Regelförändringar

+36
lhffan
Hankburger
Monco
Norrlandstoken
Pajala
Ferros
icemask
JuniorX
Puckad
Norlin
Simon90
CKa
Diktatorn
hokkzorz
Donowitz
FruktHamster
Kallepedal
Rönken
Micke80
Snikne Ville
Redbear
Bamsefar
Old Brooklyn
Salle
Slapshot
Ivanhoe
LulefanGBG
Lars158
Johan__
Tigerman
Urken
Zeb Macahan
MickkeJ
Tony Moore
Beast.
Dave Rock
40 posters

Sida 4 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Tigerman mån mar 13, 2017 11:29 pm

Lyfter en gammal tråd med anledning av bortdömda målet mot Malmö. Uppenbart har vi diskuterat problematiken förr utan att något enda framsteg nåtts sedan dess, snarare har det bara blivit än värre denna säsong.

Jag har ett enkelt förslag till SHL på hur de ska hantera videobedömningar framöver. Endast följande saker skall få videogranskas:

1. Om pucken varit över mållinjen eller ej
2. Om signal (domares eller slutsignal) ljudit innan pucken gått i mål.

Allt annat som har med själva målet att göra är domarnas ansvar att bedöma, d.v.s. spelare i målområde, kontakt med målvakt, hög klubba osv. De kan ta jumbotronen till hjälp men man bör se till att sekvensen bara spelas upp max ett par gånger så det inte blir för utdraget. Det kommer att bli fel, men då finns åtminstone någon som kan stå till svars för beslutet och dessutom slipper vi utdragna pauser i spelet då filmer ska rullas och regelböcker tolkas.

Dessutom får det sidoeffekten att om domarna måste ta större ansvar för sina beslut så kommer de även att gynnas själva genom att de får större auktoritet.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Ferros mån mar 13, 2017 11:35 pm

Tigerman skrev:Lyfter en gammal tråd med anledning av bortdömda målet mot Malmö. Uppenbart har vi diskuterat problematiken förr utan att något enda framsteg nåtts sedan dess, snarare har det bara blivit än värre denna säsong.

Jag har ett enkelt förslag till SHL på hur de ska hantera videobedömningar framöver. Endast följande saker skall få videogranskas:

1. Om pucken varit över mållinjen eller ej
2. Om signal (domares eller slutsignal) ljudit innan pucken gått i mål.

Allt annat som har med själva målet att göra är domarnas ansvar att bedöma, d.v.s. spelare i målområde, kontakt med målvakt, hög klubba osv. De kan ta jumbotronen till hjälp men man bör se till att sekvensen bara spelas upp max ett par gånger så det inte blir för utdraget. Det kommer att bli fel, men då finns åtminstone någon som kan stå till svars för beslutet och dessutom slipper vi utdragna pauser i spelet då filmer ska rullas och regelböcker tolkas.

Dessutom får det sidoeffekten att om domarna måste ta större ansvar för sina beslut så kommer de även att gynnas själva genom att de får större auktoritet.

Jag tycker att det är ett jättebra förslag. Som det är nu så fegar domarna på tok för mycket och lägger över allt ansvar på situationsrummet. De är mer som situationsrummets långa arm än som faktiska domare.

Möjligtvis att man ska kunna ringa på sparkrörelse också, enbart för att skydda målvakterna från förskräckliga skador. Vet spelare om att de kan försöka att sparka in pucken, och att det blir mål om domarna missar det, så kommer antalet skridskoskenor som viner runt målvakterna att öka drastiskt. Dock så tycker jag att man bör ändra vad som gäller med sparkmål, allt som inte är en ren spark bör, i min mening, godkännas. Då slipper vi alla olika tolkningar som finns idag.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Pajala tis mar 14, 2017 9:26 am

det kanske skulle vara bättre att skippa situationsrummet helt och låta domarna avgöra det själva på isen, det skulle iaf bli mer mål och det är ju det alla vill eller ?
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18152
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av icemask tis mar 14, 2017 1:49 pm

Pajala skrev:det kanske skulle vara bättre att skippa situationsrummet helt och låta domarna avgöra det själva på isen, det skulle iaf bli mer mål och det är ju det alla vill eller ?
Domarna har det helt i sin hand redan idag, tycker domaren att det är oklart så står hans bedömning fast !
Men domarna fegar ur och låter situationsrummet bestämma !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-11

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Tigerman tis mar 14, 2017 9:05 pm

icemask skrev:
Pajala skrev:det kanske skulle vara bättre att skippa situationsrummet helt och låta domarna avgöra det själva på isen, det skulle iaf bli mer mål och det är ju det alla vill eller ?
Domarna har det helt i sin hand redan idag, tycker domaren att det är oklart så står hans bedömning fast !
Men domarna fegar ur och låter situationsrummet bestämma !
Ja, och därför är det bästa att ta bort den möjligheten.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av icemask tis mar 14, 2017 9:32 pm

Tigerman skrev:
icemask skrev:
Pajala skrev:det kanske skulle vara bättre att skippa situationsrummet helt och låta domarna avgöra det själva på isen, det skulle iaf bli mer mål och det är ju det alla vill eller ?
Domarna har det helt i sin hand redan idag, tycker domaren att det är oklart så står hans bedömning fast !
Men domarna fegar ur och låter situationsrummet bestämma !
Ja, och därför är det bästa att ta bort den möjligheten.
http://www.hockeysverige.se/2017/03/14/powerplay-forbjud-ringandet-lamna-beslutet-till-domarna-pa-isen/
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-11

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Norrlandstoken tor jul 13, 2017 5:19 pm

Varför inför man inte Coach Challange i SHL för? Speciellt med tanke på hur inkompetenta och ojämna SHL's elitdomare faktiska är???

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Old Brooklyn tor jul 13, 2017 6:16 pm

Norrlandstoken skrev:Varför inför man inte Coach Challange i SHL för? Speciellt med tanke på hur inkompetenta och ojämna SHL's elitdomare faktiska är???
Hur funkar det?
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Tigerman tor jul 13, 2017 6:56 pm

Norrlandstoken skrev:Varför inför man inte Coach Challange i SHL för? Speciellt med tanke på hur inkompetenta och ojämna SHL's elitdomare faktiska är???
Jag gillar inte Coach Challenge i NHL. Småsaker kan ofta stjälpa fina mål, jag minns t.ex en hårfin offside långt innan pucken spelades i mål som resulterade i bortdömt mål. Sedan blir det ofta bara till ännu ett onödigt spelavbrott eftersom de flesta mål lik förbaskat blir godkända.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Monco tor jul 13, 2017 8:49 pm

icemask skrev:
Tigerman skrev:
icemask skrev:
Pajala skrev:det kanske skulle vara bättre att skippa situationsrummet helt och låta domarna avgöra det själva på isen, det skulle iaf bli mer mål och det är ju det alla vill eller ?
Domarna har det helt i sin hand redan idag, tycker domaren att det är oklart så står hans bedömning fast !
Men domarna fegar ur och låter situationsrummet bestämma !
Ja, och därför är det bästa att ta bort den möjligheten.
http://www.hockeysverige.se/2017/03/14/powerplay-forbjud-ringandet-lamna-beslutet-till-domarna-pa-isen/
Jag tycker detsamma med undantag för två saker. Det första är om pucken är över linjen eller inte. Det andra är om tiden har gått ut. Alla andra saker tycker jag domarna ska bedöma direkt på isen.

Monco

Antal inlägg : 307
Join date : 15-04-02

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Norrlandstoken tor jul 13, 2017 11:41 pm

Varför kör vi på stora rinkar i SHL och inte små som i NHL och i SM liiga

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Monco fre jul 14, 2017 7:58 am

Monco skrev:
icemask skrev:
Tigerman skrev:
icemask skrev:
Pajala skrev:det kanske skulle vara bättre att skippa situationsrummet helt och låta domarna avgöra det själva på isen, det skulle iaf bli mer mål och det är ju det alla vill eller ?
Domarna har det helt i sin hand redan idag, tycker domaren att det är oklart så står hans bedömning fast !
Men domarna fegar ur och låter situationsrummet bestämma !
Ja, och därför är det bästa att ta bort den möjligheten.
http://www.hockeysverige.se/2017/03/14/powerplay-forbjud-ringandet-lamna-beslutet-till-domarna-pa-isen/
Jag tycker detsamma med undantag för två saker. Det första är om pucken är över linjen eller inte. Det andra är om tiden har gått ut. Alla andra saker tycker jag domarna ska bedöma direkt på isen.
Oj. Jag läste just trådskaparens inlägg och ser att det står exakt samma där som jag tycker det ska vara.

Monco

Antal inlägg : 307
Join date : 15-04-02

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Old Brooklyn fre jul 14, 2017 9:16 am

Norrlandstoken skrev:Varför kör vi på stora rinkar i SHL och inte små som i NHL och i SM liiga
Tradition och ekonomiskt kostsamt att ändra. Tycker det är bra. Små rinkar kräver otroligt skickliga spelare för att få till kreativt spel, och vi har inte alltid dessa i SHL.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Norrlandstoken fre jul 14, 2017 9:20 am

Men finnarna kör ju på små rinkar. Skulle ju bli en annan typ av hockey som jag tror kan tilltala väldigt många. Unga spelare skulle ju skolas in i NHL kostymen direkt vilket inte är något man helst önskar, men fallet är ju att NHL drar vilket som.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Puckad fre jul 14, 2017 9:36 am

Norrlandstoken skrev:Varför kör vi på stora rinkar i SHL och inte små som i NHL och i SM liiga
Inte ett svar , men killen är ändå rätt kunnig Smile
https://youtu.be/z4U3AqaM6xI?t=845

http://www.tsn.ca/burke-on-a-mission-to-increase-size-of-nhl-ice-surfaces-1.425938
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11106
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Bamsefar fre jul 14, 2017 9:47 am

Finland har väl ngt mellanting mellan SHL o NHL , personligen tror jag att det skulle bli oerhört tråkigt spel med små rinkar i SHL, konstruktiv spel bestraffas lättare på små rinkar o har man då kanske inte den individuella skickligheten på högsta nivån så blir det betydligt mer NJD rattrap än offensiv , anfallsglad hockey.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Old Brooklyn fre jul 14, 2017 10:57 am

Norrlandstoken skrev:Men finnarna kör ju på små rinkar. Skulle ju bli en annan typ av hockey som jag tror kan tilltala väldigt många. Unga spelare skulle ju skolas in i NHL kostymen direkt vilket inte är något man helst önskar, men fallet är ju att NHL drar vilket som.
Samtidigt verkar det som att fler svenskar än någonsin tar plats, och stor plats, i NHL. Ser inga signaler om att finnarna skulle ha det lättare på grund av deras mindre rinkar.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Tony Moore fre jul 14, 2017 1:20 pm

Många transatlanter som kommer till större rinkar i Europa får ju glädjefnatt. Jag tror oxå på att behålla våra mått, bra initiativ var att göra ytterzonerna större så det blir "lättare" för anfallande lag att skapa målchanser, och tvärtom jobbigare för försvarande lag.
Kanske vi skulle göra ytterzonerna ännu större, för vem faan behöver mittzon!?

Se till att domarna aldrig får tumma på att ta ut för spelförstörande moment som hakning, interference mm. Vi ska se till att det lönar sej att spela snabb, anfallsglad och målrik hockey så fylls arenorna igen. Detta borde SHL och SIF jobba mycket hårdare med, dom sitter på nycklarna för att det ska lyckas.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7659
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Micke80 fre jul 14, 2017 4:13 pm

Tony Moore skrev:Många transatlanter som kommer till större rinkar i Europa får ju glädjefnatt. Jag tror oxå på att behålla våra mått, bra initiativ var att göra ytterzonerna större så det blir "lättare" för anfallande lag att skapa målchanser, och tvärtom jobbigare för försvarande lag.
Kanske vi skulle göra ytterzonerna ännu större, för vem faan behöver mittzon!?

Se till att domarna aldrig får tumma på att ta ut för spelförstörande moment som hakning, interference mm. Vi ska se till att det lönar sej att spela snabb, anfallsglad och målrik hockey så fylls arenorna igen. Detta borde SHL och SIF jobba mycket hårdare med, dom sitter på nycklarna för att det ska lyckas.

Tror faktiskt att avsaknaden av de där spelförstörande momenten du nämner är en stor anledning till att vi har så stora problem med hjärnskakningar idag. Förr fick man använda fler knep för att bromsa motståndarna vilket gjorde att de här enorma krafterna i tacklingarna var mer sällsynta. Nu när man inte får bromsa motståndarna på samma sätt blir det ibland så stora krafter att kropparna inte tål det, även om tacklingen i sig var korrekt.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Puckad fre jul 14, 2017 4:15 pm

+1 på det.
Tyvärr.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11106
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Hankburger lör jul 15, 2017 3:52 pm

Micke80 skrev:
Tony Moore skrev:Många transatlanter som kommer till större rinkar i Europa får ju glädjefnatt. Jag tror oxå på att behålla våra mått, bra initiativ var att göra ytterzonerna större så det blir "lättare" för anfallande lag att skapa målchanser, och tvärtom jobbigare för försvarande lag.
Kanske vi skulle göra ytterzonerna ännu större, för vem faan behöver mittzon!?

Se till att domarna aldrig får tumma på att ta ut för spelförstörande moment som hakning, interference mm. Vi ska se till att det lönar sej att spela snabb, anfallsglad och målrik hockey så fylls arenorna igen. Detta borde SHL och SIF jobba mycket hårdare med, dom sitter på nycklarna för att det ska lyckas.

Tror faktiskt att avsaknaden av de där spelförstörande momenten du nämner är en stor anledning till att vi har så stora problem med hjärnskakningar idag. Förr fick man använda fler knep för att bromsa motståndarna vilket gjorde att de här enorma krafterna i tacklingarna var mer sällsynta. Nu när man inte får bromsa motståndarna på samma sätt blir det ibland så stora krafter att kropparna inte tål det, även om tacklingen i sig var korrekt.

Det där skulle jag vilja syna ändå. Hjärnskakningarna i ishockey har alltid varit förekommande och de verkar inte direkt vara högre nu än på 90-talet.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Tigerman lör jul 15, 2017 4:30 pm

Hankburger skrev:
Micke80 skrev:
Tony Moore skrev:Många transatlanter som kommer till större rinkar i Europa får ju glädjefnatt. Jag tror oxå på att behålla våra mått, bra initiativ var att göra ytterzonerna större så det blir "lättare" för anfallande lag att skapa målchanser, och tvärtom jobbigare för försvarande lag.
Kanske vi skulle göra ytterzonerna ännu större, för vem faan behöver mittzon!?

Se till att domarna aldrig får tumma på att ta ut för spelförstörande moment som hakning, interference mm. Vi ska se till att det lönar sej att spela snabb, anfallsglad och målrik hockey så fylls arenorna igen. Detta borde SHL och SIF jobba mycket hårdare med, dom sitter på nycklarna för att det ska lyckas.

Tror faktiskt att avsaknaden av de där spelförstörande momenten du nämner är en stor anledning till att vi har så stora problem med hjärnskakningar idag. Förr fick man använda fler knep för att bromsa motståndarna vilket gjorde att de här enorma krafterna i tacklingarna var mer sällsynta. Nu när man inte får bromsa motståndarna på samma sätt blir det ibland så stora krafter att kropparna inte tål det, även om tacklingen i sig var korrekt.

Det där skulle jag vilja syna ändå. Hjärnskakningarna i ishockey har alltid varit förekommande och de verkar inte direkt vara högre nu än på 90-talet.
Den största skillnaden är nog att man har bättre koll på hjärnskakningar nu än förr i tiden. Läkarvetenskapen har gått framåt även på detta område.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Ferros lör jul 15, 2017 4:33 pm

Tigerman skrev:
Hankburger skrev:
Micke80 skrev:
Tony Moore skrev:Många transatlanter som kommer till större rinkar i Europa får ju glädjefnatt. Jag tror oxå på att behålla våra mått, bra initiativ var att göra ytterzonerna större så det blir "lättare" för anfallande lag att skapa målchanser, och tvärtom jobbigare för försvarande lag.
Kanske vi skulle göra ytterzonerna ännu större, för vem faan behöver mittzon!?

Se till att domarna aldrig får tumma på att ta ut för spelförstörande moment som hakning, interference mm. Vi ska se till att det lönar sej att spela snabb, anfallsglad och målrik hockey så fylls arenorna igen. Detta borde SHL och SIF jobba mycket hårdare med, dom sitter på nycklarna för att det ska lyckas.

Tror faktiskt att avsaknaden av de där spelförstörande momenten du nämner är en stor anledning till att vi har så stora problem med hjärnskakningar idag. Förr fick man använda fler knep för att bromsa motståndarna vilket gjorde att de här enorma krafterna i tacklingarna var mer sällsynta. Nu när man inte får bromsa motståndarna på samma sätt blir det ibland så stora krafter att kropparna inte tål det, även om tacklingen i sig var korrekt.

Det där skulle jag vilja syna ändå. Hjärnskakningarna i ishockey har alltid varit förekommande och de verkar inte direkt vara högre nu än på 90-talet.
Den största skillnaden är nog att man har bättre koll på hjärnskakningar nu än förr i tiden. Läkarvetenskapen har gått framåt även på detta område.

Kulturen kring hjärnskakningar har kraftigt förändrats de senaste ~5åren, till det bättre. Går man tillbaka så lite som 10-15 år i tiden så såg man på hjärnskakningar på ett helt annat sätt inom ishockeyn, går man tillbaka ännu lite mer så blir det ännu värre. Ser man till hur rå ishockeyn varit, kontra hur den är idag, så har jag svårt att tänka mig att det är fler hjärnskakningar nu än tidigare, snarare tvärtom. Men däremot så uppmärksammas mer idag än vad de någonsin gjort tidigare.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Micke80 sön jul 16, 2017 5:36 am

Hankburger skrev:
Micke80 skrev:
Tony Moore skrev:Många transatlanter som kommer till större rinkar i Europa får ju glädjefnatt. Jag tror oxå på att behålla våra mått, bra initiativ var att göra ytterzonerna större så det blir "lättare" för anfallande lag att skapa målchanser, och tvärtom jobbigare för försvarande lag.
Kanske vi skulle göra ytterzonerna ännu större, för vem faan behöver mittzon!?

Se till att domarna aldrig får tumma på att ta ut för spelförstörande moment som hakning, interference mm. Vi ska se till att det lönar sej att spela snabb, anfallsglad och målrik hockey så fylls arenorna igen. Detta borde SHL och SIF jobba mycket hårdare med, dom sitter på nycklarna för att det ska lyckas.

Tror faktiskt att avsaknaden av de där spelförstörande momenten du nämner är en stor anledning till att vi har så stora problem med hjärnskakningar idag. Förr fick man använda fler knep för att bromsa motståndarna vilket gjorde att de här enorma krafterna i tacklingarna var mer sällsynta. Nu när man inte får bromsa motståndarna på samma sätt blir det ibland så stora krafter att kropparna inte tål det, även om tacklingen i sig var korrekt.

Det där skulle jag vilja syna ändå. Hjärnskakningarna i ishockey har alltid varit förekommande och de verkar inte direkt vara högre nu än på 90-talet.

Syna det gärna och återkom om du hittar nått som motsäger att hjärnskakningarna har ökat de senaste +/- 15 åren, bortsett från de senaste 2 åren då de gått ner efter att ligan börjat stänga av fler spelare.
Att sedan synen på hjärnskakningar också har förändrats säger jag ingenting om, vetenskapen och läkarkunskapen går så kalrt framåt.

Att sedan tro att farten inte har nått med saken att göra tycker jag personligen låter lite underligt. Ju högre fart, desto större kraft och ju större kraft desto större påfrestning på kroppen.

Sen kommer ju lite andra faktorer också in så som de hårdare plexiglasen lagen satte in för et gäng år sedan men som nu är borta, samt de hårdare axel- och armbågsskydden som skyddar tacklaren mer men skadar motståndaren mer än de som fanns förr.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Redbear tor aug 10, 2017 7:54 am

Lite regelförändringar, bland annat.. .

"Nivån för att en målvakt skall anses vara ”störd” i samband med ett målskott höjs. Dessutom kommer det vara domaren som har det slutliga beslutet, inte situationsrummet som tidigare. Detaljer kring detta fastställs i dagarna och i samband SHL:s klubbturné. Vi har diskuterat detta under våren och dessa förändringar sker i samråd med klubbarna."

http://www.shl.se/artikel/mor6aj662-403dd/shl-testar-varning-och-spark-vid-tekningar
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6711
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Urken tor aug 10, 2017 8:25 am

Hoppas dom slutar ringa på allt. Så vi kan klaga på att domarna är partiska och inte använder de instrument som finns Wink
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Bamsefar tor aug 10, 2017 8:54 am

q
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Tigerman tor aug 10, 2017 4:33 pm

Redbear skrev:Lite regelförändringar, bland annat.. .

"Nivån för att en målvakt skall anses vara ”störd” i samband med ett målskott höjs. Dessutom kommer det vara domaren som har det slutliga beslutet, inte situationsrummet som tidigare. Detaljer kring detta fastställs i dagarna och i samband SHL:s klubbturné. Vi har diskuterat detta under våren och dessa förändringar sker i samråd med klubbarna."

http://www.shl.se/artikel/mor6aj662-403dd/shl-testar-varning-och-spark-vid-tekningar
Tack och lov!

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av JuniorX tor aug 10, 2017 8:01 pm

Redbear skrev:Lite regelförändringar, bland annat.. .

"Nivån för att en målvakt skall anses vara ”störd” i samband med ett målskott höjs. Dessutom kommer det vara domaren som har det slutliga beslutet, inte situationsrummet som tidigare. Detaljer kring detta fastställs i dagarna och i samband SHL:s klubbturné. Vi har diskuterat detta under våren och dessa förändringar sker i samråd med klubbarna."

http://www.shl.se/artikel/mor6aj662-403dd/shl-testar-varning-och-spark-vid-tekningar

Äntligen!

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Puckad tor aug 10, 2017 8:22 pm

Oväntat med varning och andra-serve.
Tekare som alltid ligger på gränsen, som Grana, kan få spendera en del tid i utvisningsbåset.

Dessutom kan man inte fuska till sig lika mycket vila vid icing.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11106
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Old Brooklyn fre aug 11, 2017 7:35 am

Allt som minskar situationsrummets inblandande och/eller befogenheter är bra. Nu önskar jag bara se samma sak med disciplinnämnden.

Tanken med båda dessa instanser är bra, och kanske i långa loppet helt nödvändig, men de har gång på gång visat sin inkompetens allt för tydligt.

Börja om helt med dessa två och se för guds skull till att skilja dem åt från Cmores studio.

Skulle vara intressant att se lite repotage om HUR dessa nya tolkningar implementeras hos domarna och situationsrummet. Vi har ju sett tidigare hur regeländringar som skulle leda till fler mål och enklare bedömningar på isen resulterat i det totalt motsatta.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av lhffan fre aug 11, 2017 1:14 pm

Jag skulle gärna se en skarpare gräns på vad som är "störd".
Minska målområdet som är runt målburen till det som är absolut nödvändigt och förbjud samtidigt ytterspelare vara i den zonen. Målområdet är i dagsläget alldeles för stort. Ifall det skulle vara målburen + 10 cm i sidled åt vardera håll och ungefär 60 cm djup (En halvering mot idag). Så blir målvaktens arbete svårare. Samtidigt som ytterspelare inte får vara i det området öht ...

lhffan

Antal inlägg : 143
Join date : 15-03-07

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av hokkzorz lör aug 12, 2017 6:23 pm

Skulle vara guld om dom kunde börja dömma utvisning på målvakter som söker kontakt medvetet för att sen kasta sig som en döende svan. 2 + 10. så skulle det bli slut på det fjanteriet som satts i system av ett antal målvakter i SHL.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Pajala sön aug 13, 2017 12:42 am

hokkzorz skrev:Skulle vara guld om dom kunde börja dömma utvisning på målvakter som söker kontakt medvetet för att sen kasta sig som en döende svan. 2 + 10. så skulle det bli slut på det fjanteriet som satts i system av ett antal målvakter i SHL.

Menar du att målvakten ska sitta av det personligen? Vad är annars vitsen med att en utespelare ska sitta 10 minuter i båset eftersom målvakten fortsätter spela, ett mycket konstigt förslag från din sida.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18152
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av JuniorX sön aug 13, 2017 3:14 pm

Pajala skrev:
hokkzorz skrev:Skulle vara guld om dom kunde börja dömma utvisning på målvakter som söker kontakt medvetet för att sen kasta sig som en döende svan. 2 + 10. så skulle det bli slut på det fjanteriet som satts i system av ett antal målvakter i SHL.

Menar du att målvakten ska sitta av det personligen?  Vad är annars vitsen med att en utespelare ska sitta 10 minuter  i båset eftersom målvakten fortsätter spela, ett mycket konstigt förslag från din sida.

Lite skojigt blir det ju, in med andrakeepern under tiden. Han borde åtminstone inte filma då. Om det inte är Hudacek...

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av hokkzorz mån aug 14, 2017 6:30 am

med 2 + 10 menar jag att keepern skall sitta av, det är ett personligt straff. Då lär det bli slut på skiten.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Old Brooklyn mån aug 14, 2017 7:00 am

Det verkar sitta i ryggmärgen hos domarna att så långt det bara går undivka att blåsa för filmning. Nästan alla fall har väl varit spelare som i efterhand. Domarna måste jobba bort detta motstånd och börja ta ut filmare från isen.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Puckad mån aug 14, 2017 7:14 am

Eller skippa böterna och stänga av en match. Då kan man bedöma otyget i efterhand.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11106
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Puckad fre jul 09, 2021 5:51 pm

https://www.shl.se/article/oc9uakqtl-403dd/regelandringar-till-shl-2021-2022

Låt den fria debatten starta.

Hitte-Joel kommer alltid teka på vänster sida om han kan välja.

Djurgårdens mål mot Leksand blev unikt.

MV får inte blockera om ingen pressar. Ska bli kul att se om något lag väljer att systematiskt markera man-man på försvarande lag, för att hindra blockering och göra det omöjligt att passa pucken till någon.

Många straff är enligt domarens omdöme, är alla nöjda med domarnas omdömen ... ?
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11106
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Jojjan lör jul 10, 2021 8:04 am

Herregud... jag blir fan snurrig i huvudet av alla regeländringar inför varje säsong.
Tkr då inte att en målvakt skall kunna utvisas för blockering bara för att det inte finns bra utspels-alternativ.
Gillar inte!

Jojjan

Antal inlägg : 316
Join date : 19-03-09

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Jonken lör jul 10, 2021 9:47 am

Jo; jäklar. Det var onekligen en hel del att lära sig.
Att lagen ska ställa upp till första nedsläpp med sin anmälda första femma -utan att få utvisning; är ju kul. Undra om Bulans, Stridhs och Kyrös -startfemma kommer att se lika ut i hemma matcherna -som borta matcherna? Ganska kul och skicka en signal redan innan match till motståndarna:

Shinnimin - Tyrväinen - Rask
Engsund - Själin

affraid cheers
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6806
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

LulefanGBG likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Tigerman lör dec 04, 2021 11:24 pm

Jag fattar inte för fem öre varför man införde restriktionsområdet för målisarna även här (och inom IIHF), när det sedan några år diskuterats inom NHL att man ska ta bort dem igen?

Jag vet att syftet med dem är att man ska hindra målvakten från att agera back och därmed ge större möjlighet för det offensiva laget att vinna forechecks, men å andra sidan tar det bort mycket av möjligheten för målvakten att starta en kontring, och resultatmässigt går det på ett ut.

Hittills i SHL är snittet 2,8 mål/match och lag, förra säsongen hamnade det på 2,78 så skillnaden är i praktiken noll och intet gällande målproduktion. Däremot gör målvakterna hittills ca 30% färre poäng så det är ju rätt uppenbart att de fått det svårare att komma med i protokollet. För mig som är målvaktsnörd betyder det bara att spelet blir tråkigare, och en sån som Myllys hade nog varit vansinnig. Dessutom tvingas domarna ta urfåniga utvisningar för att målisen hamnar någon centimeter på fel sida om ett streck, två minuter som alltså är lika mycket värt som en potentiellt karriärdödande bentackling om den tar bara en gnutta fel.

Kort sagt är regeln idiotisk.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Bamsefar and LulefanGBG like this post

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av LulefanGBG sön dec 05, 2021 9:57 am

Tigerman skrev:Jag fattar inte för fem öre varför man införde restriktionsområdet för målisarna även här (och inom IIHF), när det sedan några år diskuterats inom NHL att man ska ta bort dem igen?

Jag vet att syftet med dem är att man ska hindra målvakten från att agera back och därmed ge större möjlighet för det offensiva laget att vinna forechecks, men å andra sidan tar det bort mycket av möjligheten för målvakten att starta en kontring, och resultatmässigt går det på ett ut.

Hittills i SHL är snittet 2,8 mål/match och lag, förra säsongen hamnade det på 2,78 så skillnaden är i praktiken noll och intet gällande målproduktion. Däremot gör målvakterna hittills ca 30% färre poäng så det är ju rätt uppenbart att de fått det svårare att komma med i protokollet. För mig som är målvaktsnörd betyder det bara att spelet blir tråkigare, och en sån som Myllys hade nog varit vansinnig. Dessutom tvingas domarna ta urfåniga utvisningar för att målisen hamnar någon centimeter på fel sida om ett streck, två minuter som alltså är lika mycket värt som en potentiellt karriärdödande bentackling om den tar bara en gnutta fel.

Kort sagt är regeln idiotisk.
Håller med 💯,%

Helt idiotiskt motivering att det skulle gynna det offensiva spelet. Dels omställningarna för målvakten kan stoppa pucken och vända spelet som du säger och dels är det ju så att ju längre ut målvakten är från målet, desto större risk tar han ju.

Man har nästan inte sett några situationer i år där målvakten är för långt ut och gör bort sig. Brukar ju alltid bli ett gäng sådana mål varje säsong.

Man borde premiera målvakternas spel med klubban också.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Puckad sön dec 05, 2021 2:07 pm

Dock är detta samma regler som i NHL om jag har fattat rätt.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11106
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Tigerman sön dec 05, 2021 3:48 pm

Puckad skrev:Dock är detta samma regler som i NHL om jag har fattat rätt.
Ja, NHL har haft den sedan ca 2005. "Brodeur-regeln" allmänt kallad. Men som sagt har det i flera år diskuterats rätt vitt och brett där borta om inte regeln faktiskt gör spelet mer defensivt istället för tvärtom, och att man kanske bör ta bort den. Så det verkar rätt korkat att IIHF väljer att ta in den nu efter över 15 år av inte särskilt övertygande erfarenheter.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Snikne Ville fre sep 30, 2022 11:13 am

Jag tycker det är helt rätt att man fokar på detta. Det räcker nu. Alla 3 situationer som nu är aktuella är solklara fall för granskning. Sen kommer det såklart att slå fel nån gång o jag hoppas att man lägger ribban hyfsat högt ändå.
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/domarbasens-svar-om-de-okade-forstarkningarna-vi-har-sett-det-tydligt/
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6381
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Bamsefar fre sep 30, 2022 11:26 am

Snikne Ville skrev:Jag tycker det är helt rätt att man fokar på detta. Det räcker nu. Alla 3 situationer som nu är aktuella är solklara fall för granskning.  Sen kommer det såklart att slå fel nån gång o jag hoppas att man lägger ribban hyfsat högt ändå.
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/domarbasens-svar-om-de-okade-forstarkningarna-vi-har-sett-det-tydligt/

Bra att man tar i det, undrar bara varför Rödin är fredad 😒, sen kanske thorsbrink vill fundera över behovet av att förstärka situationerna , 🤔
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av NallePhu fre sep 30, 2022 12:27 pm

Bamsefar skrev:
Snikne Ville skrev:Jag tycker det är helt rätt att man fokar på detta. Det räcker nu. Alla 3 situationer som nu är aktuella är solklara fall för granskning.  Sen kommer det såklart att slå fel nån gång o jag hoppas att man lägger ribban hyfsat högt ändå.
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/domarbasens-svar-om-de-okade-forstarkningarna-vi-har-sett-det-tydligt/

Bra att man tar i det, undrar bara varför Rödin är fredad 😒, sen kanske thorsbrink vill fundera över behovet av att förstärka situationerna , 🤔
Finns nog andra också som borde ha hårdare ögon på sig men det kommer väl gå några matcher till sedan har man glömt bort visst fan vi skulle vara hårdare på filmningar!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18202
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Tony Moore mån apr 01, 2024 3:32 pm

En regelfundering, vid några tillfällen under säsongen har domarna dömt avsiktlig offside men bara flyttat tekningen till utanför den blå linjen i det felande lagets zon, istf nere i deras zon. Varför?

Från regelboken:
83.7 AVSIKTLIG OFFSIDE
En avsiktlig offside är en offside som görs i syfte att skapa ett spelstopp, oavsett anledning och oavsett om det föreligger ett numerärt underläge. Om det, enligt linjedomarens bedömning, föreligger en avsiktlig offside, ska efterföljande nedsläpp ske i felande lags försvarszon.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7659
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Lars158 mån apr 01, 2024 8:40 pm

Tony Moore skrev:En regelfundering, vid några tillfällen under säsongen har domarna dömt avsiktlig offside men bara flyttat tekningen till utanför den blå linjen i det felande lagets zon, istf nere i deras zon. Varför?

Från regelboken:
83.7 AVSIKTLIG OFFSIDE
En avsiktlig offside är en offside som görs i syfte att skapa ett spelstopp, oavsett anledning och oavsett om det föreligger ett numerärt underläge. Om det, enligt linjedomarens bedömning, föreligger en avsiktlig offside, ska efterföljande nedsläpp ske i felande lags försvarszon.
Hmm
Hur vet du att det var avsiktlig i fallen?

Lars158

Antal inlägg : 9720
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 4 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet