Luleå Hockey i media 2018/2019

+38
Kagen
Jarhois
oggskar
Jonken
Donowitz
KaptenBlodskelett
Taabe
rasbiologen
kokostrollet
Lasse Proppmätt
tibet
MrA
Mr Bister
Norrlandstoken
ezz
Popup
NallePhu
amarule
ski3r
Hedanders
Dustin
Lulefan
Mange
Kapten Haddock
Blinders
GustenA
Jokerman
icemask
Hankburger
RSD555
Bamsefar
Tony Moore
Sundance Kid
Urken
Tigerman
Puckad
LHF96
Micke80
42 posters

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Micke80 mån 30 jul 2018, 16:40


Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Diktatorn tor 02 aug 2018, 18:14

Någon som har Aftonbladet plus där de tippas tabeller? Mest nyfiken om Abrahamsson är den som i vanlig ordning sätter oss högst respektive Norberg lägst!

Norberg rankar kedjor också, läser jag gärna i hockeytorka!

Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 610
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av LHF96 fre 03 aug 2018, 20:32

Experterna tippar: Så slutar SHL
Vilka vinner och vilka floppar? Det och mycket annat reder Sportbladets hockeyexperter ut i vårt tips.
HOCKEYons 01 aug 2018
Rögle är skrällgänget, Mora får kvala igen och Växjö försvarar SM-guldet.

När Sportbladets hockeyexperter blickar in i spåkulan kommer flera intressanta svar.

Växjö upprepar bedriften och vinner både grundserien och SM-guldet, spår Mats Wennerholm.
FOTO: ROBERT GRANSTRÖM/TT / TT NYHETSBYRÅN
MATS WENNERHOLM
✓ Tabellen
1) Växjö
Ganska underskattade nu efter alla spelartapp. Men truppen är fortfarande stark och jag tror på nya genombrott i vinter. Vem trodde på Elias Petterssons resa när säsongen startade i fjol? Ingen.
2) HV 71
Är revanschsugna efter fiaskot i fjol. Litet frågetecken på målvaktssidan, men backsidan är kanske bäst i hela SHL. Mycket rutin framåt och spelare som vill visa att fjolårets dipp var en tillfällighet.
3) Färjestad
En potentiell seriesegrare, som många andra av lagen i toppsegmentet. Tränarrookien Johan Pennerborn har fått bygga vidare på det han tog över i fjol. Ser välbalanserat och starkt ut rakt igenom.
4) Skellefteå
Går inte som tåget längre och utskåpade i SM-finalen mot Växjö i våras. Men fortfarande ett lag för toppen och jag ser tränaren Tommy Samuelsson som klubbens bästa värvning. Skellefteå behövde en ny röst mer än något annat.
5) Frölunda
Stabilt topplag i grundserien och inte sämre än trea de senaste fem säsongerna. Men jag tycker Frölunda tappat lite av sin göteborgsidentitet de senaste åren. Hade velat se fler goa gubbar i omklädningsrummet.
6) Djurgården
Tappade många spelare efter succén i fjol, men har också värvat bra och namnkunnigt. Stockholmarna är på övre halvan för att stanna, men jag tror inte på samma topplacering (2) som i fjol.
7) Rögle
Det blir ett rejält lyft i tabellen. De avslutade starkt i våras när bröderna Abbott tog över. Nu har de värvat klokt och spelare med Rögle-hjärta inför den här säsongen. Jag ser ingen annan väg än uppåt.
Cool Luleå
I mitt första och extremt tidiga SHL-tips var jag mer optimistisk vad gällde Luleå. Men lagbygget och nyförvärven har inte riktigt blivit som jag trodde. Däremot tror jag Robin Kovacs får ett stort genombrott i vinter.
9) Linköping
Jag tippade LHC högt i fjol och nu ser de ännu bättre ut. På papperet. Men östgötarna har alltid svårt att få ihop det. Det känns som det kan sluta hur som helst under nye tränaren Tommy Jonsson.
10) Örebro
Har som vanligt skrällpotential i en jämn, tuff och oförutsägbar serie. Jag gillar tränartrojkan med Niklas Sundblad i spetsen och det finns en växtkraft i truppen, som gör att jag inte dömer ut en bättre placering än så här.
11) Malmö
Det har blivit två raka SM-semifinaler, efter betydligt sämre placeringar i grundserien. Det kan bli så nu också, men jag ligger lågt inför seriestart. Har svårt att se att skåningarna ska ha fler lag bakom sig än så här.
12) Brynäs
Det var en ny tung grundserie i fjol. Det blev en tiondeplats, som det faktiskt blivit tre av de fyra senaste säsongerna. Och jag kan inte se att Brynäs blivit bättre än förra vintern.
13) Mora
Allt utom ett nytt kvalspel är en framgång. Tunn trupp och tufft att tappa Jacob Nilsson så sent. Han kändes som enda hoppet. Det blir en ny, kämpig säsong i trånga Jalas Arena.
14) Timrå
Första året i SHL handlar bara om att överleva för nykomlingen. Efter den fantastiska resan i hockeyallsvenskan i fjol står de inför en helt ny verklighet nu. Målvakten Niklas Svedberg får jobba för traktamentet.
✓ Bästa värvningen
– Mattias Sjögren, Rögle.
✓ Största genombrottet
– Dominik Bokk, Växjö.
✓ Största floppen
– Juhamatti Aaltonen, Skellefteå.
✓ Poängligavinnare
– Olle Liss, Rögle.
✓ Tränaren som sparkas först
– Mats Lusth i Mora.
✓ SM-guld
– Växjö.
✓ Åker ur
– Ja, Mora.

FOTO: MIKAEL FRITZON/TT / TT NYHETSBYRÅN
LINUS NORBERG
✓ Tabellen
1) Färjestad
I truppen finns både spets och bredd. Viktigt att laget fick behålla Mikael Wikstrand också. Enda frågetecknet är målvaktssidan, men kan Markus Svensson motsvara förväntningarna har Färjestad ett guldlag.
2) Växjö
Efter en segstartad säsong växlar Växjö upp i februari, efter några tunga förstärkningar i vanlig ordning, och blir tvåa.
3) Djurgården
Stockholmarna levererade över förväntan förra ­säsongen och Robert Ohlssons aggressiva hockey är inpräntad. Djurgården har värvat namnkunnigt och är i toppen för att stanna. Väldigt stark centersida.
4) Rögle
Vi har saknat en fet skräll de senaste åren, en frisk fläkt som rör om lite i tabellen. Jag tror att Rögle är en sådan. Kanske inte den spetsigaste truppen, men den är bred – och konkurrenskraftig.
5) Frölunda
Det är mycket som känns osäkert här. Backsidan? Bredden? Klubben får lita på att Ryan Lasch öser in poäng och att Chay Genoway motsvara förväntningarna – annars får Frölunda det tufft.
6) HV71
Här borde det finnas en rejäl revanschlusta. HV har ligans kanske bredaste trupp, men den riktiga spetsen saknas. Laget behöver en förstecenter om de ska upp några placeringar.
7) Skellefteå
Glansdagarna är förbi, trots en finalplats förra säsongen. Även Skellefteå saknar en förstecenter och jag är tveksam till hur länge till Joakim Lindström levererar.
Cool Brynäs
Gävlelaget har i mina ögon SHL:s, i särklass, bästa backuppsättning. Och visst kommer de vara täta i egen zon, men framåt? Nej, nej – offensiven är för uddlös.
9) Linköping
”Cluben” har snarare gått bakåt än framåt de senaste åren och jag vet inte riktigt vart laget står. Känslan är att Linköping tappat sin identitet.
10) Luleå
Det känns inte som att Luleå är bättre än i fjol. Det finns mycket talang i laget, men de kommer att få brottas extremt hårt för att ens nå slutspel.
11) Örebro
För några år sedan trodde jag på Örebro som ett framtida topplag i svensk hockey. Klubben har alla förutsättningar, så...vad har hänt? Nu känns det som att en degradering är närmare än att Örebro ska etablera sig i toppen.
12) Malmö
Ekonomiska bekymmer kommer innebära ett väldigt jobbigt år för Malmö. De tunga namnen har uteblivit när sportchef Sylvegård har värvat, och klubben får hoppas på att kontinuiteten kan vara vägvinnande.
13) Timrå
Medelpads stolthet får fokusera på att överleva. Men värvningen av Niklas Svedberg är häftig och klubben har alla förutsättningar för att hålla sig kvar. Ett lag med mycket SHL-erfarenhet, dock.
14) Mora
Dalarnas SHL-representant åkte på en käftsmäll när Jacob Nilsson lämnade och det gör forwardsuppsättningen tunn. Vem ska producera? Men bakåt ser det godkänt ut, dock.
✓ Bästa värvningen
Erik Gustafsson, Luleå.
✓ Största genombrottet
Linus Johansson, Färjestad.
✓ Största floppen
– Juhamatti Aaltonen, Skellefteå.
✓ Poängligavinnare
– Andreas Engqvist, Djurgården.
✓ Tränaren som sparkas först
– Mats Lusth, Mora.
✓ SM-guld
– HV 71.
✓ Åker ur
– Mora.

FOTO: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
HANS ABRAHAMSSON
✓ Tabellen
1) Växjö
Det lär bli bra. Igen. Åtminstone när Evertsson vässat till forwardsuppställningen.
2) Färjestad
På pappret bästa laget just nu. Men finns strukturen för att vara bäst över 52 omgångar?
3) Djurgården
Bygger vidare på fjolåret. Tydlig, enkel spelidé och bra dagliga vanor adderat med några intressanta värvningar.
4) Frölunda
Säsongen känns som ett vägskäl. Är Rönnberg-magin på väg att tyna bort?
5) Skellefteå
Får ingen puls alls av värvningarna. Har dock som klubb en struktur och en grundtrygghet som räcker en bit.
6) Luleå
Thomas Berglund är en garant för tydlig spelidé och noggrannhet. SHL-säsongen 18/19 är känslan att räcker det ganska långt.
7) HV71
Att vara ett topplag igen höll bara en säsong. En del tunga värvningar nu, ändå är jag lite skeptisk när det gäller toppstrid och guldchans.
Cool Malmö
I princip noll lyx och flärd över truppen. Dumpat det mesta av så kallad stjärnglans och har ett lag som det osar blåställ om. Tror ändå det räcker en bit.
9) Brynäs
Tja, en del tunga namn, inte minst på backsidan, men finns strukturen och den offensiva spetsen?
10) Linköping
Har känts lite vingligt under flera år. Även den här säsongen finns en del tunga namn, men fungerar helheten, inte minst i slutspel? Och hur fungerar Tommy Jonsson 2018?
11) Rögle
Förväntningarna har skruvats upp, och visst känns det spännande och fräscht med bröderna Abbott. Men det gäller att leverera också.
12) Örebro
Jag har svårt att gå igång på Örebros lagbygge. Och Sundblads ledarstil fick inget vidare fotfäste förra säsongen.
13) Mora
Kändes både trubbigt och ihåligt förra säsongen och känslan nu är något liknande.
14) Timrå
Allt annat än bottenstrid skulle förvåna stort.

✓ Bästa värvningen
Jacob Josefson, Djurgården.
✓ Största genombrottet
Nils Lundqvist, Luleå.
✓ Största floppen
Juhamatti Aaltonen, Skellefteå.
✓ Poängligavinnare
Ryan Lasch, Frölunda.
✓ Tränaren som sparkas först
Niklas Sundblad, Örebro.
✓ SM-guld
Djurgården.
✓ Åker ur
– Inget lag som det ser ut nu. Även om både Mora och Timrå känns svaga.

FOTO: STEFAN JERREVÅNG/TT / TT NYHETSBYRÅN
TOMAS ROS
✓ Tabellen
1) Frölunda
Har stommen kvar från i fjol. Revanschsugna. Stabil backsida.
2) Växjö
Bygger ihop ett nytt kanonlag. Det som saknas för att tampas om guldet värvas in under säsongen.
3) Djurgården
Kan matcha Andreas Engqvist och Jacob Josefsson som lagets två första centrar. Mums.
4) Skellefteå
Har skjutit vitt och brett på silly-marknaden och fått in Olimb och Aaltonen. Backsidan ser stabil ut.
5) Rögle
Något stort är på G i Skåne. Blandar rutinerat med ungt kött som Höglander och Sandin.
6) Färjestad
Tappat 14 spelare. Värvat oerhört intressant, men det blir tufft för tränarna att få ihop laget.
7) HV71
Var skadedrabbat i fjol och har dammsugit den svenska marknaden på det mesta. Målvaktssidan ser tunn ut.
Cool Luleå
Erik Gustafsson kommer få monster-minuter i Delfinen. Men i övrigt ser det tunt ut.
9) Örebro
Svårtippat. Boucher och Harper kan vara borta innan Karjala Tournament eller så gör de en poäng per match.
10) Linköping
Broc Little kan vinna poängligan. Kanske bästa värvningen i SHL.
11) Brynäs
Backsidan ser underbar ut. Men vem, vilka, ska göra poängen eller målen?
12) Malmö
Blir en tuff säsong för Malmö. Många tunga tapp.
13) Mora
Är inte klar med truppen. Bra med värvningen av Kevin Gagné. Annars inte så många ljusglimtar.
14) Timrå
Alltid tufft för nykomlingar. Räcker så.
✓ Bästa värvningen
Broc Little, Linköping.
✓ Största genombrottet
Tim Söderlund, Frölunda.
✓ Största floppen
Jack Connolly, Luleå.
✓ Poängligavinnare
Ryan Lasch, Frölunda.
✓ Tränaren som sparkas först
Ingen. Blir en unik säsong.
✓ SM-guld
Växjö.
✓ Åker ur
Timrå.
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3520
Join date : 12-09-20

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Puckad fre 03 aug 2018, 20:50

Ingen har Tommy Jonsson som första tränare att lämna.
Alltså sätter jag ingen större trovärdighet till tipsen... study
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11110
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Tigerman lör 04 aug 2018, 23:19

Att Wennerholm har oss så långt ner känns bra What a Face

Men hur väl genomtänkt är ett tips med Connolly som största flopp? För att han ska floppa krävs att han lyckas lika uselt som Hishon, allt annat är en förbättring från förra säsongen för oss. Håller han sig bara frisk så är det en fysikalisk omöjlighet.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Urken lör 25 aug 2018, 23:28

Har man gått ut med årets spelschema i någon kalenderfil/länk?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Micke80 sön 26 aug 2018, 06:21

Urken skrev:Har man gått ut med årets spelschema i någon kalenderfil/länk?

https://www.luleahockey.se/spelschema/SHL_2018_regular

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Urken sön 26 aug 2018, 14:39

Micke80 skrev:
Urken skrev:Har man gått ut med årets spelschema i någon kalenderfil/länk?

https://www.luleahockey.se/spelschema/SHL_2018_regular
Var laddar jag ned/följer en kalenderfil via den där länken? Jag ämnar importera det till min digitala kalender.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Sundance Kid sön 26 aug 2018, 15:16


Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Urken mån 27 aug 2018, 00:24

Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Tony Moore fre 12 okt 2018, 21:21

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7699
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Bamsefar tis 13 nov 2018, 18:38

Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12045
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av RSD555 ons 14 nov 2018, 03:41

Bulan är nöjd men tycker vi haft lite mer medstuds än motstuds?

Antar det summerar det hela

RSD555

Antal inlägg : 703
Join date : 17-12-03

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av LHF96 ons 14 nov 2018, 08:35

Bamsefar skrev:ngn som mot förmodan sitter med plus o vill förbarma sig ?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/ddEmbo/thomas-bulan-berglund-om-succen-maste-vara-odmjuka/promo

LULEÅ. Nio segrar på de elva senaste matcherna har fört upp Luleå till en sensationell serieledning.

Bakom förvandlingen står succémakaren Thomas ”Bulan” Berglund.

I en stor intervju ger ”Bulan” sin syn på tabelläget, SHL:s utveckling, om Patrick Cehlins hjärnskakningar – och om han verkligen är Sveriges bästa tränare.

Äntligen drar SHL igång igen efter sitt landslagsuppehåll. En tredjedel av säsongen är spelad och för Thomas Berglund är situationen angenäm.

Trots skador och andra störningsmoment har Luleå gått fram som en ostoppbar maskin. När Luleå nu tar emot HV 71 gör man det som serieledare.

”Backsidan var inte tillräckligt bra”
Sportbladet träffar ”Bulan” när laget precis har avslutat sin förmiddagsträning. Vi slår oss ner på den öde läktaren och backar bandet – till den dag han bestämde sig för att lämna Brynäs och återvända till Luleå.

Vad var det för Luleå som du tog över? Vad såg du?

– När man byter lag får ta det lag som finns. Man har minimal påverkan och det är bara att gilla läget. Laget var inte optimalt och jag hade öppna ögon. Med tiden insåg vi till exempel att backsidan inte var tillräckligt bra.

Vilket ledde till ett par kostsamma operationer inför årets säsong. Luleå köpte helt enkelt ut sina importbackar Brendan Mikkelson och Ryan Johnston för att ge plats åt Erik Gustafsson och Jesper Sellgren.


FOTO: FOTO: JOHAN HÅKANSSON
Något som enligt ”Bulan” gjort laget betydligt bättre.

– Vi har haft många skador på forwards, men backsidan har både varit intakt och jävligt bra. Två-tre spelare hit eller dit kan göra en jäkla skillnad.

Blev Luleås chefsideolog
Under några år gjorde Luleå flera dyra floppvärvningar – vilket både kostade pengar och placeringar i tabellen. Luleå förvandlades sakta men säkert från ”Real Luleå” med Minecraftmiljoner - till ett ganska mediokert lag som fick vara glad åt en kvartsfinalplats.

När ”Bulan” lockades tillbaka var hans uppdrag att åter göra Luleå till ett lag att räkna med. Han blev även föreningens chefsideolog, vilket var ett krav för att återvända hem.

– Jag ville bestämma hur vi ska spela. I och med att det hade gått tungt några år var det lättare att få igenom. Sedan kan jag köpa att Djurgården arbetar annorlunda, där de har en plan för hur man ska spela och sedan tillsätter man tränare utefter planen.

I Luleå har ”Bulan” utformat ett spelsystem som även i stora drag följs av juniorlagen. Bulan-hockey genomsyrar nu hela föreningen.

– De yngre vet vad de kommer till när de flyttas upp. Det blir ingen milsvid skillnad. Vi behöver inte förklara för en junior i en halvtimme hur han ska spela vilket har underlättat mycket.

Trodde Lundeström skulle komma tillbaka
Ja, det finns många exempel på juniorer som klivit in och gjort succé i Luleås a-lag de senaste två säsongerna. Isac Lundeström och Nils Lundqvist är två som båda blev NHL-draftade i första rundan i somras. Och nyligen gjorde 17-årige Noel Gunler stor succé. Luleå har blivit en talangfabrik.

Apropå Lundeström – hur stort slag var det för er att han blev kvar i NHL?

– Vi trodde att han skulle komma tillbaka, men vi har klarat det bra. Johan Forsberg, Emil Larsson och Carl Mattsson har klivit in och spelat center. Isac är väldigt duktig, men hittills har vi kunnat dela den rollen på flera.

I dag tycker ”Bulan” att Luleå Hockey har hittat en bra modell för att hitta rätt spelare, där en öppen dialog hela tiden förs mellan honom och sportcheferna Stefan ”Skuggan” Nilsson och Ulf Engman.

– Det kommer inte bli några fler utköp av spelare. Det blir för kostsamma historier. Därför måste scouting och sånt vara så bra det bara kan bli. Man måste vara jäkligt noggrann och får helt enkelt inte misslyckas med de dyra spelarna.

”Vi måste vara ödmjuka”
Att Luleå just nu leder serien är en stor snackis i stan, men är något som laget och ”Bulan” försöker tona ner. Han ser det snarast som en risk att ryggdunkningar ska påverka spelarna.

– Vi har gjort det bra och de poäng som vi har tagit kan ingen ta ifrån oss. Men samtidigt måste vi vara ödmjuka. Två-tre förluster så är vi snabbt nere kring sjunde plats. Men vi känns mycket mer stabila i år. Vi har en annan ryggrad och har faktiskt gett oss chansen att vinna varje match vi har spelat.

Är Luleå ett lag som kan utmana om guldet till våren?

– Alltså, om man nu ska roa sig med att titta i tabellen så ser man att det är jäkligt jämnt. Vår utmaning nu är att fortsätta spela som vi gör och att vi är effektiva.

Vad har Luleå sysslat med under uppehållet?

– Vi har åkt mycket skridsko och tränat på kampmoment. Vi har låtit hjärnorna vila från detaljer. Det är först de senaste två dagarna som vi har repeterat lite.

På tal om hjärnor – Emil Larsson åkte på en otäck smäll i landslaget?

– Ja, men det var tack och lov ingen hjärnskakning och vi räknar med att han spelar mot HV 71.

”Vissa lag delar ut fler än andra...”
Luleå har ändå varit extremt drabbat av hjärnskakningar den här säsongen. Åtta stycken. Det är dessutom ett ämne som debatteras varje år. Går det att göra något åt eller är det något vi får leva med i den moderna, snabba hockeyn?

– Kolla på vilka lag som delar ut tacklingar som ger hjärnskakningar. Vissa lag delar ut fler än andra och det är övervägande utländska spelare som gör det. Visst, i vissa fall handlar det om olyckshändelser, men ofta beror det på fruktansvärt klantiga tacklingar.

– För mig är det här en ledarfråga. De lag som jag har tränat har inte delat ut många tacklingar. Sondell hade en ifjol, men vi jobbar utifrån ett perspektiv där vi inte tolererar sånt. Vi måste bort med det. Av hänsyn till sporten. Och då har ledarna en stor roll i det här.

Det låter som om du vill dela ut kritik mot några tränare?

– Nej, jag vill inte att du skriver det så. Men just nu är det oacceptabelt många tacklingar som leder till hjärnskakningar.

Er egen stjärna Patrick Cehlin har varit extremt hårt drabbad och är i detta nu sjukskriven till årsskiftet. Hur ser du på hans situation?

– Vi räknar inte med honom över huvud taget. Vi får se när hans sjukskrivning är slut, men vi kalkylerar inte med att han ska spela.

”Man vet att det kommer en smäll”
Personligen kan jag tycka att det känns otäckt med spelare som haft många hjärnskakningar och som ändå väljer att komma tillbaka. Som med Cam Abbott. Man sitter bara och oroar sig för att det ska bli ännu en smäll?

– Jag håller med dig. Det är lite läskigt. Särskilt när man vet att en smäll kan leda till problem senare i livet. Och man vet ju att det kommer en smäll förr eller senare. Men det är ju spelarens beslut.

Men det kan inte vara ett lätt beslut att ta?

– Nej, de vill ju spela. De älskar sporten och känner sig friska. Men en liten smäll kan göra att de blir borta ett halvår, eller i värsta fall får men för livet.

Det har gått några år sedan du och Jonas Rönnqvist förnyade svensk hockey med ett nytt presspel som ledde Luleå till både serieseger och SM-final. Hur mycket skiljer Luleås sätt att spela i dag jämfört med då?

– I grund och botten är det samma spel. Men utvecklingen går framåt. Man finslipar och hänger med. Detaljerna skiljer sig åt, även om grundprincipen är att sätta press och att ligga nära motståndarna.

– I princip alla lag i SHL vill i dag sätta press. Jag vill påstå att ligan ligger väldigt långt fram rent taktiskt. Och det är klart att man sneglar på vad lag som Växjö, Djurgården och Frölunda hittar på. Det går inte att tro att man kan överleva med att spela som för sju-åtta år sedan.


FOTO: FOTO: JOHAN HÅKANSSON
”Det är journalisternas eldorado”
”Bulan” jämför det med att spela schack. Luleå började med extrem överbelastning, motståndarna hittade motmedel, vilket ledde till korrigeringar.

– Man måste hitta nya saker och ligga i framkant. Man ska kunna addera och ta bort. Vi har till exempel ändrat saker under denna säsong.

Vad?

– Det vill jag inte gå in på. Men vi har ändrat – med önskat resultat.

När du tittar på tabellen nu – är det något som förvånar dig?

– Det är ju journalisternas eldorado. Ena dagen är det ett krislag. Nästa dag ett annat. Men jag ser inget som förvånar. Det var ovisst på förhand och det är fortfarande ovisst. Det är en extremt jämn tabell.

En gång i tiden sa du i TV att du var Sveriges bästa center. Är du även Sveriges bästa tränare?

– Det vill jag inte påstå. Jag kan bara göra så bra jag kan utifrån mina förutsättningar. Om jag ska avgöra det måste jag syna varje tränare i sömmarna, se hur de agerar i med- och motgång. När det går bra är det ingen konst att vara ledare. Det är när det går emot som ledarskapet sätts på prov.

Du var ett mål ifrån med Brynäs. Hur stor är din hunger att få nå ända fram?

– Det var länge sedan. Men vi jobbar på att vinna andelar och att etablera oss som ett topplag. Vårt mål den här säsongen är att bli topp sex. Vilket inte är enkelt.
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3520
Join date : 12-09-20

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Bamsefar ons 14 nov 2018, 12:27

Tack
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12045
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av RSD555 ons 14 nov 2018, 13:56

Både Mikkel och Ryan kostsamma köpa ut. Det var en överraskning. Har dom dolt bra.

RSD555

Antal inlägg : 703
Join date : 17-12-03

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Hankburger ons 14 nov 2018, 14:11

RSD555 skrev:Både Mikkel och Ryan kostsamma köpa ut. Det var en överraskning. Har dom dolt bra.

Var det verkligen det? Det blev ju känt redan förra säsongen att framförallt Mikkelson skulle kosta skjortan i lön och samtidigt var han inte sugen på att lämna i kombination med ett längre kontrakt. Därför var det ganska uppenbart att han skulle kosta. Johnston likaså. Detta är dock en engångssumma. Något man kommer att upptäcka redan nästa säsong när skillnaden mellan Sellgrens och säg Johnstons lön kommer att märkas.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av RSD555 ons 14 nov 2018, 16:14

Hankburger skrev:
RSD555 skrev:Både Mikkel och Ryan kostsamma köpa ut. Det var en överraskning. Har dom dolt bra.

Var det verkligen det? Det blev ju känt redan förra säsongen att framförallt Mikkelson skulle kosta skjortan i lön och samtidigt var han inte sugen på att lämna i kombination med ett längre kontrakt. Därför var det ganska uppenbart att han skulle kosta. Johnston likaså. Detta är dock en engångssumma. Något man kommer att upptäcka redan nästa säsong när skillnaden mellan Sellgrens och säg Johnstons lön kommer att märkas.

Överraskning för mig menade jag.

Stämmer inte med dom rykten jag hört bara. Tur jag inte diskuterat det i någon tråd. Hörde att det löst sig bra till beskedlig kostnad.

RSD555

Antal inlägg : 703
Join date : 17-12-03

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Tigerman tor 15 nov 2018, 22:13

RSD555 skrev:
Hankburger skrev:
RSD555 skrev:Både Mikkel och Ryan kostsamma köpa ut. Det var en överraskning. Har dom dolt bra.

Var det verkligen det? Det blev ju känt redan förra säsongen att framförallt Mikkelson skulle kosta skjortan i lön och samtidigt var han inte sugen på att lämna i kombination med ett längre kontrakt. Därför var det ganska uppenbart att han skulle kosta. Johnston likaså. Detta är dock en engångssumma. Något man kommer att upptäcka redan nästa säsong när skillnaden mellan Sellgrens och säg Johnstons lön kommer att märkas.

Överraskning för mig menade jag.

Stämmer inte med dom rykten jag hört bara. Tur jag inte diskuterat det i någon tråd. Hörde att det löst sig bra till beskedlig kostnad.
Jag tror man ska bör det relativt. Det var förstås kostsamt i det att man kastar bort en hyfsad summa pengar i onödan som man kunde ha gjort nytta med istället. Men säg att Mikkelson ersatts med Sellgren och Johnston med Nisse, då är ett utköp av dem där man får stå för halva lönen antagligen en plusaffär på sista raden eftersom de två unga har avsevärt lägre lön. Och då påverkar det inte spelarbudgeten i någon större mening. Som exempel då, jag har förstås ingen aning om vad vi egentligen fick pytsa ut för att bli av med dem.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Micke80 fre 16 nov 2018, 06:27

Tigerman skrev:
RSD555 skrev:
Hankburger skrev:
RSD555 skrev:Både Mikkel och Ryan kostsamma köpa ut. Det var en överraskning. Har dom dolt bra.

Var det verkligen det? Det blev ju känt redan förra säsongen att framförallt Mikkelson skulle kosta skjortan i lön och samtidigt var han inte sugen på att lämna i kombination med ett längre kontrakt. Därför var det ganska uppenbart att han skulle kosta. Johnston likaså. Detta är dock en engångssumma. Något man kommer att upptäcka redan nästa säsong när skillnaden mellan Sellgrens och säg Johnstons lön kommer att märkas.

Överraskning för mig menade jag.

Stämmer inte med dom rykten jag hört bara. Tur jag inte diskuterat det i någon tråd. Hörde att det löst sig bra till beskedlig kostnad.
Jag tror man ska bör det relativt. Det var förstås kostsamt i det att man kastar bort en hyfsad summa pengar i onödan som man kunde ha gjort nytta med istället. Men säg att Mikkelson ersatts med Sellgren och Johnston med Nisse, då är ett utköp av dem där man får stå för halva lönen antagligen en plusaffär på sista raden eftersom de två unga har avsevärt lägre lön. Och då påverkar det inte spelarbudgeten i någon större mening. Som exempel då, jag har förstås ingen aning om vad vi egentligen fick pytsa ut för att bli av med dem.

Även om det skulle vara som du beskriver så är det klart det är en minusaffär som påverkar budget. Hade an inte behövt köpa ut den utan deras kontrakt bara tagit slut så hade Sellgren och nisse mest troligt rymts inom mikkelsons lön med råga och därutöver hade jhonstons lön kommit för satsning på andra spelare.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Tigerman fre 16 nov 2018, 23:17

Ja, absolut, det var det jag menade med att göra nytta istället. Man kunde ju ha ökat spelarbudgeten om man sluppit kasta ut pengar på ingenting.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av icemask lör 17 nov 2018, 10:42

Se det som en investering när man köpte ut Johnston och Mikkel !
Utan utköpet så kunde inte Bulan genomföra den hockey vi ser idag utan vi hade nog harvat längre ner i tabellen och man hade kastat bort ytterligare ett år med utveckling av spelet mot bulans filosofi !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4116
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Micke80 lör 17 nov 2018, 12:50

icemask skrev:Se det som en investering när man köpte ut Johnston och Mikkel !
Utan utköpet så kunde inte Bulan genomföra den hockey vi ser idag utan vi hade nog harvat längre ner i tabellen och man hade kastat bort ytterligare ett år med utveckling av spelet mot bulans filosofi !

Eller så var det skadehantering för att minska förlusten av en dålig investering

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Hankburger lör 17 nov 2018, 17:48

Micke80 skrev:
icemask skrev:Se det som en investering när man köpte ut Johnston och Mikkel !
Utan utköpet så kunde inte Bulan genomföra den hockey vi ser idag utan vi hade nog harvat längre ner i tabellen och man hade kastat bort ytterligare ett år med utveckling av spelet mot bulans filosofi !

Eller så var det skadehantering för att minska förlusten av en dålig investering

Ser inte riktigt hur din kommentar säger emot Icemasks påstående.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Tigerman lör 17 nov 2018, 18:09

Hankburger skrev:
Micke80 skrev:
icemask skrev:Se det som en investering när man köpte ut Johnston och Mikkel !
Utan utköpet så kunde inte Bulan genomföra den hockey vi ser idag utan vi hade nog harvat längre ner i tabellen och man hade kastat bort ytterligare ett år med utveckling av spelet mot bulans filosofi !

Eller så var det skadehantering för att minska förlusten av en dålig investering

Ser inte riktigt hur din kommentar säger emot Icemasks påstående.
Same same but different  clown

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Micke80 lör 17 nov 2018, 18:25

Tigerman skrev:
Hankburger skrev:
Micke80 skrev:
icemask skrev:Se det som en investering när man köpte ut Johnston och Mikkel !
Utan utköpet så kunde inte Bulan genomföra den hockey vi ser idag utan vi hade nog harvat längre ner i tabellen och man hade kastat bort ytterligare ett år med utveckling av spelet mot bulans filosofi !

Eller så var det skadehantering för att minska förlusten av en dålig investering

Ser inte riktigt hur din kommentar säger emot Icemasks påstående.
Same same but different  clown

En investering gör man för att förbättra, medan man som jag ser det gjorde några aktiva val för att begränsa en skada, trots att det innebar en kortsiktig kostnad.
Men det är bara min tolkning av skillnaden mellan investering och skadehantering.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av icemask sön 18 nov 2018, 11:03

Micke80 skrev:
Tigerman skrev:
Hankburger skrev:
Micke80 skrev:
icemask skrev:Se det som en investering när man köpte ut Johnston och Mikkel !
Utan utköpet så kunde inte Bulan genomföra den hockey vi ser idag utan vi hade nog harvat längre ner i tabellen och man hade kastat bort ytterligare ett år med utveckling av spelet mot bulans filosofi !

Eller så var det skadehantering för att minska förlusten av en dålig investering

Ser inte riktigt hur din kommentar säger emot Icemasks påstående.
Same same but different  clown

En investering gör man för att förbättra, medan man som jag ser det gjorde några aktiva val för att begränsa en skada, trots att det innebar en kortsiktig kostnad.
Men det är bara min tolkning av skillnaden mellan investering och skadehantering.
Jag hade kunnat skriva skadehantering men valde investering för att det har en positivare klang, man behöver inte se så negativt på saker och ting, LHF hanterade problemet och det fick ett bra utfall alltså ser jag det som bra investerade pengear !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4116
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Micke80 sön 18 nov 2018, 13:06

icemask skrev:
Micke80 skrev:
Tigerman skrev:
Hankburger skrev:
Micke80 skrev:
icemask skrev:Se det som en investering när man köpte ut Johnston och Mikkel !
Utan utköpet så kunde inte Bulan genomföra den hockey vi ser idag utan vi hade nog harvat längre ner i tabellen och man hade kastat bort ytterligare ett år med utveckling av spelet mot bulans filosofi !

Eller så var det skadehantering för att minska förlusten av en dålig investering

Ser inte riktigt hur din kommentar säger emot Icemasks påstående.
Same same but different  clown

En investering gör man för att förbättra, medan man som jag ser det gjorde några aktiva val för att begränsa en skada, trots att det innebar en kortsiktig kostnad.
Men det är bara min tolkning av skillnaden mellan investering och skadehantering.
Jag hade kunnat skriva skadehantering men valde investering för att det har en positivare klang, man behöver inte se så negativt på saker och ting, LHF hanterade problemet och det fick ett bra utfall alltså ser jag det som bra investerade pengear !

Det låter väll fair, varför älta mer i det nu. Jag gillar att du försöker se det possitiva före det negativa, sånt kan och borde smitta av sig på oss andra.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Jokerman tis 27 nov 2018, 14:08



Win-win

Häftigt träningspass - check

Dagsljus - check

Det enda som saknas är några feta snödrivor där man kan sätta in tacklingarna!

Luleå Hockey i media 2018/2019 44f76510


cheers
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Tony Moore tis 27 nov 2018, 20:59

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7699
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av GustenA fre 30 nov 2018, 07:15

Artikel högst upp på Aftonbladets första sida om huvudtacklingarna i SHL. Bild på Harju under med rubriken ”farligaste laget i SHL”.

Sen 2013 är LHF det lag som fått flest avstängningar för huvudtacklingar. Det är bra att LHF har fått bukt med det problemet. I år är det väl bara Gustavssons osnygga tackling som lett till avstängning?

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Puckad fre 30 nov 2018, 07:22

GustenA skrev:Artikel högst upp på Aftonbladets första sida om huvudtacklingarna i SHL. Bild på Harju under med rubriken ”farligaste laget i SHL”.

Sen 2013 är LHF det lag som fått flest avstängningar för huvudtacklingar. Det är bra att LHF har fått bukt med det problemet. I år är det väl bara Gustavssons osnygga tackling som lett till avstängning?
Det kanske säger en del om domarna också.
Smällen Emil fick i slutspelet blev ju inget t ex. (Eller ja, Grana har väl inte spelat sen den smällen?)
Eller påkörningen på Engsund i början i år.

Intressantare är väl att se hur många som vilat pga hjärnskakning, och vilka lag/spelare som orsakat.
Vi har väl redan haft 7 eller 8 som vilat pga hjärnskakning, den här säsongen.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11110
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Tony Moore sön 09 dec 2018, 01:07

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7699
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Jokerman tor 17 jan 2019, 10:06

Kuriren/NSD/Piteå tidningen

Historiska resultatet: "Vi bara njuter"

Luleå Hockey i media 2018/2019 407ac610

Luleå Hockey är bäst i Sverige. Just nu toppar klubben både SHL och SDHL för första gången någonsin i klubbens historia. "Det visar hur mycket föreningen gör för både herrarna och damerna", säger backen Ronja Savolainen.

Att vinna båda grundserierna är en prestation som Luleå Hockey aldrig lyckats med tidigare under de fyra år som man haft ett damlag i landets högsta serie.

Men nu leder man både SHL och SDHL.

– Det är himla bra att det är så. Det betyder att vi gör någonting rätt i den här ishallen, säger herrlagets Emil Larsson och får medhåll från damernas Ronja Savolainen.

– Det är jättecoolt. Jag tror aldrig att jag varit med i en förening där båda lagen legat etta. Det visar hur mycket föreningen gör för både herrarna och damerna.

Båda spelarna vågar inte förutsätta en serieseger men skulle det bli grundseriesegrar i både SHL och SDHL är det den första i klubbens historia och herrarnas första sedan säsongen 2011–2012. Damerna har själva dominerat grundserien varje år sedan de startade i sin nuvarande form 2015.

En annan bonus som blir är den ekonomiska. Damernas grundserie står utan prispengar medan en SHL-vinst innebär 1,3 miljoner extra in på kontot.

Men det är inget som föreningen fokuserar på.

– Vi strävar inte efter det perspektivet utan målsättningen är att komma topp sex och direkt till kvartsfinal. Vi bara njuter av det som är just nu och hoppas det varar länge, säger vd:n i Luleå Hockey Stefan Enbom

Men serieledningarna är positiva för klubben

– Det är någonting som ger både medvind och energi i hela föreningen. Att vi ligger etta i båda serierna är som att ett plus ett blir tre för oss. Att vi nu är så framgångsrika i både herr- och damhockey ger oss en helt ny dimension.

Anledningen till att klubben klarar av att ha ett lag i toppen – av vardera högstaliga – är frukten av ett ändrat arbetskoncept menar Enbom.

– Vi har under åren byggt en organisation som ska vara bäst i Sverige på utvecklingskraft. Den sportsliga ledningen, sportcheferna och alla tränare som vi har är rekryterade för att utveckla individer och lag. Vi ska utveckla spelare och inte vara ett köpelag, säger vd:n och utvecklar vidare om arbetet i klubben.

– Nu har vi vår utgångspunkt i våra rötter och vår identitet. Vi ska veta var vi kommer från och vad vill vi stå för. En annan viktig del som gör att vi lyckas nu är att vi gör det tillsammans. Vi gör mycket mer tillsammans med våra supportrar, fans och partners i länet.

Men även om det är glada dagar nu är det ett tufft arbete.

– Bara att ha ett lag i SHL är en enormt tuff utmaning. Du måste omsätta upp mot 150 miljoner kronor per år för att vara en framgångsrik SHL-förening. Dessutom har vi i det lyckats etablera ett topplag i SDHL med i princip samma organisationsstorlek som tidigare. Och då inser man att det är väldigt många som gör ett fantastiskt jobb i och kring Luleå Hockey.

martin.hallenalmroth@norrbottensmedia.se

Luleå Hockey i media 2018/2019 A0bbb810
Bild: Björn Larsson Rosvall/TT | Luleå Hockey är bäst både i SHL och SDHL. (Arkivbild)
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Blinders fre 18 jan 2019, 15:09

Bulan king

Blinders

Antal inlägg : 5187
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Kapten Haddock fre 18 jan 2019, 17:44

Man kan ju inte annat än att älska Bulan!

Han anväder få ord och är tydlig! Så ska de vara. Tydlig!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Hankburger fre 18 jan 2019, 22:00

Kapten Haddock skrev:Man kan ju inte annat än att älska Bulan!

Han anväder få ord och är tydlig! Så ska de vara. Tydlig!

Hälften av dem orden verkar vara "Bois". Very Happy
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av hokkzorz sön 20 jan 2019, 14:35

Nån som har access till artikeln på aftonbladet om Isac?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/qno8le/lundestrom-dominerar-redan-shl

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Jokerman sön 20 jan 2019, 19:44

Johan Håkansson AFTONBLADET

Lundeström dominerar redan SHL

Jag vet, jag vet - jag skrev att vi alla skulle ge honom tid.

Men Isac Lundeström behövde ingen. Det tog honom tre omgångar att dominera SHL och den fråga som känns mest relevant just nu är:

Hur kunde Anaheim släppa honom?

Normalt när det är krönikeläge om Luleå brukar vi hylla kollektivet, laget, maskinen, arbetsmoralen och noggrannheten. Men nu känner jag mig helt enkelt tvungen att lyfta fram den enskilde.

När det blev klart att Lundeström skulle återvända till SHL och Luleå var jag helt övertygad om att det skulle bli en ganska smärtfylld återkomst. Jag utgick ifrån att det skulle vara ett stukat självförtroende, omställningsproblem och allt sånt som brukar drabba spelare som kommer hem och ska motsvara fansens skyhöga förväntningar.

Men Lundeström är inte alls lika bra som han var när han lämnade Luleå på försäsongen.

Han är betydligt bättre.
Imponerades över insatsen

Det här var hans tredje match efter återkomsten och hans förstaperiod mot Färjestad var något alldeles oerhört. Ibland gapade jag på pressläktaren, ibland finttrade jag lyckligt. Det var länge sedan jag såg en enskild spelare dominera en SHL-match på det sättet.

I princip varje gång han var på isen, varje gång han rörde pucken var det som om spelet förändrades. Lundeström har den där förmångan som kännetecknar en riktig klasspelare att få hela omgivningen att helt enkelt rätta sig efter hans villkor. Vill han sänka tempot och göra spelet långsamt så gör han det. Vill han sätta full fart är det ingen som hänger med.

Lundeström låg bakom Luleås två första mål och när han dominerade som värst var det som om någon släppt ner Gretzsky mitt bland SHL:s alla vältränade men begränsade grovjobbare.

Lundeström behövde alltså ingen tid alls för att ta ledarrollen i Luleå och det gör att vi faktiskt helt måste omvärdera lagets position.
Börjar få lite favoritstämpel

Luleå var redan innan supertalangens återkomst ett lag som absolut kunde gå hela vägen – men med honom börjar det nästan likna en favoritstämpel. Luleås centerposition är helt fantastisk där det nu snarast finns ett överflöd. Detta har tränaren ”Bulan” Berglund åtminstone temporärt löst i powerplay med att helt enkelt spela Lundeström samtidigt som Niklas Olausson.

När man ser Lundeström ta tag i pucken i egen zon, titta upp och sedan majestätiskt röra sig över hela isen är det bara att inse att Luleå verkligen fått en present av Anaheim Ducks. Med det här spelet hör centern givetvis hemma i NHL, men det är bara att tacka för den tid vi får njuta av hans allroundkunskaper.

Luleå avfärdade senast HV 71 på bortaplan och spelade långa stunder ut Färjestad. Det är alltså två av SHL:s absolut formstarkaste lag och just nu känns Luleå som det tyngsta och mest kompletta laget i serien.

Den röda maskinen, som vi skrivit om förut.

Med en viktig förändring – de har nu en spelare som kan dominera och avgöra vilken match som helst.

Slutligen: det är en from förhoppning att just Luleå och Färjestad får mötas i slutspelet. Det här var en magnifik hockeymatch och en serie mellan dessa lag kan inte bli annat än fantastisk.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Spekulationer kring artikel

Inlägg av Mange fre 25 jan 2019, 20:24

Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Lulefan fre 25 jan 2019, 20:28

Mange skrev:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/3jA6BP/uppgifter-shl-spelare-misstanks-for-brott--forsokte-fly-fran-polis

Hoppas för guds skull att det inte är Kovacs som är inblandad scratch

Vad får dig att tro att det skulle vara Kovacs?
Känns väl inte så troligt när han spelade match igår.

Lulefan

Antal inlägg : 2231
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av GustenA fre 25 jan 2019, 20:31

fel

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Dustin fre 25 jan 2019, 20:33

Lulefan skrev:
Mange skrev:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/3jA6BP/uppgifter-shl-spelare-misstanks-for-brott--forsokte-fly-fran-polis

Hoppas för guds skull att det inte är Kovacs som är inblandad scratch

Vad får dig att tro att det skulle vara Kovacs?
Känns väl inte så troligt när han spelade match igår.


SHL-spelare i Norrbotten som tidigare dömts för trafikbrott. You do the math.

Förlåta, skärpa till sig och gå vidare. Vi behöver en spelare av den kalibern.

Dustin

Antal inlägg : 6921
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Mange fre 25 jan 2019, 20:34

Lulefan skrev:
Mange skrev:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/3jA6BP/uppgifter-shl-spelare-misstanks-for-brott--forsokte-fly-fran-polis

Hoppas för guds skull att det inte är Kovacs som är inblandad scratch

Vad får dig att tro att det skulle vara Kovacs?
Känns väl inte så troligt när han spelade match igår.

Enligt Norrlandsmedia handlar det om en SHL-spelare från Norrland. Jag tror ingenting, hoppas bara inte att Kovacs åkt dit för ett återfall.
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Hedanders fre 25 jan 2019, 20:36

Määk skrev:
Lulefan skrev:
Mange skrev:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/3jA6BP/uppgifter-shl-spelare-misstanks-for-brott--forsokte-fly-fran-polis

Hoppas för guds skull att det inte är Kovacs som är inblandad scratch

Vad får dig att tro att det skulle vara Kovacs?
Känns väl inte så troligt när han spelade match igår.


SHL-spelare i Norrbotten som tidigare dömts för trafikbrott. You do the math.

Förlåta, skärpa till sig och gå vidare. Vi behöver en spelare av den kalibern.

Vars står det att det är en SHL-spelare i Norrbotten som tidigare dömts dör trafikbrott?
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2074
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Lulefan fre 25 jan 2019, 20:42

Mange skrev:
Lulefan skrev:
Mange skrev:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/3jA6BP/uppgifter-shl-spelare-misstanks-for-brott--forsokte-fly-fran-polis

Hoppas för guds skull att det inte är Kovacs som är inblandad scratch

Vad får dig att tro att det skulle vara Kovacs?
Känns väl inte så troligt när han spelade match igår.

Enligt Norrlandsmedia handlar det om en SHL-spelare från Norrland. Jag tror ingenting, hoppas bara inte att Kovacs åkt dit för ett återfall.

Vore ju väldigt illa om det skulle visa sig vara Kovacs, men jag vill tro att han mognat lite sedan förra händelsen.
Rykten säger iaf att det är någon i Luleå, verkar mest vara för att Norrbottensmedierna var först ut med det, känns väl troligast att det skulle vara någon som inte spelade senast? Men vem vet. Får hoppas det är #21 i Skellefteå

Lulefan

Antal inlägg : 2231
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Dustin fre 25 jan 2019, 20:49

Hedanders skrev:
Määk skrev:
Lulefan skrev:
Mange skrev:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/3jA6BP/uppgifter-shl-spelare-misstanks-for-brott--forsokte-fly-fran-polis

Hoppas för guds skull att det inte är Kovacs som är inblandad scratch

Vad får dig att tro att det skulle vara Kovacs?
Känns väl inte så troligt när han spelade match igår.


SHL-spelare i Norrbotten som tidigare dömts för trafikbrott. You do the math.

Förlåta, skärpa till sig och gå vidare. Vi behöver en spelare av den kalibern.

Vars står det att det är en SHL-spelare i Norrbotten som tidigare dömts dör trafikbrott?


https://www.norran.se/sport/idrottsstjarna-i-norrbotten-misstankt-for-brott-nekar-till-anklagelsen/


Här bland annat. Med lite logik kan man lätt räkna ut vad det handlar om.

"Det misstänkta brottet anses som grovt eftersom idrottsstjärnan dömts för trafikbrott vid två andra tillfällen. Vid ett av tillfällena fick idrottsstjärnan ett strafföreläggande för vårdslöshet i trafik och då återkallades körkortet också."

Ska bli intressant när riksmedia börjar kräva att LHF agerar osv.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/3jGKk0/hockeytalang-gripen-pa-nattklubb--misstanks-for-brott

Ett värre brott, enligt mig, som nästan helt tystats ner. Handlar om en spelare 12 mil söderut.

Dustin

Antal inlägg : 6921
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Dustin fre 25 jan 2019, 20:55

Lulefan skrev:
Mange skrev:
Lulefan skrev:
Mange skrev:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/3jA6BP/uppgifter-shl-spelare-misstanks-for-brott--forsokte-fly-fran-polis

Hoppas för guds skull att det inte är Kovacs som är inblandad scratch

Vad får dig att tro att det skulle vara Kovacs?
Känns väl inte så troligt när han spelade match igår.

Enligt Norrlandsmedia handlar det om en SHL-spelare från Norrland. Jag tror ingenting, hoppas bara inte att Kovacs åkt dit för ett återfall.

Vore ju väldigt illa om det skulle visa sig vara Kovacs, men jag vill tro att han mognat lite sedan förra händelsen.
Rykten säger iaf att det är någon i Luleå, verkar mest vara för att Norrbottensmedierna var först ut med det, känns väl troligast att det skulle vara någon som inte spelade senast? Men vem vet. Får hoppas det är #21 i Skellefteå

"– Vi ser allvarligt på att det här och vi kommer att följa utvecklingen. Jag har pratat med vederbörande och vi har lyssnat på honom, och han har en annan bild över vad som har hänt, säger sportchefen.

Klubben vill inte närmare kommentera vad SHL-spelaren berättat kring händelseförloppet, men säger att man kommer besluta om eventuella åtgärder i ett senare skede."

Det betyder att klubben i fråga inte vidtagit några åtgärder än.

Dustin

Antal inlägg : 6921
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Blinders fre 25 jan 2019, 21:03

Jag tycker att Luleå ska stötta sin anställda inte stänga av eller liknande.

Blinders

Antal inlägg : 5187
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Urken fre 25 jan 2019, 21:06

Blinders88 skrev:Jag tycker att Luleå ska stötta sin anställda inte stänga av eller liknande.

Beror helt på vad man gjort. Det här påståendet ställer jag mig inte bakom rakt av.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2018/2019 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2018/2019

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet