Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

+86
LulefanGBG
NallePhu
Pajala
Redbear
Sir Prozac
Jonken
Suorra
27 Öqvist
stormvägen
Chris Hendrix
Respected Gentleman
Lars158
Dentos
Lasse Proppmätt
kniba
Lulefan
MrScout
Grizzly
Beast.
Kagen
Diktatorn
GABA
Myrman
vanten
JahNT
tibet
Swhy
BodenSwe
kezman85
mango
Tigerman
Sundance Kid
Trötto
JoakimJ
Högljudd
Purre
Ivanhoe
kamelbullen
LuleåWinston
Scouten
Dalle
Ulfstrk
PM
makkanmakkan
amarule
Pontaking
rumpztr
Wirbelwind
Hellcop
LHF96
kjell
Zeth
Mange
Rakapuckar
NilsOskar
Hentos_Bror
LubosC
knutten
dubstep
Lajon
Dilox
Tony Moore
pingu
kralle
MickkeJ
Old Brooklyn
CKa
farre
Micke80
Slapshot
Mr Bister
MrA
Bamsefar
Snikne Ville
Donowitz
Norlin
hokkzorz
nummer 17
FruktHamster
kokostrollet
#96
Kallepedal
icemask
Ingemar
MRGHOST
Admin
90 posters

Sida 2 av 21 Föregående  1, 2, 3 ... 11 ... 21  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken tis 29 apr 2014, 17:43

Jonas Ahnelöv går tillbaka till Modo (!) - där skulle Osten ha huggt, huggt riktigt hårt. Tvivlar väl på att han har gjort det, inte läst något som helst rykte om det. Synd, gillar honom skarpt och hade varit mycket bra tillskott.

Bra tvåvägsback, svensk, som kan spela lite fysiskt också. Finns det några andra intressanta svenska backar på marknaden nu? Blir väl någon trött slovak eller något.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Micke80 tis 29 apr 2014, 18:07

Rönken skrev:Jonas Ahnelöv går tillbaka till Modo (!) - där skulle Osten ha huggt, huggt riktigt hårt. Tvivlar väl på att han har gjort det, inte läst något som helst rykte om det. Synd, gillar honom skarpt och hade varit mycket bra tillskott.

Bra tvåvägsback, svensk, som kan spela lite fysiskt också. Finns det några andra intressanta svenska backar på marknaden nu? Blir väl någon trött slovak eller något.

Tror inte alla spelare som osten hör sig för om läcker ut till våran kännedom. Är det en bra och kontraktslös spelare på marknaden hör nog rätt många lag av sig till agenten. Sen är det ju så att man inte alltid ens kommer till det läget att man kan buda. Ibland har spelaren bestämt sig för en annan klubb redan innan, ibland har de bestämt sig att de inte vill till just den klubben och ibland är det helt enkelt så att spelaren kan vara bra men inte rätt för klubben.
Det är annars rätt trist egentligen att alla sportchefer hugger på ungefär samma svenska spelare hela tiden. Det vore rätt kul om man kunde gräva upp guldkornen som går under radarn hos de andra. Lite som när hela sverige tävlade om Wainhandels  (tror jag det var) signatur medan Luleå sket i honom och tog Jonte istället. Vi fick trots allt några fina år med den killen.
Eller då vi värvade Fälth som ingen hade koll på, eller Arlbrandt och Olausson som alla andra trodde skulle floppa.


Senast ändrad av Micke80 den tis 29 apr 2014, 18:08, ändrad totalt 1 gång

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Mr Bister tis 29 apr 2014, 18:08

Det blir ingen trött slovak, däremot hittar han som ersättare till Fransson någon back i allsvenskan kanske från Björklöven, Mora eller kanske Almtuna.............

Mr Bister

Antal inlägg : 1423
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken tis 29 apr 2014, 18:43

Micke80 skrev:
Rönken skrev:Jonas Ahnelöv går tillbaka till Modo (!) - där skulle Osten ha huggt, huggt riktigt hårt. Tvivlar väl på att han har gjort det, inte läst något som helst rykte om det. Synd, gillar honom skarpt och hade varit mycket bra tillskott.

Bra tvåvägsback, svensk, som kan spela lite fysiskt också. Finns det några andra intressanta svenska backar på marknaden nu? Blir väl någon trött slovak eller något.

Tror inte alla spelare som osten hör sig för om läcker ut till våran kännedom. Är det en bra och kontraktslös spelare på marknaden hör nog rätt många lag av sig till agenten. Sen är det ju så att man inte alltid ens kommer till det läget att man kan buda. Ibland har spelaren bestämt sig för en annan klubb redan innan, ibland har de bestämt sig att de inte vill till just den klubben och ibland är det helt enkelt så att spelaren kan vara bra men inte rätt för klubben.
Det är annars rätt trist egentligen att alla sportchefer hugger på ungefär samma svenska spelare hela tiden. Det vore rätt kul om man kunde gräva upp guldkornen som går under radarn hos de andra. Lite som när hela sverige tävlade om Wainhandels  (tror jag det var) signatur medan Luleå sket i honom och tog Jonte istället. Vi fick trots allt några fina år med den killen.
Eller då vi värvade Fälth som ingen hade koll på, eller Arlbrandt och Olausson som alla andra trodde skulle floppa.

Jag har inget emot spelare som är potentiella men på backsidan ska det in rutin och just Ahnelöv har jag gillat skarpt sista åren. Någon sådan back som jag helst skulle vilja se, bra rutinerad svensk back som man vet vad man får av. Vet inte vad man kan tänkas ro i hamn nu, Jonsson tror jag man ser som en ren bonus om han ens skulle komma tillbaka till hockeyrinken igen.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av farre tis 29 apr 2014, 22:06

De här värvningarna visar verkligen vilken ambition klubben har.
Om man tror att man är smart som försöker spara pengar på en mellansäsong är man ruskigt fel ute.
Finns inget lag som kan snåla sig till framgång eller till en hög vinst.
Finns hur många exempel som helst:
AIK
Djurgården
Timrå
Södertälje
mm
Hur bra har det gått för de?
Skillnaden är att de inte haft de ekonomiska musklerna för att värva bra och varit tvungna att värva 3-4 kedjespelare
Luleå däremot har de musklerna men är bara korkade!
Vinster får man när man vågar satsa. Rider på framgångarna och drar in mer sponsorpengar då alla vill synas med ett vinnande lag, mer publik samt ett långt slutspel
Samtidigt som med framgångarna kommer publiken och med mer publik samt ett lång slutspel så har inte bara värvningarna betalat sig utan 5 dubblats längst vägen.
Den här vägen leder bara till mindre publik, mindre sponsorintäkter långsiktigt, svårare att rekrytera bra spelare framöver och ALLSVENSKAN!
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Ingemar tis 29 apr 2014, 22:10

Finns några exempel på etablerade spelare som floppar med och klubbar som slängt en massa i sjön på sk stjärnor som lett dom till - allsvenskan Smile
Var väl en supervärvning som fick bege sig med svansen mellan bena i höstas efter att ha floppat i Luleå?
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av farre tis 29 apr 2014, 22:18

Att supervärvningar kan floppa finns naturligtvis med på kartan för alla lag. MEN risken att de ska göra det är ju betydligt mindre än chansen att en allsvensk spelare ska flippa till superstjärna som bidrar till mer publikintresse och att sponsorer står på rad för att synas med klubben.

Oftast tar det ett par säsonger att acklimatisera sig till det högre tempot och styrspelet, så de värvningarna behöver lite tid. Tid som inte LHF har med den här grunden till spelarmaterial
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av farre tis 29 apr 2014, 22:20

Förresten vilken spelare menar du?
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av icemask tis 29 apr 2014, 22:48

farre skrev:Förresten vilken spelare menar du?
Tippar att han menar Oskar sund
icemask
icemask

Antal inlägg : 4120
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av CKa tis 29 apr 2014, 22:50

Ingemar skrev:Finns några exempel på etablerade spelare som floppar med och klubbar som slängt en massa i sjön på sk stjärnor som lett dom till - allsvenskan Smile
Var väl en supervärvning som fick bege sig med svansen mellan bena i höstas efter att ha floppat i Luleå?

Vem?

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av farre tis 29 apr 2014, 23:58

Oscar Sundh var inte på något sett en supervärvning.
Han är en lite uppgraderad Fabbe thats it.
Oxå en tredjekedje spelare.
Vi ska nog vara väldigt försiktiga vad vi menar med supervärvningar.
En supervärvning är en spelare som med sin spetskompetens höjer kvaliteten på laget och som folk är villiga att betala för att njuta av.
Oftast räknas inte defensiva forwards till den kategorin även om de är nödvändiga. Dock inte om man redan har 6 liknande spelare i truppen.
Ingen vad jag vet under mina 28 år som hockeyfanatiker har gått på en match för att se en Sundh eller Tano döda en utvisning.
Omark var en supervärvning
Klasen, Hjalmarsson, Arlbrandt, Kolarik, Hudacek, Gundersson, D Axelsson, Kahnberg, Olimb, Sjögren, Rasmussen, Rakhshani, Ryan och halva Skellefteås lag. Där är superspelare med elitseriemått mätt

farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Micke80 ons 30 apr 2014, 06:08

farre skrev:Oscar Sundh var inte på något sett en supervärvning.
Han är en lite uppgraderad Fabbe thats it.
Oxå en tredjekedje spelare.
Vi ska nog vara väldigt försiktiga vad vi menar med supervärvningar.
En supervärvning är en spelare som med sin spetskompetens höjer kvaliteten på laget och som folk är villiga att betala för att njuta av.
Oftast räknas inte defensiva forwards till den kategorin även om de är nödvändiga. Dock inte om man redan har 6 liknande spelare i truppen.
Ingen vad jag vet under mina 28 år som hockeyfanatiker har gått på en match för att se en Sundh eller Tano döda en utvisning.
Omark var en supervärvning
Klasen, Hjalmarsson, Arlbrandt, Kolarik, Hudacek, Gundersson, D Axelsson, Kahnberg, Olimb, Sjögren, Rasmussen, Rakhshani, Ryan och halva Skellefteås lag. Där är superspelare med elitseriemått mätt


Men Klasen hånades på många håll innan debuten, Arlbrant var en slut föreddetting som inte höll i SHL, D Axelsson var en viljelös diva som kastat bort sin karriär, Rasmussen var lovande, Halva Skelleftes lag var nonames från J 20, Khanberg var slut och en föredetta stjärna, Hjalmarsson var en potentiell habil elitseriespelare. Olimb var nog inte så het på marknaden han heller då han kom.
De dessa har gemensamt är att fler trodde de skulle floppa eller behöva nått år för utvecklingens skull innan de flippar men samtliga kom till rätt adresser med rätt folk runtomkring sig och tog klivet fullt ut.
Omark var en stjärna som floppade då han inte klarade av att komma till sin rätt och inte klarade av att lyfta LAGET.
Gundersson och Rakshani visste folk knappt vad dom var för några och kan nog inte heller ses som stjärnor då de kom. Rashani blev ju till och med "icke önskvärd" i HV efter första året i ligan.
Sjögren försökte Luleå värva när han lämnade Rögle men fick ge sig för FBK, När han kom hem försökte alla klubbar värva honom men han valde LHC.
Det är som sagt var inte bara för klubbarna att värva de etablerade eftersom alla klubbar vill ha dem. Det blir alltså upp till spelaren att välja fritt bland 12 föreningar och då väga in ekonomi, geografi, känsla för föreningen, vinnarchans, förlorarchans mm.

Jag håller med om att jag vill se någon mer bra spelare i truppen, men man ska vara lite försiktig med att såga Osten och ledningen då man inte vet vilka spelare han fått ett tack men nej tack av, man vet inte vilka spelare som blev för dyra, vi vet inte vad befintlig trupp kostar, vi vet inte hur attraktivt det är att flytta hit upp till vildmarken. Jag älskar den här delen av landet men om vi nu ska vara ärliga så de flesta man pratar med som bor söderut skulle aldrig kunna tänka sig att flytta hit upp och därför kan spelare kosta lite extra också. Jag tror det  bl a är därför han ofta snackar om kopplingen hit upp eftersom man då vet att man kan trivas och inte slänger pengar på en spelare som bara längtar hem.
Utan att veta så tror jag att vi får betala mer för en utländsk stjärna än vad Stockholm och Göteborg får göra bara för geografin och storstadskänslan. För man ska komma ihåg att med amerikanska mått mätt så är ju stockholm bara en förort till storstäderna och Luleå ett litet bostadsområde om man ska raljera lite.
Som sagt, vilka han försökt behålla och fått nej, försökt värva och fått nej vet vi inte och det är därför dumt att såga honom. Däremot håller jag med om att jag gärna ser två forwards som kan leda lagets offensiv varav en gärna får vara center och den andra antignen eller, Samt en bra två vägsback som man vet alltid håller en hög högsta nivå och som bidrar i båda zonerna.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av FruktHamster ons 30 apr 2014, 07:46

Väl sagt av Micke80. Och ske vi se vad talang vi lockat till föreningen i år så är väl Zaar just en sådan. Verkar ju också som att Everberg kritat på, men funderar på att välja AHL i stället. Om han dock väljer Luleå så har vi där två riktigt spännande forwardstalanger. Kommer säkert komma in någon mer etablerad spelade vad det lider, men bang for the buck-faktorn hittar man aldrig i den kategorin.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av farre ons 30 apr 2014, 08:34

Jag menade superspelarna JUST NU i elitserien
Och inte när de värvades initialt. Det var ett svar på att Oscar Sundh skulle vara supervärvning när han värvades och han hade och har inte den statusen nånstans.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Old Brooklyn ons 30 apr 2014, 12:04

farre skrev:Jag menade superspelarna JUST NU i elitserien
Och inte när de värvades initialt. Det var ett svar på att Oscar Sundh skulle vara supervärvning när han värvades och han hade och har inte den statusen nånstans.
Fast hur många sådana värvningar har vi sett de senaste åren? Etablerade toppspelare som går från ett lag till ett annat med bra resultat. Som Micke skriver har ju i princip alla lagens "superspelare" blivit det i laget de spelar i för tillfället eller värvats från utlandet.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Kallepedal ons 30 apr 2014, 12:57

Vad tror ni om chanserna på att få hem Anders Nilsson? http://www.expressen.se/sport/hockey/tre-kronor/vm-klare-malvakten-oppnar-for-shl/
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken ons 30 apr 2014, 12:58

Kallepedal skrev:Vad tror ni om chanserna på att få hem Anders Nilsson? http://www.expressen.se/sport/hockey/tre-kronor/vm-klare-malvakten-oppnar-for-shl/

Tror väl inte riktigt på det nu heller, men absolut, vill han till Sverige och SHL så är det inte så mycket att orda om. Som tur är finns det inte så många klubbar i SHL som står utan förstamålvakt, tror faktiskt alla klubbar har en redan? I KHL är det väl någon specialregel för målvakter om jag inte missuppfattat det? Max en får vara utländsk och räknas in i kvoten?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken ons 30 apr 2014, 13:08

Till NSD säger han bland annat;

"Om du inte får ett envägskontrakt, vad händer då?

– Det beror lite på vad de kommer med för tvåvägskontrakt och vad de har för lösning till det. Säg att de skulle komma med ett där vi är två jämnbra andramålisar och att vi kommer att växla, att man är uppe en månad i taget eller något sånt. Det skulle kunna vara en sak som jag eventuellt skulle komma över på, men skulle jag få samma kontrakt som jag har haft nu kommer jag tacka nej till det och i såna fall leta någonstans här i Europa.

Om det blir Europa, är det då KHL som lockar?

– Jag håller väl alla dörrar öppna men blir det Europa så känns det som att jag vill spela i bästa ligan, och det är väl KHL. Sen ska ju allting stämma där också, det är inte pengarna jag vill åt utan jag kommer först och främst leta bra utvecklingsmöjligheter."
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Micke80 ons 30 apr 2014, 14:19

Ja herre gud, Vill Nilsson hem så får man en stabil målvakt, Lulekille, och en ung spelare som vill bli bättre för att lyckas i NHL. Känns som att det är allt man kan begära på en målvaktsposition.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Micke80 ons 30 apr 2014, 15:33

http://www.expressen.se/kvp/sport/dennis-everberg-ar-klar-for-colorado/

Då var det klart att det inte blev nån Everberg då. Känns inte som att han är någon som klubben kommer gå och vänta och hoppas på utan kontraktet gäller inte och blir det utlåning så lär ju vem som helst kunna ta han framåt slutet av sommaren

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken ons 30 apr 2014, 15:37

Micke80 skrev:http://www.expressen.se/kvp/sport/dennis-everberg-ar-klar-for-colorado/

Då var det klart att det inte blev nån Everberg då. Känns inte som att han är någon som klubben kommer gå och vänta och hoppas på utan kontraktet gäller inte och blir det utlåning så lär ju vem som helst kunna ta han framåt slutet av sommaren

Är du säker på det? Han har ju trots allt skrivet kontrakt med Luleå. Nu tänker jag främst på hur regelverket ser ut, Luleå och Osten lär nog inte spara en topp6-plats för honom. Jag tänker alltså i fallet om Colorado bestämmer sig sent om sides att låna ut honom till SHL efter diverse träningsläger och annat där borta, eller om han vantrivs i AHL. Då är det väl ändå Luleå som gäller i Sverige i och med att han har kontrakt? Finns väl ingen anledning för Luleå att riva det då man ändå inte behöver betala något för honom. Eller hur ser det ut egentligen?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Micke80 ons 30 apr 2014, 16:26

Rönken skrev:
Micke80 skrev:http://www.expressen.se/kvp/sport/dennis-everberg-ar-klar-for-colorado/

Då var det klart att det inte blev nån Everberg då. Känns inte som att han är någon som klubben kommer gå och vänta och hoppas på utan kontraktet gäller inte och blir det utlåning så lär ju vem som helst kunna ta han framåt slutet av sommaren

Är du säker på det? Han har ju trots allt skrivet kontrakt med Luleå. Nu tänker jag främst på hur regelverket ser ut, Luleå och Osten lär nog inte spara en topp6-plats för honom. Jag tänker alltså i fallet om Colorado bestämmer sig sent om sides att låna ut honom till SHL efter diverse träningsläger och annat där borta, eller om han vantrivs i AHL. Då är det väl ändå Luleå som gäller i Sverige i och med att han har kontrakt? Finns väl ingen anledning för Luleå att riva det då man ändå inte behöver betala något för honom. Eller hur ser det ut egentligen?

Tänker mer på det ekonomiska. Ska man räkna in han i budget blir det ju mindre kvar att värva för. Luleå har ju ingen skyldighet att ta emot honom, även om jag gärna ser han här. Men ska man värva nått som man är säker på att få så måste man kanske använda "hans" pengasäck. Förhoppningsvis bestämmer sig Colorado nu ibörjan på sommaren och inte efter deras rockiecamp i september.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken ons 30 apr 2014, 16:28

Micke80 skrev:
Rönken skrev:
Micke80 skrev:http://www.expressen.se/kvp/sport/dennis-everberg-ar-klar-for-colorado/

Då var det klart att det inte blev nån Everberg då. Känns inte som att han är någon som klubben kommer gå och vänta och hoppas på utan kontraktet gäller inte och blir det utlåning så lär ju vem som helst kunna ta han framåt slutet av sommaren

Är du säker på det? Han har ju trots allt skrivet kontrakt med Luleå. Nu tänker jag främst på hur regelverket ser ut, Luleå och Osten lär nog inte spara en topp6-plats för honom. Jag tänker alltså i fallet om Colorado bestämmer sig sent om sides att låna ut honom till SHL efter diverse träningsläger och annat där borta, eller om han vantrivs i AHL. Då är det väl ändå Luleå som gäller i Sverige i och med att han har kontrakt? Finns väl ingen anledning för Luleå att riva det då man ändå inte behöver betala något för honom. Eller hur ser det ut egentligen?

Tänker mer på det ekonomiska. Ska man räkna in han i budget blir det ju mindre kvar att värva för. Luleå har ju ingen skyldighet att ta emot honom, även om jag gärna ser han här. Men ska man värva nått som man är säker på att få så måste man kanske använda "hans" pengasäck. Förhoppningsvis bestämmer sig Colorado nu ibörjan på sommaren och inte efter deras rockiecamp i september.

Så stor summa rör det nog sig inte om för Everberg, oprövat kort från Allsvenskan om än lovande. Det är nog inte några större summor dessvärre, han var nog en väldigt bra spelare som hade mycket "bang for the buck". Synd att förlora honom.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Micke80 ons 30 apr 2014, 16:31

Rönken skrev:
Micke80 skrev:
Rönken skrev:
Micke80 skrev:http://www.expressen.se/kvp/sport/dennis-everberg-ar-klar-for-colorado/

Då var det klart att det inte blev nån Everberg då. Känns inte som att han är någon som klubben kommer gå och vänta och hoppas på utan kontraktet gäller inte och blir det utlåning så lär ju vem som helst kunna ta han framåt slutet av sommaren

Är du säker på det? Han har ju trots allt skrivet kontrakt med Luleå. Nu tänker jag främst på hur regelverket ser ut, Luleå och Osten lär nog inte spara en topp6-plats för honom. Jag tänker alltså i fallet om Colorado bestämmer sig sent om sides att låna ut honom till SHL efter diverse träningsläger och annat där borta, eller om han vantrivs i AHL. Då är det väl ändå Luleå som gäller i Sverige i och med att han har kontrakt? Finns väl ingen anledning för Luleå att riva det då man ändå inte behöver betala något för honom. Eller hur ser det ut egentligen?

Tänker mer på det ekonomiska. Ska man räkna in han i budget blir det ju mindre kvar att värva för. Luleå har ju ingen skyldighet att ta emot honom, även om jag gärna ser han här. Men ska man värva nått som man är säker på att få så måste man kanske använda "hans" pengasäck. Förhoppningsvis bestämmer sig Colorado nu ibörjan på sommaren och inte efter deras rockiecamp i september.

Så stor summa rör det nog sig inte om för Everberg, oprövat kort från Allsvenskan om än lovande. Det är nog inte några större summor dessvärre, han var nog en väldigt bra spelare som hade mycket "bang for the buck". Synd att förlora honom.

Ja precis, hade sett fram emot att se honom i våra färger. Ska bli kul att följa utvecklingen och se vad det blir för värvningar nu när han kritat på kontraktet. Men faktum kvarstår ju att det inte är utfyllnad vi behöver oavsett om han hade landat här eller om han drar.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken ons 30 apr 2014, 16:34

Micke80 skrev:
Rönken skrev:
Micke80 skrev:
Rönken skrev:
Micke80 skrev:http://www.expressen.se/kvp/sport/dennis-everberg-ar-klar-for-colorado/

Då var det klart att det inte blev nån Everberg då. Känns inte som att han är någon som klubben kommer gå och vänta och hoppas på utan kontraktet gäller inte och blir det utlåning så lär ju vem som helst kunna ta han framåt slutet av sommaren

Är du säker på det? Han har ju trots allt skrivet kontrakt med Luleå. Nu tänker jag främst på hur regelverket ser ut, Luleå och Osten lär nog inte spara en topp6-plats för honom. Jag tänker alltså i fallet om Colorado bestämmer sig sent om sides att låna ut honom till SHL efter diverse träningsläger och annat där borta, eller om han vantrivs i AHL. Då är det väl ändå Luleå som gäller i Sverige i och med att han har kontrakt? Finns väl ingen anledning för Luleå att riva det då man ändå inte behöver betala något för honom. Eller hur ser det ut egentligen?

Tänker mer på det ekonomiska. Ska man räkna in han i budget blir det ju mindre kvar att värva för. Luleå har ju ingen skyldighet att ta emot honom, även om jag gärna ser han här. Men ska man värva nått som man är säker på att få så måste man kanske använda "hans" pengasäck. Förhoppningsvis bestämmer sig Colorado nu ibörjan på sommaren och inte efter deras rockiecamp i september.

Så stor summa rör det nog sig inte om för Everberg, oprövat kort från Allsvenskan om än lovande. Det är nog inte några större summor dessvärre, han var nog en väldigt bra spelare som hade mycket "bang for the buck". Synd att förlora honom.

Ja precis, hade sett fram emot att se honom i våra färger. Ska bli kul att följa utvecklingen och se vad det blir för värvningar nu när han kritat på kontraktet. Men faktum kvarstår ju att det inte är utfyllnad vi behöver oavsett om han hade landat här eller om han drar.

Nej fast tror nog han var tänkt för topp6, åtminstone topp9, helt klart. Men får väl se vad som kommer in, Färjestad söker spets, förmodligen HV71 också. Kan bli knepigt, är nog fynd likt Everberg som hoppet sitter/satt till plus att krydda med någon riktig spets. Att ersätta Everberg med en betydligt dyrare spelare utöver vad som var tänkt vet jag inte om det är rimligt att hoppas på? För jag förmodar att det fanns någon sorts plan på att värva en ny förstacenter till Olausson plats och kanske någon stabil vinge även fastän man kritade fast Everberg tidigare under säsongen.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Micke80 ons 30 apr 2014, 16:42

Apropå toppspelarna. Saxat från aftonbladet. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/djurgarden/article18797278.ab

"Han menar också att spelarmarknaden är lite i gungning just nu.

– Det är många som man vill ha i en förstalina som står och väntar på anbud från NHL och KHL. Många som inte åker till NHL har en dröm om KHL, men KHL signalerar att lönerna ska ner och att utlänningskvoten på sikt också ska minskas."


Jag tror också Everberg var tänkt som en topp 6, antagligen var han och Zaar tänkt att lira ihop, till en början i vart fall. Det gäller som sagt att hitta de där topp 6 spelarna som de andra missar eller inte tror på. Man får ju inte riskera klubbens ekonomi bara för att värva dyrt.
Vi som upplevde åren efter -96 kommer kanske ihåg att det inte är nått vi vill uppleva igen. Dyra spelare som underpresterar i ett lag som sakta men säkert förvandlas från topplag med bäst ekonomi till en bottenlag som kämpar för att få det att gå ihop. Om inte minnet sviker mig så var det vi och HV som var rikast då men att vi gick från +10 miljoner till -6 miljoner på ett eller om det var två år. Nä som många skrivit förr. Satsa mer på scoutingverksamhet så klarar man sig undan billigare men har ändå ett bra lag.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken ons 30 apr 2014, 16:54

Micke80 skrev:Apropå toppspelarna. Saxat från aftonbladet. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/djurgarden/article18797278.ab

"Han menar också att spelarmarknaden är lite i gungning just nu.

– Det är många som man vill ha i en förstalina som står och väntar på anbud från NHL och KHL. Många som inte åker till NHL har en dröm om KHL, men KHL signalerar att lönerna ska ner och att utlänningskvoten på sikt också ska minskas."


Jag tror också Everberg var tänkt som en topp 6, antagligen var han och Zaar tänkt att lira ihop, till en början i vart fall. Det gäller som sagt att hitta de där topp 6 spelarna som de andra missar eller inte tror på. Man får ju inte riskera klubbens ekonomi bara för att värva dyrt.
Vi som upplevde åren efter -96 kommer kanske ihåg att det inte är nått vi vill uppleva igen. Dyra spelare som underpresterar i ett lag som sakta men säkert förvandlas från topplag med bäst ekonomi till en bottenlag som kämpar för att få det att gå ihop. Om inte minnet sviker mig så var det vi och HV som var rikast då men att vi gick från +10 miljoner till -6 miljoner på ett eller om det var två år. Nä som många skrivit förr. Satsa mer på scoutingverksamhet så klarar man sig undan billigare men har ändå ett bra lag.

Ja nog var det tur att KHL gick från att diskutera att öka kvoten till att istället behålla den och på sikt minska den för SHL:s del. Är nog utarmad liga som det redan är. Tror inte att Luleå på något sätt riskerar sin ekonomi men det är klart att när en tilltänkt topp6-spelare försvinner att det sätter käppar i hjulen. Blir minst sagt intressant att se vad man hittar för några spelare nu i slutspurten.

Zaar verkar ju dock suttit långt inne med underskriften? Så det är väl lite tröst i all "misär" att han skrev på Smile Gillar hans stil med bra skott och enkla vägen mot mål, sen är han förvisso mer tekniker än granitblock jämfört med Everberg.

Kan bli en rätt bra huggsexa om spelarna som hamnar utanför NHL och KHL, sen om även Skellefteå skulle tappa lite spelare så kan det bli väldigt tungt att ro hem något stort namn.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av MickkeJ ons 30 apr 2014, 17:54

Hyfsad diss av verksamhetschefen mot djurgårdare som tydligen vill spela för klubben: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/djurgarden/article18797278.ab

"Enligt uppgifter till Sportbladet kommer klubben inte att plocka hem varken Daniel Fernholm eller olympiske mästaren Mika Hannula.

– Det är väl egentligen "Challe" som ska svara på det. Jag kan inte säga varken bu eller bä om det. Men vi vill väl inte hamna i en fälla där vi värvar killar som inte har så många år kvar på sin livslängd som spelare – och den kategorin tillhör ju dem. Ska vi börja nu så ska vi bygga smart, säger KG Stoppel och fortsätter:

– Det ligger inte i vårt intresse att ta in spelare som ska skrapa ur de sista åren".
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2807
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av kralle ons 30 apr 2014, 18:52

Fördjävla surt..Att vi inte kan vara med och hugga på topp snipers osv kan jag ta..
Men att vi inte ens kan ta tillvara på en spelare som hedman är fördjävla svagt och skickar djävligt konstiga signaler.
Jag trodde åtminstone att vi skulle bli ett jobbigt lag att möta ett lag med djävlaranamma ett lag som smäller på.
Med hedman borta är vi inte det heller vad fan skall vi lira för hockey igentligen nästa sesong?

Finns inte en enda värvning som är gjort hitintills som pekar ut någon väg direkt.
Målisarna känns så där Mark ser otränad loj svullen ut och har en lägsta nivå som skrämmer.Lassi för tunn och oprövad,Backarna känns så där(Utan skrbek.johnsson .fransson)Frammåt känns allt som ett riktigt stort((?))
Jag tror jag väntar med att förlänga sesongskortet tills klubben har presenterat vad dom vill och vad planen är.
Laget vi har nu är knappt shl mässigt.

kralle

Antal inlägg : 162
Join date : 12-08-07
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av farre ons 30 apr 2014, 19:24

kralle skrev:Fördjävla surt..Att vi inte kan vara med och hugga på topp snipers osv kan jag ta..
Men att vi  inte ens kan ta tillvara på en spelare som hedman är fördjävla svagt och skickar djävligt konstiga signaler.
Jag trodde åtminstone att vi skulle bli ett jobbigt lag att möta ett lag med djävlaranamma ett lag som smäller på.
Med hedman borta är vi inte det heller vad fan skall vi lira för hockey igentligen nästa sesong?

Finns inte en enda värvning som är gjort hitintills som pekar ut någon väg direkt.
Målisarna känns så där Mark ser otränad  loj svullen ut och har en lägsta nivå som skrämmer.Lassi för tunn och oprövad,Backarna känns så där(Utan skrbek.johnsson .fransson)Frammåt känns allt som ett riktigt  stort((?))
Jag tror jag väntar med att förlänga sesongskortet tills klubben har presenterat vad dom vill och vad planen är.
Laget vi har nu är knappt shl mässigt.

Finns alltså en till som är nykter härinne
Då är vi två Wink
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av kokostrollet ons 30 apr 2014, 19:30

Rönken skrev:Så stor summa rör det nog sig inte om för Everberg, oprövat kort från Allsvenskan om än lovande.

Han kommer inte få många minuter i NHL och tycker han känns aningen överskattad om jag skall vara ärlig. Hade han varit smart hade han stannat åtminstone 1-2 år till i SHL och etablerat sig med speltid först.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2667
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av pingu ons 30 apr 2014, 19:38

farre skrev:
kralle skrev:Fördjävla surt..Att vi inte kan vara med och hugga på topp snipers osv kan jag ta..
Men att vi  inte ens kan ta tillvara på en spelare som hedman är fördjävla svagt och skickar djävligt konstiga signaler.
Jag trodde åtminstone att vi skulle bli ett jobbigt lag att möta ett lag med djävlaranamma ett lag som smäller på.
Med hedman borta är vi inte det heller vad fan skall vi lira för hockey igentligen nästa sesong?

Finns inte en enda värvning som är gjort hitintills som pekar ut någon väg direkt.
Målisarna känns så där Mark ser otränad  loj svullen ut och har en lägsta nivå som skrämmer.Lassi för tunn och oprövad,Backarna känns så där(Utan skrbek.johnsson .fransson)Frammåt känns allt som ett riktigt  stort((?))
Jag tror jag väntar med att förlänga sesongskortet tills klubben har presenterat vad dom vill och vad planen är.
Laget vi har nu är knappt shl mässigt.

Finns alltså en till som är nykter härinne
Då är vi två Wink
Håller med! När i helvete ska vi verkligen bli tunga jobbiga Luleå igen?!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken ons 30 apr 2014, 19:54

pingu skrev:
farre skrev:
kralle skrev:Fördjävla surt..Att vi inte kan vara med och hugga på topp snipers osv kan jag ta..
Men att vi  inte ens kan ta tillvara på en spelare som hedman är fördjävla svagt och skickar djävligt konstiga signaler.
Jag trodde åtminstone att vi skulle bli ett jobbigt lag att möta ett lag med djävlaranamma ett lag som smäller på.
Med hedman borta är vi inte det heller vad fan skall vi lira för hockey igentligen nästa sesong?

Finns inte en enda värvning som är gjort hitintills som pekar ut någon väg direkt.
Målisarna känns så där Mark ser otränad  loj svullen ut och har en lägsta nivå som skrämmer.Lassi för tunn och oprövad,Backarna känns så där(Utan skrbek.johnsson .fransson)Frammåt känns allt som ett riktigt  stort((?))
Jag tror jag väntar med att förlänga sesongskortet tills klubben har presenterat vad dom vill och vad planen är.
Laget vi har nu är knappt shl mässigt.

Finns alltså en till som är nykter härinne
Då är vi två Wink
Håller med! När i helvete ska vi verkligen bli tunga jobbiga Luleå igen?!

Just Hedman är väl svårt att avgöra då vi inte vet vad Loob erbjöd? Kan ju dragit på med 200k+ i värsta fall, inte värt att matcha vilket bud som helst.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Slapshot ons 30 apr 2014, 20:46

Just Hedmans spelartyp är ju lättare att ersätta än tex första center eller PP back. Vore ju trevligt om Luleå värvade en bra center eller om Olausson fortsätter och sedan gör klart med Frallans ersättare samt en ordentlig målvakt. Som läget är nu känns det iskallt och jag tvivlar att säsongskorten säljer som smör...

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Tony Moore ons 30 apr 2014, 23:01

kralle skrev:
Jag tror jag väntar med att förlänga sesongskortet tills klubben har presenterat vad dom vill och vad planen är.
Laget vi har nu är knappt shl mässigt.
JAG kommer oavsett värvningar köpa mitt 35:e raka säsongskort i början på juni 2014. Om vi=LHF så spelar i lägsta serien så kommer alla se mej på Delfinens läktare för att se och heja på mitt och Luleås hockeylag!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av kokostrollet ons 30 apr 2014, 23:04

Tony Moore skrev:
JAG kommer oavsett värvningar köpa mitt 35:e raka säsongskort i början på juni 2014. Om vi=LHF så spelar i lägsta serien så kommer alla se mej på Delfinens läktare för att se och heja på mitt och Luleås hockeylag!

Dagens bästa inlägg.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2667
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Bamsefar ons 30 apr 2014, 23:38

Alltså, det är egalt om det görs ngn "supervärvning" , huvudsaken är att spelaren är bra scoutad, för att kunna fungera väl i den spelplan, både taktiskt och strategiskt som tränare och lagledning har kommit fram skall vara målet för säsongen. Då har man gjort ett bra jobb på värvningsidan .

Sen kan spelaren heta Kalle Kotte eller Evgenij Malkin men med de paramterarna i minnet så handla det sen om vilja, acceptabla kostnader och förväntat utfall. Bara namn gör inget sm-guld men oavsett så är det alltid mitt Luleå, alltid.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av FruktHamster tor 01 maj 2014, 02:50

Tony Moore skrev:
kralle skrev:
Jag tror jag väntar med att förlänga sesongskortet tills klubben har presenterat vad dom vill och vad planen är.
Laget vi har nu är knappt shl mässigt.
JAG kommer oavsett värvningar köpa mitt 35:e raka säsongskort i början på juni 2014. Om vi=LHF så spelar i lägsta serien så kommer alla se mej på Delfinens läktare för att se och heja på mitt och Luleås hockeylag!

Slå upp "supporter" i ordboken. Om inte detta står som citat, så släng bokfan och köp en annan.
+1, broder!
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Micke80 tor 01 maj 2014, 05:34

Rönken skrev:
pingu skrev:
farre skrev:
kralle skrev:Fördjävla surt..Att vi inte kan vara med och hugga på topp snipers osv kan jag ta..
Men att vi  inte ens kan ta tillvara på en spelare som hedman är fördjävla svagt och skickar djävligt konstiga signaler.
Jag trodde åtminstone att vi skulle bli ett jobbigt lag att möta ett lag med djävlaranamma ett lag som smäller på.
Med hedman borta är vi inte det heller vad fan skall vi lira för hockey igentligen nästa sesong?

Finns inte en enda värvning som är gjort hitintills som pekar ut någon väg direkt.
Målisarna känns så där Mark ser otränad  loj svullen ut och har en lägsta nivå som skrämmer.Lassi för tunn och oprövad,Backarna känns så där(Utan skrbek.johnsson .fransson)Frammåt känns allt som ett riktigt  stort((?))
Jag tror jag väntar med att förlänga sesongskortet tills klubben har presenterat vad dom vill och vad planen är.
Laget vi har nu är knappt shl mässigt.

Finns alltså en till som är nykter härinne
Då är vi två Wink
Håller med! När i helvete ska vi verkligen bli tunga jobbiga Luleå igen?!

Just Hedman är väl svårt att avgöra då vi inte vet vad Loob erbjöd? Kan ju dragit på med 200k+ i värsta fall, inte värt att matcha vilket bud som helst.

Jag tror inte det handlade jättemycket om ekonomi i Hedmans fall. Han har säkert fått upp lönen ordentligt sen han skrev på för oss. När han kom hit var han en begränsad spelare som bara kunde tackla och oftast småfult medan han här har fått utveckla och framför allt använda spelsinnet också och dessutom försökt sudda ut de fula tacklingarna (även om dom fortfarande kommer sent) Men jag tror att han hade fått upp lönen lite även om han skrivit nytt här. Jag tror det viktigaste var att han skrev på innan ny tränare var klar och han kände inte att han skulle få någon ärlig chans av de f d tränarna att slå sig in i topp 6.
Lägg därtill att den han umgåtts mest med (Klasen) inte blir kvar så var det nog ett rätt lätt beslut att dra nån annan stans.
Däremot ställer jag mig lite frågande till vilken bild man har på sig själv som spelare då man kräver en större roll trots att man inte tagit chansen att visa att man förtjänar den.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av farre tor 01 maj 2014, 16:20

FruktHamster skrev:
Tony Moore skrev:
kralle skrev:
Jag tror jag väntar med att förlänga sesongskortet tills klubben har presenterat vad dom vill och vad planen är.
Laget vi har nu är knappt shl mässigt.
JAG kommer oavsett värvningar köpa mitt 35:e raka säsongskort i början på juni 2014. Om vi=LHF så spelar i lägsta serien så kommer alla se mej på Delfinens läktare för att se och heja på mitt och Luleås hockeylag!

Slå upp "supporter" i ordboken. Om inte detta står som citat, så släng bokfan och köp en annan.
+1, broder!
Absolut!
MEN, bara för att man inte håller med ledning och tränare i alla lägen, och ifrågasätter ibland deras olika strategier, samt att man har KRAV på laget då de uttrycker sig att vilja tillhöra topp 4 framöver betyder det inte att man är en sämre supporter än någon annan.
Klart som fan vi alltid kommer följa Vårat gäng, men jag kommer inte sitta tyst nu och önska att jag inte hade öppnat käften när det går käpprätt åt helvete.
Är man missnöjd så ska man visa det och tvärtom naturligtvis. Men att sitta och vara passiv och köpa varenda felvärvning och felcoachning med hull och hår gör en inte till en bättre supporter än någon annan.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Dilox tor 01 maj 2014, 16:42

Säga vad man vill av skäl och anledningar till att trion Gunnarsson, Persson och Hedman lämnar. Oavsett vad så borde det svida för "Osten" att alla tre nämner att det blev Färjestad för att ha chansen på guld. Vad är det med Luleå och det man gör där som av någon anledning inte få spelarna att tro på guld?

Är ju inte direkt första gången Luleå tappar spelare till andra lag för att "dom har chans på guld där". Detta sker alltså fortsatt trots att Luleå de senaste tre åren varit ett topplag och en favorit i mångas ögon.

Men hos spelarna själv verkar Luleå inte vara ett lag där man kan vinna guld. Va fan beror det på? Tycker helt ärligt att föreningen borde tänka till kring det, för nåt stämmer ju inte riktigt. Spelare kommer, spelar två år, är i toppen av tabellen och lite av favoriter stundtals, för att en dra för att kunna vinna guld.

Får inte ihop det...

Dilox

Antal inlägg : 738
Join date : 14-02-11
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Micke80 tor 01 maj 2014, 17:15

Dilox skrev:Säga vad man vill av skäl och anledningar till att trion Gunnarsson, Persson och Hedman lämnar. Oavsett vad så borde det svida för "Osten" att alla tre nämner att det blev Färjestad för att ha chansen på guld. Vad är det med Luleå och det man gör där som av någon anledning inte få spelarna att tro på guld?

Är ju inte direkt första gången Luleå tappar spelare till andra lag för att "dom har chans på guld där". Detta sker alltså fortsatt trots att Luleå de senaste tre åren varit ett topplag och en favorit i mångas ögon.

Men hos spelarna själv verkar Luleå inte vara ett lag där man kan vinna guld. Va fan beror det på? Tycker helt ärligt att föreningen borde tänka till kring det, för nåt stämmer ju inte riktigt. Spelare kommer, spelar två år, är i toppen av tabellen och lite av favoriter stundtals, för att en dra för att kunna vinna guld.

Får inte ihop det...

Jag tror det i vanliga fall handlar om att vi värvar nästan ett halvt nytt lag varje år. Det gör ju att det inte blir nåogn kontinutet och man får börja från början varje år. I år sa Rönken i en intervju innan säsongen att de låg långt fram eftersom de inte behövde köra så mycket grundspel utan dett satt rätt bra hos alla. Med facit i hand visade det sig att grundspelet inte alls satt utan man spelade sällan med den pressen man vill hela tiden.
Om man sen bryter ner det till den här säsongen så tror jag att själva grejen med att RÖnken lämnar gör att det kan vara svårare att behålla vissa som står och velar. Men man ska också vara ärlig och fundera på hur många av dem som lämnar vi hade önskat nya kontrakt med. Olausson, Klasen, Hedman är väll de tre jag känner att man hade kunnat tänka sig att ha kvar men gråter vi verkligen över de andra tappen?
Sen nästa sak man får fundera på är hur tidigt spelarna visste att tränarna skulle lämna. Spelet var riktigt dåligt andra halvan av säsongen, visste man det redan då? Spelarna som börjar förhandla med andra lag i januari/februari, kunde klubben meddela dessa vem som skulle ta över, hur vi skulle spela och vad vi önskade?
Nått annat man får ha i beaktande är nått Osten sa för ett eller två år sedan när det kom på tal hur svårt vi har att behålla spelarna som tagit nästa kliv och etablerat sig i SHL. Han svarade nått i stil med att det inte är värt att betala för mycket för vad som helst. Om man sen tolkar det att Luleå har sämre Löneutrymme än andra lag, måste betala mer för samma spelare än de söderut, väljer att betala för mycket till för dåliga spelare eller nått helt annat låter jag vara osagt. Jag har lite för dålig insyn i vårt lags ekonomi eller andra lags ekonomi.
Sen de där orden om att de kommer till en klubb för att de ska få chansen att vinna guld känns som att det är bra marknadsföring från klubbarnas sida. Så har det ju låtit när Frölunda och LHC har värvat spelare länge nu, men de har egentligen inte varit så nära att lyckaas för nåogn av dem. Det känns som att det bara är två klubbar som kan vara ärliga och marknadsföra sig så och det är FBK och Saik. De klubbarna ligger där uppe år ut och år in och slåss om finalplatserna.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Tony Moore tor 01 maj 2014, 17:50

farre skrev:
FruktHamster skrev:
Tony Moore skrev:
kralle skrev:
Jag tror jag väntar med att förlänga sesongskortet tills klubben har presenterat vad dom vill och vad planen är.
Laget vi har nu är knappt shl mässigt.
JAG kommer oavsett värvningar köpa mitt 35:e raka säsongskort i början på juni 2014. Om vi=LHF så spelar i lägsta serien så kommer alla se mej på Delfinens läktare för att se och heja på mitt och Luleås hockeylag!

Slå upp "supporter" i ordboken. Om inte detta står som citat, så släng bokfan och köp en annan.
+1, broder!
Absolut!
MEN, bara för att man inte håller med ledning och tränare i alla lägen, och ifrågasätter ibland deras olika strategier, samt att man har KRAV på laget då de uttrycker sig att vilja tillhöra topp 4 framöver betyder det inte att man är en sämre supporter än någon annan.
Klart som fan vi alltid kommer följa Vårat gäng, men jag kommer inte sitta tyst nu och önska att jag inte hade öppnat käften när det går käpprätt åt helvete.
Är man missnöjd så ska man visa det och tvärtom naturligtvis. Men att sitta och vara passiv och köpa varenda felvärvning och felcoachning med hull och hår gör en inte till en bättre supporter än någon annan.
farre, absoslut, jag tycker en jävla massa själv - MEN klubbmärket är för mej det viktigaste! DET är DET jag supportar från vaggan till graven, oavsett mänskligt innehåll och sportsliga resultat som varierar i kvalitet genom åren!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av MickkeJ tor 01 maj 2014, 18:44

Dilox skrev:Säga vad man vill av skäl och anledningar till att trion Gunnarsson, Persson och Hedman lämnar. Oavsett vad så borde det svida för "Osten" att alla tre nämner att det blev Färjestad för att ha chansen på guld. Vad är det med Luleå och det man gör där som av någon anledning inte få spelarna att tro på guld?

Är ju inte direkt första gången Luleå tappar spelare till andra lag för att "dom har chans på guld där". Detta sker alltså fortsatt trots att Luleå de senaste tre åren varit ett topplag och en favorit i mångas ögon.

Men hos spelarna själv verkar Luleå inte vara ett lag där man kan vinna guld. Va fan beror det på? Tycker helt ärligt att föreningen borde tänka till kring det, för nåt stämmer ju inte riktigt. Spelare kommer, spelar två år, är i toppen av tabellen och lite av favoriter stundtals, för att en dra för att kunna vinna guld.

Får inte ihop det...
Det som en ny spelare står och säger när de presenteras för en ny klubb ska man inte lägga mycket vikt vid. Det är klyschor och skitsnack. Jag skulle inte bli förvånad om de går igenom med sin nya arbetsgivare vad som ska sägas utåt. Vidare ska man komma ihåg att flera av de spelare som presenteras för Luleå de senaste åren har sagt just detta också, att de kommer hit för att vinna och de har alltid varit ett fan av laget... bla bla bla.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2807
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Kallepedal tor 01 maj 2014, 19:18

Tony Moore skrev:
farre skrev:
FruktHamster skrev:
Tony Moore skrev:
kralle skrev:
Jag tror jag väntar med att förlänga sesongskortet tills klubben har presenterat vad dom vill och vad planen är.
Laget vi har nu är knappt shl mässigt.
JAG kommer oavsett värvningar köpa mitt 35:e raka säsongskort i början på juni 2014. Om vi=LHF så spelar i lägsta serien så kommer alla se mej på Delfinens läktare för att se och heja på mitt och Luleås hockeylag!

Slå upp "supporter" i ordboken. Om inte detta står som citat, så släng bokfan och köp en annan.
+1, broder!
Absolut!
MEN, bara för att man inte håller med ledning och tränare i alla lägen, och ifrågasätter ibland deras olika strategier, samt att man har KRAV på laget då de uttrycker sig att vilja tillhöra topp 4 framöver betyder det inte att man är en sämre supporter än någon annan.
Klart som fan vi alltid kommer följa Vårat gäng, men jag kommer inte sitta tyst nu och önska att jag inte hade öppnat käften när det går käpprätt åt helvete.
Är man missnöjd så ska man visa det och tvärtom naturligtvis. Men att sitta och vara passiv och köpa varenda felvärvning och felcoachning med hull och hår gör en inte till en bättre supporter än någon annan.
farre, absoslut, jag tycker en jävla massa själv - MEN klubbmärket är för mej det viktigaste! DET är DET jag supportar från vaggan till graven, oavsett mänskligt innehåll och sportsliga resultat som varierar i kvalitet genom åren!
Visst är det så att klubbmärket är det viktigaste. Att säga att man inte ska köpa säsongskort låter i mina öron lika dumt som att börja att hålla på Skellefteå bara för att dom har ett bättre lag.
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Donowitz tor 01 maj 2014, 20:07

Därmed, vårt huvudsakliga mål kommande säsong är att hamna ovanför FBK, gärna att vi slår ut dom i en kvartsfinal.

Donowitz

Antal inlägg : 4098
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Lajon tor 01 maj 2014, 23:04

Färjestad är ett lag på dekis, bara att dom värvar LP är ju ett tydligt tecken på det.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4355
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken fre 02 maj 2014, 01:23

http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/andersen-jagad-i-shl-flera-erbjudanden/ - tror ni Osten är där och budar?

Läser mig till följande på Eliteprospects; "Andersén is a strong defensive defenseman who likes to play a physical game. Also has an alright outlet pass and displays decent offensive instincts at times. Owns solid skating ability."

Har inte så mycket minne av honom från Brynäs-tiden men på beskrivningen låter det definitivt som något Luleå skulle behöva. Vet inte hur sannolikt det är över huvud taget, men tänker mig som så att Luleå bör ha åtminstone en del pengar att röra sig med och backsidan behöver förstärkning.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Rönken fre 02 maj 2014, 01:24

Lajon skrev:Färjestad är ett lag på dekis, bara att dom värvar LP är ju ett tydligt tecken på det.

Ja det känns lite konstigt med den värvningen för att vara Färjestad faktiskt, Loob sa i en intervju att man är 5-6 bra spelare ifrån att vara på Skellefteås nivå. Då är väl inte Persson direkt den som lyfter laget kan jag känna.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Micke80 fre 02 maj 2014, 05:04

Rönken skrev:
Lajon skrev:Färjestad är ett lag på dekis, bara att dom värvar LP är ju ett tydligt tecken på det.

Ja det känns lite konstigt med den värvningen för att vara Färjestad faktiskt, Loob sa i en intervju att man är 5-6 bra spelare ifrån att vara på Skellefteås nivå. Då är väl inte Persson direkt den som lyfter laget kan jag känna.

Kanske ett tecken på att det inte finns så många bra spelare på marknaden. Om man nu inte kan konkurrera med KHL löner så klart.
Om det är så så får SHL hoppas Saik värvas sönder så det blir lite spännande i toppen och inte bara i botten nästa år.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2014/2015, Del 3

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 21 Föregående  1, 2, 3 ... 11 ... 21  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet