Johan Harju

+103
farre
Blinders
Lillajag
Norrlandstoken
Hankburger
pelle
Anthrax
GustenA
Tony Moore
GLHF
icemask
Dustin
Ferros
Jokerman
MrScout
Patrik82
Jimmy_Vegas
Qirren
Neurofunk20
Pontaking
MiCCe
Kapten Haddock
Groggen79
Old Brooklyn
PM
Kocur
ski3r
Luleåfan
nummer 17
Knäcktomten
Wolfhunter
JuniorX
delphi
Mickeee
johan74
stormvägen
JohanO
Meyhem
kokostrollet
Hedanders
LuleåWinston
DonP
Jonken
tibet
Dalle
Calle
Kagen
Lars158
Puckad
KaptenBlodskelett
CKa
Norlin
Sportchefen #2
Sir Prozac
Scouten
JoakimJ
Dentos
Lasse Proppmätt
makkanmakkan
FruktHamster
Rikky
Ingemar
knutten
Micke80
Lulefan
kniba
Donowitz
Lajon
Myrman
Pajala
Mr Bister
Rönken
hokkzorz
LulefanGBG
Kraftkung
Urken
BodenSwe
Redbear
Wirbelwind
Ulfstrk
Kallepedal
Slapshot
Hellcop
amarule
NilsOskar
Tigerman
Bamsefar
Sundance Kid
pingu
ezz
Chris Hendrix
Mange
Salle
LubosC
Snikne Ville
Rayko
Zeb Macahan
Sven Savage
NallePhu
Dave Rock
Black Prince
Beast.
MickkeJ
107 posters

Sida 11 av 12 Föregående  1, 2, 3 ... , 10, 11, 12  Nästa

Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Norrlandstoken ons 17 apr 2019, 17:24

170 tkr är inga småpotäter inte. Nåväl. Hoppas man finner ngt Jävlar Anama för de slantarna

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av ski3r ons 17 apr 2019, 17:57

Norrlandstoken skrev:170 tkr är inga småpotäter inte. Nåväl. Hoppas man finner ngt Jävlar Anama för de slantarna

Räkna bara inte med någon Lash, Lindström eller Roy för de pengarna.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1990
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Pajala ons 17 apr 2019, 18:09

ski3r skrev:
Norrlandstoken skrev:170 tkr är inga småpotäter inte. Nåväl. Hoppas man finner ngt Jävlar Anama för de slantarna

Räkna bara inte med någon Lash, Lindström eller Roy för de pengarna.

Harju är inte ens i samma division Very Happy
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Blinders ons 17 apr 2019, 18:26

Harjus och Forsbergs lön tillsammans blir minst 240 000 kr. Det bör räcka för en toppspelare. Dessutom Cehlin typ 100 000-150 000 kr?
Kom ihåg att Gustafsson tjänar 248 000 kr.

Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Blinders ons 17 apr 2019, 20:05


Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Blinders ons 17 apr 2019, 22:43

Jag håller med Pelle.












Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av ski3r ons 17 apr 2019, 22:52

För en gångs skull skriver Pelle något jag kan skriva under på.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1990
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Puckad ons 17 apr 2019, 23:10

ski3r skrev:För en gångs skull skriver Pelle något jag kan skriva under på.
Lite så.
Han platsar. Alltså är det en prisfråga.
Så varför visade man inte den prislappen som man ansåg vara värdet.
Ta Sellgren som motexempel, grymt bra hungrig spelare.
Men kommer han att kunna bli en kulturbärare?
Kommer han att kunna skapa kontinuitet?
Eller kommer han att bidra till hög spelaromsättning?
Absolut bättre bang for the buck.
Och jag klankar inte ned på Sellgren.

"Vi Gör Det Tillsammans!"
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av ezz ons 17 apr 2019, 23:22

Säger inte emot men samtidigt så behöver det frigöras platser i laget om det ska finnas plats för nya riktigt bra spelare.

Man tvingas i så fall antagligen bryta något kontrakt vilket kostar pengar. Sen, vem vet om både Larsson och Kovacs försvinner. Då kanske det blir ett kontraktsförslag i alla fall för att inte tappa för mycket kontinuitet.
ezz
ezz

Antal inlägg : 364
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Blinders ons 17 apr 2019, 23:39


Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Hellcop tor 18 apr 2019, 05:26

Tycker det är ett litet märklig beslut, Hajen hade säkerligen kunnat gå ned i lön om det satt i finanserna.

Tråkigt som fan, Johan hade gärna fått vara kvar och avsluta karriären här.
Hellcop
Hellcop

Antal inlägg : 589
Join date : 12-04-06

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av NallePhu tor 18 apr 2019, 06:11

Problemet är bara att hans spelstil passar inte med det Bulan vill ha ut av en spelare,, Det är förmycket glidande då han ska in i närkamperna etc etc skulle Harju börja åka på buggarna in i situationerna skulle han vara en annan spelare!

I detta fall så litar jag på det Bulan + Skuggan gjort och tänker på framtiden och inte i dåtid, Hajen har gjort det han ska man någonstans tar sin väg end och det gjorde den nu buga och bockar och säger lycka till med nästa uppgift och klubb!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Kagen tor 18 apr 2019, 11:29

Hellcop skrev:Tycker det är ett litet märklig beslut, Hajen hade säkerligen kunnat gå ned i lön om det satt i finanserna.
Tråkigt som fan, Johan hade gärna fått vara kvar och avsluta karriären här.

Jag tror det handlar om psykologi till stor del. Hellre betala 80k i lön till en spelare som är hungrig och vill mycket mer än att betala 100k till en spelare som egentligen har högre kapacitet men som är på väg ner både karriärsmässigt men framförallt på väg ner mentalt i föreninge Luleå Hockey. Harju är supertalangen och f.d kapten. Jag tror han behöver ett miljöombyte för att få riktig fart på karriären igen. Det i sig kan väl sägas vara ett misslyckande av Luleå Hockey men det är nog rätt delat ansvar med Harju där.

Kanske hade det gått att lösa genom att erbjuda ett billigare kontrakt och ändå delvis faktiskt höjt kraven. Så att en bonus betalats ut om han blir uttagen i Tre Kronor eller liknande. Igen, jag tror massor handlar om det mentala här. Minska pressen på Harju men öka hans vilja att tävla och prestera.

Observera att texen ovan jag skrivet är fria fantasier, gissningar och amatörmässiga spekulationer, jag känner inte Harju för 5öre och ingen vettig människa borde ta någon som helst notis om den. Å andra sidan hänger ju en del slödder här och något måste ni ha att läsa så ni inte går ut och skämmer ut er mer än nödvändigt.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1740
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av icemask tor 18 apr 2019, 12:07

Jag har alltid hållit Harju högt och gör det fortfarande, som en av de bästa och mest laglojala som spelat i LHF, kontinuitet i poängproduktion genom åren och tagit rollen han fått och utfört den utan att gnälla !
Men när han förpassas till 4e och Fabbe lirar högre upp så kommer det inte som en överraskning att man inte får ett nytt kontrakt !
Jag tror att Fabbe fick förlängning av kontraktet av samma anledning som Jannes sista år, för lång och trogen tjänst så valde man att behålla honom som kulturbäraren i laget.
icemask
icemask

Antal inlägg : 4120
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av ski3r tor 18 apr 2019, 13:51

Jag har absolut ingenting emot Fabbe, men nog har Harju högre potential om man får välja. Harju är väl exempelvis den som stått för flest täckningar framför mål av alla i laget denna säsong.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1990
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av icemask tor 18 apr 2019, 20:10

ski3r skrev:Jag har absolut ingenting emot Fabbe, men nog har Harju högre potential om man får välja. Harju är väl exempelvis den som stått för flest täckningar framför mål av alla i laget denna säsong.
Hade Omark kommit hem så hade det varit Fabbe som fått gå, tror LHF fick veta att Omark inte skulle komma hem då gjorde de sitt val och skickade Harju till 4e linan
icemask
icemask

Antal inlägg : 4120
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av ski3r tor 18 apr 2019, 20:30

icemask skrev:
Hade Omark kommit hem så hade det varit Fabbe som fått gå, tror LHF fick veta att Omark inte skulle komma hem då gjorde de sitt val och skickade Harju till 4e linan
Oddsen lär ju inte öka att få hem Omark efter nästa säsong nu när Harju är borta, om det är så man resonerar...
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1990
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Lulefan tor 18 apr 2019, 21:58

Jag gillar Harju och hade inte gråtit om han varit kvar, men kan samtidigt förstå att man väljer att satsa på något annat, har väl inte riktigt kommit upp i nivå. Men oavsett så kan man ju inte behålla spelare bara för att deras talangfulla kompis "kanske" vill krita på om han är kvar. De måste väl ändå leva på egna meriter.

Lulefan

Antal inlägg : 2231
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av ski3r tor 18 apr 2019, 22:41

Lulefan skrev:Jag gillar Harju och hade inte gråtit om han varit kvar, men kan samtidigt förstå att man väljer att satsa på något annat, har väl inte riktigt kommit upp i nivå. Men oavsett så kan man ju inte behålla spelare bara för att deras talangfulla kompis "kanske" vill krita på om han är kvar. De måste väl ändå leva på egna meriter.
Tycker nog att Harju kan leva på egna meriter, bara en handfull spelare har gjort fler mål i LHF...
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1990
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av NallePhu tor 18 apr 2019, 22:52

ski3r skrev:
icemask skrev:
Hade Omark kommit hem så hade det varit Fabbe som fått gå, tror LHF fick veta att Omark inte skulle komma hem då gjorde de sitt val och skickade Harju till 4e linan
Oddsen lär ju inte öka att få hem Omark efter nästa säsong nu när Harju är borta, om det är så man resonerar...
Oddsen att få hem Omark är väl inte så stora oavsett Hajen eller inte, Han lär nog få något nytt erbjudande som han inte KAN tacka nej i Salavat inna kontraktet går ut!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Lulefan tor 18 apr 2019, 23:24

ski3r skrev:
Lulefan skrev:Jag gillar Harju och hade inte gråtit om han varit kvar, men kan samtidigt förstå att man väljer att satsa på något annat, har väl inte riktigt kommit upp i nivå. Men oavsett så kan man ju inte behålla spelare bara för att deras talangfulla kompis "kanske" vill krita på om han är kvar. De måste väl ändå leva på egna meriter.
Tycker nog att Harju kan leva på egna meriter, bara en handfull spelare har gjort fler mål i LHF...

Håller med, var inte så jag menade. Menade bara att man inte ska behålla honom för att han eventuellt kan locka hit Omark, utan isåfall för att han är en bra spelare.

Lulefan

Antal inlägg : 2231
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Tony Moore lör 20 apr 2019, 10:39

Tack Johan för allt Du gett för LHF! Stort lycka till med vad än du nu väljer att göra.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Isomannen tor 25 apr 2019, 07:02

Äntligen äntligen åhh vad jag har väntat på hans avgång.
Harju sökte sig bort från Luleå när Rönnkvist var tränare då han blev petad var och varannan match ,och passade på att komma tillbaka när Rönnkvist dragit.
Han kan ju inte åka skridskor som man skall i dagens hockey , ger mig fn på att han har haft klausuler i kontraktet angående petningar och kaptens rollen för han är och inte var eller har aldrig varit ngt kaptensämne. Hans skridsko åkning är långt under dålig, är som en pråm när han skall vända för att inte tala om den obefintliga back chekingen.

Isomannen

Antal inlägg : 12
Join date : 19-04-25

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av ski3r tor 25 apr 2019, 07:15

Isomannen skrev:Äntligen äntligen åhh vad jag har väntat på hans avgång.
Harju sökte sig bort från Luleå när Rönnkvist var tränare då han blev petad var och varannan match ,och passade på att komma tillbaka när Rönnkvist dragit.
Han kan ju inte åka skridskor som man skall i dagens hockey , ger mig fn på att han har haft klausuler i kontraktet angående petningar och kaptens rollen för han är och inte var eller har aldrig varit ngt kaptensämne. Hans skridsko åkning är långt under dålig, är som en pråm när han skall vända för att inte tala om den obefintliga back chekingen.
Du skapar ett konto efter en massa år bara för att skriva det där?
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1990
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Isomannen tor 25 apr 2019, 09:31

Nja försökt flera år att få tillbaka mitt gamla nick men mail servicen är obefintlig

Isomannen

Antal inlägg : 12
Join date : 19-04-25

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Blinders fre 17 maj 2019, 10:17

Simon Jakobsson David Olsson Jiglund skrev:Harju:

"Hade inte ens ett skambud på bordet"

ISHOCKEY Han fick inget nytt kontrakt med Luleå Hockey. Nu berättar Johan Harju om uppbrottet med klubben i hans hjärta och sina framtidsplaner.


Simon Jakobsson David Olsson Jiglund07:00 | 2019-05-17
Johan Harju har gjort 237 poäng (127 mål och 110 assist) på 472 SHL-matcher i Luleå Hockey.

Och i slutspelstider, med björnen och stålmannen på bröstet, har han producerat 24 poäng (13 mål och 11 assist) på 53 matcher.

Men nu är tiden i Norrbotten över för den här gången. Efter SM-uttåget i semifinalen mot Frölunda kom beskedet att Johan Harju och Luleå Hockey går skilda vägar. Den 33-årige forwarden erbjöds aldrig något nytt kontrakt.

Artikelbild
BILD: Pär Bäckström / Frilans | Johan Harju gästar lördagens avsnitt av Ett stenkast från Delfinen som går att hitta på vår hemsida.

– Det var dagen efter vi åkt ut. Jag hade det väl på känn, men jag hade inte fått något besked innan, säger Johan Harju i podcasten Ett stenkast från Delfinen som publiceras på lördag.

I den öppenhjärtliga intervjun berättar han om avskedet som tog hårt på honom. Harju ville vara kvar i Luleå Hockey som ville annat.

– Jag trodde inte jag skulle få något nytt. Men när man inte fått något besked hade jag ändå hoppet in i det sista.

Centern berättar att han förstår och accepterar beslutet. Men han är samtidigt besviken över att Luleås lagledning inte körde med öppna kort – eller "raka rör" som han själv kallar det i podden.

Artikelbild
BILD: Simon Jakobsson

– Jag har svårt att tro att de bestämde sig efter semifinal fem, säger Johan Harju som samtidigt menar att det inte är några konstigheter att spelare får lämna en klubb efter utgående kontrakt.

– Det var ganska surt att inte få kommunikation tidigare: "Nä, det finns inga platser eller vi tycker inte att du har gjort det nog bra."

Johan Harju beskriver sitt senaste år som annorlunda. Han inledde SHL-säsongen med att göra en del mål och fick istid i lagets offensiva formationer.

– Jag hade ingen kedja och var det någon skada så hoppade jag in. Jag var den där flyttfågeln som hoppade runt. Jag spelade powerplay och boxplay – jag fick mycket istid och förtroende.

Under sista 20–25 matcherna fick han allt mindre speltid och huserade framför allt i lagets fjärdekedja.

– Det var ganska tufft och frustrerande eftersom att jag kände mig bra, säger 33-åringen som accepterade sin nya roll.

– Vi gick ju så pass bra och vann nästan varje match så jag köpte rollen och eftersom att vi hade ett vinnande lag – och man ändrar inte på ett vinnande lag.

Han ser heller inga konstigheter med att han fick flytta på sig när övriga kedjor producerade och levererade.

– Jag ser det inte som att jag hade en dålig säsong. Sista 20 matcherna gjorde jag min roll på ett bra sätt, säger Harju som i stället för att spela offensiv hockey fick fokusera på andra bitar i spelet.

– Min roll i fjärdekedjan gick ut på att vara jobbig att möta, vara med på tekningar i egen zon och mycket boxplay. Jag köpte det för jag ville vinna och kände att vi hade chansen i år.

Han och tränaren Thomas "Bulan" Berglund snackade en del om frustrationen över den sparsamma istiden.

– Vi hade kommunikation och han förstod min situation. Jag sa åt honom: "Jag köper rollen och är redo om det blir skador eller om det behövs en förändring."

Samma hade gällt om han erbjudits nytt kontrakt. Harju var beredd på samma defensiva roll om han hade erbjudits en förlängning.

– Jag kände att jag har några år kvar på karriären och det är ändå Luleå som är mitt lag och mitt hem – jag ville stanna och spela.

Senaste säsongen lyfte centern en lön på drygt 170 000 kronor i månaden och var införstådd på att behöva gå ned i lön för att få stanna. Hur mycket han var beredd att offra kan han inte svara på.

– Men jag hade inte ens ett skambud på bordet. Jag hade inget att ställa mig in på, säger Harju och fortsätter:

– Jag kan inte svara på om jag hade gått med på hälften, eller gått ned 60 procent. Det är helt omöjligt eftersom att jag inte hade något erbjudande på bordet.

Efter att avskedet blev officiellt fick Luleåikonen motta en hel del kärlek på sociala medier från Luleå Hockeys fans. I podden en berörd Johan Harju om alla fina hälsningar och lyckönskningar.

– Det var vackert och värmde sjukt mycket. Det hjälpte och jag kände att jag kanske ändå gjort något bra – det tog i hjärtat, säger Övertorneåsonen.

– Det var tråkigt (att lämna), men nu har jag smält det och nu känns det bra. Jag har hittat ny energi och letar nya äventyr.

Var han spelar kommande säsong är ännu inte klart.

– Just nu går tankarna mot utlandet. Jag har inte sagt nej till något och är öppen för allt, säger Johan Harju som heller inte sagt nej till fortsatt spel i Sverige.

– Jag är öppen för allt. Sedan få agenten sortera vad han tycker är vettigt att framföra och vad han kastar i papperskorgen direkt.

I slutet på juni väntar han och sambon tillökning och samtidigt är familjen på väg att flytta till ett annat hus. 33-åringen menar att han, med facit i hand, gärna skulle haft ett år kvar på kontraktet med Luleå Hockey.

– Men det kommer att bli bra och jag är sugen och laddad för något nytt. Det kommer bli skoj, vad det än blir.

Hör mer om hans tankar i podcasten Ett stenkast från Delfinen. I avsnittet som kommer att publiceras under lördagen och går att hitta på vår sajt – samt podcastplattformar som Acast, Spotify, Itunes och Podbean, där de tidigare avsnitten också finns, berättar Johan Harju även om skottlossningar på Dynamo Moskvas träningsanläggning, tiden i Nordamerika och om vad pappa Åke har betytt för honom.

Samt mycket, mycket mer.

https://www.nsd.se/sport/100-hockey/harju-hade-inte-ens-ett-skambud-pa-bordet-nm5110878.aspx

Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Rikky fre 17 maj 2019, 11:05

Ska bli intressant att lyssna på under lördag. Har alltid gillat Harju inte bara för alla mål han gjort utan han verkar vara en skön snubbe. Hoppas han kan fortsätta karriären vilket han verkar vara inställd på.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Jokerman fre 17 maj 2019, 12:27

Först och främst om Johan Harju och som vi sjunger om Övertorneå-sonen; Han är jävligt bra! Hoppas det löser sig med ny klubb. Jag är helt övertygad om att han har mer att ge!
                                                                    Stålmannen

En parentes. Harju har varit grym i BP men inte använts rätt för fem öre i PP senaste säsongerna. Hans position skulle varit i slottet för det är där Harju HAR sin styrka. Ka-bom!  bounce Det fanns/finns ingen i laget som varit bättre än Harju där! Harju hade gåvan!

Stå bakom förlängda mållinjen, snett bakom målisen vänstra stolpe och vara biljardspelare eller gå på inbrytning ju något som t.ex. Jack jangler kunde sysslat med.

Förtjänstfullt lirat alla år Johan Harju!!

Älska
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av ski3r fre 17 maj 2019, 16:24

Jag har fortfarande svårt att ta in att det inte finns plats för en spelare som är fd lagkapten, brinner för föreningen, gör sina poäng och förmodligen hade gått med på ett skambud bara för att få stanna kvar i staden.
Men så är tydligen inte verkligheten. Hoppas verkligen att det löser sig för Hajen på bästa sätt!
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1990
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av farre fre 17 maj 2019, 17:49

Att Fabbe har kontrakt och inte Harju kan inte Skuggan och Engman vara speciellt nöjda med!
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Norrlandstoken fre 17 maj 2019, 18:07

Svårt ämne detta. En spelare med hjärtat på rätta stället. Har inte riktigt skridskoåkningen och passar kanske inte riktigt in i lagbygget man försöker skapa ihop med Bulan. Tycker på ett sätt det är rätt att man från föreningens håll vågar ta svåra beslut och stå för dem. Om det sedan visar sig vara bra eller dåligt spelar mindre roll men man kan inte bara springa runt och erbjuda Luleåikoner utfyllnadsroller med lön varje månad bara för att vara schysst. Kanske räcker med Fabbe som tar hela den rollen och han tar också kanske för sig mer av allt.
Man har för ändamål att bli ett av topplagen och då krävs det kyla ibland. Trist men sant.
Lycka till i framtiden Johan.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Kagen lör 18 maj 2019, 10:53

ski3r skrev:Jag har fortfarande svårt att ta in att det inte finns plats för en spelare som är fd lagkapten, brinner för föreningen, gör sina poäng och förmodligen hade gått med på ett skambud bara för att få stanna kvar i staden.
Men så är tydligen inte verkligheten. Hoppas verkligen att det löser sig för Hajen på bästa sätt!

Men varför ska man ge ett skambud? Det är ju bara förnedrande och det är naivt att tro att han skulle acceptera ett bud långt under hans marknadsvärde.
Sportchefen fattade beslutet att Harju inte gav bang for the buck och att det fanns andra alternativ att lägga pengarna på. Det är rakryggat och att stå för sitt beslut. Det ger klara förutsättningar till både Harju och hans agent. Inget vänta och se som skapar frustration och ilska. Nu var det klart innan han spelat sista matchen.

Vill man komma och hävda att det är synd om Harju har man nog en jobbig wake-up när man kollar på världen utanför "friska killar som tjänar 170 000kr/mån för att spela ishockey".
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1740
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av GustenA lör 18 maj 2019, 12:17

Kagen skrev:
ski3r skrev:Jag har fortfarande svårt att ta in att det inte finns plats för en spelare som är fd lagkapten, brinner för föreningen, gör sina poäng och förmodligen hade gått med på ett skambud bara för att få stanna kvar i staden.
Men så är tydligen inte verkligheten. Hoppas verkligen att det löser sig för Hajen på bästa sätt!

Men varför ska man ge ett skambud? Det är ju bara förnedrande och det är naivt att tro att han skulle acceptera ett bud långt under hans marknadsvärde.
Sportchefen fattade beslutet att Harju inte gav bang for the buck och att det fanns andra alternativ att lägga pengarna på. Det är rakryggat och att stå för sitt beslut. Det ger klara förutsättningar till både Harju och hans agent. Inget vänta och se som skapar frustration och ilska. Nu var det klart innan han spelat sista matchen.

Vill man komma och hävda att det är synd om Harju har man nog en jobbig wake-up när man kollar på världen utanför "friska killar som tjänar 170 000kr/mån för att spela ishockey".

Bra sagt. Skulle väl vara sådär om LHF började utnyttja spelare med hjärta för klubben bara för att deras personliga situation gör att LHF är bästa alternativet.

Kravbilden är till viss del en konsekvens av lönen, om man lagt skamerbjudande till Harju som han accepterat, hade man kunnat hålla kravbilden och hade Harju accepterat den?

Jag tycker LHF gjorde rätt. Men det är svårt med kommunikationen. Hade det varit bättre om klubben sagt i början på slutspelet att han får söka en ny klubb? Jag tror nog att om Harju hade gjort ett fenomenalt slutspel så hade han fått ett nytt kontrakt med marknadsmässig lön.

GustenA

Antal inlägg : 3082
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av pingu lör 18 maj 2019, 21:32

Kagen skrev:
ski3r skrev:Jag har fortfarande svårt att ta in att det inte finns plats för en spelare som är fd lagkapten, brinner för föreningen, gör sina poäng och förmodligen hade gått med på ett skambud bara för att få stanna kvar i staden.
Men så är tydligen inte verkligheten. Hoppas verkligen att det löser sig för Hajen på bästa sätt!

Men varför ska man ge ett skambud? Det är ju bara förnedrande och det är naivt att tro att han skulle acceptera ett bud långt under hans marknadsvärde.
Sportchefen fattade beslutet att Harju inte gav bang for the buck och att det fanns andra alternativ att lägga pengarna på. Det är rakryggat och att stå för sitt beslut. Det ger klara förutsättningar till både Harju och hans agent. Inget vänta och se som skapar frustration och ilska. Nu var det klart innan han spelat sista matchen.

Vill man komma och hävda att det är synd om Harju har man nog en jobbig wake-up när man kollar på världen utanför "friska killar som tjänar 170 000kr/mån för att spela ishockey".


Håller med!

Harju passar bättre i en liga med lägre tempo. Tror inte han får något kontrakt i SHL.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Wolfhunter lör 18 maj 2019, 22:39

Kommer alltid att minnas Johan Harju, men rätt beslut och vem kan klandra för timingen? Jobbigt läge personligen för Harju, men korrekt skött.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1171
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Isomannen ons 22 maj 2019, 00:25

Men hallå ända sedan bullans återkomst har man ju bara väntat på harjus avgång det går på tok för långsamt. Finns ingen tanke med att spela ett upp tempo spel med en kille som vänder som en pråm det funkar bara inte det är nya tider nu har du inte skridskoåkningen så och kaptens rollen sen när var han ens ett ämne ingen på drivare för fem öre heller. Sen gällande Fabricius ser fn bättre ut nu än för 7-8 år sedan jobbar kopiöst måste vara en tränar dröm, får nya kedja kompisar som anammar hans sätt att spela och gör det med bravur. Harju däremot i slutspelet mot Malmö så backcheckade hemåt till anfallsblå sen gled han över röda sträckte fram klubban lite innan han kom till försvarsblå fn pucken var vid mål redan vad var vitsen med det. Och ja det finns på film.

Isomannen

Antal inlägg : 12
Join date : 19-04-25

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Isomannen ons 22 maj 2019, 10:27

Harjus största chans för spel i shl är Lyxfällanif där behovet är som störst efter det har jag svårt att se var han skulle kunna platsa.

Isomannen

Antal inlägg : 12
Join date : 19-04-25

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Lulefan tor 23 maj 2019, 05:30

Isomannen skrev:Men hallå ända sedan bullans återkomst har man ju bara väntat på harjus avgång det går på tok för långsamt. Finns ingen tanke med att spela ett upp tempo spel med en kille som vänder som en pråm det funkar bara inte det är nya tider nu har du inte skridskoåkningen så och kaptens rollen sen när var han ens ett ämne ingen på drivare för fem öre heller. Sen gällande Fabricius ser fn bättre ut nu än för 7-8 år sedan jobbar kopiöst måste vara en tränar dröm, får nya kedja kompisar som anammar hans sätt att spela och gör det med bravur. Harju däremot i slutspelet mot Malmö så backcheckade hemåt till anfallsblå sen gled han över röda sträckte fram klubban lite innan han kom till försvarsblå fn pucken var vid mål redan vad var vitsen med det. Och ja det finns på film.

Du missar uppenbart väldigt mycket bra Harju gör på isen.
Du missar även det här med att skriva en text som är läsbar utan att få ont i huvudet.




Lulefan

Antal inlägg : 2231
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Isomannen tor 23 maj 2019, 10:29

Japp man är sär skrivning arnas mästare kan hålla med om det och kan dra en del lativ gällande hans storheter för det går inte att neka att harju har en bra klubba , han har ett skott som överträffar dom flesta. Men delar man inte tränarens syn på hur man skall spela ishockey så blir det sjukt svårt att argumentera för han på ngt plan. Sen finns det alltid 2 läger dom som gillar och dom som inte gillar och uppenbarligen var osten en av dom som gillade honom. Å andrasidan så var osten rätt konservativ både som tränare och sportchef och var kvar i det förgågna gällande spelare från regionen.

Isomannen

Antal inlägg : 12
Join date : 19-04-25

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av icemask tor 23 maj 2019, 12:49

Myten att Harju är långsammast i laget biter sig fast med ett järngrepp fast det inte stämmer !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4120
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Urken tor 23 maj 2019, 13:21

icemask skrev:Myten att Harju är långsammast i laget biter sig fast med ett järngrepp fast det inte stämmer !

Vem tänker du dig är långsammare då? Fasen.. Nästan så att Ola åker åttor kring honom rabbit
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av icemask tor 23 maj 2019, 13:52

Urken skrev:
icemask skrev:Myten att Harju är långsammast i laget biter sig fast med ett järngrepp fast det inte stämmer !

Vem tänker du dig är långsammare då? Fasen.. Nästan så att Ola åker åttor kring honom rabbit
En myt !
Det är en sak att röra på hela kroppen så att det ser ut att gå fort och en helt annan att åka fort utan att det ser ut så, se Lennart Petrell
icemask
icemask

Antal inlägg : 4120
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Urken tor 23 maj 2019, 14:47

icemask skrev:
Urken skrev:
icemask skrev:Myten att Harju är långsammast i laget biter sig fast med ett järngrepp fast det inte stämmer !

Vem tänker du dig är långsammare då? Fasen.. Nästan så att Ola åker åttor kring honom rabbit
En myt !
Det är en sak att röra på hela kroppen så att det ser ut att gå fort och en helt annan att åka fort utan att det ser ut så, se Lennart Petrell

Tror inte att någon menar vem som är snabbast på rören på en raksträcka. Ishockey handlar väl mycket mer om start- och stoppåkning, kombinerat med snabba svängar. Harju behärskade då inte detta, då han, likt en pråm, nyttjade halva isen för att vända.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Dustin tor 23 maj 2019, 17:11

Olausson har förmågan att med puck dra ner tempot vilket gör att han inte är lika beroende av fart, Harju besitter inte riktigt de egenskaperna. Sen gillar jag Harju väldigt mkt men de tär mkt nostalgiska skäl. Förstår att han inte får förlängt.

Dustin

Antal inlägg : 6928
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Isomannen fre 24 maj 2019, 07:40

Rätt lätt att konstatera att det finns 2 läger och det läger som säger att harju är snabb och bra på grillerna är i närmast obefintligt.

Isomannen

Antal inlägg : 12
Join date : 19-04-25

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Puckad fre 24 maj 2019, 08:45

Isomannen skrev:Rätt lätt att konstatera att det finns 2 läger och det läger som säger att harju är snabb och bra på grillerna är i närmast obefintligt.

Eller är ointresserade av debatten..
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Tigerman fre 24 maj 2019, 10:12

Puckad skrev:
Isomannen skrev:Rätt lätt att konstatera att det finns 2 läger och det läger som säger att harju är snabb och bra på grillerna är i närmast obefintligt.

Eller är ointresserade av debatten..
Tillräckligt bra för att ta honom till NHL i alla fall.

Rent konkret är han inte alls särskilt långsam när han väl fått fart på kroppen, då rör det på sig fullt tillräckligt, men han är däremot inte vidare startsnabb eller kvick i svängarna. Lite av ett slagskepp på isen. Men nu är det ju inte skridskoåkningen som är hans starkaste sida överlag utan istället hans kroppsstyrka och balans samt hans skott och förmåga att peta in puckar i trängda lägen. Tycker även han utvecklat sitt spelsinne ganska mycket över åren och är numera en rätt smart spelare, speciellt med puck.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Hankburger fre 24 maj 2019, 22:38

Isomannen skrev:Rätt lätt att konstatera att det finns 2 läger och det läger som säger att harju är snabb och bra på grillerna är i närmast obefintligt.

Inte egentligen för att ge mig in i debatten MEN du vet väl att det finns olika sätt att vara "snabb" på skridskorna? Det Harju saknar är explosivitet. Det tar en viss tid för honom att komma upp i maxfart och det är just explosiviteten som är problemet. När han väl kommer upp i fart så är han ändå hyfsat snabb. Så du är en aning ospecifik vad du menar med "snabb"? För du tror väl inte det att det bara finns en typ av snabbhet inom ishockey?

Av de som klagar på hans snabbhet så är en klar majoritet del av någon villfarelse att en spelare som är över 1,90m och väger 95 kg på något sätt ska vara lika snabb som en spelare som är 1,75 och väger 80 pannor. Det är liksom inte möjligt att kräva det av någon i Harjus storlek.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Tigerman fre 24 maj 2019, 23:07

Hankburger skrev:
Isomannen skrev:Rätt lätt att konstatera att det finns 2 läger och det läger som säger att harju är snabb och bra på grillerna är i närmast obefintligt.

Inte egentligen för att ge mig in i debatten MEN du vet väl att det finns olika sätt att vara "snabb" på skridskorna? Det Harju saknar är explosivitet. Det tar en viss tid för honom att komma upp i maxfart och det är just explosiviteten som är problemet. När han väl kommer upp i fart så är han ändå hyfsat snabb. Så du är en aning ospecifik vad du menar med "snabb"? För du tror väl inte det att det bara finns en typ av snabbhet inom ishockey?

Av de som klagar på hans snabbhet så är en klar majoritet del av någon villfarelse att en spelare som är över 1,90m och väger 95 kg på något sätt ska vara lika snabb som en spelare som är 1,75 och väger 80 pannor. Det är liksom inte möjligt att kräva det av någon i Harjus storlek.
Eller jo, såna spelare finns också, men då lirar de vanligtvis i någon av topplinorna i NHL. Johan Ryno är väl en med liknande kroppsbyggnad och som har en bättre explosivitet än Harju, men annars är det en sällsynt kombination i SHL.

Men hur som helst så anser inte Bulan att han passar in i lagbygget och då är det som det är. Och han har förmodligen rätt, åtminstone borde han veta bättre än oss.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Isomannen lör 25 maj 2019, 11:37

Att harju inte passade in i lagbygget kommer väl inte som en chock eller ?? Skulle vara sjukt kul att se kontraktet som harju har haft.

Isomannen

Antal inlägg : 12
Join date : 19-04-25

Till överst på sidan Gå ner

Johan Harju - Sida 11 Empty Sv: Johan Harju

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 11 av 12 Föregående  1, 2, 3 ... , 10, 11, 12  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet