Mika Pyörälä

+34
cavenn
Mange
knutten
Myrman
Sundance Kid
Rayko
Pentothal
Norlin
Ivanhoe
Old Brooklyn
pingu
delphi
rasbiologen
Rönken
Chris Hendrix
Dave Rock
Bamsefar
LulefanGBG
NallePhu
Slapshot
Urken
storraggarn
Lars158
Beast.
Redbear
PM
Johan__
BodenSwe
Snikne Ville
hokkzorz
Salle
Jonken
#96
Zeb Macahan
38 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Snikne Ville fre 01 mar 2013, 09:41

Old Brooklyn skrev:Jag sällar mig till pingu här. Visst är Pyörälä en bra spelare men så himla mycket har han inte imponerat på mig.
Jag delar också den uppfattningen, tycker framförallt att han är för anonym i spelet med puck sett till vad man kan kräva av en spelare av hans dignitet. Däremot har han ett riktigt bra positionsspel.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Lars158 fre 01 mar 2013, 20:58

Jag har inte riktigt viljat skriva det tidigare då jag tyckt Pyörälä varit firad till skyarna mer än jag tyckt varit förtjänt. Men det är inte alls nån sågning av Pyörälä jag gör utan ändå en typ av hyllning.
När man pratat om matcher på jobbet så går man ju egenom dom man tyckt varit bra och dom som varit dåliga. Sällan det alls blir tal om Pyörälä tycker jag.
Hedman satte fina tacklingar...
Abbott var riktigt bra...
Fan vad Frallan slarva och tappa puck...

Ja typ så. Pyörälä kommer sällan på tal och när han gör det så är det sällan han gjort nåt riktigt avtryck men tillslut enas man i: -jo men han var väl ganska bra.

Min analys av det är att han ytterst sällan glänser. Men lika ytterst sällan gör några misstag. Kort och gott en riktigt gedigen spelare.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av LulefanGBG fre 01 mar 2013, 23:26

Håller med dig Lars158

Pyörälä var framför allt uppskattad här nere i Göteborg för sitt fina positionsspel, sin smartness och sin förmåga att i princip aldrig göra ett misttag, och då gjorde han väl omkring 40 poäng här den säsongen ihop med Olimb och Pettersson dessutom. Ändå uppskattade vissa av Frölunda-fansen honom nästan än mer för sitt defensiva jobb vilket torde säga en hel del. Nu skall även Pettersson ha cred för hur han alltid slet livet ur sig i varje byte, men just Pyöräläs smartness anser nog jag, och har faktiskt medhåll av en del Frölundasupportrar jag pratat med, är den största anledningen till den f.d. "Pop-kedjans" framgångar. (Es löjligaste kedjenamn btw?). Den kedjan var grym. Pyörälä har också varit som bäst nu mot slutet, spelmässigt åtminstone när han spelat ihop med Klasen och Hedman.

Den kedjekonstellationen kan jämföras lite med den s.k. Popkedjan där Pyörälä spelade med Pettersson, lite av en powerforward (light) men som körde stenhårt, tacklades, slet och rev längs sargerna och som dessutom inte var helt oäven med pucken. Hyfsat skott dessutom. Lite som Hedman även epitetet "light" kanske inte klär Hedman. Vidare hade Pyörälä liraren Olimb med sig som kan jämföras med Klasen även om de inte är superlika. Men båda är de där som kan hitta passningar där ingen annan gör det. Kan bryta mönstret osv.

Hedman och Pyörälä har helt klart varit bäst omgivning för Klasen hittills. Hedman och Klasen har i mitt tycke varit bäst omgivning för Pyörälä och Hedman har i princip höjt varje kedja han spelat med .

Personligen så har Pyörälä varit en favorit ända sedan tiden i Timrå och kanske är jag därför en aning subjektiv, men Pyörälä har också något som övriga tilltänkta målsprutor bland nyförvärven saknar: Slutspelsrutin!

Finns andra i laget med den ingrediensen givetvis, men jag tror att Pyörälä är den spelare som vågar bryta in på kassen, eller dra en gubbe och sprätta upp en puck i sudden i en avgörande 7e-match i Semi t.ex. Det kan hända att vi har andra som kan och vågar det (Cehlarik?) men det vet vi inte förens vi är där. I Pyöräläs fall är jag tämligen övertygad om att han vågar i ett sådant läge. Han är fullkomligt iskall emellanåt.

https://www.youtube.com/watch?v=vpK0anohJqo

Mao. Går vi långt i slutspelet i år tror jag att Pyörälä är just den spelare som kan få oss att höja på ögonbrynen, skratta, skrika eller tappa hakan av förundran.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Snikne Ville tis 05 mar 2013, 22:05

Nej, nej, nej Pyrre....är det du visat de senaste matcherna det du har, inte minst kvällens insats, så tackar jag vänligt men bestämt nej till dina tjänster och önskar dig lycka till framöver.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Lars158 tis 05 mar 2013, 22:23

Jag försöker vara positiv kring Pyrre och det är ju nu i dom kommande matcherna det gäller. Men om inte Pyrre kliver fram mer nu så är den höga nivån för låg. Gör få misstag men saknar ju allt vad som krävs i skridskoåkning för att vara offensivt farlig.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Snikne Ville tis 05 mar 2013, 22:33

Lars158 skrev:Jag försöker vara positiv kring Pyrre och det är ju nu i dom kommande matcherna det gäller. Men om inte Pyrre kliver fram mer nu så är den höga nivån för låg. Gör få misstag men saknar ju allt vad som krävs i skridskoåkning för att vara offensivt farlig.
Precis, det är inte misstagen (som i t ex #10 fall..) utan att han inte får något vettigt uträttat. Ikväll fullständigt anonym.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av delphi tis 05 mar 2013, 22:46

Han och Klasen var ju underbara de matcherna de fick innan Klasen gick skadad. Det kommer bli grymt i slutspelet!
delphi
delphi

Antal inlägg : 400
Join date : 12-03-12

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av pingu ons 06 mar 2013, 19:46

Nja Pyrre chans till ett nytt kontrakt går via ett grymt bra slutspel.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av NallePhu ons 06 mar 2013, 20:46

Pyörölä kommer stanna i Luleå oavsett vad än ni bubblar om, Osten vill ha han kvar sak samma coacherna samt att Mika själv vill nog vara kvar i Luleå och hit hans familj!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Ivanhoe tor 07 mar 2013, 22:03

Känner mig tveksam till att förlänga med den här snubben. Anonym är det första ordet jag tänker på när han kommer på tal.

Han lär kosta en del.. och han har sina bästa år bakom sig. Vore mer spännande om Osten hittade någon transatlant för dom pengarna.

Men vad vet jag.. Han kommer säkert göra ett fantastiskt slutspel, och sen krita på ett 3-års kontrakt efter säsongens slut.

Ivanhoe

Antal inlägg : 518
Join date : 12-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Norlin tor 07 mar 2013, 22:34

Ja, jag känner att han inte alls utmärkt sig hittills för att vara värda de pengar LHF hostat upp för honom. För min del känns det som att hans kontrakt hänger på slutspelet men Osten har säkert en annan uppfattning.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Pentothal tor 07 mar 2013, 22:44

Håller med om att Pyörälä varit anonym på sistone. Om man enbart ska gå efter prestation på sistone så tycker jag faktiskt inte att han platsar i laget, men alla vet vi vilka skickligheter han besitter. Vi får verkligen hoppas att han kommer igång i slutspelet.
Pentothal
Pentothal

Antal inlägg : 158
Join date : 13-03-07
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Dave Rock tor 07 mar 2013, 22:47

Ger man Pyörälä rätt förutsättningar så tror jag nog han kan göra +20 mål nästa säsong. Med rätt förutsättningar menar jag att han hamnar i en kedja där han tillåts utnyttja sin starka sida. Att skjuta mål i området runt mål.
Tycker inte han fått komma i dom situationerna riktigt mycket denna säsong. När han väl gjort det så blir det alltid farligt.
Jag ser nog gärna en förlängning. Det beror ju sedan på hur mycket han kräver och om det finns andra vassa snipers lediga efter säsong.
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Salle tor 07 mar 2013, 22:59

Skulle ju onekligen vara intressant att se vad Pyörälä skulle kunna göra i en roll som snirklare kring kassen ihop med Olausson o Koivisto om dom börjar trigga igång ännu mer i slutspelet.. Då kanske vi får se en riktig leading line där Pyrre kommer igång o öser in lite mål? och kanske återförena den under tidigare stundtals framgångsrika powerlinen med Fabbe-Sandell-Hedman... Det känns ju som ett bra "knep" att ta till om det börjar gå i stå i alla fall.. och kanske låta Klasen lira med bröderna.. Vilket varit framgångsrikt de få gånger det testats.. Speciellt i PP..

Alltså typ;

Abbott-Abbott-Klasen
Pyörälä-Olausson-Koivisto
Hedman-Sandell-Fabricius
Cehlarik-Fogström-Vihko

Men till att börja med måste väl ändå Pyrre få testa lite mer med Klasen o Hedman.. Den var ju vår vassaste kedja innan skadorna började trilla på.. Även om Pyöräläs roll där kanske inte precis är så vi får ut max av just honom..

Abbott-Abbott-Sandell
Koivisto-Olausson-Jakobs
Hedman-Pyörälä-Klasen
Cehlarik-Fogström-Vihko
Fabbe
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Dave Rock tor 07 mar 2013, 23:06

Det var mycket intressanta kedjor Salle. Skulle som du säger vara intressant att se vad han kan göra tillsammans med Ola och Koivisto. Tror han skulle komma mer till sin rätt där och få fler lägen.
Alternativt skulle det vara kul att se honom med Abbotts där jag också tror han kommer få mycket chanser i slotet men då kommer frågan vars Klasen ska spela. Kanske inte är optimalt att ha honom med Olausson och Koivisto.
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Snikne Ville lör 16 mar 2013, 00:53

Snikne Ville skrev:Nej, nej, nej Pyrre....är det du visat de senaste matcherna det du har, inte minst kvällens insats, så tackar jag vänligt men bestämt nej till dina tjänster och önskar dig lycka till framöver.
Nej,nej, nej...NEJ!
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Norlin lör 16 mar 2013, 02:57

För de pengar Pyörälä tjänar presterar han absolut inte som han ska. Då tar jag mycket hellre in någon annan. Har inte utmärkt sig hittills i de två slutspelsmatcherna heller. Har på känn att han kommer få vara kvar till nästa säsong också dock bara för att han var bra i Frölunda förra säsongen.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av pingu lör 16 mar 2013, 09:11

Nä Pyrre fungerar dåligt i vårt spelsystem verkar det som. Dock inte katastrof men det han bidrar med kan vi hitta mycket bättre spelare till nästa säsong.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Lars158 lör 16 mar 2013, 09:28

Få misstag men bidrar inte med mycket heller

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Rayko lör 16 mar 2013, 09:49

Han är helt osynlig. Visste knappt att han spelade tills en bit in i 2a perioden typ. Då Ankan sa att Pyörällä har pucken.
Rayko
Rayko

Antal inlägg : 734
Join date : 12-01-28

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Sundance Kid lör 16 mar 2013, 14:09

Rayko skrev:Han är helt osynlig. Visste knappt att han spelade tills en bit in i 2a perioden typ. Då Ankan sa att Pyörällä har pucken.

Kanske är så att Pyörälä blir osynligare i matcher som man ser på tv eftersom kommentatorerna försöker undvika att nämna hans namn då dom inte kan uttala det. Lasse Granqvist ska i alla fall ha beröm för att han försöker. Very Happy

Nä men han måste helt klart höja sig i slutspelet för att vara värd en hög lön till nästa år.

Sundance Kid

Antal inlägg : 812
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Urken lör 16 mar 2013, 14:24

Det är ju inte så jäkla svårt.. Pö-Rö-Läh
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Bamsefar lör 16 mar 2013, 17:21

Tycker nog att Pyörälä är en klasspelare, problemet kan vara Klasen som oftast håller puck för länge, ska dutta med den och helst avsluta själv. Pyörälä åker mycket i tomma intet när han spelar med Klasen.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12047
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Myrman lör 16 mar 2013, 18:49

Urken skrev:Det är ju inte så jäkla svårt.. Pö-Rö-Läh
Får duga, men försök med: Puö-rä-lä eller kanske Buö-rä-lä. Finnarna kör med nåt mellanting mellan p och b.
Bra har han dock inte varit.
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4614
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Pentothal lör 16 mar 2013, 19:34

Hoppas inte man förlänger med honom. Antar att han är ruskigt dyr i jämförelse till vad han presterar.
Pentothal
Pentothal

Antal inlägg : 158
Join date : 13-03-07
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Snikne Ville ons 27 mar 2013, 19:24

Steelneck bekräftar Kärpätryktet på bloggen,
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av knutten ons 27 mar 2013, 19:33

Stod väl i någon artikel att han tjänar 200 000-250 000/mån, och då kanske man inte borde förlänga med honom.
För skulle han ha en sån lön borde han producera mer.

knutten

Antal inlägg : 327
Join date : 13-03-02

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av BodenSwe tor 18 apr 2013, 21:52

Mika har väl redan passerat gränsen till Finland vid detta laget.
Fast med tanke på hur han spelat så verkade ju hans sinne och själ varit kvar i Finland hela slutspelet.

BodenSwe

Antal inlägg : 1504
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Lars158 tor 18 apr 2013, 22:10

BodenSwe skrev:Mika har väl redan passerat gränsen till Finland vid detta laget.
Fast med tanke på hur han spelat så verkade ju hans sinne och själ varit kvar i Finland hela slutspelet.

Säsongen!!

Här är en lönepost det måste gå att hitta nånting mycket mycket bättre för.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Mange tor 18 apr 2013, 22:21

Bort bort bort, vilken medioker spelare usch!
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Dave Rock tor 18 apr 2013, 22:22

Ja Mika Pyörälä har definitivt gjort sin sista match i Luleå tröjan.
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Rönken tor 18 apr 2013, 22:24

Jag var inte fullt lika kritisk som alla andra till Pyörälä under serien, men nu i slutspelet har det sett bedrövligt ut. Och tjänar han 200-250k/månaden så är det inte så mycket att tveka om.

Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Dave Rock tor 18 apr 2013, 22:27

Inför slutspelet så förordade jag att man skulle förlänga med honom, men han har spelat bort sig från laget dom senaste veckorna.
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av cavenn tor 18 apr 2013, 22:29

Tycker att han blev riktigt risig efter att han fick sin unge.
cavenn
cavenn

Antal inlägg : 33
Join date : 12-09-15
Ort : Knalleland

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Mange tor 18 apr 2013, 22:29

Dave Rock skrev:Inför slutspelet så förordade jag att man skulle förlänga med honom, men han har spelat bort sig från laget dom senaste veckorna.

Japp och LP gjorde precis motsatsen Very Happy
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av BodenSwe tor 18 apr 2013, 22:32

Produktionen var inte den bästa under serien men jag tyckte ändå han kämpa på och därför jag aldrig sågade honom.
Samma med Koivisto, även om poängen uteblev så kämpade man.

Men nu var det absolut ingen kämparglöd hos Mika under slutspelet. Det var bara glida runt.

BodenSwe

Antal inlägg : 1504
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Dave Rock tor 18 apr 2013, 22:32

Ja det gjorde han verkligen, Persson vissade med bestämdhet att han är en spelare för Luleå Hockey 13/14
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Snikne Ville tor 18 apr 2013, 22:33

Hejdå.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av PM fre 19 apr 2013, 08:41

Tyckte Pyörälä såg ut att må dåligt av att vara på isen igår. Nu slipper han må dåligt nå mer.

Hej då!

PM

Antal inlägg : 1947
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Mange fre 19 apr 2013, 09:14

ta bort
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Pajala fre 19 apr 2013, 10:32

tyvärr, mika måste bort, det finns hungrigare och billigare juniorer
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Dalle fre 19 apr 2013, 11:28

Likväl som Luleå ska tillvara lärdomarna av finalspelet, så måste de även ta lärdom av sådana typer av värvningar.

Angående värvningarna inför den nu färdigspelade säsongen som i år personifieras av bl.a. Jacobsson, Hirschowitz, Jakobs och just Pyörälä, så är det åtminstone 4 för många felprioriteringar. Faktum är att detta är ett återkommande inslag varje säsong vilket ständigt försvårar det långsiktiga lagbygget. Detta måste Luleå få kontroll över och givetvis begränsa. Bevisligen är det ytterst svårt att värva genomgående flipp-spelare och med en omsättning på 10 nya spelare inför varje säsong så kommer Luleå ständigt att brottas med dessa problem.
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av FruktHamster fre 19 apr 2013, 18:00

Dalle skrev:Likväl som Luleå ska tillvara lärdomarna av finalspelet, så måste de även ta lärdom av sådana typer av värvningar.

Angående värvningarna inför den nu färdigspelade säsongen som i år personifieras av bl.a. Jacobsson, Hirschowitz, Jakobs och just Pyörälä, så är det åtminstone 4 för många felprioriteringar. Faktum är att detta är ett återkommande inslag varje säsong vilket ständigt försvårar det långsiktiga lagbygget. Detta måste Luleå få kontroll över och givetvis begränsa. Bevisligen är det ytterst svårt att värva genomgående flipp-spelare och med en omsättning på 10 nya spelare inför varje säsong så kommer Luleå ständigt att brottas med dessa problem.

Så då tycker du vi ska behålla dessa spelare? Inte? Så du tycker alltså att vi ska värva nytt i stället? .. För det var väl det du var emot. Omsättning av spelare, asså.

Det är väldigt lätt att mästra över hur man ska bygga ett lag långsiktigt, men du plockar russinen ur kakan med dina argument, Dalle.

"Vi måste ge våra junisar chansen, se på Skaik"
Visst, men om våra junisar inte är lika bra som skaiks då? Bara för att man lyfter upp en junior i à-laget så blir det inte per automatik en omark, rundblad eller en silverberg.
Luleå har de senaste åren lagt både tid och resurser på att förbättra juniorsidan, men man kan inte kasta pengar på j-laget och tro att man nästa år ska ha spelare som leder en andralina. Det kommer ta tid. Faktum är att tom inte finna garantier att man över överskådlig tid kommer få fram sådana spelare. Det är inget garanterat framgångskoncept.

"Vi måste skära ned på omsättningen"
Det beror helt och hållet på vilka spelare man har i truppen. Spelare som inte presterar och saknar tydliga skäl till varför de inte presterar, måste rimligtvis bytas ut. Självklart är det bra att ha en låg spelaromsättning så länge man har ett lag som är tillräckligt bra. Och låt oss heller inte glömma att spelaromsättning oftast är något vi inte styr över själva. NHL och i viss mån KHL tar vad de vill ha. Därefter har man sällan speciellt mycket val än att ta in nya spelare om man vill se ett lag på isen nästa säsong.

Jag håller med dig i att jag vill se en långsiktig satsning, men tycker ofta du förenklar saker väldigt mycket i dina resonemang. Att behålla mediokra spelare och hoppas att de utvecklas är INGEN garanti för framgång. Att lyfta upp juniorer i stället för att värva från allsvenskan är INGEN garanti för framgång.
Verkligheten är betydligt mer dynamisk än så.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Snikne Ville fre 19 apr 2013, 19:10

Man kan väl sammanfatta det med att Luleå varit ruggigt bra på att värva oetablerade spelare men klart mindre lyckosamma med etalerade. Kan ju vara så att Luleå ändå hamnar lite i mellanskiktet, dvs efter att SkAIK, HV, LHC o FBK plockat russinen.

Angående att släppa upp juniorer så gäller det trots allt att de måste besitta en viss grunkapacitet lika JG, Gunnarsson, Kukan o nu senast Cehlarik. Även här har vi haft flera som legat i ett mellanskikt, dvs under dessa. Tycker ändå att vi har det bätre beställt nu än på ett bra tag.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Dave Rock sön 21 apr 2013, 00:44

Tänkte och disskuterade det med en polare här för ett tag sen Ville.
Man hittar spelare i AS som ingen annan skulle värva som utvecklas till ES-stjärnor, men man misslyckas nästan alltid med redan etablerade spelare.

Kan vara som du säger att HV, FBK och dom plockar russinen. Men tror vi nu börjar bli riktigt attraktiva på spelarmarknaden. Europa mästare, SM-Finalister, topp fyra i grundserien dom senaste 3 åren.
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Rönken sön 21 apr 2013, 00:49

Rönnqvist som tränare verkar också vara något av en magnet, i någon undersökning föredrog man ju Luleås tränare framför Skellefteås rätt kraftigt. 65% mot 27% tror jag det var. Nu kan det visserligen vara så att det var Rönnqvist vs. Wallson och då blir det väl lite haltande i och med att Wallson inte visat upp sig.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Dave Rock sön 21 apr 2013, 01:07

Kan nog tänka mig att många ser Rönke som en riktigt bra tränare, han har ju förädlat gråsten efter gråsten till guld.

Tror nog många om dom fick välja skulle vilja ha honom som coach för deras egen karriärs skull.
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Dalle sön 21 apr 2013, 01:51

FruktHamster skrev:
Dalle skrev:Likväl som Luleå ska tillvara lärdomarna av finalspelet, så måste de även ta lärdom av sådana typer av värvningar.

Angående värvningarna inför den nu färdigspelade säsongen som i år personifieras av bl.a. Jacobsson, Hirschowitz, Jakobs och just Pyörälä, så är det åtminstone 4 för många felprioriteringar. Faktum är att detta är ett återkommande inslag varje säsong vilket ständigt försvårar det långsiktiga lagbygget. Detta måste Luleå få kontroll över och givetvis begränsa. Bevisligen är det ytterst svårt att värva genomgående flipp-spelare och med en omsättning på 10 nya spelare inför varje säsong så kommer Luleå ständigt att brottas med dessa problem.

Så då tycker du vi ska behålla dessa spelare? Inte? Så du tycker alltså att vi ska värva nytt i stället? .. För det var väl det du var emot. Omsättning av spelare, asså.

Det är väldigt lätt att mästra över hur man ska bygga ett lag långsiktigt, men du plockar russinen ur kakan med dina argument, Dalle.

"Vi måste ge våra junisar chansen, se på Skaik"
Visst, men om våra junisar inte är lika bra som skaiks då? Bara för att man lyfter upp en junior i à-laget så blir det inte per automatik en omark, rundblad eller en silverberg.
Luleå har de senaste åren lagt både tid och resurser på att förbättra juniorsidan, men man kan inte kasta pengar på j-laget och tro att man nästa år ska ha spelare som leder en andralina. Det kommer ta tid. Faktum är att tom inte finna garantier att man över överskådlig tid kommer få fram sådana spelare. Det är inget garanterat framgångskoncept.

"Vi måste skära ned på omsättningen"
Det beror helt och hållet på vilka spelare man har i truppen. Spelare som inte presterar och saknar tydliga skäl till varför de inte presterar, måste rimligtvis bytas ut. Självklart är det bra att ha en låg spelaromsättning så länge man har ett lag som är tillräckligt bra. Och låt oss heller inte glömma att spelaromsättning oftast är något vi inte styr över själva. NHL och i viss mån KHL tar vad de vill ha. Därefter har man sällan speciellt mycket val än att ta in nya spelare om man vill se ett lag på isen nästa säsong.

Jag håller med dig i att jag vill se en långsiktig satsning, men tycker ofta du förenklar saker väldigt mycket i dina resonemang. Att behålla mediokra spelare och hoppas att de utvecklas är INGEN garanti för framgång. Att lyfta upp juniorer i stället för att värva från allsvenskan är INGEN garanti för framgång.
Verkligheten är betydligt mer dynamisk än så.

OK, jag håller med om att mina inlägg här och var, ger en något fragmentarisk bild av vad jag tycker och att det kan tolkas som ”russinen ur kakan-argumentationer”.

Ja, jag är emot en hög omsättning av spelare. Speciellt när den sker många år på raken som i Luleås fall, (i snitt 10 spelare de senaste 8 säsongerna). Hög spelaromsättning drabbar alla lag någon gång, t.ex. vid en generationsväxling eller ett nödvändigt omtag, men för Luleå verkar det vara som en spelar-centrifug varje år. Hur får man en stadga och kontinuitet i laget under denna omständighet? Ett är säkert. Detta är INGEN garanti för framgång. Det finns inga tidigare SM-vinnande lag som har bärgat sina triumfer under dessa förutsättningar vilket också är logiskt. Märk väl, i mitt resonemang likställer jag alltså framgång med SM-guld. Luleå har ju trots allt rönt andra relativa framgångar som t.ex. uppryckningen sedan Stöckels/Jidströms intågande och Rönken-hockeyn som verkligen maximerat framgångarna med tanke på förutsättningarna.

De ovan nämnda spelarna är exempel från årets skörd av felvärvningar vilket följaktligen ger några extra bollar som ska dras i kommande silly season tombolla, eller? Med tanke på alla snedsteg tidigare år så verkar Luleås värvningsstrategi vara något chansartad och det är klart, ju fler man måste värva inför varje säsong desto större är risken att man drar till sig några floppar. Floppvärvningar skapar behov av nya värvningar och ekorrhjulen är igång. Angående nämnda spelare så skulle de förstås aldrig ha värvats till Luleå från början.

Sedan kan man ju också diskutera värvningar utifrån som faktiskt är lyckade, men som havererar efter två år pga. att spelarna vill tillbaka till ett socialt liv. Dessa värvningar är betydligt svårare att få någon styrsel på och något som vi troligen måste leva med ett tag till tyvärr. Ok, vi har ett fåtal spelare som faktiskt stannat längre vilket väcker potential för ett långsiktigt lagbygge, ex. Abbotts och Olausson, men majoriteten har ju som bekant genom åren lämnat laget efter sin kontrakttidstjänstgöring och flyttat tillbaka, närmare sina hemtrakter. Den långsiktiga lösningen på detta problem är förstås att få fram spelare från staden och regionen som naturligt har nära till sitt sociala nätverk. Andra fördelar med denna lösning är att organisationen tidigt varit med och format spelarnas fysiska status framförallt samt att klubbhjärtat redan finns där.

NHL:s och i viss mån KHL:s inflytande är ett faktum som drabbar alla lag i elitserien. Detta ska givetvis ingå i beräkningarna och något man bör vara beredd på. Vissa lag verkar dock klara detta bättre än andra, t.o.m. de som ”drabbats” hårdare än Luleå och som ändå stått som SM-vinnare i närtid.

I grund och botten handlar det om att Luleå måste ta sig ur denna onda cirkel där man genom hög spelaromsättning hela tiden puttas tillbaka i någon sorts begynnelsefas inför varje säsong. Man får aldrig riktigt bygga vidare på något. Accepterar man denna situation år efter år så kommer man att få titta i stjärnorna efter SM-guld. Ett första steg borde vara att begränsa antalet värvningar som exemplifieras för detta år av Pyörälä m.fl.

Att mästra är mot mina ideal, speciellt mot vettiga personer som du och de flesta andra här på forumet. Det är nog min frustration som kanske lyser igenom ibland, vilket jag beklagar.

Jag kommer dock alltid att hävda BSTL, Bygg Samman Truppen Långsiktigt!
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Dave Rock sön 21 apr 2013, 02:36

Dalle, man kan ju inte tvinga fram några A-lags mässiga juniorer. Den satsningen började ju för bara något år sedan. Vi måste ju fortfarande försöka vara konkurrenskraftiga tills junior satsningen bär frukt. Framgång föder framgång. Med mer framgång så kommer vi i slutändan kunna få hit spetsarna, och OM junior satsningen bär frukt kan vi hämta ett antal spelare från egna leden.

Några Frågor:

Tycker du att Osten har gjort fel i sin rekonstruktion av det Luleå Hockey som var på väg rakt ner i AS?

Hur tycker du att Luleå skulle agerat annorlunda sedan Ostens intåg?

Luleå har nu gått framåt för varje år sedan rekonstruktionen började på allvar. Vad skulle vi kunnat göra för att laget skulle nått större framgångar?

OM vi för dagen inte har juniorer som håller måttet ska vi låta dom spela ändå och hoppas på det bästa, eller ska vi värva utifrån för att vara ett slagkraftigt lag som faktiskt kan fiska efter stor fiskarna även när vi (förhoppnigsvis) kan komplettera med egna juniorspelare, och framförallt håller oss kvar i ES?

Som jag ser det så försöker man nu satsa långsiktig, men den långsiktiga satsningen måste alltid gå hand i hand med den kortsiktiga.
Som värvningsansvarig måste man hela tiden tänka både lång- och kortsiktigt helatiden. Annars kommer man aldrig komma någonstans.

Sedan tror jag att att den "lokala förakningen" är lätt överdriven.
Kolla vilka som brann mest i denna finalserie, vilka som verkligen drevs av viljan att vinna.
Johan Gustafsson - Långerud, Värmland
Linus Persson - Stockholm
Chris Abbott - Sarnia, Canada
Cam Abbott - Sarnia, Canada

Obs!
Det var där dom föddes det är inte deras första hockeylag.

Btw. Vem är inte emot hög spelar omsättning??? Alla vill ju självklart att man ska ha så pass bra lag ena året att man i princip kan fortsätta med samma nästa år






Senast ändrad av Dave Rock den sön 21 apr 2013, 02:39, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Skrev näsa istället för nästa...)
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av pingu sön 21 apr 2013, 10:34

Dave Rock skrev:Dalle, man kan ju inte tvinga fram några A-lags mässiga juniorer. Den satsningen började ju för bara något år sedan. Vi måste ju fortfarande försöka vara konkurrenskraftiga tills junior satsningen bär frukt. Framgång föder framgång. Med mer framgång så kommer vi i slutändan kunna få hit spetsarna, och OM junior satsningen bär frukt kan vi hämta ett antal spelare från egna leden.

Några Frågor:

Tycker du att Osten har gjort fel i sin rekonstruktion av det Luleå Hockey som var på väg rakt ner i AS?

Hur tycker du att Luleå skulle agerat annorlunda sedan Ostens intåg?

Luleå har nu gått framåt för varje år sedan rekonstruktionen började på allvar. Vad skulle vi kunnat göra för att laget skulle nått större framgångar?

OM vi för dagen inte har juniorer som håller måttet ska vi låta dom spela ändå och hoppas på det bästa, eller ska vi värva utifrån för att vara ett slagkraftigt lag som faktiskt kan fiska efter stor fiskarna även när vi (förhoppnigsvis) kan komplettera med egna juniorspelare, och framförallt håller oss kvar i ES?

Som jag ser det så försöker man nu satsa långsiktig, men den långsiktiga satsningen måste alltid gå hand i hand med den kortsiktiga.
Som värvningsansvarig måste man hela tiden tänka både lång- och kortsiktigt helatiden. Annars kommer man aldrig komma någonstans.

Sedan tror jag att att den "lokala förakningen" är lätt överdriven.
Kolla vilka som brann mest i denna finalserie, vilka som verkligen drevs av viljan att vinna.
Johan Gustafsson - Långerud, Värmland
Linus Persson - Stockholm
Chris Abbott - Sarnia, Canada
Cam Abbott - Sarnia, Canada

Obs!
Det var där dom föddes det är inte deras första hockeylag.

Btw. Vem är inte emot hög spelar omsättning??? Alla vill ju självklart att man ska ha så pass bra lag ena året att man i princip kan fortsätta med samma nästa år
Håller med! Det viktiga är inte att man måste ha spelare från länet utan spelare som brinner för LHF när det gäller, typ Myllys!!!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Mika Pyörälä - Sida 2 Empty Sv: Mika Pyörälä

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet