Ja det bör han väl vara med tanke på att Luleå hade nästan 500 min enligt norrans stats. Svårt att se att de skulle kommit upp i det annars.

Sportsman

Antal inlägg : 166
Join date : 13-03-18

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Sportsman lör 23 jan 2016, 09:48

Puckad skrev:
Sportsman skrev:Intressant. Måste nog hålla med om att saik är väldigt duktiga på att ge dem förtroende på ett annat sätt. Förstår faktiskt inte varför man lyfter med spelare och ger dem 0!? sekunder, ta det beslutet innan och sluta fega!
Sen kan man ju ha i åtanke att Norrans lista främst toppas pga av att saik har 3 helt ordinarie 96or som spelar där och kanske inte främst för att man lyft upp nya. Starkt likväl!

Kul med Toolanen! Tycker det är välförtjänt! Smile
Orkar inte kolla vem som fick 0 sekunder, men om det var en målvakt så verkar det rimligt och klokt.
Just sayin' ...
Nej det är ju en annan sak. 
Men flertalet utespeare har fått det. Nässen, Ylivainio m.fl. Leder man med 5-2 som senast mot SAIK så är de väl inget att fundera på.
Kanske lärorikt ändå men samtidigt en liten besvikelse att flyga iväg, ev. missa juniormatch och sen inte få en sekund. Har man bedömt att någon är redo för spel så tycker jag faktiskt att man bör ge dem nått byte oavsett, där är jag med Skellefteås linje. Sen kan det bli begränasat beroende på matchbild etc...

Sportsman

Antal inlägg : 166
Join date : 13-03-18

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Kocur lör 23 jan 2016, 10:19

Ni som är så kära i skaik kan gott hålla er till deras forum. Här behöver ni inte vara.

Kocur

Antal inlägg : 484
Join date : 15-10-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Sportsman lör 23 jan 2016, 10:42

Kocur skrev:Ni som är så kära i skaik kan gott hålla er till deras forum. Här behöver ni inte vara.  
Vet inte vilka du exakt syftar på. 

Att i vissa avseenden kunna se och reflektera över konkurrenters resultat kan hjälpa en att själv utvecklas. 
Luleås juniorhockey har gjort stora framsteg under senaste åren, inte minst genom att ha tagit influenser ifrån andra klubbar.

Vet inte hur insatt du är, men det här var en ignorant kommentar.

Sportsman

Antal inlägg : 166
Join date : 13-03-18

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Admin lör 23 jan 2016, 11:32

Håll er till ämnet och sluta upp med pajkastningen.
Signaturen Kocur bannad från forumet efter upprepade varningar.
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 1072
Join date : 12-01-21

https://www.luleahockeyforum.com

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av KaptenBlodskelett lör 23 jan 2016, 11:33

Jag gillar inte att lägga mig i konflikter som jag inte har med att göra, men jag måste ändå i stilla ton vädja:

Sluta för helvete att förorena forumet! Jag vill läsa om hockey eller motsvarande, och den här typen av konflikter kan ni fan ta i PM, om alls!

Jag skiter i vem som börjat eller vem som har rätt eller fel, men det är så förbannat tröttsamt att behöva läsa detta hela tiden. Vissa dagar har jag undvikit att gå in här och läsa bara för att slippa bli på dåligt humör.

Snälla, ge er! Det är inte såhär det ska vara på ett forum som fram tills nyligen överlag har haft en anmärkningsvärd god stämning!

Edit: Såg just att Admin vidtagit åtgärder, ta bort mitt frispel om du vill! Skål!
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2846
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Urken lör 23 jan 2016, 11:57

Oavsett vad vi tycker om att ta med juniorer som endast får sitta i båset, så känner jag en genuin glädje och framtidstro när vi bevisligen har junisar som tränarna tror tillräckligt mycket på för att få byta om. Det är flera steg i rätt riktning. Att vissa dessutom fått spela och inte gjort bort sig är grymt roligt. Den, hittills, bästa junioren är väl ändå Gustafsson som klev in och levererade över förväntan under vår målvaktskris.

Nästa steg är väl att alltid ha någon/några juniorer ombytta som får spela någon minut och mer därutöver ifall vi leder med något mål mot slutet.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Lasse Proppmätt lör 23 jan 2016, 13:08

MrA skrev:
Kocur skrev:
Urken skrev:Svårplacerat inlägg, men det fick hamna här.

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2016/01/17/linkoping-ar-bast-pa-att-plocka-upp-juniorer/

"Egentligen gäller detta även HV71, Luleå, Modo och Rögle, som luftat alla sina utespelare man haft uppe i A-laget. Det är bara en uppkallad reservmålvakt som inte fått speltid av de juniorerna man kallat upp."

Det tar sig. Har varit riktigt roligt att i vinter få se olika juniorer visa upp sig, även om det bara är en kort stund. Största utropstecknet av dem alla var Gustafsson.

Nämen vad säger skellefteå och deras fans om detta? Måste vara fel! Alla vet ju att Skellefteå är bästigast i hela världen på att få fram juniorer och egna produkter. Dom har ju  slagit sig för bröstet uti detta i åratal. Sen att flera av juniorerna inte kommit från deras led kvittar...direkt man drar på sig en tröja är man per definition en egen produkt i den stan....

Fast deras får spela flest minuter, dvs de får komma in i hetluften på riktigt, inte alibiuppkallningar. Nässen är väl tex uppskriven på åtminstone 2 matcher, men minutrarna är väl lika med noll (om jag inte missat ngt från första matchen)

http://norran.se/hockeybloggen/skelleftea-aik-i-topp-juniorerna-spelar-mest-i-hela-shl-519069

Nu räknas väl backarna Aho & Petterson & anfallarna Olsson Holmström in som juniorer 4 st som är helt ordinarie i truppen och 3 st snittar mer än 10min/match dessutom har dom Olsson som snittar 9min

Aho snittar 14min Holmström 13min Petterson 11min sen har Skaik luftat 4 st Juniorer som likt LHF snittar 4-5/min två st har vart med mer än 10 matcher och två st under 5 matcher vore intressant att veta om Wigerli/Öhman verkligen spelat i alla matcher då SHL:s hemsida bara för statistik för snittid per spelad match inte om man får sitta på bänken Wingerli har ju varit med i 21 matcher Öhman 10 matcher och Isak Stenlund-Ädelgran har två matcher 4min vet inte om han fick 4min i båda skulle vara kul men jag ids inte gå igenom match för match ang alibiuppkallning
Tim Söderlund har 5 matcher på kontot och 5min i snitt men fick han spela i ALLA 5 matcher?

Tyvärr för LHF så har vi för få juniorer som är ordinarie i truppen (Masto Själin Jaros) och inte får så mycket istid i snitt per match för att man ska kunna vara med högre upp i den statistiken.

Hade LHF haft Jaros Själin och Masto som helt ordinare från början av säsongen hade vi kanske legat högre upp.

För nu är det ju bara Masto som fått ordentligt med istid och spelat många matcher och då är han ändå under 10min i snitt på 30 matcher

Jaros har 14min på 8 matcher och Själin 4min på 18 matcher

Sen har vi ett gäng som snittar runt 4-5min och har spelat 4-5 matcher
Juntto,Toolanen,Lundeström,Ylivainio åsså han som sticker ut mest Nässen 4 matcher snitt 14 SEKUNDER
J20 spelaren Toolanen fick inte spela alls i matchen mot Skaik senast men det är ju förståligt då det var lite av en prestigematch så tränarna vågade nog inte lufta han men å andra sidan luftade ju inte Skaik någon från J20 laget heller.

Men dom J20 spelare som fått chansen har fått istid i nästan ALLA matcher det VET jag då jag håller koll på sånt eftersom jag tycker LHF bör bättra sig när det gäller att lufta och låta sina juniorer få istid och då är det riktigt kul att man luftat en 16 åring Lundeström så det är ett steg i rätt riktning nu gäller det bara att låta dom få ännu mer istid.

Det är alltså bara TVÅ alibiuppkallning Nässen och målvakten Masiello som ju var andremålvakt bakom junioren Gustavsson.

För LHF två st målvakter som fått vara med i truppen Gustavsson/Masiello Gutsavsson har stått i mål från start i tre matcher men han finns INTE med i statistiken över snittistid på SHL:s hemsida han står på 0.00 trots att han har stått i tre matcher så där ska vi ju plussa på med totaltiden med 89 min då han ju blev utbytt av taktiska skäl när vi skulle bärga hem poäng i en match.


LHC har ju 5 st juniorer ordinare i truppen
3 backar 2 st Carlsson,Hansson snittar lite över 10min och Forsling som snittar c:a 15min
och 2 anfallare Törnkvist lite över 10min och Gallo 7min
Sen har dom ju luftat 2 juniorer som fått 9-10 min och 3 som fått kring 4-5min och 2 som inte fått spela alls.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Rönken lör 23 jan 2016, 13:16

Kan inte spela juniorer bara för att kanske, men är ju bra symbolvärde att lufta så många som möjligt så det finns något att se upp till för juniorspelare. Trots allt ett fall framåt denna säsongen, får tänka på hur usel start på säsongen Luleå hade. Med en bättre säsongsinledning är det så klart enklare att match in juniorer. 

Förhoppningsvis blir det färre nya spelare nästa säsong och stabilare start och då får vi se hur långt Luleå kommit. Vore väl inte helt orimligt att Gustavsson är andre-keeper, Lundeström mfl får fler minuter än i år.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av KaptenBlodskelett lör 23 jan 2016, 13:31

Rönken skrev:Kan inte spela juniorer bara för att kanske, men är ju bra symbolvärde att lufta så många som möjligt så det finns något att se upp till för juniorspelare. Trots allt ett fall framåt denna säsongen, får tänka på hur usel start på säsongen Luleå hade. Med en bättre säsongsinledning är det så klart enklare att match in juniorer. 

Förhoppningsvis blir det färre nya spelare nästa säsong och stabilare start och då får vi se hur långt Luleå kommit. Vore väl inte helt orimligt att Gustavsson är andre-keeper, Lundeström mfl får fler minuter än i år.
Det där är ju som nämnts innan en rysligt viktig faktor. För att matcha in juniorer behövs arbetsro. Sen pratas det ofta om juniorer som om de vore strömlinjeformade. Det är inte helt oväsentligt hur bra de faktiskt är. Inte så att vi har dåliga juniorer, det har vi inte, men det är inte rättvist att bara klumpa ihop landets juniorer i någon slags grå massa. Det är säkert mer än en klubb som helt enkelt inte har så många sådana som man anser vara redo, och då är det direkt orättvist att slänga in dem i laget. I synnerhet om laget i övrigt går tungt.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2846
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Tigerman lör 23 jan 2016, 14:09

Gustavsson har 178,34 minuter. Det är bara två juniormålisar som överhuvudtaget har matchtid i SHL så här långt, den andre är Felix Sandström med 723 minuter. Noterbart i sammanhanget är att Filip ett år yngre.

Jag skulle tro att Filip får chansen som andremålis nästa år, om man nu inte väljer att matcha in honom i Asplöven istället (om de nu håller sig kvar) för att få maximalt med speltid. Sedan får vi väl hoppas att han fortsätter spela för vår fina förening i några år till, men det är ju en Skellefteåspelare från början så man ska nog inte bli förvånad om han väljer att gå dit så småningom.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av MrA lör 23 jan 2016, 19:43

Lasse Proppmätt skrev:
MrA skrev:
Kocur skrev:
Urken skrev:Svårplacerat inlägg, men det fick hamna här.

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2016/01/17/linkoping-ar-bast-pa-att-plocka-upp-juniorer/

"Egentligen gäller detta även HV71, Luleå, Modo och Rögle, som luftat alla sina utespelare man haft uppe i A-laget. Det är bara en uppkallad reservmålvakt som inte fått speltid av de juniorerna man kallat upp."

Det tar sig. Har varit riktigt roligt att i vinter få se olika juniorer visa upp sig, även om det bara är en kort stund. Största utropstecknet av dem alla var Gustafsson.

Nämen vad säger skellefteå och deras fans om detta? Måste vara fel! Alla vet ju att Skellefteå är bästigast i hela världen på att få fram juniorer och egna produkter. Dom har ju  slagit sig för bröstet uti detta i åratal. Sen att flera av juniorerna inte kommit från deras led kvittar...direkt man drar på sig en tröja är man per definition en egen produkt i den stan....

Fast deras får spela flest minuter, dvs de får komma in i hetluften på riktigt, inte alibiuppkallningar. Nässen är väl tex uppskriven på åtminstone 2 matcher, men minutrarna är väl lika med noll (om jag inte missat ngt från första matchen)

http://norran.se/hockeybloggen/skelleftea-aik-i-topp-juniorerna-spelar-mest-i-hela-shl-519069

Nu räknas väl backarna Aho & Petterson & anfallarna Olsson Holmström in som juniorer 4 st som är helt ordinarie i truppen och 3 st snittar mer än 10min/match dessutom har dom Olsson som snittar 9min

Aho snittar 14min Holmström 13min Petterson 11min sen har Skaik luftat 4 st Juniorer som likt LHF snittar 4-5/min två st har vart med mer än 10 matcher och två st under 5 matcher vore intressant att veta om Wigerli/Öhman verkligen spelat i alla matcher då SHL:s hemsida bara för statistik för snittid per spelad match inte om man får sitta på bänken Wingerli har ju varit med i 21 matcher Öhman 10 matcher och Isak Stenlund-Ädelgran har två matcher 4min vet inte om han fick 4min i båda skulle vara kul men jag ids inte gå igenom match för match ang alibiuppkallning
Tim Söderlund har 5 matcher på kontot och 5min i snitt men fick han spela i ALLA 5 matcher?

Tyvärr för LHF så har vi för få juniorer som är ordinarie i truppen (Masto Själin Jaros) och inte får så mycket istid i snitt per match för att man ska kunna vara med högre upp i den statistiken.

Hade LHF haft Jaros Själin och Masto som helt ordinare från början av säsongen hade vi kanske legat högre upp.

För nu är det ju bara Masto som fått ordentligt med istid och spelat många matcher och då är han ändå under 10min i snitt på 30 matcher

Jaros har 14min på 8 matcher och Själin 4min på 18 matcher

Sen har vi ett gäng som snittar runt 4-5min och har spelat 4-5 matcher
Juntto,Toolanen,Lundeström,Ylivainio åsså han som sticker ut mest Nässen 4 matcher snitt 14 SEKUNDER
J20 spelaren Toolanen fick inte spela alls i matchen mot Skaik senast men det är ju förståligt då det var lite av en prestigematch så tränarna vågade nog inte lufta han men å andra sidan luftade ju inte Skaik någon från J20 laget heller.

Men dom J20 spelare som fått chansen har fått istid i nästan ALLA matcher det VET jag då jag håller koll på sånt eftersom jag tycker LHF bör bättra sig när det gäller att lufta och låta sina juniorer få istid och då är det riktigt kul att man luftat en 16 åring Lundeström så det är ett steg i rätt riktning nu gäller det bara att låta dom få ännu mer istid.

Det är alltså bara TVÅ alibiuppkallning Nässen och målvakten Masiello som ju var andremålvakt bakom junioren Gustavsson.

För LHF två st målvakter som fått vara med i truppen Gustavsson/Masiello Gutsavsson har stått i mål från start i tre matcher men han finns INTE med i statistiken över snittistid på SHL:s hemsida han står på 0.00 trots att han har stått i tre matcher så där ska vi ju plussa på med totaltiden med 89 min då han ju blev utbytt av taktiska skäl när vi skulle bärga hem poäng i en match.


LHC har ju 5 st juniorer ordinare i truppen
3 backar 2 st Carlsson,Hansson snittar lite över 10min och Forsling som snittar c:a 15min
och 2 anfallare Törnkvist lite över 10min och Gallo 7min
Sen har dom ju luftat 2 juniorer som fått 9-10 min och 3 som fått kring 4-5min och 2 som inte fått spela alls.

Om man klickar på respektive spelare, så får man spelarens statistik per match. Iom att TOI är med där, så syns de om de spelat ngt eller ej. I nässens fall ser man att han ej var på isen i två matcher och hade 54 sek i den tredje...
MrA
MrA

Antal inlägg : 401
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Sportsman lör 05 mar 2016, 16:42

Idag matchar konkurenterna Skellefteå totalt 9!? juniorer. Tilläggas bör att väl ca 4 av dem är mer eller mindre ordinarie i A-laget, men likväl bra gjort.
Varför passar inte Luleå på att vila några ordinarie och ge chansen till fler? Så mycket har de trots allt inte att spela för. Tycker det är lite fegt och långsiktigt en dålig strategi om man vill fostra egna.

Sportsman

Antal inlägg : 166
Join date : 13-03-18

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av MrA lör 05 mar 2016, 16:48

Att de inte har något att spela för håller jag inte med om, däremot har varken Frölunda eller Skellefteå det...

Edit: för att förtydliga, allt mellan plats 3 och 7 möjligt för Luleå i dagsläget..
MrA
MrA

Antal inlägg : 401
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Puckad mån 02 maj 2016, 12:08

En fråga kring juniorverksamheten, hur fungerar med kontrakt etc. Kan j20 (eller j18) spelare leva på sin sport? Hur långa kontrakt har de?

Jag är ute efter skillnaderna för dessa ungdomar och som nu signats för A laget.

Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av MrA mån 02 maj 2016, 12:37

Ulf är junioransvarig, och enligt honom är det bara boende och mat som ersätts om man inte har kontrakt med a-laget..

https://twitter.com/ulfengman/status/726780551437365250
MrA
MrA

Antal inlägg : 401
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Micke80 mån 02 maj 2016, 13:00

Puckad skrev:En fråga kring juniorverksamheten, hur fungerar med kontrakt etc. Kan j20 (eller j18) spelare leva på sin sport?  Hur långa kontrakt har de?

Jag är ute efter skillnaderna för dessa ungdomar och som nu signats för A laget.


http://bloggar.expressen.se/sannylindstrom/

Nu är det ju inte Luleå som specifik förening Sanny pratar om, men om det stämmer det han skriver och att Luleå inte betalar nått så är det konstigt att vi överhuvudtaget lyckas få hit talanger.

"Det har gjort att det faktiskt finns klubbar runt om i Sverige som betalar 15 åringar en månadslön på 10-15 tusen kronor plus mat och fri bostad."
"När spelaren skriver sitt första SHL kontrakt, det så kallade rookiekontrakten, är lönen reglerad till en ingångslön på 18800 kr i månaden för en 18 åring.
Spelaren i fråga ska erbjudas ett kontrakt när han spelat totalt 100 minuter i SHL.

En agent jag pratade med berättade att han kände till en ung spelare som fått gått ner i lön när han skrev rookiekontraktet från det avtal han signerade när han värvades till hockeygymnasiet".

Lägger man sen till det han snackar om vad gäller utvecklingen av spelarna och om man väljer att tro på det han skriver så måste helt enkelt även Luleå betala spelarna nått.
"Agenter och NHL scouter jag pratat med under slutspelet vittnar om fyra klubbar i Sverige som de anser tillhandahåller den bästa träningen, utvecklingsmöjligheterna och ett spelsystem som passar dagens hockey.
Det handlar om Frölunda, Skellefteå, Djurgården och Linköping."

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Rönken mån 02 maj 2016, 22:35

http://www.kuriren.nu/100-hockey/talangen-vill-lamna-lhf-8834011.aspx

Ylivainio vill lämna Luleå, kanske inte så förvånande då han inte verkar ingå i den grupp av spelare man satsar på.

Kuriren.nu skrev:ISHOCKEY Har meddelat Luleå Hockey att han tittar på andra alternativ.
Jesper Ylivainio är fostrad i Övertorneå HF och har spelat 174 juniormatcher för Luleå Hockey. Förra säsongen fick han chansen att både träna och spela med A-laget, men den lille teknikern fanns inte med bland de fem spelare som fick ett juniorkontrakt. Nu har han meddelat klubben att han söker andra alternativ.

– De har ju valt att satsa på andra spelare så då är det bara för mig att söka mig vidare. Jag har ju spelat tre år i J20 och känner att jag behöver spela seniorishockey, säger han till Kuriren.

Vad är viktigt i valet av klubb?

– Att det är en klubb som vågar ge mig chansen och som tror på mig.

Siktar du på allsvenskan eller division 1?

– Självklart vill jag hellre spela i allsvenskan, men det ska ju vara i en klubb där jag får istid också. Vi får se, just nu sitter jag bara och väntar. Agenten sköter resten, men seniorishockey vill jag spela.

Känner du dig besviken?

– Ja, det är klart att jag gör. Jag har ändå varit här i fyra år.

Ulf Engman, ungdomsansvarig i föreningen, delar forwardens uppfattning och säger att Jesper Ylivainio är mogen för seniorspel.

– Vi har pratat med honom om det och står bakom honom om han får chansen. Vi ser helst att han spelar i allsvenskan, men det är inte lika enkelt att lösa nu när Asplöven åkte ut, säger Ulf Engman.

Jesper Ylivainio kommer fortsätta att träna med juniorlaget fram till att ett klubbyte blir aktuellt.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Puckad tis 03 maj 2016, 21:18

@Micke80, tack för svaret.
Bäringen var förståss på de junior som vi nu erbjudit a-lags kontrakt, och allt snack om att vi inte kommer att kunna ge dom chansen.
Det du skriver stärker min bild att de kontrakten är till för att säkra att de blir kvar i klubben under sin utbildning. Och att de skall få den genom matcher i J-lagen.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Wolfhunter mån 04 jul 2016, 16:03

Enbom i NSD
Här är Luleå Hockeys nya junior-strategi
08:35 | 16-07-04
LULEÅ/ISHOCKEY Luleå Hockey har förändrat sin juniorstrategi. Från och med nästa säsong blir det betydligt viktigare att J20-laget når sportsliga framgångar. "Jag tycker absolut att vi är ikapp Skellefteå på juniorsidan", säger Stefan Enbom, vd i Luleå Hockey.

Dela Tweeta
Du kanske såg att Luleå Hockey skickar tre lag och all personal till fjällen i augusti? Ett av lagen som får åka dit är hur som helst föreningens äldsta juniorlag.

Och det är ingen slump. Nu berättar vd:n Stefan Enbom att Luleå ska förändra en hel del kring J20-laget.

– Den sportsliga ledningen har haft rätt mycket diskussioner under året om vår J20-satsning. Vi känner allihop på något vis att vi vill spetsa vår satsning. Tidigare har vi månat enormt mycket kring att ha bra bredd och skola fram bra SHL-spelare. Nu kommer vi fokusera ännu mer på att göra bra resultat på vårt J20-lag och vårt J18-lag också, säger Stefan Enbom.

Han fortsätter.

– J20 som lag ska kunna vara med och mäta sig med de bästa i Sverige. Då ska J20-laget också göra toppbestigningar i fjällvärlden.

Ni ska alltså göra en förändrad satsning på J20-laget?

– Det är en lite riktningsförändring. Det är något som vi har resonerat kring, att det finns en viktig aspekt som spelare att lära dig att fullt ut försöka bli en vinnare. De som spelar i J20 måste tävla för fullt för att bli vinnare. Det är lite grann det vi jobbar med dagligen, för att kunna gå från bra till bäst. Då måste vi på alla plan, ungdomsverksamheten, j-laget och kontoret med, vilja bli bäst. Det är inte bara A-laget som ska bli bäst.

Vem är hjärnan bakom den här förändringen?

– Det är väldigt mycket utifrån "Osten" (Lars Bergström), han är sportsligt ansvarig i föreningen I sin nya roll som general manager är han mer ansvarig för helheten och den röda tråden. Men det kommer också från Ulf (Engman, chef för LHF Unga), juniortränare och från alla i föreningen. Vi vill själva tävla och bli bättre.

Får ni fram fler bra spelare om ert J20-lag når framgångar som lag?

– Föreningen tog ett fantastiskt klokt beslut för fem-sex år sedan, och det var att satsa ordentligt på ungdomssidan och juniorsidan. Vi höjde budgeten med 3-5 miljoner och hade heltidsanställda tränare hela vägen. Vi har jobbat väldigt bra och strukturerat genom åren. Men en sån här satsning tar lite tid. Att vi kunde skriva A-lagskontrakt ed fem juniorer nu är ett väldigt tydligt tecken på att vi verkligen börjar få resultat.

Enbom tar ett andetag och fortsätter sedan:

– Flera av de som gjort hela den här resan från J16, via hockeygymnasiet och upp i SHL spelar nu i NHL. Många glömmer de som gjort den resan bara för att de inte är svenskar. Men de har gått genom vår verksamhet och blivit skolade till NHL-spelare. Peter Cehlarik och Dean Kukan är exempel på det. De har faktiskt kommit hit som 15-åringar och blivit NHL-spelare i vår juniorverksamhet och a-lagsverksamhet.

Enligt Enbom bestämde sig Luleå för fem år sedan att satsa mer pengar på juniorverksamheten för att "de ville ikapp kamraterna i Skellefteå".

– Nu känns det som att vi är ikapp.

Du känner att ni är ikapp Skellefteå nu?

– Det känner jag. Det känner vi i föreningen.

Hur ligger ni till budgetmässigt på J20-sidan, om du jämför med andra lag?

– Vi tror väl att vi ligger i topp. Vi satsar absolut mest pengar på det, men det har också med att en stor del i kostnadsmassan är resekostnader. Vi har de dyraste resekostnaderna. Men vi försöker också se till att de har toppklass på allt annat runtomkring, säger Enbom och syftar på fystränare, medicinskt team och sådana saker.

Betalar ni lön till J20-spelare?

– Det gör vi inte. Däremot ser vi till att de har väldigt bra förutsättningar med allt runt omkring.
Henrik Danielsson

Wolfhunter

Antal inlägg : 1151
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Pajala mån 04 jul 2016, 16:19

ikapp Skellefteå .... jo tjena vad drömde Stefan om egentligen ?
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18157
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Puckad mån 04 jul 2016, 18:49

Spontant känns det sådär med det som Enbom förmedlar.

Risken ökar helt klart att vissa spelare söker sig till andra lag, om de känner att de inte tillhör de utvalda.
Detta inlägg är värt att fundera på i en reflektion...
Hockeyprofessorn skrev:Undrar hur det står till med hockeykunnandet i mitt kära LHF, Eric Berkerud som lämnade LHF i somras då han "bara" skulle få spela J18 under årets säsong är i dag en ledande spelare i VIK:s J20 superelitlag, har debuterat för J18 landslaget och i förra veckan debuterade han för VIK i allsvenskan. Och Luleå trodde inte på honom? Oscar Nord, tror jag, lämnade klubben i sitt hjärta då han som sista års junior (J20) inte ens blev erbjuden att få sommarfysa med Luleås A-lag. Han går nu som på en räls i Malmös J20 superelitlag och närmar sig spel i Malmös A-lag (var trettonde forwards senast). Och honom trodde man inte på i Luleå? Är det någon vänlig själ som kan svara på hur det har blivit så? Är det för att de när de började på hockeygymnasiet ursprungligen kommer från Stockholm och inte har som Osten brukar säga; anknytning till Luleå och länet?
Båda spelarna ovan har burit C-et i sina nya j20-lag, så lite hockey kan de säkert.


Jag förstår värdet av att spela i högsta juniortoppen, men det Enbom säger är väl indirekt också att träningskvaliteten inte är så bra att det automatiskt ger oss platser i juniorernas finrum.
Trots att vi utbildat många sedan 16-års åldern, minst.
Och då vill man lösa det med att satsa mer på vissa, toppa och göra allt för att laget skall vinna.
Men kanske inte allt för att ge max utbildning till alla spelare.

Det kommer riskerar snarare att öka antalet spelare som söker sig till andra platser för att maximera sin utbildning.

Nåväl, the proof is in the pudding.
Vi får väl se om några år om detta gett bättre placeringar för att man agerat kortsiktigt, eller sämre för att de som inte tillhört 1.a skiktet gått någon annanstans.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Tigerman mån 04 jul 2016, 23:28

Puckad skrev:Spontant känns det sådär med det som Enbom förmedlar.

Risken ökar helt klart att vissa spelare söker sig till andra lag, om de känner att de inte tillhör de utvalda.
Detta inlägg är värt att fundera på i en reflektion...
Hockeyprofessorn skrev:Undrar hur det står till med hockeykunnandet i mitt kära LHF, Eric Berkerud som lämnade LHF i somras då han "bara" skulle få spela J18 under årets säsong är i dag en ledande spelare i VIK:s J20 superelitlag, har debuterat för J18 landslaget och i förra veckan debuterade han för VIK i allsvenskan. Och Luleå trodde inte på honom? Oscar Nord, tror jag, lämnade klubben i sitt hjärta då han som sista års junior (J20) inte ens blev erbjuden att få sommarfysa med Luleås A-lag. Han går nu som på en räls i Malmös J20 superelitlag och närmar sig spel i Malmös A-lag (var trettonde forwards senast). Och honom trodde man inte på i Luleå? Är det någon vänlig själ som kan svara på hur det har blivit så? Är det för att de när de började på hockeygymnasiet ursprungligen kommer från Stockholm och inte har som Osten brukar säga; anknytning till Luleå och länet?
Båda spelarna ovan har burit C-et i sina nya j20-lag, så lite hockey kan de säkert.


Jag förstår värdet av att spela i högsta juniortoppen, men det Enbom säger är väl indirekt också att träningskvaliteten inte är så bra att det automatiskt ger oss platser i juniorernas finrum.
Trots att vi utbildat många sedan 16-års åldern, minst.
Och då vill man lösa det med att satsa mer på vissa, toppa och göra allt för att laget skall vinna.
Men kanske inte allt för att ge max utbildning till alla spelare.

Det kommer riskerar snarare att öka antalet spelare som söker sig till andra platser för att maximera sin utbildning.

Nåväl, the proof is in the pudding.
Vi får väl se om några år om detta gett bättre placeringar för att man agerat kortsiktigt, eller sämre för att de som inte tillhört 1.a skiktet gått någon annanstans.
Det beror ju helt och hållet på hur man väljer att gå till väga. Jag antar man fokuserat helt på individutveckling under senare åren och inte brytt sig särskilt mycket om hur J20-laget gått i serien. Och kanske då också att man fokuserat rätt hårt på de man trott har de bästa förutsättningarna, varför "medelskiktet" i vissa fall prioriterats bort? Det i sig kanske får en del att tvivla på att LHF verkligen är rätt lag att gå till. Och i så fall borde det absolut bli lättare att rekrytera bra spelare om J20-laget närmar sig Sverigetoppen. Samtidigt är det ju oerhört viktigt att från ledarhåll komma ihåg att målet för föreningen måste vara att få spelare till A-laget, d.v.s. individutveckling och hitta de med bäst förutsättning, men det har de rimligen koll på redan. Kort sagt, jag ser inte att de två behöver stå i motsats till varandra.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av nummer 17 ons 12 okt 2016, 14:12

Vi har tydligen en bra ungdomsverksamhet med gott renomè. http://kuriren.nu/100-hockey/supertalang-pa-vag-till-lulea-en-riktig-sniper-9006403.aspx

nummer 17

Antal inlägg : 1214
Join date : 14-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av UnSaccoDiSoldi lör 05 nov 2016, 15:21

TV-Pucken 2016 - Norrbotten
Playing Statistics
Rk No Name Pos       GP G A TP
1 24 Gunler, Noel RW 6 8 5 13
2 17 Ribom, Emil RW 5 1 4 5
3 9 Bäckström, Arvid RW 5 2 2 4

Hur bra är Gunler?
UnSaccoDiSoldi
UnSaccoDiSoldi

Antal inlägg : 235
Join date : 12-06-02
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville lör 05 nov 2016, 17:57

UnSaccoDiSoldi skrev:TV-Pucken 2016 - Norrbotten
Playing Statistics
Rk No Name Pos           GP G A TP
1 24 Gunler, Noel RW 6 8 5 13
2 17 Ribom, Emil RW 5 1 4 5
3 9 Bäckström, Arvid RW 5 2 2 4

Hur bra är Gunler?
http://stats.swehockey.se/Players/Statistics/ScoringLeaders/7185
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6383
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville lör 05 nov 2016, 19:54

Snikne Ville skrev:
UnSaccoDiSoldi skrev:TV-Pucken 2016 - Norrbotten
Playing Statistics
Rk No Name Pos           GP G A TP
1 24 Gunler, Noel RW 6 8 5 13
2 17 Ribom, Emil RW 5 1 4 5
3 9 Bäckström, Arvid RW 5 2 2 4

Hur bra är Gunler?
http://stats.swehockey.se/Players/Statistics/ScoringLeaders/7185
...och
https://twitter.com/antonj85/status/794143861044035584
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6383
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Sportsman lör 12 nov 2016, 11:17

Pajala skrev:ikapp Skellefteå ....  jo tjena vad drömde Stefan om egentligen ?

Ja ett märkligt uttalande av Stefan. Måste väl vara för att provocera?

Javisst, det har blivit mycket bättre och vi är tom. före saik i J20 för tillfället, men det säger ju inte allt.

Lite statistik från gårdagens Fredagsmatch där Saik slog Rögle med 0-3. 
6 juniorer i laguppställningen och speltid enligt följande: 13.08, 10.41, 10.17, 10.02, 7.53, 6.36. Läser inte Luleås ledning statistik och följer med i andra lags utveckling!? 

De spelar sina junisar till skillnad från oss som i bästa falla har dem med på bänken och, med undantag för suveränen Lundeström, bara i nödfall spelar dem.

Sportsman

Antal inlägg : 166
Join date : 13-03-18

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville mån 05 dec 2016, 13:08

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6383
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Old Brooklyn sön 19 mar 2017, 14:48

Nämde detta i tråden om J18. Inget av våra herrlag når alltså till kvartsfinal i respektive slutspel. Kanske kan året ses med lite blida ögon då alla lag (J20, J18 och J16) går till slutspel, men samtidigt måste det kritiseras då vi själva påstår att vi har ett av landets bästa ungdomsverksamhet samtidigt som det är helt slutspelat i föreningen redan nu. Inget av våra juniorlag är alltså top åtta i Sverige.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Pajala sön 19 mar 2017, 15:02

Old Brooklyn skrev:Nämde detta i tråden om J18. Inget av våra herrlag når alltså till kvartsfinal i respektive slutspel. Kanske kan året ses med lite blida ögon då alla lag (J20, J18 och J16) går till slutspel, men samtidigt måste det kritiseras då vi själva påstår att vi har ett av landets bästa ungdomsverksamhet samtidigt som det är helt slutspelat i föreningen redan nu. Inget av våra juniorlag är alltså top åtta i Sverige.

spiralen pekar nedåt .... No
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18157
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Ferros sön 19 mar 2017, 15:21

Samtidigt så mötte ju J20 landets kanske bästa juniorverksamhet, i form av Frölunda, i åttondelsfinalen, där även vårt J20 tar ledningen med 1-0 i matcher, och är sedan 15minuter från att gå vidare med 2-0 i matcher. I sista matchen avgörs det på straffläggning, och då avgör två av Finlands största löften matchen till Frölundas fördel.

På något sätt så är det väl inte ett jättemisslyckande? Visst, top10 gick inte alls lika bra som man hade kunnat hoppats, men samtidigt har vi flera unga lovande killar som gått in och tagit roller i A-laget, det väger tyngre än hur J20 placerar sig.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Tony Moore sön 19 mar 2017, 15:25

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7680
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Tigerman sön 19 mar 2017, 22:30

Ferros skrev:Samtidigt så mötte ju J20 landets kanske bästa juniorverksamhet, i form av Frölunda, i åttondelsfinalen, där även vårt J20 tar ledningen med 1-0 i matcher, och är sedan 15minuter från att gå vidare med 2-0 i matcher. I sista matchen avgörs det på straffläggning, och då avgör två av Finlands största löften matchen till Frölundas fördel.

På något sätt så är det väl inte ett jättemisslyckande? Visst, top10 gick inte alls lika bra som man hade kunnat hoppats, men samtidigt har vi flera unga lovande killar som gått in och tagit roller i A-laget, det väger tyngre än hur J20 placerar sig.
Apropå det sistnämnda, jag pratade med en av Timrås J20-ledare för ett litet tag sedan och han tyckte placeringen i Top-10 har så liten betydelse i slutändan att det var inget de fokuserade på överhuvudtaget.

För övrigt åkte även ettan i Top-10 Malmö ut mot AIK som var näst sista lag att ta sig till slutspelet via fortsättningsserien.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Lajon sön 19 mar 2017, 23:04

Old Brooklyn skrev:Nämde detta i tråden om J18. Inget av våra herrlag når alltså till kvartsfinal i respektive slutspel. Kanske kan året ses med lite blida ögon då alla lag (J20, J18 och J16) går till slutspel, men samtidigt måste det kritiseras då vi själva påstår att vi har ett av landets bästa ungdomsverksamhet samtidigt som det är helt slutspelat i föreningen redan nu. Inget av våra juniorlag är alltså top åtta i Sverige.

Huruvida lagen går långt i respektive J-slutspel bör man inte fästa så stor vikt på, det intressanta är hur bra de individuella spelarna klarar sig när dom kommer upp i A-laget.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Lulefan mån 20 mar 2017, 00:28

Lajon skrev:
Old Brooklyn skrev:Nämde detta i tråden om J18. Inget av våra herrlag når alltså till kvartsfinal i respektive slutspel. Kanske kan året ses med lite blida ögon då alla lag (J20, J18 och J16) går till slutspel, men samtidigt måste det kritiseras då vi själva påstår att vi har ett av landets bästa ungdomsverksamhet samtidigt som det är helt slutspelat i föreningen redan nu. Inget av våra juniorlag är alltså top åtta i Sverige.

Huruvida lagen går långt i respektive J-slutspel bör man inte fästa så stor vikt på, det intressanta är hur bra de individuella spelarna klarar sig när dom kommer upp i A-laget.

This. Det är egentligen skitsamma om juniorlagen går långt i slutspel(även om det är kul om de gör det), det viktiga är att det finns några guldkorn att plocka och utveckla vidare.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Old Brooklyn mån 20 mar 2017, 08:19

Självklart är första prioritet att fostra A-lagsspelare, men det behöver ju inte stå i motsättning till att kunna vinna slutspelsmatcher även i J-lagen? Någonstansch kan jag tycka att det inte skulle vara fel att skapa lite mer vinnarmentalitet i vår förening.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Bamsefar mån 20 mar 2017, 09:01

Har man ett vinnande lag i juniorleden är det väl lättare o locka till sig talanger, men det hänger nog ihop med att ha ett vinnande A-lag också. Som Old Brooklyn är inne på, vinnande lag har lättare att fortsätta vara vinnande medans det är betydligt svårare att svänga pendeln
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Lulefan tor 23 mar 2017, 21:50

Satt och funderade över NHL-draften i vår och tänkte se om det var några juniorer från Luleå som var aktuella som man inte hört om. Verkar inte så(åtminstone inte i första rundorna).

Däremot såg jag denna kille, Noel Gunler, 15 år och har spelat med J18 i vinter, 45 poäng på 32 matcher och +16. Har vi ett monster på gång?
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=393444

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Ferros tor 23 mar 2017, 22:11

Lulefan skrev:Satt och funderade över NHL-draften i vår och tänkte se om det var några juniorer från Luleå som var aktuella som man inte hört om. Verkar inte så(åtminstone inte i första rundorna).

Däremot såg jag denna kille, Noel Gunler, 15 år och har spelat med J18 i vinter, 45 poäng på 32 matcher och +16. Har vi ett monster på gång?
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=393444

Noel rankas som en av de bästa spelarna i 2020-draften, så ja, där har vi en riktig guldklimp för framtiden. bounce

Fast det är en lång väg att gå från lovande 15-åring till att bli en SHL-spelare. Mycket kan hända under resans gång.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Micke80 tor 24 aug 2017, 06:43

http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/kritik-mot-shl-lagen-haller-pa-att-spara-ur/

Måste säga att jag håller med honom om att man borde införa en nedre gräns för när klubbarna får försöka värva/locka till sig talangerna.

Risken om man samlar ihop talangerna i några få lag är att man tappar bredden då de andra slutar tidigare. Enligt mitt sätt att se på det så kommer man på sikt få fram färre toppspelare om man har sämre bredd då barn/ungdomar utvcklas olika i olika åldrar. Dessutom sätter det sjukt stor press på unga människor tidigt då de egentligen borde tänka på skolan i första hand och därefter hobbyn.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Bamsefar tor 24 aug 2017, 07:23

Micke80 skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/kritik-mot-shl-lagen-haller-pa-att-spara-ur/

Måste säga att jag håller med honom om att man borde införa en nedre gräns för när klubbarna får försöka värva/locka till sig talangerna.

Risken om man samlar ihop talangerna i några få lag är att man tappar bredden då de andra slutar tidigare. Enligt mitt sätt att se på det så kommer man på sikt få fram färre toppspelare om man har sämre bredd då barn/ungdomar utvcklas olika i olika åldrar. Dessutom sätter det sjukt stor press på unga människor tidigt då de egentligen borde tänka på skolan i första hand och därefter hobbyn.

Det är väl ngt som framför allt Skellefteå satt i system
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Micke80 tor 24 aug 2017, 13:49

Bamsefar skrev:
Micke80 skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/kritik-mot-shl-lagen-haller-pa-att-spara-ur/

Måste säga att jag håller med honom om att man borde införa en nedre gräns för när klubbarna får försöka värva/locka till sig talangerna.

Risken om man samlar ihop talangerna i några få lag är att man tappar bredden då de andra slutar tidigare. Enligt mitt sätt att se på det så kommer man på sikt få fram färre toppspelare om man har sämre bredd då barn/ungdomar utvcklas olika i olika åldrar. Dessutom sätter det sjukt stor press på unga människor tidigt då de egentligen borde tänka på skolan i första hand och därefter hobbyn.

Det är väl ngt som framför allt Skellefteå satt i system

Jag har så dålig insyn i klubbarna så jag vågar inte säga nått säkert, däremot säger ju många spelare att Skellefteå tog kontakt tidigt.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Puckad tor 24 aug 2017, 15:44

Han har onekligen en poäng.
Jag ser (i andra sporter) hur klubbar breder ut sig över stor yta med väldigt ungdomsverksamhet.
Det verkar ju fint och ansvarstagande. Men när det smalnar av från  A-pojkar och uppåt så finns inga alternativa föreningar kvar i området. De har redan dött svält-döden.
Så jag tror att antalet aktiva begränsas av det.

Då känns det bättre att elitklubbarna ägnar sig åt att utbilda ungdomsledare i närområdet och sedan bilda sina akademilag från gymnasiestart eller vilken ålder man nu bestämmer.
Jag gillar Luleås upplägg här! Målvaktsarbetet är ett föredöme.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Bamsefar fre 15 sep 2017, 20:48

Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Kagen lör 16 sep 2017, 15:07


Ser man på, antingen det eller kanske DEMOlition man! Cool
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Kagen tor 13 sep 2018, 17:22

Ett år sedan jag postade i den här tråden och ingen har hunnit emellan..?

Hur är statusen på ungdomsverksamheten idag på herrsidan, någon som är lite insatt som vill ge sig på en gissning hur det kommer gå i de olika serierna och vilka namn man bör lägga på minnet? En nyckelpelare i hela omstöpningen av Luleå hockey från Real luleå till 'Tillsammans är vi starka' är ju att ungdomsverksamheten levererar.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 7 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet