David Rautio

+56
Jokerman ll
Hejsan
Monco
ezz
Kagen
farre
kokostrollet
Holma
Hedanders
PM
Jokerman
Micke80
Popup
Lehto
Dilox
Puckad
Pajala
Wolfhunter
Jonken
Hankburger
KaptenBlodskelett
Blinders
Slapshot
Dentos
Lulefan
Helge
pingu
Kraftkung
Lasse Proppmätt
Bamsefar
Donowitz
Tigerman
icemask
stormvägen
NallePhu
Rönken
LulefanGBG
Rayko
Redbear
BodenSwe
CKa
Urken
FruktHamster
hokkzorz
Mange
Old Brooklyn
Snikne Ville
Luddelajnen
Johan__
Lars158
Dave Rock
Tony Moore
Zeb Macahan
Salle
Beast.
MickkeJ
60 posters

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Rönken tor 20 mar 2014, 22:27

Tigerman skrev:
Rönken skrev:Oavsett hur matchen går i dag förmodar jag att Owuya står nästa match, huvva.
NEj fy. Redan glömt match 2?

Nej är väl det jag inte gjort, men återstår väl att se förvisso hur målvaktsvalet blir. Jag trodde på förhand varsin match i inledningen av serien och sedan får Rautio stå resten om inte Owuya gör en enorm match, vilket han inte gjorde. Men känner mig inte alls säker på hur laguttagningen blir nu.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Snikne Ville tor 20 mar 2014, 22:44

Nu står Rautio resterande i denna matchserie, allt annat mynnar ut i ett avgå alla!
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Tigerman tor 20 mar 2014, 23:38

Tror faktiskt inte ens de kommer ha en seriös diskussion om saken i tränarstaben. Även om Rautio har sina svagheter så vet utespelarna precis vad de får med honom och det blir lättare att spela på det viset. Håll undan styrningar och ge honom fri sikt så stoppar han allt, precis som en modern målvakt ska göra. Att det läckt in ovanligt många mål på sistone beror i stort sett bara på att utespelarna inte gjort det jobbet tillräckligt ordentligt.

För övrigt blev Rautio vald till veckans målvakt på SHL (minst) två gånger i vintras, det var på räddning vid sidledsförflyttningar, så nog f-n kan han göra "big saves" också.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Lulefan fre 21 mar 2014, 05:27

Nog tycker jag Rautio känns betydligt stabilare och säkrare än Owuya, även om man inte känner sig helt säker med Rautio i kassen. 3-1 och speciellt 3-2 är ju trots inget vi kan klandra honom allt för mycket för. 3-3 tycker jag det ser ut som att han ska ta, men han kanske var skymd, riktig indianare av Kukan dessutom. Hade han varit en "riktig" toppmålvakt hade han kanske tagit en av dessa. Rautio är dock utan tvekan det bästa vi har att tillgå i nuläget och det är bara utgå från det.

Lulefan

Antal inlägg : 2231
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av LulefanGBG fre 21 mar 2014, 09:18

Tyckte Rautio var riktigt bra igår. Han gör ett enda misstag som det blir mål på, men gör också många riktigt bra ingripanden när Växjö pressar på som bäst.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Snikne Ville fre 21 mar 2014, 09:35

Tigerman skrev:Tror faktiskt inte ens de kommer ha en seriös diskussion om saken i tränarstaben. Även om Rautio har sina svagheter så vet utespelarna precis vad de får med honom och det blir lättare att spela på det viset. Håll undan styrningar och ge honom fri sikt så stoppar han allt, precis som en modern målvakt ska göra. Att det läckt in ovanligt många mål på sistone beror i stort sett bara på att utespelarna inte gjort det jobbet tillräckligt ordentligt.

För övrigt blev Rautio vald till veckans målvakt på SHL (minst) två gånger i vintras, det var på räddning vid sidledsförflyttningar, så nog f-n kan han göra "big saves" också.
Tror att du pekar på nåt jäkligt viktigt, dvs att utespelarena vet bättre vad de får med Rautio.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Dentos lör 22 mar 2014, 08:41

Jag ber till högre makter att Rönken ställer Rautio ikväll. Owuya har en förmåga att avgöra matcher på egen hand regelbundet. Åt fel håll alltså! In med Rautio och fortsätt med samma stabila spel framför kassen så har vi den här serien i våra händer.
Dentos
Dentos

Antal inlägg : 863
Join date : 13-03-18
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Tigerman lör 22 mar 2014, 20:48

Ja, det där blev ju inte riktigt bra ikväll, minst sagt... Två puckar får han då minst ta på sig (även om han får dela dumstruten med Mannberg och Hjelm på ett av målen).

Men jag håller nog ändå på att Rautio bör få en ny chans igen i alla fall. Trots allt har vi två segrar i rad, och jag betraktar kvällens insats som ett olycksfall i arbetet. Förlorar vi nästa och han släpper in en enkel puck så får Owuya komma in till 6:e.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Tony Moore lör 22 mar 2014, 21:24

Håller med Tigerman, David får ta på sej 1a, stolpen är hans. Vi är förjävla mjuka i eget slott, det är kring vårt mål vi tappar in de sk silarna. Fatta vi MÅSTE hålla motståndarna på utsidan och inte tappa bort någon i slottet för då är vilken keeper som helst rökt. David spelar i stort sett precis som han ska, han är lugn och tät men tyvärr lite för kort då motståndarna skjuter inom 5 cm under ribban, men mänsch vi måste kunna credda duktiga motståndare oxå!
David står resten om jag får bestämma, ge han ordentlig hjälp av utespelarna så håller han lågt GAA, glöm inte att det är ett lagspel Wink
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Tony Moore lör 22 mar 2014, 21:59

Davids egna ord i kurrens +artikel ikväll:


"Luleå. David Rautio fick chansen i mål för andra slutspelsmatchen i rad. Trots fyra insläppta mål blev det seger mot Växjö med 5-4.
– Jag spelade inte på topp i dag, säger David Rautio.
Det svängde ordentligt i den fjärde kvartsfinalmatchen. Det började bra för Luleå Hockey som tog ledningen med 2-0 i början av den andra perioden. Men inom loppet av nio minuter vände sedan Växjö på matchen och tog ledningen med 3-2. det blev till slut vinst med 5-4.
– Det var ett jäkla målkalas. Vi fick vinsten och det var bra. Vi gör mycket bra i offensiven i dag och de får in några skitpuckar så det blir spännande men det känns ändå som att det är ett steg i rätt riktning och att vi är på rätt väg, säger David Rautio.
Luleåmålvakten fick chansen mellan stolparna för andra matchen i rad och trots att det blev vinst var Rautio inte nöjd med sin egen insats.
– Man kan alltid göra saker bättre så det är bara att gå igenom det på video. Jag känner själv att jag inte spelade på topp i dag men det är så där det funkar i lagspel. I bland får målvakten hjälpa till och i bland får målvakten hjälpa till, säger David Rautio.
Vad var du inte nöjd med?
– Fyra insläppta mål är inte optimalt. Det är små tekniska detaljer som är svåra att förklara som jag känner att jag måste rätta till inför nästa match så är det inga problem.
Vill ha förstaspaden
Luleå Hockey brukar växla mellan målvakterna från match till match. Rautio trivs dock som bäst när han får stå flera matcher i följd.
– Jag hade tio matcher i rad i höstas så det är inga konstigheter. Det är nästan skönare att bara kunna köra på och komma in i grejorna.
Hur stor fördel är det för en målvakt att stå flera matcher i rad?
– Det finns för och nackdelar med allt. Jag tror att 100 procent av alla målvakter kommer säga att "jag vill spela", men vi får se. tränaren bestämmer vem som ska stå och sen är det bara in och köra, säger David Rautio."
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Bamsefar ons 16 apr 2014, 20:11

Då var det klart och av alla som lämnar så känns väl David som den mest oväntade. Varför lämna, tröttnade han på rotationsordningen?, ville han ha garantier för att vara förste keeper? eller kändes det färdigt i Luleå? jaja, nu får han lite upp till bevis då.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/linkoping/article18734784.ab
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Rönken ons 16 apr 2014, 20:12

Bekräftad för Linköping.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Rönken ons 16 apr 2014, 20:13

Bamsefar skrev:Då var det klart och av alla som lämnar så känns väl David som den mest oväntade. Varför lämna, tröttnade han på rotationsordningen?, ville han ha garantier för att vara förste keeper? eller kändes det färdigt i Luleå? jaja, nu får han lite upp till bevis då.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/linkoping/article18734784.ab

Fast gå till Linköping där det finns en duktig junior som var bra i slutspelet borgar väl inte riktigt för några garantier om mer speltid. Blir väl snarare samma upplägg där, fast visst nu kanske han skrev på innan Högbergs inträde.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Slapshot ons 16 apr 2014, 20:20

Kommer floppa. I LHC kommer inte ha nåt märkvärdigt försvar framför sig. Nej nu får vi se vad Rautio verkligen går för. Blir nog tvåa även här

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Snikne Ville ons 16 apr 2014, 21:44

David är en kapabel SHL-målvakt men jag måste säga att det har varit lite väl mycket bihålor, mag- o ryggproblem mtp åldern. Inte riktigt stabilt.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Rönken ons 16 apr 2014, 21:52

Habil målis, inte någon guldmålvakt kanske, men för Linköping blir det ju som sagt jackpot med tanke på Högbergs fina avslutning på serie och slutspel. Tror Rautio är precis den målvakt dom ska ha bredvid en mindre erfaren junior som kan blomma ut lagom till slutspelet. Rautio är nog inte extremt dyr samtidigt som man vet precis vad man får och seriespel är han helt klart god för. Fast lutar väl åt att det var lyckoträff för Linköping, man tänkte väl säkert David som förstamålvakt men så kom Högberg "från ingenstans" Smile
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Donowitz ons 16 apr 2014, 22:23

Inte förvånande direkt. Tack för tiden David och hoppas du kan fortsätta utvecklas. Var dock snäll och släpp in något extra mål i matcherna mot Luleå.

Donowitz

Antal inlägg : 4098
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Blinders tis 23 apr 2019, 10:22

Välkommen tillbaka Mr. Berguv

Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av KaptenBlodskelett tis 23 apr 2019, 10:36

Välkommen hem! Very Happy
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2847
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Tony Moore tis 23 apr 2019, 11:17

"Mammas köttbullar smakar bäst", välkommen hem David Smile
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Bamsefar tis 23 apr 2019, 12:28

Välkommen hem, berguven Very Happy
Det här blir bra
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Hankburger tis 23 apr 2019, 14:26

Snikne Ville skrev:David är en kapabel SHL-målvakt men jag måste säga att det har varit lite väl mycket bihålor, mag- o ryggproblem mtp åldern. Inte riktigt stabilt.

Han är antagligen tänkt att spela precis som Rubin gjorde alltså typ 10-15 matcher per säsong för att täcka upp bakom Lassi och avlasta honom. Alltså en utpräglad andramålvakt.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Jonken tis 23 apr 2019, 17:17

Välkommen hem David!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Blinders tis 23 apr 2019, 17:18

"Tillbaka i Luleå – för att vinna guld
ISHOCKEY Efter fem säsonger i andra klubbar väljer David Rautio att återvända till Luleå Hockey. Nu fortsätter jakten på att försöka vinna karriärens första SM-guld. "Det är få saker som skulle slå att få vinna guld med laget från sin egen hemstad", säger han.


Kent Vikström13:40 | 2019-04-23
Under tisdagen blev det officiellt att David Rautio återvänder till sin moderklubb Luleå Hockey. När Sporten når honom via telefon är han i full gång med att packa flyttkartonger från sin bostad i Gävle.

Han berättar att det var ett väldigt enkelt beslut att fatta.

– När de hörde av sig så tog det väl en halv sekund innan jag kände att det var helt rätt och bestämde mig, så det var inte så mycket att fundera på utan det var bara att köra, säger David Rautio.

Är det något du hoppats på, att en dag få återvända till Luleå?

– Givetvis har det funnits i bakhuvudet. Det har alltid varit speciellt att vara där uppe och spela så nu ser jag fram emot att få dra på mig Luleåtröjan.

Rautio har varit med och spelat SM-final två gånger. Han tillhörde det Luleå Hockey som först vann European Trophy men som sedan föll mot Skellefteå AIK i SM-finalen säsongen 12/13. 2016/17 blev det en ny silvermedalj när hans dåvarande klubb Brynäs föll på målsnöret mot HV71 i den sjunde och avgörande matchen.

Nu är han på jakt efter karriärens första SM-guld.

– Jag har ju två silvermedaljer så är det något ställe man skulle välja att kamma hem i en guldmedalj hos så är det givetvis Luleå. Det är inget att snacka om, det skulle vara jäkligt roligt och häftigt. Vi snubblade ju på målsnöret 2017 (Brynäs) så det skulle vara gött att stå på andra sidan.

Han fortsätter:

– Det är mycket jag skulle byta ut mot att kunna få en guldmedalj och det är få saker som skulle slå att få vinna guld med laget från sin egen hemstad.

Det blir även fjärde gången i ordningen som han får Thomas "Bulan" Berglund som tränare. "Bulan" lånade in Rautio under en kortare period i Luleå Hockey i början av målvaktens karriär, sen har det blivit tre riktiga sejourer med tränaren i Luleå, Brynäs och nu Luleå Hockey igen.

– För att vara framgångsrik behöver man bra tränare och jag känner mig trygg med coachingteamet överlag. Jag känner inte alla men det verkar ha fungerat bra och de har fått mycket beröm. Eftersom jag känner "Bulan" sedan tidigare också så känns det givetvis jättebra, det är en bra och framgångsrik tränare.

Har du arbetat med Gusten Törnqvist (målvaktstränare) tidigare?

– Jag har aldrig haft honom som målvaktstränare men det ska också bli jäkligt roligt. Alla målvaktstränare har lite olika idéer och synsätt så jag kommer väl slå mig ned med honom här inom en snar framtid och försöka summera och se vad man gjort bra och vad man kan utveckla och spetsa till. Jag ser fram emot det samarbetet.

Hur ser du på din senaste säsong i Brynäs?

– Mycket har varit bra, vi har haft det kämpigt från start till mål nästan. Vi har förlorat mycket matcher och missade play in och det var verkligen inte vad vi hade hoppats på innan säsongen drog igång men så blev det.

Fram till den 15 maj finns det en risk att Joel Lassinantti kan lämna för spel i ryska KHL. Men som det ser ut i dagsläget blir det Lassinantti och Rautio tillsammans med någon av juniormålvakterna som bildar målvaktsuppsättningen.

– Det är tuffast möjliga konkurrens men det är bara något som inspirerar mig. Någonstans så har det blivit så i vilken klubb man än vänder blicken mot i SHL.

Har ni pratat om ni kommer rotera eller ha en uttalad förstemålvakt?

– Är man bra så får man spela, så har det blivit. Det är väl det jag menar med att det är tuff konkurrens i hela ligan och så blir det här också. Vad som händer sen är omöjligt att veta nu i april men det gäller bara att göra sitt absolut bästa för att få spela så mycket som möjligt."

https://mobil.nsd.se/sport/100-hockey/tillbaka-i-lulea-for-att-vinna-guld-nm5086193.aspx

Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Wolfhunter tis 23 apr 2019, 18:59

Välkommen hem Berguven Very Happy

Wolfhunter

Antal inlägg : 1171
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Wolfhunter tis 23 apr 2019, 19:04


Wolfhunter

Antal inlägg : 1171
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Pajala ons 24 apr 2019, 00:40

Är lite skeptiskt, han var inte alls stabil i Brynäs.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Hankburger ons 24 apr 2019, 02:27

Pajala skrev:Är lite skeptiskt, han var inte alls stabil i Brynäs.

För att vara riktigt ärlig. Var någon stabil i Brynäs? Inte alltid lätt när ens backlinje har mer hål än en schweizerost.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Puckad ons 24 apr 2019, 07:20

Välkommen hem!

Det känns som om vi har ett riktigt starkt målvaktspar.

Det negativa är väl att Rautio inte kan avgöra en match på egen hand, likt Oskar Dansk.
Det positiva är att han inte kan avgöra en match på egen hand, likt Oskar Dansk.

Med andra ord en stabil välskolad målvakt!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Pajala tor 25 apr 2019, 00:49

Hankburger skrev:
Pajala skrev:Är lite skeptiskt, han var inte alls stabil i Brynäs.

För att vara riktigt ärlig. Var någon stabil i Brynäs? Inte alltid lätt när ens backlinje har mer hål än en schweizerost.

Rautio gjorde några helt okej matcher men sen föll han igenom ganska så ofta, upplevdes osäker och väldigt ojämn.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av icemask tor 25 apr 2019, 08:35

Om man har lite hockeysinne så måste man se helheten försvar/målvakt, Rautio är en mycket stabil målvakt om han har ett strukturerat försvar framför sig !
Jämför åren med Bulan i brynäs med årets kaos i egen zon, ett uppstyrt försvar där alla vet hur målvakten står och vilka vinklar han täcker fungerar utmärkt med Rautio, däremot med en yvig målvakt som Rubin som flänger hit och dit så vet inte försvaret hur man ska förhålla sig till honom och kaoset startar !

Sen är det ju en smaksak vad man föredrar, en tråkig målvakt med 92% eller en som fladdrar runt och gör tv-räddningar med i 88% !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4120
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Dilox tor 25 apr 2019, 08:46

Ja. Får vi behålla Lassi så kan jag inte förstå att folk klagar på att vi tagit in Rautio. Vi har ligans bästa målvakter för vårt försvar då. Två som är skolade på samma sätt - drillade till perfektion utefter hur vi ska agera i egen zon. Supersmart värvning.

Dilox

Antal inlägg : 738
Join date : 14-02-11
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Lehto tor 25 apr 2019, 08:49

Jag håller med föregående talare, är Lassi kvar så är Rautio det perfekta valet.
En trygg jämn 2a målis som kan avlasta och man inte behöver vara rädd för att sätta in i kassen.
Han tar dom puckar han ska ta men man ska inte förvänta sig att han gör den där viktiga idioträddningen stående på huvudet som Lassi gör.

Lehto

Antal inlägg : 723
Join date : 18-01-02

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Urken tor 25 apr 2019, 08:50

Lehto skrev:Jag håller med föregående talare, är Lassi kvar så är Rautio det perfekta valet.
En trygg jämn 2a målis som kan avlasta och man inte behöver vara rädd för att sätta in i kassen.
Han tar dom puckar han ska ta men man ska inte förvänta sig att han gör den där viktiga idioträddningen stående på huvudet som Lassi gör.
Japp. Är Lassi kvar så tycker jag att vi har en grym målvaktsuppsättning, då Rautio är väldigt stabil.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Blinders tis 07 maj 2019, 10:59


Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Popup sön 08 sep 2019, 13:36

Efter att ha sett föga imponerande delar av matchen mot Augsburg så misstänker jag att förväntningarna på Rautio inte primärt är att han ska prestera under säsong. Tror snarare att man tagit hem en potentiell tävlingsdjävul till slutspelet - när Lassi behöver avlastning.

Tror överlag inte att man ska ha högre förväntningar på Rautio kontra Rubin förra sässen

Popup

Antal inlägg : 49
Join date : 19-01-25

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Old Brooklyn sön 08 sep 2019, 14:17

Jag räknar med att Rautio gör betydligt fler matcher än vad Rubin gjorde, och att han gör det med den äran. Jag räknar även med att han är betydligt dyrare än vad Rubin var.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Puckad sön 08 sep 2019, 15:10

Old Brooklyn skrev:Jag räknar med att Rautio gör betydligt fler matcher än vad Rubin gjorde, och att han gör det med den äran. Jag räknar även med att han är betydligt dyrare än vad Rubin var.
Det är många matcher som ska spelas i år och vi behöver två spelbara målvakter och Rautio blir ett tillskott.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Donowitz mån 09 sep 2019, 00:15

David kommer precis som övriga laget att komma i form med tiden.
Känner mig inte det minsta orolig. Rautio känns snarare som ett av de mest säkra korten.

Donowitz

Antal inlägg : 4098
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Popup mån 09 sep 2019, 00:56

Old Brooklyn skrev:Jag räknar med att Rautio gör betydligt fler matcher än vad Rubin gjorde, och att han gör det med den äran. Jag räknar även med att han är betydligt dyrare än vad Rubin var.

Jag pratar prestation - varken kostnad eller antalet matcher han kommer spela.
Som sagt, förväntar mig ingen nämnvärt uppköp här kontra Rubins 2.39 GAA.

Kan ju hoppas han glimrar till under slutspel

Popup

Antal inlägg : 49
Join date : 19-01-25

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Micke80 mån 09 sep 2019, 05:28

Popup skrev:
Old Brooklyn skrev:Jag räknar med att Rautio gör betydligt fler matcher än vad Rubin gjorde, och att han gör det med den äran. Jag räknar även med att han är betydligt dyrare än vad Rubin var.

Jag pratar prestation - varken kostnad eller antalet matcher han kommer spela.
Som sagt, förväntar mig ingen nämnvärt uppköp här kontra Rubins 2.39 GAA.

Kan ju hoppas han glimrar till under slutspel

Tror tvärt om att Rautio är ett enormt uppköp sett till kvalité och statestik, däremot är jag rätt säker på att man fått pynta upp ordentligt i jämförelse med Rubin. Sen dår vi summera efter säsongen om det var klokt att sätta en större lön på reservmålvakten men få in mer stabilitet, eller om det varit bättre att köra med ett billigt kort och satsa pengarna på t ex en back istället då Sellgren eventuellt inte kommer tillbaka.
Rubin var ju sett till förra säsongen riktigt dålig de matcher han stod. Han hade nån där han var ok eller till och med bra, men i stora delar var han rent ut sagt dålig.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av LulefanGBG mån 09 sep 2019, 10:19

Rubin verkar dessutom ha varit missnöjd med situationen att vara back-up till Lassi vilket Rautio definitivt inte kommer vara då han är ett fullblodsproffs och dessutom verkar ha velat komma hem igen.

Rubin har ju lipat i media om att han inte utvecklades i Luleå och inte fick spela osv. Hade han varit bättre när han fick chansen hade han säkert fått stå men det är ju alltid någon annans fel för vissa.

Nej jag tror stenhårt på att det var klokt att signa David. Tränarna vet var man får och det är en klockren backup till Lassi.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Bamsefar mån 09 sep 2019, 10:27

Håller med, Rautio är en betydligt säkrare andremålvakt än Rubin .
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Jokerman sön 24 nov 2019, 08:19

David Rautio - Sida 3 58406810
Leksand mot Rautio under den hela första perioden men blixtsnabba sidledsförflyttningar, avancerade benparader och en knivskarp plockhandske  
målvaktsgodis  cheers

räddade samtliga 27 skott
Seger 5-0

Forza Rautio!

Stålmannen
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av PM sön 24 nov 2019, 14:39

Kul att Rautio får lite beröm. Han gjorde en ruggigt bra match igår!

PM

Antal inlägg : 1947
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Urken sön 24 nov 2019, 14:58

PM skrev:Kul att Rautio får lite beröm. Han gjorde en ruggigt bra match igår!

Med betoning på ruggigt. Han totalt räddade oss i första perioden och höll sedan grym nivå resterande delen av match. Sjukt bra.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Hedanders sön 24 nov 2019, 17:53

Ja, snacket om att Rautio är "slut" kan vi väl avfärda efter att han hållit 0:an i 4 av 5 senaste matcherna...
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2074
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Jonken sön 24 nov 2019, 20:13

Och: OJ va trevligt att vi åter har en målvakt som KAN konkurrera med Lassi! David har utvecklat sitt spel sedan han kom tillbaka till Luleå Hockey. Han har ett mycket effektivare positioner -samt rörelsemönster i sitt målvaktsspel. Det tydligaste i detta är ju hur han numera täcker vid stolparna.

-Imponerande utveckling.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Holma tor 05 dec 2019, 22:02

Var är tvivlarna?

Holma

Antal inlägg : 9
Join date : 17-03-07

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Jokerman tor 05 dec 2019, 23:04

Less is more!!
Vi niger och bockar för Rautio!

Passerade sin barndomsidol ikväll.

cheers

Tredje nollan på sju matcher

Nollor i grundserien

1. Fredrik Norrena 39

2. Andreas Hadelöv 34

3. David Rautio 33

3. Stefan Liv 33

5. Jarmo Myllys 32

6. Johan Holmqvist 29

7. Daniel Henriksson 27

8. Joel Lassinantti 25

9. Markus Svensson 24

10 Karol Krizan 21

10. Henrik Lundqvist 21

Fatta så många nollor!

Blir lite sugen på se Supernollan igen! 😀

Forza Rautio!


Stålmannen
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

David Rautio - Sida 3 Empty Sv: David Rautio

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet