Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

+83
lulealizard
Monco
SatanicPanic
Panikvärvning
Hejsan
Blinders
Kneten
Jonsey78
Joope
NallePhu
Burskydd
JohanO
DaVoc
JuniorX
Donowitz
Hankburger
Dustin
Pontaking
LinusFröbergsMustasch
Jokerman
Hostak straffar
Lajon
Ferros
nummer 17
Pajala
Wolfhunter
KaptenBlodskelett
Micke80
Mickeee
Kocur
Urken
Sportsman
Kapten Haddock
Diktatorn
Hockeyprofessorn
Lulefan
Admin
Puckad
Kagen
aleksej
icemask
pingu
Jovi
Ivanhoe
CKa
Bamsefar
Lasse Proppmätt
kniba
Ingemar
Kallepedal
JayDee
Jimmy_Vegas
mango
FruktHamster
UnSaccoDiSoldi
Sundance Kid
LubosC
Purre
#96
Dave Rock
Old Brooklyn
Norlin
rasbiologen
Johan__
hokkzorz
BodenSwe
Högljudd
Beast.
MrA
Björne
Tony Moore
Rönken
Tigerman
Salle
Zeb Macahan
LulefanGBG
Mange
apa19
Dalle
Lars158
Snikne Ville
Zeth
MickkeJ
87 posters

Sida 6 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av MrA ons 01 apr 2015, 00:27

Lite trist att både Einar och Jesper varit skadade, hade kanske haft en chans annars..
MrA
MrA

Antal inlägg : 401
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Rönken fre 17 apr 2015, 10:07

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=196251 - såg hans namn i en artikel på Hockeysverige, nätade mot Sverige. Inte den lilla pjäsen direkt, fast behöver bulka upp sig en del. Är det en stor talang eller så?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville ons 27 maj 2015, 10:58

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6383
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville tis 09 jun 2015, 13:04

Känns väl som en bra ansats.
http://www.luleahockey.se/artikel/67240/
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6383
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Lars158 tis 09 jun 2015, 17:53

Snikne Ville skrev:Känns väl som en bra ansats.
http://www.luleahockey.se/artikel/67240/

Ja hoppas dom får igång nånting där.

Vad kan detta handla om?
http://www.luleahockey.se/artikel/67237/

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Bamsefar tis 09 jun 2015, 18:01

Lars158 skrev:
Snikne Ville skrev:Känns väl som en bra ansats.
http://www.luleahockey.se/artikel/67240/

Ja hoppas dom får igång nånting där.

Vad kan detta handla om?
http://www.luleahockey.se/artikel/67237/
Robin Jonsson??
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Rönken tis 09 jun 2015, 18:26

Bamsefar skrev:
Lars158 skrev:
Snikne Ville skrev:Känns väl som en bra ansats.
http://www.luleahockey.se/artikel/67240/

Ja hoppas dom får igång nånting där.

Vad kan detta handla om?
http://www.luleahockey.se/artikel/67237/
Robin Jonsson??

Connor McDavid tar ett år med J20?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Kagen tis 09 jun 2015, 19:48

Nej nej nej. Har ni helt missat att LHF nu försöker tvätta bort machostämpeln i föreningen? Beslutet att tala om kvotering i styrelsen har ju väckt större debatt här än det gjort inom Fi!

Det som kommer avslöjas på #LHFlive i morgon är att Sergei Bautin kommer hålla regelbundna föreläsningar i ämnet 'mjuka värderingar' i Kulturhuset på måndagar jämna veckor.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville ons 17 jun 2015, 14:11

Robin Jonsson in känns klockrent. Hoppas bara att de kan konfigurera uppdraget på ett bra sätt.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6383
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Bamsefar ons 17 jun 2015, 16:55

Mycket bra att Robin Jonsson får den möjligheten, han känns som en av våra riktiga kulturbärare som kan ympa in hos ungdomarna vad Luleå hockey står för och vad Luleå Hockey vill förknippas med. Mycket bra.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Puckad sön 21 jun 2015, 11:49

Jag har nu äntligen lyssnat på den #lhflive som presenterade bl a Robin Jonsson.
Kul med Robin, fantastiskt!
Lika kul med Linda!

Men i övrigt blev jag faktiskt lite besviken, och det lämnade en fadd smak hos mig.
Det pratades om att vi inte producerat så jättemycket. Bortser man från våra talanger från utlandet så stämmer ju det tyvärr alldeles för bra.

Sedan dök frågan "Vad mer?" upp.
Och svaret blev större fyshall. "Sedan har grabbarna alla förutsättningar att ta steget om de själva vill!"
- Lägg till att "Robins roll blir att förklara vad som krävs för att nå toppen."

Och bilden jag lämnas med är att vi har en ungdomssektion där det är någon annans fel att vi inte producerar egna SHL spelare.
Antingen är det lokalen. Eller inställningen hos spelarna.
(Inställning handlar bara om hur kul man tycker att det är...)

Allt det kan ju vara sant, men jag hade hellre hört att vi pratat om att utbilda ledarstaberna och att vi som förening i vi inte lyckats i vår utbildning.

Men det jag hörde var ursäkter. Inte ansvar.

Det var någon här i våras som blev avstängd för att han inte visade fakta för sin kritik mot LHF's ungdomssatsning.  
Men det jag såg i den här intervjun var att det inte bara är spelarmaterialet som brister.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Admin sön 21 jun 2015, 13:26

Puckad skrev:(...)Men det jag hörde var ursäkter. Inte ansvar.

Det var någon här i våras som blev avstängd för att han inte visade fakta för sin kritik mot LHF's ungdomssatsning.  
Men det jag såg i den här intervjun var att det inte bara är spelarmaterialet som brister.
Anledningen till att personen i frågans båda användare blev bannade var för att denne var uppenbart otrevlig, hånfull, ologisk och ett troll. Inget annat. Se regel 3.1, 3.2 och 3.3.
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 1072
Join date : 12-01-21

https://www.luleahockeyforum.com

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Puckad sön 21 jun 2015, 13:44

Admin skrev:
Puckad skrev:(...)Men det jag hörde var ursäkter. Inte ansvar.

Det var någon här i våras som blev avstängd för att han inte visade fakta för sin kritik mot LHF's ungdomssatsning.  
Men det jag såg i den här intervjun var att det inte bara är spelarmaterialet som brister.
Anledningen till att personen i frågans båda användare blev bannade var för att denne var uppenbart otrevlig, hånfull, ologisk och ett troll. Inget annat. Se regel 3.1, 3.2 och 3.3.
Sorry, min tolkning, och inget ifrågasättande.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Kagen sön 21 jun 2015, 13:56

Det Luleå måste ta lärdom av är föreningar som konstant lyckas få fram duktiga backar och duktiga forwards.
Det finns alltid ett par spelare som kommer fram för att de fått stöttning från sina föräldrar och närstående, kombinerat med gudabenådad talang o.s.v. Sådana juniorer kan dyka upp varsom helst och det är föreningens förtjänst huvudsakligen.

Istället måste det finnas en röd tråd hos en förening som vill utveckla elitspelare och det måste finnas massor med inspiration och en lyhördhet för hur just denna talang fungerar. Eller snarare vad som behövs för att just denne talang ska fungera optimalt.

Jag tror inte på att anväda sig av samma form bara för att den visat sig framgångsrik för vissa. Se på Omark, Fransson, Lassinatti, jag vill påstå att det finns fler olikheter än likheter. Hur sjutton tar man fram ett recept som passar de tre eller ännu värre, ett recept som passar 50st?
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Puckad sön 21 jun 2015, 14:21

För att citera röde Roger kring fusklunda. "Vi försöker träna individer individuellt i en lagsport, det är ovanligt och ibland ifrågasatt." eller något sådant om jag minns rätt.
Eller enklare skrivit: "Man måste möta människor där dom är."
Jag vet inte om det är rätt väg.
Men en säker, om man fortsätter göra samma sak så blir det samma resultat.

För mig sänder inte den videon bra signaler. Jag tolkar in att det står en ungdomsledare så är frustrerad och besviken på ungdomarna för 'att de inte tagit chansen'. Och om han säger det i den kanalen, hur låter det i omklädningsrummet då? Har de killarna roligt? Får han dem att längta till nästa träning?

Ungdomarna lägger ju sina karriärer i tränarnas händer, och här sänds signalen att staben inte vill kännas vid det ansvaret.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av icemask sön 21 jun 2015, 14:49

Om inte ledarna klarar av att få ihop individerna till ett lag så kommer den individuella utvecklingen att avstanna !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Puckad mån 22 jun 2015, 10:34

Exakt! Så varför lyftes bara lokaler och eget ansvar fram?
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av icemask mån 22 jun 2015, 14:37

Lätt att dölja sin egen oförmåga genom att skjuta över det på någon annan !

Om man följer en röd tråd hur man spelar och taktik genom alla ungdoms och juniorlag upp till A-lag så blir det lättare för spelarna att vandra mellan lagen och få spela och utvecklas på den nivå man ligger för tillfället !
Se på Kanada, där spelar de flesta med samma system i grund och botten, så när unga spelare vandrar uppåt så sitter spelet i ryggmärgen och omställningen blir inte lika stor !

Se SKE har anammat detta och överfört det till ett system som passar dem, därför tror jag att övergången mellan jun och A-lag funkar smidigare för de som är redo att ta klivet och de behöver inte 3-4 säsonger på sig att ta en plats !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av pingu mån 22 jun 2015, 15:31

Som pedagog anser jag att ett professionellt bemötande ska genomsyra hela föreningen. Det ska t.ex. kännas välkomnande att vara ungdomsspelare i klubben oberoende på hur man ligger till i sin egen utveckling. Tydlighet är viktigt att förankra i organisationen så att bedömningarna om speltid mm lättare kan förstås/accepteras av ungdomsspelarna med föräldrar. Jag hoppas även att klubben arbetar för en bra dialog med föräldrarna, det gynnar klimatet i organisationen och kan verka förebyggande så att inte olika grupperingar uppstår inom föräldragruppen som motarbetar varandra.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Lulefan tis 23 jun 2015, 03:15

pingu skrev:Som pedagog anser jag att ett professionellt bemötande ska genomsyra hela föreningen. Det ska t.ex. kännas välkomnande att vara ungdomsspelare i klubben oberoende på hur man ligger till i sin egen utveckling. Tydlighet är viktigt att förankra i organisationen så att bedömningarna om speltid mm lättare kan förstås/accepteras av ungdomsspelarna med föräldrar. Jag hoppas även att klubben arbetar för en bra dialog med föräldrarna, det gynnar klimatet i organisationen och kan verka förebyggande så att inte olika grupperingar uppstår inom föräldragruppen som motarbetar varandra.

Jag vet inte hur det är nu för tiden, men vad gällde A- och B-pojk förr i tiden(nu snackar vi tidigt 2000-tal) så var det långt ifrån alla som kände sig välkomna. Mycket för att det slank in en del olämpliga ledare som gärna favoriserade sina söner och dess kompisar.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av pingu tis 23 jun 2015, 12:26

Lulefan skrev:
pingu skrev:Som pedagog anser jag att ett professionellt bemötande ska genomsyra hela föreningen. Det ska t.ex. kännas välkomnande att vara ungdomsspelare i klubben oberoende på hur man ligger till i sin egen utveckling. Tydlighet är viktigt att förankra i organisationen så att bedömningarna om speltid mm lättare kan förstås/accepteras av ungdomsspelarna med föräldrar. Jag hoppas även att klubben arbetar för en bra dialog med föräldrarna, det gynnar klimatet i organisationen och kan verka förebyggande så att inte olika grupperingar uppstår inom föräldragruppen som motarbetar varandra.

Jag vet inte hur det är nu för tiden, men vad gällde A- och B-pojk förr i tiden(nu snackar vi tidigt 2000-tal) så var det långt ifrån alla som kände sig välkomna. Mycket för att det slank in en del olämpliga ledare som gärna favoriserade sina söner och dess kompisar.

Ja ock det är en baksida den ideella föreningsverksamheten i Sverige ofta får när föräldrar blir ledare och tränare för sina barn. Dock ska en stor klubb som Luleå på B-pojk nivå redan ha utbildat och förankrat ett professionellt bemötande hos sina ledare.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Hockeyprofessorn ons 24 jun 2015, 10:53

Allt fler klubbar i Stockholm tar in tekniktränare redan från 5 - 7 års åldern och tränar skridsko- och klubbteknik flera dagar i veckan för att sedan underhålla den under junior- och senioråldern. Teknikträningen som utförs gör att lagen från 08-området har ett försprång jämte lagen från landsorten under ungdomsåren. SHL-lagen tar sedan igen det när de får de bästa stockholmsspelarna till sina hockeygymnasier. Tänk om t ex LHF också skulle satsa på "ryssteknik" för alla sina ungdomar från början. Videoklippet är ett par exempel på vad hockeyspelande barnungdomar kan träna på 3 - 4 dagar i veckan under deras utbildning. Som Wallner brukar säga, kan de åka skridskor och behandla en puck. Då går det fort att lära dem spela hockey när de kommer till A-pojkarna

https://www.youtube.com/watch?v=gfXeqHxPPko
Hockeyprofessorn
Hockeyprofessorn

Antal inlägg : 14
Join date : 15-02-18

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Puckad mån 03 aug 2015, 15:14

http://www.luleahockey.se/artikel/67778/
Så smått rullar vi igång!
Kul att det sägs att det handlar om individutveckling i första hand, och lagmål i andra hand. Och så skönt att se Robin!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Rönken mån 03 aug 2015, 15:30

Puckad skrev:http://www.luleahockey.se/artikel/67778/
Så smått rullar vi igång!
Kul att det sägs att det handlar om individutveckling i första hand, och lagmål i andra hand. Och så skönt att se Robin!

Om jag tolkade honom rätt har man infört samma spelsystem i U16-J18-J20 som i a-laget förra säsongen och främst denna? Är ju verkligen på tiden. Är väl så Skellefteå jobbat ganska länge nu?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Puckad mån 03 aug 2015, 15:39

Japp.
Överhuvudtaget så sades det många bra saker i intervjun.
T ex, inget snack om att de nya hade bra skills, utan att det var bra karaktärer.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville mån 31 aug 2015, 20:41

NK:

ISHOCKEY/LULEÅ Luleå Hockeys stjärnskott ser ut att gå en ljus framtid. I helgen dominerade han totalt i tre landskamper mot Finland.
Trots att han bara är 15 år har Isac Lundeström redan skrivits upp som ett av Norrbottens stora framtidsnamn inom ishockeyn. I helgen visade han varför.

Sveriges Team 17-lag spelade tre landskamper mot Finland förra veckan och Luleå Hockey-forwarden stod för sju poäng.

Först gjorde han ett mål i 5–0-segern i fredags, sedan fyra assist i 7–4-segern i lördags och avslutningsvis två mål i 5–2-segern i söndags.

I fjol gjorde Lundeström 9 poäng på 9 matcher i Team 16-landslaget. Därför kan 7 poäng på 3 matcher som inledning i år anses som en supersuccé.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6383
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Diktatorn mån 31 aug 2015, 22:36

Bör påpekas att Isac listas på Eliteprospects som top 15 i världen inför draften...2018, men fortfarande!
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 609
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Hockeyprofessorn fre 27 nov 2015, 13:08

Undrar hur det står till med hockeykunnandet i mitt kära LHF, Eric Berkerud som lämnade LHF i somras då han "bara" skulle få spela J18 under årets säsong är i dag en ledande spelare i VIK:s J20 superelitlag, har debuterat för J18 landslaget och i förra veckan debuterade han för VIK i allsvenskan. Och Luleå trodde inte på honom? Oscar Nord, tror jag, lämnade klubben i sitt hjärta då han som sista års junior (J20) inte ens blev erbjuden att få sommarfysa med Luleås A-lag. Han går nu som på en räls i Malmös J20 superelitlag och närmar sig spel i Malmös A-lag (var trettonde forwards senast). Och honom trodde man inte på i Luleå? Är det någon vänlig själ som kan svara på hur det har blivit så? Är det för att de när de började på hockeygymnasiet ursprungligen kommer från Stockholm och inte har som Osten brukar säga; anknytning till Luleå och länet?
Hockeyprofessorn
Hockeyprofessorn

Antal inlägg : 14
Join date : 15-02-18

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Old Brooklyn fre 27 nov 2015, 13:26

Hockeyprofessorn skrev:Undrar hur det står till med hockeykunnandet i mitt kära LHF, Eric Berkerud som lämnade LHF i somras då han "bara" skulle få spela J18 under årets säsong är i dag en ledande spelare i VIK:s J20 superelitlag, har debuterat för J18 landslaget och i förra veckan debuterade han för VIK i allsvenskan. Och Luleå trodde inte på honom? Oscar Nord, tror jag, lämnade klubben i sitt hjärta då han som sista års junior (J20) inte ens blev erbjuden att få sommarfysa med Luleås A-lag. Han går nu som på en räls i Malmös J20 superelitlag och närmar sig spel i Malmös A-lag (var trettonde forwards senast). Och honom trodde man inte på i Luleå? Är det någon vänlig själ som kan svara på hur det har blivit så? Är det för att de när de började på hockeygymnasiet ursprungligen kommer från Stockholm och inte har som Osten brukar säga; anknytning till Luleå och länet?
Intressanta frågor. Samtidigt får man väl även erkänna att det nog (framförallt på pappret innan säsongen) är betydligt lättare att slå sig in i både Västerås och Malmös A-lag än i Luleås? Kanske fick de hintar från de andra lagen att detta var möjligt samtidigt som de inte hade någon lust att riskera bli bänknötare i Happis?
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Hockeyprofessorn fre 27 nov 2015, 13:29

Som jag skrev tidigare, Luleå gav dem inga morötter inför årets säsong, inte ens Happis var på tapeten...
Hockeyprofessorn
Hockeyprofessorn

Antal inlägg : 14
Join date : 15-02-18

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Old Brooklyn fre 27 nov 2015, 13:37

Vet inte riktigt hur det funkar det där. Hur bestäms det vilka som lånas ut till Asplöven? Kenttä vill väl vara med och bestämma? Är det ett visst bestämt antal? Kan vi lova alla, eller ingen, av våra juniorer att möjligheten finns?

Men visst - om det visar sig att våra "ratade" juniorer går bättre än de vi behåller så behövs ju en väldigt kritisk utvärdering av detta.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville fre 27 nov 2015, 14:44

Det är ju inte liksom bara att "kliva n" i Aspis heller. Ekarv t ex har väl inte rosat marknaden direkt trots att han nog måste anses som väldigt mycket mer etablerad än de namn som diskuteras.

Man kan väl konstatera att Luleå inte "missat" juniorer i någon omfattning historiskt. Nu säger ju det inget om nuläget och frågan är självklart både berättigad, svår och intressant.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6383
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Puckad fre 27 nov 2015, 15:59

Hockeyprofessorn skrev:Undrar hur det står till med hockeykunnandet i mitt kära LHF, Eric Berkerud som lämnade LHF i somras då han "bara" skulle få spela J18 under årets säsong är i dag en ledande spelare i VIK:s J20 superelitlag, har debuterat för J18 landslaget och i förra veckan debuterade han för VIK i allsvenskan. Och Luleå trodde inte på honom? Oscar Nord, tror jag, lämnade klubben i sitt hjärta då han som sista års junior (J20) inte ens blev erbjuden att få sommarfysa med Luleås A-lag. Han går nu som på en räls i Malmös J20 superelitlag och närmar sig spel i Malmös A-lag (var trettonde forwards senast). Och honom trodde man inte på i Luleå? Är det någon vänlig själ som kan svara på hur det har blivit så? Är det för att de när de började på hockeygymnasiet ursprungligen kommer från Stockholm och inte har som Osten brukar säga; anknytning till Luleå och länet?
OBS! Nästan bara spekulation och mina egna slutsatser från vad jag sett i annan ungdomsidrott.
Kanske är en lärdom att förtroende och speltid/ansvar ger utveckling. Och det kanske gäller oavsett mycket annat. I så fall så blir det kanske alltid laget en hämsko för de som inte tillhör toppskitet, och då är utvecklingen bättre i en mindre konkurrensutsatt miljö om man får en större roll där.

Kanke är roten till denna skevhet att man ger olika spelare olika förtsättningar just genom speltid etc.
Vem är vinnare och förlorare på att man toppar i en match?
Varför gör man det i en J20 match? J18? J16?
Vem får mest uppmärksamhet av tränarstab, de som utvecklats mycket, eller de som behöver utvecklas mer.
Utbildar man spelare eller bygger man starka lag?

Jag erkänner ... mmmm ... my favorite pet ...
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av MrA fre 27 nov 2015, 17:38

Sedan är det väl så att Luleå har ett gäng talangfulla juniorer på gång, och kanske ville prioritera dem före. Har dock absolut ingen som helst inside info, utan spekulerar bara..

De jag främst tänker på är Isac Lundeström, Einar Emanuelsson (skadad nu dock), Jesper Ylivainio och kanske även lillebror Harju...

Edit: Iom att beskedet gavs under uppehållet antar jag att även Mastomäki borde räknas in...
MrA
MrA

Antal inlägg : 401
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Kapten Haddock fre 27 nov 2015, 18:11

Tycker de känns som om vi behöver ett eget B-lag snart, så vi kan förvalta fler unga talanger!

Nu har vi klivit in i finrummet med Damhockeyn, så då kanske ett B-lag borde vara nästa steg om de poppar upp fler och fler Junnisar som vi inte ens kan skicka till Aspis för utbildning och istället tappar p.g.a. att de inte finns nog med plats för talanger.

Visst är de en kostnadsfråga, men om vi kan bli bättre på ta vara på talanger och kan utbilda dom hela vägen så kanske vi inte behöver värva lika hårt!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Rönken lör 05 dec 2015, 16:14

http://www.hockeymagasinet.com/hockeynyheter/reportage-han-ar-luleas-nasta-stortalang/

Hockeymagasinet.com skrev:När han får frågan om Luleå alltid har varit laget han hejat på tvekar han för en stund innan han lite vemodigt svarar…
– Nja, det har egentligen varit Skellefteå från början men idag är det inget snack om att det är Luleå som gäller.


affraid

Tur att man lyckades konvertera honom då Basketball Finns fortsatt mycket att jobba på i malmfälten.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Sportsman tis 22 dec 2015, 11:43

Tycker oxå att Luleå skulle försökt behålla Oscar Nord och även Isak Pantzare som var deras bästa juniorback. De två hade dessutom troligen gett en bredd som hade räckt för att de skulle ha hamnat i övre fortsättningsserien då det va extremt små marginaler.

Barkerud gick inte särskilt bra i Luleå så jag förstår att de inte gav honom mer tid i J20 (0p/10 matcher), han valde själv sen själv att lämna.

Det finns en mkt bra spets i j20 laget och flera kan gå långt. Att man värvar killar till en 4e femma finner jag mycket märkligt då vi har flera juniorer som man hellre bör lyfta fram. Sänder helt fel signaler.

Titta på SAIK som senast mot Örebro hade en hel J20 kedja som de dessutom spelade ihop! Wingerli, Olsson och Söderlund är skickliga spelare men knappast bättre än vår J20 kedja med Harju, ylivainio och Toolainen som öst in poäng under året.
Luleå måste bli mycket bättre på lyfta fram juniorer även om ja tycker att de går i rätt riktning i och med lundeströms och toolanen deltagande senast. Hoppas de håller i sig! Annars kommer dessa killar oxå att lämna på sikt.


Här talar de lite om detta, cirka 28 minuter in.
http://www.kuriren.nu/sport/poddar/krisen-som-kan-oppna-backmarknaden-for-lhf-8639157.aspx


Sportsman

Antal inlägg : 166
Join date : 13-03-18

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Urken sön 17 jan 2016, 13:14

Svårplacerat inlägg, men det fick hamna här.

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2016/01/17/linkoping-ar-bast-pa-att-plocka-upp-juniorer/

"Egentligen gäller detta även HV71, Luleå, Modo och Rögle, som luftat alla sina utespelare man haft uppe i A-laget. Det är bara en uppkallad reservmålvakt som inte fått speltid av de juniorerna man kallat upp."

Det tar sig. Har varit riktigt roligt att i vinter få se olika juniorer visa upp sig, även om det bara är en kort stund. Största utropstecknet av dem alla var Gustafsson.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville sön 17 jan 2016, 19:48

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6383
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Rönken fre 22 jan 2016, 18:28

Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Kocur fre 22 jan 2016, 19:12

Urken skrev:Svårplacerat inlägg, men det fick hamna här.

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2016/01/17/linkoping-ar-bast-pa-att-plocka-upp-juniorer/

"Egentligen gäller detta även HV71, Luleå, Modo och Rögle, som luftat alla sina utespelare man haft uppe i A-laget. Det är bara en uppkallad reservmålvakt som inte fått speltid av de juniorerna man kallat upp."

Det tar sig. Har varit riktigt roligt att i vinter få se olika juniorer visa upp sig, även om det bara är en kort stund. Största utropstecknet av dem alla var Gustafsson.

Nämen vad säger skellefteå och deras fans om detta? Måste vara fel! Alla vet ju att Skellefteå är bästigast i hela världen på att få fram juniorer och egna produkter. Dom har ju slagit sig för bröstet uti detta i åratal. Sen att flera av juniorerna inte kommit från deras led kvittar...direkt man drar på sig en tröja är man per definition en egen produkt i den stan....

Kocur

Antal inlägg : 484
Join date : 15-10-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av MrA fre 22 jan 2016, 22:40

Kocur skrev:
Urken skrev:Svårplacerat inlägg, men det fick hamna här.

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2016/01/17/linkoping-ar-bast-pa-att-plocka-upp-juniorer/

"Egentligen gäller detta även HV71, Luleå, Modo och Rögle, som luftat alla sina utespelare man haft uppe i A-laget. Det är bara en uppkallad reservmålvakt som inte fått speltid av de juniorerna man kallat upp."

Det tar sig. Har varit riktigt roligt att i vinter få se olika juniorer visa upp sig, även om det bara är en kort stund. Största utropstecknet av dem alla var Gustafsson.

Nämen vad säger skellefteå och deras fans om detta? Måste vara fel! Alla vet ju att Skellefteå är bästigast i hela världen på att få fram juniorer och egna produkter. Dom har ju  slagit sig för bröstet uti detta i åratal. Sen att flera av juniorerna inte kommit från deras led kvittar...direkt man drar på sig en tröja är man per definition en egen produkt i den stan....

Fast deras får spela flest minuter, dvs de får komma in i hetluften på riktigt, inte alibiuppkallningar. Nässen är väl tex uppskriven på åtminstone 2 matcher, men minutrarna är väl lika med noll (om jag inte missat ngt från första matchen)

http://norran.se/hockeybloggen/skelleftea-aik-i-topp-juniorerna-spelar-mest-i-hela-shl-519069
MrA
MrA

Antal inlägg : 401
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Kocur fre 22 jan 2016, 22:56

[quote="MrA"]
Kocur skrev:
Urken skrev:Svårplacerat inlägg, men det fick hamna här.

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2016/01/17/linkoping-ar-bast-pa-att-plocka-upp-juniorer/

"Egentligen gäller detta även HV71, Luleå, Modo och Rögle, som luftat alla sina utespelare man haft uppe i A-laget. Det är bara en uppkallad reservmålvakt som inte fått speltid av de juniorerna man kallat upp."

Det tar sig. Har varit riktigt roligt att i vinter få se olika juniorer visa upp sig, även om det bara är en kort stund. Största utropstecknet av dem alla var Gustafsson.

Nämen vad säger skellefteå och deras fans om detta? Måste vara fel! Alla vet ju att Skellefteå är bästigast i hela världen på att få fram juniorer och egna produkter. Dom har ju  slagit sig för bröstet uti detta i åratal. Sen att flera av juniorerna inte kommit från deras led kvittar...direkt man drar på sig en tröja är man per definition en egen produkt i den stan....

Fast deras får spela flest minuter, dvs de får komma in i hetluften på riktigt, inte alibiuppkallningar. Nässen är väl tex uppskriven på åtminstone 2 matcher, men minutrarna är väl lika med noll (om jag inte missat ngt från första matchen)

http://norran.se/hockeybloggen/skelleftea-aik-i-topp-juniorerna-spelar-mest-i-hela-shl-519069[/quote

Vet du om dom räknar bara egna produkter i den statistiken? Eller räknar dom även "egna" produkter?
Jag tycker iof att det är bättre med en bra bredd än en vassare spets om vi snackar juniorer. Sett ur det perspektivet är det såklart hur många som fått chansen som räknas.

Sen är norran ganska roliga....man kan ju bevisa allt med statistik. Linköping har ynka 4 minuter mindre på drygt 1500 minuter (motsvarar 0.27%)....är ju försummbart. Kan lika gärna vara att skaik haft ett längre sudden eller nåt typ. Men samtidigt är det klart fler som fått chansen i Linköping (86% om vi kollar uttagna och 42% om vi kollar dom som spelat). Så med detta i beaktande är ju Linköping solklart före "talangfabriken" Skaik i detta med att ge unga chansen.


Kocur

Antal inlägg : 484
Join date : 15-10-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Puckad fre 22 jan 2016, 23:05

Det som inte syns, men som är en faktor att komma ihåg, är väl att tillgången på farmarlag skiljer mellan föreningarna.

Luleås 496 minuter ändras ju rejält om Jaros tid i AHC räknas in, som exempel.

Allt går att bevisa med statistik.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Kocur fre 22 jan 2016, 23:07

Puckad skrev:Det som inte syns, men som är en faktor att komma ihåg, är väl att tillgången på farmarlag skiljer mellan föreningarna.

Luleås 496 minuter ändras ju rejält om Jaros tid i AHC räknas in, som exempel.

Allt går att bevisa med statistik.

Skarp iakttagelse! Det blir guldstjärna med råge! !!

Kocur

Antal inlägg : 484
Join date : 15-10-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Sportsman fre 22 jan 2016, 23:09

Intressant. Måste nog hålla med om att saik är väldigt duktiga på att ge dem förtroende på ett annat sätt. Förstår faktiskt inte varför man lyfter med spelare och ger dem 0!? sekunder, ta det beslutet innan och sluta fega!
Sen kan man ju ha i åtanke att Norrans lista främst toppas pga av att saik har 3 helt ordinarie 96or som spelar där och kanske inte främst för att man lyft upp nya. Starkt likväl!

Kul med Toolanen! Tycker det är välförtjänt! Smile

Sportsman

Antal inlägg : 166
Join date : 13-03-18

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Kocur fre 22 jan 2016, 23:12

Sportsman skrev:Intressant. Måste nog hålla med om att saik är väldigt duktiga på att ge dem förtroende på ett annat sätt. Förstår faktiskt inte varför man lyfter med spelare och ger dem 0!? sekunder, ta det beslutet innan och sluta fega!
Sen kan man ju ha i åtanke att Norrans lista främst toppas pga av att saik har 3 helt ordinarie 96or som spelar där och kanske inte främst för att man lyft upp nya. Starkt likväl!

Kul med Toolanen! Tycker det är välförtjänt! Smile

Kanske för att en junnis tjänar mer på att sitta med utan att spela än att inte sitta med alls? Nåt lär dom sig alltid och dom blir ju lite vana miljön iaf?

Kocur

Antal inlägg : 484
Join date : 15-10-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Mickeee lör 23 jan 2016, 00:12

Puckad skrev:Det som inte syns, men som är en faktor att komma ihåg, är väl att tillgången på farmarlag skiljer mellan föreningarna.

Luleås 496 minuter ändras ju rejält om Jaros tid i AHC räknas in, som exempel.

Allt går att bevisa med statistik.

Nåja när man ska summera speltiden shl lagen ger juniorer i shl så blir det offside om man tillgodoräknar en spelares istid i en annan lägre divison i ett helt annat lag.
Mickeee
Mickeee

Antal inlägg : 910
Join date : 12-02-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Micke80 lör 23 jan 2016, 03:12

Kul att se att så många unga spelare fått chansen i SHL i år. Det ser absolut bra ut inför framtiden för våran liga.
Sen att sitta och titta på Saik och fundera på att det inte är deras egna juniorer så får vi ju titta oss själva i spegelsn också. Även vi värvar ju juniorer från hela sverige och även europa.
Att sitta med och känna atmosfären är så klart bra i utbildande syfte, men självklart är det bättre att få nått byte. Även om det bara blir ett byte i första matchen så är fortfarande premiären avklarad och fjärilarna blir lite mindre till nsäta "riktiga" tillfälle.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Puckad lör 23 jan 2016, 07:12

Mickeee skrev:
Puckad skrev:Det som inte syns, men som är en faktor att komma ihåg, är väl att tillgången på farmarlag skiljer mellan föreningarna.

Luleås 496 minuter ändras ju rejält om Jaros tid i AHC räknas in, som exempel.

Allt går att bevisa med statistik.

Nåja när man ska summera speltiden shl lagen ger juniorer i shl så blir det offside om man tillgodoräknar en spelares istid i en annan lägre divison i ett helt annat lag.
Absolut är det så. Men klubbar som har möjligheten med ett farmarlag kan skola in juniorer i seniorhockey på flera sätt. Och det påverkar såväl Hökens som Norrans siffror, så jag tycker man bör ha det i åtanke.
Jaros var tänkt som ett belysande exempel, jag menade inte att att man borde räkna så.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 6 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet