Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

+73
dubstep
Tony Moore
LubosC
PM
Lulefan
kjell
LHF96
Ulfstrk
Myrman
BodenSwe
amarule
Sundance Kid
Sir Prozac
Högljudd
Beast.
stormvägen
Homer96
storstruten
JayDee
Chris Hendrix
Tigerman
kniba
icemask
JahNT
NilsOskar
GMG
MRGHOST
Pajala
#96
MickkeJ
MrA
Bamsefar
Jimmy_Vegas
Antwon
mango
NallePhu
Huselius1
Dentos
Diktatorn
Lajon
Kallepedal
Zeth
Zeb Macahan
Fisken
CKa
Snikne Ville
Urken
Mr Bister
Mickeee
Ingemar
Rönken
Lulebear
Kagen
Hellcop
Dalle
LuleåWinston
knutten
Mange
farre
pingu
LulefanGBG
Jonken
Purre
Wirbelwind
Redbear
FruktHamster
Norlin
Ivanhoe
Slapshot
Salle
Lars158
Old Brooklyn
Admin
77 posters

Sida 20 av 20 Föregående  1 ... 11 ... 18, 19, 20

Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av dubstep sön 19 jan 2014, 16:40

LulefanGBG skrev:
dubstep skrev:
LulefanGBG skrev:*Sami Sandell: Grym i sina bästa stunder men alldeles för ofta skadad. Tyvärr.
*Mika Pyörälä: Grym spelare men som sällan fick ut något av det offensivt. Förmodligen alldeles för kostsam i proportion till prestation.
*Jens Jacobs: Omtyckt slitvarg, men producerade inte nämnvärt mer än liknande spelare i årets trupp och det jobb han gjorde gör andra i år. (Platsade inte i Leksand i år f.ö.)
*Toni Koivisto: Förmodligen för dyr i proportion till prestation. För mycket glida runt på en skridsko.
*Joohnas Vihko: Saknad!

Av dem du nämner hade jag nog bara velat behålla Joonas Vihko.  Tycker årets trupp ser mer spännande ut faktiskt.
Eller så kan vi göra så här:

Mika Pyörälä > Slava Trukhno
Toni Koivisto > Per Ledin
Sami Sandell > Karl Fabricius
Joonas Vihko > Daniel Mannberg
Jens Jakobs > Johan Forsberg

Det är ju ingen tvekan om att förra årets trupp var bättre. Vi nådde final dessutom och spelade hyfsat jämnt med SAIK de två första matcherna (?). Jag säger inte att spelarna vi hade var optimala utan jämför bara med årets trupp och konstaterar att vi har blivit sämre.

Du glömde Wallmark och Bryggman.

I ett SM-slutspel med mer fysisk hockey, tätare matcher och där motivation alltid slår klass och där det handlar om att ge allt och våga ta för sig:
Hellre Karl Fabricius än Sami Sandell.
Hellre Per Ledin än Toni Koivisto.
Hellre Johan Forsberg än Jens Jacobs.
Hellre Wallmark än Mika Pyörälä

Vihko är den enda jag känner att vi inte riktigt ersatt på ett fullgott sätt.
Jag håller inte med för fem öre. Men visst om du tror att Wallmark (7 poäng) och Bryggman (0 poäng) är svaret så får du väl tycka det.

dubstep

Antal inlägg : 251
Join date : 13-10-04

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av dubstep sön 19 jan 2014, 16:44

LulefanGBG skrev:
dubstep skrev:
LulefanGBG skrev:I fjol:
1,854 poäng/match
I år:
1,682 poäng/match (Hittills)

Alltså var vi i serien lite bättre i fjol, svårt att snacka bort men vi får se vilket poängsnitt vi landar på efter 55 omg. Jag tycker mig dock se mer potential i det här laget faktiskt. Finns fler som kan bryta mönstret och vi har lite större variation i vårt spel i år. Vi får väl summera efter säsongen och se. Dessutom tycker jag mig se att den trupp vi har nu är bättre rustad för att ta sig an framtiden.
Poängsnittet avslöjar inte allt även om det också är till fördel för förra årets lag. Vi nådde final förra året, i år kan vi lika gärna åka ut i kvartsfinal om vi ställs mot Färjestad t.ex. Hur kan du se mer potential i det här laget? Vi har Klasen, Olausson och Abbotts sen är det fruktansvärt slätstruket med en massa anonyma spelare. Min personliga åsikt är att Mannberg och Ledin inte är bra komplement till de spelarna heller. Ledin höll till i fjärdefemman i Hv71 och Mannberg var bara en i mängden i Asplöven och gjorde bara 3 mål på hela säsongen. Mannberg var ju sågad här på forumet för bara tio dagar sen. Klart som fan att vi är försvagade på alla sätt. Jag tycker även att defensiven var stabilare. Målvaktssidan är nog inte sämre nu när vi har Owuya, fast vi ska inte glömma att Johan Gustafsson gjorde en kanonsäsong: 93.3%, 1.7 GAA i grundserien och 92.5%, 2.03 GAA i slutspelet.
Därför att jag ser till helheten, inte bara jämför spelare mot spelare.

EDIT: Jag tillhörde inte en av dem som sågade Mannberg, jag har hyllat honom sedan han hamnade bredvid Abbotts.
Problemet är att du inte förstår helheten. Enligt mig saknar du djupare hockeykunskaper, men det är ju bara min åsikt. Du får väl fortsätta tro att Mannberg med sina 6 poäng är rätt med Abbottarna. I min värld räcker det inte att kämpa för att få spela i förstafemman. Vilket annat SHL-lag hade låtit Mannberg spela i förstafemman? Garanterat INGET.

dubstep

Antal inlägg : 251
Join date : 13-10-04

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG sön 19 jan 2014, 16:46

dubstep skrev:
LulefanGBG skrev:I fjol:
1,854 poäng/match
I år:
1,682 poäng/match (Hittills)

Alltså var vi i serien lite bättre i fjol, svårt att snacka bort men vi får se vilket poängsnitt vi landar på efter 55 omg. Jag tycker mig dock se mer potential i det här laget faktiskt. Finns fler som kan bryta mönstret och vi har lite större variation i vårt spel i år. Vi får väl summera efter säsongen och se. Dessutom tycker jag mig se att den trupp vi har nu är bättre rustad för att ta sig an framtiden.
Poängsnittet avslöjar inte allt även om det också är till fördel för förra årets lag. Vi nådde final förra året, i år kan vi lika gärna åka ut i kvartsfinal om vi ställs mot Färjestad t.ex. Hur kan du se mer potential i det här laget? Vi har Klasen, Olausson och Abbotts sen är det fruktansvärt slätstruket med en massa anonyma spelare. Min personliga åsikt är att Mannberg och Ledin inte är bra komplement till de spelarna heller. Ledin höll till i fjärdefemman i Hv71 och Mannberg var bara en i mängden i Asplöven och gjorde bara 3 mål på hela säsongen. Mannberg var ju sågad här på forumet för bara tio dagar sen. Klart som fan att vi är försvagade på alla sätt. Jag tycker även att defensiven var stabilare. Målvaktssidan är nog inte sämre nu när vi har Owuya, fast vi ska inte glömma att Johan Gustafsson gjorde en kanonsäsong: 93.3%, 1.7 GAA i grundserien och 92.5%, 2.03 GAA i slutspelet.

Självklart kan vi åka ur i kvarten. Det gjorde vi ju i.o.f. säsongen 2011/2012 också fast att vi av dem du nämner hade Vihko, Sandell, Koivisto samt utöver dem dessutom Jaakola, Fälth Hjalmarsson, Harju, Enterfeldt i laget. Bland andra.

Håller med om att försvaret varit sämre i år sett över hela säsongen, i synnerhet i Nov/Dec men efter Jul/Nyår tycker jag försvarsspelet höjt sig avsevärt. Beträffande anfallsspelet håller jag inte med dig. Jag tycker vi är bättre anfallsmässigt i år faktiskt.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG sön 19 jan 2014, 16:54

dubstep skrev:
LulefanGBG skrev:
dubstep skrev:
LulefanGBG skrev:I fjol:
1,854 poäng/match
I år:
1,682 poäng/match (Hittills)

Alltså var vi i serien lite bättre i fjol, svårt att snacka bort men vi får se vilket poängsnitt vi landar på efter 55 omg. Jag tycker mig dock se mer potential i det här laget faktiskt. Finns fler som kan bryta mönstret och vi har lite större variation i vårt spel i år. Vi får väl summera efter säsongen och se. Dessutom tycker jag mig se att den trupp vi har nu är bättre rustad för att ta sig an framtiden.
Poängsnittet avslöjar inte allt även om det också är till fördel för förra årets lag. Vi nådde final förra året, i år kan vi lika gärna åka ut i kvartsfinal om vi ställs mot Färjestad t.ex. Hur kan du se mer potential i det här laget? Vi har Klasen, Olausson och Abbotts sen är det fruktansvärt slätstruket med en massa anonyma spelare. Min personliga åsikt är att Mannberg och Ledin inte är bra komplement till de spelarna heller. Ledin höll till i fjärdefemman i Hv71 och Mannberg var bara en i mängden i Asplöven och gjorde bara 3 mål på hela säsongen. Mannberg var ju sågad här på forumet för bara tio dagar sen. Klart som fan att vi är försvagade på alla sätt. Jag tycker även att defensiven var stabilare. Målvaktssidan är nog inte sämre nu när vi har Owuya, fast vi ska inte glömma att Johan Gustafsson gjorde en kanonsäsong: 93.3%, 1.7 GAA i grundserien och 92.5%, 2.03 GAA i slutspelet.
Därför att jag ser till helheten, inte bara jämför spelare mot spelare.

EDIT: Jag tillhörde inte en av dem som sågade Mannberg, jag har hyllat honom sedan han hamnade bredvid Abbotts.
Problemet är att du inte förstår helheten. Enligt mig saknar du djupare hockeykunskaper, men det är ju bara min åsikt. Du får väl fortsätta tro att Mannberg med sina 6 poäng är rätt med Abbottarna. I min värld räcker det inte att kämpa för att få spela i förstafemman. Vilket annat SHL-lag hade låtit Mannberg spela i förstafemman? Garanterat INGET.
OK det får stå för dig. Personligen tycker jag att Mannberg är den bästa vi haft bredvid Abbottarna, (inte den individuellt bästa men den som fungerat mest optimalt), men du ser ju helheten så mycket bättre än mig och ändå är hans 6 poäng ditt huvudargument? Jag ser bl.a. hans enorma defensiva jobb, hans fart och frenesi som bidragit till att både Chris och Cam är bättre offensivt i år än i fjol.

Inget annat lag hade spelat Mannberg i förstakedjan eftersom inget annat lag har Abbotts i sin första -kedja. Helt irrelevant var Mannberg hade spelat i ett annat lag, det är väl Luleås trupp vi diskuterar eller? Inte Hv's hypotetiska dito.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av hokkzorz mån 20 jan 2014, 13:45

Kan inte annat än hålla med LulefanGBG. Jag tycker att "första linan" (skriver inom citat för att det är nästan ingen skillnad på speltid mellan 1-4 utan det som bestämmer istiden till viss del är dagsformen på kedjorna) fungerar 10 ggr bättre med Mannberg. Hans speed gör att det blir grymt mycket tid och plats för cam&chris att kunna spela offensivt på ett helt annat sätt.

Skulle vara intressant å se statistikmässigt före/efter Mannbergs intåg i kedjan. Min magkänsla är att det är betydligt bättre efter.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG mån 20 jan 2014, 14:27

hokkzorz skrev:Kan inte annat än hålla med LulefanGBG. Jag tycker att "första linan" (skriver inom citat för att det är nästan ingen skillnad på speltid mellan 1-4 utan det som bestämmer istiden till viss del är dagsformen på kedjorna) fungerar 10 ggr bättre med Mannberg. Hans speed gör att det blir grymt mycket tid och plats för cam&chris att kunna spela offensivt på ett helt annat sätt.

Skulle vara intressant å se statistikmässigt före/efter Mannbergs intåg i kedjan. Min magkänsla är att det är betydligt bättre efter.
Jo precis. Folk stirrar sig alltid blinda enbart på de enskilda spelarnas statistik. Man får ju se till hur en kedja fungerar i sin helhet också. Vet inte exakt när Mannberg hamnade med Abbotts men jag tyckte i vart fall att det ganska omgående blev betydligt bättre fart på den kedjan. Sätter man en s.k. "sniper" som vi testat otaliga variationer av med blandat resultat så är ju den spelarens främsta uppgift att göra mål. Snipern är sällan som spelartyp särskilt inriktad på att tacklas, böka längs sarger, forechecka och backchecka hysteriskt, utan han brukar ju vilja smyg och söka öppna ytor för att sedan få pucken och skjuta. En sådan innebär emellertid att Chris som är center få ta ett mycket större defensivt ansvar och de bromsar upp brödernas fart, stök och bök i offensiv zon. Hur ofta ser iv inte nu att båda bröderna är och stökar och bökar längs offensiv kortsida och surrar runt motståndarkassen? Innan Mannbergs inträde i kedjan blev Cam ofta lite för ensam där då spelare som t.ex. Linus P är alldeles för dåliga på den typen av spel och Chris inte kunde bidra i samma utsträckning.

Lägg där till att Mannberg förutom att ta ett större ansvar dessutom själv spelat upp sig längs sargerna. Jag tror att denna kedjan är den som motståndarna tycker är absolut jobbigast att möta även om ingen av de 3 är särskilt fysiska. Benen går däremot som symaskinsnålar oavbrutet över hela planen och det syns så tydligt varje gång att motståndarna sällan får något ordnat spel när denna kedja är inne. Förutom att höjt sin produktion i år så har de dessutom blivit jävligt jobbiga att möta och de tröttar ut motståndarna och öppnar på så vis upp lite för övriga kedjor. Tycker en kedja kan ha flera funktioner.

Förresten, någon som kommer ihåg vem Abbotts hade som kedjekamrat i Rögle? Jag vill minnas att det inte var någon direkt "sniper" utan mer en defensivt skicklig forward som precis som Mannberg nu får städa och hålla reda medan bröderna surrar. jag kan såklart ha fel nu, och oavsett är väl varken det ena eller det andra ett bevis för vad som är rätt eller fel, men jag kan i vart fall konstatera att Abbotts har spelat bättre med Mannberg än med någon annan på länge och att det logiskt har att göra med Mannberg själv och inte bara med att bröderna plötsligt höjt sig. Det borde kommit långt tidigare i sådant fall.

Hur som så är det den här kedjan och Fogströms kedja som sätter prägel på matchen och drar igång laget.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av FruktHamster mån 20 jan 2014, 14:38

Abbotts fungerade periodvis även väldigt bra med Vihko. Känns som den gemensamme nämnaren är att de ska spela med någon fartfylld spelare.

Fördelen med Mannberg i den kedjan är dock att det är en väldigt billig tredje länk. Om vi tex sätter Klasen i den linan så vette fan om vi skulle få ut sådär asmycket mer poäng ur den, MEN vi skulle döda en annan lina i processen. Nu kanske Klasen inte är det bästa exemplet just nu då det gått tungt för honom på sistone, men ni förstår min poäng.

Abbotts gillar att spela varandra mycket och har dessutom rutin på det. På det hela taget är det possitivt. Har man spelat med varandra sedan blöjålder så kan det nog lätt bli så och de är onekligen duktiga i att kugga i varandras spel. Det problem som dock finns, är att vem som än spelar med dem riskerar att inte få ut maximalt av sitt spel.

Mannberg är såklart inte den bäste spelaren i LHF, men han fungerar kanonbra med Abbotts. Inte för att han plötsligt gör massa poäng, utan för att han kompletterar Abbotts i deras spel. Mannberg fore- och backcheckar bra och tar ett helt okej defensivt ansvar. Han håller inte i pucken för länge och han är grymt tempostark.

För bara några veckor sedan ville jag ha in pite-foppa med abbotts, men inte längre. Inte just nu iaf. Dels tycker jag Mannberg steppat upp på sistone och dels har inte foppa just rosat marknaden efter han kom tillbaka från skadan.
I dagsläget finns det ingen jag hellre ser med tvillingarna än Mannberg. Lösningen är bra för den kedjan och bäst för laget som helhet.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG mån 20 jan 2014, 14:51

FruktHamster skrev:Abbotts fungerade periodvis även väldigt bra med Vihko. Känns som den gemensamme nämnaren är att de ska spela med någon fartfylld spelare.

Fördelen med Mannberg i den kedjan är dock att det är en väldigt billig tredje länk. Om vi tex sätter Klasen i den linan så vette fan om vi skulle få ut sådär asmycket mer poäng ur den, MEN vi skulle döda en annan lina i processen. Nu kanske Klasen inte är det bästa exemplet just nu då det gått tungt för honom på sistone, men ni förstår min poäng.

Abbotts gillar att spela varandra mycket och har dessutom rutin på det. På det hela taget är det possitivt. Har man spelat med varandra sedan blöjålder så kan det nog lätt bli så och de är onekligen duktiga i att kugga i varandras spel. Det problem som dock finns, är att vem som än spelar med dem riskerar att inte få ut maximalt av sitt spel.

Mannberg är såklart inte den bäste spelaren i LHF, men han fungerar kanonbra med Abbotts. Inte för att han plötsligt gör massa poäng, utan för att han kompletterar Abbotts i deras spel. Mannberg fore- och backcheckar bra och tar ett helt okej defensivt ansvar. Han håller inte i pucken för länge och han är grymt tempostark.

För bara några veckor sedan ville jag ha in pite-foppa med abbotts, men inte längre. Inte just nu iaf. Dels tycker jag Mannberg steppat upp på sistone och dels har inte foppa just rosat marknaden efter han kom tillbaka från skadan.
I dagsläget finns det ingen jag hellre ser med tvillingarna än Mannberg. Lösningen är bra för den kedjan och bäst för laget som helhet.

Jo Vihko är väl den som förutom Mannberg har fungerat bäst, men mest för att han tog ett ganska stort defensivt ansvar också, snarare än att han var en sniper. Tyckte t.ex. att Vihko kom mycket bättre till rätt när han spelade med Fogström och Cehlarik i slutet av förra säsongen, vilket väl kan ses som ett kvitto på att den som spelare med Abbotts lätt tenderar att försvinna lite. Därför krävs en spelare som accepterar den rollen med bröderna. En som gör det kommer också att så småningom växa in i rollen som trillingen och bli mer samspelt med bröderna. Abbotts ser otroligt bekväma ut med att spela ihop med Mannberg tycker jag och det ser ut som om att alla tre har skoj tillsammans på isen. Mannberg kommer att få fler chanser och han kommer att hänga fler baljor i vinter. Det är jag övertygad om. Killen har det i sig, han behöver bara förbättra precisionen i sitt skott lite och få en lite snabbare release. Annars tycker jag t.o.m. att han stundom visar prov på rätt god teknik och bra spelförståelse.

Man skall inte glömma att killen blir/är 22 år i år heller, (med reservation för att jag kan ha räknat fel...fingrarna tar slut efter 10). Ser mer utvecklingspotential i honom än i flera av de spelare som lämnade Luleå inför den här säsongen. Tycker Luleå gör helt rätt som satsar på honom. Det är ju som du säger Hamstern en fråga om ekonomi också. Mannberg visar också för yngre killar i Luleås organisation att man med hårt jobb varje byte också får chansen att spela i A-laget. Ibland kanske t.o.m. med de bästa killarna i laget. Sådant är otroligt viktigt. Det är inte bara talang som krävs.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn mån 20 jan 2014, 15:26

Kommer inte ihåg hur det såg ut i Rögle, men i Frisk Asker (Norge) spelade de med Zuccarello-Aasen. Det gick ju helt ok.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LubosC mån 20 jan 2014, 17:15

[quote="LulefanGBG"]
hokkzorz skrev:Förresten, någon som kommer ihåg vem Abbotts hade som kedjekamrat i Rögle? Jag vill minnas att det inte var någon direkt "sniper" utan mer en defensivt skicklig forward som precis som Mannberg nu får städa och hålla reda medan bröderna surrar. jag kan såklart ha fel nu, och oavsett är väl varken det ena eller det andra ett bevis för vad som är rätt eller fel, men jag kan i vart fall konstatera att Abbotts har spelat bättre med Mannberg än med någon annan på länge och att det logiskt har att göra med Mannberg själv och inte bara med att bröderna plötsligt höjt sig. Det borde kommit långt tidigare i sådant fall.

Hur som så är det den här kedjan och Fogströms kedja som sätter prägel på matchen och drar igång laget.

Richard Demén Willaume har jag för mig spelade en del med Abbotts i Rögle. Kommer inte på om dom spelade med någon annan också såhär på rak arm. Han kan ju tydligen lira som back också så han har väl säkert en del defensiva kvaliteer likt Mannberg.
Håller förövrigt med om att Mannberg är helt rätt för Abbotts som det ser ut just nu. Skulle inte byta honom mot någon annan som finns i laget.
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 467
Join date : 12-01-22
Age : 35

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Antwon mån 20 jan 2014, 18:21

Tror även att de spelade stora delar med Mikael Gath

Antwon

Antal inlägg : 28
Join date : 13-08-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av pingu mån 20 jan 2014, 19:36

Jag tror att just Bröderna behöver olika kedjekompisar för alla som spelat med dom brukar ha en peak sen försvinna så vi kanske ska gå runt på spelare där?!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Rönken mån 20 jan 2014, 19:37

Ja någon får ordna med ett roterande schema av något slag.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Norlin mån 20 jan 2014, 21:10

Vill inte splitta på förstakedjan som det ser ut idag.
Viker sig Mannberg efter ett par matcher skulle jag dock vilja se Foppa med bröderna.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av dubstep tis 21 jan 2014, 12:26

Jag står fast vid min åsikt att Mannberg inte bör spela ihop med bröderna. Visst, han kämpar och visar mycket hjärta men om du vill ha ett framgångsrikt lag så måste spelarna i förstafemman producera poäng. Jag tror att många här accepterar honom i den omgivningen just för att han sliter oerhört mycket. Men när slutspelet väl börjar så kommer det att krävas mer än bara slit från hans sida. Han måste helt enkelt börja producera för att det ska vara hållbart. Poängen som bröderna har gjort på senare tid har knappast varit på grund av Mannberg. Han har ju inte precis satt chanserna när han har blivit serverad i slottet. Hade han haft åtminstone Vihkos målkänsla så hade jag nog inte klagat. Jag ser honom som en brunkare i fjärdefemman, där hade han absolut inte gjort bort sig.

Jag följde Abbotts jävligt mycket i Rögle och de fick spela framförallt med Gath, vilket jag tyckte var helt åt skogen! Han var för långsam och för trubbig. Dock gjorde han 16 mål (?) en säsong tack vare bröderna. Ni minns väl hur Fabbe helt plötsligt började ösa in poäng när han sattes ihop med bröderna.

Att Abbotts har gått ner sig poängmässigt beror ju mycket på Luleås spelsystem jämfört med Rögles. De tar ett större defensivt ansvar nu och gör mer nytta än att bara producera. De var inte oävna defensivt i Rögle heller men där var det inte prio nr 1. Ska jag vara ärlig tycker jag att bröderna är bättre när de får lite friare tyglar som de fick i Rögle. Då jävlar vågar de spela ut och det märks på produktionen. Luleå har ändå en fungerande defensiv så jag tycker att man ska släppa lite på handbromsen för att vi ska få ut ännu mer av dem. De var ju sjukt bra säsongen i Rögle och bar laget på egna axlar. De tillhörde toppen i serien gällande produktionen i spel 5 mot 5. I Luleå är det som bekant inte offensiven som prioriteras. Titta bara på Klasens 24 poäng första säsongen i Luleå, och då är han en renodlad poänggörare.

Abbotts skulle må bäst av en snabbskrinnare som har en blick för spelet och gör mycket poäng, t.ex. Broc Little. Kommer inte på nån annan i skrivande stund.

dubstep

Antal inlägg : 251
Join date : 13-10-04

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Lasse Proppmätt tis 21 jan 2014, 12:47

dubstep skrev:
LulefanGBG skrev:I fjol:
1,854 poäng/match
I år:
1,682 poäng/match (Hittills)

Alltså var vi i serien lite bättre i fjol, svårt att snacka bort men vi får se vilket poängsnitt vi landar på efter 55 omg. Jag tycker mig dock se mer potential i det här laget faktiskt. Finns fler som kan bryta mönstret och vi har lite större variation i vårt spel i år. Vi får väl summera efter säsongen och se. Dessutom tycker jag mig se att den trupp vi har nu är bättre rustad för att ta sig an framtiden.
Poängsnittet avslöjar inte allt även om det också är till fördel för förra årets lag. Vi nådde final förra året, i år kan vi lika gärna åka ut i kvartsfinal om vi ställs mot Färjestad t.ex. Hur kan du se mer potential i det här laget? Vi har Klasen, Olausson och Abbotts sen är det fruktansvärt slätstruket med en massa anonyma spelare. Min personliga åsikt är att Mannberg och Ledin inte är bra komplement till de spelarna heller. Ledin höll till i fjärdefemman i Hv71 och Mannberg var bara en i mängden i Asplöven och gjorde bara 3 mål på hela säsongen. Mannberg var ju sågad här på forumet för bara tio dagar sen. Klart som fan att vi är försvagade på alla sätt. Jag tycker även att defensiven var stabilare. Målvaktssidan är nog inte sämre nu när vi har Owuya, fast vi ska inte glömma att Johan Gustafsson gjorde en kanonsäsong: 93.3%, 1.7 GAA i grundserien och 92.5%, 2.03 GAA i slutspelet.

Allvarligt har du ens SETT Ledin spela i år?
Tror inte det..
Mina HV vänner år så förvånade över hans spel denna säsong.

Du är en sån där som sitter å kollar på namn & vad dem gjort tidigare i karriären det märker jag med dina inlägg..

Spelar ingen roll vad dem gjort förut det är nuet som räknas Oscar Sundh eller Brunnström t.e.x och ska vi ta det omvända Hersley i år motför tidigare samt LP förra slutspelet i serien var han ju sågad längs med fotknölarna sen vann han interna poängligan i slutspelet då var han helt plötsligt KUNG!!

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Lasse Proppmätt tis 21 jan 2014, 12:52

Kul att dem förlänger med trillingarna ni som inte tycker om Mannberg får säga vad ni vill men vi MÅSTE ha spelare från bygden i laget så är det bara..

Det är dem som hart mest HJÄRTA för klubben..

Dem flesta från andra orter är bara legionärer opch viker mer sig när det hetter till finnlegionen förra året t.e.x i kvarten var dem bra speciellt Vihko men alla försvann eftersom slutspelet gick vidare kvar var dem svenska krigarna samt 2 kanadicker

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Urken tis 21 jan 2014, 15:28

Måste krypa till korset och säga att Mannberg faktiskt inte spelat dåligt den senaste tiden - notera sättet jag skriver det på, vill ju inte verka alltför impad Wink

Klart han ska fortsätta med bröderna åtminstone några matcher till, så får vi se om de kan fortsätta spela bra.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Rönken tis 21 jan 2014, 16:59

För några veckor sedan var det någon som skrev något i stil med att Mannberg gör minst skada av tillgängliga spelare, för att spela med Abbotts. Sedan har han även höjt sig nu på slutet, kan väl visserligen fråga sig om det är en biprodukt av att spela med Abbotts. Men tycker att det i nuläget funkar bra så det finns ingen anledning att förändra den kedjan just nu.

Mandomsprovet blir slutspelet, får se om det funkar där, bröderna tvivlar jag inte på men får se vad Mannberg kan åstadkomma. Tycker det just nu snarare är av högre vikt att få igång Olausson och Klasen igen, hade önskat att man separerar på dessa. Sedan vill jag inte se bägge inne i samma powerplay helst heller. Blir lite för mycket av det goda.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av kniba tis 21 jan 2014, 17:03

Ser fram emot Mannbergs resa, den har bara börjat. Duktig hockeyspelare med potential, bra karaktär och ett hjärta som slår för länet och föreningen. Bravo.

kniba

Antal inlägg : 103
Join date : 13-04-05
Ort : Pite

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tis 21 jan 2014, 17:18

kniba skrev:Ser fram emot Mannbergs resa, den har bara börjat. Duktig hockeyspelare med potential, bra karaktär och ett hjärta som slår för länet och föreningen. Bravo.
Kul att någon mer ser det och inte bara ser honom som lämpligast utfyllnad till bröderna.

Ärligt talat, har folk inte sett de mål Mannberg trots allt gjort i år? Knappast några brunkarbaljor han hängt precis. Visst han har också bränt många chansen men killen är 21 år för bövelen! Han öser på utav bara helvete och har mycket hockey i sig. Är orädd och har vuxit mycket bara den här säsongen. Han är smart och tar sig till lägen. Det måste man göra innan man kan bli världsbäst på att sätta dem. Vissa tycks tro att alla som är 21 år skall gå in och ösa in poäng första säsongen i en förstakedja. Väldigt få lyckas med det, då tycker samma människor att de inte borde spela i förstakedjan över huvud taget men mig säger logiken att ju bättre omgivning en ung spelare får växa i, desto större sannolikhet är det att hans talanger blomstrar ut.

Ärligt talat, hur kan vissa inte se vilken potential det finns i killen och vilken viktig spelare han kan komma att bli för vår förening i framtiden?

Jag ser en potentiell Fabricus Deluxe.


Senast ändrad av LulefanGBG den tis 21 jan 2014, 17:29, ändrad totalt 2 gånger
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tis 21 jan 2014, 17:27

dubstep skrev:Jag står fast vid min åsikt att Mannberg inte bör spela ihop med bröderna. Visst, han kämpar och visar mycket hjärta men om du vill ha ett framgångsrikt lag så måste spelarna i förstafemman producera poäng. Jag tror att många här accepterar honom i den omgivningen just för att han sliter oerhört mycket. Men när slutspelet väl börjar så kommer det att krävas mer än bara slit från hans sida. Han måste helt enkelt börja producera för att det ska vara hållbart. Poängen som bröderna har gjort på senare tid har knappast varit på grund av Mannberg. Han har ju inte precis satt chanserna när han har blivit serverad i slottet. Hade han haft åtminstone Vihkos målkänsla så hade jag nog inte klagat. Jag ser honom som en brunkare i fjärdefemman, där hade han absolut inte gjort bort sig.

Jag följde Abbotts jävligt mycket i Rögle och de fick spela framförallt med Gath, vilket jag tyckte var helt åt skogen! Han var för långsam och för trubbig. Dock gjorde han 16 mål (?) en säsong tack vare bröderna. Ni minns väl hur Fabbe helt plötsligt började ösa in poäng när han sattes ihop med bröderna.

Att Abbotts har gått ner sig poängmässigt beror ju mycket på Luleås spelsystem jämfört med Rögles. De tar ett större defensivt ansvar nu och gör mer nytta än att bara producera. De var inte oävna defensivt i Rögle heller men där var det inte prio nr 1. Ska jag vara ärlig tycker jag att bröderna är bättre när de får lite friare tyglar som de fick i Rögle. Då jävlar vågar de spela ut och det märks på produktionen. Luleå har ändå en fungerande defensiv så jag tycker att man ska släppa lite på handbromsen för att vi ska få ut ännu mer av dem. De var ju sjukt bra säsongen i Rögle och bar laget på egna axlar. De tillhörde toppen i serien gällande produktionen i spel 5 mot 5. I Luleå är det som bekant inte offensiven som prioriteras. Titta bara på Klasens 24 poäng första säsongen i Luleå, och då är han en renodlad poänggörare.

Abbotts skulle må bäst av en snabbskrinnare som har en blick för spelet och gör mycket poäng, t.ex. Broc Little. Kommer inte på nån annan i skrivande stund.
Jag accepterar honom i den omgivningen för att jag till skillnad från dig ser sambandet mellan Mannberg och Abbotts höjda produktion. Som jag sagt tidigare så tar Mannberg ett enormt defensivt ansvar i den kedjan, (utöver att han kämpar i alla moment), vilket gör att Cam och framförallt Chris nu kan fokusera mycket mer på offensiven. Mannberg är även snabb på rören och i tanken och det har över lag blivit mycket bättre fart på hela kedjan i alla delar av spelet. Förecheck, backcheck. Spelvändningar, uppspelsfasen osv.

Dessutom ser jag till skillnad från dig att han har bra klubbteknik och ganska bra puck-kontroll. Han har börjat klara av det fysiska spelet och spelet längs sargerna lite bättre i år, (vilket legat honom lite i fatet i A-laget innan), och kan han fortsätta på inslagen bana och förbättra det ytterligare lite samt få ett lite snabbare release i sitt skott så kommer han att göra ännu fler poäng, utöver allt hästjobb han redan gör i förstakedjan.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn tis 21 jan 2014, 17:37

dubstep skrev:Jag står fast vid min åsikt att Mannberg inte bör spela ihop med bröderna. Visst, han kämpar och visar mycket hjärta men om du vill ha ett framgångsrikt lag så måste spelarna i förstafemman producera poäng. Jag tror att många här accepterar honom i den omgivningen just för att han sliter oerhört mycket. Men när slutspelet väl börjar så kommer det att krävas mer än bara slit från hans sida. Han måste helt enkelt börja producera för att det ska vara hållbart. Poängen som bröderna har gjort på senare tid har knappast varit på grund av Mannberg. Han har ju inte precis satt chanserna när han har blivit serverad i slottet. Hade han haft åtminstone Vihkos målkänsla så hade jag nog inte klagat. Jag ser honom som en brunkare i fjärdefemman, där hade han absolut inte gjort bort sig.

Jag följde Abbotts jävligt mycket i Rögle och de fick spela framförallt med Gath, vilket jag tyckte var helt åt skogen! Han var för långsam och för trubbig. Dock gjorde han 16 mål (?) en säsong tack vare bröderna. Ni minns väl hur Fabbe helt plötsligt började ösa in poäng när han sattes ihop med bröderna.

Att Abbotts har gått ner sig poängmässigt beror ju mycket på Luleås spelsystem jämfört med Rögles. De tar ett större defensivt ansvar nu och gör mer nytta än att bara producera. De var inte oävna defensivt i Rögle heller men där var det inte prio nr 1. Ska jag vara ärlig tycker jag att bröderna är bättre när de får lite friare tyglar som de fick i Rögle. Då jävlar vågar de spela ut och det märks på produktionen. Luleå har ändå en fungerande defensiv så jag tycker att man ska släppa lite på handbromsen för att vi ska få ut ännu mer av dem. De var ju sjukt bra säsongen i Rögle och bar laget på egna axlar. De tillhörde toppen i serien gällande produktionen i spel 5 mot 5. I Luleå är det som bekant inte offensiven som prioriteras. Titta bara på Klasens 24 poäng första säsongen i Luleå, och då är han en renodlad poänggörare.

Abbotts skulle må bäst av en snabbskrinnare som har en blick för spelet och gör mycket poäng, t.ex. Broc Little. Kommer inte på nån annan i skrivande stund.
Vet inte om det påverkar ditt resonemang men rätt ska vara rätt. Säsongen 08/09 när Abbotts spelade i Rögle gjorde Gath 11 mål. 5 av dessa var i PP, en spelform som Mannberg inte får allt för många minuter per match i (11 sekunder per match). Däremot spelar Mannberg relativt mycket BP vilket Gath inte gjorde någonsin.

Intressant (och något som får mig att tvivla på att de gjorde allt för mycket tid tillsammans) är att Cam slutade på +14, Chris på +9 och Gath på -11.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av dubstep tis 21 jan 2014, 18:48

LulefanGBG skrev:
dubstep skrev:Jag står fast vid min åsikt att Mannberg inte bör spela ihop med bröderna. Visst, han kämpar och visar mycket hjärta men om du vill ha ett framgångsrikt lag så måste spelarna i förstafemman producera poäng. Jag tror att många här accepterar honom i den omgivningen just för att han sliter oerhört mycket. Men när slutspelet väl börjar så kommer det att krävas mer än bara slit från hans sida. Han måste helt enkelt börja producera för att det ska vara hållbart. Poängen som bröderna har gjort på senare tid har knappast varit på grund av Mannberg. Han har ju inte precis satt chanserna när han har blivit serverad i slottet. Hade han haft åtminstone Vihkos målkänsla så hade jag nog inte klagat. Jag ser honom som en brunkare i fjärdefemman, där hade han absolut inte gjort bort sig.

Jag följde Abbotts jävligt mycket i Rögle och de fick spela framförallt med Gath, vilket jag tyckte var helt åt skogen! Han var för långsam och för trubbig. Dock gjorde han 16 mål (?) en säsong tack vare bröderna. Ni minns väl hur Fabbe helt plötsligt började ösa in poäng när han sattes ihop med bröderna.

Att Abbotts har gått ner sig poängmässigt beror ju mycket på Luleås spelsystem jämfört med Rögles. De tar ett större defensivt ansvar nu och gör mer nytta än att bara producera. De var inte oävna defensivt i Rögle heller men där var det inte prio nr 1. Ska jag vara ärlig tycker jag att bröderna är bättre när de får lite friare tyglar som de fick i Rögle. Då jävlar vågar de spela ut och det märks på produktionen. Luleå har ändå en fungerande defensiv så jag tycker att man ska släppa lite på handbromsen för att vi ska få ut ännu mer av dem. De var ju sjukt bra säsongen i Rögle och bar laget på egna axlar. De tillhörde toppen i serien gällande produktionen i spel 5 mot 5. I Luleå är det som bekant inte offensiven som prioriteras. Titta bara på Klasens 24 poäng första säsongen i Luleå, och då är han en renodlad poänggörare.

Abbotts skulle må bäst av en snabbskrinnare som har en blick för spelet och gör mycket poäng, t.ex. Broc Little. Kommer inte på nån annan i skrivande stund.
Jag accepterar honom i den omgivningen för att jag till skillnad från dig ser sambandet mellan Mannberg och Abbotts höjda produktion. Som jag sagt tidigare så tar Mannberg  ett enormt defensivt ansvar i den kedjan, (utöver att han kämpar i alla moment), vilket gör att Cam och framförallt Chris nu kan fokusera mycket mer på offensiven. Mannberg är även snabb på rören och i tanken och det har över lag blivit mycket bättre fart på hela kedjan i alla delar av spelet. Förecheck, backcheck. Spelvändningar, uppspelsfasen osv.

Dessutom ser jag till skillnad från dig att han har bra klubbteknik och ganska bra puck-kontroll. Han har börjat klara av det fysiska spelet och spelet längs sargerna lite bättre i år, (vilket legat honom lite i fatet i A-laget innan), och kan han fortsätta på inslagen bana och förbättra det ytterligare lite samt få ett lite snabbare release i sitt skott så kommer han att göra ännu fler poäng, utöver allt hästjobb han redan gör i förstakedjan.
Jag tycker att Abbotts är tillräckligt bra defensivt för att de ska ha en poänggörare bredvid sig istället för en renodlad brunkare som inte producerar. Jag håller med om att det är bra fart på kedjan, alla är ju mer eller mindre snabbskrinnare. Men hur kommer det att vara i ett slutspel då Mannberg behöver producera? Det jag tycker är smått komiskt är att han sågades av i princip alla för två veckor sedan för att nu hyllas till skyarna. Enligt de flesta hade han inget att göra i SHL. Missförstå mig inte, jag tycker inte att han har gjort bort sig på senare tid. Mitt orosmoment är att han inte klarar av att producera vilket han måste göra i en förstafemma.

dubstep

Antal inlägg : 251
Join date : 13-10-04

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av knutten ons 22 jan 2014, 11:45

Man måste ju säga att Mannberg trots allt funkat bäst tillsammans med Abbotts den här säsongen och att det kanske inte är lämpligt att sära på dem,
för vem ska ersätta Mannberg där?

Sen kan jag tycka att Mannberg på ett sätt inte är en spelare för förstalinan. Han har kämpat hårt många gånger men varit en målsumpare av rang och haft svårt att producera. Jag är glad för att han nu fått göra lite mer poäng än vad han och vi är vana med. Kanske dock inte tillräckligt för att spela i 1:a. Men det är bästa alternativet just nu och Abbotts och Mannberg själv har lyft sig sen Mannberg kom in i kedjan.

Det har alltid varit svårt att hitta den perfekta tredjelänken i den kedjan. Förhoppningsvis blir Mannberg bara bättre och bättre för senaste tiden har han faktiskt spelat bra. Och han har även gjort fina baljor. Dumt att splittra kedjan. Jag är glad att Mannberg blir kvar nästa säsong. Han har potential att bli ännu bättre.

Problemet sitter väl i 2:a. Där händer inte mycket för tillfället.

knutten

Antal inlägg : 327
Join date : 13-03-02

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av LulefanGBG ons 22 jan 2014, 13:12

knutten skrev:Problemet sitter väl i 2:a. Där händer inte mycket för tillfället.
Där är vi helt överens. Det är väl egentligen denna kedjan som skall vara den mest produktiva. Jag gillar alla tre spelare i den här kedjan och i höstas var de riktigt bra ihop men nu tycker jag att Olausson drar ner tempot i den kedjan. Har är lite för seg på rören ibland. Det hade kanske fungerat bättre om han hade två spjutspetsar bredvid sig och mest fick koncentrera sig på att leverera passningar men nu är det ju Klasen som har mest puck i den kedjan och då hänger inte riktigt Olausson med känns det som.

Jag skulle absolut vilja ha in Wallmark som center där. Visst verkar han också vara en ganska puckkär spelare men jag tror att han som ung har betydligt lättare att anpassa sig till Klasens spel och samtidigt lära massor av honom.

Dessutom tror jag att vi skulle få ut mer av Olausson och en hel annan kedja om man satte honom som center mellan två andra spelare.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Snikne Ville ons 22 jan 2014, 13:20

Man får väl böja sig för det faktum att det som verkar funka med Abbotts är en ren kompletteringsspelare, en roll som Mannberg fungerar bra i. Men jag skulle ändå gärna prova Foppa bara för att se hur det skulle fungera.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Donowitz fre 24 jan 2014, 23:54

Tycker det är hög tid att utnyttja de nya reglerna om fler än två icke-EU spelare, till nästa säsong.

Skulle vilja se en vass avslutare, med samma profil som Shayne Toporowski.

En powerforward/avslutare tillsammans med Wallmark och Omark.

Donowitz

Antal inlägg : 4098
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Donten_ fre 24 jan 2014, 23:59

Fagerudd ansluter snart. Det kommer vässa vårt PP åtminstone.
Donten_
Donten_

Antal inlägg : 2562
Join date : 12-01-23
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn sön 26 jan 2014, 19:50

Vad kostar en gjord poäng av en spelare? Jag fick tid över och tog Luleås spelares taxerade inkomst (enligt den listan som publicerades i Aftanbladet) och delade den med det antal poäng som varje spelare gjort. Givetvis går det att problematisera detta, men det ger ändå en liten hint om vad LHF betalar varje spelare för ett gjort poäng.

Detta är således en offensiv "bang-for-the-buck"lista. Billigast (och bäst?) först.

Spelare Vad kostar en poäng?

Cehlarik 0 kr/poäng
Kukan 10 000 kr/poäng
Oskarsson 10 000 kr/poäng
Wallmark 12 000 kr/poäng
Mannberg 21 000 kr/poäng
Gunnarsson 24 000 kr/poäng
Hjelm 26 000 kr/poäng
Fogström 30 000 kr/poäng
Cam Abbott 33 000 kr/poäng
Persson 38 000 kr/poäng
Olausson 40 000 kr/poäng
Hedman 46 000 kr/poäng
Klasen 54 000 kr/poäng
Fabricius 69 000 kr/poäng
Chris Abbott 75 000 kr/poäng
Ledin 75 000 kr/poäng
Skrbek 80 000 kr/poäng
Fransson 148 000 kr/poäng
Forsberg 208 000 kr/poäng
Sandström 239 000 kr/poäng
Jonsson 676 000 kr/poäng
Bryggman Inga poäng
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Bamsefar sön 26 jan 2014, 19:52

Old Brooklyn skrev:Vad kostar en gjord poäng av en spelare? Jag fick tid över och tog Luleås spelares taxerade inkomst (enligt den listan som publicerades i Aftanbladet) och delade den med det antal poäng som varje spelare gjort. Givetvis går det att problematisera detta, men det ger ändå en liten hint om vad LHF betalar varje spelare för ett gjort poäng.

Detta är således en offensiv "bang-for-the-buck"lista. Billigast (och bäst?) först.

Spelare                           Vad kostar en poäng?

Cehlarik         0 kr/poäng
Kukan 10 000 kr/poäng
Oskarsson 10 000 kr/poäng
Wallmark 12 000 kr/poäng
Mannberg 21 000 kr/poäng
Gunnarsson 24 000 kr/poäng
Hjelm 26 000 kr/poäng
Fogström 30 000 kr/poäng
Cam Abbott 33 000 kr/poäng
Persson 38 000 kr/poäng
Olausson 40 000 kr/poäng
Hedman 46 000 kr/poäng
Klasen 54 000 kr/poäng
Fabricius 69 000 kr/poäng
Chris Abbott 75 000 kr/poäng
Ledin 75 000 kr/poäng
Skrbek 80 000 kr/poäng
Fransson 148 000 kr/poäng
Forsberg 208 000 kr/poäng
Sandström 239 000 kr/poäng
Jonsson 676 000 kr/poäng
Bryggman Inga poäng

Du glömde Rautio och Owoya, ungefär så mycket säger en sådan lista.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12047
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Rönken sön 26 jan 2014, 19:52

Blir ju rätt vanskligt att gå utifrån taxerad inkomst, ingen köper väl att Luleå är det lag som har flest spelare på topp10 vad gäller lön som det var i Aftonbladets sammanställning? Sedan ska väl Ledins hela lön inte betalas av Luleå, detsamma för den lön som man redovisar för Klasen.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn sön 26 jan 2014, 22:28

Bamsefar skrev:
Old Brooklyn skrev:Vad kostar en gjord poäng av en spelare? Jag fick tid över och tog Luleås spelares taxerade inkomst (enligt den listan som publicerades i Aftanbladet) och delade den med det antal poäng som varje spelare gjort. Givetvis går det att problematisera detta, men det ger ändå en liten hint om vad LHF betalar varje spelare för ett gjort poäng.

Detta är således en offensiv "bang-for-the-buck"lista. Billigast (och bäst?) först.

Spelare                           Vad kostar en poäng?

Cehlarik         0 kr/poäng
Kukan 10 000 kr/poäng
Oskarsson 10 000 kr/poäng
Wallmark 12 000 kr/poäng
Mannberg 21 000 kr/poäng
Gunnarsson 24 000 kr/poäng
Hjelm 26 000 kr/poäng
Fogström 30 000 kr/poäng
Cam Abbott 33 000 kr/poäng
Persson 38 000 kr/poäng
Olausson 40 000 kr/poäng
Hedman 46 000 kr/poäng
Klasen 54 000 kr/poäng
Fabricius 69 000 kr/poäng
Chris Abbott 75 000 kr/poäng
Ledin 75 000 kr/poäng
Skrbek 80 000 kr/poäng
Fransson 148 000 kr/poäng
Forsberg 208 000 kr/poäng
Sandström 239 000 kr/poäng
Jonsson 676 000 kr/poäng
Bryggman Inga poäng

Du glömde Rautio och Owoya, ungefär så mycket säger en sådan lista.
Nä, jag glömde inte dessa herrar. Jag lämnade dem utanför med flit. Givetvis är taxerad inkomst en på gränsen till värdelös källa, men nog går det att hitta någonting att värdera och tänka kring?
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Lulefan mån 27 jan 2014, 04:02

Känns väl ganska intetsägande med en sådan lista ändå? Hockey handlar om så mycket mer än bara poängproduktion.

Lulefan

Antal inlägg : 2231
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Urken mån 27 jan 2014, 08:38

Fortfarande lite kul att se den lista som Old har sammanställt. Ger ändå en bild över just det, poängproduktionen.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Bamsefar mån 27 jan 2014, 09:55

Vad det ger är en lista över poäng i förhållande till känd ekonomisk ersättning vilket inte behöver vara den faktiska , långt därifrån. Som kuriosa kan det kanske vara skojsigt men det går inte att dra några som helst slutsatser av den.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12047
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Lars158 tis 28 jan 2014, 21:48

Helvete spela Ola och Klasen i olika kedjor!
Mot lag vi är mycket än kan det ju funka hyfsat. Men matcher mot en motståndare som kan dra upp tempot så hindrar och begränsar dom bara varandra.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Rönken tis 28 jan 2014, 21:50

Främst tycker jag Ola sänker övriga kedjan, Ledin jobbar på som oftast och Klasen ser väl någorlunda ok ut.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Salle tis 28 jan 2014, 21:52

Olausson spelar inte i Luleå Hockey efter OS.
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Rönken tis 28 jan 2014, 21:54

Salle skrev:Olausson spelar inte i Luleå Hockey efter OS.

Utveckla? Är det där en spekulation, förhoppning eller rent ut sagt ett löfte från dig Salle? Kommer du att ordna det om inte Osten gör det? Very Happy
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av pingu tis 28 jan 2014, 22:03

Ola kan vi byta mot någon Chris kopia!

-------

https://www.luleahockeyforum.com/viewtopic.forum?t=669
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Lars158 tis 28 jan 2014, 22:05

Abbott-Abbott-LP
Hedman-Ola-Cehlarik
Ledin-Wallmark-Klasen
Truck-Fogge-Fabbe/Mannberg/Bryggman/Foppa

Slutspel närmar sig. Vi kommer komma placering 2-6.

Ola och Klasen måste spelas i olika kedjor. Tillsammans begränsar dom bara varandra, och framförallt så utnyttjas dom inte till att höja andra spelare då.

Mannberg gör det hyfsat med Abbotts, men i slutspel så är det inte hans plats. Skulle vilja försöka skaka liv i LP igen.

Trucken har ju haft en tung säsong, men hans elakhet kan vara bra i ett slutspel så han får ändå ta en fast plats.

12e forward... hmmm inget lätt val.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av NallePhu tis 28 jan 2014, 22:06

Olle spelar i Luleå säsongen ut allt annat är en skräll!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Rönken tis 28 jan 2014, 22:09

Lars158 skrev:Abbott-Abbott-LP
Hedman-Ola-Cehlarik
Ledin-Wallmark-Klasen
Truck-Fogge-Fabbe/Mannberg/Bryggman/Foppa

Slutspel närmar sig. Vi kommer komma placering 2-6.

Ola och Klasen måste spelas i olika kedjor. Tillsammans begränsar dom bara varandra, och framförallt så utnyttjas dom inte till att höja andra spelare då.

Mannberg gör det hyfsat med Abbotts, men i slutspel så är det inte hans plats. Skulle vilja försöka skaka liv i LP igen.

Trucken har ju haft en tung säsong, men hans elakhet kan vara bra i ett slutspel så han får ändå ta en fast plats.

12e forward... hmmm inget lätt val.

Tycker att du är inne på rätt spår, sära på Ola och Klasen är inget att snacka om, speciellt inte i en tät slutspelsserie. Sedan är jag också lite frågande till om Mannberg klarar av ett slutspel, att han gör det ok i serien må vara hänt. Även om jag personligen tycker att han drar större nytta av bröderna än vice versa. Dock tycker jag att för tillfället känns Mannberg ok där. Men om nu Persson skulle råka vakna till liv mot alla odds i slutspelet igen så in med honom med bröderna.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av amarule ons 29 jan 2014, 10:07

Säger också det:  Sära på Ola o Klasen NU!!!
Fast vete  fan vem som ska spela egentligen, ingen gör ju ändå mål ( ja jag är sur efter gårdagen!).  Evil or Very Mad 
Tycker absolut att Osten MÅSTE öppna plånkan ( om det finns nåt i den) för vi måste ha en defensiv back ( stor o stark) samt en SNIPER!! Stor risk att det med detta ineffektiva lag  blir ut i kvarten  Mad
amarule
amarule

Antal inlägg : 1184
Join date : 12-01-25

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av dubstep ons 29 jan 2014, 21:33

Det är viktigt att få liv i Linus Persson som någon redan sagt. Mannberg har väl gjort det ok men producerar inte poäng. LP har tidigare visat att han kan göra det med bröderna.

dubstep

Antal inlägg : 251
Join date : 13-10-04

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av dubstep ons 29 jan 2014, 21:48

Visst i normala fall borde man sära på Klasen. Men jag tror inte heller att det kommer att funka att ha Klasen med brunkare och halvbra spelare. Han och/eller Olausson måste spela tillsammans eller med Abbotts, det är så jag ser det. Jag menar vad ska Klasen uträtta med trubbiga Ledin och en Wallmark vars poäng man kan räkna på fingrarna? Vad ska Olausson uträtta med brunkaren Hedman och oprövade Cehlarik? Det kommer bara att begränsa de båda.

Cam Abbott - Chris Abbott - Anton Hedman
Linus Klasen - Niklas Olausson - Linus Persson
Peter Cehlarik - Lucas Wallmark - Johan Forsberg
Per Ledin - Niklas Fogström - Daniel Mannberg

Värt att testa?

dubstep

Antal inlägg : 251
Join date : 13-10-04

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Bamsefar ons 29 jan 2014, 22:45

dubstep skrev:Visst i normala fall borde man sära på Klasen. Men jag tror inte heller att det kommer att funka att ha Klasen med brunkare och halvbra spelare. Han och/eller Olausson måste spela tillsammans eller med Abbotts, det är så jag ser det. Jag menar vad ska Klasen uträtta med trubbiga Ledin och en Wallmark vars poäng man kan räkna på fingrarna? Vad ska Olausson uträtta med brunkaren Hedman och oprövade Cehlarik? Det kommer bara att begränsa de båda.

Cam Abbott - Chris Abbott - Anton Hedman
Linus Klasen - Niklas Olausson - Linus Persson
Peter Cehlarik - Lucas Wallmark - Johan Forsberg
Per Ledin - Niklas Fogström - Daniel Mannberg

Värt att testa?

Tyckte nog att Wallmarks "vikariat" med KLasen fungerade väldigt bra. Det skulle bli intressant. Skulle kanske pröva Cehlarik med Ola kanske, även om jag tror att det optimala med Pistol-Pete är när han får hugga på chanser i täta situationer. Testa han med Abbots, kan bli intressant.

Vad som är viktigt är att vi inte slarvar bort dessa talanger utöver det vanliga och ger dom en omgivning som de kan utvecklas i, och det är inte bänken.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12047
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Snikne Ville mån 03 feb 2014, 14:08

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 2

Inlägg av Admin tis 04 feb 2014, 10:15

Då denna tråd nu är full fortsätter vi diskussionen här:
https://www.luleahockeyforum.com/t670-lulea-hockeys-lag-2013-2014-del-2
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 1072
Join date : 12-01-21

https://www.luleahockeyforum.com

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1 - Sida 20 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2013/2014, Del 1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 20 av 20 Föregående  1 ... 11 ... 18, 19, 20

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet