Lars "Osten" Bergström

+88
Cambbott24
rasbiologen
Myrman
Hellcop
FrankieLampard
ezz
Anthrax
kokostrollet
Norrlandstoken
Blinders
Sportsman
Gunnar Sträng
Kapten Haddock
Eilif
Ferros
Donten_
Ivanhoe
Monco
LubosC
Indoc
Grimster
KaptenBlodskelett
tibet
Björnkäften
Groggen79
Dustin
Murveln
Davidoff
Puckad
kralle
GustenA
nummer 17
ski3r
LuleåWinston
Hedanders
Frökenbling74
Dentos
Sundance Kid
Wolfhunter
JuniorX
Mr Bister
Qirren
Kocur
Number 69
DirtyTalking
Sir Prozac
Erilk
Neurofunk20
Tigerman
Kraftkung
Mickeee
Mange
icemask
Lasse Proppmätt
CKa
Grizzly
Lulefan
Lajon
stormvägen
Rikky
rumpztr
Lars158
Micke80
Donowitz
Pajala
Kallepedal
hokkzorz
farre
Kagen
Salle
Bamsefar
Old Brooklyn
MickkeJ
Slapshot
Ingemar
Redbear
Norlin
LulefanGBG
NallePhu
pingu
Rönken
FruktHamster
Tony Moore
Urken
Snikne Ville
amarule
Purre
Dalle
92 posters

Sida 9 av 14 Föregående  1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 14  Nästa

Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Pajala lör 19 nov 2016, 18:13

pingu skrev:Självklart får det påtalas brister när t.ex. ett lag misslyckas med sin toppvärvningar under längre tid. Och i vårt fall tycker jag att sedan Hamsterns klev in med deg och gjorde vår budget till en av de större att vi borde värvat bättre toppvärvningar.
Dock tycker jag Osten är bra på att värva powerforwards Smile

brunkare heter det, brunkare för bövelen Twisted Evil
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av LulefanGBG lör 19 nov 2016, 19:00

Lasse Proppmätt skrev:
Sportsman skrev:
Lasse Proppmätt skrev:
Bamsefar skrev:
hokkzorz skrev:Ja, dom har floppat jag håller med. Men vad skulle vi ha värvat istället tycker ni? Marknaden var helt tom vid den tidpunkten och folk satt här på forumet och skrek om att Osten inte värvade ngt och att vi skulle inte få nån spelare alls till seriestarten. Och nu sitter samma personer och spyr galla över vilket dåligt jobb Osten har gjort. Hur orkar ni med er själva?

så det var alternativet? en Kennedy i fritt fall spelmässigt eller ingen, tillåt mig tvivla. Det är ett dåligt jobb om man inte ens besvärat sig med att faktiskt se spelaren man vill värva.

Håller med hokkorz sluta gapa om värvningar då istället för att gnälla sen s.t.f.u istället om Osten valt att bara satsa på egna junisar hade det blivit folkstorm på detta forum och jätteafficher på kansliet och man hade krävt att LG petterson skulle göra comeback. = Janne S och vi ser ju hur klokt det var att ge han ett nytt kontrakt eller hur?

Så jävla lätt att vara efterklok eller hur?

När han värvades så vara alla överlyckliga men hur fan kan man veta att en spelare ska prestera bra i ett lag INNAN säg mig det?
Och jag vill ha ett BRA svar.
Inget svammel om scouting bla bla för det har garanterat gjorts det kan ändå bli fel
Man kan bara hoppas att spelaren ska producera man kan knappast veta det INNAN eller hur?

Låt mig ge dig ett exempel.
Kommer du ihåg Klasens första år?
Då var det Rönkens fel & spelsystemets fel och fan å hans mosters fel.
Bara vi byter ut Rönken och ger Klasen mer spelrum så kommer han producera lät det här och på andra forum och t.o.m i media och häxjakten var igång tjära och fjädrar och ut ur stan Rönken Bulan och alla andra (Lite lustigt att man nu helt plötsligt vill ha Rönken tillbaka och det gäller även media i mitt tycke är det ni gnällkärringar och media som ska ut ur stan kan anta du tycker annat)

Om det nu var spelsystemet & Rönken som var felet på Klasens poängproduktion hur fan kunde då Klasen göra 50+ p säsongen efteråt?

Klasen sa SJÄLV det är för lite jag ska göra bättre nästa säsong och bestämde sig för att hårdträna (garanterat i samråd med den hatade Rönken) stå i hallen och träna skott på sommaren på skottrampen istället för att bada och njuta med familjen resultatet vet vi ju.

Fundera ett tag nu på vem det är som har det EGENTLIGA ansvarat för att en spelare ska lyckas i ett lag.
Rent "politiskt" är det Osten såklart!!

Men kan han verkligen styra över faktumet att Kennedy missar öppet mål eller skjuter i magen som mot Leksand eller att han inte jobbar skiten ur sig i varje byte?

På ska vi kalla det anställningsintervjun? så lovade nog Kennedy både det ena och det andra för att få det välbetalda jobbet.

Nu levde han inte upp till förväntningarna och gjorde det han lovat (Vad gäller målskytte så tror jag inge lovar nåt då alla vet att det kan gå troll i det en lång tid) det är som sagt knappast ovanligt på andra arbetsplater = Klubbar att sådant inträffar och det finns säkert ett gäng likadan typer på deras fans forum som är av samma skrot och korn som dig.

Men herregud, ska man inte få ifrågasätta den med det yttersta ansvaret när vi ligger på 10:e plats och majoriteten av värvningarna underpresterat?

Anser inte att det är att vara efterklok att utvärdera någon efter flera år i sin position. Nämnda importer var ju bara några exempel på några värvningar i år.

Det är inget "vanligt jobb" att vara sportchef i en SHL klubb, så en jämförelse med en sådan haltar väldigt.

"Hur fan kan man veta att en spelare ska prestera bra i ett lag INNAN säg mig det?"
Nej det kan man ju inte till 100% veta, och jag säger inte att det är enkelt. Men det är och andra sidan just det som är en av uppgifterna som sportchef, att göra en gedigen scouting, och tillsammans med sitt "team" bygga ett lag och minimera felvärvningar.
Med er analogi så kan man alltså knappt ha en aning om hur någon presterar, vad ska man då med en sportchef till över huvud taget? Då kan man ju bara värva på känn i stället.

Ja är marknaden tom, vilket den iof. aldrig varit, så värvar man rimligtvis ingen just då och har börsen full i stället.
Att Luleå skulle få kritik för att lyfta upp för många egna produkter har jag svårt att se, har aldrig hört någon yttra det, tvärt om så är jag helt övertygad om att den allmänna opinionen tycker att det lyfts för få.

Jag tror även att det finns andra i denna position som skulle kunna stärka Luleå hockeys attraktionskraft för spelare mer än idag. Detta är en viktig fråga som inte så ofta berörs. En sportchef representerar en klubb på många sätt och hans uppträdande gentemot spelare, andra ledare och media är mycket viktig.

Visst ska det kritiseras men förfan kritisera den som SKA göra jobbet!!
Läste du om Klasen?
Du skrev säkert själv sälj Klasen skeppa han mm när han INTE presterade och Osten avgå hur kunde du värva en sån som Klasen för att säsongen efteråt skriva tycka han är skitbra var det då Ostens förtjänst eller Klasens att han höjde sig andra säsongen det var alltså Ostens i din värld?
Du har en sällan skådad förmåga att lägga ord i andras munnar.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av hokkzorz lör 19 nov 2016, 21:50

Bamsefar skrev:
hokkzorz skrev:
Bamsefar skrev:
hokkzorz skrev:Ja, dom har floppat jag håller med. Men vad skulle vi ha värvat istället tycker ni? Marknaden var helt tom vid den tidpunkten och folk satt här på forumet och skrek om att Osten inte värvade ngt och att vi skulle inte få nån spelare alls till seriestarten. Och nu sitter samma personer och spyr galla över vilket dåligt jobb Osten har gjort. Hur orkar ni med er själva?

så det var alternativet? en Kennedy i fritt fall spelmässigt eller ingen, tillåt mig tvivla. Det är ett dåligt jobb om man inte ens besvärat sig med att faktiskt se spelaren man vill värva.

Han hade ju spelat med Harju i Jokerit så jag antar att Osten frågade Harju om spelaren i fråga. Så om ni måste grina får ni väl göra det på Harju.

Då får man väl tolka det som att du är nöjd med Kennedyvärvningen och att osten cant do no wrong. Själv tycker jag annat och om du vill kalla det för att "grina", så får du väl göra det då.

Hur får du det till att jag är nöjd med Kennedy värvningen?

"Ja, dom har floppat jag håller med"

Förlåt att jag var otydlig.

Kennedy och Moullierat har floppat och inte alls motsvarat förväntningarna, Falk och Emanuelsson har varit över förväntningarna enligt mig. Amner en flopp, Todd godkänd efter en svagare start men har potensial att bli mycket bättre. Så 50% utdelning på våra värningar av dem som vi hade förväntningar på iaf.

Ja alla vill väl att vi skall ha 100% på värvningarna men det funkar inte riktigt så, jag kan inte bedömma om 50% är en bra siffra eller ej om man jämför med övriga SHL. Det är dåligt att vi inte kunde få ut mer av våra förmodade toppvärvningar. Men att börja ljuga ihop "sanningar" som passar ens egen världsbild (läs osten suger och allt är hans fel) blir rätt genomskinligt när man synar snacket. Som sagt, Omark och Harju spelade med Kennedy i Jokerit, hade det vart så att han sög och var helt oduglig så tror jag nog att det hade kommit fram. Jag tror nog mest på att det sitter i huvudet på Kennedy, med hans sociala situation. Han har säkert hemlängtan till frun och barnen och den nyfödda. DÄR kan jag tycka att man från Ostens håll (och övriga) som kanske inte tagit med den biten i pusslet när man skrev på med Kennedy. Men som sagt, när vi värvade så fanns det inget annat på marknaden och det började vara brådis. Var det lite av en chansning? ja antagligen men bevisligen finns det inga säkra kort när det gäller värvningar, bara titta på vårt lag i fjol. På pappret skulle vi vunnit serien.

Jag blir mest less på den totala avsaknaden av nyans i "gnällandet". Visst Osten har väl kanske inte fått bra utdelning på alla värvningar. Men var det Ostens fel att Rajala sög? Att Sweatt gick sönder? osv osv. Svaret på det är ju nej såklart. Han har ju ändå lyckats landa spelarna, tex Klasen osv som har vart grymma för oss.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Blinders lör 19 nov 2016, 21:56


Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av hokkzorz lör 19 nov 2016, 22:00


Ah my bad, blandade ihop han med Todd.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Bamsefar lör 19 nov 2016, 22:24

hokkzorz skrev:
Bamsefar skrev:
hokkzorz skrev:
Bamsefar skrev:
hokkzorz skrev:Ja, dom har floppat jag håller med. Men vad skulle vi ha värvat istället tycker ni? Marknaden var helt tom vid den tidpunkten och folk satt här på forumet och skrek om att Osten inte värvade ngt och att vi skulle inte få nån spelare alls till seriestarten. Och nu sitter samma personer och spyr galla över vilket dåligt jobb Osten har gjort. Hur orkar ni med er själva?

så det var alternativet? en Kennedy i fritt fall spelmässigt eller ingen, tillåt mig tvivla. Det är ett dåligt jobb om man inte ens besvärat sig med att faktiskt se spelaren man vill värva.

Han hade ju spelat med Harju i Jokerit så jag antar att Osten frågade Harju om spelaren i fråga. Så om ni måste grina får ni väl göra det på Harju.

Då får man väl tolka det som att du är nöjd med Kennedyvärvningen och att osten cant do no wrong. Själv tycker jag annat och om du vill kalla det för att "grina", så får du väl göra det då.

Hur får du det till att jag är nöjd med Kennedy värvningen?

"Ja, dom har floppat jag håller med"

Förlåt att jag var otydlig.

Kennedy och Moullierat har floppat och inte alls motsvarat förväntningarna, Falk och Emanuelsson har varit över förväntningarna enligt mig. Amner en flopp, Todd godkänd efter en svagare start men har potensial att bli mycket bättre. Så 50% utdelning på våra värningar av dem som vi hade förväntningar på iaf.

Ja alla vill väl att vi skall ha 100% på värvningarna men det funkar inte riktigt så, jag kan inte bedömma om 50% är en bra siffra eller ej om man jämför med övriga SHL. Det är dåligt att vi inte kunde få ut mer av våra förmodade toppvärvningar. Men att börja ljuga ihop "sanningar" som passar ens egen världsbild (läs osten suger och allt är hans fel) blir rätt genomskinligt när man synar snacket. Som sagt, Omark och Harju spelade med Kennedy i Jokerit, hade det vart så att han sög och var helt oduglig så tror jag nog att det hade kommit fram. Jag tror nog mest på att det sitter i huvudet på Kennedy, med hans sociala situation. Han har säkert hemlängtan till frun och barnen och den nyfödda. DÄR kan jag tycka att man från Ostens håll (och övriga) som kanske inte tagit med den biten i pusslet när man skrev på med Kennedy. Men som sagt, när vi värvade så fanns det inget annat på marknaden och det började vara brådis. Var det lite av en chansning? ja antagligen men bevisligen finns det inga säkra kort när det gäller värvningar, bara titta på vårt lag i fjol. På pappret skulle vi vunnit serien.

Jag blir mest less på den totala avsaknaden av nyans i "gnällandet". Visst Osten har väl kanske inte fått bra utdelning på alla värvningar. Men var det Ostens fel att Rajala sög? Att Sweatt gick sönder? osv osv. Svaret på det är ju nej såklart. Han har ju ändå lyckats landa spelarna, tex Klasen osv som har vart grymma för oss.

Ja, nu hade då inte Omark o Harju spelat med Kennedy så vem som "ljuger" ihop sina sanningar låter jag vara osagt.
Vad jag menar är att , Osten är värvningsansvarige. det är hans förbaskade skyldighet när man letar efter en tänkt förstecenter att man riskminimerar d v s, man går inte på hörsägen eller rekommendationer, man skaffar sig en egen uppfattning på plats, flera gånger om.
Med den ekonomiska och sportsliga insatsen man lägger på brädet kan man inte halvchansa. en ofärdig Kalt kan man chansa med, en yngre, tänkt tredje/fjärdelinaspelare kan man ta en större risk med men inte med den spelare som är tänkt att leda laget.
Den som är ytterst ansvarige för detta är Lars Bergström och av intervjun att döma så låter det som det har tummats en del eller så lämnar scoutingen en hel del att önska.(Nej, jag tror inte man ändrar frågeställning i efterhand) Sanningen är ju att Kennedy inte presterat ngt av värde de senaste åren i stort sett statistisk sett. Han kan ha andra egenskaper naturligtvis men det har inte riktigt framgått. det gör ju inte saken bättre om det är så att man haft Kennedy under lupp en längre tid och inte kunnat utröna e v karaktärsdrag som gör att han inte kan prestera.

Sen tror inte jag att marknaden var "tom" , det har ju bevisligen funnits andra kvalitetsspelare som lyckats i andra lag men tyvärr har Osten skjutit snett på just den avgörande pusselbiten.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Rönken lör 19 nov 2016, 22:31

Fast verkar ju vara en del som tankar i viss mån. Nu vet jag inte exakt vad Tom Wandell hade för kvaliteér men han verkar ju inte vara någon poängspruta riktigt. Svårt att floppförklara honom då han ändå verkar ligga på 18 minuter per match. Men han borde väl Luleå ha jagat? Center och svensk.

Dessa tre svenska spelare har väl inte riktigt kommit upp i nivå med förväntningar, där Hjalle inte riktigt fanns på radarn säkert. Men annars så verkar ju många trott på dessa.

Tom Wandell
Nicklas Bergfors
Simon Hjalmarsson
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av JuniorX lör 19 nov 2016, 23:35

Bamsefar skrev:(Nej, jag tror inte man ändrar frågeställning i efterhand)

Känns inte ens lite tunt att bygga sin argumentation på att "tro på" vad en reporter i Expressen har formulerat?

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av icemask sön 20 nov 2016, 03:18

Igår kväll hade jag 4 killar bakom mig på läktaren som skrek Osten ska avgå, men hyllade Jaros, när jag sa att han tar nog en plats i Ottawa nästså visste de inte ens att han var draftad ??
Seriöst ? ,njaa inte i min hockeyvärld !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4120
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Gunnar Sträng tis 22 nov 2016, 02:03

Angående Osten, oavsett om han scoutat Tim Kennedy en längre tid eller bara blå-chansat och värvat osett, så är det hur illa somhelst. Egentligen är det nästan värre om han haft Tim Kenney under luppen en längre tid, för det berättar bara om Ostens totala oförmåga att göra toppvärvningar, ALLTID pengarna i sjön! Lars Göran Nemi har sagt det tidigare i radio, Osten är en belastning för Luleå hockey när det kommer till värvningsarbetet ! Godnatt

Gunnar Sträng

Antal inlägg : 94
Join date : 16-11-14

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Gunnar Sträng tis 22 nov 2016, 02:07

1 Tim Kennedy är nästan lika dyr som ett stycke Abott + ett stycke J Granström , tycker man inte Osten ska ta ansvar för värvningarna och anser att Osten ej skall beskyllas/hållas ansvarig, då ska man fan vara tyst och vara jävligt nöjd med värvningar som Tim Kennedy/Stephen Dixon , Kim H , Hirvonen , etc etc

Gunnar Sträng

Antal inlägg : 94
Join date : 16-11-14

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Micke80 tis 22 nov 2016, 05:16

Gunnar Sträng skrev:1 Tim Kennedy är nästan lika dyr som ett stycke Abott + ett stycke J Granström , tycker man inte Osten ska ta ansvar för värvningarna och anser att Osten ej skall beskyllas/hållas ansvarig, då ska man fan vara tyst och vara jävligt nöjd med värvningar som Tim Kennedy/Stephen Dixon , Kim H , Hirvonen , etc etc

Jag är otroligt tveksam till det här uttalandet. Om både Grana och Chris skulle ligga på 200.000-250.000 skulle kostnaden för dessa bli otroligt mycket större än en Kennedy (om ryktet om 400.000 stämmer) där man betalar en större sign-on för att slippa de sociala avgifterna på de pengarna. Betalar man halva lönen innan de flyttar hit tjänar man otroligt mycket på de sociala avgifterna, men i gengäld är det pengar i sjön om spelaren floppar.
Med andra ord:
1, En dyr utlänsk spelare som skriver på sitt första kontrakt i sverige är i regel billigare än en lite mindre dyr spelare som är svensk eller har spelat i sverige föregående år.
2, Det är en jäkla chansing då man helt enkelt inte kan sparka spelaren om denne floppar och sätta lönen på en ny spelare då man bara har det månadsbeloppet man inte redan betalat ut att röra sig med.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Old Brooklyn tis 22 nov 2016, 07:08

Osten ska hållas ansvarig för det han är ansvarig för - allt det sprotsliga i LHF. Det är hans jobb. Även därför jag inte bara hakar på i allt "avgå" och "sparka".

Om juniorsatsningen börjar ge frukt nu så är han ansvarig för det. Hur allt funkar mellan dam, herr och juniorlag är han ansvarig för. Även ner på pojklagshockey har han väl han väl varit med (och är ansvarig för) att skapa något slags nätverk för tränarna.

Det är mycket ansvar och kunskap om hur det funkar i LHF som finns i Osten. Det är mycket som skulle försvinna om han nu plötsligt skulle avgå eller sparkas.

Däremot så har inte värvningar av toppspelare, och framförallt från Nordamerika, funkat så bra sista åren. Inte heller har det lyckats skapats en tydlig bild av hur A-laget ska spela hockey, även om jag tycker den är lite tydligare i år än tidigare. Detta hoppas jag utvärderas och åtgärdas.

Osten är inte purung heller. Förhoppningsvis jobbas redan på en plan över hur det ska gå till när han ersätts. Förhoppningsvis får en kompetent ersättare tid på sig att gå bredvid Osten ett tag och verkligen sätta sig in i strukturer och arbete. Förhoppningsvis tillkommer kompetens vad gäller värvningar av toppspelare. Förhoppningsvis kan den personen fortsätta att jobba efter planer som redan är satta i verket.

Saker behöver bli bättre, men jag är inte på nåot sätt säker på att det automatiskt blir så ifall Osten nu bara skulle avgå. Det absout bästa känns som att Osten ersätts över tid med ett genomtänkt och långsiktigt arbete.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av amarule tis 22 nov 2016, 09:33

nu har ju både Scira och Mikkelsson hintat om att de gärna vill stanna. Kanske läge att förlänga redan nu innan fhc, fbk, lhc eller nåt annat lag snor dem? Wink
amarule
amarule

Antal inlägg : 1184
Join date : 12-01-25

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Donowitz tis 22 nov 2016, 12:26

Jag känner nog antingen Schira ELLER Mikkelson.
Tycker vi ska krydda till det lite extra på sista positionen istället. Todd har ju även kontrakt över nästa säsong.

Donowitz

Antal inlägg : 4098
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Kagen tis 22 nov 2016, 12:39

bearjew skrev:Jag känner nog antingen Schira ELLER Mikkelson.
Tycker vi ska krydda till det lite extra på sista positionen istället. Todd har ju även kontrakt över nästa säsong.

Även om du tänker bort både Janne och Jaros nästa säsong?
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1740
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Bamsefar tis 22 nov 2016, 12:54

Kagen skrev:
bearjew skrev:Jag känner nog antingen Schira ELLER Mikkelson.
Tycker vi ska krydda till det lite extra på sista positionen istället. Todd har ju även kontrakt över nästa säsong.

Även om du tänker bort både Janne och Jaros nästa säsong?

O Melart
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av nummer 17 tis 22 nov 2016, 13:06

Old Brooklyn skrev:Osten ska hållas ansvarig för det han är ansvarig för - allt det sprotsliga i LHF. Det är hans jobb. Även därför jag inte bara hakar på i allt "avgå" och "sparka".

Om juniorsatsningen börjar ge frukt nu så är han ansvarig för det. Hur allt funkar mellan dam, herr och juniorlag är han ansvarig för. Även ner på pojklagshockey har han väl han väl varit med (och är ansvarig för) att skapa något slags nätverk för tränarna.

Det är mycket ansvar och kunskap om hur det funkar i LHF som finns i Osten. Det är mycket som skulle försvinna om han nu plötsligt skulle avgå eller sparkas.

Däremot så har inte värvningar av toppspelare, och framförallt från Nordamerika, funkat så bra sista åren. Inte heller har det lyckats skapats en tydlig bild av hur A-laget ska spela hockey, även om jag tycker den är lite tydligare i år än tidigare. Detta hoppas jag utvärderas och åtgärdas.

Osten är inte purung heller. Förhoppningsvis jobbas redan på en plan över hur det ska gå till när han ersätts. Förhoppningsvis får en kompetent ersättare tid på sig att gå bredvid Osten ett tag och verkligen sätta sig in i strukturer och arbete. Förhoppningsvis tillkommer kompetens vad gäller värvningar av toppspelare. Förhoppningsvis kan den personen fortsätta att jobba efter planer som redan är satta i verket.

Saker behöver bli bättre, men jag är inte på nåot sätt säker på att det automatiskt blir så ifall Osten nu bara skulle avgå. Det absout bästa känns som att Osten ersätts över tid med ett genomtänkt och långsiktigt arbete.

Balanserat och genomtänkt inlägg med goda argument och förklaringar. Tack för det!

nummer 17

Antal inlägg : 1214
Join date : 14-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av LulefanGBG tis 22 nov 2016, 16:03

Old Brooklyn skrev:Osten ska hållas ansvarig för det han är ansvarig för - allt det sprotsliga i LHF. Det är hans jobb. Även därför jag inte bara hakar på i allt "avgå" och "sparka".

Om juniorsatsningen börjar ge frukt nu så är han ansvarig för det. Hur allt funkar mellan dam, herr och juniorlag är han ansvarig för. Även ner på pojklagshockey har han väl han väl varit med (och är ansvarig för) att skapa något slags nätverk för tränarna.

Det är mycket ansvar och kunskap om hur det funkar i LHF som finns i Osten. Det är mycket som skulle försvinna om han nu plötsligt skulle avgå eller sparkas.

Däremot så har inte värvningar av toppspelare, och framförallt från Nordamerika, funkat så bra sista åren. Inte heller har det lyckats skapats en tydlig bild av hur A-laget ska spela hockey, även om jag tycker den är lite tydligare i år än tidigare. Detta hoppas jag utvärderas och åtgärdas.

Osten är inte purung heller. Förhoppningsvis jobbas redan på en plan över hur det ska gå till när han ersätts. Förhoppningsvis får en kompetent ersättare tid på sig att gå bredvid Osten ett tag och verkligen sätta sig in i strukturer och arbete. Förhoppningsvis tillkommer kompetens vad gäller värvningar av toppspelare. Förhoppningsvis kan den personen fortsätta att jobba efter planer som redan är satta i verket.

Saker behöver bli bättre, men jag är inte på nåot sätt säker på att det automatiskt blir så ifall Osten nu bara skulle avgå. Det absout bästa känns som att Osten ersätts över tid med ett genomtänkt och långsiktigt arbete.
Håller med.

Osten skall absolut inte sparkas, man kan inte sparka någon så länge de gör sitt jobb, bara för att de inte lyckas varenda gång. Däremot får man såklart kritisera honom för de misslyckanden han gör, (vilket jag vet att inte just du är emot), och man får ifrågasätta hans varande i framtiden. Jag tycker som jag skrev att man inte borde förlänga med Osten, utan istället redan i år plocka in någon som får lära sig hur saker och ting fungerar i Luleå och som sedan kan ta över fr.o.m. nästa år. Det kanske är för tidigt, men Ostens kontrakt löper ju ut efter denna säsongen och antingen förlänger man eller så förlänger man inte. Man kan ju bara hoppas att Luleå är förberedda på en tid efter Osten, som kommer att betyda att man måste hitta någon som tar över allt bra Osten gör, men samtidigt någon som utifrån såväl som inifrån kommer att ha kraven på sig att fixa de grejer som Osten inte fixade galant.

Vem som än tar efter Osten, och när det än blir så kommer vederbörande att ha enorma skor att fylla, och just därför tror jag att det kommer att behövas en invänjningsperiod där Luleå presenterar sin syn på verksamheten. Ungefär: 'Såhär tänker vi från styrelsen och såhär går det till idag. Det här och det här har fungerat alldeles utmärkt i vår strategi och det här och det här vill vi behålla och arbeta utifrån. Det det där och det där, har emellertid inte riktigt fungerat och där funderar vi på dessa och dessa lösning. Vad tycker du och hur vill du arbeta? Har du några förslag?"

Jag tänker mig då främst scouting och värvningsstrategi samt samarbetet mellan GM och ledarstaben. Hur skall laget formeras för att kunna spela den hockey som tränarstaben fått uppdrag att leverera osv.

Personligen tror jag Rönken vore helt perfekt. Han känner Luleå, han känner Enbom och han känner Osten. Han vet till viss del vad som krävs och hur Osten och Luleå jobbar. Dessutom har han varit med och utvecklat den spelidé som Luleå tagit fram och risken att vi tappar prägeln med det hårda slitet och laget före laget, samt att göra mer av mindre, med Rönken vid rodret.

Vidare är han erfaren från affärslivet som företagare. Inte många som blir sportchefer har den bredden i sitt CV utan många går från att vara tränare eller annat till att bli sportchefer. Kan de så borde ju Rönken ha minst lika bra, om inte bättre, förutsättningar att lyckas. Dessutom i en klubb som enligt utsago sägs ha god ekonomi just nu också.

Anledningen till att jag tycker det är dags för Osten att lämna över till någon annan är just för att vi just nu har så goda förutsättningar som möjligt för att lyckas med ett sådant tronskifte. Stort och svårt blir det säkerligen, men det blir det alltid när en så stark ledare skall ersättas och det måste han ju som sagt göras förr eller senare, och då är det ju klart fördelaktigt att det görs när klubben befinner sig i en så bra position som möjligt både sportsligt och ekonomiskt.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av pingu tis 22 nov 2016, 18:09

Håller med ovanstående inlägg att det är dags för ny ansvarig än Osten rörande värvningar av toppspelare.

Skulle vi lyckats med den pusselbiten förra säsongen eller denna säsong så hade vi blivit en av topputmanarna av guldet. Tyvärr visar vi upp stora brister här och det ger ett resultat av betydligt mindre chans att vinna guldet.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av farre tis 29 nov 2016, 20:39

Nu får det vara nog!
Är det verkligen så att ledningen med vår kära VD i spetsen har huvudena så långt upp i Ostens arsle att de inte ser vad som händer med laget i alla våra hjärtan.
Hur länge ska vi spela som skit?
Hur många fler värvningar måste den högst ansvarige för värvningar får lov att misslyckas med innan man ser inkompetensen?
Hur kan man inte se att publiken visar sitt missnöje genom att inte komma på matcherna?
Hur många sponsorer har man råd att tappa pga denna tafatthet?
Var är processen med att ta reda på varför ingen längre vill spela för oss?
Var är analysen om vår kära fystränare? (Jag går i allafall inte på hans floskler)
Varför har inte #10 och #40 fått sparken än?
Var är förklaringen till att Thor Stöckel plötsligt fick gå? Var det för att han hade högre ambitioner än vad ledningen med möglet i spetsen verkar ha? eller var det bara att inte gillade att slicka röv?
Vi är absolut på väg mot avgrunden och alla sitter säkra i båten!
Skäms på er i ledningen som inte vågar ställa krav!
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Dustin tis 29 nov 2016, 20:46

Tror Ostens förlängning redan är klar men att det utsatta tabelläget gör att man kommer avvakta med att gå ut med detta. Har svårt att de att det finns någon annan plan för Luleå hockey. Det hade nog läckt ut vid det här laget va?

Dustin

Antal inlägg : 6928
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av NallePhu tis 29 nov 2016, 21:54

´För att få bort Osten måste man rensa i alla led före han som vågar sparka han, Får han förlängt är det fan synd och skam om föreningen Luleå HF!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av LuleåWinston tis 29 nov 2016, 22:32

Sluta nu. Tror ni har drabbats av gräset är grönare på andra sidan. Ni verkar ha glömt hur föreningen styrdes innan Osten tillträdde.

Kolla på Modos GM som anställde Andreas Johansson, som spelade ner dem i Allsvenskan. Och på toppen av allt ge han förlängt förtroende iår. Inte att glömma alla superfloppar de värvat.

Känns som att det är samma folk som nu skriker efter Ostens avgång, som skrek efter Rönkens avgång och Rönnbergs avgång. Men som nu vill att de ska komma tillbaka. Sen om de skulle komma tillbaka så är det förmodligen enbart en tidsfråga innan ni skriker efter deras avgång också...
LuleåWinston
LuleåWinston

Antal inlägg : 623
Join date : 12-12-11

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Dustin tis 29 nov 2016, 22:56

LuleåWinston skrev:Sluta nu. Tror ni har drabbats av gräset är grönare på andra sidan. Ni verkar ha glömt hur föreningen styrdes innan Osten tillträdde.

Kolla på Modos GM som anställde Andreas Johansson, som spelade ner dem i Allsvenskan. Och på toppen av allt ge han förlängt förtroende iår. Inte att glömma alla superfloppar de värvat.

Känns som att det är samma folk som nu skriker efter Ostens avgång, som skrek efter Rönkens avgång och Rönnbergs avgång. Men som nu vill att de ska komma tillbaka. Sen om de skulle komma tillbaka så är det förmodligen enbart en tidsfråga innan ni skriker efter deras avgång också...

Förlåt men vi är just nu ett bottenlag och visar upp den sämsta hockeyn vi spelat de senaste 9 åren. Då med en lågbudget-trupp nu med en av SHLs dyraste trupper. Senaste 3-4 åren har Osten inte lyckats med en enda spetsvärvning på forwardssidan, möjligtvis Micfliker. Nej, Bill Sweatts 0,35ppm är långt ifrån godkänt. Även om Osten kanske inte kan lastas för just det. Sen har han gjort många bra värvningar som Klasen, Olausson, Arla exempelvis men det börjar vara längesen nu. Hockey är en färskvara och de senaste åren har Osten misslyckats med sitt jobb. Det måste få konsekvenser.

Dustin

Antal inlägg : 6928
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av farre tis 29 nov 2016, 23:37

LuleåWinston skrev:Sluta nu. Tror ni har drabbats av gräset är grönare på andra sidan. Ni verkar ha glömt hur föreningen styrdes innan Osten tillträdde.

Kolla på Modos GM som anställde Andreas Johansson, som spelade ner dem i Allsvenskan. Och på toppen av allt ge han förlängt förtroende iår. Inte att glömma alla superfloppar de värvat.

Känns som att det är samma folk som nu skriker efter Ostens avgång, som skrek efter Rönkens avgång och Rönnbergs avgång. Men som nu vill att de ska komma tillbaka. Sen om de skulle komma tillbaka så är det förmodligen enbart en tidsfråga innan ni skriker efter deras avgång också...

Så du tycker att allt är frid och fröjd och att vi inte behöver en förändring?
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Qirren tis 29 nov 2016, 23:39

Om vi säger att Rönken inte är sugen på att vara sportchef. Vem tycker alla skulle vara mer passande än Osten?
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369
Join date : 15-01-17
Ort : Växjö

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Norrlandstoken ons 30 nov 2016, 05:30

Vem som helst förutom just Osten.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av icemask ons 30 nov 2016, 07:15

Norrlandstoken skrev:Vem som helst förutom just Osten.
Ett ordentligt och bra motiverat svar som konstruktivt bidrar till debatten ser vi här !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4120
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Bamsefar ons 30 nov 2016, 09:50

Vad som är mest förvånande är att de finns de som sitter nöjd med nuvarande sportsliga ledning, spelaranskaffning och någonstans tror att det kommer att vända som förra säsongen..
Själv ser jag bara ett sluttande plan, många jämför med modo men tycker det mer ser ut som när Djurgården åkte ut, där man in i sista kvalmatchen hävdade att man hade ett bra lag, bra ledning o en bra överbyggnad. Man blir nervös
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Old Brooklyn ons 30 nov 2016, 12:12

Bamsefar skrev:Vad som är mest förvånande är att de finns de som sitter nöjd med nuvarande sportsliga ledning,  spelaranskaffning och någonstans tror att det kommer att vända som förra säsongen..
Själv ser jag bara ett sluttande plan,  många jämför med modo men tycker det mer ser ut som när Djurgården åkte ut,  där man in i sista kvalmatchen hävdade att man hade ett bra lag, bra ledning o en bra överbyggnad. Man blir nervös
Jag tror de som är nöjda är relativt lätträknade. Däremot är det nog fler (undertecknad inräknad) som kan bli less på att se ett antal skribenter ropa efter Ostens avgång i inlägg efter inlägg efter inlägg. Det har inte alltid med vad man tycker att göra utan snarare hur man uttrycker det.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av farre ons 30 nov 2016, 14:12

icemask skrev:
Norrlandstoken skrev:Vem som helst förutom just Osten.
Ett ordentligt och bra motiverat svar som konstruktivt bidrar till debatten ser vi här !

Fast egentligen så gör det ju det. Om man misskött sitt jobb på så många plan som Osten gjort blir ju svaret att i princip vem som helst hade kunnat göra jobbet minst lika bra.
Jag tror t.ex på riktigt att jag själv hade gjort det bättre. På vilka grunder tror du att jag skulle kunna vara sämre än Osten är då mitt motargument?
Kontakter med agenter bygger man ju upp allteftersom och det är ju inte av ondo att det kommer in nytt blod som inte bränt sina broar hos vissa agenter.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av icemask ons 30 nov 2016, 16:54

farre skrev:
icemask skrev:
Norrlandstoken skrev:Vem som helst förutom just Osten.
Ett ordentligt och bra motiverat svar som konstruktivt bidrar till debatten ser vi här !

Fast egentligen så gör det ju det. Om man misskött sitt jobb på så många plan som Osten gjort blir ju svaret att i princip vem som helst hade kunnat göra jobbet minst lika bra.
Jag tror t.ex på riktigt att jag själv hade gjort det bättre. På vilka grunder tror du att jag skulle kunna vara sämre än Osten är då mitt motargument?
Kontakter med agenter bygger man ju upp allteftersom och det är ju inte av ondo att det kommer in nytt blod som inte bränt sina broar hos vissa agenter.
Har man inga ordentliga argument förutom att tycka saker då förstår jag att du tycker att det föregående var ett bra svar !
Om du verkligen tror att du själv skulle kunna axla Ostens jobb så är det ett bevis på dålig verklighetsuppfattning !
Nu vet jag inte mycket om din kompetens inom hockeyvärlden men jag ser hur du formulerar dina inlägg och från det drar jag slutsatsen att du är totalt ute och cyklar i din lilla egna narcissistiska fantasivärld !


Väx upp, släpp sargen och kom in i verkligheten !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4120
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av NallePhu ons 30 nov 2016, 19:58

Det finns fortf Osten kramare ser man dem som tror allt kommer bli såååå mycket bättre samt det vänder snart, Dags för att börja inse nyckeln är OSTEN och ingen annan sedan om det sitter andra individer runt han är en annan femma men han styr Luleå HF med järnhand!

HAN är den som har yttersta ansvaret i värvningsfrågan och tillsättande av tränare och i båda fall har han misslyckats kapitalt, I ett vanligt FTG hade han rykt illa kvick men i Luleå är han guden som ingen vågar röra bara för han vann sm guld -96 med klubben!

Att behålla han inom föreningen är bara ren skär idioti oavsett vad och det är också ett tecken på svaghet att man KAN tänka sig låta han få en annan position inom föreningen, Normalt ryker man ut genom dörren utan ha kvar ngn form av befogenheter men Luleå är en social klubb där det är myspys och annat!

Dags att ni slutar skydda Osten och inser saker blir bättre då han är borta från föreningen och JA får Rönken frågan jag lovar han tar uppdraget med stolthet, Erfarenhet har han som ägare av Leos lekland så han byggde upp det från grunden till det var då han sålde sin del han är en affärsman ut i fingerspetsarna som har de rätta kontakterna mot NHL samt inom Europa!

NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Kallepedal ons 30 nov 2016, 20:14

Nog för att det här är ett forum och alla har rätt att dryfta sina åsikter. Det mesta nu handlar om hur dålig Osten är på att värva toppspelare. Skillnaden på forumskribenter och Osten är att Osten och övriga i ledningen måste ta beslut som man i slutänden måste stå för. Om alla ska vara någotsånär nyanserade och svara på vilka värvningar som i förhand varit misslyckade. Var tex Rajala, Dixon och Swett spelare massorna klagade på när de värvades eller tyckte de flesta att dessa var kanonvärvningar? Om man som dagens sportchefer måste ta in 5-10 nya spelare per säsong är det självklart att man går på minor. Lika självklart som att världens bäste spelare slår felpass. Om man läser kommentarer här så verkar många tro att Luleå och Osten har första tjing på spelarna. Man läser ibland, varför värvade vi inte den eller den spelaren? Men vi konkurrerar med hela hockeyvärlden och måste ibland ge spelarna ett "lapptillägg" för att dom ska komma hit.

Som jag skrev så måste man som chef ta beslut. Jag är övertygad om att Kennedy låg på högst tionde plats i Ostens priolista. Bl.a så var Jeff Taffe överens med Luleå om kontraktet men valde i sista stund men han valde KHL och pengar i stället. Hur många som "nästan" var klar vet jag inte men det kan fan inte vara lätt att vara sportchef. Man måste ha många bollar i luften och när man är nära "drömvärvningen" så måste man visa de övriga prospekten intresse ifall något spricker i andra förhandlingar. Hur många som har tackat nej till Luleå Hockeys förslag kommer vi nog aldrig att få veta men det är nog ganska många. Jag vet att flera spelare har valt bort Luleå pga det geografiska läget. Och om nu några spelare läser här på forumet så skrämmer nog supportrarnas negativa inställning bort några till. Nej det tror jag knappast men nog skulle jag vilja spela i ett lag där man känner hela bygdens stöd, både i mot- och medgång.

Tiullbaka till värvningen av Kennedy. När kontraktet skrevs så hade flertalet tilltänkta spelare tackat nej och Osten kände att han vill ha truppen klar och trodde att Kennedy skulle bli en första center. I efterhand så anser nog Osten också att det var ett felbeslut. Och alla sportchefer tar både bra och dåliga beslut, men beslut måste dom ta. Ingen här vet om vi hade haft en sämre eller bättre trupp med annan sportchef. Det troliga är att några här hade gnällt på någonting i alla fall. Nu är iofs inte gnällkukarna här unika, sådana finns hos alla lag. Det är bara att läsa på valfritt lags forum när det går lite sämre. Avgå alla.

Jag är övertygad om att alla i ledningen jobbar stenhårt för att vända A-lagets negativa trend. Vissa här verkar tro att man sitter lugnt i båten och käkar dammsugare och klappar varandra på ryggen. Självklart är det inte så. Skulle någon få tjuvkika på facit så skulle man nog veta exakt hur man skulle göra. Nu ser livet annorlunda ut och ingen kan veta exakt vad som är bäst för att få igång A-laget. Varför jag skriver A-laget är för att en hockeyförening består av mer saker än A-lagets nästa match. Vad vi har nu är en bra ungdomsverksamhet och Sveriges bästa damlag. Hur det ser ut på sponsorsidan vet jag inte men det jag vet att det jobbas stenhårt för att stärka ekonomin. Men till syvende och sist så är givetvis A-lagets framgångar det långsiktigt viktigaste.

Avslutningsvis så behöver ni inte kalla mig för superforzare eller vad f-n ni brukar kalla folk som inte gnäller. Jo, jag ser problemen och är inte nöjd med hur det har sett ut i år. Jag fick lära mig i en styrelse jag satt i att inte komma med problem utan någon lösning. Nu är det i och för sig inte vi här på forumet som ska lösa Luleås problem men kom med något konstruktivt någon gång. Det kanske är som det danska uttrycket "Det er ingen sak å skite, når man har ræva full"

Mycket ordbajseri blev det
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av JuniorX ons 30 nov 2016, 21:04

Håller med föregående.
Jag kan förstå att det ibland kan finnas orsaker att sparka tränare mitt under säsongen och att man kan argumentera för det. Men jag kan för mitt liv inte begripa hur det skulle gynna laget att sparka sportchefen mitt i en säsong?

Därför går inte alla tirader mot Osten att förstå på något annat sätt än som skribenternas försök att dämpa sin egen ångest (följer man den här tråden så ser man att det finns två olika tillfällen när utbrotten kommer, när säsongen har slutat utan seger och när förlusterna har varit för många).

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av farre ons 30 nov 2016, 21:13

icemask skrev:
farre skrev:
icemask skrev:
Norrlandstoken skrev:Vem som helst förutom just Osten.
Ett ordentligt och bra motiverat svar som konstruktivt bidrar till debatten ser vi här !

Fast egentligen så gör det ju det. Om man misskött sitt jobb på så många plan som Osten gjort blir ju svaret att i princip vem som helst hade kunnat göra jobbet minst lika bra.
Jag tror t.ex på riktigt att jag själv hade gjort det bättre. På vilka grunder tror du att jag skulle kunna vara sämre än Osten är då mitt motargument?
Kontakter med agenter bygger man ju upp allteftersom och det är ju inte av ondo att det kommer in nytt blod som inte bränt sina broar hos vissa agenter.
Har man inga ordentliga argument förutom att tycka saker då förstår jag att du tycker att det föregående var ett bra svar !
Om du verkligen tror att du själv skulle kunna axla Ostens jobb så är det ett bevis på dålig verklighetsuppfattning !
Nu vet jag inte mycket om din kompetens inom hockeyvärlden men jag ser hur du formulerar dina inlägg och från det drar jag slutsatsen att du är totalt ute och cyklar i din lilla egna narcissistiska fantasivärld !


Väx upp, släpp sargen och kom in i verkligheten !

Så bara för att jag formulerar mig på ett visst sätt (kritiskt) så skulle jag göra ett sämre jobb än osten?
Nu var ju påståendet från min sida ett sätt att argumentera för föregående talares tes men ändå så var inte du heller speciell konstruktiv i ditt svar och det var ju det som var poängen.
Jag vidhåller att vem som helst (inom branschen) förutom Osten i den positionen hade hjälpt föreningen på ett bättre sätt just nu.
Och det ska vara någon från utanför BD:s gränser. Om det inte är Rönken eller Renberg. Inavel har vi fått nog av!

Och till sist så vill jag påpeka att jag drivit 4 olika företag med total omsättning ungefär som Luleå hockeys A lag, har haft hand om uppemot 70 anställda, sitter för tillfället i 3 st styrelser så jag vet ett och annat om hur ett företag fungerar. Jag undrar om du vet mer om hur det är att driva ett företag, (för det är ett företag som Luleå hockey driver) bättre än mig. Och tro mig när jag säger att organisationen är misskött, jag kan nämligen lukta mig till det ända från västkusten.








farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av farre ons 30 nov 2016, 21:13

Jag kanske till och med hade varit överkvalificerad för det jobbet i ärlighetens namn Wink
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Dustin ons 30 nov 2016, 21:27

JuniorX skrev:Håller med föregående.
Jag kan förstå att det ibland kan finnas orsaker att sparka tränare mitt under säsongen och att man kan argumentera för det. Men jag kan för mitt liv inte begripa hur det skulle gynna laget att sparka sportchefen mitt i en säsong?

Därför går inte alla tirader mot Osten att förstå på något annat sätt än som skribenternas försök att dämpa sin egen ångest (följer man den här tråden så ser man att det finns två olika tillfällen när utbrotten kommer, när säsongen har slutat utan seger och när förlusterna har varit för många).

Är det folk som vill sparka Osten? Frågan handlar väl snarare om man ska förlänga hans avtal som sportchef eller ta in någon ny. Är en gigantisk skillnad

Dustin

Antal inlägg : 6928
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av icemask ons 30 nov 2016, 21:43

farre skrev:
icemask skrev:
farre skrev:
icemask skrev:
Norrlandstoken skrev:Vem som helst förutom just Osten.
Ett ordentligt och bra motiverat svar som konstruktivt bidrar till debatten ser vi här !

Fast egentligen så gör det ju det. Om man misskött sitt jobb på så många plan som Osten gjort blir ju svaret att i princip vem som helst hade kunnat göra jobbet minst lika bra.
Jag tror t.ex på riktigt att jag själv hade gjort det bättre. På vilka grunder tror du att jag skulle kunna vara sämre än Osten är då mitt motargument?
Kontakter med agenter bygger man ju upp allteftersom och det är ju inte av ondo att det kommer in nytt blod som inte bränt sina broar hos vissa agenter.
Har man inga ordentliga argument förutom att tycka saker då förstår jag att du tycker att det föregående var ett bra svar !
Om du verkligen tror att du själv skulle kunna axla Ostens jobb så är det ett bevis på dålig verklighetsuppfattning !
Nu vet jag inte mycket om din kompetens inom hockeyvärlden men jag ser hur du formulerar dina inlägg och från det drar jag slutsatsen att du är totalt ute och cyklar i din lilla egna narcissistiska fantasivärld !


Väx upp, släpp sargen och kom in i verkligheten !

Så bara för att jag formulerar mig på ett visst sätt (kritiskt) så skulle jag göra ett sämre jobb än osten?
Nu var ju påståendet från min sida ett sätt att argumentera för föregående talares tes men ändå så var inte du heller speciell konstruktiv i ditt svar och det var ju det som var poängen.
Jag vidhåller att vem som helst (inom branschen) förutom Osten i den positionen hade hjälpt föreningen på ett bättre sätt just nu.
Och det ska vara någon från utanför BD:s gränser. Om det inte är Rönken eller Renberg.  Inavel har vi fått nog av!

Och till sist så vill jag påpeka att jag drivit 4 olika företag med total omsättning ungefär som Luleå hockeys A lag, har haft hand om uppemot 70 anställda,  sitter för tillfället i 3 st styrelser  så jag vet ett och annat om hur ett företag fungerar. Jag undrar om  du vet mer om hur det är att driva ett företag, (för det är ett företag som Luleå hockey driver) bättre än mig. Och tro mig när jag säger att organisationen är misskött, jag kan nämligen lukta mig till det ända från västkusten.








Jag skiter högaktningsfullt om du så drivit Microsoft, det innebär inte med automatik att du kan göra Ostens jobb!
Med tanke på din argumentationsnivå så tror jag faktiskt att du suttit i flera styrelser som gett hockeykunskap, Som MÅLVAKT ! Laughing
icemask
icemask

Antal inlägg : 4120
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Puckad ons 30 nov 2016, 21:45

Jag önskar också att saker vore bättre!
Däremot, om man aspirerar på topp placering så så skall det till spets.
Min klara bild är att vi siktade på spelare i toppen av vad SHL kan få till sig, och vi missade.
- De gick till andra, starkare, ligor.
Vad skulle vi ha siktat på istället? Vilka alternativ har vi missat?
Vilka alternativ hade vi? Skulle vi startat med tomma platser i truppen?

Hur hade tongångarna varit i höstas om vi knutit upp Stapleton? Eller Tambellini?
Eller hela den påse med AS-spelare som Frölunda knöt till sig?
Och nu?

Enbom har en poäng i dagens blogg där han pekar på hur urstark vår J-verksamhet är, hur stark damsidan är. Allt det är inte gjort trots Osten, om man säger så...
Sedan har han rätt i att vi behöver stödet av fansen, publiken.

Visst, våra toppvärvningar är inte så bra som vi alla drömde om.

Därmed inte sagt att jag tror att om vi hittar rätt person så skulle en ny GM kunna injicera lite nytt blod.
Men vem är det? Och hur skulle denna ha gjort istället inför säsongen?
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av farre ons 30 nov 2016, 21:59

icemask skrev:
farre skrev:
icemask skrev:
farre skrev:
icemask skrev:
Norrlandstoken skrev:Vem som helst förutom just Osten.
Ett ordentligt och bra motiverat svar som konstruktivt bidrar till debatten ser vi här !

Fast egentligen så gör det ju det. Om man misskött sitt jobb på så många plan som Osten gjort blir ju svaret att i princip vem som helst hade kunnat göra jobbet minst lika bra.
Jag tror t.ex på riktigt att jag själv hade gjort det bättre. På vilka grunder tror du att jag skulle kunna vara sämre än Osten är då mitt motargument?
Kontakter med agenter bygger man ju upp allteftersom och det är ju inte av ondo att det kommer in nytt blod som inte bränt sina broar hos vissa agenter.
Har man inga ordentliga argument förutom att tycka saker då förstår jag att du tycker att det föregående var ett bra svar !
Om du verkligen tror att du själv skulle kunna axla Ostens jobb så är det ett bevis på dålig verklighetsuppfattning !
Nu vet jag inte mycket om din kompetens inom hockeyvärlden men jag ser hur du formulerar dina inlägg och från det drar jag slutsatsen att du är totalt ute och cyklar i din lilla egna narcissistiska fantasivärld !


Väx upp, släpp sargen och kom in i verkligheten !

Så bara för att jag formulerar mig på ett visst sätt (kritiskt) så skulle jag göra ett sämre jobb än osten?
Nu var ju påståendet från min sida ett sätt att argumentera för föregående talares tes men ändå så var inte du heller speciell konstruktiv i ditt svar och det var ju det som var poängen.
Jag vidhåller att vem som helst (inom branschen) förutom Osten i den positionen hade hjälpt föreningen på ett bättre sätt just nu.
Och det ska vara någon från utanför BD:s gränser. Om det inte är Rönken eller Renberg.  Inavel har vi fått nog av!

Och till sist så vill jag påpeka att jag drivit 4 olika företag med total omsättning ungefär som Luleå hockeys A lag, har haft hand om uppemot 70 anställda,  sitter för tillfället i 3 st styrelser  så jag vet ett och annat om hur ett företag fungerar. Jag undrar om  du vet mer om hur det är att driva ett företag, (för det är ett företag som Luleå hockey driver) bättre än mig. Och tro mig när jag säger att organisationen är misskött, jag kan nämligen lukta mig till det ända från västkusten.








Jag skiter högaktningsfullt om du så drivit Microsoft, det innebär inte med automatik att du kan göra Ostens jobb!
Med tanke på din argumentationsnivå så tror jag faktiskt att du suttit i flera styrelser som gett hockeykunskap, Som MÅLVAKT ! Laughing

Erkänn det hade varit till din fördel om du gått klart högstadiet så du hade förstått poängen med mitt inlägg ?
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av icemask ons 30 nov 2016, 22:20

farre skrev:
icemask skrev:
farre skrev:
icemask skrev:
farre skrev:
icemask skrev:
Norrlandstoken skrev:Vem som helst förutom just Osten.
Ett ordentligt och bra motiverat svar som konstruktivt bidrar till debatten ser vi här !

Fast egentligen så gör det ju det. Om man misskött sitt jobb på så många plan som Osten gjort blir ju svaret att i princip vem som helst hade kunnat göra jobbet minst lika bra.
Jag tror t.ex på riktigt att jag själv hade gjort det bättre. På vilka grunder tror du att jag skulle kunna vara sämre än Osten är då mitt motargument?
Kontakter med agenter bygger man ju upp allteftersom och det är ju inte av ondo att det kommer in nytt blod som inte bränt sina broar hos vissa agenter.
Har man inga ordentliga argument förutom att tycka saker då förstår jag att du tycker att det föregående var ett bra svar !
Om du verkligen tror att du själv skulle kunna axla Ostens jobb så är det ett bevis på dålig verklighetsuppfattning !
Nu vet jag inte mycket om din kompetens inom hockeyvärlden men jag ser hur du formulerar dina inlägg och från det drar jag slutsatsen att du är totalt ute och cyklar i din lilla egna narcissistiska fantasivärld !


Väx upp, släpp sargen och kom in i verkligheten !

Så bara för att jag formulerar mig på ett visst sätt (kritiskt) så skulle jag göra ett sämre jobb än osten?
Nu var ju påståendet från min sida ett sätt att argumentera för föregående talares tes men ändå så var inte du heller speciell konstruktiv i ditt svar och det var ju det som var poängen.
Jag vidhåller att vem som helst (inom branschen) förutom Osten i den positionen hade hjälpt föreningen på ett bättre sätt just nu.
Och det ska vara någon från utanför BD:s gränser. Om det inte är Rönken eller Renberg.  Inavel har vi fått nog av!

Och till sist så vill jag påpeka att jag drivit 4 olika företag med total omsättning ungefär som Luleå hockeys A lag, har haft hand om uppemot 70 anställda,  sitter för tillfället i 3 st styrelser  så jag vet ett och annat om hur ett företag fungerar. Jag undrar om  du vet mer om hur det är att driva ett företag, (för det är ett företag som Luleå hockey driver) bättre än mig. Och tro mig när jag säger att organisationen är misskött, jag kan nämligen lukta mig till det ända från västkusten.








Jag skiter högaktningsfullt om du så drivit Microsoft, det innebär inte med automatik att du kan göra Ostens jobb!
Med tanke på din argumentationsnivå så tror jag faktiskt att du suttit i flera styrelser som gett hockeykunskap, Som MÅLVAKT ! Laughing

Erkänn det hade varit till din fördel om du gått klart högstadiet så du hade förstått poängen med mitt inlägg ?
Ojdå, sved det ?
Höjde eller sänkte du argumentationsnivån med ditt inlägg ?
Jag har inget behov av att basunera ut mitt CV och slå mig för bröstet och hävda att jag klarar ett jobb som ligger långt utanför mitt kompetensområde, men du verkar ha det behovet !
Nu lägger jag ned diskussionen eftersom den inte tillför något till Ostens vara eller inte vara !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4120
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av LulefanGBG ons 30 nov 2016, 22:42

Rektorn kallar! Kvarsittning!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av farre ons 30 nov 2016, 22:53

Inte det minsta.
Precis som du efterfrågade ett motiverande och konstruktivt svar från norrlandstoken på en ledande fråga så gjorde jag desamma från dig men fick endast personangrepp.
Säger mer om dig än om mig
Sen att du inte har något CV är inte mitt problem det heller. Att jag redovisade en del av det som jag varit med om var ett argument för att jag vet vad jag talar om.
Är jag tydlig nog så du förstår?
Lämnar också den här diskussionen för tillfället men vidhåller att en förlängning av Ostens kontrakt skulle vara ett slag i ansiktet på oss som bryr sig om LHF.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av JuniorX ons 30 nov 2016, 23:01

Määk skrev:
JuniorX skrev:Håller med föregående.
Jag kan förstå att det ibland kan finnas orsaker att sparka tränare mitt under säsongen och att man kan argumentera för det. Men jag kan för mitt liv inte begripa hur det skulle gynna laget att sparka sportchefen mitt i en säsong?

Därför går inte alla tirader mot Osten att förstå på något annat sätt än som skribenternas försök att dämpa sin egen ångest (följer man den här tråden så ser man att det finns två olika tillfällen när utbrotten kommer, när säsongen har slutat utan seger och när förlusterna har varit för många).

Är det folk som vill sparka Osten? Frågan handlar väl snarare om man ska förlänga hans avtal som sportchef eller ta in någon ny.  Är en gigantisk skillnad

Nåja. Att du lyckats uttyda den nyansen i inläggen är ju bra gjort. Men om det är frågan så är väl följdfrågan varför den diskussionen måste föras nu? Är det inte att föra bort fokus från det verkliga problemet, lagets prestationer, i så fall?

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Urken ons 30 nov 2016, 23:06

JuniorX skrev:
Määk skrev:
JuniorX skrev:Håller med föregående.
Jag kan förstå att det ibland kan finnas orsaker att sparka tränare mitt under säsongen och att man kan argumentera för det. Men jag kan för mitt liv inte begripa hur det skulle gynna laget att sparka sportchefen mitt i en säsong?

Därför går inte alla tirader mot Osten att förstå på något annat sätt än som skribenternas försök att dämpa sin egen ångest (följer man den här tråden så ser man att det finns två olika tillfällen när utbrotten kommer, när säsongen har slutat utan seger och när förlusterna har varit för många).

Är det folk som vill sparka Osten? Frågan handlar väl snarare om man ska förlänga hans avtal som sportchef eller ta in någon ny.  Är en gigantisk skillnad

Nåja. Att du lyckats uttyda den nyansen i inläggen är ju bra gjort. Men om det är frågan så är väl följdfrågan varför den diskussionen måste föras nu? Är det inte att föra bort fokus från det verkliga problemet, lagets prestationer, i så fall?

Själv så tycker jag inte att det ena utesluter det andra. Klart att man kan diskutera huruvida Osten ska få vara kvar/sparkas omedelbart, oavsett hur laget går. Man kan ju se det som framförhållning. Ser man det som en meningslös diskussion så kan man fråga sig vad som egentligen är värt att diskutera.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Bamsefar ons 30 nov 2016, 23:06

ostens vara eller inte vara blir alltmer infekterat , och lite halvtrist att skyttegravarna grävs djupare. Vi vill alla att det ska gå bra för Luleå men är oeniga om hur.

Luleå hockey har som målsättning att vinna CHL och att vinna LeMat, Det är Ostens ansvar att skaffa fram instrumenten för detta. Vi har vunnit CHL en gång men inte LeMat.
Självklart finns det ett antal osäkerhetsfaktorer som måste elimineras så långt det är möjligt och det är en del av Ostens jobb.

Oavsett är det så att sätter man upp en målsättning som man inte lyckas med under en någorlunda överskådlig tid så måste man börja fundera på rockader i ansvarsfördelningen och inget konstigt i det.
Det är kanske dags att se över och införskaffa nya synsätt, och därmed ser jag inte hur Osten skall kunna vara kvar på den post han för tillfället bekläder.

Själv ser jag Jonas Rönnqvist som den naturlige efterträdaren , familjär med organisationen men som förmodligen kan tllföra helt andra sätt o se på verksamheten, för just nu känns det som representationslaget kört fast och ingen vet riktigt vad som skall till.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Donowitz ons 30 nov 2016, 23:08

Finns samtidigt många andra "säkra kort" som floppat, kan man säga.

Många som skrek sig hesa över Tom Wandell under silly season - som tilltänkt förstacenter.
22 matcher, 2 mål, 4 assist.

Vet att jag även tidigare nämnt Simon Hjalmarsson - potentiell skyttekung i SHL.
22 matcher, 4 mål, 4 assist.

Inte bättre värvningar än Kael Mouillierat, för att ge nyans till det hela.

Donowitz

Antal inlägg : 4098
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av JuniorX ons 30 nov 2016, 23:09

Urken skrev:
JuniorX skrev:
Määk skrev:
JuniorX skrev:Håller med föregående.
Jag kan förstå att det ibland kan finnas orsaker att sparka tränare mitt under säsongen och att man kan argumentera för det. Men jag kan för mitt liv inte begripa hur det skulle gynna laget att sparka sportchefen mitt i en säsong?

Därför går inte alla tirader mot Osten att förstå på något annat sätt än som skribenternas försök att dämpa sin egen ångest (följer man den här tråden så ser man att det finns två olika tillfällen när utbrotten kommer, när säsongen har slutat utan seger och när förlusterna har varit för många).

Är det folk som vill sparka Osten? Frågan handlar väl snarare om man ska förlänga hans avtal som sportchef eller ta in någon ny.  Är en gigantisk skillnad

Nåja. Att du lyckats uttyda den nyansen i inläggen är ju bra gjort. Men om det är frågan så är väl följdfrågan varför den diskussionen måste föras nu? Är det inte att föra bort fokus från det verkliga problemet, lagets prestationer, i så fall?

Själv så tycker jag inte att det ena utesluter det andra. Klart att man kan diskutera huruvida Osten ska få vara kvar/sparkas omedelbart, oavsett hur laget går. Man kan ju se det som framförhållning. Ser man det som en meningslös diskussion så kan man fråga sig vad som egentligen är värt att diskutera.

Min poäng är ju att diskussionen om Osten inte alls pågår oavsett hur laget går utan istället är direkt avhängig av hur laget presterar. I så måtto blir den felriktad.

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 9 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 9 av 14 Föregående  1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 14  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet