Luleå Hockeys lag 2018/2019

+43
JoakimJ
farre
Hedanders
GustenA
Dilox
CKa
Qirren
pingu
Sportchefen #2
Redbear
Diktatorn
vanten90
Simon90
LulefanGBG
NallePhu
Hellcop
Kagen
hokkzorz
Lehto
Tigerman
Bamsefar
rasbiologen
Lars158
Urken
Donowitz
Tony Moore
Lulefan
Old Brooklyn
icemask
Norrlandstoken
Ferros
Groggen79
Blinders
ski3r
Dustin
lhffan
Jonken
Hankburger
Lillajag
Kapten Haddock
Puckad
RSD555
Micke80
47 posters

Sida 6 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Tony Moore lör 02 feb 2019, 13:27

Jag vill se Rubin stå några fler matcher innan slutspelet, helst 2 i följd för tänk om Joel går sönder..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Micke80 lör 02 feb 2019, 13:52

Framför mål
Emil
Kovacs
Harju

Högerskyttar
Petter
Nisse
Einar
Gunler

Spelfördelare
Connolly
Olle
Lundeström

Backar
Gustafsson
Sondell
Sellgren

Som jag ser det har vi följande 13 spelare som skulle kunna gå in någon av våra två PP-formationer.
Jag kör gärna två backar i andra uppställningen eftersom vi då slipper släppa på trycket när det blir 5-5 igen och en forward måste skynda sig och byta.

Det blir någonting i den här stilen då:
PP1
Olle - Speluppläggare
Gunler - på bortre (Einar om inte Gunler har en plats i laget)
Petter - högt i slottet
Gustafsson - på blå
Harju - framför mål (Kovacs om Harju kör fast)

Det här innebär att vi kör en point på blå, en bortre sida som är rörlig, två i slottet och en spelupläggare till höger.

PP2
Conolly - Speluppläggare
Lundeström - Speluppläggare
Nisse - På blå
Sellgren - på blå (Sondell om Sellgrens skott och pass inte funkar)
Larsson - Framför mål (Kovacs om Larsson kör fast)

Här har vi två på blå som kan använda sig av platsbyten för att antingen kunna skjuta direkt antingen när de puckar mellan sig på blå eller på direktskott vid inspel från kanten eller med klubban ut vid upppel från djupt i zon när Lunde och Jack puckar bakom förlängd blå.
Den här skiljer sig på gott och ont från PP1. Det goda är att det blir svårare att läsa in sig för motståndarna då man har två helt olika upplägg, det onda är att det bli ännu viktigare att hela femman byter så man är synkade. Vi har två speluppläggare där Lundeström kan vadnra mellan vänstra sidan och djupt vid förlängd mållinje och vi har Connolly som rör sig på samma sätt på högra sidan. Larssons uppgift här bli dels att skymma, men även att söka sig högt upp i slottet för snabba skott när insticken kommer.

Det innebär att Einar, Kovacs och Sondell hamnar utanför PP. Vill man köra med en back i båda formationerna för att dom ska vara snarlika i spelsättet kan man byta ut Nisse/Sellgren med Einar eller Sellgren med Kovacs.
Kovacs vill jag gärna ha på plan i PP men frågan är om han i ett statiskt spel kan konkurera ut Harju och Larsson

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av GustenA sön 03 feb 2019, 08:30

Det är dags att göra något åt Harju i förstakedjan. Den kedjan har haft väldigt låg produktion på senaste även om dom inte varit dåliga.

GustenA

Antal inlägg : 3082
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Micke80 sön 03 feb 2019, 09:09

GustenA skrev:Det är dags att göra något åt Harju i förstakedjan. Den kedjan har haft väldigt låg produktion på senaste även om dom inte varit dåliga.

Tycker inte heller att någon av de tre varit dåliga, däremot kompletterar de inte varandra fullt ut. Frågan är ju dock om det inte är bättre att låta dom köra på till Farley är återställd och låta han ta tillbaka "sin" plats i kedjan och flytta ner Harju till Fabbes plats. På det sättet blir det inte så mycket omkullkastningar i kedjorna mot om man börjar laborera här och nu för att sedan laborera igen när de Farley är åter. Om man nu inte tänkt köra Farley som extraspelare vill säga.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Micke80 sön 03 feb 2019, 09:11

Micke80 skrev:Framför mål
Emil
Kovacs
Harju

Högerskyttar
Petter
Nisse
Einar
Gunler

Spelfördelare
Connolly
Olle
Lundeström

Backar
Gustafsson
Sondell
Sellgren

Som jag ser det har vi följande 13 spelare som skulle kunna gå in någon av våra två PP-formationer.
Jag kör gärna två backar i andra uppställningen eftersom vi då slipper släppa på trycket när det blir 5-5 igen och en forward måste skynda sig och byta.

Det blir någonting i den här stilen då:
PP1
Olle - Speluppläggare
Gunler - på bortre (Einar om inte Gunler har en plats i laget)
Petter - högt i slottet
Gustafsson - på blå
Harju - framför mål (Kovacs om Harju kör fast)

Det här innebär att vi kör en point på blå, en bortre sida som är rörlig, två i slottet och en spelupläggare till höger.

PP2
Conolly - Speluppläggare
Lundeström - Speluppläggare
Nisse - På blå
Sellgren - på blå (Sondell om Sellgrens skott och pass inte funkar)
Larsson - Framför mål (Kovacs om Larsson kör fast)

Här har vi två på blå som kan använda sig av platsbyten för att antingen kunna skjuta direkt antingen när de puckar mellan sig på blå eller på direktskott vid inspel från kanten eller med klubban ut vid upppel från djupt i zon när Lunde och Jack puckar bakom förlängd blå.
Den här skiljer sig på gott och ont från PP1. Det goda är att det blir svårare att läsa in sig för motståndarna då man har två helt olika upplägg, det onda är att det bli ännu viktigare att hela femman byter så man är synkade. Vi har två speluppläggare där Lundeström kan vadnra mellan vänstra sidan och djupt vid förlängd mållinje och vi har Connolly som rör sig på samma sätt på högra sidan. Larssons uppgift här bli dels att skymma, men även att söka sig högt upp i slottet för snabba skott när insticken kommer.

Det innebär att Einar, Kovacs och Sondell hamnar utanför PP. Vill man köra med en back i båda formationerna för att dom ska vara snarlika i spelsättet kan man byta ut Nisse/Sellgren med Einar eller Sellgren med Kovacs.
Kovacs vill jag gärna ha på plan i PP men frågan är om han i ett statiskt spel kan konkurera ut Harju och Larsson

Och för att säga emot mig själv så kan man även välja att köra med 5 leftare men istället för att styra spelet från höger så styr man från vänster så har alla andra klubban innåt förutom den som styr PP.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Bamsefar ons 06 feb 2019, 11:12

Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Blinders ons 06 feb 2019, 11:19

Bra

Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av JoakimJ ons 06 feb 2019, 11:24

Vad tror vi på värvningsfronten nu då — förstärker vi med något inför slutspel? När stänger fönstret? Även om laget tuggar på bra skulle vi behöva ha in en målskytt till, det känns väldigt tydligt i vissa matcher. Dessutom bör vi bredda truppen något inför slutspel. Gunler i all ära, han är grym, men ett slutspel är tufft som junis.
JoakimJ
JoakimJ

Antal inlägg : 449
Join date : 14-06-02

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Blinders ons 06 feb 2019, 12:25

Sportchefen: "Jag stänger inga dörrar"
ISHOCKEY Mattias Guter lämnar Luleå Hockey. Om nio dagar stänger transferfönstret. Men mycket ska till för att klubben ska agera och värva in fler spelare.

Anton Olofsson11:47 | 2019-02-06
30-årige Mattias Guter värvades till Luleå Hockey under säsongen från Timrå IK.

Där hade forwarden en tung tid och förhoppningen var att det skulle lossna i Luleå och att han skulle bli långtidsskadade Patrick Cehlins ersättare.

Men det blev bara 1 mål och 2 assist på 16 matcher i Norrbotten.

Guter fick inte spelet att stämma och en hjärnskakning på annandagen mot Frölunda satte sina spår.

I mitten på januari kunde också Sportbladet avslöja att forwarden var muntligt överens med SHL-konkurrenten Djurgården om en övergång för kommande säsong. Mindre än två veckor senare skrev NSD och Kuriren att det enligt uppgifter fördes diskussioner om en övergång redan den här säsongen. Det dementerades då av Luleås general managers Stefan "Skuggan" Nilsson och Ulf Engman.

Nu, ytterligare två veckor senare, är dock övergången ett faktum. Mattias Guter har skrivit på med Djurgården för den här säsongen och sedan ytterligare en säsong.

– Bägge parter har upplevt att vi inte har fått ut det vi har velat. Han har själv också känt att han inte har kommit upp i nivå. Det var ett ömsesidigt beslut och inga konstigheter. Samtidigt tycker vi att vi har juniorer som har kommit upp och gjort bra ifrån sig. Det har gjort att han har hamnat långt bak i kön spelmässigt. Sen har han varit borta på grund av skada och fått mindre och mindre möjligheter att spela, säger Stefan "Skuggan" Nilsson.

Det var ungefär en månad sedan som Sportbladet avslöjade att han skulle till Djurgården nästa säsong. Inleddes diskussionen redan då om en övergång den här säsongen?

– Nej, vi var väldigt förvånade över att det fanns en sån diskussion. De är de här senaste dagarna som vi har haft kontakt med Guter och hans agent om den lösning som har blivit.

Stefan Nilsson säger att Guter har tränat för fullt med laget den här veckan och att skadebilden ser bättre ut än tidigare. Det är dock inte mycket som talar för att han kommer att ersättas i truppen. Transferfönstret stänger 15 februari och Luleås general manager uttrycker inget större behov av att förstärka.

– I dagsläget är vi väldigt glada och stolta över de juniorer som har presterat bra. Sen får vi se. Jag stänger inga dörrar definitivt, men som det är just nu så är det den trupp vi har, och de juniorer som har hjälpt oss på ett väldigt bra sätt, som vi fortsätter med.

Skadeläget börjar också ljusna.

– (Austin) Farley kört för fullt en tid och känns väldigt pigg och fräsch. Det är också ett tillskott för oss när han har varit borta så pass länge.

Sporten har sökt Mattias Guter för en kommentar.

https://www.nsd.se/sport/100-hockey/sportchefen-jag-stanger-inga-dorrar-nm5024450.aspx

Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av ski3r ons 06 feb 2019, 13:04

Jag är ändå lite tudelad ifall man inte plockar in en ersättare, jag hade gärna sett Guter som en liten joker så här i slutet av säsongen och kanske lyfta i ett slutspel. Å andra sidan är det kul att juniorerna får speltid...
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1990
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Micke80 ons 06 feb 2019, 13:56

Ska det tas in nån ersättare ska det antingen vara någon som är så pass bra att alla andra accepterar och förstår att hierarkin förandras. Alternativt någon som enbart värvas som breddspelare med vissa typer av egenskaper som saknas idag och som köper in rollen som fjärdekedja/breddspelare.

Hittar man inte helt rätt där, både vad gäller kompetens och personlighet kan man lika gärna köra på det vi har.
Nu med Farley tillbaka känns det som att vi har ordentligt fullt lag ändå eftersom Mattsson gjort det riktigt bra i fjärdekedjan under året.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av JoakimJ ons 06 feb 2019, 14:21

En fråga: Många här inne verkar gilla Farley skarpt, jag har inte riktigt samma varma känslor. Vad är det folket ser som jag inte ser? För uppenbarligen är det jag, rent statistiskt, som är ute och cyklar Cool
JoakimJ
JoakimJ

Antal inlägg : 449
Join date : 14-06-02

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Dustin ons 06 feb 2019, 14:45

JoakimJ skrev:En fråga: Många här inne verkar gilla Farley skarpt, jag har inte riktigt samma varma känslor. Vad är det folket ser som jag inte ser? För uppenbarligen är det jag, rent statistiskt, som är ute och cyklar Cool


Farley har ju varit borta till och från hela säsongen så tycker det är svårt göra en helhetbedömning. Däremot hoppas jag han kan bli vår joker i slutspelet. Han har vissa egenskaper som jag tror kan passa bra när det hettar till och blir tighta matcher. Jag är nöjd med truppen annars, en rollspelare som typ Sylvegård/Granström hade varit nice men Kovacs får sköta både spelet och snacket.

Dustin

Antal inlägg : 6928
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Lulefan ons 06 feb 2019, 14:53

Såg lite rekord postade i annan tråd, men detta passade inte riktigt in där så jag skriver här istället.

Myllys håller samtliga rekord för målvakter, om Lassi håller samma nivå tre säsonger till så kan han slå Myllys i hållna nollor.

Lassinanti snittar ca 4-5 hållna nollor per säsong de senaste åren och ligger idag på 22 hållna nollor. 196 matcher spelade. Han håller nollan i 11.2% av de matcher han spelar.

Mylls spelade 347 matcher och höll nollan 35 gånger, höll alltså nollan i 10.1% av sina matcher.

En annan intressant sak jag såg när jag kollade statistik över målvakter på SHL.se är att Lassinanti har bäst GAA(2,03 i snitt per säsong) av samtliga målvakter sedan 2012. Räknar man från 2014 har han tillsammans med Oscar Alsenfeldt överlägset bäst räddningsprocent i snitt per säsong på 92,05%

Inte illa pinkat för en målvakt på 176cm. Men det verkar ju som att målvakter som fixar SM-guld åt oss ska vara därikring.

Lulefan

Antal inlägg : 2231
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av NilsOskar ons 06 feb 2019, 15:39

Nu är det väl bara att plocka in Malte om han är tillgänglig.

NilsOskar

Antal inlägg : 441
Join date : 12-02-25
Ort : 08

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av JoakimJ ons 06 feb 2019, 15:51

Helt klart intressant att testa Malte i detta läge!
JoakimJ
JoakimJ

Antal inlägg : 449
Join date : 14-06-02

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av NallePhu ons 06 feb 2019, 16:32

KooKoo i SM Liiga släpper inte han iom dem spela slutspel - Samt jag tror Malte vill hålla sig i utlandet dock egen teori!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Mr Bister ons 06 feb 2019, 16:57

Det är självklart att man behöver en spelare till, juniorerna producerar ju ingenting.
Jag tycker en sån som Malte Strömwall kan vara intressant.

Mr Bister

Antal inlägg : 1423
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Blinders ons 06 feb 2019, 17:45

Gunler 5 poäng på 14 matcher. Tre av de matcherna fick han ett byte, så 5 poäng på 11 matcher av en junior.

Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Jonken ons 06 feb 2019, 18:10

Hade inte direkt grinat om LHF skulle lyckas få över Olle Liss från Rögle redan nu. Dvs ta över kontraktet (resten av denna + nästa) rakt av från Rögle. Detta förutsagt att Olle själv skulle brinna för idén. Då får Luleå Hockey in en karaktärsfylld högerskytt -med näsa för både det hårda jobbet & målet. DET skulle vara en nice joker just nu!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av NallePhu ons 06 feb 2019, 18:12

Jonken skrev:Hade inte direkt grinat om LHF skulle lyckas få över Olle Liss från Rögle redan nu. Dvs ta över kontraktet (resten av denna + nästa) rakt av från Rögle. Detta förutsagt att Olle själv skulle brinna för idén. Då får Luleå Hockey in en karaktärsfylld högerskytt -med näsa för både det hårda jobbet & målet. DET skulle vara en nice joker just nu!
Kan hålla med dig i den analysen ang Liss gäller bara att Skuggan el Uffe lyfter på luren och hör med Chris kring hur dem tänker ang Liss, Känslan är att Bulan kan göra mer med han än det Cam kan göra det känns lite så för han kan få en rejäl utväxling under rätt vingar!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Jonken ons 06 feb 2019, 18:16

NallePhu skrev:
Kan hålla med dig i den analysen ang Liss gäller bara att Skuggan el Uffe lyfter på luren och hör med Chris kring hur dem tänker ang Liss, Känslan är att Bulan kan göra mer med han än det Cam kan göra det känns lite så för han kan få en rejäl utväxling under rätt vingar!
Är själv inne på exakt samma linje. Skulle vara asballt -alltid när han glider in på Coop parkeringen med sin FETA motorcyckel. Laughing  Tror att han snabbt skulle bli jäkligt omtyckt i laget -trots att han inte är härifrån. Plus att Olle snabbt skulle bli störtkär i vår mentalitet här uppe: När det är OK att säga rakt ut när något verkligen är åt H-vete; utan att det skall behöva vara end-of-the-world mellan folk.

-"Skuggan" & Engman borde ju ha VÄRLDENS BÄSTA säljpitch åt Olle och hans agent: Jack Connolly.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Jonken ons 06 feb 2019, 18:34

En annan rolig detalj i detta vore ju: Guter hade tröjnummer 44 i Luleå Hockey. Liss kör med samma nummer på ryggen  44 i Rögle...Wink
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Donowitz ons 06 feb 2019, 19:16

Farley tillbaka till Connolly och P. Emanuelsson är ett nyförvärv i sig. Tyvärr sänker Harju den speed i formationen som gjorde den så svårstoppad vid framförallt spelvändningar och kontringar. Får vi igång den lajnen igen är mycket vunnet.

Harju får gärna återta ”Guters/Cehlins plats” med Olausson igen. Visst, det går trögare vid omställningar men väl i offensiv samt defensiv zon hittar dem varandra bra och har kemi tillsammans. Finns inte heller så enormt många andra alternativ för Hajen.

Donowitz

Antal inlägg : 4098
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Donowitz ons 06 feb 2019, 19:19

Förresten, någon som följt senaste träningarna? Tänkte på hur Farley matchats då han uppenbarligen verkar fit for fight.

Donowitz

Antal inlägg : 4098
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Hankburger ons 06 feb 2019, 19:22

bearjew skrev:Farley tillbaka till Connolly och P. Emanuelsson är ett nyförvärv i sig. Tyvärr sänker Harju den speed i formationen som gjorde den så svårstoppad vid framförallt spelvändningar och kontringar. Får vi igång den lajnen igen är mycket vunnet.

Harju får gärna återta ”Guters/Cehlins plats” med Olausson igen. Visst, det går trögare vid omställningar men väl i offensiv samt defensiv zon hittar dem varandra bra och har kemi tillsammans. Finns inte heller så enormt många andra alternativ för Hajen.

Med Harju i kedjan får man dock lite mer tyngd och närvaro i motståndarnas zon. Något man inte riktigt får med Farley eller Connolly. Kanske därför han fått matchats med den femman?
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Donowitz ons 06 feb 2019, 22:07

Hankburger skrev:
bearjew skrev:Farley tillbaka till Connolly och P. Emanuelsson är ett nyförvärv i sig. Tyvärr sänker Harju den speed i formationen som gjorde den så svårstoppad vid framförallt spelvändningar och kontringar. Får vi igång den lajnen igen är mycket vunnet.

Harju får gärna återta ”Guters/Cehlins plats” med Olausson igen. Visst, det går trögare vid omställningar men väl i offensiv samt defensiv zon hittar dem varandra bra och har kemi tillsammans. Finns inte heller så enormt många andra alternativ för Hajen.

Med Harju i kedjan får man dock lite mer tyngd och närvaro i motståndarnas zon. Något man inte riktigt får med Farley eller Connolly. Kanske därför han fått matchats med den femman?

Nja det vette fan alltså.

Tycker Farley snurrade på bra i zon där han väldigt ofta hamnade i farliga lägen. Även stark för sin storlek och rätt duktig längs sargerna. Harju må vara en bättre avslutare men han saknar snabbheten för att ta sig dit och hamna i dessa lägen, ju.

Tycker du själv att kedjan ser lika bra ut med Harju?

Donowitz

Antal inlägg : 4098
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Hankburger tor 07 feb 2019, 00:39

bearjew skrev:
Hankburger skrev:
bearjew skrev:Farley tillbaka till Connolly och P. Emanuelsson är ett nyförvärv i sig. Tyvärr sänker Harju den speed i formationen som gjorde den så svårstoppad vid framförallt spelvändningar och kontringar. Får vi igång den lajnen igen är mycket vunnet.

Harju får gärna återta ”Guters/Cehlins plats” med Olausson igen. Visst, det går trögare vid omställningar men väl i offensiv samt defensiv zon hittar dem varandra bra och har kemi tillsammans. Finns inte heller så enormt många andra alternativ för Hajen.

Med Harju i kedjan får man dock lite mer tyngd och närvaro i motståndarnas zon. Något man inte riktigt får med Farley eller Connolly. Kanske därför han fått matchats med den femman?

Nja det vette fan alltså.

Tycker Farley snurrade på bra i zon där han väldigt ofta hamnade i farliga lägen. Även stark för sin storlek och rätt duktig längs sargerna. Harju må vara en bättre avslutare men han saknar snabbheten för att ta sig dit och hamna i dessa lägen, ju.

Tycker du själv att kedjan ser lika bra ut med Harju?

Min kommentar var varken att påpeka att Farley saknade styrka eller att den ser bättre ut utan ett försök att spekulera i varför Harju eventuellt är där. Femman i sig har gått ned i form.. detta pga. att Connolly inte presterar som han gjorde tidigare under säsongen. Vilket var att vänta med tanke på lagets form i stort. Tror inte Farley intåg där skulle ändra på mycket.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av NallePhu tor 07 feb 2019, 09:09

Hankburger skrev:
bearjew skrev:
Hankburger skrev:
bearjew skrev:Farley tillbaka till Connolly och P. Emanuelsson är ett nyförvärv i sig. Tyvärr sänker Harju den speed i formationen som gjorde den så svårstoppad vid framförallt spelvändningar och kontringar. Får vi igång den lajnen igen är mycket vunnet.

Harju får gärna återta ”Guters/Cehlins plats” med Olausson igen. Visst, det går trögare vid omställningar men väl i offensiv samt defensiv zon hittar dem varandra bra och har kemi tillsammans. Finns inte heller så enormt många andra alternativ för Hajen.

Med Harju i kedjan får man dock lite mer tyngd och närvaro i motståndarnas zon. Något man inte riktigt får med Farley eller Connolly. Kanske därför han fått matchats med den femman?

Nja det vette fan alltså.

Tycker Farley snurrade på bra i zon där han väldigt ofta hamnade i farliga lägen. Även stark för sin storlek och rätt duktig längs sargerna. Harju må vara en bättre avslutare men han saknar snabbheten för att ta sig dit och hamna i dessa lägen, ju.

Tycker du själv att kedjan ser lika bra ut med Harju?

Min kommentar var varken att påpeka att Farley saknade styrka eller att den ser bättre ut utan ett försök att spekulera i varför Harju eventuellt är där. Femman i sig har gått ned i form.. detta pga. att Connolly inte presterar som han gjorde tidigare under säsongen. Vilket var att vänta med tanke på lagets form i stort. Tror inte Farley intåg där skulle ändra på mycket.
Farley har farten som inte Harju har det bidrar mer till att femman spelar mer snabbare och ett rakare spel, JC gock ned då Farely skadade sig så det finns ett visst mönster i varför det blev nedgående spiral på JC!

Harju MÅSTE lära sig att åka in och nyttja sin kilon han har det hjälper inte att komma glidandes in i närkamperna som en en båt från TallinkSilja precis, Där har Farley fördelen orädd och kommer in med speeden i närkamperna som gör att motståndarna har ett problem mot när Harju kommer så hinner dem spela bort pucken och ta tacklingen sedan!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Tony Moore tor 07 feb 2019, 13:10

Blinders88 skrev:Gunler 5 poäng på 14 matcher. Tre av de matcherna fick han ett byte, så 5 poäng på 11 matcher av en junior.
B-jun dessutom Smile
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7711
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Blinders fre 15 feb 2019, 13:45

Luleås första besked kring Lundeström
ISHOCKEY Luleå Hockey får klara sig utan Isac Lundeström och Fredrik Styrman i matchen mot Mora. Båda spelarna skadade sig i matchen mot Malmö men det är inte säkert att de blir borta särskilt länge.

Kent Vikström Martin Hallen Almroth12:04 | 2019-02-15
Det var i slutet av den första perioden mot Malmö som Isac Lundeström blev skadad. Isac Lundeström befann sig i mittcirkeln, och skulle just byta åkriktning, när han kolliderade med Fredrik Storm.

Den 19-årige centern blev liggande på isen en stund, men tog sig av på egen hand, och gick sedan raka vägen ut till Luleås omklädningsrum. Efter matchen bekräftade Luleåtränaren Thomas "Bulan" Berglund att det handlade om en hjärnskakning.

Under fredagen meddelades det att Lundeström ska träffa läkare senare under eftermiddagen.

Artikelbild
BILD: Pär Bäckström / Frilans | Isac Lundeström åkte på en hjärnskakning i matchen mot Malmö.

– Det är för tidigt att säga något där ännu men känslan är att det inte ska vara alltför farligt, säger Luleåtränaren Thomas "Bulan" Berglund.

Jack Connolly tränade inte med laget under fredagen men förväntas spela mot Mora.

– Han åker med.

Fredrik Styrman fick kliva av matchen mot Malmö med ett skadat finger och kommer inte till spel mot Mora. Luleå kommer därför att spela med sex stycken backar.

– Han spelar inte nästa match men det var inte så allvarligt som vi först befarade.

– Noel Gunler är med som extraforward så vi kommer ha samma lag som vi avslutade matchen mot Malmö med.

Styrman följde träningen från sidan och hade tejpat ihop sina fingrar.

– Det är inte brutet men det gör för ont för att jag ska kunna spela, säger Fredrik Styrman.

Mora ligger och slåss i botten av tabellen men har vänt underläge till seger i den tredje perioden i två raka matcher.

– Det tyder på att de har en bra moral och det är imponerande att de lyckas göra det, säger Thomas "Bulan" Berglund.

– Det är en svår match, de har spelat bra hemma och tar sina poäng där. De har några skickliga spelare som vi får se upp med men vi känner oss ändå trygga i vårt spel och gör vi rätt saker så är vi svårslagna.

https://www.kuriren.nu/sport/100-hockey/luleas-forsta-besked-kring-lundestrom-nm5031753.aspx

Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av RSD555 tis 26 feb 2019, 05:40

Lundeström har nu gått om Styrman i poäng. På ungefär samma speltid. Dom har varit ganska likvärdiga offensivt med 3 ass var(0 mål). Men lundis utmanar Styrman rejält nu med två nya ass.

RSD555

Antal inlägg : 703
Join date : 17-12-03

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av RSD555 tis 26 feb 2019, 05:45

I 5 mot 5 blidrar Styrman med mer poäng än Lundeström. Om jag inte räknat fel eller haft gamla uppgifter?

RSD555

Antal inlägg : 703
Join date : 17-12-03

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Micke80 tis 26 feb 2019, 06:40

RSD555 skrev:Lundeström har nu gått om Styrman i poäng. På ungefär samma speltid. Dom har varit ganska likvärdiga offensivt med 3 ass var(0 mål). Men lundis utmanar Styrman rejält nu med två nya ass.

Jag förstår inte riktigt syftet med din jämförelse, kan du utveckla?
Dels tänker jag på att Styrman är en offensiv back medan Lundeström är en tvåvägscenter, sen har styrman varit med laget hela säsongen och Lundeström i knappa 2 månader.
Med tanke på det kan jag tolka det som att du försöker visa på hur lite Lundeström gjort alternativt hur mycket Styrman gjort. Eller så försöker du visa på att Lundeström gjort det bra och att Styrman trots att han är en defensiv back lyckats riktigt bra.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Norrlandstoken tis 26 feb 2019, 17:34

Fattar inte riktigt heller. Riktigt konstig jämförelse. Som att jämföra äpple med päron

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av CKa tis 26 feb 2019, 17:38

RSD555 skrev:Lundeström har nu gått om Styrman i poäng. På ungefär samma speltid. Dom har varit ganska likvärdiga offensivt med 3 ass var(0 mål). Men lundis utmanar Styrman rejält nu med två nya ass.

Och Guter gjorde fler poäng än Lassi, var han då bättre? Eller?
Förstår någon vad du menar?

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av kokostrollet tis 26 feb 2019, 17:47

CKa skrev:
RSD555 skrev:Lundeström har nu gått om Styrman i poäng. På ungefär samma speltid. Dom har varit ganska likvärdiga offensivt med 3 ass var(0 mål). Men lundis utmanar Styrman rejält nu med två nya ass.

Och Guter gjorde fler poäng än Lassi, var han då bättre? Eller?
Förstår någon vad du menar?

Spot on! lol!
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2667
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Blinders tis 26 feb 2019, 18:02

Här har ni poäng vid lika styrka per timme spelad.
Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 2af93c10

Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Blinders mån 04 mar 2019, 13:37

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 E4455710

Hehe, kan vi vända trenden Shocked Lassi får fortsätta dominera isåfall Cool

Källa:
http://www.betterthanamonkey.com/?page_id=3344

Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Blinders tor 14 mar 2019, 22:43

Betyg på alla spelare nu när grundserien är slut.

+++++ (Toppklass)
Lassinantti
Gustafsson
Olausson
Connolly

++++ (Mycket bra)
Petter
Kovacs
Lundeström
Sellgren
Engsund
Fabricius

+++ (Bra)
Sondell
Farley
Lundkvist
Själin
Gunler
Mattsson

++ (Godkänd)
Berglund
Jalvanti
Styrman
Forsberg
Harju
Larsson
Einar
Rubin

+ (Dålig)
Guter
Lindquist

Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av GustenA tor 14 mar 2019, 23:16

Bra betyg men jag skulle vilja ha upp Berglund och Styrman ett snäpp. Det är två spelare som är ganska begränsade men har verkligen steppat upp denna säsong och spelat på en väldigt hög nivå. Annat är det med Larsson och Foppa tycker jag som inte kommit upp i nivå alls i år. Harju förtjänar också ett snäpp upp tycker jag, det var stunder under denna säsong då han var en gigant även om han inte producerade. Nu på sista fjärdedelen har han haft en liten dipp.

GustenA

Antal inlägg : 3082
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Blinders ons 20 mar 2019, 22:21

Mycket bra!

Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Hankburger tor 21 mar 2019, 00:35

Blinders88 skrev:Mycket bra!

Bra om inte annat för bredd. Gör Luleås annars så känsliga backlinje mindre känslig för skador. Smile
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av wilmus2007 tor 21 mar 2019, 07:24

grymt bra,stundtals en riktigt bra back, kan ha utvecklats mer....har inte sett han denna säsong något, kanske andra har?
wilmus2007
wilmus2007

Antal inlägg : 626
Join date : 15-02-04
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av RSD555 tis 26 mar 2019, 03:03

Blinders88 skrev:Betyg på alla spelare nu när grundserien är slut.

+++++ (Toppklass)
Lassinantti
Gustafsson
Olausson
Connolly

++++ (Mycket bra)
Petter
Kovacs
Lundeström
Sellgren
Engsund
Fabricius

+++ (Bra)
Sondell
Farley
Lundkvist
Själin
Gunler
Mattsson

++ (Godkänd)
Berglund
Jalvanti
Styrman
Forsberg
Harju
Larsson
Einar
Rubin

+ (Dålig)
Guter
Lindquist

Tycker Gustafsson borde ha 6 plus. Han är lite för bra för shl.

Han har ju betalt för det också, för att vara 6 plus. Och tycker han uppfyllt förväntningarna. Som spelare, ledare, mentor(för Sellgren främst) och ambassadör.

RSD555

Antal inlägg : 703
Join date : 17-12-03

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Blinders ons 24 apr 2019, 13:03

Petter Carnbro skrev:Vi tittar inledningsvis på hur lagens säsongshalvor sett ut vid spel 5v5. Vi använder expected goals, där vi (till skillnad från Corsi) räknar in ett flertal parametrar som har att göra med kvalitet på läge: avstånd, vinkel, direktskott, pass över centrallinjen, retur och ett gäng till. Vi har ett ganska bra grepp på både det kvalitativa och det kvantitativa. På bilden nedan ser ni lagnamn och en pil – lagnamnet är där laget befann sig match 1-26 och pilens spets match 27-52.  Den röda linjen representerar 50% och rutorna i de olika hörnen berättar lite om spelstil/kvalitet. Uppe till vänster släpper man till lite men skapar också lite, vice versa nere till höger och så vidare.
Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 110
Både Växjö och Luleå har under säsongen rört sig mer åt det offensiva hållet och när det kommer till expected goals 5v5 är man så gott som karbonkopior av varandra. Man är två av de bästa lagen defensivt och skapar i princip lika mycket framåt.

Vi tittar på expected goals för/mot per 60 minuter vid spel 5v5.

Fotnot: i många visualiseringar och tabeller på individnivå ligger spelare med som antingen bytt lag eller är långtidsskadade. Jag valde att låta dessa ligga kvar för att det intresserar säkert någon att se hur Spelare X var i det laget. Ytterligare faktor: viss lathet. Om en spelare inte är med beror det på att jag satte istidsgränsen vid 125 min.
Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 2_vlh_10
Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 310
Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 411
I tabellen ovan jämför vi hur många mål målvakterna släppt in med hur många en genomsnittlig målvakt förväntats släppa in (med expected goals som grund) och sedan utjämnat för istid. Då får vi Goals Saved Above Average per 60 minuter. Jag har filtrerat på 1250 minuter och statistiken är från alla spelformer. 0.25 GSAA kan kännas abstrakt, men multiplicera med t.ex 30 (spelade matcher) så får du 7.5, vilket är antalet mål räddade jämfört med en genomsnittlig målvakt.

Om vi tittar lite på individuella spelarsiffror 5v5 så har vi följande kategorier (all statistik per 60 minuter):
expected goals.
Pass som leder till avslut där passaren får avslutets värde i expected goals.
Involvering: andel av expected goals, med spelaren på isen, som spelaren är primärt involverad i med antingen avslut eller passning.  
Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 5_lhf_11
Bland forwards när det kommer till att skapa lägen och involvering i offensiven leder Petter Emanuelsson vägen för Luleå, framförallt genom sitt skytte (ixG). Det kanske förvånar lite att Jack Connolly rankas relativt lågt i Luleå, men i mitt tycke har hans primära värde alltid varit i att driva spelet och tilta isen i sitt lags fördel, mer än att vara en stark poängproducent.
Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 6_lhf_11
Källa:
https://hockeynews.se/articles/7758/

Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2018/2019 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2018/2019

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 6 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet