Luleå Hockeys identitet?

+22
kokostrollet
Norrlandstoken
Urken
ezz
NallePhu
Qirren
LulefanGBG
hokkzorz
Micke80
Dustin
DenOerfarne
farre
JayDee
Old Brooklyn
Blinders
pelle
Tony Moore
Jimmy_Vegas
Puckad
Tigerman
Bamsefar
Jonken
26 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Urken tor 14 dec 2017, 20:25

Björnen är vad jag associerar med Luleå Hockey, och vice versa. Men tycker att stålmannen är bra snygg den också. Har inget emot ifall vi byter ur den aspekten.

Däremot tycker jag att det är lite B att hålla på och byta "hela tiden". Tre byten på relativt kort tid? Nä.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Blinders tor 14 dec 2017, 20:39

Bra! Bort med NHL logon tillbaka med klubbmärket!

Blinders

Antal inlägg : 5187
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av ezz tor 14 dec 2017, 23:05

Behåll Björnen! Inte för att jag har något emot stålmannen. Men det är Björnen jag främst växt upp med och som jag främst associerar till Luleå hockey. Dessutom så går den hem mycket bättre hos unga och kidsen som onekligen är tillväxtmarknaden... Men jag har inget emot att Stålmannen används som komplement. Tycker det är rätt bra som det är idag faktiskt.
ezz
ezz

Antal inlägg : 364
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av NallePhu fre 15 dec 2017, 06:37

Sluta nu för sjutton Luleås trademark är björnen och björnskallen så är det bara sedan så blir det ett tapp på souvenirsidan totalt sett, Ta tebax skyttegravsgubben fattas bara vit flagg på den bara för att ngn kommit på detta sedan så kommer flertalet som knappt var i blöjorna som säger bra idé bara för att andra tycker det utan veta ngt!

Om man tar tebax den vad sjutton då tar vi i stället GRoKo som man också när vi håller på och lirar utematcher istället för vara inomhus då vi ska vara nostalgiska, Skärpning för fan mer ful logga har sällan skådats så är det bara ska man ha kvar den så är det på samma nivå som nu dvs ngr matcher per år !
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18259
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Urken fre 15 dec 2017, 11:56

Ord och inga visor, Nallen rabbit
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Blinders fre 15 dec 2017, 12:48

Björnen=Plast

Blinders

Antal inlägg : 5187
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av kokostrollet fre 15 dec 2017, 14:03

Bara vi slipper den där björnen som såg ut som en varg så får gärna dagens björn vara kvar för mig i kombination med stålmannen som jag ser som vår riktiga identitet. Vi har ju björnen som vår huvudlogga nu kombinerat med stålmannen som en nedprioriterad variant. Att vända på detta och helt enkelt ta tillbaka stålmannen som vår huvudlogga men i kombination med björnloggan som nedprioriterad variant på ex. bortaställ och liknande tror jag skulle kunna vara en väg att gå. Identitet är viktigt. Tycker ändå det är roligt att höra att vi går i den här riktningen och inte i någon helt ny som slutar med en ny reklamig vargvariant som ingen vill ha.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2667
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Myrman fre 15 dec 2017, 14:31

Håller med Kokostrollet.
Vill definitivt inte ha nån tredje variant. Jag älskar både björnen och soldaten som sträcker vapen.
Färgen är dock viktigast. Rött, svart och gult!
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4614
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken ons 27 dec 2017, 22:13

Myrman skrev:
Färgen är dock viktigast. Rött, svart och gult!
Håller med. Tycker att man bara slösar energi på att försöka fixa saker som inte är sönder -med att knasa på om vilka som vässar på vilken logga. Tycker att man istället borde koncentrera sig mer på att designa om ALLT som representerar Luleå Hockey: Att bestå av 33% rött, 33% svart och 33% gult. Sedan att; allt som representerar föreningen Luleå Hockey; under INGA OMSTÄNDIGHETER -får tillåtas att se blasé -eller billigt ut.

Det smärtar någe enormt och säga detta; men: Tyvärr är Luleå hockey skrämmande dåliga på sånt här. Man kör på samma standard leverantörer som alla andra SHL-lagen. Dessa leverantörer tjänar storkovan -och SHL-klubbarnas identiteter formas sakta till samma typ av soppa. Den ENDA skillnaden är logotyperna i supporter grejerna. Luleå Hockey har INGEN EGEN DESIGN -förutom sina två logotyper. Man tror att man är unik i sin profilering -men man är precis det motsatta: Ytterligare en blaskig amatör i mängden. Hårda ord: Jag vet; men tyvärr också sanningen.

LHF har nyligen tagit in varumärkes expert i styrelsen. Klart att man i samband med detta fick upp lite förhoppningar om att föreningen skull kunna styra upp lite resultat framöver. Vad har vi sett......? -Nada, -noll, -zip.... Ibland undrar man ju vilken effekt föreningen själva förväntar sig med vissa beslut man själva tar. Antingen det -eller att det fortfarande är en läskigt hög nivå på o kompetensen i runt bordet med hammaren på. -Någon som har en aning om vad Niklas Turner-Olovzon tillfört LHF sedan han valdes in i styrelsen? (Han kanske fikar mindre; så det blir över mer till övriga styrelse medlemmarna på mötena?)
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6842
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Puckad ons 27 dec 2017, 23:47

Är inte dialogen om vår logga ett resultat av att man vill stärka vår identitet, och ett resultat av besättningen i vår styrelse?
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11111
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken tor 28 dec 2017, 11:07

Puckad skrev: Är inte dialogen om vår logga ett resultat av att man vill stärka vår identitet, och ett resultat av besättningen i vår styrelse?
Nej. Det är det inte. Däremot kan vissa se det som att det handlar om att ytterligare försöka förtydliga vår identitet.

Vad man inte riktigt förstår (eller har riktigt tänkt igenom) i en dialog av detta slag; är att man "stjälper" mer än "hjälper" Luleå Hockey med sånt här. Visst: Jag förstår dessa supporters fullt ut;  att de hellre vill lyfta fram heraldiken och bugar för traditionen och rötterna. Respekt på det. Felet är bara att de diggar så jäkla fett; att de nu vill att föreningen skall starta ett arbete att göra samma sak. Och detta är GIVETVISHELT GALET. Föreningen är medlemsstyrd -och Luleå Hockey är tyvärr tvungna att lyssna; hur absurt detta än är.....

Och jag skall försöka förklara varför:
Ju mer unika, exklusiva och kvalitativa loggor man kan variera = Ju bättre är det. Men det funkar inte bara att ta fram ett blankt papper och klottra lite på det: För det måste också säljas in till den tilltänkta målgruppen före man kan få effekt. Och detta kostar oftast både en arm och ett ben. Idag har Luleå Hockey två styck FUNGERANDE/ACCEPTERADE föreningsloggor. Detta är GRYMT UNIKT i SHL!

Tyvärr är Luleå Hockey TOTALT VÄRDELÖSA på ALLT vad marknadsföring är!!! Och det finns inte ens ett livstecken i form av ett dödsryck ifrån föreningen; som skulle indikera att man skulle bättrat sig/lärt sig någonting mer. Istället sitter man nu och kör en hink och spade -dialog med supportrarna om att TA BORT den ena loggan i föreningen. Det är ju klart att man ta-mig-fan blir både så-inni-H förbannad och jävligt mörkrädd!!!! För helvete: Ge dom; varsin LHF-godis + björn nalle och hockey tröja; följt av ett stort leende och en varm klapp på axeln vid ytterdörren. Jag tycker att gränsen skall dras; när idéer -tagna med bara ena hjärnhalvan; hur än dessa är tagna av folk vi respekterar och älskar; helt enkelt bara är fööööööör värdelöst förankrade !!!

Ta ett steg tillbaka ett tag och tänk Ex (bara några punkter från skallen):

- Hur många OLIKA loggor har landet Sverige?
- Hur många OLIKA loggor har Norrbotten?
- Hur många OLIKA loggor har NHL-klubbarna -och varför varierar de dessa?
- Hur många OLIKA loggor har Sveriges/världens största varumärken?


Lite vad Luleå Hockey istället borde jobba med:

- 33% x tre färger: You kwow this... (Matchtröjor, merchandise.... -på ALLT utom business...)
- Ta kostnaden och designa egna, unika matchtröjor till föreningen -istället för att som alla andra köra på "Bauer -tomten". (Men; ...-vi har ju redan betalat för dem.. -Buhuu -buhuu......) -SNACK!
- Räcker det bara att ha en kick ass logga; eller spelar det roll på vad man applicerar denna på? (Att klistra över fel färger eller dålig kvalitet = Är inge bra.)
- Dra ner på dagens blasé -souvenir leverantörer; och satsa på unik kvalitet istället!
- Göra om loggorna man REDAN HAR exklusivare i Ex 3D.
- Börja smått att titta möjligheter för en 3:e logga. Gärna en som i första hand lanseras av damlaget -eller juniorerna. En logga som kan användas av hela föreningen: Damerna, juniorerna och av herrarna. (-INGEN Ny Bjärven gate TACK....)
- Göra sina souvenirer unikare och exklusivare. (Tänket: Varför tenderar folk ÄNDÅ HELLRE att betala för Ex märkes jeans?)
- Exklusive business line. (Tror ni inte att dessa folk köper souvenirer...?) -WRONG!
- Fokusera mer kraft på att få en BETYDLIGT STARKARE Norrbottnisk prägel på merchandise !!!
- Same flaggan är KICK-ASS!!!!
- En Luleå Hockey banner med SAMTLIGA Norrbottniska kommunlogor på.


Luleå Hockey har aldrig haft tillräcklig administrativ kvalitet. Ingenting unikt i det -för det har inte heller de flesta av de andra SHL-lagen. Man kan egentligen säga att de flesta lag i SHL; har sakta men säkert tillåtit sig (säkert omedvetet pga att man är dum i huvet) -att tillåta sin egna identitet paketeras i samma klump/knippe som de andra SHL-lagen. Det har inte ens funnits en impuls hos många att förstå; hur jäkla klantiga man är! Men fikat är säkert bra på SHL-mötena.... Ju mer man samordnar och kommer överens om = Ju mer knyter man sina egna händer; att själva påverka sin egna situation. Genom att göra detta; stryper man sin egna unikhet (essensen/grunden till vad fans relaterar till) -samt samtidigt som man blockerar sina konkurrenter att tjäna pengar -stryper man sig själv att göra det samma.

- Varför kan INGEN tänka liiiiiite längre och förstå: -SNART FINNS DET INGENTING KVAR: och då centreras skiten till ställen -där man kan skrapa ihop mest sponsorer. Och detta är spiken i kistan på ALLT VAD INDENTITET INNEBÄR !!!!!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6842
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken tor 28 dec 2017, 11:24

Om fansen verkligen vill göra något nyttigt för Luleå Hockey: -Ge dem medel -eller tvinga dem att styra upp en del gemensamma avtal -tagna tillsammans med de andra SHL-klubbarna.....

- DÅ KAN vi börja SNACKA om RIKTIGA LHF-hjärtor!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6842
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken tor 28 dec 2017, 11:49

Folk måste börja fatta den enkla grunden i hur man tjänar pengar på en affärsidé:

-Man är unik i någonting.
-Man har egna, genuina målbilder för sin verksamhet.
-Man är inte bunden att påverka sin egna situation.
-Man besitter kompetensen i förhandlingar -med andra parter/aktörer.

-DESSA ger grunden att bygga något som är bättre än vad konkurrenterna har.
-DESSA saker bygger -och ger det unika i varumärket.

Just nu är Luleå Hockey endast en franchise (likt en Donken hak) -med ganska låsta händer: O kapabla att ensam styra och påverka sin egna verksamhet. Visst: Motorn går; men det är andra intressen som i allra högsta grad är med och styr!

- Hur FAN lyfter man sina egna unik heter i en sådan situation...?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6842
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Blinders tor 28 dec 2017, 12:02

Jonken skrev:Folk måste börja fatta den enkla grunden i hur man tjänar pengar på en affärsidé:

-Man är unik i någonting.
-Man har egna, genuina målbilder för sin verksamhet.
-Man är inte bunden att påverka sin egna situation.
-Man besitter kompetensen i förhandlingar -med andra parter/aktörer.

-DESSA ger grunden att bygga något som är bättre än vad konkurrenterna har.
-DESSA saker bygger -och ger det unika i varumärket.

Just nu är Luleå Hockey endast en franchise (likt en Donken hak) -med ganska låsta händer: O kapabla att ensam styra och påverka sin egna verksamhet. Visst: Motorn går; men det är andra intressen som i allra högsta grad är med och styr!

- Hur FAN lyfter man sina egna unik heter i en sådan situation...?
Lyfter fram Stålmannen och fasar ut NHL/plastbjörnen.

Blinders

Antal inlägg : 5187
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken tor 28 dec 2017, 12:08

Blinders88 skrev:
Lyfter fram Stålmannen och fasar ut NHL/plastbjörnen.
Halverar merchandise intäkter -samtidigt som man pissar på det som lyfte Luleå Hockey mest ekonomiskt? -Smart....

Då vill jag också ge ett förslag: -Låt oss skippa Björngapet -och låta spelarna åka ut genom en suspensoar (byggd av annat än plast) med stålmannen på! Sleep Sleep Sleep
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6842
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Tony Moore tor 28 dec 2017, 13:25

Själv håller jag med i mycket av nedanstående text, stålmannen är LHF loggan, björnen och gapet ska vara kvar, finns ingen motsättning där.
Är vi duktiga att hantera dessa 2 är potentialen minst dubbelt så bra!

Spoiler:
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7702
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Puckad tor 28 dec 2017, 13:35

@Jonken, jag håller med dig i det jag förstår av det du skriver. Och litar på dig där jag inte inte förstår.
Jag skrev tidigare:
Är loggan (identiteten) till för dom fans vi har eller dom vi vill skaffa?
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11111
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken tor 28 dec 2017, 14:39

Puckad skrev:@Jonken, jag håller med dig i det jag förstår av det du skriver.  Och litar på dig där jag inte inte förstår.
Jag skrev tidigare:
Är loggan (identiteten) till för dom fans vi har eller dom vi vill skaffa?
Detta handlar mycket mer om sunda företagsstrukturer -än om sportslig verksamhet. Vilket i sig inte alls ens är relaterat med idrott. Däremot för att bedriva idrott på hög nivå -behövs pengar: Och det är där detta kommer in i bilden.

Identiteten är allt man som organisation/förening står för och representerar. Mer specifikt: Hur detta uppfattas av utomstående. Man kan i grova drag säga: Hur personer i området där vi vill verka/göra affärer och utvecklas; egentligen upplever hela verksamheten. Bara att gå till sig själv och fråga sig: -Vad vi själva känner; när vi tänker på Ex: -Skåne, -WC Anka, -McDonalds, -Fiat, -Rolex, -Ferrari -etc, etc... Vi relaterar/gillar antingen något -eller så gör vi inte det. Så enkelt är det faktiskt.

Och nu det intressanta: Var det någon som tänkte en annan färg än röd -när de läste Ferrari? Bilföretagets två klassiska logotyper (texten "ferrari" och "den stegrande hästen") -sitter ALLTID vackrast på den klassiskt röda färgen! DETTA är identitet! (Visst: ÄVEN Ferrarri har en gammal (gul) -samt en ny metall variant av hästen.)

Men pratar vi franchise; blir det mer som en chocklad ask: Det säljs under ett gemensamt namn -och innehåller vissa bitar vi gillar mer -och andra bitar vi gillar mindre. Ett till exempel: -Fan va dom har bra mat på den Donken restaurangen -och dom suger suspensoar på den andra donken restaurangen på andra sidan stan. Eller fråga en oinsatt kvinna om ett bilmärke: -Ingen aning; men den var läcker och röd.

Idag är SHL paketerat på exakt detta sätt: Det är SHL som är helheten; där lagen endast är de olika pralinerna i lådan. Så hur speciellt smakar det egentligen för oss fans att få mumsa på sin favorit pralin ur dessa lådor?

Om man skippar extrema former och absurt stora storlekar (som inte är en faktor i det som LHF håller på med) -är nästa grej färger. Det börjar egentligen med färger och färgbrytningar. Det är ur denna bas; som våra impulser börjar över vad vi skall gilla eller inte. För att vi skall gilla det; krävs att det är bra och av bra kvalitet. Skall vi omedelbart gilla det utan att behöva värdera det krävs det att vi känner igen det direkt -och att detta även har en historik -som tilltalar oss.

Varför börjar inte reklam med företagslogotyperna? Varför kommer logotypen alltid sist i reklamen? Därför att man vill vara 110% säker på att presentationen i kvalitén går fram -innan man slänger fram den.

Åter till funderingen:
Logotyper skall identifiera oss för andra. Logotyper skall inte definiera oss för andra. Vår identitet är med andra ord inte samma sak som vår logotyp -eller våra logotyper. Vår identitet som förening/företag -är det som skall göra våra logotyper starkare. Det vi producerar och gör tillsammans -definierar vilka vi är.

Det finns väldigt få internationella logotyper/varumärken som inte har förnyat sig genom tiderna. De flesta som varit för stolta för att förnya sig: dessa företag finns inte längre -eller säljs idag av ett annat varumärke som köpt upp dem.

Och detta tänk omfattas såväl de fans Luleå Hockey har i dag -och medför BETYDILGT större möjligheter att öka på denna skara framöver.

- Vi vill alla Luleå Hockeys bästa. Och det är väldigt lätt och tro att det är H-läktaren som föder LHF. -Så är det givetvis inte....
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6842
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken tor 28 dec 2017, 15:08

Känner att jag vill klargöra följande:
Jag ÄLSKAR både Stålmannen & Björnen som logotyper. Och jag vill INTE se ett ekonomiskt bakslag för Luleå Hockey i framtiden; bara för att vi bestämmer oss för att vi själva i närområdet skall känna oss mer "retro" & "kult".

Luleå Hockey är BETYDLIGT STÖRRE än bara Norrbotten. Även här finns det en stor del i problemet (Och; då har man inte ens börjat snacka om kidsen -som fortfarande svär vid Björnen).. Man bör inte "fasa ur" någonting.! (Hade sagt precis samma sak om det var Stålmannen som skulle "fasas ur"). Tvärt om; bör man tänka på nästa steg i logo väg.

-Men detta är endast min personliga åsikt....
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6842
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken tor 28 dec 2017, 16:22

LHF behöver en betydligt mindre kladdig och blaskig identitet för att just få en bättre bas att "värva" fans även utanför Norrbotten. Detta samtidigt som man inte skall tappa fans till andra klubbar i från Norrbotten.

Luleå Hockey SKA andas Norrbotten från all övrig verksamhet utöver det sportsliga! Dock måste man först bli BETYDLIGT mer stilrena och unikare i sin framtoning utåt sätt. Annars är det bara ett slöseri med resurser att ens satsa på någon form av mer unik, kvalitativ franchise. Man måste först satsa på att bli unikare i SHL. Hur lagets matchkläder ser ut; måste tilltala (nya potenciella LHF-fans) -avsevärt  mycket mer än vad fallet är idag. För om folk på andra ställen skall börja föredra ett LHF-ställ före det lokala alternativet: Skall vårt ställ vara mer stilrent, kvalitativt och snyggt. Det MÅSTE skilja sig ifrån mängden!

Norrbotten har ett mycket bra rykte i övriga Sverige. Detta då givetvis att Luleå Hockey har en liten fördel i att kunna värva fans i framtiden även i övriga Sverige  Centraliseringspolitiken idag; medför ju att många flyttar ut från Norrbotten. Föreningen bör se det som ett misslyckande ifall dessa familjer inte tar med sig ett stort Luleå Hockey -hjärta. (Man använder stolt LHF-färgerna även borta -för att de är stilrena och kvalitativa efter många tvättar.)

Försäljningarna i souvenirbutikerna -samt på nätet går nödvändigtvis inte upp direkt; men varje pryl ger in en slant mer; pga att den är unik och inte säljs av andra SHL-klubbar. Senare när folk erkänner den högre kvalitén i grejerna -kommer de även att återkomma. Detta trots att man kan köpa en plastig kopia från en asiatisk barnfabrik billigare på nätet.

...Exklusiva plädtofflor i bästa kvalisort... -Absolut! Kungligt skönt i TV-sofforna för de som inte bor här -och kan gå på matcherna.
I Norrbotten kan vi ju detta med minusgrader: -En TOTAL "No-Brainer"! Inga problem att fan gå "Harley Davidson" här med RIKTIGT fodrad skinn! Mössor, vantar; ja, ni fattar.

Men som sagt: Man måste först övertyga i sin EGNA kvalitet och design -innan man kan räkna med sånt här. Idag fixar Luleå Hockey tragiskt nog inte ens att klä upp sina egna lag bättre på isen! Och då är ju sånt här tänk bara dö-fött....  -Heja Bauer! Tur att ingen annan förening kör med det......
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6842
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken lör 30 dec 2017, 12:32

Jag måste fråga:
Är det någon annan än jag -som tycker att Luleå Hockeys matchställ tenderar att se billigare ut säsong -efter säsong?

Jag menar: Namnet och siffrorna på ryggen; ser ju ut som att det är en praktikant hos Lodare'R us -som druckit ett antal för många glas av Bobos saft -och sedan gått lös med ett trasigt strykjärn.

Med några undantag ser det lika illa ut i de flesta SHL-Klubbar. Man kan inte låta bli att fundera på två saker här:

1.) Varför..?
2.) ...Om alla andra skulle hoppa ner för en klippa: Skulle LHF göra samma sak?

Detta kan jämföras till att alla konkurrenter begår gemensamt, -eller omedvetet för sig ENORMA strategiska misstag på marknaden. Och vårt egna företag har antingen inte kompetensen att inse/förstå: Är hindrade av okunskap eller hinder i form av avtal att göra rätt istället?

Jag misstänker att i föreningarnas gemensamma lilla projekt; Hockeyligan -eller SHL  (God knows); har man tillsammans jobbat för att försöka skapa en "kartell -aktig" bas som grund. Tanken är att gemen samt försöka trygga sina egna verksamheter/existenser. Detta på väldigt många saker. Gemensamma avtal osv, osv...

Vad blir i så fall kvar av saker som:

-Våra lokala traditioner?
-Vi mot dom?
-Tillsammans är vi starka? (Står "tillsammans" för LHF längre?)

...Jag bara undrar...?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6842
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken lör 30 dec 2017, 13:38

Vad kan Luleå Hockey hoppas vinna på marknaden -om man själv i grunden inte ens tror på styrkan och unikheterna i sitt egna koncept längre?

Resultatet är väl det vi ser idag: Man väljer att krypa ihop tillsammans med andra  som grupp -och skapa gemensamma intressen istället. Detta för att gemensamt skydda sig -istället för att vara den som utvecklas bäst och vinner i framtiden.

Är detta verkligen vad Luleå Hockey skall står för -och identifieras av? Är detta rätt väg att gå?

Orsaken till att Luleå Hockey överhuvudtaget existerar; ÄR att TÄVLA mot andra SHL-lag! Nu är istället tanken att vi skall slå dom på isen -och sedan ligga med dem ekonomiskt?

-Hockey politik, -skrivbords hockey, -bakrundsagendor.... ? -Trolöshet mot huvudman (regionen, fansen, medlemmarna).

- Det är på detta vi nu käbblar över vilken logga vi skall använda....
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6842
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken lör 30 dec 2017, 14:57

Varför fyller inte Luleå Hockey sin match lada längre...?
Vad är den största gemensamma nämnaren för alla idrottsverksamhet -att skapa ett sug hos sin tilltänka publik?

Det är en egen, exklusiv identitet! Vad föreningen ensam är och står för. Man representerar någonting genuint. Detta genuina är kristallklart som alla (och då menar jag ALLA) utomstående kan relatera till.

Det är en sak att tro någonting -och en helt annan sak att förmedla det. Sportligt gäller det att prestera -och marknadsmässigt gäller det att se exklusiva ut när man gör det. Detta bygger grunden till: Kvalitet.

Kvalitet är någonting som kostar en slant mer; men är av betydligt bättre värde. Det är detta som bestämmer värdet av logotypen man klistrar på produkten.

Kvalitet är någonting -som alla kan relatera till. Kvalitet är saker som man kan tänka sig att dela upp betalningen för; hellre än att köpa det billigare alternativet. DET ÄR DET HÄR SOM LULEÅ HOCKEYS LOGGA SKALL SITTA PÅ!

Man kan inte kalla det man erbjuder för kvalitet -om detta inte är förankrat rätt. Att bygga upp ett varumärke av kvalitet; är egentligen en hederssak: Något som är TOTALT OMÖJLIGT att göra om utomstående inte uppfattar dig som sanningsärlig, rejäl & hederlig. Det funkar inte heller om du skall promota/sälja andras grejer i samband med dina egna.

Luleå Hockey måste tänka i helt nya banor -för att matcha ekonomin i samma riktning -som föreningens sportsliga mål/ambitioner. Och man måste göra detta ensam; utan att "hålla-hand" med de övriga SHL-klubbarna. Tvingar gemensamma avtal Luleå Hockey att beställa samma skit som de andra säljer: Försök att bryta detta -alternativt beställa bara minimum mängd och rea ut det fort som fan till i princip nollvinst. Kalla det ALDRIG för Luleå Hockey REA; utan SHL -eller hockeyligan REA. Det man har Luleå Hockey -loggor på; är av HELT ANNAN kvalitta!

- SAMMA matchtröjor
- Fårskinnsjackor
- Skoteroveraller
- Märkesklockor
- Kostymer
- Plädtofflor
- Slipsnålar
- Klockor
- Osv,

I många prylar (som ex kostymer) -behöver inte LHF loggan ens synas på utsidan. Den kan lika väl sitta på insidan. Det viktiga är bara att själva produkten är unik -samt av högsta möjliga kvalitet.

- Någonstans måste ju man förstå skillnaden hur det skulle kännas för folk; att få Ex en fin märkes LHF-klocka i present! -Hey; what's that? -It's my great, lucky watch by Luleå Hockey. -That's a nice fit man! -Where did You get that? I got it from Luleå Hockey!

Precis ALLA bilföretag etc -jobbar -och bygger upp sin kvalitet på detta sätt! Kvalitet, kvalitet, kvalitet: Istället för taskig kvantitet, kvantitet, kvantitet....
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6842
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av pelle fre 19 jan 2018, 14:10

Facepalm
pelle
pelle

Antal inlägg : 41
Join date : 15-08-09
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Donowitz fre 23 feb 2018, 15:09


Donowitz

Antal inlägg : 4095
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Tigerman fre 23 feb 2018, 17:42

bearjew skrev:Plats 12 i Sverige enligt Sport & Affärer.

http://www.ypanel.se/inside/uploaded/sa/ny_klubbarnas_varuma%CC%88rken.pdf
Märkligt sammanträffande att Växjös varumärke blev mindre värt efter att de tagit SM-guld och nu t.o.m. är svagare än det mediokra allsvenska MoDo.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Puckad fre 23 feb 2018, 17:45

Tigerman skrev:
bearjew skrev:Plats 12 i Sverige enligt Sport & Affärer.

http://www.ypanel.se/inside/uploaded/sa/ny_klubbarnas_varuma%CC%88rken.pdf
Märkligt sammanträffande att Växjös varumärke blev mindre värt efter att de tagit SM-guld och nu t.o.m. är svagare än det mediokra allsvenska MoDo.
Likaså märkligt att Malmö redhawks finns på listan, det är ju relativt historielöst.
Och storstads klubbarna syns mest, helt klart.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11111
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Donowitz fre 23 feb 2018, 19:08

Tigerman skrev:
bearjew skrev:Plats 12 i Sverige enligt Sport & Affärer.

http://www.ypanel.se/inside/uploaded/sa/ny_klubbarnas_varuma%CC%88rken.pdf
Märkligt sammanträffande att Växjös varumärke blev mindre värt efter att de tagit SM-guld och nu t.o.m. är svagare än det mediokra allsvenska MoDo.

Kan ändå förstå detta, då det tar en längre tid att stadga ett varumärke.

Donowitz

Antal inlägg : 4095
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jokerman ll fre 02 sep 2022, 20:20

Tillsammans tar vi tag i tömmarna, som vi gjort sedan 1977, dam sedan 2015, och vi tänker aldrig, aldrig någonsin släppa tömmarna.

Vi behöver inte ens ha armar och ben för det är som i Monty Python-sketchen med en torso som hoppar omkring med avhuggna armar och ben: ”Come on, I`ll bite your leg off!”.

Luleå Hockey är Norrbottnisk tjurighet när den är som bäst.

Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1294
Join date : 21-05-19

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Puckad ons 05 apr 2023, 14:00

Luleås hemsida har bytt färger!
Rött har blivit ... roströd?
Gul känns varmare, men det kanske är en synvilla?

Snyggare eller inte, det förvånar mig alltid när man går ifrån sin färgidentitet så lättvindigt.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11111
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av icemask ons 05 apr 2023, 19:27

Puckad skrev:Luleås hemsida har bytt färger!
Rött har blivit ... roströd?
Gul känns varmare, men det kanske är en synvilla?

Snyggare eller inte, det förvånar mig alltid när man går ifrån sin färgidentitet så lättvindigt.
När vi gick upp var bortastället rostrött så att man gått bort från sin färgidentitet, njaaa tycker inte det, snarare att man bejakar sin historia med den gula och röda nyansen
icemask
icemask

Antal inlägg : 4116
Join date : 12-05-12

PM and Puckad like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Puckad ons 05 apr 2023, 20:24

icemask skrev:
Puckad skrev:Luleås hemsida har bytt färger!
Rött har blivit ... roströd?
Gul känns varmare, men det kanske är en synvilla?

Snyggare eller inte, det förvånar mig alltid när man går ifrån sin färgidentitet så lättvindigt.
När vi gick upp var bortastället rostrött så att man gått bort från sin färgidentitet, njaaa tycker inte det, snarare att man bejakar sin historia med den gula och röda nyansen
Jag stog på ståplats när vi gick upp, men minns inget av borta dräkterna. Så du kan ha helt rätt.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11111
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av icemask ons 05 apr 2023, 20:36

Puckad skrev:
icemask skrev:
Puckad skrev:Luleås hemsida har bytt färger!
Rött har blivit ... roströd?
Gul känns varmare, men det kanske är en synvilla?

Snyggare eller inte, det förvånar mig alltid när man går ifrån sin färgidentitet så lättvindigt.
När vi gick upp var bortastället rostrött så att man gått bort från sin färgidentitet, njaaa tycker inte det, snarare att man bejakar sin historia med den gula och röda nyansen
Jag stog på ståplats när vi gick upp, men minns inget av borta dräkterna. Så du kan ha helt rätt.
Jag stod oxå på E
icemask
icemask

Antal inlägg : 4116
Join date : 12-05-12

Puckad likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet