OS 2014 - Hockey

+25
MrA
MickkeJ
NilsOskar
pingu
Kallepedal
icemask
#96
UnSaccoDiSoldi
Kato
Redbear
Snikne Ville
Norlin
Lars158
Old Brooklyn
Pajala
FruktHamster
Rönken
Bamsefar
LubosC
Ingemar
Slapshot
Myrman
knutten
Urken
LulefanGBG
29 posters

Sida 9 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 sön 23 feb - 15:20

Fruktansvärt pinsamt.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Myrman sön 23 feb - 15:22

Jäkligt klantigt att riskera hela laget på det sättet. Vi minns ju alla VM-74 när Lill-Pröjsarn åkte dit. Sverige tilldömdes en förlust med 0-5 mot Polen den gången. Nästan samma ämne dessutom.
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4614
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Bamsefar sön 23 feb - 15:24

Myrman skrev:Jäkligt klantigt att riskera hela laget på det sättet. Vi minns ju alla VM-74 när Lill-Pröjsarn åkte dit. Sverige tilldömdes en förlust med 0-5 mot Polen den gången. Nästan samma ämne dessutom.

Numera straffas bara den enskilde spelaren , inte laget, så silvret är klart.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12047
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Myrman sön 23 feb - 15:26

Bamsefar skrev:
Myrman skrev:Jäkligt klantigt att riskera hela laget på det sättet. Vi minns ju alla VM-74 när Lill-Pröjsarn åkte dit. Sverige tilldömdes en förlust med 0-5 mot Polen den gången. Nästan samma ämne dessutom.
 
Numera straffas bara den enskilde spelaren , inte laget,  så silvret är klart.
Ja, det var då för väl! Tack för den upplysningen Bamse!
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4614
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Slapshot sön 23 feb - 15:33

Mest klantigt av landslagsläkaren ändå kan man tycka....Eller har Kanadensarna fifflat med Bäckis sportdryck för att få bort Sveriges sista center?

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken sön 23 feb - 15:39

Slapshot skrev:Mest klantigt av landslagsläkaren ändå kan man tycka....Eller har Kanadensarna fifflat med Bäckis sportdryck för att få bort Sveriges sista center?

Ja känns ju genomuselt att man går bet på en sån sak som dopning när det handlar om ishockeyspelare. Undrar hur det ens kunnat bli så här, suck.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken sön 23 feb - 16:47

Hela grejen i Kungsträdgården som är tänkt att vara i morgon, varför kör man firande av silver? Dessutom får väl inte NHL-spelarna ens deltaga så blir två spelare och lite tränare? Kommer man verkligen att köra med det ändå eller Smile
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG sön 23 feb - 16:51

Rönken skrev:Hela grejen i Kungsträdgården som är tänkt att vara i morgon, varför kör man firande av silver? Dessutom får väl inte NHL-spelarna ens deltaga så blir två spelare och lite tränare? Kommer man verkligen att köra med det ändå eller Smile
Jag har fattat det som att det är hela svenska OS-truppen och inte bara hockeylaget som skall hyllas men jag vet inte?
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken sön 23 feb - 16:52

LulefanGBG skrev:
Rönken skrev:Hela grejen i Kungsträdgården som är tänkt att vara i morgon, varför kör man firande av silver? Dessutom får väl inte NHL-spelarna ens deltaga så blir två spelare och lite tränare? Kommer man verkligen att köra med det ändå eller Smile
Jag har fattat det som att det är hela svenska OS-truppen och inte bara hockeylaget som skall hyllas men jag vet inte?

Jaha, ja det förklarar lite mer då Smile Gäller att hänga med i svängarna Razz
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG sön 23 feb - 16:53

Jag är som sagt inte säker... bara så jag antog det.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken sön 23 feb - 16:55

Jo men det låter ju rimligare som sagt, helt klart. Skönt att parantesen OS är över så vi får inrikta oss på Omark istället, eller är jag ensam om den åsikten Razz
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Myrman sön 23 feb - 17:13

Ett riktigt bra OS allt som allt. Hockey-silver och dubbla stafettguld är inte kattskit precis. Men visst hade väl ytterligare nåt guld varit smaskigt.
Nå, som sagt. Nu får vi inrikta oss på väsentligheter i stället. Oerhört spännande att se hur man har tänkt matcha in Omark!
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4614
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Bamsefar sön 23 feb - 17:18

Rönken skrev:Jo men det låter ju rimligare som sagt, helt klart. Skönt att parantesen OS är över så vi får inrikta oss på Omark istället, eller är jag ensam om den åsikten Razz

Ånej, nu är äntligen detta störande moment borta, och det mest spännande i OS var ju om Omark skulle skriva på eller ej, Nu kör vi, FORZA LULEÅ: Laughing 
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12047
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 sön 23 feb - 18:09

Jäkligt märkligt. Följer dopinghistorien kring Bäckis på Aftonblaskan. Svenska och internationella ishockeyförbunden verkar anse sig stå utanför dom dopingregler som gäller dom andra sporterna i OS.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Slapshot sön 23 feb - 18:14

Jag är helt på Bäckis sida. Jävla fjantgrej det här...

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG sön 23 feb - 18:35

Helt idiotiskt. Jag har varit pollenallergiker i 20 - 25 års tid och kan sannerligen lova att av alla allergimediciner jag någonsin tagit, och det är ett otal olika sorter, både receptfria och receptbelagda, har SAMTLIGA som en av de mest troliga biverkningarna angett trötthet. Allt från vanliga Clarityn, (som kan köpac receptfritt överallt och innehåller den komponent som gett utslag på Bäckis), till tyngre grejer blir man väldigt dåsig och trött av att trycka i sig så jag har svårt att se att de på något vis skulle vara prestationshöjande. Snarare tvärtom även om de alltså innehåller en komponent som skall vidga luftrören vid snuva och som är dopingklassat.

Jag brukar alltid bli väldigt trött och hängig av alla allergimediciner och kan lova att de på inga vis är lämpliga att använda för att höja sina prestationer, varken fysiskt eller psykiskt.

Att reglerna sedan är som de är är såklart beklagligt och det är ju snarare en skandal om de svenska landslagsläkarna eller någon annan som skall vara ansvarig för sådant här har missat att anmäla det till OS-arrangören, eller hur det nu fungerar. Vad som än hänt så måste ju någon missat något och jag har svårt att se att det skulle vara Bäckström. Han har ingen jävla skyldighet att hålla kolla på varenda förbannade komponent som vanliga receptfria allergiläkemedel innehåller och som minst var 10e svensk använder någon gång under året.

Jag har som sagt använt de här medicinerna i 20 år och har aldrig ens reflekterat över att de skulle innehålla något dopingpreparat. De är ju för fan precis tvärtom! Man bli trött, inte pigg av dem!

Larvigt hur som helst. Jag står helt på Bäckis sida också.

Sedan håller jag med om att oavsett vems ansvar det är att hålla koll på det här så är det den eller de personerna som gjort ett misstag här. Inte Bäckström själv. Jag tycker faktiskt inte han har ansvar att veta sådant. Han skall bara rapportera vad han tar och sedan är det andras uppgift att hålla koll på det. Jag utgår ifrån att Bäckström har talat om att han tar den här allergimedicinen, annars är det såklart en annan femma.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 sön 23 feb - 18:44

Komponenten i sig självt är inte förbjuden. Men det finns en nivågräns för hur mycket av den man får ha i sig.


Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG sön 23 feb - 20:05

Ok då förstår jag.

En sak jag emellertid inte förstår är varför en liten mängd av det här ämnet är OK men inte en större mängd om den direkta effekten av ämnet i sig är att man ökar sin prestationsförmåga. Vilket säkert stämmer rent kemiskt och biologiskt men det verkar ju konstigt om man får ha lite men inte för mycket av detta ämne i blodet. Då borde ämnet vara helt förbjudet, punkt slut. Idiotiska regler. Bäckström har ju bevisligen aldrig åkt fast innan trots att han använt medicinen i flera år.

Sedan håller jag fast vid att alla allergimediciner jag någonsin tagit, ett 15 - 20 -tal i vart fall har haft som biverkning att man blir väldigt trött om man tar dem enligt dosering. Så det får vara bra jävla mycket av det där ämnet i en medicin för att det totala resultatet skall bli att man höjer sin prestation med tanke på att medicinen som helhet gör en trött. Jag har i.o.f. inte tagit just den medicin som Bäckström tagit, men har svårt att se att den skulle skilja sig alltför mycket från övriga 15 - 20 mediciner jag tagit. (Som sagt både receptbelagda och icke receptbelagda).


Senast ändrad av LulefanGBG den sön 23 feb - 20:15, ändrad totalt 3 gånger
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av NilsOskar sön 23 feb - 20:06

Svenska läkaren Waldebäck har gjort bort sig. Han har inte haft koll på hur lång tid innan match man kan ta en tablett utan att det går över gränsen.

Synd att det var Bäckis som drabbades.

NilsOskar

Antal inlägg : 441
Join date : 12-02-25
Ort : 08

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG sön 23 feb - 20:08

NilsOskar skrev:Svenska läkaren Waldebäck har gjort bort sig. Han har inte haft koll på hur lång tid innan match man kan ta en tablett utan att det går över gränsen.

Synd att det var Bäckis som drabbades.
Något sådant tror jag också!

Det gör mig förbannad. Jag hålller med om att saken i sig är löjlig men det är fan langslagsläkarnas sak att hålla reda på sådant här. Reglerna är ju som de är även om de ibland kan vara löjliga.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG sön 23 feb - 20:13

Enligt Boustedt har Bäckström anmält att han använder medicinen. Det är hans lagläkare i Washington Capitals som skrivit ut medicinen till Bäckström och enligt Boustedt så skall medicinen också enligt Waldebäck vara godkänd.

Hur det nu än är med den här soppan så känns som att Bäckström är 100% oskyldig till medveten dopning. En medicin som hans lagläkare i världens mest professionella liga skriver ut medicinen. Då utgår man ju ifrån att den är OK.

Tydligen kommer det inte bli några konsekvenser för Bäckström i NHL åtminstone. Skönt det!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG sön 23 feb - 20:28

Enligt Waldebäck skall en hockeyspelare under OS i Vancouver ertappats med för höga värden av samma ämne men då bara varnats och fått fortsätta turneringen. Vilken spelare framgick dock inte och jag har googlat i en halvtimma nu utan att hitta något om det så man undrar ju om det verkligen stämmer?
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 sön 23 feb - 20:29

Alltså vilka pajasfasoner från svenska hockeyledningen. Stämma IOK osv.
Bäckis har så klart inte gjort nåt medvetet fel.

Men nu var det OS turnering som spelades och inte en NHL match. IOK och Wada har en dopinglista, som gäller samtliga deltagare och sporter. För den aktuella substansen finns en nivå. OS reglerna då säger att man är avstängd tills b-prov analyserats.

NHL och IIHF har tydligen någon annan lista med andra substanser och andra nivåer, annat bestraffningssystem.
Men för deltagande i OS är det IOK listan för substanser och deras nivåer av substanser som gäller, också IOK system i form av avstängningar och bestraffningar.

Boustedt säger att IOK är amatörer för att dom inte lät Bäckis spela, att han bara borde varnats IIHF hade gjort så. Men OS reglerna är ju inte sådana så jag förstår inte vad han menar.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 sön 23 feb - 20:31

LulefanGBG skrev:Enligt Waldebäck skall en hockeyspelare under OS i Vancouver ertappats med för höga värden av samma ämne men då bara varnats och fått fortsätta turneringen. Vilken spelare framgick dock inte och jag har googlat i en halvtimma nu utan att hitta något om det så man undrar ju om det verkligen stämmer?

Jag hörde det också men det kan inte stämma. I OS blir du avstängd om du får plump på A-prov tills B-provet analyserats. Aldrig någonsin hört talas om nåt annat i OS sammanhang.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG sön 23 feb - 20:41

Lars158 skrev:Alltså vilka pajasfasoner från svenska hockeyledningen. Stämma IOK osv.
Bäckis har så klart inte gjort nåt medvetet fel.

Men nu var det OS turnering som spelades och inte en NHL match. IOK och Wada har en dopinglista, som gäller samtliga deltagare och sporter. För den aktuella substansen finns en nivå. OS reglerna då säger att man är avstängd tills b-prov analyserats.

NHL och IIHF har tydligen någon annan lista med andra substanser och andra nivåer, annat bestraffningssystem.
Men för deltagande i OS är det IOK listan för substanser och deras nivåer av substanser som gäller, också IOK system i form av avstängningar och bestraffningar.

Boustedt säger att IOK är amatörer för att dom inte lät Bäckis spela, att han bara borde varnats IIHF hade gjort så. Men OS reglerna är ju inte sådana så jag förstår inte vad han menar.
Håller med till fullo. Det jag blir förbannad på är ju att Bäckström kapblas ut som en fuskare. Något han enligt mig inte är. Det är väl förvisso alltid så med folk som åker fast för dopning att man tänker att det inte borde finnas någon rök utan eld osv men eftersom jag själv har sådan stor erfarenhet av den här typen av mediciner tycker jag det är otroligt löjligt att för höga värden av det här ämnet är klassat som dopning om man kan bevisa att det kommer från allergimedicin man tagit. Det finns dagar när jag måste trycka i mig 5- 6 sådana där tabletter för att inte ögonen skall svullna igen och det över huvud taget skall gå att andas genom näsan. Enligt de regler som nu finns så får man bara ta 1 tablett för att inte riskera att åka fast. Och jag kan lova att det fan inte gör en piggare! Resterande komponenter i den där förbannade kompenserar mer än väl negativt för de eventuella positiva biverkningar den där komponenten kan tänkas ha.... tycker bara så fruktansvärt synd om Bäckis.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG sön 23 feb - 20:44

Lars158 skrev:
LulefanGBG skrev:Enligt Waldebäck skall en hockeyspelare under OS i Vancouver ertappats med för höga värden av samma ämne men då bara varnats och fått fortsätta turneringen. Vilken spelare framgick dock inte och jag har googlat i en halvtimma nu utan att hitta något om det så man undrar ju om det verkligen stämmer?

Jag hörde det också men det kan inte stämma. I OS blir du avstängd om du får plump på A-prov tills B-provet analyserats. Aldrig någonsin hört talas om nåt annat i OS sammanhang.
Nej jag tyckte det lät otroligt osannolikt.

Det verkar ju som att man från svensk sida försöker dölja det faktum att man gjort bort sig. Relgerna är ju som de är liksom och de är samma för alla.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 sön 23 feb - 20:50

Bäckis har nog kört på som vanligt. Bara det att NHL-IIHF och IOK-Wada eller vad dom heter har olika syn på doping.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG sön 23 feb - 20:51

Förmodligen. Någon som har kolla på vilken medicin Bäckström tagit. Pseudoeferin är det ämne han haft för höga halter av. Men någon som har koll på namnet på medicinen?
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 sön 23 feb - 20:54


Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Slapshot sön 23 feb - 20:56

IOK godkände ju medicinen själva. Tycker precis som landslagsledningen. Antingen godkänner du preparatet fullt ut eller inte alls. Nu var väl 1 tablett OK vilket Bäckis hävdar att han tagit. Om sedan otillåtna värdena av 1 tablett var för höga så är det ju knappast Bäckströms eller doktorns fel. Då hade det ju varit bättre att inte alls godkänna skiten så hade vi sluppit hela grejen. Säger som Boustedt. AMATÖRER!

Dessutom kunde dom ju varna alla inblandade i fredags och inte 2 timmar innan match. AMATÖRER!

Nu ser jag att dom bad om ursäkt för den fadäsen i alla fall men trots det är det amatörer.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG sön 23 feb - 20:57

Intressant lista Lars!

Men vill veta fabrikatet på medicinen Bäckström tagit så att man kan kolla upp den på fass.se
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 sön 23 feb - 21:08

Slapshot skrev:IOK godkände ju medicinen själva. Tycker precis som landslagsledningen. Antingen godkänner du preparatet fullt ut eller inte alls. Nu var väl 1 tablett OK vilket Bäckis hävdar att han tagit. Om sedan otillåtna värdena av 1 tablett var för höga så är det ju knappast Bäckströms eller doktorns fel. Då hade det ju varit bättre att inte alls godkänna skiten så hade vi sluppit hela grejen. Säger som Boustedt. AMATÖRER!

Dessutom kunde dom ju varna alla inblandade i fredags och inte 2 timmar innan match. AMATÖRER!

Nu ser jag att dom bad om ursäkt för den fadäsen i alla fall men trots det är det amatörer.

Nej. Det var IIHF som hade haft uppe och varit i diskussion kring tabletten.

Detta är bara en av många substanser som är bestämd till vissa värden. Inte helt förbjuden eller helt tillåtet.


Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG sön 23 feb - 21:13

Oavsett vem som felat eller om ingen felat utan det bara är olika regler i olika tävlingssammanhang, så är det ju omöjligt för idrottarna att hålla koll på det här. De har nog fullt upp innan en OS-turnering ändå så jag tycker det är förjävligt att Bäckström målas ut som fuskare.

I synnerhet som allergimedicin rent generellt gör dig väldigt trött, snarare än piggare. Helt sjukt egentligen!

Vems felet än är så är piss och skit att det skall vara inkonsekventa regler mellan olika organisationer. I NHL har han aldrig åkt fast. I Vancouver åkte han inte fast, och man får väl förmoda att han använde samma mediciner där.

Sedan att ett medicin som innehåller ett 'suspekt preparat' godkänns men att det samtidigt finns olika värden för hur mycket ett av ämnena i medicinen får ge utslag. Det måste ju variera oerhört från individ till individ dessutom vilka utslag detta ämne gör.

Håller med Lars att nu är ju reglerna som de är så inget fel att Bäckström blev avstängd i sig, men däremot fel att Bäckström skall få någon som helst skuld av det här. Kan också tycka att hanteringen varit lite märklig. Jag vet i.o.f. inte hur lång tid det tar att få svar på de här grejerna men det borde ju gå betydligt fortare än 4 dagar kan jag tycka. Dels för att landslaget skall få tid på sig att förhålla sig till det inträffade innan finalen, och kanske framförallt för att om någon nu fuskar så skall de inte hinna spela fler matcher innan svaret kommer. Bäckström lirade ju semifinal. Hur kunde han göra det om han testats positiv redan efter Slovenien-matchen? För att resultaten inte kommit innan? Det är ju i sig också en skandal kan jag tycka.

Med det sagt så är jag tämligen övertygad om att han absolut inte fuskat utan bara drabbats av andra personers och organisationers inkonsekvens eller okunskap. Sedan håller jag med Slapshot att man helt enkelt borde förbjuda ett ämne helt eller inte alls och sedan får den som av medicinska skäl behöver inta något av dessa ämnen ansöka om dispens.

Enlitg en artikel jag läste var ämnet helt dopingklassat fram till 2004 men därefter godkänt fram till 2010 för att nu alltså vara godkänt under restriktioner? Lite veligt verkar det men förstår samtidigt att det är otroligt mycket mer komplicerat än vad en lekman som jag förstår. Men då kan ju inte idrottarna heller förväntas begripa det här.

Jävla soppa helt enkelt. Lider med Bäckström! Är glad att NHL och Washington Capitals visar sitt stöd för honom offentligt. Måste kännas otroligt viktigt för honom att veta att hans rykte inte förstörts hos den egna ligans ledning och hos sin egna klubbs ledning osv. Sedan att det inte förändrar IOK's regler eller Wadas lista spelar mindre roll för Bäckström nu.

Vore annars intressant att se om någon med mer kunskap i internetgrävande kunde se om de kunde gräva fram något om den där spelaren som enligt utsago varnats i OS i Vancouver för höga halter av samma ämne. Säger inte att det finns men stämmer inte Waldebäcks uttalande är ju det i sig också en smärre skandal eftersom det då bevisar att han inte alls vet vad han snackar om. Om det däremot stämmer är det ju en smärre skandal på annat vis.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Bamsefar sön 23 feb - 21:18

LulefanGBG skrev:Enligt Waldebäck skall en hockeyspelare under OS i Vancouver ertappats med för höga värden av samma ämne men då bara varnats och fått fortsätta turneringen. Vilken spelare framgick dock inte och jag har googlat i en halvtimma nu utan att hitta något om det så man undrar ju om det verkligen stämmer?

Lubomir Visnovsky, men Slovakien hade lämnat in en lista till IOK.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12047
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 sön 23 feb - 21:22

Dom amerikanska storligorna NHL NFL NBA osv är inte mycket för att följa Wada rekommendationer överhuvudtaget alls. Finns massa artiklar att läsa för den som googlar.

Detta är bara en av flera hundra artiklar: http://www.sportsmedia101.com/sportslaw/2012/02/22/wada-still-unimpressed-with-the-nhls-drug-testing-policy/

Jag tror NHL spelarna genomgår en rätt stor "reningsprocess" innan dom åker till OS.
Bara det faktum att IIHF och NHL har haft möte och diskuterat den faktiskt aktuella tabletten och mängd som skall kunna användas inför OS berättar ju en del om skillnaden mellan NHL och IOK-Wada i dopingarbete.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG sön 23 feb - 21:26

http://sports.ca.msn.com/nhl/news/cbc-article.aspx?cp-documentid=23549269

Enligt den här artikeln stämmer det som ni säger att Visnovsky informerat om att han tar den här medicinen som innehåller det aktuella ämnet. Samtidigt så skall ju IOK enligt artikeln ha inlett disciplinära åtgärder mot Slovakiens dåvarande landslagsläkare och också varnat Visnovsky, men nöjt sig med det.

Varför gör man det om det är OK att högre värden om man innan meddelar att man tar medicinen och Visnovsky också gjort så?

Även om man sagt till så borde man ju vid det tillfället fått veta att "ja ok, den där medicinen är godkänd men nivåerna av den här specifika substansen får inte överskrida den här nivån. Då är det dopingklassat. Bevisligen måste ju Visnovsky haft för höga nivåer eftersom han varnats?
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG sön 23 feb - 21:34

Ironiskt nog testades Visnovsky positiv efter att Slovakien slagit ut Sverige ur OS-turneringen i Vancouver....  Rolling Eyes Crying or Very sad 
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 sön 23 feb - 21:34

LulefanGBG skrev:http://sports.ca.msn.com/nhl/news/cbc-article.aspx?cp-documentid=23549269

Enligt den här artikeln stämmer det som ni säger att Visnovsky informerat om att han tar den här medicinen som innehåller det aktuella ämnet. Samtidigt så skall ju IOK enligt artikeln ha inlett disciplinära åtgärder mot Slovakiens dåvarande landslagsläkare och också varnat Visnovsky, men nöjt sig med det.

Varför gör man det om det är OK att högre värden om man innan meddelar att man tar medicinen och Visnovsky också gjort så?

Även om man sagt till så borde man ju vid det tillfället fått veta att "ja ok, den där medicinen är godkänd men nivåerna av den här specifika substansen får inte överskrida den här nivån. Då är det dopingklassat. Bevisligen måste ju Visnovsky haft för höga nivåer eftersom han varnats?

Märkligt, kommer inte ihåg att detta uppmärksammades.

Because on the day of the semifinal itself, his levels of pseudoephedrine were below the limit set by the World Anti-Doping Association, the IOC didn't take any further action against the athlete.

Finns ju massa undantag i Wada listan men

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 sön 23 feb - 21:36


Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Bamsefar sön 23 feb - 21:39

Mycket frågetecken i IOK:s handlande är det, och vari ligger skillnaden mellan Bäckström och Visnovsky. Men en sak till, har de inte tagit ett b-test?, det skall väl göras senast 24 timmar efter man tagit ett a-test? och då skulle väl Bäckströms värden förmodligen legat under gränsen.Så avstängd enligt IOK:s regler skulle väl han bara vara mellan a och b test? i så fall skulle han kunnat spela matchen?. Nä, something is fishy here.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12047
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG sön 23 feb - 21:39

Lars158 skrev:
LulefanGBG skrev:http://sports.ca.msn.com/nhl/news/cbc-article.aspx?cp-documentid=23549269

Enligt den här artikeln stämmer det som ni säger att Visnovsky informerat om att han tar den här medicinen som innehåller det aktuella ämnet. Samtidigt så skall ju IOK enligt artikeln ha inlett disciplinära åtgärder mot Slovakiens dåvarande landslagsläkare och också varnat Visnovsky, men nöjt sig med det.

Varför gör man det om det är OK att högre värden om man innan meddelar att man tar medicinen och Visnovsky också gjort så?

Även om man sagt till så borde man ju vid det tillfället fått veta att "ja ok, den där medicinen är godkänd men nivåerna av den här specifika substansen får inte överskrida den här nivån. Då är det dopingklassat. Bevisligen måste ju Visnovsky haft för höga nivåer eftersom han varnats?

Märkligt, kommer inte ihåg att detta uppmärksammades.

Because on the day of the semifinal itself, his levels of pseudoephedrine were below the limit set by the World Anti-Doping Association, the IOC didn't take any further action against the athlete.

Finns ju massa undantag i Wada listan men
Precis men direkt efter matchen mot Sverige var värdena för höga. Alltså borde han ju stängts av kan jag tycka. Även om han innan meddelat att han tar den här medicinen. Eftersom han meddelade, (eller hans läkare), så måste man ju varit fullt medvetna om riskerna och att för höga värden är dopingklassat. Han har väl brutit mot reglerna lika mycket som Bäckström även om han sagt innan att han tar den här medicinen? Han har ju bevisligen tagit för mycket av den eller? Annars hade ju inte hans värden varit för höga?
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 sön 23 feb - 21:41


Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Bamsefar sön 23 feb - 21:46


Vad är det du håller med om? Bäckström har inte tagit ngn förbjuden substans, och som Visnovsky-fallet visar finns det uppenbarligen grund för olika tolkningar kring utfall och konsekvens. Det enda i sak korrekta slutsatsen är att det förmodligen inte hade spelat ngn roll om Bäckström vart med. förmodligen hade Kanada vunnit ändå. Men frågetecknen kring tidsaspekten är fortfarande inte löst, trots ursäkten från IOK. Vi vet fortfarande inte varför det dröjde onormalt länge med att kommunicera resultatet och vart tog b-provet vägen?
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12047
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 sön 23 feb - 21:47

Bamsefar skrev:Mycket frågetecken i IOK:s handlande är det, och vari ligger skillnaden mellan Bäckström och Visnovsky. Men en sak till, har de inte tagit ett b-test?, det skall väl göras senast 24 timmar efter man tagit ett a-test? och då skulle väl Bäckströms värden förmodligen legat under gränsen.Så avstängd enligt IOK:s regler skulle väl han bara vara mellan a och b test? i så fall skulle han kunnat spela matchen?. Nä, something is fishy here.

Som jag fattat det, har aldrig funderat på det ordentligt. Men jag tror A och B prov görs på samma i detta fall piss. Alltså av pisset tar man en del och kör ett första A-prov. En del av pisset sparas för att vid positivt även kunna ta B-prov ifrån. Så har jag fått för mig det går till.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Rönken sön 23 feb - 21:48


Lite kul att Boustedt går ut direkt i media med motorsågen på högvarv Smile
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 sön 23 feb - 21:49

Bamsefar skrev:

Vad är det du håller med om? Bäckström har inte tagit ngn förbjuden substans, och som Visnovsky-fallet visar finns det uppenbarligen grund för olika tolkningar kring utfall och konsekvens. Det enda i sak korrekta slutsatsen är att det förmodligen inte hade spelat ngn roll om Bäckström vart med. förmodligen hade Kanada vunnit ändå. Men frågetecknen kring tidsaspekten är fortfarande inte löst, trots ursäkten från IOK. Vi vet fortfarande inte varför det dröjde onormalt länge med att kommunicera resultatet och vart tog b-provet vägen?

Detta:

"Men i Kanada hånar de den svenska ledningen.
– Kanske borde den svenska General managern anställa personal som vet vilka mediciner som är tillåtna i stället för att håna IOK, skriver Sportsnets hockeykrönikör Mark Spector på Twitter.
"De gjorde bort sig"
Men han är inte ensam i sin fräna kritik.
En av Kanadas främsta hockeyjournalister, Damien Cox på Toronto Star skickar flera syrliga passningar till Tre Kronor.
– De känner till reglerna. De bröt dem. De gjorde bort sig, punkt, skriver han på Twitter.
– Har ingen åsikt om huruvida IOK har en korrekt lista över förbjudna substanser. Men det är ingen hemlig lista. Alla vet när de går över gränsen."

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Bamsefar sön 23 feb - 22:02

Lars158 skrev:
Bamsefar skrev:

Vad är det du håller med om? Bäckström har inte tagit ngn förbjuden substans, och som Visnovsky-fallet visar finns det uppenbarligen grund för olika tolkningar kring utfall och konsekvens. Det enda i sak korrekta slutsatsen är att det förmodligen inte hade spelat ngn roll om Bäckström vart med. förmodligen hade Kanada vunnit ändå. Men frågetecknen kring tidsaspekten är fortfarande inte löst, trots ursäkten från IOK. Vi vet fortfarande inte varför det dröjde onormalt länge med att kommunicera resultatet och vart tog b-provet vägen?

Detta:

"Men i Kanada hånar de den svenska ledningen.
– Kanske borde den svenska General managern anställa personal som vet vilka mediciner som är tillåtna i stället för att håna IOK, skriver Sportsnets hockeykrönikör Mark Spector på Twitter.
"De gjorde bort sig"
Men han är inte ensam i sin fräna kritik.
En av Kanadas främsta hockeyjournalister, Damien Cox på Toronto Star skickar flera syrliga passningar till Tre Kronor.
– De känner till reglerna. De bröt dem. De gjorde bort sig, punkt, skriver han på Twitter.
– Har ingen åsikt om huruvida IOK har en korrekt lista över förbjudna substanser. Men det är ingen hemlig lista. Alla vet när de går över gränsen."

Problemet är väl då att det vet man inte, speciellt i nhl, då medicinen är utskriven av Capitals läkare, sen har då tydligen IOK och Wada olika gränsvärden vilket tydligen komplicerar situationen, men läs vad den kanadensiske skribenten säger och pröva texten om det hade vart Crosby som blev dopinganklagad under samma omständigheter. Tror nog den hade sett annorlunda ut och då blir det bara gammaldags hyckleri.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12047
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av LulefanGBG sön 23 feb - 22:03

Samma Cox hånar ju Sverige för att vi tyckte det var märkligt att det är 4 kanadensiska domare i OS-finalen. JÄVLA IDIOT! Kan man inte förstå att vi tycker det är märkligt så är man ju ganska jävla hjärntvättad!

Nu säger jag inget om domarnas insats i sig. Den var felfri, men det säger väl för fan sig självt att man inte kan ha domare som är från samma land som ett av finallagen i en seriös turnering? Hade det hänt mellan Tyskland och England i en fotbollsfinal så hade det eventuellt startats ett nytt världskrig över saken!

Vad hade ni sagt om 4 av 4 domare i SM-finalen var från Västerbotten/ Skellefteå?

Kanadensare skall bara ta och hålla käften! Finns inget land som tävlar under bättre förutsättningar än de och det finns inget jävla land i världen som kan tänja på gränser och fula sig så som de kan göra när det gäller ishockey. De kommer undan med precis vad som helst!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 sön 23 feb - 22:04

Men i Kanada hånar de den svenska ledningen.
– Kanske borde den svenska General managern anställa personal som vet vilka mediciner som är tillåtna i stället för att håna IOK, skriver Sportsnets hockeykrönikör Mark Spector på Twitter.
"De gjorde bort sig"
"Men han är inte ensam i sin fräna kritik.
En av Kanadas främsta hockeyjournalister, Damien Cox på Toronto Star skickar flera syrliga passningar till Tre Kronor.
– De känner till reglerna. De bröt dem. De gjorde bort sig, punkt, skriver han på Twitter.
– Har ingen åsikt om huruvida IOK har en korrekt lista över förbjudna substanser. Men det är ingen hemlig lista. Alla vet när de går över gränsen."



Uppmärksamma att dom inte nämner substansen utan dom ger sig på att Svenskarna klantat sig i spelarens medicinska anpassning mot IOK reglerna. Skulle NHL spelarna dopingtestas på samma sätt som längdskidåkarna skulle det inte vara många spelare som inte var avstängda. Eller så skulle vi se farten och uthålligheten i NHL sjunka ganska kraftigt.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Lars158 sön 23 feb - 22:19

Blir intressant få se om B-provet går lika illa. Om det nu är så illa att det blir positivt igen, och IOK och Wada utfärdar en avstängning. Kan NHL då köra över det och spela Bäckis ändå i ligan?

Förhoppningsvis nånting som skitit sig i A-prov och B-provet är rent. Men är väl ytterst sällan B skilt från A-prov genom historien?

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

OS 2014 - Hockey - Sida 9 Empty Sv: OS 2014 - Hockey

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 9 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet