Sara Grahn

+2
icemask
Jokerman
6 posters

Gå ner

Sara Grahn Empty Sara Grahn

Inlägg av Jokerman sön 17 mar 2019, 18:07

Målvakten Sara Grahn var excellent i den tredje finalmatchen, kniven på strupen-matchen, LHC fick chanser men då visade Sara vilken grym målvakt hon är.

52 GRAHN

Stålmannen
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av icemask tor 21 mar 2019, 22:13

Grattis Sara, SM-Guldet är äntligen ditt, välförtjänt !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av Puckad tor 21 mar 2019, 22:20

Grattis!!
Det satt hårt inne, men tillslut så blev det ditt!

Luleå HF
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11110
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av Jokerman ll mån 13 sep 2021, 10:23

Wow! Fantastiskt bra under premiärhelgen! Bar laget mot Brynäs och följde sen upp med en ruggigt stabil insats mot Leksand. Vilket lugn hon utstrålar och samtidigt har hon tävlingsinstinkter som hon tar fram när det behövs som mest.

Forza Sara!!!
Älska
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av Gäst sön 26 sep 2021, 10:19

Är det månntro för hennes rätt mycket sämre insats mot Modo (83,33%) hon var bänkad mot GBG och är det idag mot Modo? (Kanske känt sig sliten)

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av Jokerman ll sön 03 okt 2021, 17:34

Galet bra under hela helgen, speciellt mot LHC.

1-0 mot DIF - 100% - 26 räddningar
3-1 mot LHC - 97,30 % - 35 räddningar

cheers
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av Jokerman ll sön 03 okt 2021, 19:10

Från norrmedia:
"Men matchens delikatess bjöd Sara Grahn på i den tredje perioden när Luleå var i ledning med 2–1 och gästerna Linköping jagade kvittering. Hon räddade ett skott från kanten men sedan gick pucken upp i luften. Det som hände sen har man bara sett på cirkus förut när jonglörerna är i farten.

Kan du ta oss igenom den situationen?

– Jag kände att pucken touchade bakhuvudet på mig och det bara hände sedan. Jag drog bak plockhandsken bakom ryggen och sa till Ronja (Savolainen) att jag tror jag har pucken i plocken. Hon tittade ner och sa "Ja, det har du", förklarar Grahn och fortsätter:

– Det var väl kanske en liten turräddning men ja, det tar jag gärna.

Räddningen blev matchavgörande och Luleå Hockey/MSSK kunde avgöra i tom kasse genom Josefine Persson.

Efter två perioders spel var skottstatistiken 6–25 och ställningen var 0–1.

Men det hade lika gärna kunnat vara 0–6?

– Så klart känns det bra men jag vet inte vad jag har gjort. Jag bara är där och har fått ett flyt i spelet samtidigt som jag känner mig väldigt lugn där bak, säger Grahn".

Very Happy
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av Gäst ons 10 nov 2021, 09:23

Då var även Sara klar för två säsonger till :-)

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av pingu ons 10 nov 2021, 19:32

Viktig förlängning
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av Bamsefar tis 01 feb 2022, 11:44

Så har förbundet med Östblom i spetsen gjort bort sig igen, det är verkligen odugligt folk i förbundsledningen 😑

https://www.svt.se/sport/peking-2022/sara-grahn-1
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12045
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Högljudd and Jokerman ll like this post

Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av Jokerman ll tis 01 feb 2022, 14:07

Bamsefar skrev:Så har förbundet med Östblom i spetsen gjort bort sig igen, det är verkligen odugligt folk i förbundsledningen 😑

https://www.svt.se/sport/peking-2022/sara-grahn-1
Eländet bara fortsätter. Sara som verkligen sett till att Sverige gick till OS. Är förbundet så inihelvete fyrkantiga och korkade? Svar ja. Gör om rätt för böveln!
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Bamsefar and Högljudd like this post

Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av Jokerman ll tis 01 feb 2022, 19:53

Sara Grahn kan OS-ansluta.

Men Damkronornas val stoppar henne.
– Det är fel, säger expert Maria Rooth,

Målvakten Sara Grahn har nu testat negativt fyra gånger för covid-19. Något som krävdes för att hon skulle få åka till OS i Peking efter hennes tidigare positiva test.

Trots det meddelar tävlingschef Olof Östblom att Damkronorna kommer inleda de olympiska spelen med sin befintliga trupp, då de valde att fylla alla platser i truppen.

– De har gjort fel val, enligt mig. De skulle ha valt att åka med två målvakter, och om Sara inte hade testat negativt kunde de ha skickat en annan.  Sara har varit med i massa år och i den nya OS-processen, hennes rutin är ovärderlig, säger SVT Sports expert Maria Rooth.

268 landskamper

Damkronornas uttagna målvaktstrio har sammanlagt gjort 17 A-landskamper. 33-åriga Grahn har representerat Sverige i 268 landskamper.
– Jag tycker Sverige har två ledare som inte är med, Hanna Olsson och Sara Grahn. Saras kompetens och rutin behövs, vare sig hon kommer dit som tänkt andramålvakt.

källa: svtsport.se

Olof Östblom hockeyförbundet
e-post: olof.ostblom@swehockey.se
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av Jokerman ll sön 03 apr 2022, 18:59

Vi har sett det förut. 3:e finalmatchen. Kniven på strupen.
Den här gången håller Sara nollan. Grymt bra match inför över 6500 på plats och direktsändning i svt.
Älskar hur Sara höjer vänsterarmen då hon har den i plocken (oftast efter att Brynäs haft ett tryck på oss).  Älska

Alla till Delfinen på tisdag!!!
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Bamsefar, LulefanGBG, Puckad, Wolfhunter and Blitzwagen like this post

Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av Jokerman ll sön 03 apr 2022, 21:11

https://www.sdhl.se/artikel/tiofal1gx-5nfcdd/rosta-pa-arets-raddning-i-sdhl-2021-2022
Sara Grahn 122d4710

Hur kan Grahn inte vara en av kandidaterna? Visst det är 2-3 grymma räddningar men Saras räddning mot LHC är i mina ögon den grymmaste.

Hur har man missat den?
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av Jokerman ll fre 08 apr 2022, 11:25

Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av Jokerman ll lör 11 jun 2022, 21:44

Ronnie Rönnkvist
Reporter Hockeysverige

Sara Grahn har varit en av Sveriges bästa målvakter under senaste 15 åren. På sin meritlista har hon spel i tre OS och tio VM. Dessutom har hon tre SM-guld med Luleå. Men vem är denne målvaktslegend? Hockeysverige.se ställde 15 frågor till henne för att komma lite närmare den sanningen. 

1.Hur ofta får du höra att Hallsberg är en järnvägsknut?

- Typ varje gång jag säger att jag är från Hallsberg.

2. Var kopplar du av bästa hemma i Hallsberg? 

– I min husvagn, med mammas mat på bordet.

3. Vilken var din första målvaktsutrustning?
 - Tror det var ett var blåa Koho-benskydd, kommer inte ihåg vad jag hade för plock och stöt.

4. Bästa svenska damhockeyspelare genom tiderna? 

– Maria Rooth, utan tvekan.

5. Vart finns bästa salladerna i Luleå? 

– Råvara. En grön dröm. Rekommenderas

6. Vad gör du helst en kall och blåsig vinterkväll i Luleå då träningen är inställd? 

– En träning för lite snö och blåst ställs aldrig in, här får man tåla lite kyla. Men om det skulle hända, då ligger jag under en filt och kollar en hel säsong av en serie, helst Chicago Fire.

7. Vem i Damkronorna är aldrig tyst innan match? 

– Mina Waxin tycker om att prata mycket, så det får bli hon.

8. När pratade du med Lisa Johansson senast? 

– För drygt en vecka sen.

9. Vad saknar du mest från staden Gävle? 

– Att få se Gävlebocken live innan den brinner upp. Saknar även att träna med "Pecka" Alcén varje vecka.

10. Vilken målvaktsklubba spelar du med? 

– Jag spelar med en Bauer Supreme Ultra Sonic med vinkel P34.

11. Dina favoritskor? 

– Har för många sneakers så det blir för svårt att välja, så får bli mina lyftarskor.

12. Djungelboken, Putte i Blåbärsskogen eller Pippi Långstrump? 

– Helt klart Pippi Långstrump.

13. När sjöng du karaoke senast? 

– Kommer aldrig sjunga karaoke. 

14. Bästa minnet från guldfirande i våras? 

– Att vinna på bortaplan inför ett fullsatt Monitor Arena, det var en häftig känsla. Även mottagandet när vi landade på Kallax och på herrarnas slutspelsmatch är någonting jag alltid kommer att komma ihåg. Ingenting var förberett från vår sida med firande, så vi fick stanna på Circle K och köpa ”3,5:or”. Sen mötte en från Luleå fans oss halvvägs till Arlanda så vi kunde få champagne.
Sara Grahn A6cda610
Luleå/MSSK hyllades på herrlagets slutspelsmatch. Foto: Bildbyrån

15. Vilken i Luleås hockeylag skulle bli den perfekta statsministern?

- Johanna Fällman skulle passa utmärkt som en statsminister. Hon gillar heta diskussioner, speciellt om miljön.
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av Jokerman ll fre 17 mar 2023, 16:29

Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av Jokerman ll tor 23 mar 2023, 11:45

Vi har sett det förut. 3:e finalmatchen. Överjävligt målvaktsspel.  cheers
Sara Grahn F4940910
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av Jokerman ll fre 08 sep 2023, 16:46

Sara Grahn hyllas stort av kollegerna efter historiska matchen

Damkronornas målvaktsstjärna har vunnit fyra SM-guld och spelat flera VM.
Men när hon under en träningsmatch i augusti blev historisk fick hon nya former av uppmärksamhet.
Nu hyllas hon stort av sina kollegor och konkurrenter efter sin match med Luleås herrlag.

– Det är ett steg framåt för damhockeyn, säger Kim Martin.

Det var svårt att missa.

Nyheten om att Sara Grahn var med i matchtruppen med Luleås herrlag till träningsmatchen mot Kärpät i förra veckan fick stort genomslag.

När 34-åringen sedan fick chansen att hoppa in i slutet på den andra perioden fick det även internationell spridning och hyllningarna till Grahn strömmade in.

Nu hyllas hon stort av några av sina konkurrenter, föregångare och sin förbundskapten.

– Det är jättekul. Det är ett steg framåt för damhockeyn. Det var kul att se hur stabilt hon spelade. Hon var på rätt plats mentalt kändes det som. Hon tog ett jättekliv som också visar för de unga spelarna att det finns möjligheter, säger Kim Martin.

Den mångfaldiga OS- och VM-målvakten är landets främsta målvakt och var bland annat förstemålvakt vid när silvermedaljen spelades hem under de olympiska spelen i Turin 2006.

Martin hade själv chansen att spela med Malmös herrlag i mitten av 2000-talet, men nobbade för att behålla möjligheten att gå på college.

Hon beskriver vilka utmaningar Grahn, precis som hon, ställdes emot.

– Man märkte i spelet att skyttarna får mindre tid att sikta för att spelet går snabbare, sedan är det hårdare skott och mer precision. Man märkte på straffarna här att det blev lite lättare för spelarna hade mer tid att sikta in sig. Men i spelet skulle Sara definitivt klara av att spela, även om det nog hade varit svårt över tid. Det är jättekul att se att hon kan vara med och tävla på den nivån, säger Frölundas sportchef.

Förbundskaptenens hyllning till Sara Grahn

Även Göteborgslagets stjärnforward Hanna Olsson instämmer i hyllningskören. Hon lyfter även fram Luleå som klubb som gav Grahn chansen.

– Först och främst så unnar jag Sara det. Hon är en förebild för många unga tjejer, så även för mig. Hon tränar alltid stenhård, är vältränad och gör alltid sitt bästa. Då förtjänar man sådana chanser, säger hon och fortsätter:
– Stor eloge också till Luleå som ger henne chansen. Det verkade gå bra också. Så det är kul med uppmärksamheten det får, kul för Sara.

Du är inte förvånad alls?
– Absolut inte. Hon är enormt duktig och svår att göra mål på. Hon har bra spelsinne. Hon är ju inte lika stor som en herrmålvakt av genetiska anledningar, men när hon är så smart och rutinerad som hon är så blir jag inte alls förvånad att det går bra.

Förbundskaptenen Ulf Lundberg:
– Det är starkt att hon kom in på det sättet. Jag är inte förvånad. Jag tror också att det är många andra skickliga målvakter i damhockeyn som skulle klarat av det också. Det är kul och starkt av Sara. Det har ju fått stort genomslag också, säger han och fortsätter:
– Flera av dem tränar ju med seniorspelare på herrsidan, både utespelare och målvakter. Tindra Holm i Skellefteå är ju en som gör det under sommarhalvåret.

Vad är ”grejen” med Sara anser du?
– Hon är superseriös och ser alltid ut att ha en bra fysik. Hon visade också på VM att hon samarbetade bra med utespelare och målvakter.

”Det är otroligt mäktigt”

Emmy Alasalmi, i dag spelande assisterande sportchef i AIK, spelade med Grahn i Damkronorna i närmare sju säsonger och är inne på samma spår.

– Sara är målinriktad och gör jobbet varje dag. Hon är otroligt ödmjuk som person och härlig att vara med, både som lagkamrat och motståndare.

Vad känner du när du ser henne kliva in där?
– Det är otroligt mäktigt. Om det är någon som förtjänar det är det Sara med allt jobb hon lagt ned. Hon är i det äldre gardet i ligan och visar vägen.

Alasalmi drar upp tröjärmen och visar ståpälsen och gåshuden på armen. Den är synlig med blotta ögat.
– Det är superhäftigt. Jag får ju gåshud nu när jag tänker på det!

För de har haft sina duster mot varandra.
– I ligan känner man varandra väldigt bra… ska man lägga en straff eller teka, då vet hon att man vill skjuta liksom. Man känner varandra så det svåra är att överlista henne, man måste komma på något nytt helt enkelt.

Maja Nylén-Persson fyller i:
– Det är jättekul för Sara. Hon är jätteduktig. Nu krossar hon barriärer och det här visar upp att damhockeyn håller en hög nivå. Jättekul för henne och damhockeyn, säger hon.

Men du har inte tänkt att det skulle vara möjligt själv en dag?
– Det har väl aldrig varit i tankarna. Det är mest kul för Sara känner jag.

Svante Störlinge Expressen

Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Sara Grahn Empty Sv: Sara Grahn

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet