Disciplinnämnden

+75
Hankburger
Dustin
Number 69
Lulefan
wilmus2007
Ferros
GLHF
Norrlandstoken
JuniorX
Qirren
Patrik82
Myrman
kniba
Lasse Proppmätt
Kocur
Kapten Haddock
JohanO
Micke80
icemask
Puckad
Lajon
KaptenBlodskelett
Kraftkung
GustenA
Sundance Kid
Neurofunk20
stormvägen
Lars158
NilsOskar
Norlin
pingu
hokkzorz
Calle
Pajala
Kagen
Rönken
Tony Moore
delphi
LubosC
Pentothal
raalfie
Kallepedal
amarule
JahNT
Urken
tibet
MamboKing
Slapshot
kralle
Snikne Ville
kow
BodenSwe
Redbear
LulefanGBG
FruktHamster
NallePhu
Old Brooklyn
storraggarn
tvåplustvå
Mr Bister
Chris Hendrix
#96
JayDee
Rayko
Mange
Johan__
Högljudd
Tigerman
Beast.
Dave Rock
Bamsefar
MickkeJ
Sven Savage
Zeb Macahan
Salle
79 posters

Sida 17 av 17 Föregående  1 ... 10 ... 15, 16, 17

Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Puckad ons 03 okt 2018, 07:17

Jag tror ingen här försvarar det som sades.
Frågan som jag ställer mig är om det behövdes 2 matchers avstängning för att markera att detta inte är acceptabelt.
Hade matchstraff gett samma effekt?
Hade 2+10 gett samma effekt?
Hade en 2'a varit för blekt?

Det är den diskussionen som jag tycker borde föras.

Dessutom så, precis som sägs ovan, så var detta varit legio inom hockey under många år.
Att då gå från "ok" till 2 matchers avstängning för samma agerande är onödigt bökigt för alla parter.
Den här tumskruven kunde man skruvat lugnt och metodiskt på under en längre tid för att få högre acceptans för förändringen.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Old Brooklyn fre 19 okt 2018, 15:07

Önskar att det fanns ett system om gjorde att lag även "gynnades" vid avstängningar, framförallt när det handlar om händelser om inte gav något när den inträffade. Det är ju jävligt irriterande när någon skadar en Luleåspelare och domarna missar detta, och sen när det (mot all förmodan) uppdagas i efterhand är det andra lag som drar nytta av att få spela mot detta dessimerade lag. Att kanske åtminstone alltid en match av de som ingår i avstängningen viks åt nästa match de båda lagen möts eller nått.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Sundance Kid sön 21 okt 2018, 14:36

Lägger upp printscreen från Sigalets huvudtackling på Einar här också. Var i och för sig inte disciplinnämnden som gjorde bort sig denna gång utan tacklingen gick inte ens vidare dit. Men denna tråd passar bäst.

Denna tackling gav ingen avstängning för Sigalet som friades. Motiveringen var:

"Av bilderna går inte att fastställa att det rör sig om en huvudtackling."

Håller ni med i deras resonemang?

Disciplinnämnden - Sida 17 Tackli12
Disciplinnämnden - Sida 17 Tackli13

Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Old Brooklyn sön 21 okt 2018, 15:07

Ja, jag håller med resonemanget. Jag kan inte heller stensäkert se att det rör sig om en huvudtackling.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Ferros sön 21 okt 2018, 15:23

Old Brooklyn skrev:Ja, jag håller med resonemanget. Jag kan inte heller stensäkert se att det rör sig om en huvudtackling.

Jag håller med, det går verkligen inte att säga till 100%.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Bamsefar sön 21 okt 2018, 15:39

Det är ju väldigt svårt o se hur Einar skulle få en hjärnskakning utan att huvudet träffas.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Sundance Kid sön 21 okt 2018, 16:07

Ferros skrev:
Old Brooklyn skrev:Ja, jag håller med resonemanget. Jag kan inte heller stensäkert se att det rör sig om en huvudtackling.

Jag håller med, det går verkligen inte att säga till 100%.

Skämtar ni med mig? Förstår inte hur vi kan tolka en bild så olika.

Man ser ju på den andra bilden att Sigalets armbåge+överarm tar i hakan på Einar.

Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Sundance Kid sön 21 okt 2018, 18:14

Har 4 st bilder i rad nu här på sekvensen. La till en bild extra just innan tacklingsögonblicket och en just efteråt. Einar hinner precis se att han är på väg att bli tacklad i huvudet och hoppar uppåt. Det är därför smällen inte blir ännu värre.

Disciplinnämnden - Sida 17 Tackli14
Disciplinnämnden - Sida 17 Tackli15
Disciplinnämnden - Sida 17 Tackli16

Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Sundance Kid sön 21 okt 2018, 18:14

4:e och sista bilden

Disciplinnämnden - Sida 17 Tackli17

Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Old Brooklyn sön 21 okt 2018, 18:18

Nej, jag skämtar inte. Jag ser att Sigalets arm möjligtvis tar i huvudet, och med tanke på att Einar fick en hjärnskakning så är det väl även jävligt troligt att den tog i huvudet, men det går inte för mig (enbart utifrån bilderna och videos) att säkerhetsställa detta.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Blinders sön 21 okt 2018, 19:01

Einar var med på morgonvärmningen i lördags så träffen verkar inte ha tagit så illa.

Blinders

Antal inlägg : 5185
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Micke80 sön 21 okt 2018, 21:33

Blinders88 skrev:Einar var med på morgonvärmningen i lördags så träffen verkar inte ha tagit så illa.

I fjol då han fick huvudtacklingen av, tror det var Rahimi, pratades det om att det inte var hjärnskakning utan nacken som tog stryk. Kan ju ha varit det samma här, även om han såg groggy ut (vilket han i och för sig gjorde i fjol med)

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Lulefan sön 18 nov 2018, 11:48

https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Hitta-jobb/Platsbanken/annonser/22933203

Någon som känner sig taggad på att styra upp disciplinnämnden?

Lulefan

Antal inlägg : 2230
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Micke80 sön 18 nov 2018, 13:07

Nån som har koll på om Malmökillen (tror det var Komarek) fick nått straff för hans sinnessjuka filmning mot SAIK?

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Bamsefar fre 14 dec 2018, 13:58

Disciplinnämnden får smisk på fingrarna och visar hur slumpartat utfall därifrån är

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/hockey/shl/straffad-som-filmare-far-ratt-i-overklagan/
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Norrlandstoken tor 20 dec 2018, 08:32

Marek Daloga anmäld för domarknuffen. Lustigt att man inte granskar vänstersvingen som Carl Mattsson åtog sig från en Moraspelare.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Norrlandstoken tor 20 dec 2018, 17:33

Marek Daloga stängs av i fyra matcher och straffas dessutom med 34 650 sek. Tim Söderlund stängs av och bötar 5000 sek. Vad fan betalar Mora till Marek i lön egentligen????

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Puckad tor 27 dec 2018, 13:02

https://www.shl.se/artikel/mn87ajq6h-403dd/beslut-fran-disciplinnamnden-daniel-brodin

https://www.shl.se/artikel/jmlwajq6h-403dd/beslut-fran-disciplinnamnden-kristofer-berglund
Bentackling OK, markera att man tycker det är fel, inte OK.

DIFiplinnämnden är ett varumärke värt att skydda och bevara.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Bamsefar tor 27 dec 2018, 13:07

Puckad skrev:https://www.shl.se/artikel/mn87ajq6h-403dd/beslut-fran-disciplinnamnden-daniel-brodin

https://www.shl.se/artikel/jmlwajq6h-403dd/beslut-fran-disciplinnamnden-kristofer-berglund
Bentackling OK, markera att man tycker det är fel, inte OK.

DIFiplinnämnden är ett varumärke värt att skydda och bevara.

Herrejisses vad de verkligen markerar vart sympatierna ligger, patetiskt.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Puckad tor 27 dec 2018, 13:39

Bamsefar skrev:
Puckad skrev:https://www.shl.se/artikel/mn87ajq6h-403dd/beslut-fran-disciplinnamnden-daniel-brodin

https://www.shl.se/artikel/jmlwajq6h-403dd/beslut-fran-disciplinnamnden-kristofer-berglund
Bentackling OK, markera att man tycker det är fel, inte OK.

DIFiplinnämnden är ett varumärke värt att skydda och bevara.

Herrejisses vad de verkligen markerar vart sympatierna ligger, patetiskt.
När jag läste reglerna förut så är jag rätt säker på att det stod olika i NHL's regler om bentackling jämför med SHL's regler.
I ena fallet handlade beskrivs det som en tackling som utför med benet (nhl), i andra fallet som en tackling som träffar benet (shl).
Nu hittar jag inte den skillnaden, och undrar mest om jag drömt.
När jag tittar på Brodins tackling så träffar den benet, med utförs inte med benet. (Lex Chris Abbott mot FHC)
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av GustenA tor 27 dec 2018, 14:26

Det där är ju helt bedrövligt! Dags att göra om regelboken och utbilda dom som bestämmer.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av icemask tor 27 dec 2018, 14:28

Puckad skrev:
Bamsefar skrev:
Puckad skrev:https://www.shl.se/artikel/mn87ajq6h-403dd/beslut-fran-disciplinnamnden-daniel-brodin

https://www.shl.se/artikel/jmlwajq6h-403dd/beslut-fran-disciplinnamnden-kristofer-berglund
Bentackling OK, markera att man tycker det är fel, inte OK.

DIFiplinnämnden är ett varumärke värt att skydda och bevara.

Herrejisses vad de verkligen markerar vart sympatierna ligger, patetiskt.
När jag läste reglerna förut så är jag rätt säker på att det stod olika i NHL's regler om bentackling jämför med SHL's regler.
I ena fallet handlade beskrivs det som en tackling som utför med benet (nhl), i andra fallet som en tackling som träffar benet (shl).
Nu hittar jag inte den skillnaden, och undrar mest om jag drömt.
När jag tittar på Brodins tackling så träffar den benet, med utförs inte med benet.  (Lex Chris Abbott mot FHC)
Det man menar är att Brodin inte aktivt söker upp benet på HV spelaren, se skillnaden om du jämför med hur Bailey i Mora gör, han ändrar riktning på skridskon och söker aktivt upp motståndarens knä !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Puckad sön 03 feb 2019, 14:37

https://www.shl.se/artikel/25b1ajro9-403dd/beslut-fran-disciplinnamnden-nick-sorensen
Tre matcher på den.
Tripping och en tvåa , absolut.
Men han låser inte överkroppen och skapar rotation på det sättet.
Det är verkligen mygg och kameler i den här serien.

Och återigen en situation som domaren alldeles säkert ser,
och situationsrummet väljer att säga att han inte kan bedöma.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av rasbiologen sön 03 feb 2019, 14:58

Tripping/inteference skulle jag köpa, kampsituation som fortsätter efter att pucken lämnat. Hade det varit en lulespelare som fallit hade jag gnällt men tre matcher?
rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1351
Join date : 12-09-13
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Jokerman ons 11 sep 2019, 17:36

Disciplinnämnden - Sida 17 63296410
Växjös Filip Cederqvist drabbades av hjärnskakningssymtom efter en tackling i förra säsongens kvartsfinalserie mot Luleå.

DN: 70 hjärnskakningar i SHL förra säsongen: ”Skydd blir vapen”

Förra säsongen var det minst en SHL-spelare i varje omgång som drabbades av en hjärnskakning.
Nu tas en rad olika grepp för att minska det antalet.
– Spelarnas säkerhet är ett högprioriterat område för oss, säger Johan Hemlin, vice VD på Svenska hockeyligan.

Förra säsongen konstaterades 70 fall av hjärnskakning under SHL:s grundserie. Det ger ett snitt på 1,3 hjärnskakningar per omgång.

För SDHL, svenska damhockeyligan, är snittet nästan exakt lika högt.

De siffrorna måste minskas. Det är alla överens om, och nu tas krafttag för att minska antalet hjärnskakningar.

– Vår uppgift är framför allt att jobba förbyggande för att hitta lösningar på den stora problematiken med hjärnskakningar inom svensk hockey, säger domaren Morgan Johansson som är ansvarig för projektet” svensk ishockeys nollvision mot hjärnskakningar”.

Bakom projektet står Svenska Ishockeyförbundet, SHL och spelarfacket Sico.

Det var i samband med SHL:s upptaktsträff under tisdagen som Morgan Johansson presenterade förra säsongens statistik över antalet hjärnskakningar i svensk elithockey.

Bortsett från det stora antalet hjärnskakningar i såväl SHL som SDHL var det en annan siffra som stack ut.

I samband med landslagsspel är antalet hjärnskakningar betydligt lägre än i klubblagen. Under den gångna säsongen konstaterades bara två på sammanlagt 139 landskamper för damer och herrar.

– Det är en av de saker som jag kommer att titta extra på den kommande tiden för att se vad det beror på, säger Morgan Johansson.

Till den här säsongen genomförs också en del regeländringar som man hoppas ska ha positiva effekter. Bland annat införs begreppet ”late hit” – som förra säsongen användes i både JVM och VM – där man straffas ifall man tacklar en spelare som precis har spelat i väg pucken.

– Det förslaget kom från oss. En ”late hit” är en sådan där sen och extremt dålig tacklingarna som vi vill ha bort från svensk hockey, säger Morgan Johansson.

Under säsongen kommer man också i samarbete med KTH genomföra en studie på spelarnas axelkåpor.

– I ungefär 65 procent av de hjärnskakningar som vi hade i SHL förra säsongen var axelkåpan inblandad mot huvudet eller ansiktet. Därför vill vi genomföra en studie på dem för att se om vi kan hitta en lösning. De är ju till för att skydda axlarna men uppenbart har de också blivit ett vapen, säger Morgan Johansson.

Man kommer också genomföra en studie som rör de spelare som trots nollvisionen drabbas av en hjärnskakning.

– Under två års tid kommer vi att studera vilka effekterna blir när man kyler ner hjärnan i samband med en misstänkt hjärnskakning, berättar SHL:s vice vd Johan Hemlin.

Det största arbetet som görs handlar dock om att ändra attityder och öka respekten ute på isen.

Den här säsongen kommer tre tidigare SHL-spelare Pontus Petterström, Johan Andersson och Fredrik Svensson att hjälpa SHL i det arbetet.

Pontus Petterström, som bland annat spelat i Linköping och Skellefteå, kommer att arbeta nära situationsrummet. Upptäcker han att en spelare vid upprepade tillfällen legat på gränsen till att anmälas till disciplinnämnden kommer han ta en personlig kontakt med honom.

– Vi tror på den här typen av dialog. Pontus rapporterar till mig, men domarna är inte inblandade. Det är inte så att man hamnar på någon negativ lista, eller får en varning. Men kan vi genom det här förebyggande arbetet stoppa en, två eller tre spelare från att göra något dumt är det värt det, säger Johan Hemlin.

Johan Andersson, som bland annat spelade i Timrå, och Fredrik Svensson med ett förflutet i Luleå kommer under säsongen att besöka klubbarna och då framför allt tala med klubbarnas juniorer.

– Ska vi få en varaktig förändring måste vi börja med unga spelare, säger Johan Hemlin.

Malin Fransson
malin.fransson@dn.se
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Jokerman lör 05 okt 2019, 12:36

Disciplinnämnden - Sida 17 19fe0c10
Jordan Boucher stängs av i sex matcher för tacklingen Foto: Johan Bernström/Bildbyrån
Örebros Jordan Boucher och Rögles Nils Höglander tilldelas varsin lång avstängning.

Boucher fälls för huvudtackling efter att ha träffat Brynäs Linus Ölund med sin axel i huvudet och stängs av i sex SHL-matcher. Ölund avbröt torsdagens match och efteråt konstaterades det att 22-åringen hade ådragit sig en hjärnskakning.

Det blev dock ingen utvisning för Boucher som däremot anmäldes till disciplinnämnden i efterhand. Disciplinnämnden menar att tacklingen är sen, träffar huvudet med hög kraft och att Boucher hoppar i samband med tacklingen.

Rögles Nils Höglander tilldelas fem matcher för en armbågstackling på Luleås Fredrik Styrman. Höglander fick matchstraff och disciplinnämnden bedömer att tacklingen utdelas medvetet med armbågen och träffar huvudet.

TT
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Bamsefar lör 05 okt 2019, 13:22

Jokerman skrev:Disciplinnämnden - Sida 17 19fe0c10
Jordan Boucher stängs av i sex matcher för tacklingen Foto: Johan Bernström/Bildbyrån
Örebros Jordan Boucher och Rögles Nils Höglander tilldelas varsin lång avstängning.

Boucher fälls för huvudtackling efter att ha träffat Brynäs Linus Ölund med sin axel i huvudet och stängs av i sex SHL-matcher. Ölund avbröt torsdagens match och efteråt konstaterades det att 22-åringen hade ådragit sig en hjärnskakning.

Det blev dock ingen utvisning för Boucher som däremot anmäldes till disciplinnämnden i efterhand. Disciplinnämnden menar att tacklingen är sen, träffar huvudet med hög kraft och att Boucher hoppar i samband med tacklingen.

Rögles Nils Höglander tilldelas fem matcher för en armbågstackling på Luleås Fredrik Styrman. Höglander fick matchstraff och disciplinnämnden bedömer att tacklingen utdelas medvetet med armbågen och träffar huvudet.

TT

Det mest förvånande är alltså att fyra domare inte "ser" Bouchers överfall och väljer att ignorera den helt trots att spelet föregick i omedelbar närhet, så, vad exakt tittar domarna på egentligen Cool
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Puckad lör 05 okt 2019, 16:54

Helt ärligt så tyckte jag att den såg hård ut men ok vid första anblick. Han mötte med axel och höll nere armarna.
På reprisen såg jag att han hoppade. Men jag tycker det finns större missar som domare gjort.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Bamsefar sön 06 okt 2019, 10:58

Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Tony Moore sön 06 okt 2019, 12:32

Sa det på läktaren igår, vi blev rånade på en 5a där (iofs är vårt pp uruselt) men killen hoppar faktiskt in axeln i Sondells skalle. Sondell som just kommit tillbaka från en hjärnskade frånvaro såg mer än lovligt vimmelkantig ut där han satt på bänken starx efter smällen. Jag tror vi hade fått med oss ett MP om Sondell legat kvar på isen sådär en 30 sek., nu var han "stålmannensnabb" att resa sej och vingla till båset..
Nåväl, bara gratulera DIFs kommande motståndare som slipper "supertalangen" Holtz.. Not.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7688
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Jokerman sön 06 okt 2019, 19:59

Tony Moore skrev:
Sa det på läktaren igår, vi blev rånade på en 5a där (iofs är vårt pp uruselt) men killen hoppar faktiskt in axeln i Sondells skalle. Sondell som just kommit tillbaka från en hjärnskade frånvaro såg mer än lovligt vimmelkantig ut där han satt på bänken starx efter smällen. Jag tror vi hade fått med oss ett MP om Sondell legat kvar på isen sådär en 30 sek., nu var han "stålmannensnabb" att resa sej och vingla till båset..
Nåväl, bara gratulera DIFs kommande motståndare som slipper "supertalangen" Holtz.. Not.

Holtz tackling blev granskad i efterhand och det är precis så man får göra eftersom domarna, precis som alla andra därute på isen, inte alltid hinner uppfatta exakt det som händer och p.g.a. det gör felaktiga bedömningar. Inget konstigt alls.

En spelare som inte reser sig, som ligger kvar, gör det eftersom han antingen har blivit skadad eller för att medvetet vilseleda domarna till att ta ett beslut som gynnar det egna laget.

Det här att vilseleda domarn kan man också granska i efterhand och det hoppas jag görs. Det är inte fair play utan osportsligt uppträdande och borde kunna ge avstängningar om man kan visa att spelarens agerande vid en situation är ett uppenbart förvanskande av situationen eller om en spelare gång på gång, systematiskt, försöker få domarn att höja armen.

Problemet med filmningar är att den som begår överträdelsen alltför ofta belönas för sitt beteende, t.ex. ett PP och att risken att bli avstängd och bötfälld är minimal.

Stå upp!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Tony Moore sön 06 okt 2019, 20:07

Då borde man definitivt granska Svedberg i DIF målet, 2 ggr om dessutom igår, börja vifta och stoppa spelet då LHF har tung press i DIFs zon.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7688
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Tigerman mån 07 okt 2019, 23:05

Tony Moore skrev:Då borde man definitivt granska Svedberg i DIF målet, 2 ggr om dessutom igår, börja vifta och stoppa spelet då LHF har tung press i DIFs zon.
Dessutom har Svedberg en gedigen filmningshistorik bakom sig, det + just det faktum att de kom under tung LHF-press gör ju att man anar ugglor i mossen.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av icemask tor 31 okt 2019, 14:37

2+1 för Högström, 29000 i böter för en match innebär väl en saftig lön ?
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Hankburger tor 31 okt 2019, 14:40

icemask skrev:2+1 för Högström, 29000 i böter för en match innebär väl en saftig lön ?

Japp. Den klart mest betalda backen i SHL just nu. Vilket får Erik Gustafsson att nästan vara billig i jämförelse. Oberoende så är det allt för lite att få enbart 2+1. Det borde vara det dubbla. Precis som Pettersson borde fått det dubbla straffet så någonstans finns det ett problem med straffskalan..
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Jokerman lör 02 nov 2019, 05:35

Anton Hedman stängs av till och med den 19 november – motsvarande fem matcher – för sin huvudtackling på Skellefteås Philip Broberg. Dessutom tvingas han böta 35 937 kronor.

"Hedman kommer in som tredje spelare i situationen och tacklar Broberg med vänster axel som träffar i huvudet och med en uppåtgående rörelse", står att läsa i anmälan på SHL:s webbplats.

Enligt domen bedömdes Hedmans tackling utgöra en skaderisk för Broberg och för djurgårdsspelaren är det "en fråga om återfall i samma typ av förseelse". Så sent som förra säsongen stängdes den dåvarande Örebrospelaren av i tre matcher för en huvudtackling.

Laget har sedan tidigare Marcus Högström och Jesper Pettersson avstängda i tre respektive två matcher.

TT
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Rikky lör 02 nov 2019, 15:51

Bara djurgårdsspelare som blir avstängda i alla fall just nu. Vad kan det bero på? Spelar Difarna fulare än andra lag eller är nämnden avogt inställda till Dif?
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Hankburger lör 02 nov 2019, 16:22

Rikky skrev:Bara djurgårdsspelare som blir avstängda i alla fall just nu. Vad kan det bero på? Spelar Difarna fulare än andra lag eller är nämnden avogt inställda till Dif?

Alla tre är solklara avstängningar. Hedman kommer in som tredje person och tacklingen tar mot huvudet. Högström armbågar Everberg efter att ha hållit fast hans huvud och Petterssons skallning var nog den mest uppenbara jag sett på många år.

Tror nog det snarare beror på frustration att laget inte spelar bra och då brinner propparna för vissa tydligen.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Tony Moore lör 02 nov 2019, 16:50

Högström river av hjälmen, håller sedan i bakhuvudet och drar på en höger rakt i ansikte på Everberg som faller baklänges handlöst i isen! Kunde gått mycket värre om Everberg slagit huvudet i isen också!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7688
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Bamsefar lör 02 nov 2019, 17:01

Rikky skrev:Bara djurgårdsspelare som blir avstängda i alla fall just nu. Vad kan det bero på? Spelar Difarna fulare än andra lag eller är nämnden avogt inställda till Dif?
Nämnden, domare, och tävlingsledare har väl aldrig varit avogt inställd till Dif och man gjorde sitt bästa för att undvika högströms avstängning men till slut blir det för uppenbart
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Jokerman fre 20 dec 2019, 11:18

Disciplinnämnden - Sida 17 C47c7f10
Domarbasen: Herrhockeyn kommer närma sig damerna

DN FREDAG 20 DECEMBER 2019

Problem med attityden. Det är en förklaring till hjärnskakningsproblemet inom svensk hockey, menar domaren Morgan Johansson, som ansvarar för projektet ”svensk ishockeys nollvision mot hjärnskakningar”.
– Vi har ett jättestort kulturellt problem inom hockeyn. Vinnarskallarna måste vi ha kvar, det är det som är idrotten. Men vi kan inte bete oss på ett dåligt sätt bara för det.

De senaste säsongerna har flera ishockeyspelare, både på herr- och damsidan, tvingats avsluta sina karriärer i förtid på grund av hjärnskakningsrelaterade problem. Så sent som i år tvingades Djurgårdens Andreas Engqvist, 32, lägga skridskorna på hyllan efter att ha råkat ut för flera smällar mot huvudet de senaste säsongerna.

Sedan tidigare har dessutom spelare som Lisa Hedengren, Anton Grundel och Magnus Kahnberg tvingats sluta i förtid. Och sviterna efter hjärnskakningarna hänger i vissa fall kvar långt efter karriärens slut. Spelarna får problem att orka med vardagen och måste disponera sin dag noggrant för att inte drabbas av yrsel och huvudvärk.

Morgan Johansson, domare i SHL, leder projektet ”svensk ishockeys nollvision mot hjärnskakningar”.

– Någonstans är det otroligt viktigt för att hockeyn ska överleva. Det är inte många föräldrar som vill sätta sina barn i en idrott där man lätt kan få hjärnskakning. Kan jag bidra till en förändring vill jag göra det, säger Johansson till DN.

Han trycker på att svensk hockey måste arbeta förebyggande för att få bukt med problemet. Bland annat när det gäller kulturen inom sporten och att nå fram till ledare.

– Det är ledarna som lär spelarna och får vi inte dem att förstå hur stort problemet är har vi ett problem inom svensk hockey, säger Johansson som menar att ishockeyns kultur har gjort att problemet eskalerat de senaste säsongerna.

– Vi har stora problem i 15, 16, 17, 18 års ålder. Där har vi adrenalinstinna ungdomar och jag tycker vi har för dåligt utbildade ledare. De förstår kanske inte alltid vilket budskap de sänder till spelarna om de gör high five efter att en spelare har sänkt en motståndare med en ful tackling. Ledarna måste förstå hur viktiga de är, säger Johansson.

På SHL:s upptaktsträff i höstas berättade Morgan Johansson om hjärnskakningsproblemet. Förra säsongen rapporterades 70 hjärnskakningar på 52 omgångar, vilket ger ett snitt på 1,3 hjärnskakning per SHL-match. I SDHL var siffran nästan lika alarmerande. På 36 omgångar blev fallen av hjärnskakning 35.

– Jag blir inte klok på det här. Vi har näst intill ett tacklingsförbud inom damhockeyn, men problematiken är lika stor där.

På upptaktsträffen konstaterades ytterligare intressant statistik. Under säsongen 2018/19 spelades 139 landskamper för damerna och herrarna – där hjärnskakningsfallen bara var två. När Johansson för ämnet på tal drar han en parallell till när hans barn var bortlämnade hos grannar, vänner eller föräldrar.

– När jag hämtade barnen brukade folk säga: ”gud vilka fantastiska barn du har, de är så väluppfostrade och de sköter sig så otroligt bra”. Men när vi kom hem och stängde dörren rök de ihop så det small om det, säger han.

Precis samma beteende tror Johansson att spelarna har när de är på landslagssamlingar. Där sköter de sig, till skillnad från i en trygg hemmamiljö där de blir mer våghalsiga.

– När man spelar på landslagsnivå vet man att det inte accepteras att hitta på dumheter. Om man gör det är det en enkelbiljett hem, och den får du betala själv. Om man åker och spelar J20-VM förhåller man sig annorlunda till vilka man möter. Man möter de bästa i världen och kan inte åka runt och bete sig hur som helst, säger han.

Inför och under säsongen pratar Johansson och andra representanter från projektet med spelare och ledare på olika nivåer inom svensk hockey. Förhoppningen är att komma till bukt med problemet innan det är för sent och en viktig del är att hela tiden utvärdera vad som har gått bra och dåligt.

Numera finns ett inrapporteringssystem från J20- upp till SHL/SDHL-nivå för att kunna kartlägga problemets vidd. Tanken är också att detta system ska införas bland yngre juniorlag.

– Jag tror att det finns ett mörkertal från J18-nivå och uppåt, säger Johansson som tycker att projektet redan nu fått viss effekt i SHL.

– I SHL är respekten mycket större än för två, tre år sedan. Det är en jätteskillnad.

Vad tror du att det beror på?

– Vi håller en god information, berättar öppet kring hur farligt det är och att vi har problem med hjärnskakningar.

Morgan Johansson är tydlig med att hockeyn kommer utvecklas framöver och att det fysiska spelet kommer försvinna allt mer.

– Herrhockeyn kommer närma sig damhockeyn mer än tvärtom. I dag går det så pass fort och jag tror hockeyn kommer gå ännu snabbare i framtiden.

Jesper Thedéen
jesper.thedeen@dn.se

Serie. Hockeyn och hjärnskakningarna

Förra säsongen konstaterades 70 fall av hjärnskakning under SHL:s grundserie.

DN berättar i en artikelserie om konsekvenserna för de spelare som drabbas av hjärnskakningar samt hur klubbar och förbund agerar för att få ner antalet fall.

Del 1, 15/12: Lisa Hedengren. Hon tvingades sluta spela redan som 23-åring – blev en ekonomisk smäll.

Del 2, 17/12: Robin Palmgren. Han spåddes en lysande framtid – men hjärnskakningarna stoppade talangen.

Del 3, 18/12: Erik Andersson. Den före detta elitspelaren vill hjälpa andra drabbade – med en ny ishjälm.

Del 4, 19/12: Kiropraktorn Thomas Endler hittar rester av hjärnskakningar.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av icemask ons 01 nov 2023, 17:45

Satt o kollade Hockeymorgon på Aftonblaskan där de har med en av juristerna från disiplinnämnden
Han jämför saker och situationer som sker under en match med att köra bil, tex om det blir gult så måste man värdera om man hinner eller ska bromsa och typ ha koll på vart domaren är på väg i situationen mm, blir nog ganska avvaktande hockey då
Timråspelaren bedömdes inte avsiktligt ha åkt på linjedomaren men det var bestraffningsbart ändå???
Det lyckades han inte förklara varför, kändes som att de jämför äpplen med päron och tycker att ”juridiskt” är de samma saker, dålig spelförståelse på juridikutbildade
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Tony Moore likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Disciplinnämnden - Sida 17 Empty Sv: Disciplinnämnden

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 17 av 17 Föregående  1 ... 10 ... 15, 16, 17

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet