Thomas Fröberg

+6
Dustin
Snikne Ville
Pajala
storeken
Wolfhunter
Diktatorn
10 posters

Gå ner

Thomas Fröberg Empty Thomas Fröberg

Inlägg av Diktatorn mån 29 apr 2024, 16:47

Det känns ju rimligt med en tråd för Thomas också. Välkommen!

Jag har lyssnat på ett gäng intervjuer, bland annat en inför 22/23 i Hockeypuls-podden där Thomas berättar om hur tufft det var att uppleva finaltorsken mot Färjestad med sonen i laget. Han tycks också lägga mycket vikt i att det är HC som tränar laget (inte han), och att HC måste vara väldigt inblandad i värvningarna.
Men det jag gillar mest med Thomas är att han inte hymlar om något. Han talar rakt och ovanligt öppet, och den rakheten är kanske det vi alla har saknat mest från en sportchef. Återstår att se om han lyckas behålla den rakheten i en större klubb och främmande miljöer.

Är Thomas den som kan utveckla juniorverksamheten? Ragga nya sponsorer? Ta fram en ny spelmodell ala Rönken? Det ställer jag mig mer tveksam till. Men jag tror han kan skapa en bra gemytlig miljö där andra kan växa och eventuellt lösa ovanstående frågor. Tar han dessutom staden till sig så vet man hur mycket kärlek en utomböling som hittat ”hem” i Norrbotten kan få.

Lycka till!
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 613
Join date : 13-03-30

Redbear, Puckad, Kneten and Bros! like this post

Till överst på sidan Gå ner

Thomas Fröberg Empty Sv: Thomas Fröberg

Inlägg av Wolfhunter mån 29 apr 2024, 17:06

Välkommen Fröberg! Tror detta blir förjävla bra jag Very Happy

Wolfhunter

Antal inlägg : 1171
Join date : 15-04-27

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Thomas Fröberg Empty Sv: Thomas Fröberg

Inlägg av storeken mån 29 apr 2024, 18:23

Det har ju diskuterats ifall detta blir Bulans sista säsong som tränare, och jag kan tänka mig att den frågan hänger mycket på hur pass bra laget går den kommande säsongen, och ifall Bulan vill fortsätta eller inte. Ifall det blir ny tränare 25/26, hade det inte varit otroligt spännande ifall Fröberg kan locka hit Martin Filander då? Viktigt att Luleå behåller sin identitet som jobbiga att möta, etc. tänker jag, så frågan är väl ifall Filanders hockeyfilosofi passar föreningen. Men en sådan rekrytering skulle vara ett modigt kliv in i framtiden. Se bara vad det gjort för SAIK då man valde att ta in Robert Ohlsson, vilket på förhand kändes som en ganska oväntad kombo.

storeken

Antal inlägg : 124
Join date : 22-02-28

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Thomas Fröberg Empty Sv: Thomas Fröberg

Inlägg av Pajala mån 29 apr 2024, 18:36

storeken skrev:Det har ju diskuterats ifall detta blir Bulans sista säsong som tränare, och jag kan tänka mig att den frågan hänger mycket på hur pass bra laget går den kommande säsongen, och ifall Bulan vill fortsätta eller inte. Ifall det blir ny tränare 25/26, hade det inte varit otroligt spännande ifall Fröberg kan locka hit Martin Filander då? Viktigt att Luleå behåller sin identitet som jobbiga att möta, etc. tänker jag, så frågan är väl ifall Filanders hockeyfilosofi passar föreningen. Men en sådan rekrytering skulle vara ett modigt kliv in i framtiden. Se bara vad det gjort för SAIK då man valde att ta in Robert Ohlsson, vilket på förhand kändes som en ganska oväntad kombo.

Resultatet lär styra det beslutet, blir våra nyförvärv misslyckade igen så börjar man undra om Bulans spelsystem gör så att produktiva spelare hämmas men man kan ju inte heller lasta Bulan för att våra spelare fortsätter att skjuta i magplattan som tidigare.

Däremot måste Luleå höja kravbilden på precis alla som ingår i laget, "inget halvvägs" får inte bara bli en slogan utan innebörd.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

pingu, Dustin and Kanellängd like this post

Till överst på sidan Gå ner

Thomas Fröberg Empty Sv: Thomas Fröberg

Inlägg av Snikne Ville mån 29 apr 2024, 19:27

Är ju inte helsåld på Fröberg men onekligen ger han ett riktigt bra intryck i intervjun.
https://nsd.se/sport/ishockey/artikel/harda-trycket-skrammer-inte-lulea-hockeys-nye-sportchef/r1xox1xj
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Thomas Fröberg Empty Sv: Thomas Fröberg

Inlägg av Dustin mån 29 apr 2024, 19:39

Tycker det känns bättre och bättre med Fröberg ju mer jag tänker på det.

Ulf Engman är duktig på det administrativa och därför behöver inte Thomas den kompetensen. Istället ska han fokusera på sitt ledarskap, bygga relationer i hockeyvärlden och se väldigt mycket hockey (dessutom på plats). Detta har inte Skuggan gjort i någon vidare utsträckning och man kan ju undra varför. Visst är sportlogiq och dylika hjälpmedel väldigt bra men du får omöjligt samma uppfattning som att faktiskt se hockey på plats. Dessutom väldigt likeable person som drivit företag och har erfarenhet av GM-rollen.


Är positiv även om jag inte tror Fröberg är den som kommer revolutionera svensk hockey. Däremot kommer tränarrekryteringen till 2025/2026 vara av oerhörd stor vikt. Min känsla är att vi behöver en ny röst och en miljö där man vågar bryta mönster och ge unga spelare chansen. Vi har en gyllene generation som måste förvaltas på bästa sätt.

Dustin

Antal inlägg : 6928
Join date : 12-02-28

pingu, Redbear, kokostrollet, LHF96, Kneten and Kanellängd like this post

Till överst på sidan Gå ner

Thomas Fröberg Empty Sv: Thomas Fröberg

Inlägg av Jonken mån 29 apr 2024, 22:18

HJÄRTLIGT VÄLKOMMEN till Norrbotten och Luleå Hockey Thomas!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Thomas Fröberg Empty Sv: Thomas Fröberg

Inlägg av Burskydd mån 29 apr 2024, 22:26

Gulligull.. Välkommen…så
!!
Guld 🏆

Burskydd

Antal inlägg : 549
Join date : 22-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Thomas Fröberg Empty Sv: Thomas Fröberg

Inlägg av Snikne Ville tis 30 apr 2024, 11:29

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Thomas Fröberg Empty Sv: Thomas Fröberg

Inlägg av Tony Moore tis 30 apr 2024, 14:02

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7705
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Pontaking, Kanellängd and SatanicPanic like this post

Till överst på sidan Gå ner

Thomas Fröberg Empty Sv: Thomas Fröberg

Inlägg av Kanellängd tis 30 apr 2024, 14:39

Tony Moore skrev:
Tycker att Thomas ger ett riktigt gott intryck. Kan bli bra det här!
Kanellängd
Kanellängd

Antal inlägg : 857
Join date : 20-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Thomas Fröberg Empty Sv: Thomas Fröberg

Inlägg av Tony Moore fre 03 maj 2024, 10:49

Citat från NTM artikel:

"..– Vi har pratat och han är en gedigen hockeymänniska. Jag tycker att han har alla förutsättningar att göra ett bra jobb här.
Det känns som en bra rekrytering och känslan är god för att vi kommer samarbeta bra, säger "Bulan".

"– Han kommer in i säsongens elfte timme och det är ganska mycket på gång, men han har naturligtvis intressanta ingångar på spelare som vi ska dra nytta av, säger Berglund."

"Känner du att ni tänker hockey lika?
– Vi har inte hunnit prata taktik, men där är det vi tränare som har mandat att spela som vi vill. Får vi in bra och prisvärda spelare som är starka på puck och vill ta kampen så behöver man inte ha en supersamsyn när det gäller det taktiska. Samtidigt ska vi hjälpas åt i den här processen och alla bra idéer får man värdera och se var vi kan plantera in. Men i grund och botten är det vi tränare tillsammans med spelarna som sätter det taktiska, sedan kommer våra general managers givetvis med synpunkter.

Det känns som att det är en stor skillnad på hur Oskarshamn spelar och hur Luleå Hockey spelar. Kan det bli en krock?
– Ja det är skillnad, men det är inte Fröberg som satt det spelet i Oskarshamn. Han har värvat bra spelare. Som läget är i Luleå Hockey, och som det är i de flesta föreningar, så är det tränarna som sätter agendan. Det tycker jag har varit bra i den här föreningen. Jag har tidigare haft bra dialog med Skuggan och Engman om hur vi ska spela och de har inte lagt sig i på detaljnivå. Däremot har de tyckt saker och ting, och det tycker jag de ska göra också."
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7705
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Thomas Fröberg Empty Sv: Thomas Fröberg

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet