Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

+83
lulealizard
Monco
SatanicPanic
Panikvärvning
Hejsan
Blinders
Kneten
Jonsey78
Joope
NallePhu
Burskydd
JohanO
DaVoc
JuniorX
Donowitz
Hankburger
Dustin
Pontaking
LinusFröbergsMustasch
Jokerman
Hostak straffar
Lajon
Ferros
nummer 17
Pajala
Wolfhunter
KaptenBlodskelett
Micke80
Mickeee
Kocur
Urken
Sportsman
Kapten Haddock
Diktatorn
Hockeyprofessorn
Lulefan
Admin
Puckad
Kagen
aleksej
icemask
pingu
Jovi
Ivanhoe
CKa
Bamsefar
Lasse Proppmätt
kniba
Ingemar
Kallepedal
JayDee
Jimmy_Vegas
mango
FruktHamster
UnSaccoDiSoldi
Sundance Kid
LubosC
Purre
#96
Dave Rock
Old Brooklyn
Norlin
rasbiologen
Johan__
hokkzorz
BodenSwe
Högljudd
Beast.
MrA
Björne
Tony Moore
Rönken
Tigerman
Salle
Zeb Macahan
LulefanGBG
Mange
apa19
Dalle
Lars158
Snikne Ville
Zeth
MickkeJ
87 posters

Sida 1 av 10 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av MickkeJ sön 06 maj 2012, 07:50

En tråd om Luleås ungdomsverksamhet i stort.
Vad har de för strategier? Hur ska vi få fram talanger till A-laget och sedan NHL igen? Vem ska leda detta? Hur lång tid kommer det ta innan vi ser någon effekt? Hur ser ungdomsverksamheten ut idag?
Åsikter, tips och förslag på förbättringar o.s.v.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av MickkeJ sön 06 maj 2012, 07:55

För något år sen meddelade Luleå att de skulle satsa på sin juniorverksamhet och bli en av de ledande klubbarna i ES igen. Självklart tar detta många år innan vi ser om det funkat eller inte. NSD:bloggen verkar ju rätt kritiska till denna satsning, jag vet att ed vid flera tillfällen påpekat att ungdomssidan står utan ledare efter att den förre hoppat av.
Hur pass allvarligt satsar egentligen Luleå på ungdomarna? Kommer detta att fungera?
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Zeth lör 12 maj 2012, 10:04

Måste få kritisera lite när vi nu tappar ytterligare en lovande talang till en elitserie konkurrent. Föreningen är ute på hal is när man prioriterar bort läns spelare för att värva spelare från allsvenskan som inte är ett dugg bättre, och till och med sämre ex. Meijer vs K-fab, Lavander vs Vita. Tycker det är helt fel väg att gå, om man skall värva utsocknes spelare så skall det vara en bättre spelare än man har på hemma plan inte lika bra eller som i Luleås fall en sämre spelare det är så man bygger kontinuitet. Och vad skickar de för signaler till juniorerna att föreningen hellre satsar på en allsvensk spelare fast den spelaren inte är så mycket bättre än en junior.
Tror tyvärr att föreningen är på helt fel väg här.
Zeth
Zeth

Antal inlägg : 148
Join date : 12-03-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville lör 12 maj 2012, 10:31

Fast facit säger ju nåt annat. Sen Luleå började plocka från AS har ju klubben gått spikrakt uppåt spotsligt.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Zeth lör 12 maj 2012, 13:06

Jag vet inte om det hade gått så mycket sämre om man hade behållit Lavander eller Fabricius. Samtidigt hur skall du få juniorerna att stanna om du värvar allsvenska spelare som bevisligen inte gör ett bättre jobb.
Zeth
Zeth

Antal inlägg : 148
Join date : 12-03-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville lör 23 jun 2012, 21:33

Sunkens grabb Oscar draftad som #81.Kul för honom men surt ändå att en f d klubbdirektörs grabb gått genom skaiks organisation..
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Lars158 sön 15 jul 2012, 18:56

Pengar måste satsas på att få dom bästa spelarna till Luleås hockeygymnasium. Scouta upp dom mest lovande hockey spelarna i landet och när det är dags för gymnasium så ska det erbjudas fri lägenhet och en tusing eller två i månaden. Ja samma scouta utlandet som varit fallet med tex Komarek, Kukan, Fagerudd.

Eller är det redan nu så det går till? Gör andra klubbar så? Alltså betalar ersättningar, fixar förmåner på div sätt m.m

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle mån 16 jul 2012, 18:14

Lars158 skrev:Pengar måste satsas på att få dom bästa spelarna till Luleås hockeygymnasium. Scouta upp dom mest lovande hockey spelarna i landet och när det är dags för gymnasium så ska det erbjudas fri lägenhet och en tusing eller två i månaden. Ja samma scouta utlandet som varit fallet med tex Komarek, Kukan, Fagerudd.

Eller är det redan nu så det går till? Gör andra klubbar så? Alltså betalar ersättningar, fixar förmåner på div sätt m.m

Jag misstänker att de flesta framgångsrika klubbarna redan pysslar med olika förmåner samt inrikes- och utrikesscouting. Detta tror jag även att Luleå gör i viss utsträckning. Vad som dock spelar in som en ytterligare dimension i det hela är klubbens rykte om att fostra talanger. Vad som Luleå skulle behöva är ett par reella kvitton på att föreningen har en fungerande och attraktiv organisation och detta i form av produkter som t.ex. går i 1:a rundan i NHL-draften, riktiga juniorlandslagsstjärnor samt b-juniorer (alltså sådana som fortfarande är prydda med hjälmgaller) som börjar utmärka sig i Luleås A-lag. När Luleå får fram sådana talanger så kommer vår föreningen ha en helt annan attraktionskraft. Detta är jag helt hundra säker på!
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville tor 09 aug 2012, 12:02

Luleåbekantingen Matej Beran blev KHL-draftad av Salavat Yulaev som #155. Vad jag förstår kommer han dock att spela en sässe till i PEI.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av apa19 tis 21 aug 2012, 12:06

Vore intressant att höra av en mer inbiten Luleåsupporter hur ni ser på eran ungdomsverksamhet? Tycker Luleå verkar agera ytterst märkligt när de gäller att satsa på ungdomar. Har ett minne av att Osten eller någon annan i föreningen gick ut förra året och sa att man skulle bli "ledande inom sveriges juniorverksamhet".

Vad har då hänt sen dess?

Av de juniorer som fick "talangkontrakt" så verkar det bara vara Kukan som fått matcher på försäsongen hit tills vad jag kan läsa mig till. Borde inte talangerna i allafall få en chans att visa upp sig på försäsongen?

Som de verkar så skall ju inte Porsberger, Oskarsson, Kukan få göra allt för många matcher i serien och utan dem i er elitprospectstrupp har ni extremt gammal medelålder i laget, kanske till och med högst i serien.

Tror ni att eran värva utifrånstrategi fungerar i det långa loppet?




apa19

Antal inlägg : 17
Join date : 12-07-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Mange tis 21 aug 2012, 15:16

apa19 skrev:Vore intressant att höra av en mer inbiten Luleåsupporter hur ni ser på eran ungdomsverksamhet? Tycker Luleå verkar agera ytterst märkligt när de gäller att satsa på ungdomar. Har ett minne av att Osten eller någon annan i föreningen gick ut förra året och sa att man skulle bli "ledande inom sveriges juniorverksamhet".

Vad har då hänt sen dess?

Av de juniorer som fick "talangkontrakt" så verkar det bara vara Kukan som fått matcher på försäsongen hit tills vad jag kan läsa mig till. Borde inte talangerna i allafall få en chans att visa upp sig på försäsongen?

Som de verkar så skall ju inte Porsberger, Oskarsson, Kukan få göra allt för många matcher i serien och utan dem i er elitprospectstrupp har ni extremt gammal medelålder i laget, kanske till och med högst i serien.

Tror ni att eran värva utifrånstrategi fungerar i det långa loppet?





Marcus Oskarsson
Dean Kukan
Jonas Berglund
Daniel Mannberg
Johan Porsberger
Daniel Gunnarsson (fick börja j20, samma säsong gick han upp till a-laget)

På ~ 2år nu har Luleå plockat upp 6 personer från J-20 laget ses väl ändå som helt okay?
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville tis 21 aug 2012, 15:30

Den satsning som görs nu bör väl bära frukt om ca 4 år.
Värva bra spelare utifrån är en bra strategi som Osten hittils visat sig behärska ypperligt. Problemet är när man värvar kassa spelare. Eller bra spelare som inte levererar (som Frölunda).
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av apa19 tis 21 aug 2012, 16:11

Ja det beror ju lite på hur man ser det.

Markus Oskarsson, fått A-lags kontrakt ja men fortfarande inte en minut i träningsmatcherna?

Dean Kukan, spelat en säsong i Luleås juniorer och har sammanlagt 3 matcher + några träningsmatcher i år i alaget. att räkna han som egen produkt är väl gränsfall då han i Schweiz redan hade två säsonger av seniorhockey i sig.

Jonas Berglund, är väl den enda jag anser har fått chansen på riktigt tillsammans med Mannberg.

Daniel Mannberg, se ovan.

Johan Porsberger, fått A-lags kontrakt ja men fortfarande inte en minut i träningsmatcherna?

Daniel Gunnarsson, värvades från Leksand direkt till Alaget ifall man får tro denna artikel http://www.hockeysverige.se/article/12402612/det-ar-morkt-men-jag-trivs-i-lule. och 6 matcher i ajun motför 46 i alaget säger väl inte emot?


Så som jag ser det är det hitills bara 2 spelare på 2 år jag anser att man plockat upp från j-laget. Då menar jag spelare som de "gett chansen" direkt från J-laget inte de som de skrivet kontrakt med men uppenbarligen ska användad till J-laget eller spelare man värvat utifrån som redan har erfarenhet från seniorhockey på hög nivå (Kukan, Gunnarsson).

Verkar ju dessutom varje år vara flykt från J-laget och tittar man på deras trupper är de ju knappt någon med pojk/juniorlandskamper ens. Så 4 år tror jag nästan du får dubbla ifall denna "satsning" ska bära frukt.

apa19

Antal inlägg : 17
Join date : 12-07-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle tis 21 aug 2012, 18:56

Ja, detta skulle man kunna skriva hur mycket som helst. Om man tar fasta på att uttrycket att Luleå ska vara "ledande juniorverksamhet i Sverige" så måste man låta det gå många år. 4 eller det dubbla, vem vet? Man kan inte utvärdera fjolårets så kallade omtag vad gäller juniorsatsning redan nu. Nuvarande ledningsorganisation som tillkom vid "omtaget" har knappt satt sin prägel fullt ut på J18/J16-lagen ännu där själva juniorsatsningen börjar. Vad man pysslat med de senaste åren för J20-laget framförallt är snarare pareringar av tidigare usla spelarrekryteringar samt avhopp.

Det finns många bakomliggande orsaker som sträcker sig långt tillbaka i tiden varför det ser ut som det gör idag. Vad jag vill komma till är att dagens juniorer som snart är seniorer inte håller eller ger sken av att de håller för elitseriespel i Luleå. Man skulle förmodligen inte värva så många seniorspelare som finns i A-laget om man var tillfreds med den egna talangbasen. Hoppas dock givetvis att Oskarsson och Porsberger kan bevisa motsatsen och att de inte "får" men "tar" minuter i kommande matcher.

Vad gäller flykt/byte av klubb från J-lagen (i förtid), så skulle jag vilja påstå att det övervägande handlar om att spelarna inte håller måttet än att man "flyr". "Flykter" finns helt klart men det är också dem som syns och hörs.
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Mange tis 21 aug 2012, 19:04

apa19 skrev:Ja det beror ju lite på hur man ser det.

Markus Oskarsson, fått A-lags kontrakt ja men fortfarande inte en minut i träningsmatcherna?

Dean Kukan, spelat en säsong i Luleås juniorer och har sammanlagt 3 matcher + några träningsmatcher i år i alaget. att räkna han som egen produkt är väl gränsfall då han i Schweiz redan hade två säsonger av seniorhockey i sig.

Jonas Berglund, är väl den enda jag anser har fått chansen på riktigt tillsammans med Mannberg.

Daniel Mannberg, se ovan.

Johan Porsberger, fått A-lags kontrakt ja men fortfarande inte en minut i träningsmatcherna?

Daniel Gunnarsson, värvades från Leksand direkt till Alaget ifall man får tro denna artikel http://www.hockeysverige.se/article/12402612/det-ar-morkt-men-jag-trivs-i-lule. och 6 matcher i ajun motför 46 i alaget säger väl inte emot?


Så som jag ser det är det hitills bara 2 spelare på 2 år jag anser att man plockat upp från j-laget. Då menar jag spelare som de "gett chansen" direkt från J-laget inte de som de skrivet kontrakt med men uppenbarligen ska användad till J-laget eller spelare man värvat utifrån som redan har erfarenhet från seniorhockey på hög nivå (Kukan, Gunnarsson).

Verkar ju dessutom varje år vara flykt från J-laget och tittar man på deras trupper är de ju knappt någon med pojk/juniorlandskamper ens. Så 4 år tror jag nästan du får dubbla ifall denna "satsning" ska bära frukt.

Silfverberg talanger växer inte på träd...
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville ons 22 aug 2012, 06:38

Sen är det mer eller mindre en naturlag att "bra juniorer" kommer i bunt med Mackan, Foppa o Susse som starkaste exempel. Luleå hade sin när vi på på kort tid släpte fram Frallan, Robin Lindqvist, Wallgren, Viktor Lindgren, Isaksson, Harju, Omark och säkert någon fler som jag glömmeri farten.

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle ons 22 aug 2012, 11:10

Snikne Ville skrev:Sen är det mer eller mindre en naturlag att "bra juniorer" kommer i bunt med Mackan, Foppa o Susse som starkaste exempel. Luleå hade sin när vi på på kort tid släpte fram Frallan, Robin Lindqvist, Wallgren, Viktor Lindgren, Isaksson, Harju, Omark och säkert någon fler som jag glömmeri farten.

Det skulle dock vara ytterst föredömligt att få fram en sådan bunt "bra juniorer" som höll samma dignitet som spelarna från Örnsköldsvik och Modo som började framträda i början 1990-talet, sedan har det ju förvisso kommit några dussinkillar därefter som Sedins, Enström, V Hedman m.fl. Vår "bunt" håller nog inte riktigt samma klass.
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville ons 22 aug 2012, 14:03

Min fasta övertygelse är att en sån som Burra skall in i ungdomsverksamheten, förr eller senare. Som klippt o skuren.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle tor 13 sep 2012, 21:24

I skuggan av Luleås sköna premiärvinst ikväll mot Rögle så vill jag bara flagga för att både J20 och J18 har sina premiärmatcher i morgon. J20 möter Mora hemma och J18 spelar borta mot Östersund.

J20 har en oerhört tuff resa nu under hösten för att kunna ta en plats bland Top 10. Allvaret för J18 börjar egentligen efter nyår i samband med J18-allsvenskan, men hösten blir ett ypperligt tillfälle för spelarna att kanske redan nu spela till sig en plats i J20-laget. J20 verkar inte helt oväntat ha slimmat ned truppen så att man knappt kan fylla fyra kedjor/backpar, vilket skapar utrymme för spelare underifrån.
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle mån 17 sep 2012, 18:21

Intressant (och ovanlig Wink ) läsning på Luleås hemsida:
http://www.luleahockey.se/Nyheter/En-hockeyhelg-i-Coop-Arena/

...mera sånt.
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av LulefanGBG mån 17 sep 2012, 18:44

INstämmer Dalle! Intressant läsning. Kul att säsongen startat bra för J18 och J20.

Tror det är viktigt att Luleå på sin hemsida fortsätter på inslagen bana med lite kontinuerlig information om Juniorlagens frammarsch för att öka intresset och statusen på juniorhockeyn i Luleå. SJälv har jag som sagt väldigt dålig koll så uppskattar tiden du lägger ner här Dalle.

Vore kul om Luleå Hockey kunde hjälpa dig hålla oss uppdaterade. Kan tänka mig att Skuggan har ett finger med i spelet.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle mån 17 sep 2012, 19:08

Jag har legat på framförallt webbansvariga ett antal år nu och försökt påverka dem att informera oss mer om junior- och ungdomsverksamheten. Jag har hela tiden försökt hävda betydelsen av att öka intresset och statusen på juniorhockeyn i Luleå. Jag vet inte om detta har haft någon betydelse, men vi får hoppas att de fortsätter att informera alla på detta sätt. Vi får se om detta fortsätter...

Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville mån 17 sep 2012, 19:10

Kul att Marcus Öman får lite kredd, under herr Nilssons ledning ifjol fick han inte det förtroende jag tycker han förtjänar.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle mån 17 sep 2012, 19:38

Snikne Ville skrev:Kul att Marcus Öman får lite kredd, under herr Nilssons ledning ifjol fick han inte det förtroende jag tycker han förtjänar.

Hmm, så här i efterhand så undrar jag hur Nilssönerna (dvs. tränarna för J20 resp. J18) var lämpade för sina uppdrag? Läste på vissa forum och kommentarsfält att det var lite gnissel kring dessa herrar. Kan förvisso vara besvikna spelarföräldrar, men ändå...

Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Zeb Macahan tor 27 sep 2012, 11:09

Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Zeb Macahan tor 27 sep 2012, 11:16

På twitter:

André Samuelsson‏@samuelsson85
"Då jag har en fot inne på juniorsidan kan jag intyga att det inte bara är fina ord. Stora framsteg rent organisatoriskt på ungdomssidan".
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville tor 27 sep 2012, 11:52

Låter ju riktigt bra. Och på tiden.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle tor 27 sep 2012, 16:11

Mycket bra inslag, förstås. Det är fantastiskt att höra vilka framsteg de verkar göra inom ungdoms- och juniororganisationen. Allting verkar stavas omvärldsbevakning vilket lyst med sin frånvaro tidigare. Det är ganska frustrerande egentligen att tänka tillbaka på hur obrydd de verkar ha varit kring just långsiktig talangutveckling. Man verkar tidigare ha haft en bångstyrig övertro på någon slags Luleåmodell i på tok för många år. En modell som gett allt annat än en stabil talangbas.

Nåväl, nu blickar vi framåt och konstaterar att vi är på rätt väg. Det kommer att ta tid innan vi ser några reella resultat, men det är i alla fall skönt att veta att man tagit ut en ny lovande inriktning.

Samtidigt hoppas jag att man ständigt utvärderar och kritiskt granskar den egna verksamheten så man slipper fastna i en mångårig vinkelvolt som den tidigare s k Luleåmodellen som inte gav nått.
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville mån 22 okt 2012, 11:32

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle sön 28 okt 2012, 11:54

Vi börjar ju närma oss landslagsuppehåll och visst har Luleå några yngre adepter som kommer att få delta i några förberedande regioncamper. (Visst översköljs vi av sådan information från hockeybloggarna på lokaltidningarna samt Luleås hemssida… Sleep)

På camperna för U16 deltar spelare som i första hand är födda 1997 och detta är förberedande läger inför kommande uttagning för årets pojklandslag. På campen region norr (1 av 4 regioner i landet) deltar följande spelare som i år representerar Luleå; målvakten Tobias Carlzon samt Simon Brännvall, John Eriksson, Alexander Stridsman, Anton Toolanen, Andreas Vikström och Jesper Ylivainio samtliga forwards. Övrigt att notera är att Marcus Hardegård Piteå, Alfons Malmström Övertorneå, William Palovaara Kiruna och Samuel Sandström Piteå, också deltar. Backen Malmström är f ö ett år yngre, dvs. född 1998.

I Team 17:s regioncamp norr (2 st i landet), deltar målvakten Christoffer Rifalk, backarna Marcus Magnusson, Isak Pantzare och William Svensson samt forwarden Rasmus Rosén Lindahl, alla Luleå. Har för mig att det var tänkt från början att även Luleåspelaren Oscar Nordh också skulle delta, men han har fallit bort på vägen. Här kan vi också notera att forwarden Alexander Forsberg från Piteå HC också deltar.

I övrigt så är som säkert en del känner till, Joel Lassinantti uttagen i Team 20-landslaget som ska spela några kamper under uppehållet. Värt att notera här är att samtliga uttagna spelare är mer eller mindre ordinarie i seniorlag som spelar i elitserien eller allsvenskan.
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Salle mån 05 nov 2012, 14:39

http://www.luleahockey.com/artikel/30270/

Gustav Bouramman, talangfull 97a, flyttar norrut.
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle mån 05 nov 2012, 15:23

Bra att man håller sig i framkant vad gäller rekryteringar och BRA att man skyltar om det så att det i sig skapar lite draghjälp. Very Happy

En snabb koll på vilka spelare som blev uttagna för respektive U16-regioncamp så fanns han inte med för region Öst (se min beskrivning på föregående sida). Det kan dock finnas tusen anledningar till detta... I och med att man skyltar om detta så tolkar jag det som att man är nöjd med rekryteringen i alla fall. Sedan tror jag att det är på backsidan som man kommer att plocka in spelare utifrån vad gäller denna årskull. Detta då man har det hyfsat bra förspänt på forwards- och målvaktssidan redan.
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle tis 13 nov 2012, 17:43

Dalle skrev: På camperna för U16 deltar spelare som i första hand är födda 1997 och detta är förberedande läger inför kommande uttagning för årets pojklandslag. På campen region norr (1 av 4 regioner i landet) deltar följande spelare som i år representerar Luleå; målvakten Tobias Carlzon samt Simon Brännvall, John Eriksson, Alexander Stridsman, Anton Toolanen, Andreas Vikström och Jesper Ylivainio samtliga forwards. Övrigt att notera är att Marcus Hardegård Piteå, Alfons Malmström Övertorneå, William Palovaara Kiruna och Samuel Sandström Piteå, också deltar. Backen Malmström är f ö ett år yngre, dvs. född 1998.

I uttagningen till steg 2 Elitcamp för U16 (4 mv, 12 ba & 18 fw) är målvakten Tobias Carlzon och forwarden Jesper Ylivainio fortfarande med av samtliga namn som anges ovan.

Övrigt att notera är att ytterligare några norrlänningar finns med; Filip Berglund (ba) och Einar Emanuelsson (fw) Skellefteå, Jesper Lindgren (ba), Jakob Eliasson (fw) & Carl Grundström (fw) Björklöven och Calle Krantz (ba) Linköping (Spelade i Saik ifjol och kommer från Skellefteå). Kanske kan man hoppas på någon av lövenspelarna till Luleå nästa år. Den där Grundström verkar ha fina stats men jag undrar om han har någon connection med Gustav Grundström som är från Umeå och som för tillfället spelar i Skellefteå jugend.

Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle tor 22 nov 2012, 16:40

I motsvarande Elite Camp för U17 (4mv, 12 ba & 18 fw) är målvakten Christoffer Rifalk, backen Isak Pantzare och forwarden Oscar Nord uttagna.
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle mån 03 dec 2012, 19:36

Dalle skrev:
Dalle skrev: På camperna för U16 deltar spelare som i första hand är födda 1997 och detta är förberedande läger inför kommande uttagning för årets pojklandslag. På campen region norr (1 av 4 regioner i landet) deltar följande spelare som i år representerar Luleå; målvakten Tobias Carlzon samt Simon Brännvall, John Eriksson, Alexander Stridsman, Anton Toolanen, Andreas Vikström och Jesper Ylivainio samtliga forwards. Övrigt att notera är att Marcus Hardegård Piteå, Alfons Malmström Övertorneå, William Palovaara Kiruna och Samuel Sandström Piteå, också deltar. Backen Malmström är f ö ett år yngre, dvs. född 1998.

I uttagningen till steg 2 Elitcamp för U16 (4 mv, 12 ba & 18 fw) är målvakten Tobias Carlzon och forwarden Jesper Ylivainio fortfarande med av samtliga namn som anges ovan.

Övrigt att notera är att ytterligare några norrlänningar finns med; Filip Berglund (ba) och Einar Emanuelsson (fw) Skellefteå, Jesper Lindgren (ba), Jakob Eliasson (fw) & Carl Grundström (fw) Björklöven och Calle Krantz (ba) Linköping (Spelade i Saik ifjol och kommer från Skellefteå). Kanske kan man hoppas på någon av lövenspelarna till Luleå nästa år. Den där Grundström verkar ha fina stats men jag undrar om han har någon connection med Gustav Grundström som är från Umeå och som för tillfället spelar i Skellefteå jugend.


Övertorneå har levererat igen Wink och en adept som nu går via Luleå J18 är med i -97:ornas första pojklandslagstrupp, U16: http://www.luleahockey.se/artikel/31234/. Mycket kommer att hända på vägen till seniorhockeyn men helt klart kommer Jesper Ylivainio bli intressant att följa. Ska bli även intressant att se var de andra landslagsuttagna spelarna som ännu ej är kopplad till en storklubb hamnar någonstans nästa år...
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville mån 03 dec 2012, 20:35

Övertorneå har fått igång en sjujävla talangfabrik.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Tigerman tis 04 dec 2012, 21:48

Intressant men lite småsurt för vår del apropå Dalles inlägg ovan är ju att SAIK verkar ha brutit vallen på allvar när det gäller Löven. Umeå-juniorerna verkar numera inte ha något alls emot att spela hos värsta konkurrenten. Idag hade t.ex. en sådan som Kristofer Berglund knappast valt LHF utan SAIK känns det som.

Beror det på SAIK's relativt nyvunna (inte mycket äldre än ett par-tre år tillbaka, egentligen) rykte som talangfabrik? Eller på att man i Umeå givit upp hoppet på riktigt om att Löven kommer att spela i Elitserien igen, d.v.s. att de inte längre är bittra konkurrenter annat än möjligen bland gamla stofiler som vägrar vara realister?

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle ons 05 dec 2012, 21:00

Tigerman skrev:Intressant men lite småsurt för vår del apropå Dalles inlägg ovan är ju att SAIK verkar ha brutit vallen på allvar när det gäller Löven. Umeå-juniorerna verkar numera inte ha något alls emot att spela hos värsta konkurrenten. Idag hade t.ex. en sådan som Kristofer Berglund knappast valt LHF utan SAIK känns det som.

Beror det på SAIK's relativt nyvunna (inte mycket äldre än ett par-tre år tillbaka, egentligen) rykte som talangfabrik? Eller på att man i Umeå givit upp hoppet på riktigt om att Löven kommer att spela i Elitserien igen, d.v.s. att de inte längre är bittra konkurrenter annat än möjligen bland gamla stofiler som vägrar vara realister?

Om man spekulerar lite grann bland i dina frågeställningar så finns det säkert ett antal olika faktorer som spelar in varför det ser ut som det gör. Först kan man konstatera att det gått ett antal riktigt duktiga juniorer födda 1995/96 från Löven till Skellefteå vilka flyttat norrut de tre senaste åren. Under samma tidsperiod har det dock ur samma årskullar även skett övergångar av talangfulla spelare från Löven till både Modo och Luleå. Man kan krasst säga att om Löven skulle fått behålla dessa spelare så skulle de garanterat toppat J18-serien idag.

Om man tittar på den historiska rivaliteten mellan Björklöven och Skellefteå så tror jag att den avtar mer och mer ju längre tid lagen spelar i i sådana milsvida serier. Rivaliteten får som inget fäste med de kommande generationerna under rådande situation. Den yngre generationer är väl också numera mer individualistiskt formade varför historiska trösklar såsom omodern klubbrivalitet har mindre betydelse i jakten på självförverkligandet.

Om man tittar på varför talanger i tidig ålder vill lämna Björklöven så spelar väl situationen in med att A-laget harvar i division 1. Detta är väl ofrånkomligt. Sedan så har Löven fått utstå en grav misskötsel ett antal år vilket inte är attraktivt för talanger som vill uppåt. Från och med i år så har ju klubben dessutom drabbats av ytterligare ett dråpslag i och med att J20-laget inte spelar i Superelit längre.

I kombination med ovanstående så finns ju klubbar som Modo, Skellefteå och Luleå i "närheten" med norrländska mått, där Skellefteå har ett försprång genom att de (1) tidigt kan koppla greppet om talangerna i samband med länslag och TV-puck, (2) tidigt knutit till sig nyckelspelare från Umeå som Lucas Wallmark och Sebastian Aho (och resten följer...) och (3) att man tidigare lyckats göra elitspelare av juniorer.

Jag tror dock på strömningen från Umeå till Skellefteå kan avta något i och med att tendenser till en viss mättnad verkar ha infunnit sig i Skellefteå vad gäller möjlighet att lotsa upp talanger i systemet. Sedan om Björklöven skulle lyckas finna av nålsögat att kliva upp i allsvenskan så skulle denna strömning avta än mer.

Nåväl detta var som sagt spekulationer. Smile
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle fre 07 dec 2012, 15:24

Snikne Ville skrev:Övertorneå har fått igång en sjujävla talangfabrik.

Visst är det så. För att ge lite perspektiv i det hela; enligt SCB så har det funnits från ca 5 200 ned till 4 800 mantalsskrivna invånare i Övertorneå kommun de senaste 10 åren. Motsvarande siffra för Luleå kommun har under samma period gått från 71 600 till 74 200 invånare. Med tanke på utfall av talangproduktion, what's wrong with this picture?
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Rönken ons 12 dec 2012, 12:07

Varför byter Gustaf Burström från Skellefteå till Luleå mitt under pågående säsong? Är dessutom Skellefteå-bördig om informationen på Eliteprospects.com stämmer.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Tony Moore fre 14 dec 2012, 19:39

Fiendens fiende eller äntligen upplyst? Betänk, en av våra största kämpar; Burstöm Anders med Sveriges stoltaste öl-bryggarsläkt (Key Beer/ Nyckelbryggerier) i ryggen...
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7623
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville fre 04 jan 2013, 11:49

Enligt Kurirenbloggen vänder Einar Emanuelsson hem till Giron från SkAIK...hugg Skuggan!
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle fre 04 jan 2013, 13:13

Nog tror jag att Skuggan är med och hugger här. Efter denna händelse känns det väl inte helt spikat att han hamnar i Skellefteå nästa säsong när det är dags för hockeygym.

I dagens VK framgår det att Björklövenspelaren och den hetaste forwarden i hela norrland för sin årskull, Carl Grundström, hamnar i Övik och Modo. Det finns dock fler intressanta lövenspelare som jag hoppas att Skuggan och co. är med och hugger på.
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Snikne Ville fre 04 jan 2013, 14:31

Posslers framfart kan nog motivera Lövenspelare att välja Modo.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Rönken fre 04 jan 2013, 14:33

Varför tappade Luleå Possler? Har det kommit fram något kring det?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle fre 04 jan 2013, 23:53

Som jag uppfattar det efter div. uttalanden i tidningar och bloggar så trivdes han väl inte i Luleå. Sedan kan det ju vara andra saker som också spelade in. Tittar man på jämnåriga som började hockeygym samtidigt som Possler så var det väl ungefär hälften som platsade i Luleås J18-lag vilket var kasst i allmänhet och kanske inte skapade någon större stimuli att stanna kvar.

Posslers framfart i Modo kanske är ett incitament till att lövenspelare väljer att börja spela i Övik, ett annat kan vara 'ca en timma hem med Botniabanan till mammas köttbullar'. Sedan finns några fler talangfulla Umeåkillar i Modo dessutom, som bara är något år äldre.

Tycker det är intressant att den tidigare självklara tillströmningen till Skellefteå bedarrat en aning.
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Björne lör 05 jan 2013, 09:44

Possler fick knappt träna med J20 i Lhf. Toppade poängligan i Modos J20 samma säsong...Ekestål Jonson drog av samma anledning, är nu framstående i Björklövens A-lag....

Björne

Antal inlägg : 19
Join date : 13-01-05

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle lör 05 jan 2013, 11:48

Björne skrev:Possler fick knappt träna med J20 i Lhf. Toppade poängligan i Modos J20 samma säsong...Ekestål Jonson drog av samma anledning, är nu framstående i Björklövens A-lag....

Possler toppade inte poängligan i Modo J20 samma säsong då han enbart spelade 1 match i fortsättningsserien och 3 matcher i play off. Det kan dock mycket väl vara så att Possler ansåg sig ha rätt till att träna med J20-laget direkt vid första halvåret av sin tid i Luleå.
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Dalle lör 05 jan 2013, 12:00

Dalle skrev:Nog tror jag att Skuggan är med och hugger här. Efter denna händelse känns det väl inte helt spikat att han hamnar i Skellefteå nästa säsong när det är dags för hockeygym.

I dagens VK framgår det att Björklövenspelaren och den hetaste forwarden i hela norrland för sin årskull, Carl Grundström, hamnar i Övik och Modo. Det finns dock fler intressanta lövenspelare som jag hoppas att Skuggan och co. är med och hugger på.

Enligt kommentarsfältet i följande artikel, http://www.hockeymagasinet.com/2013/01/03/j18-allsvenskan-infor-j18-allsvenskan-norra/#comments, verkar det vara klart att de intressantaste Björklövenspelarna hamnar i Modo vilket verkar vara ganska logiskt. Beroende på hur trovärdig denna källa är så ser det ut som att målvakten Oscar Masiello och backen Marcus Björk har sökt sig till Luleå nästa säsong.

Ok, nu släpper jag "löven-gaten".
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Björne lör 05 jan 2013, 12:48

Det är riktigt då Possler bytte mitt i säsongen, men han tränade med J20 förstås!
Han har nu även gjort poäng med A-laget. Bara trist att inte Lhf kan ta hand om talanger som kommer hit, gäller även Emil M mfl..
Anledningen till flykten från björklöven är förstås att J 20 laget inte spelar i superelit, även om de troligtvis tar sig tillbaka dit. Men om inte Lhf låter dom ens träna med J20 så finns det ju ingen anledning att flytta hit.

Björne

Antal inlägg : 19
Join date : 13-01-05

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet Empty Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 10 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet