Josefine Persson

2 posters

Gå ner

Josefine Persson  Empty Josefine Persson

Inlägg av Jokerman mån 16 sep 2019, 18:53

Josefine Persson  Ec019210
Bild: Pär Bäckström / pbfoto.se | Luleåforwarden Josefin Persson går in på sin fjärde säsong i Luleå Hockey/MSSK.

Hon ville bli isprinsessa, men valde bort drömmen för en framgångssaga med skydd och galler. Denna säsong vill 25-åringen ändra på historian igen.

Ni kan andas ut direkt. Det är inte så att hon tänker byta sport igen och hon kommer att tillhöra Luleå Hockey även kommande säsong.

Den danska forwarden har två målsättningar i vinter.

Den första är förmodligen enklast att klara av och leva upp till.

Det handlar om att efternamnet Hoegh Persson på ryggplattan är ett minne blott. Numera är det bara Persson som gäller på Luleåtröjan.

– Jag heter Josefine Persson. Alla i Luleå verkar tro att jag heter Hoegh Persson i efternamn, men det gör jag inte. Hoegh är bara mitt mellannamn som jag aldrig använder, säger hon och skrattar.

Media har benämnt henne som Hoegh Persson och det är kanske inte så konstigt när till och med hennes egen klubb Luleå Hockey har gjort det tre år i rad.

– Till en början sa jag inget, det var en rolig grej. Jag har bara påpekat det då och då. Men nu fick jag nog och äntligen har klubben tagit bort det, säger 25-åringen som berättar att Hoegh är hennes mellannamn som hon fått efter sin mamma.

– Det är så med de flesta från Danmark. Exempelvis med Nicoline Jensen (Luleås nyförvärv), hon heter bara Söndergaard i mellannamn. Hemma i Danmark kallar ingen mig Hoegh – och ingen säger Söndergaard Jensen om ”Nico”.

Summa summarum:

– Fokus på mig kommande säsong blir att jag inte ska kallas Hoegh Persson – bara Persson (skratt).

Under intervjun märks det att Luleås forward har lätt till skratt. Det är också så hon beskrivs av lagkamrater och ledare i Luleå Hockey. I undertecknads research beskrivs Josefine Persson som en glädjespridare och spexare.

– Jag tycker om att ha roligt och är en person som försöker lätta upp stämningen. Givetvis kan jag ha dåliga dagar när man inte ska skämta med mig, men oftast går det jättebra att både skratta med och åt mig, säger hon.

– När det är match är jag inte heller på skojhumör. Då behöver jag fokusera – att skoja och skämta tar onödig energi och den behöver jag spara till att prestera.

Glädjen är dock nyckeln till framgång även ute på isen. Luleåforwarden trivs som bäst när hon har frihet och får vara innovativ ute på rinken.

– Jag är en spelare som presterar bäst då. Jag ska inte ha för mycket system i huvudet, säger hon och fortsätter:

– Klart man ska ha grundspelet att utgå ifrån. Men jag är som bäst när jag får hyfsat fria tyglar ute på isen och får fokusera på att använda mitt självförtroende.

Och det är det som är hennes andra stora målsättning i vinter. Att spela sitt eget spel.

– Självklart kan jag alltid utvecklas när det gäller balans, snabbhet, läsa spelet och så vidare. Men i vinter hoppas jag kunna spela mitt eget spel ännu mer än tidigare.

Likt hon gjorde förra vintern. Ju längre förra säsongen gick, desto större och viktigare roll tog Josefine Persson i Luleås lag.

25-åringen var ett av slutspelets stora utropstecken och imponerade ordentligt. Under finalserien mot Linköping, när Luleå vände 0–2 i matcher till SM-guld, var hon en av lagets allra bästa spelare.

Persson är ödmjuk och vill inte säga det rakt ut. Men efter en stunds betänketid håller hon med om att hennes insatser i SM-slutspelet var bra.

– Det kanske låter konstigt att säga. Men när laget kanske inte presterade som vanligt kände jag att det var dags att jag steppade upp och tog större ansvar, säger Josefine Persson som avslutade SM-finalserien med att bilda förstakedja med Michelle Karvinen och Emma Nordin.

– Jag fick in det tankesättet i huvudet: ”Nu måste jag prestera om laget ska nå målet”. Det kändes som att jag behövde kliva fram för att vi skulle lyckas.

Hon berättar att det är lätt hänt att man som spelare håller sig i bakgrunden med världsspelare som Karvinen, Nordin, Jenni Hiirikoski och Noora Tulus i laget.

– Det är inte så att vi är helt värdelösa, det är bara det att sådana som Karvinen och Nordin är så himla bra. Men för att vi ska lyckas som lag krävs det att alla i gruppen steppar upp och hjälper till, säger hon.

– Jag avslutade säsongen bra och det är givetvis något jag vill ta med mig till den här säsongen. Det var min bästa säsong i Luleå, hittills.

25-åringen är uppväxt i den danska huvudstaden Köpenhamn och började med ishockey i tidig ålder. Det började med att hon följde sin två år äldre bror under hans träningar.

– Mamma och pappa tyckte nog att jag var lite jobbig vid sidan om isen och då fick jag också kliva ut på isen, säger Josefine Persson som dock inte hade några tankar på att bli hockeyspelare.

Josefine Persson  7f09ba10
BILD: Pär Bäckström / pbfoto.se | 25-åringen tillhörde de bästa konståkarna i sin åldergrupp:

– Jag ville bli isprinsessa. Jag stod alltid och kollade på konståkningsträningarna och drömde om att få göra samma sak.

Och hon jagade drömmen ett tag. Fram till att hon fyllde 13 år sysslade hon med konståkning och blev en av Danmarks bästa i sin åldersklass.

– Jag var faktiskt ganska bra. Men det blev för mycket till slut, det var precis som på film. Jag hade en tränare som bara var stenhård och krävande hela tiden – jag ledsnade och valde hockeyn i stället.

– Det var roligare att komma till hallen och köra lagsport. I hockeyn stödjer man varandra – det gör man verkligen inte inom konståkning där kompisarna även blir konkurrenter under tävling – det var till slut inget för mig.

Under alla åren kombinerade hon båda sporterna. Sista åren tränade hon konståkning sju dagar i veckan och ishockey fem dagar i veckan.

– Jag har inte testat ett par konståkningsskridskor sedan dess. Jag blev helt enkelt less.

På hockeyrinken gjorde hon också stort väsen av sig. Redan som tolvåring gjorde hon A-lagsdebut i danska Rödovre och som 14-åring bytte hon till Hvidovre som hon tillhörde i åtta säsonger. I danska hockeyligan gjorde hon smått ofattbara 578 poäng (364 mål och 214 assist) på 159 seriematcher – ett snitt på 3,64 poäng per match.

– Jag vill inte tala illa om den danska ligan. Men det är jätte-, jättestor skillnad jämfört med Sverige och SDHL.

Efter säsongen 2014/2015 stod hon vid ett vägskäl i karriären och funderade på att lägga av med ishockeyn.

– Det var inte roligt i Danmark längre, jag var klar där och var bara frustrerad i slutet. Det var nästan så att jag kunde göra tio mål i en match om jag ville – det var inte skoj.

I stället för att sluta valde hon att flytta till Sverige och SDHL-laget AIK.

– Jag testade i Sverige för att hitta spelglädjen igen och jag fick tillbaka den direkt.

Året därpå värvades hon till Luleå Hockey/MSSK där hon blivit klubben trogen och nu går in på sin fjärde säsong i klubben.

– Det är jättekul. Jag fick verkligen fart på min karriär, säger Persson som vunnit två SM-guld och producerat 80 poäng (42 mål och 38 assist) på 133 SDHL-matcher.

Givetvis inte samma poängsnitt som i Danmark. Men ändå fackmannamässiga siffror.

– När jag flyttade visste jag att den svenska ligan var bra. Men jag fattade inte att den skulle vara så här pass bra, säger Persson.

– För varje år som gått har jag utvecklats och det är en skön känsla. Förhoppningsvis kan jag ta ytterligare steg i vinter och bidra ännu mer. Jag är taggad för en ny säsong – jag ska spela mitt spel och ha roligt.

Josefine Persson hoppas ha många fina hockeyår framför sig. Gärna i Norrbotten.

– Jag trivs väldigt bra i Luleå. Det beror till stor del på tjejerna i truppen, men även det Luleå gör för oss är en stor anledning till varför jag blivit kvar, säger hon och fortsätter:

– Här uppe får vi bättre förutsättningar att spela hockey och utvecklas som spelare. Jag stortrivs.

FAKTA
Josefine Persson
Ålder: 25 år.

Position: Forward.

Tidigare klubbar: Rödovre (Danmark), Hvidovre (Danmark), AIK.

Längd: 165 centimeter.

Vikt: 63 kilo.

Äter helst: Chips. Jag älskar chips.

Dricker helst: Nocco Miami (jordgubbssmak).

Ser på: Serier på Netflix och HBO. Helst verklighetsbaserade kriminal-serier (true crime).

Läser: Samma där. Om jag läser så får det gärna vara kriminal-serier. Sedan lyssnar jag väldigt mycket på en dansk podcast som heter Mörkeland (givetvis true crime).

Simon Jakobsson norrbottensmedia
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Josefine Persson  Empty Sv: Josefine Persson

Inlägg av Jokerman lör 06 feb 2021, 21:02

Josefine Persson gör sin starkaste säsong i Luleå både poängmässigt och spelmässigt.

Hon har med sin spelstil som högerfattad alltid skapat oreda hos motståndaren och den här säsongen tycker jag hon sett ännu rappare ut och så verkar hon kunna åka hur mycket skridsko som helst.  Very Happy

Riktigt häftigt att se!  cheers

Att ha Hiirikoski som fystränare kan ju inte vara annat än riktigt bra.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Tony Moore likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Josefine Persson  Empty Sv: Josefine Persson

Inlägg av Jokerman ll mån 17 apr 2023, 12:09

Vårat Gängs Podd
Josefine Persson om sin tid i Luleå Hockey/MSSK

Våra coacher matchade (med all rätt) Josefine i vår starting line-up, det var nångång man fick för sig nått annat med då tänkte man snabbt om....

...den DANSKA DYNAMITEN saknades!!!

Josefine Persson har været og er stadig fantastisk!!!

Tak for alt!!!

Älska
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Tony Moore and Bengtfredlund78 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Josefine Persson  Empty Sv: Josefine Persson

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet