Regelförändringar

+36
lhffan
Hankburger
Monco
Norrlandstoken
Pajala
Ferros
icemask
JuniorX
Puckad
Norlin
Simon90
CKa
Diktatorn
hokkzorz
Donowitz
FruktHamster
Kallepedal
Rönken
Micke80
Snikne Ville
Redbear
Bamsefar
Old Brooklyn
Salle
Slapshot
Ivanhoe
LulefanGBG
Lars158
Johan__
Tigerman
Urken
Zeb Macahan
MickkeJ
Tony Moore
Beast.
Dave Rock
40 posters

Sida 3 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Rönken tis 17 jun 2014, 15:43

Micke80 skrev:
Rönken skrev:
Redbear skrev:Klart med "war-room" inför 2014/2015. Hoppas det kommer att fungera bra.

http://www.shl.se/artikel/55793/

Se nu f-n till att börja veva ut alla vinklar i  tv också.

Eller ännu hellre veva ut bilderna i arenorna på jumbotronen så att de på plats får ut nått som vi på tv inte får. Men ett bra drag, både med monitorn i sekretariatet och att flytta ut måldomaren till ett centralt kontor samt att de som jobbar där även tittar på de fula sakerna som försiggår. Riktigt bra drag som sagt, sen är det bara att hoppas att det blir bättre också.

Jag tänkte väl att man köra som idag där man spelar upp olika vinklar, alltså både i tv och på plats i arenan. Även om jag kanske uttryckte mig slarvigt.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Micke80 tis 17 jun 2014, 19:00

Rönken skrev:
Micke80 skrev:
Rönken skrev:
Redbear skrev:Klart med "war-room" inför 2014/2015. Hoppas det kommer att fungera bra.

http://www.shl.se/artikel/55793/

Se nu f-n till att börja veva ut alla vinklar i  tv också.

Eller ännu hellre veva ut bilderna i arenorna på jumbotronen så att de på plats får ut nått som vi på tv inte får. Men ett bra drag, både med monitorn i sekretariatet och att flytta ut måldomaren till ett centralt kontor samt att de som jobbar där även tittar på de fula sakerna som försiggår. Riktigt bra drag som sagt, sen är det bara att hoppas att det blir bättre också.

Jag tänkte väl att man köra som idag där man spelar upp olika vinklar, alltså både i tv och på plats i arenan. Även om jag kanske uttryckte mig slarvigt.

Jo det ena behöver ju inte utesluta det andra. Däremot tycker jag att ligan ska fundera på hur man gör för att få mer folk till arenorna. Som det är nu så väljer ju fler och fler (jag är en av dem) att av en eller annan anledning se matcherna hemma. Det kostar lika mycket för en säsong men man får både matcherna hemma och borta. Klubbarna får ju pengar från cmore för detta men kan dom ändå få folk till hallarna också så blir det än mer plus.
Där är ju frågan om man kan locka med lite extra för att få tillbak soffpotatisar som mig? Då skulle ju faktiskt ett av alternativen vara att låta dem i arenan se i jumbotronen och sen är det upp till kameramannen om han/hon vill filma dit och vilken kvalite det i såna fall blir.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av LulefanGBG tis 17 jun 2014, 19:26

War room införs fr.o.m. nästa säsong:

http://www.shl.se/artikel/55793/

Ooops! Sorry Redbear... fattar inte hur jag kunde missa att du redan postat detta.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Redbear tis 17 jun 2014, 19:30

LulefanGBG skrev:War room införs fr.o.m. nästa säsong:

http://www.shl.se/artikel/55793/

Ooops! Sorry Redbear... fattar inte hur jag kunde missa att du redan postat detta.

Haha, sånt som händer Smile
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6711
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Tigerman tis 17 jun 2014, 21:51

Micke80 skrev:
Rönken skrev:
Micke80 skrev:
Rönken skrev:
Redbear skrev:Klart med "war-room" inför 2014/2015. Hoppas det kommer att fungera bra.

http://www.shl.se/artikel/55793/

Se nu f-n till att börja veva ut alla vinklar i  tv också.

Eller ännu hellre veva ut bilderna i arenorna på jumbotronen så att de på plats får ut nått som vi på tv inte får. Men ett bra drag, både med monitorn i sekretariatet och att flytta ut måldomaren till ett centralt kontor samt att de som jobbar där även tittar på de fula sakerna som försiggår. Riktigt bra drag som sagt, sen är det bara att hoppas att det blir bättre också.

Jag tänkte väl att man köra som idag där man spelar upp olika vinklar, alltså både i tv och på plats i arenan. Även om jag kanske uttryckte mig slarvigt.

Jo det ena behöver ju inte utesluta det andra. Däremot tycker jag att ligan ska fundera på hur man gör för att få mer folk till arenorna. Som det är nu så väljer ju fler och fler (jag är en av dem) att av en eller annan anledning se matcherna hemma. Det kostar lika mycket för en säsong men man får både matcherna hemma och borta. Klubbarna får ju pengar från cmore för detta men kan dom ändå få folk till hallarna också så blir det än mer plus.
Där är ju frågan om man kan locka med lite extra för att få tillbak soffpotatisar som mig? Då skulle ju faktiskt ett av alternativen vara att låta dem i arenan se i jumbotronen och sen är det upp till kameramannen om han/hon vill filma dit och vilken kvalite det i såna fall blir.
Jumbotronens huvudsyfte idag verkar vara att veva ut reklam till besökarna, och tyvärr tror jag att det är så det kommer att förbli. Man tänker för kortsiktigt, hellre 50 000 spänn extra av Onico nu istället för att få 10 extra pers på varje match (och på sikt BÅDE högre reklamintäkter OCH arenaintäkter) tack vare en bättre arenaupplevelse.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av hokkzorz ons 18 jun 2014, 06:33

Bilder i all ära men ibland fattar man ju inte vad det är dom kollar i videogranskningen, skulle vara bra om dom kunde tala om varför videogranskning har begärts. Oftast är det ju solklart men det har varit vissa ggr och så får man inget besked och blir bara irriterat.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty rerer

Inlägg av hokkzorz tis 24 jun 2014, 07:52

Jonken skrev:
Och med nya icing -regeln i SHL kommer det inte att bli någon lek för motståndare att skotta bort dump puckar från den egna zonen. För det kommer garanterat smälla i kortplanket.

Hur tänkte du nu? Just genom den nya regeln så kommer det aldrig smälla i kortsargen på dumppuckar. Att det kommer smälla vid vanliga nedlägg kan jag hålla med om, men ser inte hur den nya icing regeln skulle påverka detta.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Slapshot tis 24 jun 2014, 11:08

Då bägge lagen kommer jaga puckar dumpade från den andra änden kommer det ju givetvis att smälla mer än med tidigare icing. Det säger ju sig själv.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av hokkzorz tis 24 jun 2014, 15:20

Slapshot skrev:Då bägge lagen kommer jaga puckar dumpade från den andra änden kommer det ju givetvis att smälla mer än med tidigare icing. Det säger ju sig själv.

Domarna blåser ju av om försvarande spelaren är före till den tänkta linjen mellan tekningspunkterna (förutsatt att pucken spelades innan röda linjen) är anfallande spelaren före till den "tänkta" linjen så blir det wash out.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Slapshot tis 24 jun 2014, 15:22

Jo men ur blir det om bägge spelarna är ungefär jämsides efter pucken? Blåser dom ändå av? Det känns som att det kommer tacklas mer i alla fall vilket jag tycker är bra.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Snikne Ville tis 24 jun 2014, 15:38

En regel vars syfte är att begränsa våldsamma tacklingar när man jagar puck mot kortplanket kan omöjligt innebära mer tacklingar.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6379
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Slapshot tis 24 jun 2014, 16:53

Lol.

Med den gamla icingregeln var det ju helt omöjligt att tacklas eller bli tacklad då spelaren jagar puck eftersom att domaren blåste av redan innan pucken passerat förlängda mållinjen. Men nu kanske anfallande spelare är före försvarsspelare in i kortplanket, dvs domaren blåser ej av spelet, dvs jagande försvarare har möjlighet att mosa anfallaren in i kortplanket. Hur kan det innebära färre tacklingar än tidigare i SHL? I NHL är det ju helt uppenbart färre farliga situationer eftersom det där aldrig blåstes av innan försvaren rörde pucken tidigare. Men i SHL är det ju helt nytt från att aldrig nånsin tidigare varit sådana situationer till att nu finnas möjlighet till lite kroppskontakt i samband med icing. Färre farliga situationer i NHL, ja helt klart. Färre tacklingar i SHL i samband med icing, absolut inte.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Diktatorn tis 24 jun 2014, 17:16

Klart att det blir mer tacklingar nu än om de bara hade blåst av för icing, sedan blir det domarens uppgift att blåsa ifall situationerna ser ut att gå åt helvete (?) Tror dock regeln kommer hjälpa lirare som är sabba på grillorna snarare än sargmosarna.
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 607
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av LulefanGBG tis 24 jun 2014, 19:08

Det blir fler tacklingar om forwards bara lär sig att man kan vinna fast pucken i anfallszon genom att hinna före försvarande spelaren över den där linjen och på så vis upphäva icingen. Försvaren som då är på efterkälken och inte längre har någon icing till sin fördel att hoppas på kommer givetvis att försöka tackla den anfallande spelaren som hann först till pucken, (och därigenom är tacklingsbar), eller 'nagla fast' honom i sargen för att förhindra att han kan spela pucken till en lagkamrat.

Det där händer i NHL hela tiden.

Det kan ju omöjligt bli färre tacklingar vid icingsituationerna med de nya reglerna i varje fall. Förr blev det ju icing varje gång, nu blir det race om pucken istället så länge de förutsättningar som beskrivits i regeländringarna infaller. Dvs. med linjer och vem som är först över osv.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Slapshot tis 24 jun 2014, 19:48

Helt riktigt LulefanGBG.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av CKa ons 25 jun 2014, 11:18

Hur det kommer att ha någon större inverkan på Luleås tunga forwardsuppsättning är väl dock ruggigt oklart? De situationer som kommer uppstå är väl snarare fördelaktiga för tunga tacklingsvilliga backar som jagar hemåt? Och på den punkten är ju Luleå långt ifrån stora och starka.

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av LulefanGBG ons 25 jun 2014, 11:23

CKa skrev:Hur det kommer att ha någon större inverkan på Luleås tunga forwardsuppsättning är väl dock ruggigt ollart? De situationer som kommer uppstå är väl snarare fördelaktiga för tunga tacklingsvilliga backar som jagar hemåt? Och på den punkten är ju Luleå långt ifrån stora och starka.
Sant, men påfallande ofta är det det lag med stora och tunga forwards som klarar av att ta sig ur kampsituationerna vid sargerna i offensiv zon med pucken i behåll också. Givet att de stora och tunga forwardsen inte är för långsamma då så att säga.

Tror våra backar kommer att missgynnas av regeln, men jag tror att våra forwards kommer att gynnas av den som det ser ut nu.

Kan såklart ha fel, men det blir spännande att se hur som helst.

Nu blir fart och tyngd än viktigare med de nya reglerna. Det gäller att ha en bra balans mellan de båda ingredienserna.

EDIT: Känns som om att åtminstone Granstrnström, Petrell, Bryggman och Sylvegård kommer att gilla den nya icing-regeln. Kanske Ledin och Abbotts också. Borde passa deras spelstil.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Micke80 ons 25 jun 2014, 12:04

CKa skrev:Hur det kommer att ha någon större inverkan på Luleås tunga forwardsuppsättning är väl dock ruggigt oklart? De situationer som kommer uppstå är väl snarare fördelaktiga för tunga tacklingsvilliga backar som jagar hemåt? Och på den punkten är ju Luleå långt ifrån stora och starka.

Om man är stor och stark i kroppen så är det lättare att ta emot tacklingen och dra fördel av den. Den spelaren som är först på pucken och har modet att kliva in mot sargen istället för att peta kan ta tacklingarna på ett bättre sätt. Står jag som blir tacklad med kroppen tätt mot sargen och försvarande spelare tacklar hårt kommer sargen att fjädra ut mig och i regel slutar det med att försvararen tappar balansen medan jag står stabilt. Problemet blir ju med de spelarna som inte vågar gå in mot sargen eller inte lärt sig ta emot tacklingar.
Med andra ord tror jag, med rätt tankegång från spelarna att stora forwards kan ha en fördel då de kan ta smällen. Samtidigt tror jag att en mindre back blir tvingad att styra motståndarens forward mer vilket gör att den där jättesmällen uteblir. En mindre back som försöker tackla hårt blir mest troligt överspelad rätt så effektivt av den stora forwarden, den lilla forwarden som börjar peta istället för att kliva in på pucken kommer bli borttacklad. Man kan ju så klart vrida runt det hur man vill vad gäller fördelarna eller nackdelarna men de flesta som spelar på den här nivån har ju lärt sig vilka delar av spelet som är dennes styrka och utnyttjar det.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av hokkzorz ons 25 jun 2014, 13:03

Den försvarande spelaren kommer typ aldrig hinna först till sargen eftersom det kommer till 99% redan vara avblåst då (iaf vid en icing situation). Frågan är ju snarare hur spelet kommer påverkas i övrigt. Det är ju en större risk för backarna att försöka hålla blålinjen eftersom zoonerna blir större. Jag tror man kommer se mer av dumpar och nedlägg från mittzon (alltså inte icingpuckar) alternativt att man kan komma in i zonen med fart och kunna lägga bakom ryggen till nästföljande forward. Hur som helst så är jag övertygad om att det kommer bli ett offensivare spel med mer målchanser i år än tidigare år. Flytten av målburen gör oxo att det blir mer utrymme kring kassen för att kunna göra spel där dessutom.

Pressspelet i försvarszonen som har varit så framgångsrikt kommer inte funka lika bra längre (förutsatt att anfallande lag har pucken under kontroll) det blir mycket enklare att spela sig loss ur en press och då är spelarna helt ur position.

Tycker alla regeländringar inför i år har vart bra tror det kommer innebära en roligare och offensivare hockey.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av LulefanGBG ons 25 jun 2014, 14:45

hokkzorz skrev:
Tycker alla regeländringar inför i år har vart bra tror det kommer innebära en roligare och offensivare hockey.

Instämmer!

Och kanske bäst av allt ju att man faktiskt gör något över huvud taget. Bra att man vågar prova att förändra. Visar det sig att det är något som inte fungerar så finns det ju inget som säger att man inte kan ändra tillbaka igen.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Redbear ons 25 jun 2014, 17:30

Fler regeländringar, plockat från NSD:S blogg:

* Snurrstraffar, som förbjudits enligt de nya internationella regeltolkningarna, kommer fortfarande att vara tillåtna i SHL.

– Vi tycker att det finns ett underhållningsvärde i att behålla den tidigare regeltolkningen där snurrfinten är möjlig. Grundregeln gäller dock fortfarande i straffslag där spelaren hela tiden måste röra sig framåt med pucken, så det är ingen ändring sedan tidigare för SHL, säger SHL:s domarchef Peter Andersson i ett pressmeddelande.

* Tidigare har anfallande center varit tvungen att sätta ner klubban först vid tekningar. Nu blir det tvärtom: Den center som har tekning i den egna zonen måste stoppa ner stickan i isen först.

– Förhoppningen med den här regeländringen är att fler målchanser ska tillkomma då den anfallande spelaren kan få en fördel vid tekning i anfallszon, säger Andersson.

* Det blir nu tillåtet för målvakterna att använda sig en av en plockhandske som är i ett stycke istället för två. Varför "onepiece" har varit otillåtna tidigare har att göra med svårigheterna att mäta plockhandsken.

– Delen av plockhandsken på handleden har tidigare varit delad och där har det funnits ett maxmått att förhålla sig till, säger Peter Andersson och konstaterar:

– Det skiljer ingenting storleksmässigt på handskarna och då målvakterna upplever den nyare handsken som bättre och att det är ett bättre skydd är denna förändring enbart positiv.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6711
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Rönken fre 04 jul 2014, 13:56

http://www.swehockey.se/Startsidesnyheter/Januari2014/Juli2014/Nyaregler/

"Olämpligt uppförande
Mindre straffet (2 minuter) införs för olämpligt uppförande i vissa lägen när bland annat spelare klagar på ett domslut från spelarbänken. Det drabbar alltså laget hårdare än en personlig 10 minutersutvisning."

Var helt nytt för mig faktiskt, nu står det "..klagar på ett domslut från spelarbänken" - vilka fler situationer kommer det gälla i? Kommer 10-minutaren försvinna helt på sikt eller vad är tanken?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Simon90 fre 04 jul 2014, 14:04

Ingen annan som funderat över hur den nya tekningsregeln kommer påverka lagets pp o bp? Med seriens bästa tekare (Chris Abbott) i egen zon får vi nu seriens bästa tekare i offensiv zon när reglerna ändras vilket borde skapa goda förutsättningar i powerplay  Very Happy 

Simon90

Antal inlägg : 57
Join date : 14-04-12

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Micke80 tor 17 jul 2014, 11:58


Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av LulefanGBG tor 17 jul 2014, 12:23

Haha fan vad stört det ser ut!

Skall bli jävligt spännande att se hur det här blir. Är som sagt bara positiv i nuläget. Kan knappt bärga mig tills pucken släpps!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Norlin tor 17 jul 2014, 13:23

Oj, mittzonen såg nästan obefintlig ut. Kommer bli spännande att se hur det påverkar spelet i höst.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Slapshot tor 17 jul 2014, 13:26

Vinkeln gör väl sitt men det ser ju helt klart konstigt ut. Får hoppas att spelet påverkas på ett positivt sätt bara..

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Old Brooklyn lör 30 aug 2014, 13:04

Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Redbear mån 08 sep 2014, 15:01

Lite mer info om SHL:s "war room" samt spelarnas säkerhet:

http://www.shl.se/artikel/57052/
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6711
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Micke80 sön 14 sep 2014, 11:46

http://www.hockeysverige.se/robert-pettersson/2014/09/13/video-drapliga-scenen-efter-nya-regeln/

Så underbart fånig regel. Den har jag inte hört talas om men det ser ju ut i artikeln som att den gäller här i Sverige också.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Urken sön 14 sep 2014, 11:51

Hahaha! Vem i hela världen har kommit på den regeln? Jobbigt läge om man spelar boxplay och tappar klubban. Finns inte en möjlighet att någon medspelare ska ha tiden att hämta klubban och ge dig den..
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Micke80 sön 14 sep 2014, 11:56

Urken skrev:Hahaha! Vem i hela världen har kommit på den regeln? Jobbigt läge om man spelar boxplay och tappar klubban. Finns inte en möjlighet att någon medspelare ska ha tiden att hämta klubban och ge dig den..

Sen blir det ju extra jobbigt när utespelaren glömmer av sig och skjuter iväg den till dig så att det i sin tur innebär att du måste åka en längre väg för att hämta en nya klubba från båset.
Eller när klubban ligger ivägen och den flyttas av någon, innebär det då att man inte får hämta den, utan måste ta en ny eller bli serverad klubban av kompisen

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Bamsefar sön 14 sep 2014, 12:15

Regeln finns i SHL men man ska tolka den lite "generösare". I den här situationen där spelet förlagts i moståndarens zon och det inte anses vara en fördel för laget får målvakten ta upp klubban utan att det renderar en tvåa , annars är det som i Schweiz, så fattar jag det.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Old Brooklyn sön 14 sep 2014, 12:25

Det fixar säkert till sig efter ett tag. Lite som när Renberg blev utvisad i en träningsmatch mot AIK är han lyckades skjuta en straff över både ribba och plexi. Då upptäckte man problemet och ändrade till att det bara blir utvisning i egen zon.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Lars158 ons 10 jun 2015, 17:16


Lars158

Antal inlägg : 9720
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Lars158 ons 10 jun 2015, 17:21


Lars158

Antal inlägg : 9720
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Puckad ons 10 jun 2015, 17:27

Bra! Nu skall bara domarna förstå tolkningen också. Varje gång!

Angående tidigare inlägg, om målvaktsklubban.
- Är det inte utvisning för felaktig utrustning om man håller i två klubbor samtidigt?
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11106
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Rönken ons 10 jun 2015, 17:47


Betyder detta mer rensjobb för Ilari framför Lassi kommande säsong? rabbit
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av JuniorX ons 10 jun 2015, 18:38

Det här är steg i rätt riktning. Nu frågar man sig bara, hade det blivit mål då när Ledin stod i utkanten av målområdet och sträckte in klubban framför målisen? Han hade bevisligen INTE varit innanför det nya målområdet.

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Rönken ons 10 jun 2015, 18:40

JuniorX skrev:Det här är steg i rätt riktning. Nu frågar man sig bara, hade det blivit mål då när Ledin stod i utkanten av målområdet och sträckte in klubban framför målisen? Han hade bevisligen INTE varit innanför det nya målområdet.

Haha, låt det förgångna vara det förgångna - eller vad säger man cheers

bounce
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av JuniorX ons 10 jun 2015, 18:51

Rönken skrev:
JuniorX skrev:Det här är steg i rätt riktning. Nu frågar man sig bara, hade det blivit mål då när Ledin stod i utkanten av målområdet och sträckte in klubban framför målisen? Han hade bevisligen INTE varit innanför det nya målområdet.

Haha, låt det förgångna vara det förgångna - eller vad säger man cheers

bounce

Aldrig i livet! Om det blir ett godkänt mål nästa säsong så ska HELA 2014/15 spelas om!!

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Slapshot ons 10 jun 2015, 22:24

Domarna kommer ju ändå vara totalt inkompetenta oavsett vilka regler som gäller. Där ligger ju det största problemet även om också jag tycker det här är ett steg i rätt riktning.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Micke80 tor 11 jun 2015, 20:42

Puckad skrev:Bra! Nu skall bara domarna förstå tolkningen också. Varje gång!

Angående tidigare inlägg, om målvaktsklubban.
- Är det inte utvisning för felaktig utrustning om man håller i två klubbor samtidigt?

Utespelarna får inte ta upp målvaktsspaden och ge till målvakten. Man får däremot fösa undan klubban till målvakten om man inte föser klubban mot puck eller puckförande spelare vilket då resulterar i straffslag.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Puckad tor 11 jun 2015, 21:24

Fast på videon lyfter han klubban och ger den till målvakten. ..
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11106
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Redbear fre 14 aug 2015, 14:11

Skärpta straff för tacklingar mot huvudet.

http://www.shl.se/artikel/68051/
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6711
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Urken fre 14 aug 2015, 14:31

Redbear skrev:Skärpta straff för tacklingar mot huvudet.

http://www.shl.se/artikel/68051/



Otippad bild. :-) Nåväl, bra med krafttag mot detta.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Slapshot fre 14 aug 2015, 15:14

Spelar knappast nån roll då de som dömer straffen är totalt inkompetenta och värdelösa på sitt jobb. Nu kommer väl tacklingar likt Chris klockrena tackling förra säsongen bli ännu längre avstängningar.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av icemask fre 14 aug 2015, 16:22

Slapshot skrev:Spelar knappast nån roll då de som dömer straffen är totalt inkompetenta och värdelösa på sitt jobb. Nu kommer väl tacklingar likt Chris klockrena tackling förra säsongen bli ännu längre avstängningar.
Exakt, så länge det skiljer åt hur man bedömer 2 lika tacklingar så kommer den nya regeln bara försämra !
Difiplinnämden kommer att briljera i år igen, blir intressant att se hur bedömningarna av filmning kommer skilja sig åt !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Bamsefar fre 14 aug 2015, 16:28

Det kommer väl fortfarande att handla om vem som tacklar vem i bedömningskriterier
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Rönken fre 14 aug 2015, 16:31

Hur blir det med målvideobedömningen. Läste något om att man skulle se över reglerna. Domarna ringer was room för ofta och det döms bort för många mål på petitesser.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Regelförändringar - Sida 3 Empty Sv: Regelförändringar

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet