Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

+63
Sir Prozac
Tackleberry
oggskar
amarule
keevvs
ezz
Högljudd
#96
kamelbullen
Mange
Lasse Proppmätt
tibet
vanten90
JoakimJ
NilsOskar
MickkeJ
Popup
Diktatorn
Micke80
Pajala
Björnkäften
Tony Moore
Rikky
LHF96
makkanmakkan
CKa
delpiero
rasbiologen
MrA
Cambbott24
farre
Redbear
Hellcop
Tigerman
pingu
Pontaking
Qirren
Urken
Bamsefar
Sundance Kid
GustenA
Mr Bister
Kapten Haddock
Ferros
Hedanders
icemask
Jonken
Dilox
Puckad
Blinders
Dustin
Lehto
Sportchefen #2
Old Brooklyn
Lulefan
Norrlandstoken
NallePhu
Hankburger
ski3r
MrScout
Donowitz
RSD555
kokostrollet
67 posters

Sida 11 av 13 Föregående  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av GustenA sön 10 mar 2019, 18:17

Jag hade inte vågat ge ett treårskontrakt till Frallan
(gillar inte heller tvåårskontraktet till Sondell).

Dessutom ser jag inte hur vi skulle få in honom i laget då han förmodligen kostar som EG, det hade varit om man bryter med Sondell men det kan man nog inte och vill inte göra och då blir det någon annan position där man måste dra ned budgeten lite. Man kan inte ersätta Sellgren (om man inte får behålla honom) med Frallan, backsidan belastar budgeten alldeles för mycket då.

Däremot så finns det väl ett antal klubbar som borde ha varit sugna på Frallan förutom Luleå, men det säger en del att det blir Timrå för honom.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Pajala sön 10 mar 2019, 19:05

Vad händer om Timrå åker ut ? enligt artikeln så har frallan just en sådan klausul att han kan tacka nej då, vem signar honom då ?

Jag är lite tvivlande på att han kan tillföra Luleå något, förutom ett hål i budgeten.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av icemask sön 10 mar 2019, 20:58

Är nog få klubbar som vill erbjuda frallan ett 3-års kontrakt !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Donowitz sön 10 mar 2019, 21:58

Nej tack till Fransson.

Donowitz

Antal inlägg : 4083
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Hankburger mån 11 mar 2019, 00:58

Pajala skrev:Vad händer om Timrå åker ut ? enligt artikeln så har frallan just en sådan klausul att han kan tacka nej då, vem signar honom då ?

Jag är lite tvivlande på att han kan tillföra Luleå något, förutom ett hål i budgeten.
Fransson skulle nog kunna tillföra en hel del tack vare hans skridskoskicklighet samt offensiva kvaliter. Däremot hans lönekostnad vore en klar nackdel. Åker Timrå ut så är ju han tillbaka på ruta ett.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av LHF96 mån 11 mar 2019, 08:22

Efter Franssons senaste sejour i Luleå hockey utvecklade jag en slags tinnitus men istället för ett konstant pipande hör jag ljudet av en puck som träffar sarg eller plexi, om och om och om igen. Efter sex års ljudvila är jag helt rehabiliterad och jag tänker inte gå tillbaka till det mörker jag befann mig i under så lång tid. Är tacksam mot Timrå som är beredd att slanta upp för min hälsas skull.

LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3519
Join date : 12-09-20

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av GustenA mån 11 mar 2019, 09:00

LHF96 skrev:Efter Franssons senaste sejour i Luleå hockey utvecklade jag en slags tinnitus men istället för ett konstant pipande hör jag ljudet av en puck som träffar sarg eller plexi, om och om och om igen. Efter sex års ljudvila är jag helt rehabiliterad och jag tänker inte gå tillbaka till det mörker jag befann mig i under så lång tid. Är tacksam mot Timrå som är beredd att slanta upp för min hälsas skull.

Just ja, nu kommer jag ihåg! Han var ju legendariskt dålig på att träffa mål.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Urken mån 11 mar 2019, 10:31

Han var majestätisk i flera avseenden - bland annat uppåkningarna. Smidig back på blålinjen, men aspekten som ni nu tar upp - tillsammans med det faktum att karln inte vet hur man fullföljer ett kontrakt.. Nä.

Vi har Erik Gustafsson. Det räcker Smile
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Tigerman mån 11 mar 2019, 10:50

Jag hade inte tackat nej till Frallan, han är fortfarande en kvalitetsspelare, men med nuvarande backbesättning är det inget område som jag skulle lägga de pengarna på. Det skulle i så fall vara om Sellgren åker över pölen eller Sondell blir långtidsskadad. Som Sondell spelat i år är han i stort sett lika effektiv som Frallan skulle vara för oss. Bättre då lägga krutet på en ordentlig center istället för Lundeström och en vinge istället för Cehlin.

Kontraktslängden måste sättas i relation till lönen. Ett 3-årskontrakt ska vara billigare för klubben per år än ett 1-2 års, och helst med en ökande andel bonusrelaterat år 2-3. Frallan börjar vara till åren (bara ett år yngre än Sondell) och då måste man bli mer försiktig med erbjudandet på längre sikt.

Den största gåtan är ändå varför han skulle vilja spela för TIK överhuvudtaget. Betalar de så bra att det är värt att spela i ett bottenlag? Eller har han familjekopplingar till Sundsvallstrakten?

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Puckad mån 11 mar 2019, 11:15

Äldre spelare med familj och barn i skolåldern vill ha längre kontrakt. Och det här jag full respekt för.
Sedan tror jag nog att frallan och Luleå båda förstod att de var färdiga med varandra efter senaste separationen.
Så det var nog aldrig riktigt aktuellt.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11110
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Hedanders mån 11 mar 2019, 11:20

Jämför man Sondell och Fransson så ser man att det är likartade spelare. Fransson är betydligt bättre på skridskorna men kostar också mer skulle jag tro...

Poängmässigt är ju Sondell bättre dessa två säsonger än vad Frallan var under hela sin karriär i Sverige. Förutom hans supersäsong när han gjorde 30p i Luleå.

Jag tycker inte vi har plats för Fransson och detta förstod jag när Sondell fick förlängt kontrakt...
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2073
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Zeth mån 11 mar 2019, 13:03

LHF96 skrev:Efter Franssons senaste sejour i Luleå hockey utvecklade jag en slags tinnitus men istället för ett konstant pipande hör jag ljudet av en puck som träffar sarg eller plexi, om och om och om igen. Efter sex års ljudvila är jag helt rehabiliterad och jag tänker inte gå tillbaka till det mörker jag befann mig i under så lång tid. Är tacksam mot Timrå som är beredd att slanta upp för min hälsas skull.


Fransson är duktig på att bära puck och gudomlig skridskoåkning men sen finns det väll inte så mycket kvalité i övrigt, sist han var här behövdes 100 skott för att göra ett, så offensivt tillför han inte mer än i nuvarande backuppsättning.
Zeth
Zeth

Antal inlägg : 148
Join date : 12-03-17

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Hankburger mån 11 mar 2019, 14:33

Tigerman skrev:Jag hade inte tackat nej till Frallan, han är fortfarande en kvalitetsspelare, men med nuvarande backbesättning är det inget område som jag skulle lägga de pengarna på. Det skulle i så fall vara om Sellgren åker över pölen eller Sondell blir långtidsskadad. Som Sondell spelat i år är han i stort sett lika effektiv som Frallan skulle vara för oss. Bättre då lägga krutet på en ordentlig center istället för Lundeström och en vinge istället för Cehlin.

Kontraktslängden måste sättas i relation till lönen. Ett 3-årskontrakt ska vara billigare för klubben per år än ett 1-2 års, och helst med en ökande andel bonusrelaterat år 2-3. Frallan börjar vara till åren (bara ett år yngre än Sondell) och då måste man bli mer försiktig med erbjudandet på längre sikt.

Den största gåtan är ändå varför han skulle vilja spela för TIK överhuvudtaget. Betalar de så bra att det är värt att spela i ett bottenlag? Eller har han familjekopplingar till Sundsvallstrakten?

Tror nog de tömt kistan för att få över honom alt. var de enda som ville ha honom.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av NallePhu mån 11 mar 2019, 14:46

Timrå har nog fått hosta fram rejält med cash för att få Frallan på ett kontrakt, Han spelar inte för småsummor precis den herren sedan så jag ger det MAX 1år sedan har han brutit kontrakt för spel i en annan liga som ger mer flis på kontot!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18237
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Hankburger mån 11 mar 2019, 19:03

https://www.eliteprospects.com/player/6016/anton-lander

Anton Lander står utan kontrakt. Hade väldigt gärna sett honom som ersättare till Lundeström. Smile
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Jonken mån 11 mar 2019, 19:24

Hankburger skrev:https://www.eliteprospects.com/player/6016/anton-lander

Anton Lander står utan kontrakt. Hade väldigt gärna sett honom som ersättare till Lundeström. Smile
He-he... Inte mig emot.
Luleå Hockey med Stridh i spetsen måste dock göra ett JÄTTEJOBB -för att Anton Lander inte landar i Timrå om han väljer SHL. Vill också minnas att Anton nu har en jätte lön i Kazan. Han kommer med största sannolikhet poängmässigt göra en bättre säsong i år i KHL -sett till hans första. Anton lär ha/få REJÄLT LUKRATIVA erbjudanden ifrån KHL att ta ställning till inför säsongen 19/20.


- Anton Lander känns inte direkt som en person -som skulle göra en "Axel Holmström" (pengarna) i SHL.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6836
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Hankburger mån 11 mar 2019, 19:27

Jonken skrev:
Hankburger skrev:https://www.eliteprospects.com/player/6016/anton-lander

Anton Lander står utan kontrakt. Hade väldigt gärna sett honom som ersättare till Lundeström. Smile
He-he... Inte mig emot.
Luleå Hockey med Stridh i spetsen måste dock göra ett JÄTTEJOBB -för att Anton Lander inte landar i Timrå om han väljer SHL. Vill också minnas att Anton nu har en jätte lön i Kazan. Han kommer med största sannolikhet poängmässigt göra en bättre säsong i år i KHL -sett till hans första. Anton lär ha/få REJÄLT LUKRATIVA erbjudanden ifrån KHL att ta ställning till inför säsongen 19/20.


- Anton Lander känns inte direkt som en person -som skulle göra en "Axel Holmström" (pengarna) i SHL.

Håller helt med. Det ska mycket till för att det skulle hända. Däremot är jag inte säker på att TIK skulle ligga så bra till om Lander skulle återvända till SHL. För mycket osäkerhet. Att han skulle ta en stjärnlön är dock något som är givet. Luleå däremot går mot ett bra ekonomiskt år (som det ser ut) och har inte en allt för dyr trupp. Framförallt inte om spelare som Harju skulle gå ned i lön eller försvinna. De skulle garanterat kunna ge honom en bra lön. Kanske EG kan övertyga honom? :>
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Jonken mån 11 mar 2019, 19:51

Hankburger skrev:
Håller helt med. Det ska mycket till för att det skulle hända. Däremot är jag inte säker på att TIK skulle ligga så bra till om Lander skulle återvända till SHL. För mycket osäkerhet. Att han skulle ta en stjärnlön är dock något som är givet. Luleå däremot går mot ett bra ekonomiskt år (som det ser ut) och har inte en allt för dyr trupp. Framförallt inte om spelare som Harju skulle gå ned i lön eller försvinna. De skulle garanterat kunna ge honom en bra lön. Kanske EG kan övertyga honom? :>
Skulle LHF ens ha tanken på att "nosa" på en spelare av Anton Landers status i SHL: Är det samma medikament som med Gustafsson -som gäller: En franchise player roll -på ett låååångt och fett kontrakt. Den lilla detaljen som kan tala för: Är att jag tror att Luleå Hockey nu verkligen lärt sig läxan hur viktigt det är med fyra renodlade centrar i laget. Man inser, förstår och prioriterar vikten av detta i sin spelarbudget. Att bygga kontinuitet med en center som Anton Lander -vore förståss enormt värdefullt för Luleå Hockey...
Dena andra biten som talar för att Anton skulle själv kunde möjligen tänka sig att välja Luleå Hockey är tvådelad: A.) Den sportsliga biten; och: B.) Utvecklingsmöjligheterna inom LHF som spelare. Luleå Hockeys spelsystem är formsytt för precis det som Anton Lander behöver att förbättra om han vill ta sig hela vägen till NHL framöver: Skridskoåkningen och rörligheten. Allt annat har han redan för att vara en NHL-spelare.

Men sagt med respekt: Jag tror att en Anton Lander i Luleå hockey tröjan lär tyvärr stanna vid en våt dröm....  Wink
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6836
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Hedanders mån 11 mar 2019, 20:23

Ser på AIK - Oskarshamn just nu.

En spelare som just stänkte in sitt tredje mål, i samma period, är Garry Nunn. Rightare, snabbskrinnare och måltjuv. Nåt att hålla koll på?

https://www.eliteprospects.com/player/15393/garry-nunn
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2073
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Kapten Haddock mån 11 mar 2019, 21:42

Hedanders skrev:Ser på AIK - Oskarshamn just nu.

En spelare som just stänkte in sitt tredje mål, i samma period, är Garry Nunn. Rightare, snabbskrinnare och måltjuv. Nåt att hålla koll på?

https://www.eliteprospects.com/player/15393/garry-nunn

Han kommer spela i SHL nästa år och med största sannolikhet även AIK!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Björnkäften mån 11 mar 2019, 22:12

Bryan Lerg gick ju bra ihop med Connolly i Rögle.
Har gått dåligt i NLA 5 poäng(5mål) på 17 matcher.
Under sina 2 år i Rögle gjorde han 33 och 30 poäng.

Björnkäften

Antal inlägg : 505
Join date : 15-05-29

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Hankburger mån 11 mar 2019, 22:20

Kapten Haddock skrev:
Hedanders skrev:Ser på AIK - Oskarshamn just nu.

En spelare som just stänkte in sitt tredje mål, i samma period, är Garry Nunn. Rightare, snabbskrinnare och måltjuv. Nåt att hålla koll på?

https://www.eliteprospects.com/player/15393/garry-nunn

Han kommer spela i SHL nästa år och med största sannolikhet även AIK!

Inte med det försvaret de stundtals visade mot Oskarshamn kan man ju lugnt säga. Två av Nunns tre mål var dessutom solklara målvaktstavlor. Smile

Björnkäften skrev:Bryan Lerg gick ju bra ihop med Connolly i Rögle.
Har gått dåligt i NLA 5 poäng(5mål) på 17 matcher.
Under sina 2 år i Rögle gjorde han 33 och 30 poäng.

Vore faktiskt något. Luleå har ju en tendens att värva spelare som spelat i Rögle och ändå få ut en hel del av dem (Hjalmarsson, Connolly, Sondell, Abbotts, Kovacs..). Smile
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Norrlandstoken tis 12 mar 2019, 05:47

Helt fel tråd men det verkar osa AIK support på AB hockey. Ganska duktig medial uppbackning där om man säger så. Säkert samma på Exp. m.fl.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Dustin tis 12 mar 2019, 07:09

Jonken skrev:
Hankburger skrev:https://www.eliteprospects.com/player/6016/anton-lander

Anton Lander står utan kontrakt. Hade väldigt gärna sett honom som ersättare till Lundeström. Smile
He-he... Inte mig emot.
Luleå Hockey med Stridh i spetsen måste dock göra ett JÄTTEJOBB -för att Anton Lander inte landar i Timrå om han väljer SHL. Vill också minnas att Anton nu har en jätte lön i Kazan. Han kommer med största sannolikhet poängmässigt göra en bättre säsong i år i KHL -sett till hans första. Anton lär ha/få REJÄLT LUKRATIVA erbjudanden ifrån KHL att ta ställning till inför säsongen 19/20.


- Anton Lander känns inte direkt som en person -som skulle göra en "Axel Holmström" (pengarna) i SHL.

Risken att Timrå hamnar i Allsvenskan är relativt stor ändå. För inte kommer Lander spela i Allsvenskan. Oavsett så tror jag han stannar utomlands ett par år till.

Dustin

Antal inlägg : 6914
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av icemask tis 12 mar 2019, 10:43

Klart att man gör ett seriöst försök på Lander, Omark pengen ska omsättas i något bra !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av makkanmakkan ons 13 mar 2019, 11:51

Vilka tror ni lämnar laget efter säsongen.

Finns några kontrakt som går ut men även några st på kontrakt som kan lämna. vilka är i riskzonen att inte tillhöra laget nästa säsong.

Om Timrå åker ut så skulle det vara kul med en spelare som Wedin, men kan också bli NHL eller KHL för den killen.
En annan intressant spelare som jag kan tycka är ju Ludvig Rensfeldt, där kan jag se en billigare och bra ersättare till Harju om han skulle lämna.
makkanmakkan
makkanmakkan

Antal inlägg : 746
Join date : 12-02-26
Age : 40

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av NallePhu ons 13 mar 2019, 13:42

Om ni nu läser tidningarna så är det SPETS laget ska tillfogas inte bredden den har vi, Och den spetsen kommer nog komma utifrån inte SHL....
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18237
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Hankburger ons 13 mar 2019, 20:00

NallePhu skrev:Om ni nu läser tidningarna så är det SPETS laget ska tillfogas inte bredden den har vi, Och den spetsen kommer nog komma utifrån inte SHL....
Spets ja men det finns spets inom SHL så som Wedin t.ex.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av NallePhu ons 13 mar 2019, 22:25

Hankburger skrev:
NallePhu skrev:Om ni nu läser tidningarna så är det SPETS laget ska tillfogas inte bredden den har vi, Och den spetsen kommer nog komma utifrån inte SHL....
Spets ja men det finns spets inom SHL så som Wedin t.ex.
Som lär hamna i FBK el Frölunda väljer knappast Luleå.....
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18237
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Hankburger ons 13 mar 2019, 23:31

NallePhu skrev:
Hankburger skrev:
NallePhu skrev:Om ni nu läser tidningarna så är det SPETS laget ska tillfogas inte bredden den har vi, Och den spetsen kommer nog komma utifrån inte SHL....
Spets ja men det finns spets inom SHL så som Wedin t.ex.
Som lär hamna i FBK el Frölunda väljer knappast Luleå.....

Nu var det inte tal om vad som var möjligt eller inte utan om att du gjorde sken av att sagda spets inte fanns i SHL. Vilket mitt exempel var tänkt att påpeka problemen med. Vilket gör din kommentar högst irrelevant.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Norrlandstoken ons 13 mar 2019, 23:42

Som sagt är. Ska man i Luleå vara med och slåss om spetsspelare som får 20 - 40 tkr mer i andra klubbar oavsett om dem är från länet eller ej så är det bara att ge sig in i budgivningen eller nöja sig med ett andrahandskontrakt i förorten. Går inte att snåla sig igenom till ett fungerande PP utan bara att hoppa med på resan. Finns inte stålarna... Tja då får man nöja sig med Älsbyhus, krypgrund och standard a la allmännyttan.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Hankburger ons 13 mar 2019, 23:57

Norrlandstoken skrev:Som sagt är. Ska man i Luleå vara med och slåss om spetsspelare som får 20 - 40 tkr mer i andra klubbar oavsett om dem är från länet eller ej så är det bara att ge sig in i budgivningen eller nöja sig med ett andrahandskontrakt i förorten. Går inte att snåla sig igenom till ett fungerande PP utan bara att hoppa med på resan. Finns inte stålarna... Tja då får man nöja sig med Älsbyhus, krypgrund och standard a la allmännyttan.

Handlar inte om att betala för sina PP heller. Finns lag i ligan som har dyrare trupper men ändå inte lyckas i PP. Lag som t.ex. Växjö. Sedan har man ju SAIK som inte har ett mycket bättre PP de själva trots att deras två PP femmor antagligen har mer i lön än vad Luleås alla spelare har tillsammans minus då E-G. Framgången till ett bra PP är inte klasspelare enbart utan det krävs en färdig idé och en coachning som jag tyvärr inte tror att Bulan besitter.. Problemen Luleå har i sitt PP är alltså inte bara spelarrelaterat utan det är även strukturellt.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Norrlandstoken tor 14 mar 2019, 05:50

Har för mig att Bulans PP funkade jätte fint i Brynäs sista säsongen där. Fanns kanske lite mer kaliber i den truppen däremot.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Lasse Proppmätt tor 14 mar 2019, 06:55

Hankburger skrev:
Norrlandstoken skrev:Som sagt är. Ska man i Luleå vara med och slåss om spetsspelare som får 20 - 40 tkr mer i andra klubbar oavsett om dem är från länet eller ej så är det bara att ge sig in i budgivningen eller nöja sig med ett andrahandskontrakt i förorten. Går inte att snåla sig igenom till ett fungerande PP utan bara att hoppa med på resan. Finns inte stålarna... Tja då får man nöja sig med Älsbyhus, krypgrund och standard a la allmännyttan.

Handlar inte om att betala för sina PP heller. Finns lag i ligan som har dyrare trupper men ändå inte lyckas i PP. Lag som t.ex. Växjö. Sedan har man ju SAIK som inte har ett mycket bättre PP de själva trots att deras två PP femmor antagligen har mer i lön än vad Luleås alla spelare har tillsammans minus då E-G. Framgången till ett bra PP är inte klasspelare enbart utan det krävs en färdig idé och en coachning som jag tyvärr inte tror att Bulan besitter.. Problemen Luleå har i sitt PP är alltså inte bara spelarrelaterat utan det är även strukturellt.

Haha man häpnar om alla dessa PP uttalanden
Funkar PP i några matcher hyllar alla choachen som det gjorde i början för Bulan minns du det?
Skrev du då att detta kommer inte hålla vi kommer börja missa snart?
Knappast
Det var ju samma under Fagervall han kom in och vi gjorde några mål i PP alla höjde han till skyarna
Men ett par matcher senare var det måltorka och då var det hans fel.
Trots att samma spelare som gjorde mål några matcher innan var på isen.
Det är inget TV spel det här eller robotar som åker omkring på isen.
Sen finns det motståndare som ju kollar TV och försöker analysera hur man ställer upp, men det spelar sällan nån roll då det som sker på isen just då är avgörande.
Vad man sagt innan på träningarna behöver ju inte direkt funka på match ta t.e.x Farleys mål det var en inövad variant MEN Connollys passning hade ju kunnat träffa ett klubblad eller ett ben och då hade han vart en usel passningsläggare enligt förståsigpåarna.

Om man t.e.x tänkt slå en passning till en spelaren och det läses av av försvararen innan man slår passningen så håller man inne med passningen tills det är säkert att slå den utan att den träffar motståndarens klubba det går oftast att tempot går ner en aning det är inget specifikt för LHF det gäller samtliga lag.


I PP handlar det bara om huvud mellan aktörerna på isen inte om nån tränare
Han kan knappast räkna ut att det ska komma fram en klubba just där i det ögonblicket man kan bara ha en "bild" av vad som kommer att ske sen får det bli vad det blir när man är på isen.

Man tränar ju såklart olika scenarion det gör alla lag och det går i vågor hur man lyckas med uppgiften.

Vi har vart väldigt framgångsrika i BP men vi har haft en hel del tur också i den spelformen.

Man kan ju inte påstå att vi haft så mycket flyt i PP som att ett höstlöv från blå gått in vart tredje PP typ eller konstiga studsar som blivit mål.

Vad som är sant är att vi tappat pucktempo samt blivit stillastående alldeles för mycket i PP tror du på allvar att det är order från Bulan?

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av hokkzorz tor 14 mar 2019, 10:35

Vi är för stillastående i PP, fler platsbyten och ett bättre jobb på att screena bort försök till press på puckföraren och vi kommer göra betydligt fler mål. Det går inte bara att ställa upp i ett statiskt PP och passa runt pucken. Hur svårt skall det vara?

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av oggskar tor 14 mar 2019, 10:45

Vad tror ni om Johan Gustafsson som har utgående kontrakt ifall Lassi lämnar?

oggskar

Antal inlägg : 45
Join date : 17-03-28
Ort : Piteå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av GustenA tor 14 mar 2019, 10:47

oggskar skrev:Vad tror ni om Johan Gustafsson som har utgående kontrakt ifall Lassi lämnar?
Jag vet inte. Bra målvakt såklart, men vad kostar han? Han lär ha ett svindyrt kontrakt i Frölunda. Om han är beredd att gå ned i lön så är han välkommen tycker jag men då vill nog Frölunda behålla honom.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Hankburger tor 14 mar 2019, 13:08

Lasse Proppmätt skrev:
Hankburger skrev:
Norrlandstoken skrev:Som sagt är. Ska man i Luleå vara med och slåss om spetsspelare som får 20 - 40 tkr mer i andra klubbar oavsett om dem är från länet eller ej så är det bara att ge sig in i budgivningen eller nöja sig med ett andrahandskontrakt i förorten. Går inte att snåla sig igenom till ett fungerande PP utan bara att hoppa med på resan. Finns inte stålarna... Tja då får man nöja sig med Älsbyhus, krypgrund och standard a la allmännyttan.

Handlar inte om att betala för sina PP heller. Finns lag i ligan som har dyrare trupper men ändå inte lyckas i PP. Lag som t.ex. Växjö. Sedan har man ju SAIK som inte har ett mycket bättre PP de själva trots att deras två PP femmor antagligen har mer i lön än vad Luleås alla spelare har tillsammans minus då E-G. Framgången till ett bra PP är inte klasspelare enbart utan det krävs en färdig idé och en coachning som jag tyvärr inte tror att Bulan besitter.. Problemen Luleå har i sitt PP är alltså inte bara spelarrelaterat utan det är även strukturellt.

Haha man häpnar om alla dessa PP uttalanden
Funkar PP i några matcher hyllar alla choachen som det gjorde i början för Bulan minns du det?
Skrev du då att detta kommer inte hålla vi kommer börja missa snart?
Knappast
Det var ju samma under Fagervall han kom in och vi gjorde några mål i PP alla höjde han till skyarna
Men ett par matcher senare var det måltorka och då var det hans fel.
Trots att samma spelare som gjorde mål några matcher innan var på isen.
Det är inget TV spel det här eller robotar som åker omkring på isen.
Sen finns det motståndare som ju kollar TV och försöker analysera hur man ställer upp, men det spelar sällan nån roll då det som sker på isen just då är avgörande.
Vad man sagt innan på träningarna behöver ju inte direkt funka på match ta t.e.x Farleys mål det var en inövad variant MEN Connollys passning hade ju kunnat träffa ett klubblad eller ett ben och då hade han vart en usel passningsläggare enligt förståsigpåarna.

Om man t.e.x  tänkt slå en passning till en spelaren och det läses av av försvararen innan man slår passningen så håller man inne med passningen tills det är säkert att slå den utan att den träffar motståndarens klubba det går oftast att tempot går ner en aning det är inget specifikt för LHF det gäller samtliga lag.


I PP handlar det bara om huvud mellan aktörerna på isen inte om nån tränare
Han kan knappast räkna ut att det ska komma fram en klubba just där i det ögonblicket man kan bara ha en "bild" av vad som kommer att ske sen får det bli vad det blir när man är på isen.

Man tränar ju såklart olika scenarion det gör alla lag och det går i vågor hur man lyckas med uppgiften.

Vi har vart väldigt framgångsrika i BP men vi har haft en hel del tur också i den spelformen.

Man kan ju inte påstå att vi haft så mycket flyt i PP som att ett höstlöv från blå gått in vart tredje PP typ eller konstiga studsar som blivit mål.

Vad som är sant är att vi tappat pucktempo samt blivit stillastående alldeles för mycket i PP tror du på allvar att det är order från Bulan?

Det kommer väl av sig själv? Folk är så positiva att en till synes förändring skett att de häpnar. Problemet är att när en trend sträcker sig över nästan en hel säsong samt att inget görs för att förbättra PP:et så måste man kolla förbi spelarena och fokusera på ledningen. Det hjälper inte heller att man såg samma utveckling under Rönnqvist då just Bulan hade hand om PP:et. Vem har ansvaret? Jo. Bulan. Att det inte skulle vara Bulans spelplan som realiserades där ute är rent struntprat. Den som tror att spelare bara ställer upp i PP och spelar "sitt spel" har nog aldrig beträtt en ishockeyplan. Och när det inte fungerar så är det Bulans ansvar att byta ut spelare för att försöka få igång powerplayspelet. Detta gör han inte heller..
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Tigerman tor 14 mar 2019, 13:28

I princip alla tränare på hög nivå som jag hört uttala sig om PP säger att den i särklass mest avgörande faktorn för ett bra PP är den individuella skickligheten. Visst, alla övar ju in vissa spelsystem men det handlar då mer om att få till ett PP där man utnyttjar sina egna styrkor på bästa sätt, och samtidigt försöker neutralisera motståndarens BP-filosofi. Har man en Hersley eller EK på point så är det naturligt att försöka lägga upp för många skott utifrån och ha mycket folk som skymmer. Har man en Patrik Laine-typ på kanten så försöker man få pass genom box eller från bakom mållinjen.

Men viktigast av allt, ju fler bra options man har desto mer framgångsrik blir man. Ett PP som bara förlitar sig på en enda taktik är enkelt att försvara sig mot. Har man två-tre kompetenta skyttar blir det mycket värre.
Luleås PP har hyfsade spelare på alla positioner men saknar den yttersta spetskompetensen för att det ska bli ett riktigt dödligt vapen, speciellt vad gäller skyttar.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Hankburger tor 14 mar 2019, 16:41

Tigerman skrev:I princip alla tränare på hög nivå som jag hört uttala sig om PP säger att den i särklass mest avgörande faktorn för ett bra PP är den individuella skickligheten. Visst, alla övar ju in vissa spelsystem men det handlar då mer om att få till ett PP där man utnyttjar sina egna styrkor på bästa sätt, och samtidigt försöker neutralisera motståndarens BP-filosofi. Har man en Hersley eller EK på point så är det naturligt att försöka lägga upp för många skott utifrån och ha mycket folk som skymmer. Har man en Patrik Laine-typ på kanten så försöker man få pass genom box eller från bakom mållinjen.

Men viktigast av allt, ju fler bra options man har desto mer framgångsrik blir man. Ett PP som bara förlitar sig på en enda taktik är enkelt att försvara sig mot. Har man två-tre kompetenta skyttar blir det mycket värre.
Luleås PP har hyfsade spelare på alla positioner men saknar den yttersta spetskompetensen för att det ska bli ett riktigt dödligt vapen, speciellt vad gäller skyttar.

Korrekt och det är denna enformighet som Luleå lider av. Det är liksom antingen pass till back som passar tillbaka till forward eller ett diagonalt pass tvärs genom boxen som är Luleås spel. Detta görs inte snabbt nog och därför täcks det nästan alltid av. Problemet Luleå har (förutom det jag nämnde då) är att de har identiska spelare på plan samtidigt. Det finns liksom inget alternativ... Luleås backar är inte skottskickliga nog för att göra mål allt för ofta från blå men lik förbannat ska Luleå ändå nästan uteslutande skjuta från blå. Går inte detta så spelar man bara runt pucken hela tiden...

För att skyttar ska få till ett skott måste passen sitta.. vilket de inte gör.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av RØD tor 14 mar 2019, 19:48

Nån som hört något om Linus Fröberg? Har bara läst att han inte blir kvar i Växjö, känns som en drömspelare för Bulan.

RØD

Antal inlägg : 1
Join date : 19-03-14

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Norrlandstoken tor 14 mar 2019, 21:49

Kan Jesse Virtanen vara något om Luleå tappar Sällgren?

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av kamelbullen tor 14 mar 2019, 22:01

Norrlandstoken skrev:Kan Jesse Virtanen vara något om Luleå tappar Sällgren?

Nej NHL för han

kamelbullen

Antal inlägg : 266
Join date : 13-05-13

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Jonken tor 14 mar 2019, 22:04

Personligen ser jag helst svenska namn här -före utländska dito. Luleå Hockey kan komma att tappa spelare som är vattenbärare i klubben. Jag tror inte alls att det är smart att fylla dessa platser med utlänningar.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6836
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Norrlandstoken tor 14 mar 2019, 22:08

Ok. Fast ett utländskt namn delar väl den interna målligan.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Hankburger tor 14 mar 2019, 22:14

Jonken skrev:Personligen ser jag helst svenska namn här -före utländska dito. Luleå Hockey kan komma att tappa spelare som är vattenbärare i klubben. Jag tror inte alls att det är smart att fylla dessa platser med utlänningar.

För "svenska namn" drar ju inte så fort man får chansen? Dags för folk att vakna upp och inse att i dagens globaliserade samhälle så spelar det ingen roll vad som står på ryggen. De kommer att dra så fort NHL visar intresse ändå. Så vilken nationalitet spelarna har är helt irrelevant så länge som de gör skäl för lönen.

Norrlandstoken skrev:Ok. Fast ett utländskt namn delar väl den interna målligan.

Inte bara det denna Amerikan är dessutom delad ledning i den interna poängligan.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Jonken tor 14 mar 2019, 22:18

Norrlandstoken skrev:Ok. Fast ett utländskt namn delar väl den interna målligan.
Precis. Vi har redan bra sådana i laget -som funkar i en grupp. Och dessa skall vi behålla även nästa sässe.
Vad Luleå Hockey är -och står för just: Är allt annat än en främlingslegion; som får journalisterna varma under försäsongen. Visst: Vi skall krydda med spets; men jag är hellre utan den spetsen -än att vi skall vattna ur föreningens utstakade riktlinjer.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6836
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Hankburger tor 14 mar 2019, 22:21

Får se om Brynäs och Linköping rensar efter denna fiasko säsong. Vad tror ni? Kan man hoppas att plastköping inte klarar licensen? :>

Jonken skrev:
Norrlandstoken skrev:Ok. Fast ett utländskt namn delar väl den interna målligan.
Precis. Vi har redan bra sådana i laget -som funkar i en grupp. Och dessa skall vi behålla även nästa sässe.
Vad Luleå Hockey är -och står för just: Är allt annat än en främlingslegion; som får journalisterna varma under försäsongen. Visst: Vi skall krydda med spets; men jag är hellre utan den spetsen -än att vi skall vattna ur föreningens utstakade riktlinjer.

Nu låter du som Garpenlöv när han jobbade på AB. I år har Luleå haft tre icke svenska spelare i sin trupp. Med andra ord... en till gör inte laget till en "främlingslegion".
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Jonken tor 14 mar 2019, 22:30

Hankburger skrev:
Nu låter du som Garpenlöv när han jobbade på AB. I år har Luleå haft tre icke svenska spelare i sin trupp. Med andra ord... en till gör inte laget till en "främlingslegion".
Må hända. Men jag har sett under så många säsonger -vad ett sådant vägval prestationsmässigt leder till i Luleå Hockey. Jag menar inte att det automatiskt skulle innebära en smärre katastrof om LHF skulle värva in några utländska stjärnspelare. Däremot säger jag att detta är en större chansning för föreningen Luleå Hockey -jämfört att satsa på Svensk spets.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6836
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Jonken tor 14 mar 2019, 22:35

Luleå Hockey skall inte betala dyra pengar för utländska spelare som smittar 1 poäng per match; och hoppas att de skall leverera samma i SHL. Luleå Hockey skall ha spelare som utvecklas i klubbens system/organisation -och gör poäng + prestations -mässigt sina rekordsäsonger hos oss.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6836
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 3

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 11 av 13 Föregående  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet