OS 2014 - Hockey

+25
MrA
MickkeJ
NilsOskar
pingu
Kallepedal
icemask
#96
UnSaccoDiSoldi
Kato
Redbear
Snikne Ville
Norlin
Lars158
Old Brooklyn
Pajala
FruktHamster
Rönken
Bamsefar
LubosC
Ingemar
Slapshot
Myrman
knutten
Urken
LulefanGBG
29 posters

Sida 2 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Urken fre 14 feb 2014, 15:19

Kom hem precis .. 0-0 med halva tredje kvar. Vad sysslar Sverige med?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Pajala fre 14 feb 2014, 15:23

Äntligen ett mål
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken fre 14 feb 2014, 15:42

Knepig match, såg inte direkt bra ut. Vad tycker ni om Jimmie Ericsson, kan nog bli knapert när tempot skruvas upp i matcherna längre framåt mot riktigt kvalificerat motstånd.

Sedin känner man igen lite från Luleås sista matcher innan OS-uppehållet, ser ut lite som när Chris är borta och Cam blir väldigt begränsad. Loui Eriksson var inte heller något vidare, vilket visserligen gäller för många av spelarna. Lunkan pigg åtminstone, tur det.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG fre 14 feb 2014, 15:42

Ett lite bättre Sverige i tredje perioden men absolut långt ifrån farten och spelet från första matchen. Lite oroande. Erik Karlsson gör en uppåkning och kastar pucken på mål och Alfredsson styr in returen i öppen kasse vilket blir segermålet. Ett lite typiskt NHL-mål. Skönt med seger även om det satt jävligt hårt åt.

Oliver Ekman -Larsson syntes också så ingen fara med honom. Skönt!

Annars tyckte jag att vår fjärdekedja var klart bäst under hela matchen. Ännu bättre när Jimmie utgick till förmån för Nyqvist. RIvig kedja med bra fart och snurr längs sargerna men som också är svåra för Schweizarna att hålla koll på då de åker betydligt mer skridskor än övriga svenska kedjor. Också lite villigare att ta sig in mot mål. Problemet för Sverige som jag ser det är väl just att det är vår fjärdekedja som är bäst. Då har vi bekymmer.

Vi har en förstakedja som är ungefär som flytande kväve. Jävligt sega och fullkomligt iskalla! Loui Ericsson har gjort 1 mål 15 senaste matcherna i NHL och Daniel Sedin har inte nätat på 19 senaste matcherna i NHL, och nu är de båda mållösa i 2 matcher i OS. Det är dessa spelare som skall bära oss nu när Zäta, Franzén och Henrik Sedin inte är med.

Bäckström har också varit osynlig tycker jag.

Lite bättre fart på Steen och Berglund åtminstone.

Problemet tycker jag är att vi har för lite spets i laget. Vi har inte ens en kedja nu som namnmässigt eller spelmässigt kan matcha någon av våra huvudkonkurrenters topp 2 -kedjor.

För det krävs att vår första -kedja kommer igång och blir en riktig scoring-line. Annars får vi fortsätta att förlita oss på att Erik Karlsson skall skapa allting i offensiv väg och att Henrik Lundqvist skall vara en vägg.

Lundqvist var f.ö. riktigt bra idag och gjorde många avgörande räddningar även om det såg lite fladdrigt ut vid något tillfälle.

Nåväl, vi vann och det är det viktigaste tidigt i en OS-turnering. Nu väntar Lettland i morgon och förhoppningsvis kan vi får göra några fler mål då. Skulle gärna se att Sedin och Ericsson fick hänga varsin och att spelet i den kedjan fungerar i morgon.

EDIT: Ingen aning om flytande kväve är trögflytande så jämförelsen kanske inte är så bra men skit samma. Sega och iskall är de i vart fall.  Rolling Eyes 


Senast ändrad av LulefanGBG den fre 14 feb 2014, 15:44, ändrad totalt 1 gång
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken fre 14 feb 2014, 15:43

LulefanGBG skrev:Ett lite bättre Sverige i tredje perioden men absolut långt ifrån farten och spelet från första matchen. Lite oroande. Erik Karlsson gör en uppåkning och kastar pucken på mål och Alfredsson styr in returen i öppen kasse vilket blir segermålet. Ett lite typiskt NHL-mål. Skönt med seger även om det satt jävligt hårt åt.

Oliver Ekman -Larsson syntes också så ingen fara med honom. Skönt!

Annars tyckte jag att vår fjärdekedja var klart bäst under hela matchen. Ännu bättre när Jimmie utgick till förmån för Nyqvist. RIvig kedja med bra fart och snurr längs sargerna men som också är svåra för Schweizarna att hålla koll på då de åker betydligt mer skridskor än övriga svenska kedjor. Också lite villigare att ta sig in mot mål. Problemet för Sverige som jag ser det är väl just att det är vår fjärdekedja som är bäst. Då har vi bekymmer.

Vi har en förstakedja som är ungefär som flytande kväve. Jävligt sega och fullkomligt iskalla! Loui Ericsson har gjort 1 mål 15 senaste matcherna i NHL och Daniel Sedin har inte nätat på 19 senaste matcherna i NHL, och nu är de båda mållösa i 2 matcher i OS. Det är dessa spelare som skall bära oss nu när Zäta, Franzén och Henrik Sedin inte är med.

Bäckström har också varit osynlig tycker jag.

Lite bättre fart på Steen och Berglund åtminstone.

Problemet tycker jag är att vi har för lite spets i laget. Vi har inte ens en kedja nu som namnmässigt eller spelmässigt kan matcha någon av våra huvudkonkurrenters topp 2 -kedjor.

För det krävs att vår första -kedja kommer igång och blir en riktig scoring-line. Annars får vi fortsätta att förlita oss på att Erik Karlsson skall skapa allting i offensiv väg och att Henrik Lundqvist skall vara en vägg.

Lundqvist var f.ö. riktigt bra idag och gjorde många avgörande räddningar även om det såg lite fladdrigt ut vid något tillfälle.

Nåväl, vi vann och det är det viktigaste tidigt i en OS-turnering. Nu väntar Lettland i morgon och förhoppningsvis kan vi får göra några fler mål då. Skulle gärna se att Sedin och Ericsson fick hänga varsin och att spelet i den kedjan fungerar i morgon.

Tycker nog ändå att Bäckis ser ok ut, men är ju inte enkelt med två iskalla spelare i sin kedja.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG fre 14 feb 2014, 15:48

Rönken skrev:Knepig match, såg inte direkt bra ut. Vad tycker ni om Jimmie Ericsson, kan nog bli knapert när tempot skruvas upp i matcherna längre framåt mot riktigt kvalificerat motstånd.

Sedin känner man igen lite från Luleås sista matcher innan OS-uppehållet, ser ut lite som när Chris är borta och Cam blir väldigt begränsad. Loui Eriksson var inte heller något vidare, vilket visserligen gäller för många av spelarna. Lunkan pigg åtminstone, tur det.
Fjärdekedjan var ju vår bästa matchen igenom, även om det tar emot att säga det, men även Jimmie måste jag ha gjort något bra åtminstone. Eller vi kanske inte skall ta i, han gjorde åtminstone inga synliga misstag.  Rolling Eyes 

Däremot blev kedjan ännu bättre mot slutet av tredje när Mårts slängde in Nyqvst där istället för Ericsson.

Annars håller jag med dig om Sedin. I Vancouver lyckas ju den ena alltid producera när den andra inte är med, men då har de väl så många andra de är vana att spela tillsammans med att det inte blir lika beroende av varandra även om de såklart är som allra bäst när de båda lirar men i landslaget tycker jag det syns när en av dem är borta väldigt tydligt. Jämförelsen med Abbotts är inte helt fel.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken fre 14 feb 2014, 15:51

LulefanGBG skrev:
Rönken skrev:Knepig match, såg inte direkt bra ut. Vad tycker ni om Jimmie Ericsson, kan nog bli knapert när tempot skruvas upp i matcherna längre framåt mot riktigt kvalificerat motstånd.

Sedin känner man igen lite från Luleås sista matcher innan OS-uppehållet, ser ut lite som när Chris är borta och Cam blir väldigt begränsad. Loui Eriksson var inte heller något vidare, vilket visserligen gäller för många av spelarna. Lunkan pigg åtminstone, tur det.
Fjärdekedjan var ju vår bästa matchen igenom, även om det tar emot att säga det, men även Jimmie måste jag ha gjort något bra åtminstone. Eller vi kanske inte skall ta i, han gjorde åtminstone inga synliga misstag.  Rolling Eyes 

Däremot blev kedjan ännu bättre mot slutet av tredje när Mårts slängde in Nyqvst där istället för Ericsson.

Annars håller jag med dig om Sedin. I Vancouver lyckas ju den ena alltid producera när den andra inte är med, men då har de väl så många andra de är vana att spela tillsammans med att det inte blir lika beroende av varandra även om de såklart är som allra bäst när de båda lirar men i landslaget tycker jag det syns när en av dem är borta väldigt tydligt. Jämförelsen med Abbotts är inte helt fel.  

Ja jag tänkte väl inte racka ner på Ericsson egentligen, men känns som att han ligger på maxnivå och det funkar väl ok när det blir sån här match med lite långsammare tempo stora delar. Men som du är inne på kändes det bättre med bytet mot slutet. Vilket får mig att tänka lite längre framåt, matcher mot Ryssland, Finland, USA och Kanada kan bli knepiga för Ericsson.

Hur ligger det till just nu med ersättare, Zäta borta resterande del av OS. Får man ta in spelare utifrån eller är det den grupp som är på plats man har att plocka av?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken fre 14 feb 2014, 15:54

Apropå att lufta spelare, vilken målis tror ni får stå i morgon? Enroth bör väl ligga bra till?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG fre 14 feb 2014, 16:46

Nej som du säger Rönken, inte lätt för Bäckström att glänsa själv i den kedjan. Nu är ju han kanske vår mest kreativa center övrigas frånvaro. Kan tycka att de kanske är läge att prova honom i en annan mijlö och få in någon center som är lite rivigare mellan Ericsson och Sedin för att väcka liv i dem och samtidigt få ut lite mer av Bäckström.

Det är kanske lite tidigt att börja laborera kan vissa tycka men samtidigt är ju morgondagens sista gruppspelsmatch och det vore bättre att testa innan slutspelet börjar än att tvingas börja laborera i en utslagsmatch om ingenting fungerar. Men hur som vill jag inte se att man bara kör på om det inte blir bättre fart på förstakedjan i morgon.

Kan såkalrt ha fel, har förtroende för Mårts som jag till skillnad från många gillar. Åtminstone vad det verkar är han inte så populär men svenska landslagscoacher är ju i regel alltid hårt ifrågasatta eftersom intresset är så stort för hockey i Sverige och det finns så många soffexperter. Gillade att Mårts matchade fjärdekedjan lite hårdare i slutet av matchen för att väcka laget och samtidigt ge dem som visat framfötterna chansen. Sedan att han slängde in Nyqvist också som faktiskt gör landslagsdebut i OS  Rolling Eyes   Det märktes dock inte. Han var helt orädd och körde på som bara den!

Angående vem som står i morgon så tror jag inte att du är fel ute med Enroth. Han känns närmast till hands faktiskt. Vore bra att lufta honom lite i en lite enklare match så att han åtminstone fått smaka på OS-hockeyn ifall något skulle hända med Lundqvist. Samtidigt kan den sista behöva få en match vila. Hade en rätt svettig match idag och han är såpass bra att en match utanför isen inte gör någon större skillnad för hans kvalité.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG fre 14 feb 2014, 16:52

Annars lär väl helgens OS-match hittills bli mötet mellan Ryssland och USA i morgon. Får INTE missas för allt i världen. Ryssland måste höja sig om man skall slå USA som inte har lika många stjärnor men som spelade en närmaste 100% perfekt laginsats och ändå avfärdade ett Slovakien som faktiskt inte var riktigt så dåliga som siffrorna visade, tämligen enkelt.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Slapshot fre 14 feb 2014, 17:25

Schweiz är inget dåligt lag och dom kan nog snart räknas in bland de stora länderna. Nu var väl inte första halvan nån höjdare av Sverige heller men likväl är Schweiz ett riktigt bra lag. Tror nog Enroth luftas imorgon mot Lettland för att sedan lämna över till Henke i slutspelet nästa vecka.

Ett slutspel som lär bli ännu kortare utan Zetterberg. Vår viktigaste spelare tillsammans med Lundqvist och en skillnad mellan final och kvartsfinal....Trist som fan

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken fre 14 feb 2014, 17:26

LulefanGBG skrev:Annars lär väl helgens OS-match hittills bli mötet mellan Ryssland och USA i morgon. Får INTE missas för allt i världen. Ryssland måste höja sig om man skall slå USA som inte har lika många stjärnor men som spelade en närmaste 100% perfekt laginsats och ändå avfärdade ett Slovakien som faktiskt inte var riktigt så dåliga som siffrorna visade, tämligen enkelt.

Ja den matchen har jag bokat in mig själv på, hade faktiskt inte koll på att Sverige möter Lettland i morgon förrän man sa det under sändningen i dag. Känns som en rätt blek match till skillnad mot Ryssland - USA, eller Ra-ssi-a Smile
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Old Brooklyn fre 14 feb 2014, 18:46

Det som slår mig när jag tittar på OS-hockeyn är hur sjukt obrydd jag är jämfört med när jag tittar på Luleå Hockey. Nu älskar jag ju hockey och tycker det är fantastiskt att få se dessa lag tampas med varandra, men känslomässigt....? Jag byter ett OS-guld i hockey mot en vinst över Skellefteå alla dagar i veckan - och det säger ju lite om hur skadad man är.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Slapshot fre 14 feb 2014, 18:52

Visst är man mer arg när Luleå förlorar än när Sverige gör detsamma men nog är det ju betydligt mer underhållande att se alla dessa världsstjärnor spela hockey än alla amatörer i SHL. Vilket tempo, vilka skott och passningar, ja allt är ju ljusår bättre och man slipper somna framför tv:n som ju ofta händer då Luleå dumpar pucken till icing om och om igen...


Sedan måste jag ju bara säga att Finlands nya tröjor är grymt fula!

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken fre 14 feb 2014, 19:11

Old Brooklyn skrev:Det som slår mig när jag tittar på OS-hockeyn är hur sjukt obrydd jag är jämfört med när jag tittar på Luleå Hockey. Nu älskar jag ju hockey och tycker det är fantastiskt att få se dessa lag tampas med varandra, men känslomässigt....? Jag byter ett OS-guld i hockey mot en vinst över Skellefteå alla dagar i veckan - och det säger ju lite om hur skadad man är.

Känner också så, fast så brukar det vara i gruppspelet ofta, när det närmar sig kvarts- och semifinal blir det nog ordning på torpet för oss båda, hoppas jag Smile
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Urken fre 14 feb 2014, 19:39

Finland avvärjer Norge tämligen enkelt vad det verkar. Snart drar sista perioden igång.

Finlands "fula" tröjor kommer du få se mer av Slapshot. Kan försöka lära dig den finska nationalsången, så kan vi sjunga duett söndagen den 23e. Smile
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken fre 14 feb 2014, 19:40

Mycket prat om Finland nu, försök att hålla en anständig nivå Smile
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Slapshot fre 14 feb 2014, 20:04

Urken skrev:Finland avvärjer Norge tämligen enkelt vad det verkar. Snart drar sista perioden igång.

Finlands "fula" tröjor kommer du få se mer av Slapshot. Kan försöka lära dig den finska nationalsången, så kan vi sjunga duett söndagen den 23e. Smile


Tvivlar på att nån av oss får sjunga då varken Sverige eller Finland kommer vinna nåt guld den här gången. Ser också att Kanada har nya tröjor som även dom är fulare än tidigare, för att inte tala om USAs.....

Tyckte annars lejonet på finnarnas tidigare tröja var fint. Nu ser det bara gräsligt ut.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Urken fre 14 feb 2014, 20:58

Slapshot skrev:
Urken skrev:Finland avvärjer Norge tämligen enkelt vad det verkar. Snart drar sista perioden igång.

Finlands "fula" tröjor kommer du få se mer av Slapshot. Kan försöka lära dig den finska nationalsången, så kan vi sjunga duett söndagen den 23e. Smile


Tvivlar på att nån av oss får sjunga då varken Sverige eller Finland kommer vinna nåt guld den här gången. Ser också att Kanada har nya tröjor som även dom är fulare än tidigare, för att inte tala om USAs.....

Tyckte annars lejonet på finnarnas tidigare tröja var fint. Nu ser det bara gräsligt ut.
Du behöver nog göra något roligt, gå och bowla eller så, bryta den negativa trend du är inne i. Upp med hakan. Sverige har jättechanser att slåss om medaljerna, till och med guldet. Grymt bra lag!
Finland tycker jag inte har ett lika bra lag på pappret, men man vet aldrig. De har grymma målvakter och papprena säger inte allt. Våra respektive landslag har vunnit 2/2, så upp med hakan nu.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Old Brooklyn fre 14 feb 2014, 21:54

Slapshot skrev:Visst är man mer arg när Luleå förlorar än när Sverige gör detsamma men nog är det ju betydligt mer underhållande att se alla dessa världsstjärnor spela hockey än alla amatörer i SHL. Vilket tempo, vilka skott och passningar, ja allt är ju ljusår bättre och man slipper somna framför tv:n som ju ofta händer då Luleå dumpar pucken till icing om och om igen...


Sedan måste jag ju bara säga att Finlands nya tröjor är grymt fula!
Jag har aldrig somnat, och kommer nog aldrig att somna när Luleå spelat. Det är lite det som var poängen - det känslomässiga engagemanget.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Slapshot fre 14 feb 2014, 22:45

Urken skrev:
Slapshot skrev:
Urken skrev:Finland avvärjer Norge tämligen enkelt vad det verkar. Snart drar sista perioden igång.

Finlands "fula" tröjor kommer du få se mer av Slapshot. Kan försöka lära dig den finska nationalsången, så kan vi sjunga duett söndagen den 23e. Smile


Tvivlar på att nån av oss får sjunga då varken Sverige eller Finland kommer vinna nåt guld den här gången. Ser också att Kanada har nya tröjor som även dom är fulare än tidigare, för att inte tala om USAs.....

Tyckte annars lejonet på finnarnas tidigare tröja var fint. Nu ser det bara gräsligt ut.
Du behöver nog göra något roligt, gå och bowla eller så, bryta den negativa trend du är inne i. Upp med hakan. Sverige har jättechanser att slåss om medaljerna, till och med guldet. Grymt bra lag!
Finland tycker jag inte har ett lika bra lag på pappret, men man vet aldrig. De har grymma målvakter och papprena säger inte allt. Våra respektive landslag har vunnit 2/2, så upp med hakan nu.


Jag är allmänt positiv i livet men när det kommer till hockey försöker jag vara realist ;-)

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken fre 14 feb 2014, 23:01

Ja det heter inte pessimist utan realist Smile
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av FruktHamster fre 14 feb 2014, 23:03

Old Brooklyn skrev:
Slapshot skrev:Visst är man mer arg när Luleå förlorar än när Sverige gör detsamma men nog är det ju betydligt mer underhållande att se alla dessa världsstjärnor spela hockey än alla amatörer i SHL. Vilket tempo, vilka skott och passningar, ja allt är ju ljusår bättre och man slipper somna framför tv:n som ju ofta händer då Luleå dumpar pucken till icing om och om igen...


Sedan måste jag ju bara säga att Finlands nya tröjor är grymt fula!
Jag har aldrig somnat, och kommer nog aldrig att somna när Luleå spelat. Det är lite det som var poängen - det känslomässiga engagemanget.

Får erkänna att jag sov mellan första periodpausen och fram till mitten av tredje period idag... Och precis som du säger så har jag aldrig somnat till en LHF-match.
Klart det emotionella engagemanget är A och O. Jag kan absolut njuta av hockeyn som spelas i NHL, men är aldrig lika engagerad av det som när LHF spelar, även om jag naturligtvis inser att NHL-hockeyn är ljusår bättre.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG fre 14 feb 2014, 23:18

Urken skrev:Finland avvärjer Norge tämligen enkelt vad det verkar. Snart drar sista perioden igång.

Finlands "fula" tröjor kommer du få se mer av Slapshot. Kan försöka lära dig den finska nationalsången, så kan vi sjunga duett söndagen den 23e. Smile
Första dikten 'Vårt Land' ur Fänriks Ståls Sägner av Johan Ludvid Runeberg. Hur svårt kan det va?  Rolling Eyes 

Kan nog lära mig att recitera den på svenska i vart fall. Har verket i hyllan hemma, kanske skulle ta och öva lite? En vacker dikt men favoriterna ur sägnerna är nog 'Den döende krigaren' och 'Sven Dufva' med det legendariska; '...släpp ingen djävul över bron...".

Rekommenderas varmt för alla oss finnar och svennar. Är ju ett verk ur vårt gemensamma kulturarv och det är vår gemensamma historia som skildras.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG fre 14 feb 2014, 23:19

Rönken skrev:Mycket prat om Finland nu, försök att hålla en anständig nivå Smile
Äsch! Finlands sak är vår sak till vi möts i finalen!  Rolling Eyes 
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG fre 14 feb 2014, 23:27

På tal om huruvida man njuter så är jag tudelad. Har diskuterat saken mycket med olika vänner genom åren. OS för mig är det största näst SM-slutspel, eller egentligen större nöje rent objektivt, men det känslomässiga engagemanget för Luleå gör ju att SM-slutspelet är viktigare.

Mer underhållande vet jag dock inte om jag tycker att det är. Nu talar jag inte enbart om kvalitén vilken såklart uppenbart är bättre i OS, (även om det förekommer pissmatcher där med), för det mesta, utan jag talar om det stora nöjet av att få se fantastisk hockey utan att behöva vara känslomässigt engagerad till en sådan nivå att det är nästan jobbigt.

Visst SM-slutspelet betyder mer och jag ser hellre ett SM-guld till Luleå än ett OS -guld till Sverige men när Sverige spelar i OS hoppas man bara att de vinner men man har liksom inte så mycket att förlora om de inte gör det. Visst avgör Kanada en final mot oss i sudden så svider det en stund men går snabbt över. Händer samma sak Luleå så svider det minst till nästa säsong drar igång.

När Luleå lirar SM-slutspel har man som påhejare såklart allt att vinna men också lika mycket att förlora. SÅ är det inte när Sverige spelar. Det tycker jag är skönt ibland. Man njuter av kanonhockey utan att behöva oroa ihjäl sig under matchens gång.

Är det bara jag som tycker att det är svinjobbigt att se slutspelsmatcherna med Luleå ibland? Nerverna sitter utanpå, man svettas, slits mellan hopp och förtvivlan...jublar, svär och åker en emotionell berg-och-dalbana modell större. Det är väldigt påfrestande i ett helt slutspel.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Bamsefar fre 14 feb 2014, 23:53

Håller med, Luleå engagerar betydligt mer än tre kronor, oavsett turnering och som du säger , ett slutspel kan bli både emotionellt och rent fysiskt påfrestande, både för en själv men oxo för ens omgivning. Mina arbetskamrater vet bättre än att prata hockey dagen efter än Luleåförlust om de nu inte vill ha en ingående analys om alltings djävlighet och det är då en seriematch. Efter finalförlusten så var hockey tabu på jobbet tills säsongen startade igen.

Känner mig ibland som han killen i "fever pitch" , ett engagemang som tenderar att bli rent ocd-mässigt. Man vet rent förnuftsmässigt att det är bara ett spel, bara en lek och ändå så åker man med från höga dalar ( sm-guld 96) till djupa dalar ( Brynäs tre raka -93). puh , det är ett hårt jobb att hålla på Luleå Hockey.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12047
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG lör 15 feb 2014, 13:32

Nu jävlar smäller det! Lördagsunderhållning på hög nivå. Ryssland - USA!

Tror faktiskt USA tar det.

F.ö. håller med om att Finlands nya matchtröjor inte är någon höjdare. Och Kanadas nya är direkt fula faktiskt. Tjeckiens däremot, OJ OJ OJ vad snygga! Lite Washington Capitals-influerade med ränderna på vaderna osv. Och färgerna såklart. Lite retrostuk på tjeckernas nya tröjor helt klart.

Oj Vinnerborg dömer, kul för Sverige och kul för honom att få döma OS hittills bästa match. På förhand åtminstone.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken lör 15 feb 2014, 13:36

Ryssarnas topp6 känns ju larvigt bra på pappret, får se hur man presterar nu också Smile
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken lör 15 feb 2014, 13:50

Blir intressant att se vad ryssarnas pp går för, någon som sett tidigare matcher med dom?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Slapshot lör 15 feb 2014, 13:54

Vinnerborg skadeskjuten av Ovechkin Smile

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 lör 15 feb 2014, 14:09

Ryssarna är bra, riktigt bra. USA inte dåliga heller.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG lör 15 feb 2014, 14:10

Grymt bra förstaperiod med två galet bra lag på isen. Jämnt så det förslår! USA spelar i det närmaste 100% perfekt lagspel och riktigt bra försvarsspel, men Ryssland imponerar som ett lag idag också tycker jag. Ser stabilt och säkert ut även i egen zon. Tycker Ryssland vinner första perioden lite på stilpoäng men som sagt helt jämnt.

Otrolig jävla offensiv Ryssland har alltså, spelar bländade stundtals även om USA försvarar sig bra. Quick i målet ser som vanligt hur lugn ut som helst.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken lör 15 feb 2014, 14:10

Lars158 skrev:Ryssarna är bra, riktigt bra. USA inte dåliga heller.

Ungefär så ja. Ska du se Asplöven i dag? Är hockeyallsvenskan play som gäller väl?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 lör 15 feb 2014, 14:17

Rönken skrev:
Lars158 skrev:Ryssarna är bra, riktigt bra. USA inte dåliga heller.

Ungefär så ja. Ska du se Asplöven i dag? Är hockeyallsvenskan play som gäller väl?

Fullt möjligt. Hänger lite på hur het denna match är fortsatt, har ju varit en bra första.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken lör 15 feb 2014, 14:42

Ras-si-a, den lille Datsyuk får näta. Inte små pojkar dom har annars i topp6, Malkin och Kovaltjuk som exempel har sån där jobbigt bra balans och kan knappt fällas. Lite som vi fick se av Omark i Luleå, fast med 10 cm och 20 kg till godo Laughing
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG lör 15 feb 2014, 15:05

Ritkigt bra period igen. Lika jämnt. Ruggigt bra PP av båda lagen men USA utnyttjar sitt och kvitterar på typiskt transatlantmanér. Snygg där.

Rysslands ledningsmål dessförinnan går ju inte av för hackor heller.

Helt öppet inför tredje, ju längre det går tror jag det talar till USA's fördel faktiskt men det gäller att klara av BP't i inledningen av tredje.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken lör 15 feb 2014, 15:30

LulefanGBG skrev:Ritkigt bra period igen. Lika jämnt. Ruggigt bra PP av båda lagen men USA utnyttjar sitt och kvitterar på typiskt transatlantmanér. Snygg där.

Rysslands ledningsmål dessförinnan går ju inte av för hackor heller.

Helt öppet inför tredje, ju längre det går tror jag det talar till USA's fördel faktiskt men det gäller att klara av BP't i inledningen av tredje.

Tycker USA:s boxplay känns något giftigare, snäppet mer uppoffrande och något mer stressande. Kan visserligen vara ryssarna som drar upp tempot mer än vad jänkarna gjorde, men ryssarna känns lite mer statiska i boxen, eller?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken lör 15 feb 2014, 15:32

Snyggt mål får man säga, Radulov Radulov... Smile
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 lör 15 feb 2014, 15:39

USA spelaren borde fått matchstraff där tycker jag!
Bra att Ryssland gjorde mål

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 lör 15 feb 2014, 15:43

Ryssarna vassa. Få se om det blir mål

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken lör 15 feb 2014, 15:43

Knepigt läge, vad säger reglerna? Personligen tycker jag att det ska vara mål då det är Quick själv som puttar bort målburen och domaren har inte blåst. Fast kan tänka mig att reglerna säger något annat.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken lör 15 feb 2014, 15:44

Hmm, ja var väl det jag misstänkte, men samtidigt surt för ryssarna. Vilken jävla pärla han får till där. Petig regel men kan förstå det ändå.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG lör 15 feb 2014, 15:51

Fruktansvärd otur för Ryssland. Tycker fortfarande ryssarna är snäppet vassare men deras ledmningsmål döms helt korrekt bort då buren är ur sitt läge innan målet görs. Synd, det var rena oturen att varken Quick eller domarna märker det, är ju knappt att det syns, och spelet får fortgå. Målet är ju vrålsnyggt backskott som Quick är chanslös på och den hade såkalrt gått in om buren stått rätt också så som sagt, riktig otur för ryssarna men ett koretk domslut.

Nu för USA dessutom en jättechans med PP mot slutet. 2 mål hittills.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken lör 15 feb 2014, 15:54

Hur ser reglerna ut internationellt, är det 4 mot 3 eller 5 mot 4 för USA?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken lör 15 feb 2014, 16:19

Så där ja, efter lite söndagsåkning av Oshie är det klart då Smile
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG lör 15 feb 2014, 16:19

VIlken strafftävling! USA vinner till slut efter grymma straffar av T.J. Oshie. Jag avskyr när straffläggarna är så långsamma men svårt att klaga på Oshie när han sätter 4 av 6 straffar  Rolling Eyes 

Undrar om Bobrowski drömmer mardrömmar om Oshie ikväll?

Gäller för Lundqvist och Enroth att specialstudera honom inför ett eventuellt möte.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken lör 15 feb 2014, 16:21

LulefanGBG skrev:VIlken strafftävling! USA vinner till slut efter grymma straffar av T.J. Oshie. Jag avskyr när straffläggarna är så långsamma men svårt att klaga på Oshie när han sätter 4 av 6 straffar  Rolling Eyes 

Undrar om Bobrowski drömmer mardrömmar om Oshie ikväll?

Gäller för Lundqvist och Enroth att specialstudera honom inför ett eventuellt möte.

Glenn, från vilket grupp kommer Sverige att få sin kvartsfinalmotståndare?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Norlin lör 15 feb 2014, 16:21

Oshie var verkligen grissttaffarnas mästare denna match. Inga straffmål som vinner pokaler på galor men han gör ju 4 mål så effektivt är det ju uppenbarligen
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Slapshot lör 15 feb 2014, 17:06

Skönt att USA vann...

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 2 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet