Melinda Olsson

2 posters

Gå ner

Melinda Olsson Empty Melinda Olsson

Inlägg av Jokerman sön 17 mar 2019, 16:56

Överkalix stolthet! Trycker in viktiga 1-0!



Forza Melinda!!!

Stålmannen
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Melinda Olsson Empty Sv: Melinda Olsson

Inlägg av Jokerman ons 20 mar 2019, 09:52

Martin Hallén Almroth Norrbottens media:

Melinda Olsson har haft en säsong som naggats av både en skada och operation. Men säsongen kan ändå bli hennes mest framgångsrika. Under tisdagen blev det klart att hon får spela sitt första senior-VM i landslaget och innan veckan är slut kan Luleåcentern ha fått kröna veckan med SM-guld på hemmaplan. "Jag hade helst velat gå ut och spela här och nu", säger Olsson om vad som komma skall.
Melinda Olsson 9deaaf10


Strax efter lunchtid på tisdagen fick Melinda Olsson ett av sina roligaste samtal i karriären. Ylva Martinsen ringde och meddelade att hon få spela sitt VM med landslaget.

– Det känns otroligt roligt. Det här blir mitt första senior-VM. Jag har två JVM brons så det här är en dröm som blir verklighet. Det är någonting som jag jobbat otroligt hårt för så det känns fantastiskt roligt, säger Melinda Olsson.

Vad sa Ylva Martinsen när hon ringde?
– Att jag gjort det bra i landslaget under de turneringar som jag varit med och det känner jag ju själv från min egen sida. Och det känns som jag fått ett bra förtroende av Ylva.

Melinda Olsson har under året varit mer återkommande i landslaget än tidigare och har under året endast missat en turnering.


– När jag fick operera knät så jag har varit borta ett tag och det har gjort att säsongen har varit lite upp och ner. Men sedan operationen och har det bara blivit bättre och bättre, säger Melinda och fortsätter om operationen:

– Då gick jag ner i en liten svacka såklart. Men genom att det inte var en stor operation försökte jag tänka att jag skulle vara tillbaka snabbt. Men de där veckorna som man var skadad gick långsamt och det blev ändå en tid borta från match och träning.

Vitt skilda världar från hur livet är nu?

– Ja, nu är jag här, spelar final och så ska jag till VM sen så det är mycket roligt som kommer för mig.

Men innan det blir något VM i Finland ska Melinda Olsson och Luleå/MSSK försöka vända på SM-finalserien mot Linköping.

– Matchen på onsdag är en måstematch precis som senast. Men jag tror stenhårt på mitt lag och vi kommer gå ut och göra det som krävs, lovar Melinda samtidigt som hon blickar ut över isen i Coop arena:

– Jag hade helst velat gå ut och spela här och nu inför vår fantastiska publik som kommer komma och stötta oss.

Norrbottningarna ligger under med 2–1 i matcher men det var ännu mer prekärt man förlorade den andra matchen i Östergötland. Men då gjorde man en stark tredjematch – där centern själv gjorde första målet – fick man återigen spela på hemmaplan i Luleå.

– Det var jävligt skönt, säger 26-åringen och skrattar innan hon fortsätter:

– Då punkterade vi matchen tidigt och skillnaden överlag är att vi tar in puckarna på mål och verkligen är i köttet på dem. Och det kommer inte finnas något annat nu.

– Hela finalserien har varit tuff och det kommer bli ännu tuffare nu så det gäller att vi går ut med samma energi som vi hade i söndags.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Melinda Olsson Empty Sv: Melinda Olsson

Inlägg av Jokerman fre 22 mar 2019, 10:57



Vacker framspelning av Melinda! Stenberg gör som hon alltid gör- Mål!!!

Älska
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Melinda Olsson Empty Sv: Melinda Olsson

Inlägg av Tony Moore fre 03 maj 2019, 21:51

Tack Melinda "brallan" https://www.eliteprospects.com/player/366412/melinda-olssonför en storartad karriär som lyckligtvis avslutades i den vackraste av tröjor! Du fick till slut möjlighet komma hem till Norrbotten och vinna SM Guld, inte bara 1 utan 3 i den vackraste tröjan Stålmannen . Faan, även jag får tårar under intervjuen.. Lycka till Melinda och hoppas vi får se dej i LHF i framtiden oxå!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7694
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Melinda Olsson Empty Sv: Melinda Olsson

Inlägg av Tony Moore fre 03 maj 2019, 22:31

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7694
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Melinda Olsson Empty Sv: Melinda Olsson

Inlägg av Tony Moore tis 16 maj 2023, 20:51

Nu får hon ha sitt drömjobb på heltid. Här berättar Melinda Olsson om sin nya roll i Luleå Hockey/MSSK, om varför hon är tränare och hur hon coachar sin lillebror i allsvenskan.

Hon har varit tränare för Luleå Hockeys damjuniorer i tre säsonger. Sedan en månad tillbaka är Melinda Olsson heltidsanställd av klubben och har nu även blivit ungdomsansvarig för flickverksamheten.
– Det känns otroligt kul. Det är en dröm som går i uppfyllelse att jag får jobba med hockey på heltid. Sen är det ärofullt att jag får göra det här i Luleå som är en klubb nära hjärtat, säger Melinda Olsson.
Melinda Olsson Melind10


Det har varit sällsynt med damer på ledande positioner i svensk hockey, men det har ändrats de senaste säsongerna. Erika Grahm är sportchef i Brynäs, Kim Martin Hasson är sportchef för SDHL-nykomlingen Frölunda och Madeleine Östling är sportchef i Linköping.
– Det är lite häftigt för jag har spelat med Erika Grahm och gick hockeygym med henne. Jag har spelat med Madeleine Östling också. Jag har spelat med Kim Martin i klubblag och landslag, så man har ju spelat med alla och nu när vi har slutat spela fortsätter vi med hockeyn för att vi brinner för damhockeyn.

När hon blev tränare för Luleås damjuniorer för tre år sedan berättade vi om en bild och en dagboksanteckning från första klass som hennes mamma hade hittat. Där skrev Melinda Olsson att hockeytränare var hennes drömjobb.

Som spelare vann 30-åringen från Överkalix ett SM-guld med Linköping och fyra med Luleå. Efter guldet 2018/19 lade hon av och tänkte göra annat än att syssla med hockey.
– När jag slutade var det inte självklart att jag skulle bli tränare. Jag tänkte att nu ska jag resa och jobba. Men när Luleå kontaktade mig igen, Micke (Forsberg) och Oskar (Häggström) som det var, och ville ha tillbaka mig i organisationen så tänkte jag bara: ”Men, helskotta vad ska jag annars göra? Det är ju det här jag brinner för. Det är det här jag vill göra”. Det har varit en häftig resa på det sättet.

I rollen som ansvarig för flickverksamheten ska hon se till att klubben får en bättre överblick och Olsson har ett klart mål.
– Min ambition är att komma nära flickverksamheten. Att vara ute hos varje lag minst en gång i månaden och bekanta mig med både spelare och ledare. Oavsett om de är yngre eller äldre tror jag att det är en viktig väg att gå.

Även om hon drömde om tränarjobbet som sjuåring säger Melinda Olsson att intresset för att se hockey på ett nytt sätt kom först efter att hon hade lagt av.
– Det var så kul med den där bilden (från dagboken). Men jag tror att jag alltid har haft en nyfikenhet. Jag älskar att se hockey på olika sätt. Det är ju en stor skillnad på att vara tränare och spelare. Man ser hockey på ett helt annat sätt. Jag kan ju tänka idag: men varför gjorde jag inte si och så? Varför tänkte jag inte på det här? Det är det jag vill förmedla till mina tjejer: ”Tänk på det här. Försök att inte göra det här.” Man vill hjälpa dem på det sättet, säger hon och fortsätter:
– För jag vill ju, oavsett om de spelar här eller om de går college eller vad de än gör när de har gått ut gymnasiet, kunna säga att henne hade jag i tre år. Kanske får jag vara en liten del av hennes utveckling. Det är det som triggar mig. Att få se de här tjejerna varje dag och se hur de utvecklas.

Nu kan hon inte titta på hockey utan att se matchen från en tränares perspektiv.
– Jag har min bror som spelar i allsvenskan. Han brukar ringa mig efter varje match. Jag brukar säga: ”vill du höra den ärliga versionen eller den snälla?”, säger hon och skrattar gott.

Felix är lillebror som är fyra år yngre och senast spelade i Tingsryd.
– Vi spelar på samma position så det är ganska kul. Han säger att han gillar att höra min feedback. Så det är ganska intressant. Vi har en väldigt bra connection.

Skulle hon missa en av brorsans matcher ser hon den i efterhand och ger feedback.
– Det är kul. Vi har alltid varit ärliga med varandra. Även när jag spelade så kunde han gå in och säga: tänk på det här. Vi är nog ganska lika. Vi är väldigt tajta. Vi brukar ha högt i tak.

Hon har samma inställning när det gäller att coacha sina tjejer.
– På isen är det full fokus på det vi gör där. Sen utanför är jag en nallebjörn och finns alltid där med öppna armar. Oavsett vad det är så finns jag alltid här. Det tror jag att alla känner. Jag är en nallebjörn utanför, men på isen ska vi utvecklas. Men man ska också ha kul med glimten i ögat såklart.
https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/guldhjaltens-nya-roll-ska-lyfta-lulea-det-jag-brinner-for/jd3155vl
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7694
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

pingu, Jokerman ll and SkuggansSkugga like this post

Till överst på sidan Gå ner

Melinda Olsson Empty Sv: Melinda Olsson

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet