Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

+80
miker
Ivanhoe
Mange
Fred Herbert
KaptenBlodskelett
Urken
HollywoodFATS
Dilox
MiCCe
ollle
kjell
Högljudd
Suorra
Tony Moore
Lulefan
Sir Prozac
#96
Hellcop
JuniorX
kralle
kniba
Sundance Kid
Pajala
Luleåfan
Dalle
amarule
stormvägen
Beast.
LuleåWinston
MickkeJ
Lajon
Grizzly
Respected Gentleman
Lasse Proppmätt
Dentos
Jimmy_Vegas
MRGHOST
nummer 17
kokostrollet
Kallepedal
icemask
Rikky
farre
Rakapuckar
LubosC
Swhy
rumpztr
glitch
KUCERA
JoakimJ
Tigerman
Kagen
Redbear
CKa
Diktatorn
Pontaking
Bamsefar
NallePhu
Mr Bister
Purre
pingu
tibet
FruktHamster
Donowitz
dubstep
hokkzorz
Wirbelwind
Rönken
LulefanGBG
Ingemar
Snikne Ville
Lars158
Micke80
Norlin
Bjärven
Old Brooklyn
knutten
Slapshot
Mighty Duck
Admin
84 posters

Sida 2 av 21 Föregående  1, 2, 3 ... 11 ... 21  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av hokkzorz tor 08 maj 2014, 18:55

LulefanGBG skrev:
Micke80 skrev:Tittar vi på truppen som den ser ut nu och räknar med Jonsson större delen av säsongen så ser faktiskt inte backsidan helt taskig ut.
Fransson, Jonsson, Sandström är ju spelare som utan problem klarar av att spela på en bra nivå i SHL.
Nagander, Kukan och Oskarsson är spelare som jag tror kommer klara det bra de med.
Hjelm och Fagerudd är då de två tveksammare backarna just nu men jag hoppas jag har fel och att båda utvecklas och bidrar på ett ok sätt i bägge zonerna.
Håller med! Blir Frallan kvar ser det ganska bra ut faktiskt. Blir han inte kvar så räknar jag kallt med att han ersätts så ser ingen fara å färde i nuläget i vart fall.

Om en vecka så vet vi väl till 100% var det inte så att transferfönstret till KHL tar slut den 15'e maj?

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken tor 08 maj 2014, 23:55

Allt verkar peka mot Larsson+Lassinantti som målvaktspar nästa säsong? Asplöven har Ward och Spence bekräftade som målvakter, alltså är Asplöven inte ett alternativ för Lassi. Samtidigt har Osten pratat om att "det finns intresse" för Owuya. Så mycket har han väl aldrig 'glappat' om en spelare tidigare knappt? Wink
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av FruktHamster fre 09 maj 2014, 08:52

hokkzorz skrev:
LulefanGBG skrev:
Micke80 skrev:Tittar vi på truppen som den ser ut nu och räknar med Jonsson större delen av säsongen så ser faktiskt inte backsidan helt taskig ut.
Fransson, Jonsson, Sandström är ju spelare som utan problem klarar av att spela på en bra nivå i SHL.
Nagander, Kukan och Oskarsson är spelare som jag tror kommer klara det bra de med.
Hjelm och Fagerudd är då de två tveksammare backarna just nu men jag hoppas jag har fel och att båda utvecklas och bidrar på ett ok sätt i bägge zonerna.
Håller med! Blir Frallan kvar ser det ganska bra ut faktiskt. Blir han inte kvar så räknar jag kallt med att han ersätts så ser ingen fara å färde i nuläget i vart fall.

Om en vecka så vet vi väl till 100% var det inte så att transferfönstret till KHL tar slut den 15'e maj?

Har också läst folk påstå det, men samtidigt har jag för mig det var i mitten av juni. Är dock långt från 100% på det, så ta det jag säger med en nypa salt.
Sedan är det ju inget generellt transfer-fönster, utan det handlar väl om vad som står i Frallans kontrakt med LHF, men det var kanske det du menade.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av FruktHamster fre 09 maj 2014, 09:00

Hittar inget jättekonkret, men:

"Luleås stjärna: Jag vill spela i KHL
7 juni 2013, kl. 09:33 av Peo Larsson

Senaste nytt om Johan Fransson, 28, Luleåbacken som uppvaktas av KHL?
Kommer här.

– Jag vill spela i KHL nästa säsong. Både jag och familjen är redo att testa ett nytt äventyr där borta. Det här är rätt läge för oss, säger VM-backen till Norrbottens-Kuriren.

Tydliga besked från Fransson, alltså – och ingen kul läsning för Luleås fans.

I går skrev ju Sportbladet att Luleå vill stoppa Franssons drömflytt.

Men att ha kvar en spelare som vill bort brukar aldrig vara en bra lösning. Tipset för dagen: Luleå släpper sin backstjärna.

Tror inte ni också det?
/PeO Larsson"

Notera att detta blogginlägg som jag tagit från aftonbladet är från i fjol. Men utgår från att datumet han har att bryta sitt kontrakt innan är samma varje år, och denna post är från 7:e juni.
SÅ det kanske är 15:e juni som gäller? Sedan ska väl KHL-klubben som vill ha Frallan pynta upp lite också. Det var väl det som det föll på i fjol vill jag minnas. Iaf enligt ryktena. KHL-klubben som ville signa Fransson ville inte betala LHF för kalaset.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn fre 16 maj 2014, 14:32

Laget just nu:

Larsson/Lassinantti/Owuya

Sandström - Kukan
Nagander - Fransson
Oskarsson - Fagerudd
Hjelm

Abbott - Abbott - Mannberg
Zaar - Wallmark - Ledin
Petrell - Granström - Bryggman
Cehlarik - Fogström - Fabricius

Extra: Sylvegård, Forsberg, Trukhno

Jag räknar med en till center då Olle sticker (eller stannar) vilket gör att Granström hamnar som winger någonstans. Lunkqvist verkar ju även vara på väg in till backsidan. Vi måste även bryta kontrakt på forwards och Trucken ligger väl närmast till.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn fre 16 maj 2014, 14:35

Ser nu att även Lunqvist och Högbom anslutit till backsidan. En del Asplöven för Högbom?
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken fre 16 maj 2014, 15:09

Börjar bli rätt intressant att tänka sig ett lag nu ja. Med en spelskicklig center på detta börjar det se bra ut tycker jag.

Ledin-NY-Bryggman
Abbott-Abbott-Petrell
Granström-Wallmark-Zaar
Fabbe-Fogge-Cehlarik

Extra: Syllan och  ev. Foppa, Trucken skeppas kanske även Foppa? Lite frågetecken runt förstakedjan, skeppa två anfallare och ta in en center och sniper helst.


Fransson-Savva
Kukan-Sandström
Oskarsson-Lundqvist
Hjelm-Högbom

Högbom blir det mycket Asplöven för, sedan blir det intressant att se när och om Jonsson är tillbaka.


Larsson-Lassi
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn fre 16 maj 2014, 15:16

Rönken skrev:Börjar bli rätt intressant att tänka sig ett lag nu ja. Med en spelskicklig center på detta börjar det se bra ut tycker jag.

Ledin-NY-Bryggman
Abbott-Abbott-Petrell
Granström-Wallmark-Zaar
Fabbe-Fogge-Cehlarik

Extra: Syllan och  ev. Foppa, Trucken skeppas kanske även Foppa? Lite frågetecken runt förstakedjan, skeppa två anfallare och ta in en center och sniper helst.


Fransson-Savva
Kukan-Sandström
Oskarsson-Lundqvist
Hjelm-Högbom

Högbom blir det mycket Asplöven för, sedan blir det intressant att se när och om Jonsson är tillbaka.


Larsson-Lassi
Mannberg kanske får vara med som extraspelare?
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken fre 16 maj 2014, 15:17

Old Brooklyn skrev:
Rönken skrev:Börjar bli rätt intressant att tänka sig ett lag nu ja. Med en spelskicklig center på detta börjar det se bra ut tycker jag.

Ledin-NY-Bryggman
Abbott-Abbott-Petrell
Granström-Wallmark-Zaar
Fabbe-Fogge-Cehlarik

Extra: Syllan och  ev. Foppa, Trucken skeppas kanske även Foppa? Lite frågetecken runt förstakedjan, skeppa två anfallare och ta in en center och sniper helst.


Fransson-Savva
Kukan-Sandström
Oskarsson-Lundqvist
Hjelm-Högbom

Högbom blir det mycket Asplöven för, sedan blir det intressant att se när och om Jonsson är tillbaka.


Larsson-Lassi
Mannberg kanske får vara med som extraspelare?

Ja just det, han har också kontrakt. Ja då blir det minst Trucken som får gå.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn fre 16 maj 2014, 15:30

Ja, Trucken är nog en goner.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken fre 16 maj 2014, 15:31

Jo, Trucken skeppas, Syllan får spela mycket i Asplöven med inhopp i Luleå. Sedan återstår Foppa, vet inte riktigt, svårbedömt som sagt. Tycker att Mannberg och Cehlarik kan vara 12/13:e, men vet inte om det är en rolo för Foppa riktigt?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn fre 16 maj 2014, 15:35

Nä, Foppa är svår. Kanske kan han blomstra ut mer med det nya fysiska smälla-på-spel som värvningarna antyder att vi kan få se, men baserat på fjolåret så platsar han inte. Inte heller är han någon som jag kan tänka mig spelar några matcher med Asplöven heller, eller?
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken fre 16 maj 2014, 15:37

Nä tror och tycker att han mer ska vara ordinarie, tror han har betalt för det också. Men ser inte hur han skulle få plats i någon av dom tre första kedjorna och han petar ju inte Fogge av naturliga skäl. Fabbe tror jag blir svårt att peta, han är ändå bra i sin foll och spelar box. Känns lite "slösaktigt" att ha honom som en reserv som får slåss med Mannberg och Cehlarik samt Syllan om speltid känner jag.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Slapshot fre 16 maj 2014, 16:01

Skeppa både trucken och Foppa. Bägge två är ju bedrövliga.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Wirbelwind fre 16 maj 2014, 16:48

Nu är det klart ! Trucken lämnar Luleå, det borde ju öppna för ytterligare en värvning?

Wirbelwind

Antal inlägg : 74
Join date : 12-03-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken fre 16 maj 2014, 16:49

Ytterligare värvning som i en anfallare utöver center? En till center förväntar jag mig, sedan om det blir en till anfallare får vi se, rätt många på kontrakt redan.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Wirbelwind fre 16 maj 2014, 16:55

2-3 spelare kan man ju tänka sig få husera lite i asplöven

Wirbelwind

Antal inlägg : 74
Join date : 12-03-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Wirbelwind fre 16 maj 2014, 16:58

Men laget före jaget i all ära, så tror jag att vi behöver minst 2 duktiga poängmaskiner för att hamna i topp 4


Wirbelwind

Antal inlägg : 74
Join date : 12-03-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken fre 16 maj 2014, 16:59

En center och en "sniper" känns inte alltför oväntat om det dyker upp.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn fre 16 maj 2014, 18:35

Rönken skrev:En center och en "sniper" känns inte alltför oväntat om det dyker upp.
Det är mer än vad jag räknar med. Center tror jag på (kräver), men ytterligare en forward? Då måste fler kontrakt rivas.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Norlin fre 16 maj 2014, 19:18

Old Brooklyn skrev:
Rönken skrev:En center och en "sniper" känns inte alltför oväntat om det dyker upp.
Det är mer än vad jag räknar med. Center tror jag på (kräver), men ytterligare en forward? Då måste fler kontrakt rivas.

Vi hade 16 kontrakterade fwds förra säsongen. Vi har 14 nu. You do the math.
Men jag hade gärna sett att kontraktet med Hjelm och foppa rivs ändå.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn fre 16 maj 2014, 19:48

Norlin skrev:
Old Brooklyn skrev:
Rönken skrev:En center och en "sniper" känns inte alltför oväntat om det dyker upp.
Det är mer än vad jag räknar med. Center tror jag på (kräver), men ytterligare en forward? Då måste fler kontrakt rivas.

Vi hade 16 kontrakterade fwds förra säsongen. Vi har 14 nu. You do the math.
Men jag hade gärna sett att kontraktet med Hjelm och foppa rivs ändå.
Hur förklarar matematiken att det måste vara en sniper? Förra säsongen hade vi Wallmark, Cehlarik och Bryggman som gjorde matcher i Asplöven. I år är det Sylvegård och vem mer (enligt matematiken)? Snipern?
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 fre 16 maj 2014, 20:08

Old Brooklyn skrev:
Norlin skrev:
Old Brooklyn skrev:
Rönken skrev:En center och en "sniper" känns inte alltför oväntat om det dyker upp.
Det är mer än vad jag räknar med. Center tror jag på (kräver), men ytterligare en forward? Då måste fler kontrakt rivas.

Vi hade 16 kontrakterade fwds förra säsongen. Vi har 14 nu. You do the math.
Men jag hade gärna sett att kontraktet med Hjelm och foppa rivs ändå.
Hur förklarar matematiken att det måste vara en sniper? Förra säsongen hade vi Wallmark, Cehlarik och Bryggman som gjorde matcher i Asplöven. I år är det Sylvegård och vem mer (enligt matematiken)? Snipern?

Forsberg och Mannberg är dom jag har svårast få in i fprwards uppställningarna när jag försöker mig på sådana.
Sylle är ju den som varit klart uttalad för att göra antagligen större del av säsongen där. Granström eller Petrell är värvningar jag har svårt tro är tänkt för annat än spela med LHF.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn fre 16 maj 2014, 21:11

Lars158 skrev:
Old Brooklyn skrev:
Norlin skrev:
Old Brooklyn skrev:
Rönken skrev:En center och en "sniper" känns inte alltför oväntat om det dyker upp.
Det är mer än vad jag räknar med. Center tror jag på (kräver), men ytterligare en forward? Då måste fler kontrakt rivas.

Vi hade 16 kontrakterade fwds förra säsongen. Vi har 14 nu. You do the math.
Men jag hade gärna sett att kontraktet med Hjelm och foppa rivs ändå.
Hur förklarar matematiken att det måste vara en sniper? Förra säsongen hade vi Wallmark, Cehlarik och Bryggman som gjorde matcher i Asplöven. I år är det Sylvegård och vem mer (enligt matematiken)? Snipern?

Forsberg och Mannberg är dom jag har svårast få in i fprwards uppställningarna när jag försöker mig på sådana.
Sylle är ju den som varit klart uttalad för att göra antagligen större del av säsongen där. Granström eller Petrell är värvningar jag har svårt tro är tänkt för annat än spela med LHF.
Fast ser du Mannberg och Forsberg göra matcher för Asplöven? Möjligen Mannberg, men det känns inte lika naturligt som förra säsongen med Cehlarik, Wallmark och Bryggman.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 fre 16 maj 2014, 21:27

Old Brooklyn skrev:
Lars158 skrev:
Old Brooklyn skrev:
Norlin skrev:
Old Brooklyn skrev:
Rönken skrev:En center och en "sniper" känns inte alltför oväntat om det dyker upp.
Det är mer än vad jag räknar med. Center tror jag på (kräver), men ytterligare en forward? Då måste fler kontrakt rivas.

Vi hade 16 kontrakterade fwds förra säsongen. Vi har 14 nu. You do the math.
Men jag hade gärna sett att kontraktet med Hjelm och foppa rivs ändå.
Hur förklarar matematiken att det måste vara en sniper? Förra säsongen hade vi Wallmark, Cehlarik och Bryggman som gjorde matcher i Asplöven. I år är det Sylvegård och vem mer (enligt matematiken)? Snipern?

Forsberg och Mannberg är dom jag har svårast få in i fprwards uppställningarna när jag försöker mig på sådana.
Sylle är ju den som varit klart uttalad för att göra antagligen större del av säsongen där. Granström eller Petrell är värvningar jag har svårt tro är tänkt för annat än spela med LHF.
Fast ser du Mannberg och Forsberg göra matcher för Asplöven? Möjligen Mannberg, men det känns inte lika naturligt som förra säsongen med Cehlarik, Wallmark och Bryggman.

Njä. Men så det blir när jag skall göra forwardsuppställningar. Mannberg har en riktig fjutt till skott både handledare som slagskott. Forsberg åker omkring utan att någonsin vara "där". Forsberg är också väldigt pucksvag då han försöker hålla den.

Jag hade betydligt hellre sett att Forsberg lämnat än Trucken. Jag antar att Forsberg som har flera SHL säsonger har betydligt högre lön. Jag tror Trucken kommer visa sig vara en bättre spelare dessutom.

Men det kan ju vara så som Osten uttryckte sig. Truckens situation i LHF den gångna säsongen gjorde att andra lag såg en möjlighet knyta han till sig, uttryckte ju att det funnits massor av förfrågningar. Kring Forsberg kanske inte det intresset funnits.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn lör 17 maj 2014, 00:07

Möjligt. Forsberg var ju skadad en längre tid också.

Min poäng är dock att även om Luleå hade 16 forwards i uppställningen förra säsongen så behöver inte det innebära att vi kommer att ha lika många denna säsong. I fjol hade vi åtminstone tre forwards som på pappret skulle få göra matcher med Asplöven, jag ser inte dessa tre just nu lika tydligt. Skulle vi få in en sniper av kvalité så betyder det att det våra extraspelare (när det är lugnt på skadefronten) sitter på läktaren, inte att de spelar med Asplöven.

Möjligheten är väl att vi fortsätter skeppa Cehlarik och Bryggman mellan lagen, med det skulle nog både spelare och fans tycka rätt illa om. Sen vet jag inte vilken deal som Luleå hade med Asplöven förra säsongen gällande exempelvis Bryggman och hans lön, men jag tror inte att de har liknande avtal när det kommer till Mannberg och Forsberg.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 lör 17 maj 2014, 00:25

Old Brooklyn skrev:Möjligt. Forsberg var ju skadad en längre tid också.

Min poäng är dock att även om Luleå hade 16 forwards i uppställningen förra säsongen så behöver inte det innebära att vi kommer att ha lika många denna säsong. I fjol hade vi åtminstone tre forwards som på pappret skulle få göra matcher med Asplöven, jag ser inte dessa tre just nu lika tydligt. Skulle vi få in en sniper av kvalité så betyder det att det våra extraspelare (när det är lugnt på skadefronten) sitter på läktaren, inte att de spelar med Asplöven.

Möjligheten är väl att vi fortsätter skeppa Cehlarik och Bryggman mellan lagen, med det skulle nog både spelare och fans tycka rätt illa om. Sen vet jag inte vilken deal som Luleå hade med Asplöven förra säsongen gällande exempelvis Bryggman och hans lön, men jag tror inte att de har liknande avtal när det kommer till Mannberg och Forsberg.
Jag gissar bara men tror nog LHF står för hela lönen även när spelarna varit i AHC.
Ser inte heller vilka naturligt kommer spela mest med AHC. Bryggman och Cehlarik håller jag klart framför Mannberg och Forsberg som dom som skall ha speltid i LHF.
Jag kan omöjligt hitta en plats för Forsberg i LHF`s trupp dock. Jag hoppas man hittar nån som är beredd ta över åtminstone en större del av Forsbergs kostnad och att han lämnar. Dock osäker om det finns nån klubb som är intresserad

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av tibet lör 17 maj 2014, 00:47

Känns lite skumt att ha en powerforward som heter Lennart. Gillar dock värvningen stenskarpt! Hoppas att Trucken får det bra i Djurgården, hos oss kuggade han aldrig liksom i på nåt sätt. Då återstår bara att tjuvbyta ut Franssons frus p-piller mot verkningslösa fejkpiller så får vi behålla han till nästa säsong, åsså en vrålvass center med förståss.
tibet
tibet

Antal inlägg : 1284
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 lör 17 maj 2014, 04:51

Rönken skrev:Ytterligare värvning som i en anfallare utöver center? En till center förväntar jag mig, sedan om det blir en till anfallare får vi se, rätt många på kontrakt redan.

Jag tror också att siktet är inställt på en center och inge mer. Vi har så pass många spelare i truppen just nu så att trucken drar frigör inte så mycke plats till ytterligare en forward.
Jag kan tänka mig att köra igång säsongen som det ser ut plus en center och avvakta med att värva nått mer till en bit in på säsongen om behovet uppstår.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 lör 17 maj 2014, 05:17

Wirbelwind skrev:Men laget före jaget i all ära, så tror jag att vi behöver minst 2 duktiga poängmaskiner för att hamna i topp 4  


Är inte lika säker som du på just den biten. Som det ser ut just nu är det väll egentligen inget lag som ser starkare ut än förra året. Vissa ser lika starka ut och vissa ser sämre ut. Tror vi ska börja med en center och sen låta matchandet komma igång innan vi gör nått mer.
Är centern tillräckligt bra kan vi med lite tur (Chelarik, Zaar och Wallmark), få ihop 3 kedjor där alla nio spelarna gör kring 30 pinnar nästa år. Jag tycker det är nästan bättre än att värvabara centern än ytterligare nån som gör 50 pinnar men att truppen blir snedvriden.

Ledin - NY - Zaar
Abbott - Abbott - Petrell
Chelarik - Wallmark - Granström

Och sen en fjärde som kan göra några poäng men kanske ingen som kommer upp i 30
Fabbe - Fogström - Bryggman

Kvar blir Forsberg - Mannberg - Sylvegård  
Håller inte Bryggman så klarar Forsberg och Mannberg av att göra det jobbet och Sylvergård bör klara det. Faller Chelarik, Wallmark eller Zaaar igenom blir det svårare att hitta spelare som klarar av att gå in och ta några producerande platser av dessa tre och då får vi värva en forward eller center beroende vilken av dem som inte håller. Alternativt köra Granström som center och ta in en forward oavsett vem som fallerar

Svåraste är ju egentligen pp formationerna.
Wallmark kan styra ett pp och förhoppningsvis den nya centern den andra, annars ståt vi med Chris eller Fogström som ska ska styra och då blir det lite svårare.
Men tänkbart är ju:
Walllmark - Abbott - Granström - Abbott - Fransson
Wallmark styr med Fransson Chris och Granström på mål och cam redo på bortre sidan.
NY - Ledin - Zaar - Chelarik - Fagerudd
Ny styr och Fagerudd och Zaar redo för skott, Chelraik avlastar den nya i speluppläggningen och Ledin på mål.

Ingen av dessa ser skräckinjagande ut, men vad ska man göra om man inte väljer att köra allt på ett kort och ha den nya som speluppläggare med Wallmark, ha Chris på mål och Zaar och Fagerudd redo på skott. Problemet då är ju att det andra pp ser än sämre ut. Ett alternativ kan ju vara att köra Oskarsson i PP då han är bra på att hitta passningsvägar och plocka ut Granström eller Chelarik

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Ingemar lör 17 maj 2014, 08:55

Uppfattade också att Osten hintade om en forward ytterligare förutom centern. Kan det inte vara så att man fortfarande har en dörr öppen för Everberg och att det är det han menade?
Jag tror att det kan bli mer förutsättningslöst i år vilka som får kliva av/matcha i Happis. Youngguns måste få chansen att visa vad dom går för och då blir nån av de "etablerade" sidsteppad. Kan ju innebära att de begär att få bli löst från kontraktet eller går med på matchning i Asplöven. Mannberg fick ju faktiskt ett par landskamper denna vår så dom som spekulerar i att han skulle tycka att Asplöven är ett alternativ vette fan. Blir en intressant höst och jag tror inte att vi har samma trupp i december som i augusti.
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av pingu lör 17 maj 2014, 12:11

Tycker också att Forsberg ligger pyrt till och skulle inte sörja om man bryter kontraktet med honom.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av hokkzorz lör 17 maj 2014, 14:41

Foppa är väl den som sett svagast ut av De forwards vi har på rostern. Kan ju bli så att det lossnar för honom med ett nytt spelsystem men jag e skeptisk.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 sön 18 maj 2014, 11:17

Abbott-Abbott-Bryggman
Cehlarik-Wallmark-Petrell
Zaar-Granström-Ledin
Fabbe-Fogge-Mannberg

Sylle, Forsberg.

Dom yngre talangerna vill jag verkligen skall få chansen, inte 4 matcher utan 15 till att börja med.
Abbotts kan jag inte se nyttan med att sära på, Bryggman får börja med att göra dom sällskap.
Ungtupparna Cehlarik óch Wallmark får rutinerade stora rejäla Petrell med sig.
Zaar hade jag helst haft några vassare passningsspelare med, men den nuvarande truppen så får det bli Granström och Ledin.
Fabbe-Fogge-Mannberg har ju inte heller några passningskvaliteter tillgå men dom får jobba på som svin.

Sylle har jag lite för dålig koll på nu. Kanske han kan ta en roll plats i någon kedja.

Just nu är det så jag ser det. En center skall ju in uttalat. Men jag tror det kommer handla om 16 forwards innan det är klart. Om det kommer vara en ung spelare eller en Aaltonen typ törs jag inte sia om.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 sön 18 maj 2014, 11:31

Abbott-Abbott-Bryggman-Zaar-Fransson
Cehlarik-Wallmark-Petrell-Fagerudd-Kukan

PP utan att splittra upp hela formationerna.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 sön 18 maj 2014, 11:36

Jag har ju kraftigt prioriterat dom yngre spelarna här. Men så jag önskar att det startar och att dom får en rejäl chans, inte 3-4 matcher.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Slapshot sön 18 maj 2014, 11:37

Granström - Ny - Zaar
Ledin - Wallmark - Bryggman
Abbott - Abbott - Petrell
Cehlarik - Fogström - Mannberg

Fabricius, Sylvegård, Forsberg


Tror bara en center till kommer in, annars ser det ju fullt ut, tyvärr. Hade behövt en vassare forward också. Sedan kommer knappast det här laget vara det lag som spelar ett eventuellt slutspel. Tror nån eller några kan få kicken eller spela i asplöven innan dess. Backsidan ser riktigt svag ut. Fransson ska ersättas med en toppback, Skrbek ska väl ersättas om han inte förlänger och Hjelm borde ju ha fått sparken för länge sedan. Backsidan är den lagdel som ser sämst ut i dagsläget.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 sön 18 maj 2014, 11:59

Jo vi har ju ingen back som kan sätta upp spelet från början, typ Niinimaa.
Det kommer nog dröja innan vi har en back av den kvaliteten igen.

Fagerudd kan med lite tur vara riktig PP kompetens.
Frallan är ju stabil över hela isen.
Hjelm får man hoppas det går bättre för. Men vete fan
Högbom, det får vi se vilken nivå det kan handla om.
Jonsson är ju extremt bra defensivt om han blir frisk och kry.
Kukan kan ju faktiskt ha en jäkligt bra säsong, över hela banan. Har förutsättningar och talang för det.
Lundqvist, tycker han var riktigt bra den enda match han spelade med lite mer speltid.
Oskarsson, en inte riktigt lika vass Kukan.
Sandström är en stabil back.
Nagander törs jag inte gissa vilken nivå han har.

Sammanfattningsvis så har vi ju bara Fransson som är ett säkert kort av högsta SHL klass. Sandström stabil.
Kukan kan man hoppas tar det stora klivet och blir ett !. Sen är det lite osäkert. Hoppas gör jag att Fagerudd kan skicka ett gäng med puckar i nät.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Slapshot sön 18 maj 2014, 12:04

Fast Fransson kommer spela i KHL. Så då har inte Luleå en endaste back av högsta SHL kvalité. Och nu gör han ju också ett riktigt bra VM så anbud lär inte saknas.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 sön 18 maj 2014, 12:06

Slapshot skrev:Fast Fransson kommer spela i KHL. Så då har inte Luleå en endaste back av högsta SHL kvalité. Och nu gör han ju också ett riktigt bra VM så anbud lär inte saknas.
Tyvärr är det risken ja.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 sön 18 maj 2014, 12:47

Lars158 skrev:Jo vi har ju ingen back som kan sätta upp spelet från början, typ Niinimaa.
Det kommer nog dröja innan vi har en back av den kvaliteten igen.

Fagerudd kan med lite tur vara riktig PP kompetens.
Frallan är ju stabil över hela isen.
Hjelm får man hoppas det går bättre för. Men vete fan
Högbom, det får vi se vilken nivå det kan handla om.
Jonsson är ju extremt bra defensivt om han blir frisk och kry.
Kukan kan ju faktiskt ha en jäkligt bra säsong, över hela banan. Har förutsättningar och talang för det.
Lundqvist, tycker han var riktigt bra den enda match han spelade med lite mer speltid.
Oskarsson, en inte riktigt lika vass Kukan.
Sandström är en stabil back.
Nagander törs jag inte gissa vilken nivå han har.

Sammanfattningsvis så har vi ju bara Fransson som är ett säkert kort av högsta SHL klass. Sandström stabil.
Kukan kan man hoppas tar det stora klivet och blir ett !. Sen är det lite osäkert. Hoppas gör jag att Fagerudd kan skicka ett gäng med puckar i nät.

Kukan och Oakarsson är ju inte så lika varandra mer än till ålder. Kukan äär en mer pucktransporterande backlikt Fransson medan Oskarsson är en spelare som ser passningsvägar. Förhoppningsvis så bli nästa år ett år då han vågar vara kylig med pucken i egen zon och vågar slå de långa passningarna. Förra året var han lite för försiktig i uppspelsfasen medan han i anfallszon hittade fina passningsvägar då han fick chansen att spela där.
Om han inte får ett bakslag i år utan fortsätter på den inslagna vägen så kan vi ha en back där som hittar de långa passen. Jonsson har också visat den förmågan då han vågar och inte väljer att slå sarg ut. Om han blir frisk och beroende på om tränarna vill se de långa och riskabla passningarna eller det säkra sargut spelet så har vi två som kan funka någorlunda på den fronten. Om tränarna vill se pucktransporter fårn backarna har vi Kukan och Fransson som behärskar det spelet.
I övrigt så är Sandström, Nagander, Hjelm och Fagerudd mer kortpassnignsspelare. Sen ska jag väll lägga till att jag inte vet om Nagander utvecklat den sidan de sista åren. Rapporterna säger ju i vart fall att han är lugnare med pucken i egen zon och mer kreativ än den sarg ut och "mitt i midjan passningsspelare" som han var. Många drar ju dessutom fram nackdelen att han inte visat att han kan spela på SHL;s större rinkar defensivt, men om man drar fördelen att han viat att han kan vara kreativ på liten rink så får han ju större ytor att vara det på nu i Sverige.

Jag är inte trygg med vår backuppsättning men heller inte riktigt orolig. Jag tror att det osten syftade på vad gäller Skerbek var att han kommer tas in om inte Jonsson verkar bli ok nog fort. Just nu finns det inte plats för honom då man räknar in Jonsson i truppen. Hade jag fått önska fritt hade jag gärna sett att man kickade Hjelm och tog in en bra tvåvägsback inte en bra offensiv eller bra defensiv, sen hade jag hellre sett en förlängning med Pavel än med Robin med tanke på Robins skada.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 sön 18 maj 2014, 12:48

Ser på Facebook att LHF kört dubbla pass ute på F21 både igår och idag.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 sön 18 maj 2014, 17:08

Lars158 skrev:Ser på Facebook att LHF kört dubbla pass ute på F21 både igår och idag.

Web-tv från det:
http://www.luleahockey.se/artikel/55386/

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av dubstep ons 21 maj 2014, 16:35

Eftersom Osten är öppen för en ytterforwardsvärvning utöver centern som vi är ute efter så kan jag tänka mig följande:

Cam Abbott - Chris Abbott - Lennart Petrell
Spetsspelare - Spetsspelare - Daniel Zaar
Peter Cehlarik - Lucas Wallmark - Jonathan Granström
Per Ledin - Niklas Fogström - Emil Sylvegård

Något liknande.

dubstep

Antal inlägg : 251
Join date : 13-10-04

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Purre ons 21 maj 2014, 23:26

Forsberg, Mannberg, Fabbe och Bryggman utanför laget om ditt lag blir verklighet. Ohållbar situation enligt mig. Tror samtliga går före i alla fall Sylvegård.

Dessutom lite väl mycket pengar på 4e formationen (läs:Ledin). Ledda kommer nog lira vinge i en mer producerande enhet med sin säsong i ryggen. Tror det värvas enbart en center innan seriestart även om det i ärlighetens namn skulle bytas ut ett par spelare mot mer spets i det offensiva spelet.

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av dubstep tor 22 maj 2014, 20:38

Purre skrev:Forsberg, Mannberg, Fabbe och Bryggman utanför laget om ditt lag blir verklighet. Ohållbar situation enligt mig. Tror samtliga går före i alla fall Sylvegård.

Dessutom lite väl mycket pengar på 4e formationen (läs:Ledin). Ledda kommer nog lira vinge i en mer producerande enhet med sin säsong i ryggen. Tror det värvas enbart en center innan seriestart även om det i ärlighetens namn skulle bytas ut ett par spelare mot mer spets i det offensiva spelet.
Om det blir så som du säger så får man nog inrikta sig på att undvika kvalserien. Hur kan det vara möjligt att försvaga truppen såpass mycket på en säsong? Man har ju en stabil ekonomi, så vad fan är problemet? Vem fan ska stå för produktionen? Osten verkar ha överskattad Zaar något enormt, enligt mig som har följt Rögle på nära håll så är jag tveksam till om han överhuvudtaget håller i elitserien, han har inga spetskvaliteter. Petrell, Granström, Zaar kan ju inte ersätta Klasen, Olausson, Omark mfl mfl...nej fy fan jag hade väntat mig tunga namn som Mattias Janmark, Broc Little, Anton Lander, istället får man Zaar, Granström och Petrell..."suck".

dubstep

Antal inlägg : 251
Join date : 13-10-04

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 tor 22 maj 2014, 20:52

dubstep skrev:
Purre skrev:Forsberg, Mannberg, Fabbe och Bryggman utanför laget om ditt lag blir verklighet. Ohållbar situation enligt mig. Tror samtliga går före i alla fall Sylvegård.

Dessutom lite väl mycket pengar på 4e formationen (läs:Ledin). Ledda kommer nog lira vinge i en mer producerande enhet med sin säsong i ryggen. Tror det värvas enbart en center innan seriestart även om det i ärlighetens namn skulle bytas ut ett par spelare mot mer spets i det offensiva spelet.
Om det blir så som du säger så får man nog inrikta sig på att undvika kvalserien. Hur kan det vara möjligt att försvaga truppen såpass mycket på en säsong? Man har ju en stabil ekonomi, så vad fan är problemet? Vem fan ska stå för produktionen? Osten verkar ha överskattad Zaar något enormt, enligt mig som har följt Rögle på nära håll så är jag tveksam till om han överhuvudtaget håller i elitserien, han har inga spetskvaliteter. Petrell, Granström, Zaar kan ju inte ersätta Klasen, Olausson, Omark mfl mfl...nej fy fan jag hade väntat mig tunga namn som Mattias Janmark, Broc Little, Anton Lander, istället får man Zaar, Granström och Petrell..."suck".

Jag tror inte man överhuvudtaget tänker på att ersätta Omark då han kom in i slutet av säsongen och det dessutom var över budget. Han var helt enkelt bara en bonus man inte kunde tacka nej till. Om man ska snacka ersättare så ska vi inte ens nämna Omark.
Ska vi sen nämna han så var han ju inte så där super produktiv i fjol, inte heller Olausson var superproduktiv. Däremot var Klasen produktiv.
Jag har faktiskt hemskt svårt att förstå hur folk resonerar då de räknar poäng mot poäng, tacklingar mot tacklingar, täckta skott mot täckta skott osv då de kikar på nyförvärven. OM spelarna som vi alla sett som talangfulla ska få chansen och dessutom lyckas ta den så ser det inte alls dåligt ut. Sen kan jag hålla emd om att man inte ska sätta allt hopp till dem, då det kan bli stor press på unga killar. Om vi kikar på hur laget sett ut de senaste åren har vi sällan haft spelare som stuckit iväg i poängligan utan det har varit ett bra kollektiv med en jämn fördelning över 2-3 formationer, om vi återigen bortser från Klasen.
OM vi nu envisas med att räkna pinnar mot pinnar så kanske den här puckskickliga centern som ska in kan täcka upp KLasens pinnar, men jag ser hellre att det totala antalet pinnar är fler än i fjol och det totala antalet insläppta mål är färre än i fjol oavsett om en eller två spelare gör 60 poäng och oavsett om målvakterna har 95 i räddningsprocent.

Jag har inte poängligan framför mig från i fjol men av topp fem var det ju bara Klasen som stack iväg, resten hade kring 30. av dessa fem spelare än det väll bara Klasen och Olasusson som dragit? Med andra ord 3 av 5 kvar och en spetsspelare till på väg in.
Räknar vi in backspelet här så KANSKE det kommer vara mer ok för backarna att bidra i offensiven än de fått de senaste åren. Får dom göra det kommer poängen även fördelas bland dem.

Nä, jag repeterar vad jag sagt tidigare. Sitt lugnt i båten, iakta och analysera spelet och spelarnas utveckling både i rätt och fel riktning. Därefter kan vi göra en bedömning om det var rätt eller fel att inte få in en topp kedja som tillsammans producerar 150 poäng eller om det var rätt eller fel att försöka få fler 20-30 poängspelare till ett kollektiv.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 tor 22 maj 2014, 21:09

Tittar vi på lagdelarna så har vi 4 målvakter under kontrakt vilket är ohållbart och knappast den tanken klubben har. Asplöven har en målvakt vilket gör att det bara finns plats för en av Luleås killar.
Man får väll gissa att tanken är att Ward ska ta den platsen och att Lassi ska vara backup i Luleå. Blir nu Owuya kvar lär det bli Lassi i Asplöven och Ward i J 20 vilket kanske inte är att föredra.

Det totala omdömmet från min sida är att den är ungefär +/- 0 vad gäller målvakterna från förra året.

Vi har många backar på kontrakt men fram till vi vet om Robin kommer tillbaka så lär 2 få vara i Asplöven och 7 i Luleå. Som jag ser det så lär Högbom vara given i Asplöven med sällskap av Fagerudd eller Lundqvist. Här hade jag hoppats man skickar dit Hjelm men det ser jag som osannolikt. Oskarsson tror jag mycket på men jag tror klubben hellre skickar han till Asplöven än kör han som sjundeback om han inte tar en plats bland de 6 första.

Jag är ganska tillfreds med våra backar förutsatt att Robin kommer tillbaka i gammalt gott slag. Tycker inte den ser sämre ut än i fjol, kanske något bättre. Tyvärr var backsidan de största problemet för oss i fjol och jag hade velat se ett större plus än det lilla pluset jag sätter på dessa.

Forwardssidan är ju inte klar så den är svår att bedöma, men om vi förutsätter att den där centern är en bra och spelskicklig center som man har pratat om så kommer vi atngaligen kunna få ihop 3 kedjor som kan skapa målchanser. Kanske inte 3 kedjor som skapar genom fina flippmackor men som skapar genom antingen fint passningsspel eller hårt jobb. I min bok räknas båda typen av mål lika mycket oavsett om det är en retur nära mål eller en flippmacka tvärs över zon och direktskott.
Vi har efter den där centern 15 fowards i truuppen och antagligen komemr 2 spelare få lira med Asplöven. Jag serSylvergård som given för den rollen och den andra spelaren kommer nog vara någon av Mannberg, Bryggman, Chelarik eller Wallamrk beroende på dessas utveckling. Jag tror Bryggman lever farligast där då man kommer ge Wallmark och Chelarik en ordentlig chans och Mannberg är bra som extra forward då han kan köra både ytter och center. Foppa tror jag har för hög status för att vara aktuell för en utlåning dit.

Forwardssidan har tappat lite skicklighet i jämförelse mot förra året men fått mer jävlar anamma. Nu får vi då se hur spelstilen kommer se ut om den satsningen slår väl ut eller om det blir fiasko. Jag ser forwardssidan (förutsatt att centern verkligen är bra och inte en pappersprodukt) som likvärdig med förra årets, om än med en annorlunda framtoning.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av dubstep tor 22 maj 2014, 21:14

Micke80 skrev:
dubstep skrev:
Purre skrev:Forsberg, Mannberg, Fabbe och Bryggman utanför laget om ditt lag blir verklighet. Ohållbar situation enligt mig. Tror samtliga går före i alla fall Sylvegård.

Dessutom lite väl mycket pengar på 4e formationen (läs:Ledin). Ledda kommer nog lira vinge i en mer producerande enhet med sin säsong i ryggen. Tror det värvas enbart en center innan seriestart även om det i ärlighetens namn skulle bytas ut ett par spelare mot mer spets i det offensiva spelet.
Om det blir så som du säger så får man nog inrikta sig på att undvika kvalserien. Hur kan det vara möjligt att försvaga truppen såpass mycket på en säsong? Man har ju en stabil ekonomi, så vad fan är problemet? Vem fan ska stå för produktionen? Osten verkar ha överskattad Zaar något enormt, enligt mig som har följt Rögle på nära håll så är jag tveksam till om han överhuvudtaget håller i elitserien, han har inga spetskvaliteter. Petrell, Granström, Zaar kan ju inte ersätta Klasen, Olausson, Omark mfl mfl...nej fy fan jag hade väntat mig tunga namn som Mattias Janmark, Broc Little, Anton Lander, istället får man Zaar, Granström och Petrell..."suck".

Jag tror inte man överhuvudtaget tänker på att ersätta Omark då han kom in i slutet av säsongen och det dessutom var över budget. Han var helt enkelt bara en bonus man inte kunde tacka nej till. Om man ska snacka ersättare så ska vi inte ens nämna Omark.
Ska vi sen nämna han så var han ju inte så där super produktiv i fjol, inte heller Olausson var superproduktiv. Däremot var Klasen produktiv.
Jag har faktiskt hemskt svårt att förstå hur folk resonerar då de räknar poäng mot poäng, tacklingar mot tacklingar, täckta skott mot täckta skott osv då de kikar på nyförvärven. OM spelarna som vi alla sett som talangfulla ska få chansen och dessutom lyckas ta den så ser det inte alls dåligt ut. Sen kan jag hålla emd om att man inte ska sätta allt hopp till dem, då det kan bli stor press på unga killar. Om vi kikar på hur laget sett ut de senaste åren har vi sällan haft spelare som stuckit iväg i poängligan utan det har varit ett bra kollektiv  med en jämn fördelning över 2-3 formationer, om vi återigen bortser från Klasen.
OM vi nu envisas med att räkna pinnar mot pinnar så kanske den här puckskickliga centern som ska in kan täcka upp KLasens pinnar, men jag ser hellre att det totala antalet pinnar är fler än i fjol och det totala antalet insläppta mål är färre än i fjol oavsett om en eller två spelare gör 60 poäng och oavsett om målvakterna har 95 i räddningsprocent.

Jag har inte poängligan framför mig från i fjol men av topp fem var det ju bara Klasen som stack iväg, resten hade kring 30. av dessa fem spelare än det väll bara Klasen och Olasusson som dragit? Med andra ord 3 av 5 kvar och en spetsspelare till på väg in.
Räknar vi in backspelet här så KANSKE det kommer vara mer ok för backarna att bidra i offensiven än de fått de senaste åren. Får  dom göra det kommer poängen även fördelas bland dem.

Nä, jag repeterar vad jag sagt tidigare. Sitt lugnt i båten, iakta och analysera spelet och spelarnas utveckling både i rätt och fel riktning. Därefter kan vi göra en bedömning om det var rätt eller fel att inte få in en topp kedja som tillsammans producerar 150 poäng eller om det var rätt eller fel att försöka få fler 20-30 poängspelare till ett kollektiv.
Jag håller inte alls med. Vi har ingen spelare i dagens trupp som är garanterad 30+ poäng och bara det är jävligt illa. Vi har inga playmakers och inte en enda naturlig målskytt, och det tycker du är OK? Lägg därtill att backsidan ser lika svag ut som förra säsongen,att målvaktssidan är ännu sämre och att vi inte har Rönnqvist att falla tillbaka på. Jag förstår inte i min vildaste fantasi hur någon kan tycka att den här truppen ser bra ut. Vi har ju inga produktiva spelare för tusan, jag ser inga vinnare i dagens trupp. Vi kommer att gå från att vara ett lag som skapar mycket målchanser till att bli ett lag som inte skapar ett skit framåt. Vem ska stå för kreativiteten? Granström? Petrell? Zaar (som är ensidig som tusan), Abbottarna? Kan ni tänka er att de här spelarna ska dominera i offensiv zon och skapa målchanser? Jag kan tyvärr inte se det alls. Frågan är om den här gruppen ens klarar av att undvika kvalserien. Ska jag vara ärlig tycker jag inte att Örebro ser sämre ut, och Leksand är ju Leksand, de skrapar ihop poäng oavsett hur mycket de suger på papperet. Djurgården ser förvisso också ganska tama ut.

dubstep

Antal inlägg : 251
Join date : 13-10-04

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av dubstep tor 22 maj 2014, 21:28

Micke80 skrev:Forwardssidan är ju inte klar så den är svår att bedöma, men om vi förutsätter att den där centern är en bra och spelskicklig center som man har pratat om så kommer vi atngaligen kunna få ihop 3 kedjor som kan skapa målchanser. Kanske inte 3 kedjor som skapar genom fina flippmackor men som skapar genom antingen fint passningsspel eller hårt jobb. I min bok räknas båda typen av mål lika mycket oavsett om det är en retur nära mål eller en flippmacka tvärs över zon och direktskott.
Vi har efter den där centern 15 fowards i truuppen och antagligen komemr 2 spelare få lira med Asplöven. Jag serSylvergård som given för den rollen och den andra spelaren kommer nog vara någon av Mannberg, Bryggman, Chelarik eller Wallamrk beroende på dessas utveckling. Jag tror Bryggman lever farligast där då man kommer ge Wallmark och Chelarik en ordentlig chans och Mannberg är bra som extra forward då han kan köra både ytter och center. Foppa tror jag har för hög status för att vara aktuell för en utlåning dit.

Forwardssidan har tappat lite skicklighet i jämförelse mot förra året men fått mer jävlar anamma. Nu får vi då se hur spelstilen kommer se ut om den satsningen slår väl ut eller om det blir fiasko. Jag ser forwardssidan (förutsatt att centern verkligen är bra och inte en pappersprodukt) som likvärdig med förra årets, om än med en annorlunda framtoning.
3 produktiva femmor? I vilken verklighet lever du?! En femma ska alltså ledas av Cehlarik och Wallmark, en annan ska ledas av Ledin+centern+Zaar och den tredje av Abottarna+Petrell (som inte är särskilt kreativa). Ingen av dessa femmor är produktiva! Snarare jävligt trubbiga och icke-produktiva skulle jag vilja säga.

Byt ut Petrell och Zaar mot liknande spelartyper/kvalite, t.ex. Hedman och Fleury, så ser laget ut så här:

Cam Abbott - Chris Abbott - Anton Hedman
Per Ledin - Center - Damien Fleury
Peter Cehlarik - Lucas Wallmrk - Jonathan Granström
Karl Fabricius - Niklas Fogström - Daniel Mannberg

Detta är du nöjd med? För det är tyvärr något liknande vi har i dagsläget. Kan inte minnas när vi hade sämre trupp.

dubstep

Antal inlägg : 251
Join date : 13-10-04

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 21 Föregående  1, 2, 3 ... 11 ... 21  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet