Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

+72
Myrman
Rikky
Zeth
MrScout
farsan
CKa
#96
Diktatorn
farre
Sir Prozac
oggskar
GustenA
Ivanhoe
Trötto
Lars158
vanten90
Hostak straffar
Simon90
rasbiologen
Lehto
makkanmakkan
Kagen
Sundance Kid
Groggen79
NilsOskar
Puckad
Lillajag
LubosC
LHF96
Redbear
JoakimJ
Pajala
Jonken
ski3r
amarule
maximus
Pontaking
KaptenBlodskelett
Hellcop
Dilox
Micke80
Blinders
NeedforX
Jygge80
tibet
Dentos
Mr Cheese
Donowitz
icemask
Kapten Haddock
Old Brooklyn
Lulefan
LulefanGBG
lhffan
Bamsefar
Tigerman
Norrlandstoken
Sportchefen #2
RSD555
Tony Moore
pingu
Mr Bister
Ferros
Dustin
Urken
Niinimaa
kamelbullen
Hedanders
NallePhu
Kraftkung
Hankburger
kokostrollet
76 posters

Sida 2 av 20 Föregående  1, 2, 3 ... 11 ... 20  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av LulefanGBG sön 15 apr 2018, 00:25

Edit: Nej, med pulver menar jag inte en superstjärna men ändå en center som gör oss bättre jämfört med förra året. Conolly är högst tveksamt en sådan. Är ekonmin och/eller ambitionsnivån inte högre så här så blir åtminstone jag orolig på allvar.

Hoppas att Timrå suger, att Mora inte blir märkbart bättre och att Öret är ungefär likadana som förra säsongen, då finns chansen att klara sig kvar. Rögle höjer jag ett varningens finger för.

Nu hänger ju inte allt på en enskild värvning, men värvar vi Conolly så ger det inga bra signaler hos mig åtminstone. Förlåt pessimismen men drt kan inte hjälpas....
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av RSD555 sön 15 apr 2018, 00:32

Puckad skrev:
RSD555 skrev:Tack för svar. Kul diskutera Smile

Enligt vad jag hört har Luleå varit ute efter dom namnen och liknande men gått bet. Man vill inte betala extra för att någon ska stå ut med att vistas i Luleå ett år för att håva in pengar.

Att Luleå värvar Connolly betyder inte att pengarna är slut utan att dom finns kvar. En toppforward/center om det dyker upp något nu eller under hösten.

Det är obekräftade källor men jag har bedömt dom rätt hittills.
Och självklart så är de namnen man går i spinn på de namnen som man inte har råd med.
Och då känns det lite tråkigt men ändå rätt att göra så här.
Man vet vad man får helt enkelt.
Och mycket hellre det än Dixon, Kennedy och Mouillierat eller andra panikköp på hörsägen.
(Hishon var inte klappkass men kom inte i det med skadorna.)

Man har råd med de namnen men vill ha någon som inte BARA kommer för att håva in pengar.

RSD555

Antal inlägg : 703
Join date : 17-12-03

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Hankburger sön 15 apr 2018, 00:37

LulefanGBG skrev:Edit: Nej, med pulver menar jag inte en superstjärna men ändå en center som gör oss bättre jämfört med förra året. Conolly är högst tveksamt en sådan. Är ekonmin och/eller ambitionsnivån inte högre så här så blir åtminstone jag orolig på allvar.

Hoppas att Timrå suger, att Mora inte blir märkbart bättre och att Öret är ungefär likadana som förra säsongen, då finns chansen att klara sig kvar. Rögle höjer jag ett varningens finger för.

Nu hänger ju inte allt på en enskild värvning, men värvar vi Conolly så ger det inga bra signaler hos mig åtminstone. Förlåt pessimismen men drt kan inte hjälpas....

SÅ du menar att Hishon skulle vara likvärdig med Connolly? Connolly... som gjorde 19p där Hishon gjorde 5?

Förra året så kom man 7:a med fem poäng upp till 6:e platsen. Så du menar alltså att man magiskt riskerar att åka ut nu? Vad baserar du exakt det på?

RSD555 skrev:
Puckad skrev:
RSD555 skrev:Tack för svar. Kul diskutera Smile

Enligt vad jag hört har Luleå varit ute efter dom namnen och liknande men gått bet. Man vill inte betala extra för att någon ska stå ut med att vistas i Luleå ett år för att håva in pengar.

Att Luleå värvar Connolly betyder inte att pengarna är slut utan att dom finns kvar. En toppforward/center om det dyker upp något nu eller under hösten.

Det är obekräftade källor men jag har bedömt dom rätt hittills.
Och självklart så är de namnen man går i spinn på de namnen som man inte har råd med.
Och då känns det lite tråkigt men ändå rätt att göra så här.
Man vet vad man får helt enkelt.
Och mycket hellre det än Dixon, Kennedy och Mouillierat eller andra panikköp på hörsägen.
(Hishon var inte klappkass men kom inte i det med skadorna.)

Man har råd med de namnen men vill ha någon som inte BARA kommer för att håva in pengar.

Mhmmm... Brukar låta så när pengarna inte finns. Wink
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Dustin sön 15 apr 2018, 00:38

RSD555 skrev:
Puckad skrev:
RSD555 skrev:Tack för svar. Kul diskutera Smile

Enligt vad jag hört har Luleå varit ute efter dom namnen och liknande men gått bet. Man vill inte betala extra för att någon ska stå ut med att vistas i Luleå ett år för att håva in pengar.

Att Luleå värvar Connolly betyder inte att pengarna är slut utan att dom finns kvar. En toppforward/center om det dyker upp något nu eller under hösten.

Det är obekräftade källor men jag har bedömt dom rätt hittills.
Och självklart så är de namnen man går i spinn på de namnen som man inte har råd med.
Och då känns det lite tråkigt men ändå rätt att göra så här.
Man vet vad man får helt enkelt.
Och mycket hellre det än Dixon, Kennedy och Mouillierat eller andra panikköp på hörsägen.
(Hishon var inte klappkass men kom inte i det med skadorna.)

Man har råd med de namnen men vill ha någon som inte BARA kommer för att håva in pengar.

Jag tror att även Connolly väljer jobb utefter lön. Skillnaden är att hans marknadsvärde inte är särskilt högt och vi kan komma undan relativt billigt. För inte tror du han går och drömmer om att vara tredjecenter i LHF?

Dustin

Antal inlägg : 6874
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Hankburger sön 15 apr 2018, 01:36

Määk skrev:
RSD555 skrev:
Puckad skrev:
RSD555 skrev:Tack för svar. Kul diskutera Smile

Enligt vad jag hört har Luleå varit ute efter dom namnen och liknande men gått bet. Man vill inte betala extra för att någon ska stå ut med att vistas i Luleå ett år för att håva in pengar.

Att Luleå värvar Connolly betyder inte att pengarna är slut utan att dom finns kvar. En toppforward/center om det dyker upp något nu eller under hösten.

Det är obekräftade källor men jag har bedömt dom rätt hittills.
Och självklart så är de namnen man går i spinn på de namnen som man inte har råd med.
Och då känns det lite tråkigt men ändå rätt att göra så här.
Man vet vad man får helt enkelt.
Och mycket hellre det än Dixon, Kennedy och Mouillierat eller andra panikköp på hörsägen.
(Hishon var inte klappkass men kom inte i det med skadorna.)

Man har råd med de namnen men vill ha någon som inte BARA kommer för att håva in pengar.

Jag tror att även Connolly väljer jobb utefter lön. Skillnaden är att hans marknadsvärde inte är särskilt högt och vi kan komma undan relativt billigt. För inte tror du han går och drömmer om att vara tredjecenter i LHF?

Förutsatt att han valt lön och inte en liga han känner till samt beroende vad Luleå anser att man ska använda honom som. Oberoende så kan detta eventuellt visa sig vara en bra och billig värvning. Något bara framtiden kan visa.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av RSD555 sön 15 apr 2018, 02:06

Määk skrev:
RSD555 skrev:
Puckad skrev:
RSD555 skrev:Tack för svar. Kul diskutera Smile

Enligt vad jag hört har Luleå varit ute efter dom namnen och liknande men gått bet. Man vill inte betala extra för att någon ska stå ut med att vistas i Luleå ett år för att håva in pengar.

Att Luleå värvar Connolly betyder inte att pengarna är slut utan att dom finns kvar. En toppforward/center om det dyker upp något nu eller under hösten.

Det är obekräftade källor men jag har bedömt dom rätt hittills.
Och självklart så är de namnen man går i spinn på de namnen som man inte har råd med.
Och då känns det lite tråkigt men ändå rätt att göra så här.
Man vet vad man får helt enkelt.
Och mycket hellre det än Dixon, Kennedy och Mouillierat eller andra panikköp på hörsägen.
(Hishon var inte klappkass men kom inte i det med skadorna.)

Man har råd med de namnen men vill ha någon som inte BARA kommer för att håva in pengar.

Jag tror att även Connolly väljer jobb utefter lön. Skillnaden är att hans marknadsvärde inte är särskilt högt och vi kan komma undan relativt billigt. För inte tror du han går och drömmer om att vara tredjecenter i LHF?

Connolly kräver inte extra pengar för att spela i LHF tror jag.

Nej, tror inte han går och drömmer om att vara tredjecenter i luleå. Är ganska säker på att han drömmer om något annat.

Han kanske drömmer om att vara förstecenter i LHF. Ungefär som Ola och Lundis.

Om jag skulle gissa så drömmer han om nhl eller khl.

Att han skulle drömma om att bli tredjecenter i lhf är nog bara du som ser som möjligt.

RSD555

Antal inlägg : 703
Join date : 17-12-03

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Lulefan sön 15 apr 2018, 03:54

Sett till vilka som lämnat och vilka som kommit/kommer in så blir ju laget bättre än förra säsongen, om man ser till statistik. De som lämnar är främst de som inte presterat så bra, Connolly kan väl knappast leverera sämre än Hishon och Gustafsson lär leverera.

Backsidan ser väl ändå rätt stabil ut med
Engsund - Jalvanti
Lundkvist - Sondell
Gustafsson? - Johnston?
Mikkelson?

Med en väldig konkurrens om övriga backplatser mellan Grah, Johansson, Sellgren, Själin och Styrman

Det är väl kanske på forwardsidan man främst vill ha in något pulver, men jag misstänker att man satsar mer på lagbygge och att utveckla spelare än att värva något pulver, om inte Wallmark eller liknande skulle vilja komma hem. Men forwardsidan ser väl även den bättre ut efter att ha skeppat Falk och Hishon, om man ersätter med Connolly. Jag skulle nog ändå vilja ha in en till ordentlig center.

Harju - Olausson - Cehlin
Larsson - Lundeström - Einar
Petter - Connolly? - Kovacs
Fabbe - Berglund/Lindquist - Foppa

Jag är bara glad över att jag inte är värvningsansvarig för då hade vi nog rasat ned till Div2 på några säsonger.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av RSD555 sön 15 apr 2018, 04:48

Man hoppas på Olausson och Lundeström som ledande centrar i höst med Connolly som reserv. Man letar dock fortfarande efter toppforward/center.

RSD555

Antal inlägg : 703
Join date : 17-12-03

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Old Brooklyn sön 15 apr 2018, 08:16

Vi har ju Connolly, Berglund och Lindquist som tävlar om de två sista centerplatserna. Sen skriver Kuriren att Connollys kontrakt är på ett år, vilket för mig signalerar att man har planer redan nu för nästa år där Jack kanske inte ingår (beroende på hur han presterar givetvis).

Tråkig som man är så befinner jag mig mitt emellan de flesta här på forumet. Hade jag hoppats på något bättre än Connolly? Ja. Är värvningen av honom ett tecken på LHF:s förfall och att vi spelar kval om ca ett år? Nej. Connolly kommer troligtvis vara bättre än både Hishon och Falk. Det som verkligen skulle kunna sänka mina förhoppningar är ifall Isak inte förlänger och det är hans plats som Connolly ska ta. DÅ känns det illa.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Kapten Haddock sön 15 apr 2018, 08:41

Old Brooklyn skrev:Vi har ju Connolly, Berglund och Lindquist som tävlar om de två sista centerplatserna. Sen skriver Kuriren att Connollys kontrakt är på ett år, vilket för mig signalerar att man har planer redan nu för nästa år där Jack kanske inte ingår (beroende på hur han presterar givetvis).

Tråkig som man är så befinner jag mig mitt emellan de flesta här på forumet. Hade jag hoppats på något bättre än Connolly? Ja. Är värvningen av honom ett tecken på LHF:s förfall och att vi spelar kval om ca ett år? Nej. Connolly kommer troligtvis vara bättre än både Hishon och Falk. Det som verkligen skulle kunna sänka mina förhoppningar är ifall Isak inte förlänger och det är hans plats som Connolly ska ta. DÅ känns det illa.

Tack Old Brooklyn, då är vi inte ensam!

Tänkte precis skriva samma sak. Connolly får mig inte att fira SM-guldet i förtid, men inte heller någon jag kapar vid knäna, när han definitivt är bättre än både Hishon och Falk. 
Som du säger så är han ju ingen som vi komma bygga laget runt (om han inte mot förmodan tokdominerar nästa säsong) och då passar ett 1 års kontrakt för att kanske veva in en större fisk till nästa säsong. Inte omöjligt att SkEngman sitter och hoppas på Wallmark till nästa säsong?

Jag är hyfsat säker på att vi har hört oss för med Walle, men att han kanske sagt att han vill försöka sig på NHL yttetligare ett år?

Allt bygger ju på att Isak är kvar och de ser jag inte annat än sannolikt när både skuggan och Isak verkar vara på samma nivå i den ekvationen. Att NHL-klubb skulle förstöra de redan nu ser jag som en utopi och att han skulle välja annan klubb kan inte finnas på kartan.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Sportchefen #2 sön 15 apr 2018, 09:01

Hankburger skrev:
lhffan skrev:Man värvar väl vad man sagt att man skall. Man tittar på spel iq, skridsko åkning mm .. det behövs. Buffel hockey vinner inga guld numera.

Han är en habil 2/3:E center som kan göra bra ifrån sig med rätt vingar. Så ifall han nu kommer in så är truppen klar på forward sidan?

Njae. Vill minnas att det ska in en forward till. Sedan håller jag helt med dig. Skuggan och co. värvar efter spelidé.. inte statistik och EP-scouting som fick en att undra om det inte var hur Osten genomförde sina värvningar utan rent och skär spelidé. Visst kan Connolly floppa och statistiskt är han inte den mest intressanta spelaren.. däremot spelade han i ett bottenlag i SHL samt är relativt billig (om man får spekulera). Kanske detta är vad man tvingas göra för att ro hem Gustafsson i fyra år? Om det är på detta viset så kan jag (personligen) köpa det. Samtidigt så måste man även ta och titta på vem MAN ERSÄTTER och inte bara på namnet av ersättaren. Connolly hade en ganska dålig säsong. Ändå gjorde han mer än fyra gånger så många poäng som Hishon. I ett mindre funktionellt lag. Så rent statistiskt så går man ju plus.

Skulle vi kunna sluta pissa på Osten nu?
För mig ser historien ut så här.
Osten tog upp Luleå Hockey ur en fullständig misär där vi egentligen var förtjänt att hamna i kvalserien. När Osten var sportchef vann Luleå SHL och spelade även SM-final. Osten är mycket speciell och kan vara en otrevlig jävel men han höll hårt i Luleås pengar, gjorde en rad smarta värvningar, inte minst från allsvenskan och satsade ofta på kända utländska spelare i stället för att chansa på osäkra kort.
Sedan tappade han det helt när Porsers miljoner kom in och på slutet superfloppade han med nitlotter som Kennedy och Mouillerat.
Måste då hela Ostens historik påverkas av det sorgliga slutet? Jag anser inte det. För mig är han en av Luleås största ledare genom tiderna.
Blev o t, ber om ursäkt för det.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av lhffan sön 15 apr 2018, 11:34

Jag tror gott om denna värvning. Lunde kommer få kämpa för att behålla sin andra center position. Dito komer Jack att kämpa för att sno den ifrån honom.

Uppemot 40p varav merparten kommer i PP väntar jag mig av Jack kommande vinter. Han vill ha ett bra kontrakt efter detta. Han har all möjlighet att visa upp sig. Mycket bra ålder på spelaren också.

En vinge nu hoppas jag följer samma mönster, bra på skridskor, hög hockey iq. Men att man också adderar högerskytt, lite grit.

lhffan

Antal inlägg : 142
Join date : 15-03-07

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Ferros sön 15 apr 2018, 13:01

lhffan skrev:Jag tror gott om denna värvning. Lunde kommer få kämpa för att behålla sin andra center position. Dito komer Jack att kämpa för att sno den ifrån honom.

Uppemot 40p varav merparten kommer i PP väntar jag mig av Jack kommande vinter. Han vill ha ett bra kontrakt efter detta. Han har all möjlighet att visa upp sig. Mycket bra ålder på spelaren också.

En vinge nu hoppas jag följer samma mönster, bra på skridskor, hög hockey iq. Men att man också adderar högerskytt, lite grit.

Att förvänta sig 40 poäng av en spelare som gjort 47 poäng de senaste TVÅ säsongerna, i ett lag som dessutom spelat ett betydligt mer offensivt spel än vad Luleå gör, känns aningen naivt.

Senaste gången en spelare gjorde över 35 poäng hos oss var 2013/2014 (Linus Klasen). De senaste tio (10!) säsongerna så är det bara sex spelare som gjort i närheten eller mer än 40 poäng hos oss (Klasen, Omark, Olausson, Arlbrandt, Harju och Bartecko). Räknar vi spelare som gjort över 35 poäng under samma säsonger så är det bara ett namn till på listan (Simon Hjalmarsson), att förvänta sig något liknande av Connolly känns som upplagt för att bli enormt besviken.

To each his own, I guess.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Old Brooklyn sön 15 apr 2018, 15:03

Nä, några 40 poäng kommer han inte att göra. Knappast 30 heller. Men kan han landa på ca 20 (som ifjol) så är det ändå mer poäng än vad Falk och Hishon gjorde tillsammans i år. Lyckas han få ihop 22 poäng, vilket väl inte känns helt omöjligt så är det lika mycket som Falk, Hishon och Berglund gjorde ifjol. Visst, det är inte 1:a-centerpotential, eller ens en bra 2:a center, men knappast en försämring jämfört med vad vi presterade förra säsongen.

Förhoppningsvis kan han tävla med Lundeström och få Isak att prestera bättre siffror. Connolly gjorde ändå fler poäng än Lundeström förra säsongen.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av lhffan sön 15 apr 2018, 15:10

Jag hoppas att han kan komma i närheten av sina tidigare nivåer. Att Luleå brunkar beror nog mer på vilket material man har än vad tränaren innerst inne vill. Man spelar efter sina resurser. Blir Luleå ett bättre lag av mer intelligenta spelare så kommer poängen att öka. Nedan har du spelare i Brynäs under bulans tid som gjort uppemot 40P.

14/15
1. Greg Scott 42
2. Bill Sweatt 41
3. Anton Rödin 40
15/16
1. Greg Scott 39
2. Anton Rödin 37

16/17
1. Oskar Lindblom 47
2. Jesper Jensen 42
3. Kevin Clark 39

Gör man som man alltid gjort så blir resultatet detsamma. Gör man annorlunda så kommer gnäll men också chans för förändring. Jag är glad att Luleå satsar mer på en modern hockey. Spelintelligenta backar med ett bra förstapass. Habila centrar och snabba ytterforwards.

Kommande säsong och säsongen efter det blir då bulan sätter sin prägel på laget. Innan dess har han spelat med någon annans lag.

lhffan

Antal inlägg : 142
Join date : 15-03-07

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av icemask sön 15 apr 2018, 16:00

Så här tror jag att LHF tänker denna säsong rätt eller fel vem vet ?

Målvakter
Lassi och Rubin
En stabil och en oslipad rubin för utveckling

Backar
Johnston tror jag stannar i Lugano kommer Gustafsson ryker nog Mikkelson annars blir han kvar
Stmmen är
Engsund, Sondell, Jalvanti, Mikkel eller Gustavsson
Under utveckling är
Själlin Sellgren, Lundqvist, Grahn, Johansson
Kan gå in och avlasta de unga gör
Styrman

Centrar
Olle 1a
Lundeström 1a-2a
Connolly 2a-3a
Berglund 4a
Lindqvist, extra som kliver in vid skador
Här hoppas man nog på att Lunde ska ta stora kliv i år och nästa, som Walle gjorde och att han ska konkurrera om 1a platsen
Om Olle går sönder så blir det nog så att man förlitar sig på Connolly´s rutin i det läget och låter honom dra ett tungt lass om inte Lunde visar direkt att han klarar vara 1a, men tror inte han är redo för det än (men jag hoppas på det)!
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Ferros sön 15 apr 2018, 16:30

lhffan skrev:Jag hoppas att han kan komma i närheten av sina tidigare nivåer. Att Luleå brunkar beror nog mer på vilket material man har än vad tränaren innerst inne vill. Man spelar efter sina resurser. Blir Luleå ett bättre lag av mer intelligenta spelare så kommer poängen att öka. Nedan har du spelare i Brynäs under bulans tid som gjort uppemot 40P.

14/15
1.  Greg Scott 42
2.  Bill Sweatt 41
3.  Anton Rödin 40
15/16
1.  Greg Scott 39
2.  Anton Rödin 37  

16/17
1.  Oskar Lindblom 47
2.  Jesper Jensen 42
3.  Kevin Clark 39

Gör man som man alltid gjort så blir resultatet detsamma. Gör man annorlunda så kommer gnäll men också chans för förändring. Jag är glad att Luleå satsar mer på en modern hockey. Spelintelligenta backar med ett bra förstapass. Habila centrar och snabba ytterforwards.

Kommande säsong och säsongen efter det blir då bulan sätter sin prägel på laget. Innan dess har han spelat med någon annans lag.

Fast säsongen 14/15 hoppade Bulan in i slutet på januari. Hans första omgång var omgång 40. Så att ta med den säsongen känns inte riktigt lämpligt. Han var tränare för ca 25% av grundserien, den andra 75% var Tommy Jonsson tränare (och han stod för ett mer offensivt spel än vad Bulan gör).

Sen håller jag med dig om att det är bra att Bulan är här och förändrar hockeyn i föreningen. Egentligen handlar det om att gå tillbaka (och utveckla) mot det som Rönken påbörjade och som Fagervall, Skuggan & Co sedan totalt kastade bort. Det är grymt tråkigt att vi hade ledare som "kastade bort" de åren när vi var ledande i Sverige och tvingade föreningen att börja om från där man var innan Rönken kom in i bilden. Men den diskussionen hör kanske inte riktigt hit.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Hankburger sön 15 apr 2018, 18:11

Old Brooklyn skrev:Vi har ju Connolly, Berglund och Lindquist som tävlar om de två sista centerplatserna. Sen skriver Kuriren att Connollys kontrakt är på ett år, vilket för mig signalerar att man har planer redan nu för nästa år där Jack kanske inte ingår (beroende på hur han presterar givetvis).

Tråkig som man är så befinner jag mig mitt emellan de flesta här på forumet. Hade jag hoppats på något bättre än Connolly? Ja. Är värvningen av honom ett tecken på LHF:s förfall och att vi spelar kval om ca ett år? Nej. Connolly kommer troligtvis vara bättre än både Hishon och Falk. Det som verkligen skulle kunna sänka mina förhoppningar är ifall Isak inte förlänger och det är hans plats som Connolly ska ta. DÅ känns det illa.

Men då ska ju en till center in om Isac inte förlänger. Detta däremot ser jag inte som ett troligt scenario. Lundeström vill stanna enligt honom själv och Luleå vill ha kvar honom. Det verkar mest vara agenten som sitter och kör käppar i hjulet. Jag menar.. vad har han egentligen för agenda att gå ut och sprida osäkerhet? För Isac är det nog bäst att det är så tyst som möjligt.. Kan det vara så att Luleå vägrar betala diverse arvoden som agenten fått för sig att han har rätt till?

Sportchefen #2 skrev:
Hankburger skrev:
lhffan skrev:Man värvar väl vad man sagt att man skall. Man tittar på spel iq, skridsko åkning mm .. det behövs. Buffel hockey vinner inga guld numera.

Han är en habil 2/3:E center som kan göra bra ifrån sig med rätt vingar. Så ifall han nu kommer in så är truppen klar på forward sidan?

Njae. Vill minnas att det ska in en forward till. Sedan håller jag helt med dig. Skuggan och co. värvar efter spelidé.. inte statistik och EP-scouting som fick en att undra om det inte var hur Osten genomförde sina värvningar utan rent och skär spelidé. Visst kan Connolly floppa och statistiskt är han inte den mest intressanta spelaren.. däremot spelade han i ett bottenlag i SHL samt är relativt billig (om man får spekulera). Kanske detta är vad man tvingas göra för att ro hem Gustafsson i fyra år? Om det är på detta viset så kan jag (personligen) köpa det. Samtidigt så måste man även ta och titta på vem MAN ERSÄTTER och inte bara på namnet av ersättaren. Connolly hade en ganska dålig säsong. Ändå gjorde han mer än fyra gånger så många poäng som Hishon. I ett mindre funktionellt lag. Så rent statistiskt så går man ju plus.

Skulle vi kunna sluta pissa på Osten nu?
För mig ser historien ut så här.
Osten tog upp Luleå Hockey ur en fullständig misär där vi egentligen var förtjänt att hamna i kvalserien. När Osten var sportchef vann Luleå SHL och spelade även SM-final. Osten är mycket speciell och kan vara en otrevlig jävel men han höll hårt i Luleås pengar, gjorde en rad smarta värvningar, inte minst från allsvenskan och satsade ofta på kända utländska spelare i stället för att chansa på osäkra kort.
Sedan tappade han det helt när Porsers miljoner kom in och på slutet superfloppade han med nitlotter som Kennedy och Mouillerat.
Måste då hela Ostens historik påverkas av det sorgliga slutet? Jag anser inte det. För mig är han en av Luleås största ledare genom tiderna.
Blev o t, ber om ursäkt för det.

Pissar inte på Osten eller rättare sagt.. försöker att inte göra det. Jag är kritisk mot hur Osten drev klubben de sista två säsongerna men det betyder inte att han inte varit enormt viktig under dessa år ändå. Jag konstaterar bara att den ekonomiska situationen som Osten lämnade efter sig gör att Luleå får äta brödsmulor i en-två säsonger bara för att stoppa blödningen. Jag tror ytterst få tvivlar att Osten försökte göra sitt bästa att ge framgång till klubben.. och samtidigt att hans hjärta bankar för klubben. DÄREMOT kan man inte ignorera att han inte riktigt tog rätt väg att nå framgångar som Luleå nu får reda upp. Det handlar helt enkelt om att viljan tog över förståndet.

lhffan skrev:Jag tror gott om denna värvning. Lunde kommer få kämpa för att behålla sin andra center position. Dito komer Jack att kämpa för att sno den ifrån honom.

Uppemot 40p varav merparten kommer i PP väntar jag mig av Jack kommande vinter. Han vill ha ett bra kontrakt efter detta. Han har all möjlighet att visa upp sig. Mycket bra ålder på spelaren också.

En vinge nu hoppas jag följer samma mönster, bra på skridskor, hög hockey iq. Men att man också adderar högerskytt, lite grit.

Försök bara att inte ha för stora förhoppningar. Connolly kommer självfallet vara ett stort plus gentemot Hishon och Falk.. Däremot tvivlar jag att han kommer att rada upp 40p nästa säsong och framförallt så ser jag inget behov av det. Säg att Lundeström utvecklas och gör 20-25p. Säg att Olausson som vanligt ligger på 30-40p om han får vara hel. Då behöver Connolly göra typ 25-30p för att det ska bli en bra säsong. Och det har han i sig.

Ferros skrev:
lhffan skrev:Jag hoppas att han kan komma i närheten av sina tidigare nivåer. Att Luleå brunkar beror nog mer på vilket material man har än vad tränaren innerst inne vill. Man spelar efter sina resurser. Blir Luleå ett bättre lag av mer intelligenta spelare så kommer poängen att öka. Nedan har du spelare i Brynäs under bulans tid som gjort uppemot 40P.

14/15
1.  Greg Scott 42
2.  Bill Sweatt 41
3.  Anton Rödin 40
15/16
1.  Greg Scott 39
2.  Anton Rödin 37  

16/17
1.  Oskar Lindblom 47
2.  Jesper Jensen 42
3.  Kevin Clark 39

Gör man som man alltid gjort så blir resultatet detsamma. Gör man annorlunda så kommer gnäll men också chans för förändring. Jag är glad att Luleå satsar mer på en modern hockey. Spelintelligenta backar med ett bra förstapass. Habila centrar och snabba ytterforwards.

Kommande säsong och säsongen efter det blir då bulan sätter sin prägel på laget. Innan dess har han spelat med någon annans lag.

Fast säsongen 14/15 hoppade Bulan in i slutet på januari. Hans första omgång var omgång 40. Så att ta med den säsongen känns inte riktigt lämpligt. Han var tränare för ca 25% av grundserien, den andra 75% var Tommy Jonsson tränare (och han stod för ett mer offensivt spel än vad Bulan gör).

Sen håller jag med dig om att det är bra att Bulan är här och förändrar hockeyn i föreningen. Egentligen handlar det om att gå tillbaka (och utveckla) mot det som Rönken påbörjade och som Fagervall, Skuggan & Co sedan totalt kastade bort. Det är grymt tråkigt att vi hade ledare som "kastade bort" de åren när vi var ledande i Sverige och tvingade föreningen att börja om från där man var innan Rönken kom in i bilden. Men den diskussionen hör kanske inte riktigt hit.

Det är tyvärr en del av verkligheten när en tränare som varit på sin position över längre tid lämnar.. då kommer en förändring att ske och osäkerhet kommer att dyka upp. Det är omöjligt att komma ifrån. Förutom Luleå så kan man ju se samma utveckling t.ex. i SAIK. Trots att Robertsson varit med under guldåren så är ändå SAIK mer defensiva i år än de var under t.ex. Wallson. Förändring är inte alltid dåligt.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av RSD555 sön 15 apr 2018, 19:22

Old Brooklyn skrev:Vi har ju Connolly, Berglund och Lindquist som tävlar om de två sista centerplatserna. Sen skriver Kuriren att Connollys kontrakt är på ett år, vilket för mig signalerar att man har planer redan nu för nästa år där Jack kanske inte ingår (beroende på hur han presterar givetvis).

Tråkig som man är så befinner jag mig mitt emellan de flesta här på forumet. Hade jag hoppats på något bättre än Connolly? Ja. Är värvningen av honom ett tecken på LHF:s förfall och att vi spelar kval om ca ett år? Nej. Connolly kommer troligtvis vara bättre än både Hishon och Falk. Det som verkligen skulle kunna sänka mina förhoppningar är ifall Isak inte förlänger och det är hans plats som Connolly ska ta. DÅ känns det illa.

Du behöver inte vara orolig

RSD555

Antal inlägg : 703
Join date : 17-12-03

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av RSD555 sön 15 apr 2018, 19:26

lhffan skrev:Jag tror gott om denna värvning. Lunde kommer få kämpa för att behålla sin andra center position. Dito komer Jack att kämpa för att sno den ifrån honom.

Uppemot 40p varav merparten kommer i PP väntar jag mig av Jack kommande vinter. Han vill ha ett bra kontrakt efter detta. Han har all möjlighet att visa upp sig. Mycket bra ålder på spelaren också.

En vinge nu hoppas jag följer samma mönster, bra på skridskor, hög hockey iq. Men att man också adderar högerskytt, lite grit.

Precis. Älska Stålmannen Älska

RSD555

Antal inlägg : 703
Join date : 17-12-03

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Norrlandstoken sön 15 apr 2018, 21:08

Grejen är väl att Luleå kanske får ett något bättre lag än förra året. Inte mycket men lite. Däremot så lär nog övriga klubbar använda sina extra miljoner för att höja kvaliteten ytterligare i sina respektive lag. Tror att vi blir ifrån åkta i detta läge. Vi får nöja oss med 2 - 3 spetsspelare medan lag som Växjö, Ske-å, DIF, FBK, Frölunda, Linköping och Malmö lär ha råd att trycka in 2 fulla linor med produktiva ex. NHL/KHL/NLA spelare. Känner att en värvning av en spelare som Connolly kan vänta ett tag. Ingen annan lär ju signa upp honom ändå. Luleå känns just nu som ett bra lag i hockeyallsvenskan som förståeligt kanske bara mäktar med 1 - 2 spetsspelare rent ekonomiskt. Falk var kanske ingen poängspruta men han besatt banne mig 200% mer grit än vad Connolly besitter. Connolly lär ligga och simma på isen nästa säsong. Jag sågade både Hishon och Johnston inför förra säsongen och fick rätt. Jag antog att Cehlin skulle riva upp sin skada igen vilket också skedde. Vi är fortfarande ett lag som verkar chansa å det grövsta när det kommer till värvningar så man får förlita sig på att Bulan får ihop laget så vi inte måste kvala. Uh. Inte negativ men känner mig jävligt besviken bara. Urless på att Luleå hela tiden får slå underifrån som underdog och att man för jämnan bär på skrällstämpeln.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Lillajag sön 15 apr 2018, 21:23

Norrlandstoken skrev:Grejen är väl att Luleå kanske får ett något bättre lag än förra året. Inte mycket men lite. Däremot så lär nog övriga klubbar använda sina extra miljoner för att höja kvaliteten ytterligare i sina respektive lag. Tror att vi blir ifrån åkta i detta läge. Vi får nöja oss med 2 - 3 spetsspelare medan lag som Växjö, Ske-å, DIF, FBK, Frölunda, Linköping och Malmö lär ha råd att trycka in 2 fulla linor med produktiva ex. NHL/KHL/NLA spelare. Känner att en värvning av en spelare som Connolly kan vänta ett tag. Ingen annan lär ju signa upp honom ändå. Luleå känns just nu som ett bra lag i hockeyallsvenskan som förståeligt kanske bara mäktar med 1 - 2 spetsspelare rent ekonomiskt. Falk var kanske ingen poängspruta men han besatt banne mig 200% mer grit än vad Connolly besitter. Connolly lär ligga och simma på isen nästa säsong. Jag sågade både Hishon och Johnston inför förra säsongen och fick rätt. Jag antog att Cehlin skulle riva upp sin skada igen vilket också skedde. Vi är fortfarande ett lag som verkar chansa å det grövsta när det kommer till värvningar så man får förlita sig på att Bulan får ihop laget så vi inte måste kvala. Uh. Inte negativ men känner mig jävligt besviken bara. Urless på att Luleå hela tiden får slå underifrån som underdog och att man för jämnan bär på skrällstämpeln.

Vad har du för belägg för att dom andra lagen kommer höja spelarbudgeten? Enligt Enbom har i stort sett alla lag svårt att få det att gå runt och kommer inte höja budgeten, Malmö har gått ut med att dom kommer SÄNKA sin spelarbudget då man kommer gå typ 10 mille minus i år.

Lillajag

Antal inlägg : 737
Join date : 16-06-16

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Hankburger sön 15 apr 2018, 21:32

Norrlandstoken skrev:Grejen är väl att Luleå kanske får ett något bättre lag än förra året. Inte mycket men lite. Däremot så lär nog övriga klubbar använda sina extra miljoner för att höja kvaliteten ytterligare i sina respektive lag. Tror att vi blir ifrån åkta i detta läge. Vi får nöja oss med 2 - 3 spetsspelare medan lag som Växjö, Ske-å, DIF, FBK, Frölunda, Linköping och Malmö lär ha råd att trycka in 2 fulla linor med produktiva ex. NHL/KHL/NLA spelare. Känner att en värvning av en spelare som Connolly kan vänta ett tag. Ingen annan lär ju signa upp honom ändå. Luleå känns just nu som ett bra lag i hockeyallsvenskan som förståeligt kanske bara mäktar med 1 - 2 spetsspelare rent ekonomiskt. Falk var kanske ingen poängspruta men han besatt banne mig 200% mer grit än vad Connolly besitter. Connolly lär ligga och simma på isen nästa säsong. Jag sågade både Hishon och Johnston inför förra säsongen och fick rätt. Jag antog att Cehlin skulle riva upp sin skada igen vilket också skedde. Vi är fortfarande ett lag som verkar chansa å det grövsta när det kommer till värvningar så man får förlita sig på att Bulan får ihop laget så vi inte måste kvala. Uh. Inte negativ men känner mig jävligt besviken bara. Urless på att Luleå hela tiden får slå underifrån som underdog och att man för jämnan bär på skrällstämpeln.

Det har redan fastställts att majoriteten av lagen inte kommer att få en större budget. Malmö, Linköping, FBK och Frölunda har redan gått ut med detta. Sedan så verkar du överskatta allsvenskan ganska kraftigt. Nästan varenda HA klubb skulle drömma om att ha en trupp som Luleås.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Donowitz sön 15 apr 2018, 22:22

En tanke som slog mig. Kan vara så att Isac (läs agenten) vill/kräver centerposition i utgångspunkt för andra formation - för att få den utveckling och speltid han önskar - inför (ev.) det nästa kommande år i NHL/AHL. Något som gör att det dragit ut på tiden, samtidigt som Luleå inte gått all in på en förstacenter. Därav en pusselbit som Connolly.

Donowitz

Antal inlägg : 4069
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Hankburger sön 15 apr 2018, 22:35

bearjew skrev:En tanke som slog mig. Kan vara så att Isac (läs agenten) vill/kräver centerposition i utgångspunkt för andra formation - för att få den utveckling och speltid han önskar - inför (ev.) det nästa kommande år i NHL/AHL. Något som gör att det dragit ut på tiden, samtidigt som Luleå inte gått all in på en förstacenter. Därav en pusselbit som Connolly.

Kan så vara. Ganska magstarkt dock av en agent till en spelare som är 18 år att kräva en specifik plats i hierarkien. Nästan som man vill att Luleå ska säga åt honom att det inte kommer att hända enbart baserad på princip. Om det skulle stämma dvs.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Puckad sön 15 apr 2018, 23:01

Lulefan skrev:Sett till vilka som lämnat och vilka som kommit/kommer in så blir ju laget bättre än förra säsongen, om man ser till statistik. De som lämnar är främst de som inte presterat så bra, Connolly kan väl knappast leverera sämre än Hishon och Gustafsson lär leverera.

Backsidan ser väl ändå rätt stabil ut med
Engsund - Jalvanti
Lundkvist - Sondell
Gustafsson? - Johnston?
Mikkelson?

Med en väldig konkurrens om övriga backplatser mellan Grah, Johansson, Sellgren, Själin och Styrman

Det är väl kanske på forwardsidan man främst vill ha in något pulver, men jag misstänker att man satsar mer på lagbygge och att utveckla spelare än att värva något pulver, om inte Wallmark eller liknande skulle vilja komma hem. Men forwardsidan ser väl även den bättre ut efter att ha skeppat Falk och Hishon, om man ersätter med Connolly. Jag skulle nog ändå vilja ha in en till ordentlig center.

Harju - Olausson - Cehlin
Larsson - Lundeström - Einar
Petter - Connolly? - Kovacs
Fabbe - Berglund/Lindquist - Foppa

Jag är bara glad över att jag inte är värvningsansvarig för då hade vi nog rasat ned till Div2 på några säsonger.
Connolly - Cehlin har ju levererat ihop tidigare, kanske t o m så att Connolly fått något halvt löfte att få möjlighet att spela med Cehlin.
Hittar dom kemin igen, så har han en bra säsong att gå vidare på.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11104
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Mr Cheese sön 15 apr 2018, 23:16

Bättre med Connolly än en AHL värvning som är fågel eller fisk,har blivit negativa investeringar 2 sista åren.I Connolly på 1 års kontrakt,leverera eller gå

Mr Cheese

Antal inlägg : 12
Join date : 18-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Dentos mån 16 apr 2018, 05:12

Hör mycket snack om att Luleå kommer ha "lika bra lag" som förra säsongen. I mina ögon ska det mycket till om vi inte har ett individuellt bättre lag än förra säsongen. Framförallt i och med att dessa bör vara än bättre än förra säsongen:

Lundeström kommer vara en bättre version av sig själv.
Lundkvist kommer vara en bättre version av sig själv.
Einar har goda möjligheter att ta flera kliv.
Kovacs kommer få bättre förutsättningar att leverera från start.
Petter bör vara en bättre version av sig själv annars ser hans framtidsutsikter mörkare ut.
Cehlin kanske får vara skadefri och dessutom försäsongsträna för fullt, och bör därför vara en bättre version av sig själv.
Connolly kommer vara ett uppbyte från Hishon, garanterat.
Gustafsson kommer vara ett jävla uppbyte från Mikkelson.


Några få eventuella minus är väl att Falk försvinner, Lindquist har jag ingen aning om vilken nivå han kommer hålla. Kanske kan fylla upp den luckan.

Samma med Filip Gustavsson och Rubin, kanske inte kan fylla den luckan men om Lassi är förstekeeper så ska det inte påverka allt för mycket iallafall.

Säg att vi utöver detta får in en spetsvinge till, vilket jag har förhoppningar om, så ser det i mina ögon VÄLDIGT ljust ut redan inför nästa säsong.

Alltså, med största sannolikhet kommer vi ha ett bättre lag och ett bättre spel nästa säsong. Att säga något annat är endast pessimistiskt, inte realistiskt.
Dentos
Dentos

Antal inlägg : 854
Join date : 13-03-18
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Lillajag mån 16 apr 2018, 08:55

Apropå det sportsliga visionen som nån frågade om tidigare så intervjuade dom Enbom i pauserna på damfinalen om bl.a just detta, Enbom svarade nåt sånt här: Vi ska bli snäppet bättre varje säsong här framöver och inom några år bli det stabila topplaget som Luleå skall vara!

Lillajag

Antal inlägg : 737
Join date : 16-06-16

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av tibet mån 16 apr 2018, 11:46

Dentos skrev:Hör mycket snack om att Luleå kommer ha "lika bra lag" som förra säsongen. I mina ögon ska det mycket till om vi inte har ett individuellt bättre lag än förra säsongen. Framförallt i och med att dessa bör vara än bättre än förra säsongen:

Lundeström kommer vara en bättre version av sig själv.
Lundkvist kommer vara en bättre version av sig själv.
Einar har goda möjligheter att ta flera kliv.
Kovacs kommer få bättre förutsättningar att leverera från start.
Petter bör vara en bättre version av sig själv annars ser hans framtidsutsikter mörkare ut.
Cehlin kanske får vara skadefri och dessutom försäsongsträna för fullt, och bör därför vara en bättre version av sig själv.
Connolly kommer vara ett uppbyte från Hishon, garanterat.
Gustafsson kommer vara ett jävla uppbyte från Mikkelson.


Några få eventuella minus är väl att Falk försvinner, Lindquist har jag ingen aning om vilken nivå han kommer hålla. Kanske kan fylla upp den luckan.

Samma med Filip Gustavsson och Rubin, kanske inte kan fylla den luckan men om Lassi är förstekeeper så ska det inte påverka allt för mycket iallafall.

Säg att vi utöver detta får in en spetsvinge till, vilket jag har förhoppningar om, så ser det i mina ögon VÄLDIGT ljust ut redan inför nästa säsong.

Alltså, med största sannolikhet kommer vi ha ett bättre lag och ett bättre spel nästa säsong. Att säga något annat är endast pessimistiskt, inte realistiskt.

Lägg därtill att laget redan har spelsystemet på plats vilket inte var fallet ifjol. Vi får hoppas att spelarna som du räknade upp blir bättre till kommande säsong. Sen är det ju alltid någon eller ett par spelare som överraskar mindre positivt varje säsong. Men onekligen finns det ordentligt med uppsidor som du säger..
tibet
tibet

Antal inlägg : 1283
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Jygge80 mån 16 apr 2018, 13:10

Hej.

En aspekt som jag tycker glöms bort är detta med dels förväntningar, men även faktumet att motivation och vilja slår klass.
Tittar vi i backspegeln så har vi flera lag som värvat stora namn, för att sedan åka ur Elitserien/SHL.
Malmö – Under Percys tid så varvades stjärna efter stjärna. Efter varje säsong, som var ett fiasko, så kickades stora delar av truppen och nya storstjärnor värvades in. År efter år var likadant, och till slut så åkte Malmö ur högsta serien, detta till trots att man har Percys miljoner.
Modo – Man värvade stora namn med lång erfarenhet från NHL. Det var namngivande spelare som skulle lyfta hela laget mot nya guld. Modo åkte ur högsta serien och är inte tillbaks.
Leksand – År efter år så kryddas laget med stjärnor, man har överlägset bästa laget i HA, man har på pappret ett lag för SHL, men ändå tar man sig inte upp. Här lägger man miljoner på namnkunniga spelare som skall lyfta föreningen.

Varför är det såhär? Motivation och vilja slår klass?!

Vi har inom Luleå haft flertalet spelare som på pappret varit stjärnvärvningar. Spelare med fina meriter, bra erfarenhet och helt enkelt ett smickrande CV. Men trots detta så har man misslyckats i Luleå. (Rajala, Kennedy, Dixon, Juntilla etc)
Jag har den tro att vi har en kultur i Luleå att vi jobbar hårt. Med detta menar jag att man åker lika fort bakåt som framåt.
En hel del (absolut inte alla) stjärnor, har en tendens att åka full gas framåt, men inte lika fort tillbaks. Vad innebär detta då? Jo att om en spelare inte gör jobbet tillbaks så blir övriga kedjekamrater ”utelämnade” att täcka upp för denna spelare som ”fuskar”. Man får en obalans i hela formationen och det uppstår såklart ett anfall emot oss, men även negativa signaler inom laget att ett fåtal spelare inte gör jobbet.
Sen har vi aspekten med spelsystem. Redan under Rönkens tid var det fokus med att börja spelet längst bak, alltså ett solit försvar där tanken är att släppa in få mål. Men ett starkt och tajt försvarspel så säkerställer man att inte släppa in nämnvärt mycket mål och med hårt jobb kommer chanserna framåt komma. Ofta vann vi matcher med 2-1 eller liknande siffror, men det var sällan det rann iväg i målprotokollet, varken framåt eller bakåt.
Bulan har lite av samma filosofi. Man ska spela discplinerat backåt. Vi skall göra hela jobbet, åka mycket skridskor, aggressiv forechecking på rätt sida om spelaren. Man vill ha en tät defensiv där man inte vill ha många målchanser emot sig.
Detta kommer innebära att vi kommer släppa in få mål, men vi kommer inte göra så många framåt heller. Att vi kommer börja se vinster med 1-0, 2-1 och liknande är inget otroligt scenario.

Då hamnar vi på detta med spelare. Om vi som lag kommer göra få mål framåt, hur kan vi då förvänta oss att vi skall ha spelare som gör 40p och mer?
Tanken är att vi skall göra fler mål framåt än vi släpper in och på så vis vinna matchen!
Jag tror inte vi har ambitionerna att vinna 6-5, utan snarare med 2-1.
Det vi behöver är spelare med bra karaktär, spelare som gör jobbet, spelare som i varje duell går lika mycket bakåt som framåt. Spelare som brinner för laget och åker lika fort åt båda håll.
Vi är inte intresserade av spelare som inte gör jobbet bakåt, spelare med hög lön, men som gärna fuskar för att kunnigheten ligger i enbart det offensiva.
Det är på tok för vanligt att spelare, som nått en högre status och en högre månadslön, gärna kör lite fortare framåt än bakåt och det vill vi inte ha, för det går emot Bulans spelidé. Vi kan heller inte ha spelare som skall ha undantag för detta. Har man undantag, då skapas fler undantag och oharmoni i truppen.
Jag tror man lagt otroligt stort fokus på detta. Spelare som Connolly jobbar hårt, åker skridskor och gör jobbet åt båda håll.
Han gör inte 40p plus, men med tanke på hur vår spelidé är det inte antal poäng som spelaren gör, som är avgörande, utan det är att Luleå Hockey gör fler mål per match än vi släpper in.

Jag tror allt detta är något som vi inte får glömma.
Vi suktar efter storstjärnor, men tyvärr (enligt mig) så ser vi oftare att lagen får obalans, mindre konsekvens och mer hierki när man har storstjärnor som fuskar, som inte vill jobba lika hårt bakåt och detta skapar inte vinster.
Visst finns det matcher där en ”storstjärna” avgör. Men frågan är om inte laget förlorar oftare, pga spelsituationer där samma stjärna fuskat och försatt hela formationen i en knipa och det blivit mål bakåt.

Sen frågan om spelarbudget.
Visst kan det vara så att några lag får mer i spelarbudget efter ”tv-pengarna”. Men lika många lag har avviserat att dessa pengar kommer användas för att täppa till hål i föreningen. Flera klubbar i SHL går minus och dessa pengar kommer användas till att få balans i ekonomin.

Jag tycker att vi värvat smart. Vi har tittat på profilerna och funnit spelare som är beredda att göra jobbet, spelare som åker lika fort bakåt och som är villiga att ha 0p i ens egna poängprotokoll, men laget vinner med 1-0, 2-1 och vi alla bidraget till att inte ha släppt in mål.
Vi har värvat spelare som är beredda att få ont, men gör det för att det är rollen, det är så vi skall spela.
Vi måste sluta tro att vi kommer och skall ha ett lag som i snitt gör 7 mål framåt. Att vi kommer ha storstjärnor, som skall gå in och dominera offensivt, men fuska i defensiven. Detta är inte ett vinnande koncept och inte Luleås spelfilosofi.

Detta är vad jag tror, tycker och tänker personligen.

Jygge80

Antal inlägg : 15
Join date : 17-09-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av NeedforX mån 16 apr 2018, 14:01

Håller med flera här vi ska inte stirra oss blinda på poäng framåt, önskar gärna en center med +15 i + - statistiken då har vi en bra produktion på linan. Om det stämmer med Connoly så är det en uppgradering mot sista säsongerna oavsett.

NeedforX

Antal inlägg : 33
Join date : 16-04-23

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Puckad mån 16 apr 2018, 14:43

Många bra poänger @Jygge80 !

Däremot så vill jag se större målskillnader i våra vinstmatcher!
Helt enkelt för att då kan vi gå runt på fler spelare och hålla de skarpaste knivarna skarpa längre tid.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11104
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Jygge80 mån 16 apr 2018, 14:50

Puckad skrev:Många bra poänger @Jygge80 !

Däremot så vill jag se större målskillnader i våra vinstmatcher!
Helt enkelt för att då kan vi gå runt på fler spelare och hålla de skarpaste knivarna skarpa längre tid.


Helt okej.

Vi justerar 2-1 till 3-1! cheers cheers

Jygge80

Antal inlägg : 15
Join date : 17-09-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Puckad mån 16 apr 2018, 15:03

Jygge80 skrev:
Puckad skrev:Många bra poänger @Jygge80 !
Däremot så vill jag se större målskillnader i våra vinstmatcher!
Helt enkelt för att då kan vi gå runt på fler spelare och hålla de skarpaste knivarna skarpa längre tid.
Helt okej.
Vi justerar 2-1 till 3-1! cheers cheers
Förra året var fullt av ÖT, straffar och matcher som spelades 6-mot-5 på slutet.
Slitsamt och en plåga för fansen! bounce
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11104
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Blinders mån 16 apr 2018, 15:40


Blinders

Antal inlägg : 5170
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Hankburger mån 16 apr 2018, 19:36

Puckad skrev:
Jygge80 skrev:
Puckad skrev:Många bra poänger @Jygge80 !
Däremot så vill jag se större målskillnader i våra vinstmatcher!
Helt enkelt för att då kan vi gå runt på fler spelare och hålla de skarpaste knivarna skarpa längre tid.
Helt okej.
Vi justerar 2-1 till 3-1! cheers cheers
Förra året var fullt av ÖT, straffar och matcher som spelades 6-mot-5 på slutet.
Slitsamt och en plåga för fansen! bounce

Många ÖT och straffar kom under de första femton omgångarna då Luleå hade ofantligt svårt att avgöra matcher.. detta ledda i sin tur till att man hamnade efter direkt.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Kapten Haddock mån 16 apr 2018, 21:18

Blinders88 skrev:Thomas "Bulan" Berglund om lagbygget såhär långt

https://www.luleahockey.se/artikel/auzgajg29-30c4d/fatt-chansen-att-bygga-laget

Tycker att Bulan ser väldigt bekväm ut i sin och lagets framfart mot säsongstart. Han har inte stjärnorna, men han ser nöjd ut över att ta sig an ett lag som dom i stort byggt upp själv. Ett gäng spelare han kan bygga ett lag på riktigt på sitt sätt.

Får vi in de sista spelarna som Bulan är nöjd med, så är mycket vunnet.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Dustin mån 16 apr 2018, 22:16

Broc Little dumpas av Davos. Never gonna happen, jag vet. Men vilket drömförvärv det hade varit.

https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2018/04/16/davos-vill-dumpa-little-lhc-erbjuder-kontrakt/


Dustin

Antal inlägg : 6874
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Hankburger mån 16 apr 2018, 22:29

Määk skrev:Broc Little dumpas av Davos. Never gonna happen, jag vet. Men vilket drömförvärv det hade varit.

https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2018/04/16/davos-vill-dumpa-little-lhc-erbjuder-kontrakt/


Luleå har jagat Broc vid två tillfällen och båda gångerna gått bett. Både när han lämnade Västerås och hamnade i AIK och när han lämnade KHL och hamnade i Linköping. Något säger mig att det är annat än bara rena pengar som gör att Broc inte vill till Luleå.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av NallePhu mån 16 apr 2018, 22:36

Hankburger skrev:
Määk skrev:Broc Little dumpas av Davos. Never gonna happen, jag vet. Men vilket drömförvärv det hade varit.

https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2018/04/16/davos-vill-dumpa-little-lhc-erbjuder-kontrakt/


Luleå har jagat Broc vid två tillfällen och båda gångerna gått bett. Både när han lämnade Västerås och hamnade i AIK och när han lämnade KHL och hamnade i Linköping. Något säger mig att det är annat än bara rena pengar som gör att Broc inte vill till Luleå.
Geografiska läget skulle jag nog vilja säga!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18179
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Hankburger mån 16 apr 2018, 23:00

NallePhu skrev:
Hankburger skrev:
Määk skrev:Broc Little dumpas av Davos. Never gonna happen, jag vet. Men vilket drömförvärv det hade varit.

https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2018/04/16/davos-vill-dumpa-little-lhc-erbjuder-kontrakt/


Luleå har jagat Broc vid två tillfällen och båda gångerna gått bett. Både när han lämnade Västerås och hamnade i AIK och när han lämnade KHL och hamnade i Linköping. Något säger mig att det är annat än bara rena pengar som gör att Broc inte vill till Luleå.
Geografiska läget skulle jag nog vilja säga!

Det eller staden i sig. Linköping och Stockholm är stora städer medan Luleå är en medelstor stad.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Micke80 tis 17 apr 2018, 06:15

Hankburger skrev:
Määk skrev:Broc Little dumpas av Davos. Never gonna happen, jag vet. Men vilket drömförvärv det hade varit.

https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2018/04/16/davos-vill-dumpa-little-lhc-erbjuder-kontrakt/


Luleå har jagat Broc vid två tillfällen och båda gångerna gått bett. Både när han lämnade Västerås och hamnade i AIK och när han lämnade KHL och hamnade i Linköping. Något säger mig att det är annat än bara rena pengar som gör att Broc inte vill till Luleå.

Han har själv sagt i någon intervju att han inte vill bo i en liten stad utan söker sig till större städer. Det betyder ju att klubbar i små städer måste kompensera storleken genom att betala bra mycket mer.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Lillajag tis 17 apr 2018, 08:47

Blinders88 skrev:Thomas "Bulan" Berglund om lagbygget såhär långt

https://www.luleahockey.se/artikel/auzgajg29-30c4d/fatt-chansen-att-bygga-laget

Hoppas ni som påstår att tränaren inte är delaktig i lagbygget lyssnar på detta!

Lillajag

Antal inlägg : 737
Join date : 16-06-16

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Hedanders tis 17 apr 2018, 11:33

Satt på lunchen och pratade om Kevin Clark. Han är ju en bra förstärkning. Poängstark i serie och slutspel. Har spelat under Bulan så har nog en kort inskolningstid till spelsystemet.

Men det är ju detta med filmningarna... Jag tål det fan inte!!!
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2072
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Hankburger tis 17 apr 2018, 11:51

Hedanders skrev:Satt på lunchen och pratade om Kevin Clark. Han är ju en bra förstärkning. Poängstark i serie och slutspel. Har spelat under Bulan så har nog en kort inskolningstid till spelsystemet.

Men det är ju detta med filmningarna... Jag tål det fan inte!!!

Han kanske kan piskas till förbättring av Bulan? Sedan har vi ju detta med lönekostnader. Skulle det gå att lösa ekonomiskt så kan han vara ett riktigt bra nyförvärv.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Hedanders tis 17 apr 2018, 14:24

Här har vi vår nästa supervärvning. Mycket poäng i DEL. Spelat i NHL och AHL. Center/Vinge.

Vad väntar vi på?

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=32173
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2072
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Dilox tis 17 apr 2018, 14:27

Ser gärna att vi hugger på Dan Sexton. Liten, snabb och grinig. Passar perfekt hos Bulan. Gammal lagkamrat med Erik Gustafsson också och då kan dom komma tillsammans Smile

Är nog dock för dyr - men där skulle vi ha spets! Stadiga poäng flera år i rad i KHL.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=31223


Dilox

Antal inlägg : 735
Join date : 14-02-11
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Lillajag tis 17 apr 2018, 14:49

Hedanders skrev:Här har vi vår nästa supervärvning. Mycket poäng i DEL. Spelat i NHL och AHL. Center/Vinge.

Vad väntar vi på?

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=32173

Varför länka till en kontrakterad spelare!?

Lillajag

Antal inlägg : 737
Join date : 16-06-16

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av RSD555 tis 17 apr 2018, 14:52

Hankburger skrev:
bearjew skrev:En tanke som slog mig. Kan vara så att Isac (läs agenten) vill/kräver centerposition i utgångspunkt för andra formation - för att få den utveckling och speltid han önskar - inför (ev.) det nästa kommande år i NHL/AHL. Något som gör att det dragit ut på tiden, samtidigt som Luleå inte gått all in på en förstacenter. Därav en pusselbit som Connolly.

Kan så vara. Ganska magstarkt dock av en agent till en spelare som är 18 år att kräva en specifik plats i hierarkien. Nästan som man vill att Luleå ska säga åt honom att det inte kommer att hända enbart baserad på princip. Om det skulle stämma dvs.

Isac är landslagsspelare och förväntas bli bättre till nästa säsong. Andra lag lovar honom säkert guld och gröna skogar, dom säger att dom ser honom som topp 2 center med producerande yttrar. Och erbjuder högre lön.

Agenten kräver nog inte andrecenter på princip men att det finns möjligheter. Värva en all in förstecenter som ska spela halva matchen är då ingen bra signal.

Agenten måste ju göra sitt jobb och då är lön och möjligheter att göra mål och assist viktiga faktorer.

RSD555

Antal inlägg : 703
Join date : 17-12-03

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2018/2019, Del 2

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 20 Föregående  1, 2, 3 ... 11 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet