2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

+47
Pontaking
MickkeJ
Lulefan
Chris Hendrix
Högljudd
Myrman
dannyh111
Donowitz
JohanO
stormvägen
rasbiologen
BodenSwe
Kato
dubstep
NallePhu
Mr Bister
PM
#96
BjörnGapet
Norlin
MRGHOST
Jompen
hokkzorz
LubosC
Jonken
Redbear
Pajala
Snikne Ville
Lasse Proppmätt
kjell
Urken
Mange
INXen
Donten_
LulefanGBG
LuleåWinston
Lajon
Tigerman
Kallepedal
Bamsefar
Slapshot
Sir Prozac
Rönken
pingu
Lars158
farre
Admin
51 posters

Sida 1 av 11 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Nästa

Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Admin ons 05 mar 2014, 00:09

Datum: Tisdag 18:e Mars
Tid: 19.00
Var: Coop Arena




Inbördes möten:
20140316:
20140208:
20140110:
20131207:
20131024:
20130919:
Växjö - Luleå
Luleå - Växjö
Växjö - Luleå
Luleå - Växjö
Växjö - Luleå
Luleå - Växjö
4-0
2-3
1-0
0-1
1-4
4-1
(SM)
(ES)
(ES)
(ES)
(ES)
(ES)


Fem Senaste Luleå:
20140316:
20140308:
20140306:
20140304:
20140301:
Växjö - Luleå
Brynäs - Luleå
Luleå - Färjestad
Luleå - MoDo
AIK - Luleå
4-0
3-1
1-3
3-4  PS
2-1
(SM)
(ES)
(ES)
(ES)
(ES)


Fem Senaste Växjö:
20140316:
20140308:
20140306:
20140304:
20140301:
Växjö - Luleå
Leksand - Växjö
Växjö - AIK
Växjö - Linköping
Växjö - Frölunda
4-0
6-4
3-2
0-1
4-2
(SM)
(ES)
(ES)
(ES)
(ES)




Inför matchen:
Spoiler:

Under matchen:
Spoiler:

Efter matchen:
Spoiler:
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 1072
Join date : 12-01-21

https://www.luleahockeyforum.com

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av farre sön 16 mar 2014, 19:20

Då inkompetensen med laguttagningen tydligen får fortgå utan större anmärkning från ledning och sportchef vill jag härmed ge er svaret på hur ni ska forma laget så att vi kan vinna matchen

Rautio

Cam-Chris-Mannberg
Ledin-Wallmark-Klasen
Hedman-Fogström-Omark
Cehlarik-Truchno-Bryggman
Extra Fabbe, Ola

Fagerudd-Sandström
Fransson-Kukan
Oskarsson-Skrbek

Backar gillar att spela mycket Roger!

PP1

Fagerudd-Kukan
Klasen-Hedman-Chris

PP2
Fransson-Cam
Ledin-Wallmark-Omark

Kära spelare, skit i vad som sägs i båset angående tacklingar därute. Det är en lögn att tacklingar inte har något syfte i hockey och framförallt slutspelet.
Kör över motståndarna och skapa respekt därigenom.
Just nu låter ni motståndarna få extra utrymme och tid genom att de vet att de kan vända om i lugn och ro utan att riskera en tackling, JÄTTEDUMT att ge motståndarna handikapp på det sättet, så bra är vi inte

Slutligen killar
Glöm inte att ha roligt därute
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Lars158 sön 16 mar 2014, 19:50

Önskar verkligen du får coacha denna match Farre.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av pingu sön 16 mar 2014, 19:53

Håller med!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Rönken sön 16 mar 2014, 20:43

Tror ni man särar på Omark-Olausson-Klasen eller låter man buskisen fortgå? Fjärde slutspelet nu och man verkar förvånade över att motståndarlaget kommer ut heltaggade och bara kör.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Sir Prozac sön 16 mar 2014, 21:01

Inte en enda förändring blir det förutom att det blir målvaktsbyte.

Sir Prozac

Antal inlägg : 2454
Join date : 12-03-16

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Lars158 sön 16 mar 2014, 21:03

Rönken skrev:Tror ni man särar på Omark-Olausson-Klasen eller låter man buskisen fortgå? Fjärde slutspelet nu och man verkar förvånade över att motståndarlaget kommer ut heltaggade och bara kör.

Hoppas jag verkligen sker. Dom kompletterar inte varandra utan tar ut varandra. Ledin vart ju helt menlös med Abbotts också.
Tillbaka till Ledin-Ola-Klasen.
Tillbaka till Bryggman-Truck-Cehlarik

Abbotts och Mannberg verkar ju ha stort stöd här. Men här vill jag fortsätta exprimentera.
Abbott-Abbott-Wallmark. Wallmark får ta en wing plats.

Omark-Fogström-Hedman

13e Mannberg alt. Fabbe

Backsidan skall Fagerudd definitivt finnas tillgänglig för PP spel, dessutom är Fagerudd inte sämre än dom flesta andra backar defensivt som det ser ut nu.

Tja det är ett förslag iallafall. Helt och fullständigt oacceptabelt är då att inte Cehlarik får spela. Fagerudd samma

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Rönken sön 16 mar 2014, 21:04

Sir Prozac skrev:Inte en enda förändring blir det förutom att det blir målvaktsbyte.

Jag har större förståelse för att Cehlarik inte får lira då man förmodligen anser honom vara för vek emellanåt och tjuva lite med hemjobbet. Detta samtidigt som det nu finns Klasen, Olausson, Omark och även Wallmark att tillgå. Men däremot är ju frågan vad man har emot Fagerudd, han tillför ju verkligen spetskompetens i powerplay och det hade varit värt att låta honom spela 5-6-7 minuter per match bara för att få hans skott tillgängligt i powerplay.

Menar det finns ingen som helst konkurrens på backsidan vad gäller skott från blå, noll. Vem ansvarar för matchningen egentligen, Åkerström är ju backansvarig men vad innebär det i praktiken?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Rönken sön 16 mar 2014, 21:08

Lars158 skrev:
Rönken skrev:Tror ni man särar på Omark-Olausson-Klasen eller låter man buskisen fortgå? Fjärde slutspelet nu och man verkar förvånade över att motståndarlaget kommer ut heltaggade och bara kör.

Hoppas jag verkligen sker. Dom kompletterar inte varandra utan tar ut varandra. Ledin vart ju helt menlös med Abbotts också.
Tillbaka till Ledin-Ola-Klasen.
Tillbaka till Bryggman-Truck-Cehlarik

Abbotts och Mannberg verkar ju ha stort stöd här. Men här vill jag fortsätta exprimentera.
Abbott-Abbott-Wallmark. Wallmark får ta en wing plats.

Omark-Fogström-Hedman

13e Mannberg alt. Fabbe

Backsidan skall Fagerudd definitivt finnas tillgänglig för PP spel, dessutom är Fagerudd inte sämre än dom flesta andra backar defensivt som det ser ut nu.

Tja det är ett förslag iallafall. Helt och fullständigt oacceptabelt är då att inte Cehlarik får spela. Fagerudd samma

Håller med i stora drag, men som jag skrev ovan så kan jag delvis köpa det med Cehlarik sett till konkurrensen bland anfallarna. Även om jag personligen tycker att vi behöver mer ungdomar som bara går in och kör och gör lite oväntade grejer. Däremot är ju fallet Fagerudd ett enda stort frågetecken, det finns inte en enda back utöver honom med ett skott i backlinjen. Fransson är dålig, Hjelm är dålig, Gunnarsson är bra på att nöta kortsarg. Skrbek ska vi inte ens tala om, Kukan är okej faktiskt däremot. Men Fagerudd är ju utan konkurrens den med bäst skott, med bäst direktskott och förmodligen hårdaste skottet.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Slapshot sön 16 mar 2014, 21:11

Kan ju säkert skapa disharmoni i en grupp då alla spelare säkert ser det alla här inne ser angående tex Fagerudd. Pojken kan ju skjuta och träffar alltid mål. Dessutom gjorde han mål i Omarks första match men blev sedan bänkad....??????WTF? Om nu Rönken är nån form av diktator eller ej det vet jag inte men i så fall förstår man ju att det ser ut som det gör....

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Rönken sön 16 mar 2014, 21:15

Slapshot skrev:Kan ju säkert skapa disharmoni i en grupp då alla spelare säkert ser det alla här inne ser angående tex Fagerudd. Pojken kan ju skjuta och träffar alltid mål. Dessutom gjorde han mål i Omarks första match men blev sedan bänkad....??????WTF? Om nu Rönken är nån form av diktator eller ej det vet jag inte men i så fall förstår man ju att det ser ut som det gör....

Pelle Cervenka på NSD frågade ju specifikt varför man inte spelade Fagerudd. Fick ju ett rätt uselt och tamt svar i stil med "tanken var att spela honom i powerplay men det blev inte så under matchen". Detta var då efter en match där det var rätt mycket pp och backarna som vanlig sköt som krattor, Fagge fick 0 minuter speltid.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Lars158 sön 16 mar 2014, 21:17

Rönken skrev:
Sir Prozac skrev:Inte en enda förändring blir det förutom att det blir målvaktsbyte.

Jag har större förståelse för att Cehlarik inte får lira då man förmodligen anser honom vara för vek emellanåt och tjuva lite med hemjobbet. Detta samtidigt som det nu finns Klasen, Olausson, Omark och även Wallmark att tillgå. Men däremot är ju frågan vad man har emot Fagerudd, han tillför ju verkligen spetskompetens i powerplay och det hade varit värt att låta honom spela 5-6-7 minuter per match bara för att få hans skott tillgängligt i powerplay.

Menar det finns ingen som helst konkurrens på backsidan vad gäller skott från blå, noll. Vem ansvarar för matchningen egentligen, Åkerström är ju backansvarig men vad innebär det i praktiken?

Jag ser det som att Cehlarik gör uppgiften på ett annat och mer framgångsrikt sätt. Enligt min uppfattning är Cehlarik mycket bättre än många andra att komma ut med pucken i ägo efter en sargduell. Är det inte en myt att Cehlarik gör ett sämre hemjobb dessutom? Tror många luras av Cehlariks eleganta skär när han åker, stilrent och effektivt. Blandar ihop det med att han inte tar i? Att jämnföra med Fabbe som har den allra mest sprattliga stilen, dock inte särskilt effektiv

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Rönken sön 16 mar 2014, 21:20

Lars158 skrev:
Rönken skrev:
Sir Prozac skrev:Inte en enda förändring blir det förutom att det blir målvaktsbyte.

Jag har större förståelse för att Cehlarik inte får lira då man förmodligen anser honom vara för vek emellanåt och tjuva lite med hemjobbet. Detta samtidigt som det nu finns Klasen, Olausson, Omark och även Wallmark att tillgå. Men däremot är ju frågan vad man har emot Fagerudd, han tillför ju verkligen spetskompetens i powerplay och det hade varit värt att låta honom spela 5-6-7 minuter per match bara för att få hans skott tillgängligt i powerplay.

Menar det finns ingen som helst konkurrens på backsidan vad gäller skott från blå, noll. Vem ansvarar för matchningen egentligen, Åkerström är ju backansvarig men vad innebär det i praktiken?

Jag ser det som att Cehlarik gör uppgiften på ett annat och mer framgångsrikt sätt. Enligt min uppfattning är Cehlarik mycket bättre än många andra att komma ut med pucken i ägo efter en sargduell. Är det inte en myt att Cehlarik gör ett sämre hemjobb dessutom? Tror många luras av Cehlariks eleganta skär när han åker, stilrent och effektivt. Blandar ihop det med att han inte tar i? Att jämnföra med Fabbe som har den allra mest sprattliga stilen, dock inte särskilt effektiv

Jag tycker han ska spela som sagt, han skulle spelat hela säsongen i mitt tycke. Precis som du skriver så är löser han situationerna på sitt egna sätt, som det med att spela smart istället för fysiskt. Jag tänkte väl mer på från tränarhåll, enda jag kan se är att man känner att man vill ha mer brunkar-typer i 3/4:e linan.

Däremot är det konstiga matchningar att Persson går före Cehlarik, eller att Fabbe som nu hamnat i en mindre bra fas igen går före.


Senast ändrad av Rönken den sön 16 mar 2014, 21:21, ändrad totalt 1 gång
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Bamsefar sön 16 mar 2014, 21:21

Lars158 skrev:
Rönken skrev:
Sir Prozac skrev:Inte en enda förändring blir det förutom att det blir målvaktsbyte.

Jag har större förståelse för att Cehlarik inte får lira då man förmodligen anser honom vara för vek emellanåt och tjuva lite med hemjobbet. Detta samtidigt som det nu finns Klasen, Olausson, Omark och även Wallmark att tillgå. Men däremot är ju frågan vad man har emot Fagerudd, han tillför ju verkligen spetskompetens i powerplay och det hade varit värt att låta honom spela 5-6-7 minuter per match bara för att få hans skott tillgängligt i powerplay.

Menar det finns ingen som helst konkurrens på backsidan vad gäller skott från blå, noll. Vem ansvarar för matchningen egentligen, Åkerström är ju backansvarig men vad innebär det i praktiken?

Jag ser det som att Cehlarik gör uppgiften på ett annat och mer framgångsrikt sätt. Enligt min uppfattning är Cehlarik mycket bättre än många andra att komma ut med pucken i ägo efter en sargduell. Är det inte en myt att Cehlarik gör ett sämre hemjobb dessutom? Tror många luras av Cehlariks eleganta skär när han åker, stilrent och effektivt. Blandar ihop det med att han inte tar i? Att jämnföra med Fabbe som har den allra mest sprattliga stilen, dock inte särskilt effektiv

Håller med fullständigt, bara se hur ofta som Pistol-Pete faktiskt kommer iväg med pucken trots att han inte är inne o bökar vid sargen. Sen att han gör ett o annat misstag som renderar i ett läge för oppositionen är inte konstigt, det verkar dessutom vara legio i dagens Luleå. Cehlarik ska spela. punkt.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12043
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Kallepedal sön 16 mar 2014, 21:29

Felet ligger knappast i hur formationerna ser ut. Som det är nu underpresterar de flesta spelare och det kan inte enbart vara Rönkens fel. Vad det beror på kan man spekulera hur mycket som helst, kan vara allt från tränarnas framtoning till enskilda spelares agerande.  Det är att göra det allt för enkelt att säga att det är de formella ledarna som har ansvaret för att det inte stämmer, alla i laget har som uppgift att i alla lägen agera för lagets bästa. Gör alla det? Har hierarkin i laget förändrats? Vad har årets nyförvärv tillfört gruppdynamiken?
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Rönken sön 16 mar 2014, 21:31

Bamsefar skrev:
Lars158 skrev:
Rönken skrev:
Sir Prozac skrev:Inte en enda förändring blir det förutom att det blir målvaktsbyte.

Jag har större förståelse för att Cehlarik inte får lira då man förmodligen anser honom vara för vek emellanåt och tjuva lite med hemjobbet. Detta samtidigt som det nu finns Klasen, Olausson, Omark och även Wallmark att tillgå. Men däremot är ju frågan vad man har emot Fagerudd, han tillför ju verkligen spetskompetens i powerplay och det hade varit värt att låta honom spela 5-6-7 minuter per match bara för att få hans skott tillgängligt i powerplay.

Menar det finns ingen som helst konkurrens på backsidan vad gäller skott från blå, noll. Vem ansvarar för matchningen egentligen, Åkerström är ju backansvarig men vad innebär det i praktiken?

Jag ser det som att Cehlarik gör uppgiften på ett annat och mer framgångsrikt sätt. Enligt min uppfattning är Cehlarik mycket bättre än många andra att komma ut med pucken i ägo efter en sargduell. Är det inte en myt att Cehlarik gör ett sämre hemjobb dessutom? Tror många luras av Cehlariks eleganta skär när han åker, stilrent och effektivt. Blandar ihop det med att han inte tar i? Att jämnföra med Fabbe som har den allra mest sprattliga stilen, dock inte särskilt effektiv

Håller med fullständigt, bara se hur ofta som Pistol-Pete faktiskt kommer iväg med pucken trots att han inte är inne o bökar vid sargen. Sen att han gör ett o annat misstag som renderar i ett läge för oppositionen är inte konstigt, det verkar dessutom vara legio i dagens Luleå. Cehlarik ska spela. punkt.

För min del får man gärna ställa Persson utanför laget till förmån för Cehlarik. Persson ska vara en målskytt men har gjort 5 mål under serien och lyckats med konsten att ha sämst +- (-7) i ett lag som i sin helthet gick +21 i serien.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Tigerman sön 16 mar 2014, 21:41

Tidigare hade jag förstått att Cehlarik inte får så mycket speltid eftersom han de facto läckt en del bakåt, många dåliga beslut i mittzon. Men som påpekats även av andra här, med tanke på att hela jämrans laget för närvarande tar genomusla defensiva beslut så finns ingen anledning att låta Cehlarik sitta vid sidan av längre då han är bättre framåt.

För övrigt tycker jag Farres coachrecept är perfekt, jag ger nuvarande tränartrojkan en match på sig att komma på samma sak, sen kan du mer än gärna ta över!

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Lajon sön 16 mar 2014, 21:47

Precis, spela roll vilka kedjo vi kör när så många av spelarna underpresterar så mycket. Kan ju inte vara så att dom plötsligt fått dåligt självförtroende helt plötsligt, nåt skit är det.

Fan, det ä bara att inse att säsongen (vilken satans skitsäsong i så fall) kan vara slut nästa söndag.

Det Växjö behövde för att komma bra in i slutspelet gav vi dom med största generositet i första peroiden, kunde inte bli en sämre start än så här.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Lars158 sön 16 mar 2014, 21:55

Värsta exemplet i truppen på att inte göra ett rejält jobb i egen zon sätter jag Forsberg.
Slår stopp vid egen blå och glider lite fram och tillbaka där utan att nånsin gå ner djupt och verkligen kriga. Dålig intensitet där vid egen blå också när vi fått press mot oss så motståndarna har ändå inga problem passa mellan varandra pararellt med linjen. Fabbe är en annan som sällan är djupt i egen zon, däremot är han så jäkla intensiv i sitt jobb och läser av det mycket bättre så han skapar en riktigt bra stress och lyckas ofta få pucken spelad på sig och pucken studsar framåt offensivt och det kan bli bra kontringslägen. Där är Fabbe riktigt riktigt bra med det jobbet.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Lars158 sön 16 mar 2014, 22:03

Lajon skrev:Precis, spela roll vilka kedjo vi kör när så många av spelarna underpresterar så mycket. Kan ju inte vara så att dom plötsligt fått dåligt självförtroende helt plötsligt, nåt skit är det.

Fan, det ä bara att inse att säsongen (vilken satans skitsäsong i så fall) kan vara slut nästa söndag.

Det Växjö behövde för att komma bra in i slutspelet gav vi dom med största generositet i första peroiden, kunde inte bli en sämre start än så här.

Om specifikt just här och nu vet jag inte. Men generellt tänker jag att en spelare bli irriterad, tappa sugen, tappa självförtroende om spelaren tycker att kedjekamraterna inte är riktigt dom som spelaren vill ha. På så sätt tänker jag att formationerna kan spela roll, och visa sig i håglösa spelare.
Om så är fallet här har jag ju dock ingen aning om.

Bara generell tanke det.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av LuleåWinston sön 16 mar 2014, 23:22

Den här matchen vinner vi! Bara ett fåtal spelare får godkänt efter dagens match. Och om de ska kunna se sig själva i spegeln igen utan att skämmas så förväntar jag mig att alla kommer jobba hårdare och verkligen kriga. Varje byte och närkamp.

Länge sedan jag varit så besviken. Okej att förlora, men inte på det här sättet. 4-0 var i underkant. Men men, det är slutspel och Växjö får enbart en vinst trots överkörningen. Nu jäklar blir det vinst på tisdag -- eller åtminstone att de gör allt de kan för att vinna.
LuleåWinston
LuleåWinston

Antal inlägg : 623
Join date : 12-12-11

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Lajon sön 16 mar 2014, 23:34

LuleåWinston skrev:Den här matchen vinner vi! Bara ett fåtal spelare får godkänt efter dagens match. Och om de ska kunna se sig själva i spegeln igen utan att skämmas så förväntar jag mig att alla kommer jobba hårdare och verkligen kriga. Varje byte och närkamp.

Länge sedan jag varit så besviken. Okej att förlora, men inte på det här sättet. 4-0 var i underkant. Men men, det är slutspel och Växjö får enbart en vinst trots överkörningen. Nu jäklar blir det vinst på tisdag -- eller åtminstone att de gör allt de kan för att vinna.

Jag önskade jag kunde tänka så positivt som dig, men då man följt detta lag i högsta serien i trettio säsonger så har man lärt sig känna igen när laget är på väg ut ur slutspelet. Tyvärr ser jag inget just nu som skulle kunna tyda på något annat... Men man vet aldrig, pucken är rund och platt.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av LuleåWinston sön 16 mar 2014, 23:44

Lajon skrev:
LuleåWinston skrev:Den här matchen vinner vi! Bara ett fåtal spelare får godkänt efter dagens match. Och om de ska kunna se sig själva i spegeln igen utan att skämmas så förväntar jag mig att alla kommer jobba hårdare och verkligen kriga. Varje byte och närkamp.

Länge sedan jag varit så besviken. Okej att förlora, men inte på det här sättet. 4-0 var i underkant. Men men, det är slutspel och Växjö får enbart en vinst trots överkörningen. Nu jäklar blir det vinst på tisdag -- eller åtminstone att de gör allt de kan för att vinna.

Jag önskade jag kunde tänka så positivt som dig, men då man följt detta lag i högsta serien i trettio säsonger så har man lärt sig känna igen när laget är på väg ut ur slutspelet. Tyvärr ser jag inget just nu som skulle kunna tyda på något annat... Men man vet aldrig, pucken är rund och platt.

Luleå brukar väl ofta göra en dålig match direkt efter ett uppehåll? Förhoppningsvis drabbas Växjö av samma svullskalle som Luleå gjorde mot AIK.

Sedan antar jag att de kommer snacka igenom matchen imorgon på träningen. Och förmodligen rensa luften. Nog många som är besvikna på både sig själv och varandra. Så lite hårda ord och krav på varandra så löser det sig -- för ställer man krav på andra så ökar ju kraven på en själv. Och då kan ingen sticka huvudet i sanden och gömma sig. Det blir ett nytt lag nästa match
LuleåWinston
LuleåWinston

Antal inlägg : 623
Join date : 12-12-11

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Rönken mån 17 mar 2014, 01:26

Nej då, när spelarna skrinar ut ur björngapet på tisdag så är det nya tag som gäller Smile Däremot känns det som att första målet är otroligt viktigt. Tidigare under säsongen har känslan varit att hela laget kunnat gå på pumpen om motståndarna gör första målet eller till exempel gör 1-1 efter massiv Luleå-press. Målvaktsvalet blir viktigt således, vem tror ni att man ställer i kassen?

Jag har åtminstone trott att man skulle alternera med målvakterna och att planen var att spela en match var för Rautio och Owuya nu i inledningen men att Rautio på förhand är förstavalet. Nu känns det lite mer osäkert, undrar om man spelar Rautio på tisdag igen? Han har i min mening känts tryggare under säsongen än Owuya. Owe kom in och gjorde det bra men även hela laget spelade bättre i samband med Owuyas inträde. Owuya har haft några dåliga matcher efter sin kanoninledning och inte varit samma vägg som i början när försvaret återigen började svaja. Rautio har däremot känts stabil säsongen igenom, däremot har bägge målvakterna känts så där lagom ljumna nu sista matcherna efter OS-upphållet. Jobbigt val.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av LulefanGBG mån 17 mar 2014, 10:05

Tyvärr tror jag på förlust. Tror vi åker ut i fyra raka faktiskt. Säger inte detta nu för att sprida negativ anda. Jag brukar försöka vara positiv men när man har ett lag med mängder av bra spelare och ändå inte vinner, samt förlorar på det sätt som Luleå gör match efter match så inser man att något är fundamentalt fel. Vad vet jag inte?

Jag hoppas såklart på seger, men tro slutade jag göra efter matchen igår. Sämsta matchen på länge när vi skall vara som bäst. Både tränare och spelare ser helt apatiska ut i båset och spelarna orkar knappt någonting på isen. KATASTROF!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Donten_ mån 17 mar 2014, 10:20

Det är en kollektiv kollaps! Visst att någon eller några spelare inte orkar, är oengagerade osv. Men ett helt lag?
Man vinner inga närkamper, åker långsamt, hinner inte sätt press, man är hela tiden steget efter motståndarna...måste bero på fysen. För inte kan varenda en åka omkring å se så här loja ut när det är slutspel även om någon är halvskadad eller klar för annan klubb.
Donten_
Donten_

Antal inlägg : 2562
Join date : 12-01-23
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av LulefanGBG mån 17 mar 2014, 10:39

Jag tror som sagt tyvärr att det är kört, men man måste ju försöka även när det är hopplöst.

Nästa match nu på Tisdag vill ja fan se Fagerudd spela! MINST! Eventuellt kan man slänga in någon annan back också för dem vi har duger ändå inte som det är. Finns bra backar i laget men kombinationen av de olika individerna och deras olika spetskompetens fungerar inte just nu. Vi har t.ex. ingen som kan spela fysiskt? Hur bra går det i ett slutspel utan minst 2 tunga, fysiska backar?

Sen vill jag se Cehlarik och Bryggman bland forwards! Dessa är vår framtid och skall vi nu ändå åka ut med 4 raka förluster, vilket jag är övertygad om att vi gör om vi spelar med samma lag nästa match, så kan vi lika gärna ge dem lite rutin till nästa säsong.

Samtidigt borde vi bänka flera spelare som faktiskt inte levererar nu. Oavsett vad det beror på i de olika enskilda fallen men det är ju ingen social verksamhet Luleå håller på med, eller? Vi måste försöka göra ett sista dödsryck för att täppa till hålen i den sjunkande skutan.

Olausson: Gillar Oalausson skarpt, och lider med honom men det fungerar helt enkelt inte nu.
Persson: Säkert en härlig kille men det håller inte.
Forsberg: Skön lirare men kommer helt fel i allting just nu av någon anledning.

Hur ser Mannbergs status ut? Han är hittills den enda som fungerat ihop med Abbotts. Kan han spela så bara MÅSTE han in där. Det kan stoppa den akuta blödningen faktiskt. Den kedjan får oftast snurr och tryck i anfallszon och ger lite mer utrymme och ro till övriga laget. Man känner att man får spela lite i motståndarnas zon också och man får möta backar som är lite trötta också istället för backar som knappt behöver förta sig:

Abbott, Abbott, Mannberg (Order: SPELA RÖNKENHOCKEY!)
Ledin, Wallmark, Klasen (Order: GÖR MÅL!!!)
Omark, Fogström, Cehlarik (Order: GÖR MÅL!!!)
Fabricius, Truckno, Hedman (Order: TACKLAS UTAV BARA HELVETE!)

Extr: Bryggman (Order: IN OCH KÖR UTAV BARA HELVETE!)

Vad vi skall göra åt backsidan, ja därom tvistar de lärde ty det synes icke finnas någon lösning? Ingen back kan klara av att spela fysiskt. Tyvärr. Vi blir söndertacklade varje gång deras anfallare sätter press. Enda möjliga lösningen är att forwards hjälper till i egen zon som de enligt Rönkenhockey skall göra och att de sedan åker skridskor utav bara helvete och visar sig för våra backar när de har pucken så att de hela tiden snabbt kan spela den ifrån sig och på det viset eventuellt undvika att bli tacklade eller åtminstone inte tappa pucken till motståndaren när de blir tacklade och drattar på ändan.

Finns det någon mer justering man kan göra. Ja en som torde vara eklatant för alla som sett några hockeymatcher och vet hur sådana vinns.

IN MED FAGERUDD I PP FÖR HELVETE! 99% av alla powerplaymål görs i gröten framför mål på returer efter skott eller på direkta styrningar av skottet. Skall man göra mål måste man alltså kunna skjuta igenom motståndarnas box! Vi har ingen i laget som lyckats med det mer än högst sporadiskt under 55 jävla omgångar!

Utöver Fagerudd så ställ forwards som skjuta på blå och som åker skridskor snabbt ifall de tappar ut pucken ur zon. 5 forwards i PP är absolut ett alternativ.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av INXen mån 17 mar 2014, 13:21

Låter bra det här - men omsatt i verkligheten = 0, eller???
INXen
INXen

Antal inlägg : 57
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av LuleåWinston mån 17 mar 2014, 13:28

Donten_ skrev:Det är en kollektiv kollaps! Visst att någon eller några spelare inte orkar, är oengagerade osv. Men ett helt lag?
Man vinner inga närkamper, åker långsamt, hinner inte sätt press, man är hela tiden steget efter motståndarna...måste bero på fysen. För inte kan varenda en åka omkring å se så här loja ut när det är slutspel även om någon är halvskadad eller klar för annan klubb.

Jo, jag är också lite fundersam på fysen. För jag har aldrig sett Luleå såhär trötta. Jag gillar Petter Petterssons nytänk -- men något har inte fungerat. Och läste att de körde med uthållighet istället för "snabbstyrka" inför kvartsfinalen. Det verkar inte ha slagit väl ut. Kanske feltänk då mycket handlar om vilja och adrenalin i hockey? Inga långdistanslöpare vi snackar om. Explosivitet är ju nyckeln. Sedan är kanske strikta kosthållningen också fel? Jag menar Växjö såg ut som sockerhöga småbarn medan Luleå såg ut som trötta pensionärer på en rullator utan snygga fälgar. Björn Ferry började ju äta onyttigt på världscupen efter OS och hamnade i sin livs formtopp. Kanske behövs lite snabb energi nu?

Träningsvetenskap och näringsfysiologi utvecklas ständigt. Vilket ju betyder att ingen kan veta allt som händer i kroppen -- kanske alltför nyttig kosthållning inte är optimalt för en elithockeyspelare som inte ska springa ett maraton utan enbart köra intervaller? Och behöver maximal energi under just 2 timmar, 30 sekunder åt gången.

Många verkar ha fått bättre grundfysik: bättre styrka och lättare kroppar. Men nu behövs en formtopp.

Sedan ställer jag mig fundersam till Fagerudd. Tränarna vet nog också att han är betydligt bättre än Gunnarsson i PP. Så jag antar att något hänt inom laget. Någon schism eller något och att han eventuellt är en av de inblandade. Ser ingen annan förklaring.
LuleåWinston
LuleåWinston

Antal inlägg : 623
Join date : 12-12-11

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Donten_ mån 17 mar 2014, 13:57

LuleåWinston skrev:
Donten_ skrev:Det är en kollektiv kollaps! Visst att någon eller några spelare inte orkar, är oengagerade osv. Men ett helt lag?
Man vinner inga närkamper, åker långsamt, hinner inte sätt press, man är hela tiden steget efter motståndarna...måste bero på fysen. För inte kan varenda en åka omkring å se så här loja ut när det är slutspel även om någon är halvskadad eller klar för annan klubb.

Jo, jag är också lite fundersam på fysen. För jag har aldrig sett Luleå såhär trötta. Jag gillar Petter Petterssons nytänk -- men något har inte fungerat. Och läste att de körde med uthållighet istället för "snabbstyrka" inför kvartsfinalen. Det verkar inte ha slagit väl ut. Kanske feltänk då mycket handlar om vilja och adrenalin i hockey? Inga långdistanslöpare vi snackar om. Explosivitet är ju nyckeln. Sedan är kanske strikta kosthållningen också fel? Jag menar Växjö såg ut som sockerhöga småbarn medan Luleå såg ut som trötta pensionärer på en rullator utan snygga fälgar. Björn Ferry började ju äta onyttigt på världscupen efter OS och hamnade i sin livs formtopp. Kanske behövs lite snabb energi nu?

Träningsvetenskap och näringsfysiologi utvecklas ständigt. Vilket ju betyder att ingen kan veta allt som händer i kroppen -- kanske alltför nyttig kosthållning inte är optimalt för en elithockeyspelare som inte ska springa ett maraton utan enbart köra intervaller? Och behöver maximal energi under just 2 timmar, 30 sekunder åt gången.

Många verkar ha fått bättre grundfysik: bättre styrka och lättare kroppar. Men nu behövs en formtopp.

Sedan ställer jag mig fundersam till Fagerudd. Tränarna vet nog också att han är betydligt bättre än Gunnarsson i PP. Så jag antar att något hänt inom laget. Någon schism eller något och att han eventuellt är en av de inblandade. Ser ingen annan förklaring.

Jag tror fysen är en stor del, vilket gör att inget annat heller fungerar. När jag såg sista matchen mot Brynäs innan slutspelet såg de väldigt trötta ut. Jag trodde/hoppades att de var nedtränade eller nått inför stundande slutspel. Men får man inte ordning på det spelar det ingen roll vilka kedjeformationer man har.
Ang Fagerudd så behöver det inte va någon schism. Han har ju aldrig fått chansen i Luleå. Av någon anledning känns det inte som att man värderar eller vill ha en PP back. Man har inte haft det på ett par säsonger nu... Men i det läget luleå är nu så tror jag inte man skulle bänka spelar som Fagerudd eller Cehlarik pga en schism eller av ren princip.
Donten_
Donten_

Antal inlägg : 2562
Join date : 12-01-23
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Rönken mån 17 mar 2014, 14:19

Hur tror ni det blir med pp? Att fortsätta med Omark-Olausson-Klasen känns ju meningslöst så som det såg ut. Tycker personligen att Olausson inte ens bör spela pp så som han ser ut för tillfället. Låt Klasen styra PP#1 på höger sida, Omark styr PP#2 på vänster sida.

PP#1 Klasen-Chris-Hedman-Fransson-Fagerudd

PP#2 Omark-Fogström-Ledin-Fransson-Kukan
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Mange mån 17 mar 2014, 14:20

Rönken skrev:Hur tror ni det blir med pp? Att fortsätta med Omark-Olausson-Klasen känns ju meningslöst så som det såg ut. Tycker personligen att Olausson inte ens bör spela pp så som han ser ut för tillfället. Låt Klasen styra PP#1 på höger sida, Omark styr PP#2 på vänster sida.

PP#1 Klasen-Chris-Hedman-Fransson-Fagerudd

PP#2 Omark-Fogström-Ledin-Kukan-Fagerudd

När man kör Omark-Olausson-Klasen så känns det som att 3 dimensioner blir 1 om inte 0 till och med XD
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Rönken mån 17 mar 2014, 14:22

Mange skrev:
Rönken skrev:Hur tror ni det blir med pp? Att fortsätta med Omark-Olausson-Klasen känns ju meningslöst så som det såg ut. Tycker personligen att Olausson inte ens bör spela pp så som han ser ut för tillfället. Låt Klasen styra PP#1 på höger sida, Omark styr PP#2 på vänster sida.

PP#1 Klasen-Chris-Hedman-Fransson-Fagerudd

PP#2 Omark-Fogström-Ledin-Kukan-Fagerudd

När man kör Omark-Olausson-Klasen så känns det som att 3 dimensioner blir 1 om inte 0 till och med XD

Ja man drar ju ner på tempot något våldsamt då alla tre vill kela lite extra med pucken. Undrar hur man kom fram till kedjan på träningarna? Fast så som boxplay sett ut på sistone så ser väl samtliga pp-uppställningar giftiga ut på träningarna. När man sätter ut Hedman-Fogström-Forsberg som en pp-uppställning så är det att man nästan skäms - fast fortfarande var denna formation bättre i pp än Om-Ol-Kl.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Mange mån 17 mar 2014, 14:32

Rönken skrev:
Mange skrev:
Rönken skrev:Hur tror ni det blir med pp? Att fortsätta med Omark-Olausson-Klasen känns ju meningslöst så som det såg ut. Tycker personligen att Olausson inte ens bör spela pp så som han ser ut för tillfället. Låt Klasen styra PP#1 på höger sida, Omark styr PP#2 på vänster sida.

PP#1 Klasen-Chris-Hedman-Fransson-Fagerudd

PP#2 Omark-Fogström-Ledin-Kukan-Fagerudd

När man kör Omark-Olausson-Klasen så känns det som att 3 dimensioner blir 1 om inte 0 till och med XD

Ja man drar ju ner på tempot något våldsamt då alla tre vill kela lite extra med pucken. Undrar hur man kom fram till kedjan på träningarna? Fast så som boxplay sett ut på sistone så ser väl samtliga pp-uppställningar giftiga ut på träningarna. När man sätter ut Hedman-Fogström-Forsberg som en pp-uppställning så är det att man nästan skäms - fast fortfarande var denna formation bättre i pp än Om-Ol-Kl.

Angående "tyngden" som saknas i Omark-Olausson-Klasen-kedjan. Så lade jag märke till när Olausson gick in framför kassen och då bara stod bredvid Växjö målvakten. Där har vi ett problem i kedjan. Vem av Omark, Olausson o Klasen ska gå in o göra det jobbigt för Växjös backar samt målvakt? ingen tyvärr. vilket så klart bara kommer leda till enkla räddningar där målvakten får frisikt. Otroligt felkomponerad kedja med andra ord.
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Rönken mån 17 mar 2014, 14:35

Mange skrev:
Rönken skrev:
Mange skrev:
Rönken skrev:Hur tror ni det blir med pp? Att fortsätta med Omark-Olausson-Klasen känns ju meningslöst så som det såg ut. Tycker personligen att Olausson inte ens bör spela pp så som han ser ut för tillfället. Låt Klasen styra PP#1 på höger sida, Omark styr PP#2 på vänster sida.

PP#1 Klasen-Chris-Hedman-Fransson-Fagerudd

PP#2 Omark-Fogström-Ledin-Kukan-Fagerudd

När man kör Omark-Olausson-Klasen så känns det som att 3 dimensioner blir 1 om inte 0 till och med XD

Ja man drar ju ner på tempot något våldsamt då alla tre vill kela lite extra med pucken. Undrar hur man kom fram till kedjan på träningarna? Fast så som boxplay sett ut på sistone så ser väl samtliga pp-uppställningar giftiga ut på träningarna. När man sätter ut Hedman-Fogström-Forsberg som en pp-uppställning så är det att man nästan skäms - fast fortfarande var denna formation bättre i pp än Om-Ol-Kl.

Angående "tyngden" som saknas i Omark-Olausson-Klasen-kedjan. Så lade jag märke till när Olausson gick in framför kassen och då bara stod bredvid Växjö målvakten. Där har vi ett problem i kedjan. Vem av Omark, Olausson o Klasen ska gå in o göra det jobbigt för Växjös backar samt målvakt? ingen tyvärr. vilket så klart bara kommer leda till enkla räddningar där målvakten får frisikt. Otroligt felkomponerad kedja med andra ord.

Ja precis, man stod mest i en stor ring runt Växjös box och passade runt, var bara Chris som var inne vid målet sedan var det Fransson upp på blå. Det värsta var ju att man trots överflöd av kreativa spelare verkade satsa på att ha backskott trots avsaknaden av folk på kassen och framför allt avsaknaden av backskott värt namnet. Allt bara såg och kändes totalt fel med den pp-linan. Må vara att man inte spelat matcher tillsammans, men varför bryta sönder Klasens tidigare braiga pp-lina?

Nu vet jag inte om just dom linorna jag föreslog är optimala, men tänkte mer på hederligt pp-spel med en kreativ dirigent i Klasen eller Omark, två spelare som trivs framför mål och kan gå ner i sarghörnen och böka vid behov. Samt backar som kan skjuta (Fagerudd främst, men även Kukan är ok). Sedan Fransson på blå för att vara länk mellan t.ex. Fagerudd och Klasen eller ibland dra in höstlöv på kassen då både tex Chris och Hedman står där.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Urken mån 17 mar 2014, 15:03

Igår så hade vi inga spelare framför kassen för skymning/slå in returer. Varenda gång som vi fick ned en puck på mål och returen flög rakt ut i banan, så stod där en Växjöspelare som fick pucken på bladet och enkelt kunde lyfta ut den ur zon.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Rönken mån 17 mar 2014, 15:05

Urken skrev:Igår så hade vi inga spelare framför kassen för skymning/slå in returer. Varenda gång som vi fick ned en puck på mål och returen flög rakt ut i banan, så stod där en Växjöspelare som fick pucken på bladet och enkelt kunde lyfta ut den ur zon.

Som sagt det märkligaste var att man höll fast vid backskott fast man inte hade folk på kassen... Var rena drömupplägget för Växjös box igår.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av LulefanGBG mån 17 mar 2014, 15:33

I PP skulle jag vilja se Chris Abbott som center i första och Wallmark eller Fogström som center i andra. Det gäller att ha så bra tekare som möjligt inne.

Sedan vill jag se Klasen i första och Omark i andra. Inte i samma! Jag vill se Ledin i det ena och Hedman i det andra framför mål.

Något sådant här:

PP1.

Ledin, Chris Abbott, Klasen
Cam Abbott, Fagerudd

PP2.

Hedman, Wallmark, Omark
Fogström, Cehlarik

EDIT: Eventuellt Fransson på blå i andra men då inte som avslutar utan som passar med antingen Cehlarik eller Fogström som skjuter från blå.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Urken mån 17 mar 2014, 15:41

Igår sa jag att jag skulle leta reda på bilder för att visa min poäng i hur tamt det ser ut, men jag hittade inte ett av Cams mål från den gångna säsongen. Ett mål där han flyger fram på vänsterkanten och trycker till för kung och fosterland i sitt handledsskott. Just det målet är ett som jag suttit och tänkt på länge och något jag såg Berglund göra för Sverige i någon av de inledande matcherna för Sverige i OS. Där görs ingenting halvdant. Vill man till exempel byta, så händer det sällan att man lägger pucken mot mål utan oftast ned i runden, MEN de gånger man lägger pucken på mål så skottar man ned den lite lätt, så motståndarens målvakt enkelt får stanna den med klubban för att sedan lägga ut till en medspelare.

Något jag noterade i OS, liksom jag sett i flertalet NHL-matcher nu när jag börjat se dessa om nätterna, är att det inte görs några sådana halvdana saker. Lägger man ned mot mål, ja då är det ett skott med tryck i. Hela inställningen känns som "ta den här om du kan!" sen drämmer man ned pucken på vinst och förlust och byter.

Precis som flertalet avslut de senaste matcherna tas i en position framför mål som gör att pucken går ned i runden och ut ur zon. Varför tar man ens dessa avslut (Ola gjorde ett praktexempel igår)? Han sköt 1 meter utanför mål, på den bortre stolpen så pucken for ut ur zon.

Vad har hänt med Luleås överbelastningsspel? Numera kryper man ned i knät på målvakten och låter motståndarna snurra bäst fan de vill. Klart som tusan att de till slut får till ett hyfsat avslut? Man gör det så förbannat svårt för sig. Sen att vi är grymt svaga och fega(?) framför egen kasse är något jag inte förstår mig på alls. Hur kunde Växjö få slå in det tredje målet igår? Hur mycket fick deras spelare hugga och slå efter returen utan konsekvens? Nä. Folk får säga vad de vill just nu utan att lyckas övertala mig om att det kommer bli bättre. För som det ser ut nu, så är det kolsvart nattmörker i ett badkar med brödrosten på kanten.

Nu får våra hjältar fan visa att de vill. För kan är det ingen som tvivlar på, men inställningen.. Nä fy fan.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Rönken mån 17 mar 2014, 15:52

LulefanGBG skrev:I PP skulle jag vilja se Chris Abbott som center i första och Wallmark eller Fogström som center i andra. Det gäller att ha så bra tekare som möjligt inne.

Sedan vill jag se Klasen i första och Omark i andra. Inte i samma! Jag vill se Ledin i det ena och Hedman i det andra framför mål.

Något sådant här:

PP1.

Ledin, Chris Abbott, Klasen
Cam Abbott, Fagerudd

PP2.

Hedman, Wallmark, Omark
Fogström, Cehlarik

EDIT: Eventuellt Fransson på blå i andra men då inte som avslutar utan som passar med antingen Cehlarik eller Fogström som skjuter från blå.

Ser att vi har ungefär samma tänk, vad gäller Fransson är han trots allt stabil på blålinjen och har bra fart i fall det skiter sig med kontringsförsök som jag varit inne på tidigare.

Annars är en variant jag kom att tänka på;

Abbott-Abbott-Klasen-Fagerudd-Fransson
Ledin-Hedman-Omark-Wallmark-Kukan

Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Kallepedal mån 17 mar 2014, 16:07

Jag kommer i alla fall inte att ge upp, det står trots allt bara 0-1 i matcher. Ingen trodde väl all Luleå skulle vinna matchserien med 4-0. Glöm det som varit och bege er till hallen i morgon och stötta laget http://www.luleahockey.se/artikel/50072/
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Rönken mån 17 mar 2014, 16:08

Kallepedal skrev:Jag kommer i alla fall inte att ge upp, det står trots allt bara 0-1 i matcher. Ingen trodde väl all Luleå skulle vinna matchserien med 4-0. Glöm det som varit och bege er till hallen i morgon och stötta laget http://www.luleahockey.se/artikel/50072/

Jag såg någon som drog parallell till senaste Omark var i Luleå. Då vi mötte Frölunda i kvartsfinal och det såg så bra ut efter första matchen, sedan tog Frölunda det med fyra raka. Det var ju samma mot AIK i kvartsfinalen där första matchen lektes hem sedan var det pang-bom och fyra raka. Kan och vågar man hoppas på något liknande nu fast i Luleås favör? Känns som att Luleå står på tur för det nu Smile
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Lajon mån 17 mar 2014, 16:42

Visst, man ger ju aldrig upp förrän sista avblåsningen, men just nu orkar jag inte ens tänka så lång som att vi skall kunna vinna fyra matcher mot Växjö, jag är på en nivå av att först och främst hoppas på att vi lyckats göra första målet i en match och sedan att vi lyckats vinna den... sedan kan man börja hoppats på mer...
"vinna nästa byte" får räcka för mig just nu.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Bamsefar mån 17 mar 2014, 17:12

frågan är ju: Kommer det att ställas tillbaka möblerna? skall vi återgå till de linor som faktiskt fungerat och vad gör man av Omark som uttryckligen inte vill spela med "bottenskrapet", är det dags att bänka Olausson?
kommer tränarstaben göra det? . Skall det öppnas upp för Cehlarik o Fagerudd? eller skall man envist försöka spela in de nya linorna , helst innan det är försent?.
Många frågor blir det och svaret kommer i morgon men nästa match är nog en "måste"match, förlorar vi även hemma så är det nog dags att börja se fram mot nästa säsong.

Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12043
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Rönken mån 17 mar 2014, 17:31

Enligt Stålnacke satte man ihop Omark-Olausson-Klasen på träning dagen innan matchen mot Växjö - vad f-n gjorde man resterande del av veckan man hade ledigt?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Slapshot mån 17 mar 2014, 17:32

Måstematch imorgon. Förlorar Luleå så vete fan om det blir nån seger ens...Tror inte alls på det här felbyggda laget och det har jag inte gjort sedan oktober/november. Dags att spela Fagerudd och Cehlarik nu för defensivt kan det inte bli sämre än det redan är så den ursäkten godtas INTE Jonas Rönnqvist! Svälj stoltheten och tänk på laget före jaget oavsett vad som händer bakom kulisserna!

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Slapshot mån 17 mar 2014, 17:33

Rönken skrev:Enligt Stålnacke satte man ihop Omark-Olausson-Klasen på träning dagen innan matchen mot Växjö - vad f-n gjorde man resterande del av veckan man hade ledigt?



Man var väl helt ledig? Det är ju tyvärr vad Luleås tränare ägnar uppehållen åt och då ser det ut därefter på isen sen. Se och lär av Skellefteå.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av kjell tis 18 mar 2014, 02:28

Jag har absolut noll(0) förtroende för "Rönken" och det sätt han spelar laget. Det ser ut från håll som härdsmälta i tänket. Hans ide om hur Luleå skall spela har nått vägs ände men det verkar som han inte förstår det. Och hur mycket får tex "Bulan" vara med och bestämma,han är "de facto" ansvarig för anfallet? Det Luleå som nu står på isen har tappat allt självförtroende och det måste skyllas allt på huvudtränaren. OM Luleå fortsätter kräftgången och skämmer ut sig ytterligare måste hela tränartrojkan lämna till nästa säsong. Det finns ingen annan vettig väg att gå! Idag har vi den andra matchen i serien mot ett Växjö som är riktigt,riktigt bra så förlust mot dem är ingen större skam men jag vill se ett Luleå som kämpar denna gång så det åtminstone blir match för en gångs skull.

kjell

Antal inlägg : 85
Join date : 13-10-01
Ort : Bangkok

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Lasse Proppmätt tis 18 mar 2014, 04:59

Lajon skrev:
LuleåWinston skrev:Den här matchen vinner vi! Bara ett fåtal spelare får godkänt efter dagens match. Och om de ska kunna se sig själva i spegeln igen utan att skämmas så förväntar jag mig att alla kommer jobba hårdare och verkligen kriga. Varje byte och närkamp.

Länge sedan jag varit så besviken. Okej att förlora, men inte på det här sättet. 4-0 var i underkant. Men men, det är slutspel och Växjö får enbart en vinst trots överkörningen. Nu jäklar blir det vinst på tisdag -- eller åtminstone att de gör allt de kan för att vinna.

Jag önskade jag kunde tänka så positivt som dig, men då man följt detta lag i högsta serien i trettio säsonger så har man lärt sig känna igen när laget är på väg ut ur slutspelet. Tyvärr ser jag inget just nu som skulle kunna tyda på något annat... Men man vet aldrig, pucken är rund och platt.


Håller med det finns inge jävlar anama eller sisu i det här laget ett mellanmjölkslag är vad det är.

Har vi vänt ett saftigt underläge på länge?
Har vi lyckats vända en matchbild till våran fördel?

Kommer bara på två sådana matcher under dem senaste 6-7 åren båda mot Byske
En hemmaseger då vi låg under med 3-0 efter första och vände och vann med 5-3
Och en bortamatch för två eller 3 år sedan då vi var så utspelade så man ville bara åka hem efter period ett men vi vände momentumet och kvitterade i slutet och vann i förlängningen i sanningens namn så tror jag nog Byske slutade spela efter första och bjöd in oss.

Just det faktumet att vi blivit nån form av gamla Finland skrämmer mig.
Jag tänker på hur Finland agerade i VM på 70 & 80 talet då spelade dom VM bara för att slå Sverige alla andra matcher var oviktiga.

LHF har blivit nåt liknande bara vi slår Byske så är allt OK ungefär som Byske var innan dom gick om oss 06-09

Men det fanns en tid då LHF aldrig gav upp t.e.x på 80-talet och även på 90-talet och visade jävlar anama i nästan varje match.
Framförallt är det under Freddy & Taavola som det visade sig men då var ju också stora delar av laget från närområdet eller Norrbotten inte som idag en främlingslegion.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2134
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Lasse Proppmätt tis 18 mar 2014, 05:05

Rönken skrev:Enligt Stålnacke satte man ihop Omark-Olausson-Klasen på träning dagen innan matchen mot Växjö - vad f-n gjorde man resterande del av veckan man hade ledigt?

Nja det var onsdagen före lördagen

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2134
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö Empty Sv: 2014-03-18, SM-Kvartsfinal 2, Luleå - Växjö

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 11 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet