Klubbmärket

+35
Micke80
pingu
holygral
Dustin
Old Brooklyn
Tigerman
farre
Norrlandstoken
Diktatorn
Tony Moore
Dilox
Ferros
Lehto
Hankburger
Lillajag
LulefanGBG
Ivanhoe
Kagen
Hellcop
Pickadoll
Redbear
Bamsefar
ezz
LHF96
rasbiologen
Jokerman
MrA
Sundance Kid
Puckad
Donowitz
Urken
Lulefan
Blinders
NallePhu
icemask
39 posters

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av icemask tis maj 29, 2018 1:33 pm

Norrbottens björnar blev Luleås stålmän, så bygger förtroende ute i länet !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4116
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Ferros tis maj 29, 2018 2:08 pm

Jag tycker det är ett väldigt konstigt beslut. En seriöst hockeyförening måste tänka med hjärnan också, inte enbart med hjärtat.

1) Stålmannen är inte bara omodern, det är en väldigt ful logga - det ser ut som att den är gjord i paint. Det funkade på 80-talet men hör inte hemma snart 40 år senare. Vem kommer att tilltalas av Stålmannen, förutom de som redan gjort det i 30-40 år? Som 80-talist så är Luleå björnen, inte stålmannen. Jag har svårt att tänka mig att någon som är född senare inte skulle dela den uppfattningen, eftersom stålmannen aldrig varit en del av Luleå under deras tid i livet.
2) All modern marknadsföring har varit kring björnen, Luleå är känt som björnen i hela hockeysverige. Nu kastar man i princip all gjord marknadsföring i sjön när man byter till en "ny" logga. Det kommer att kosta pengar, pengar som hade kunnat användas till annat om man fortsatt att använda loggorna som man gjort de senaste åren.
3) Unga/eventuellt nya supportrar kommer att tilltalas mindre av stålmannen än vad de gjorde av björnen. Minns själv när Luleå bytte till björnen och gick från opopulärt till väldigt populärt lag i min Stockholmsskola. Det var barn som började att heja på Luleå på grund av den tuffa loggan, personer som senare blivit riktiga supportrar till laget. Inte en chans att de blivit det om Luleå haft stålmannen som logga.

Jag gillar inte heller hur man förmedlar nyheten, man använder sig av så mycket vagheter att det ger ett väldigt oseriöst intryck. Ska man göra en så stor förändring måste man vara extremt tydlig med hur man har resonerat och hur man resonerar kring arbetet i framtiden. Hela stycket  nedan tycker jag är riktigt uselt:
"–Det var en tuff fråga att avgöra, men i slutänden blev några viktiga punkter avgörande för styrelsens val, säger styrelseledamot Niklas Turner Olovzon. Dels att vi är en förening där våra medlemmars åsikter väger tungt och en klar majoritet skulle föredra originalsymbolen, dels rådande utveckling inom ishockeyn i Sverige och världen med en återgång till original, och dels att originalsymbolen bättre markerar den balans mellan vår ursprungliga identitet- och den utveckling som vi vill göra för att möta framtiden."

Sen citat som "och framför allt hos de svaranden som var under 50 år." och "Vår originalsymbol symboliserar att vi är en förening för alla och att vi vill stå för jämställd utvecklingskraft.". Vad säger de som är under 40? de som är under 30? de som är under 20? Jag kan tänka mig att en 32-åring har helt andra åsikter i frågan än vad en 45-åring har. Varför inte redovisa hur man tyckt i olika åldersintervall istället? Eller ger det inte samma resultat som man "vill ha"? Och hur kan stålmannen stå för mer jämställd utvecklingskraft än björnen, hur visar stålmannen att Luleå Hockey är en förening för alla? Hur kan man ens få in en sån kommentar i det hela? Om något så har jag redan sett folk som är upprörda över att det är en man som ska bli symbolen för föreningen (det är inget jag personligen lägger något vikt vid, men det går ändå helt emot det konstiga uttalandet ovan)

Bytet av logga påverkar inte mitt supporterskap det minsta, men jag gillar inte beslutet. Jag tycker det är ett rent ut sagt dåligt beslut som dessutom förmedlas på ett dåligt sätt. Förhoppningsvis så kommer föreningen inte fortsätta att ta avgörande beslut enbart baserat på känslor i framtiden, för då kommer det tillslut att gå åt skogen.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Dilox tis maj 29, 2018 2:10 pm

Jag är lite kluven i detta. Tycker den gula tröjan är skitsnygg och så som den användes var i perfekt mängd. Hade nog gärna sett att man hade haft kvar björnen som huvudlogga men att man kanske kunde ha fler alternativa tröjor med stålmannen. Typ ett vitt bortaställ också.

Vad jag tycker var intressant är att i kategorin "spelare, ledare, funktionärer". Alltså dom som jobbar i klubben och ska kämpa för lagets framgång hade närmare 70% i röster på björnen.

Också att det var i åldern mellan 30-50 som alla typ ville ha stålmannen. Åldern som troligtvis rimmar väl med de absolut mest högljudda inom olik frågor för klubben. Känslan är att det blev lite av att de som skrek högst vann.

Lite som när den bråkiga killen i klassen till slut fick som han ville.

---

Sen tror jag Luleå drog lite väl långt på det. Man hade nog kunnat gjort alla "Stålmannen-förespråkare" nöjda genom att lägga till det som tröjlogga på de flesta matcherna. Ta fram en röd och en vit tröja som komplement till den gula. Men att ha björnen som officiell logga i grafik, på hemsidor, reklam, och merchandise.

Då hade man gjort alla nöjda - till en mindre kostnad och utan att egentligen ändra något. Känns som att man gått lite väl långt och lite bananas kring detta.

Dilox

Antal inlägg : 737
Join date : 14-02-11
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Puckad tis maj 29, 2018 2:32 pm

icemask skrev:
Lehto skrev:Riktigt tråkigt beslut faktiskt... Varför blicka frammåt när allt var bättre förr...
Jag har då inte fått lägga ngn röst i detta, känns som frågan gått ut till dom mest inbitna supportrarna som helst av allt skulle vilja få namnet bytt till Groko tom.
Stålmannen loggan är redigt pinsam att komma och skylta med, jag tkr däremot de är coolt att dom kört matcher i det klassiska stället å liksom visat Luleås "historia", men att lägga den som officiell symbol njaaaaaaaaaaa.

Aja, jag är mest ledsen å besviken. Blir väl säkert bra i slutändan.
Man har haft en "varumärkesundersökning" bland medlemarna 1000 svarade, men vad säger företag som sponsrar mfl ?
Det finns helt klart ett inbyggt problem med att fråga de redan frälsta.
Det kan ju vara intressantare att fråga de som ännu inte sett ljuset.
( Men vi vet inte, undersökningen kan vara medvetet gjord så för att komma fram till det man ville göra. Smile )

Nåväl, nu är riktningen satt, bara att börja gå.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11110
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Lulefan tis maj 29, 2018 3:03 pm

Det här är nog en av de sämsta sakerna som hänt på länge, det kommer att kosta föreningen pengar och skada varumärket.
För mig som 80-talist så är Luleå björnen, jag gillar även att stålmannen är med, men den bör absolut inte vara huvudlogga.

Även om jag mest bara köper souvenirer med stålmannen så känns det som att jag precis tappade lite anknytning till LHF.

Vad händer med björngapet? Ska vi åka in genom en masugn istället? Lär kidsen gilla. /s

Den här marknadsundersökningen de gjort ställer jag mig väldigt tveksam till, det känns bara så oprofessionellt.
En person som utfört marknadsundersökningen och underlaget verkar ju ha varit de som redan vill ha stålmannen, man gör inte en sån här stor förändring baserat på en enmansundersökning med ett vagt underlag.

Det man borde ha gjort är att annonsera att man funderar på ett byte av logotyp och låta alla de som går på hockey tycka till under en längre tid(typ en säsong).

Mest bara irriterad nu, det är dags att styrelsen slutar vika sig för en liten klick gnällspikar som tror att det är de som styr föreningen.

Lulefan

Antal inlägg : 2231
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Blinders tis maj 29, 2018 3:07 pm

Klubbmärket - Sida 2 Receiv10

Blinders

Antal inlägg : 5187
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Blinders tis maj 29, 2018 3:09 pm

Klubbmärket - Sida 2 Receiv11

Blinders

Antal inlägg : 5187
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Dilox tis maj 29, 2018 3:09 pm

Lulefan skrev:Det här är nog en av de sämsta sakerna som hänt på länge, det kommer att kosta föreningen pengar och skada varumärket.
För mig som 80-talist så är Luleå björnen, jag gillar även att stålmannen är med, men den bör absolut inte vara huvudlogga.

Även om jag mest bara köper souvenirer med stålmannen så känns det som att jag precis tappade lite anknytning till LHF.

Vad händer med björngapet? Ska vi åka in genom en masugn istället? Lär kidsen gilla. /s

Den här marknadsundersökningen de gjort ställer jag mig väldigt tveksam till, det känns bara så oprofessionellt.
En person som utfört marknadsundersökningen och underlaget verkar ju ha varit de som redan vill ha stålmannen, man gör inte en sån här stor förändring baserat på en enmansundersökning med ett vagt underlag.

Det man borde ha gjort är att annonsera att man funderar på ett byte av logotyp och låta alla de som går på hockey tycka till under en längre tid(typ en säsong).

Mest bara irriterad nu, det är dags att styrelsen slutar vika sig för en liten klick gnällspikar som tror att det är de som styr föreningen.

Svårt det där om vilka som ska få rösta. Medlemmarna har ju sin rätt, mesans de som inte är medlemmar inte ska ha samma rätt. Men vi ska komma ihåg att man gör alltså en sån här remarkabel ändring på 1000 (!) inkomna mailsvar. Det är ju alldeles för litet underlag. Jag menar när det är så tätt mellan loggorna så kan man inte bara köra på en ändring som vann med någon enstaka procent när 1000 pers tyckt till!

Det finns inget annat stort företag i världen som skulle göra en sådan ändring baserat på 1000 enkätsvar. Det har helt klart blivit för stort. Luleå har tagit allt för stort på detta, och man skjuter sig lite i foten. Ser på twitter några enstaka gapa högt och glatt nu. Det är samma personer som gapar som mest när det gäller allt som har med Luleå och göra. De tuffa killarna.

Hade ALLA som brytt sig om Luleå fått rösta hade Stålmannen inte haft en suck är min känsla. Men återigen, frågan om vem som ska få rösta är desto knivigare då jag anser att medlemmars röst ska väga tungt.


Senast ändrad av Dilox den tis maj 29, 2018 3:12 pm, ändrad totalt 1 gång

Dilox

Antal inlägg : 737
Join date : 14-02-11
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Blinders tis maj 29, 2018 3:11 pm

Klubbmärket - Sida 2 Receiv12

Blinders

Antal inlägg : 5187
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Blinders tis maj 29, 2018 3:13 pm

Klubbmärket - Sida 2 Receiv13

Blinders

Antal inlägg : 5187
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Blinders tis maj 29, 2018 3:13 pm

"Är inne i en förändringsresa"

Luleå Hockeys VD om arbetet kring varumärket

https://www.luleahockey.se/artikel/zpzbajhrk-30c4d/ar-inne-i-en-forandringsresa

"Originalsymbolen representerar det vi vill stå för"

Styrelseledamoten och varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon om arbetet kring Luleå Hockeys varumärke

https://www.luleahockey.se/artikel/rcz7ajhrl-30c4d/originalsymbolen-representerar-det-vi-vill-sta-for


Blinders

Antal inlägg : 5187
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Blinders tis maj 29, 2018 3:17 pm


Blinders

Antal inlägg : 5187
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Tony Moore tis maj 29, 2018 3:18 pm

icemask skrev:
Lehto skrev:Riktigt tråkigt beslut faktiskt... Varför blicka frammåt när allt var bättre förr...
Jag har då inte fått lägga ngn röst i detta, känns som frågan gått ut till dom mest inbitna supportrarna som helst av allt skulle vilja få namnet bytt till Groko tom.
Stålmannen loggan är redigt pinsam att komma och skylta med, jag tkr däremot de är coolt att dom kört matcher i det klassiska stället å liksom visat Luleås "historia", men att lägga den som officiell symbol njaaaaaaaaaaa.

Aja, jag är mest ledsen å besviken. Blir väl säkert bra i slutändan.
Man har haft en "varumärkesundersökning" bland medlemarna 1000 svarade, men vad säger företag som sponsrar mfl ?
Från hemsidan: https://www.luleahockey.se/artikel/v6bdajhrg-30c4d/lulea-hockey-utvecklar-varumarket

"..Styrelsen och ledningen i Luleå Hockey har de senaste åren arbetat hårt med att hitta tillbaka till föreningens verkliga identitet. Som ett led i detta genomfördes, i samarbete med kommunikationsbyrån Passion Lab, i månadsskiftet mars-april en varumärkesundersökning bland medlemmar, säsongskortsinnehavare, sponsorer, anställda och funktionärer. Sammanlagt svarade 1025 personer på den digitala enkäten, vilket motsvarade en imponerande svarsfrekvens om ca 55%."
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7699
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Blinders tis maj 29, 2018 3:19 pm

Experten om bytet av logga: "Bäst för Luleå Hockey"


http://www.nsd.se/sport/100-hockey/experten-om-bytet-av-logga-bast-for-lulea-hockey-nm4844124.aspx

Experten om bytet av logga: "Bäst för Luleå Hockey":

Blinders

Antal inlägg : 5187
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Lulefan tis maj 29, 2018 3:34 pm

Dilox skrev:
Hade ALLA som brytt sig om Luleå fått rösta hade Stålmannen inte haft en suck är min känsla. Men återigen, frågan om vem som ska få rösta är desto knivigare då jag anser att medlemmars röst ska väga tungt.

Håller absolut med om att medlemmarnas röst ska väga tungt, men när frågan gäller något som i stor mån påverkar alla de som inte är medlemmar, vilket är majoriteten av de som går på hockey, så tycker jag att de ska få tycka till. Luleå är inte en liten förening där man inte behöver bry sig, LHF representerar så mycket mer än bara de som är medlemmar.

Tony Moore skrev:
Från hemsidan: https://www.luleahockey.se/artikel/v6bdajhrg-30c4d/lulea-hockey-utvecklar-varumarket

"..Styrelsen och ledningen i Luleå Hockey har de senaste åren arbetat hårt med att hitta tillbaka till föreningens verkliga identitet. Som ett led i detta genomfördes, i samarbete med kommunikationsbyrån Passion Lab, i månadsskiftet mars-april en varumärkesundersökning bland medlemmar, säsongskortsinnehavare, sponsorer, anställda och funktionärer. Sammanlagt svarade 1025 personer på den digitala enkäten, vilket motsvarade en imponerande svarsfrekvens om ca 55%."

Nu vet jag inte hur många säsongskort LHF brukar sälja, men känns det inte som en lite låg siffra med ~1865(55% av 1865 är cirka 1025) personer som är i kategorin medlemmenar, säsongskortinnehavare, sponsorer, anställda och funktionärer? Eller har man bara skickat ut till de som har säsongskort för 2018/2019? Isåfall lär det ju vara en lite annan kategori än det normala.


Lulefan

Antal inlägg : 2231
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Lulefan tis maj 29, 2018 3:40 pm

– Det var inget enkelt beslut. Men vi tycker att originalloggan är den som bäst representerar de värden vi står för som förening. Det finns en del som hävdar att björnen är mer jämställd. Men om man tittar närmare på originalloggan så går det inte att avgöra om spelaren är en man eller en kvinna. Utan den är könsneutral, säger han.

Vad ska man ens säga, ska verkligen sånt här skräp ligga till någon grund till beslut?

Lulefan

Antal inlägg : 2231
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Dilox tis maj 29, 2018 3:47 pm

Man hade kunnat gjort det så JÄVLA enkelt för sig om man bara tänkt till lite.

Det har varit snack om att folk vill ha Stålmannen på tröjan ganska länge.
Lösning: Ta fram en röd och en vit tröja som komplement till den gula med Stålmannen. Och ta fram en gul med björnen.

Då hade man haft 1 röd, 1 vit och 1 gul med Stålmannen och 1 röd, 1 vit och 1 gul med björnen.

Flera valmöjligheter och spelat lite oftare med en Stålmannen-tröja eftersom det är loggan på matchdräkten som det skrikits mest om. Inte att det ska bytas logga överallt.

Gå ut med ett PM om att Luleå utökar sin matchkollektion! Alla hade tänkt att det var en bra grej, och alla Stålmannen-frälsta hade varit nöjda!

Snabbt gjort, inga dyra konsulter som ska göra undersökningar, ingen större kostnad. Inga ändringar på varenda jävla liten grej, och alla hade varit nöjda och glada och känt sig hörsammade.

Nu blev det istället att gaphalsarna fick det dom ville - och mer därtill.
Och vi övriga står lite vid sidan om, smått överkörda, med frågan om vad fan det var som egentligen hände här?

Dilox

Antal inlägg : 737
Join date : 14-02-11
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Tony Moore tis maj 29, 2018 3:53 pm

Dilox skrev:Man hade kunnat gjort det så JÄVLA enkelt för sig om man bara tänkt till lite.
...
Nu blev det istället att gaphalsarna fick det dom ville - och mer därtill.
Och vi övriga står lite vid sidan om, smått överkörda, med frågan om vad fan det var som egentligen hände här?
Medlemmar har fått säga sitt..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7699
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Lulefan tis maj 29, 2018 3:56 pm

För stålmannen: 49.7% = 509 personer.
För björnen: 46.2% = 474 personer.

En skillnad på 35 personer och bara 55% av tillfrågade svarade.

Lulefan

Antal inlägg : 2231
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Dilox tis maj 29, 2018 3:59 pm

Tony Moore skrev:
Dilox skrev:Man hade kunnat gjort det så JÄVLA enkelt för sig om man bara tänkt till lite.
...
Nu blev det istället att gaphalsarna fick det dom ville - och mer därtill.
Och vi övriga står lite vid sidan om, smått överkörda, med frågan om vad fan det var som egentligen hände här?
Medlemmar har fått säga sitt..

Absolut! Och det ska respekteras. Det tycker jag. Men när det är en så stor fråga så tycker jag att fler ska få säga sitt.
Sponsorer, ideella krafter, juniorlagen, funktionärer, invånare i staden, kommunen, gamla spelare, (övriga Norrbotten - om man nu ska vara Norrbottens lag?) osv osv.

Nu spånar jag fritt (och skenar iväg lite kanske) men min poäng är: Jag tycker att 1000 enkätsvar är på tok för litet underlag för en sådan här stor förändring. Men det är min personliga åsikt.

Vi snackar om 1000 pers av alla som följer, lever och brinner för Luleå. 1000 jävla pers. Och när 45% av de tillfrågade inte ens orkar svara så undrar man ju om man verkligen ska ta till ett sådant stort beslut.

Dilox

Antal inlägg : 737
Join date : 14-02-11
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Diktatorn tis maj 29, 2018 4:09 pm

Stålmannen pryder redan varenda tröja och kaffemugg jag inhandlat så jag är såklart väldigt nöjd! Tror också att det är rätt steg om man vill röra klubben närmare något man kan kalla "folkets lag", tillsammans med tex satsningen på damsidan. När jag svansar fram här på Stockholms gator får den väldigt mycket uppskattning. "åhå det där är en riktig retro-tisha du har där". Nu är det kanske inte Hammarbyarna på söder som loggan ska tilltala lika mycket som fansen hemma i Luleå, men om jag får orda för min krets 90-talister (som aldrig haft annat än björnen) så uppskattas generellt stålmannen. Gärna tillsammans med Hurula, Alkberg och allt annat sånt man klöser efter för att behålla lite av sin norrbottniska identitet när dialekten har svikit.

diskussionen om att det är en man i loggan är lite...väl? Tycker att loggan är neutral nog för att kunna representera en jämställd förening. Ska man vara riktigt krass måste man anstränga sig hårt för att säga att det utan tvivel föreställer varken man eller kvinna. Luleå Hockey har dessutom under dagen inte använt "Stålmannen" utan hänvisar till retro/orginal-loggan. Men om någon har rätt att tycka om det så är det såklart kvinnorna i föreningen och inte jag som 25-årig man. Sen blir man allmänt mörkrädd när man läser kommentarerna på facebook. Allt från att det måste skaffas galler-logga till damerna till att man kastat bort 24 år av marknadsföring. Flyger lätt med ord som skämmigt, ammatörmässigt osv när man själv har en profil fylld av väldigt tveksamma delningar helt öppet för allmänheten, aja...

Och för er som är lika glada som jag så får vi nog tacka bjärven för att vi ens hamnade här!
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 610
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av NallePhu tis maj 29, 2018 4:51 pm

Sicket svammel fan finns mer viktigare saker inom föreningen att jobba med än att lyssna på fans som ylar hejvilt om saker dem inte ens ska ha att göra med, Stålmannen loggan fattas bara den där vita flaggan på klubbspetsen - sedan är vi på nostalgi spåret varför inte lira hemmamatcherna ute på cedern och köra manuella isskrapor när man ändå är i full huggning med att förstöra ett varumärke!


NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18257
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Puckad tis maj 29, 2018 4:55 pm

NallePhu skrev:Sicket svammel fan finns mer viktigare saker inom föreningen att jobba med än att lyssna på fans som ylar hejvilt om saker dem inte ens ska ha att göra med,
[...]
Håller med, så nu går vi vidare.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11110
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av icemask tis maj 29, 2018 5:17 pm

Lulefan skrev:
Dilox skrev:
Hade ALLA som brytt sig om Luleå fått rösta hade Stålmannen inte haft en suck är min känsla. Men återigen, frågan om vem som ska få rösta är desto knivigare då jag anser att medlemmars röst ska väga tungt.

Håller absolut med om att medlemmarnas röst ska väga tungt, men när frågan gäller något som i stor mån påverkar alla de som inte är medlemmar, vilket är majoriteten av de som går på hockey, så tycker jag att de ska få tycka till. Luleå är inte en liten förening där man inte behöver bry sig, LHF representerar så mycket mer än bara de som är medlemmar.

Tony Moore skrev:
Från hemsidan: https://www.luleahockey.se/artikel/v6bdajhrg-30c4d/lulea-hockey-utvecklar-varumarket

"..Styrelsen och ledningen i Luleå Hockey har de senaste åren arbetat hårt med att hitta tillbaka till föreningens verkliga identitet. Som ett led i detta genomfördes, i samarbete med kommunikationsbyrån Passion Lab, i månadsskiftet mars-april en varumärkesundersökning bland medlemmar, säsongskortsinnehavare, sponsorer, anställda och funktionärer. Sammanlagt svarade 1025 personer på den digitala enkäten, vilket motsvarade en imponerande svarsfrekvens om ca 55%."

Nu vet jag inte hur många säsongskort LHF brukar sälja, men känns det inte som en lite låg siffra med ~1865(55% av 1865 är cirka 1025) personer som är i kategorin medlemmenar, säsongskortinnehavare, sponsorer, anställda och funktionärer? Eller har man bara skickat ut till de som har säsongskort för 2018/2019? Isåfall lär det ju vara en lite annan kategori än det normala.

Man har bara skickat till de som löst medlemskap i LHFl !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4116
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Norrlandstoken tis maj 29, 2018 5:47 pm

Har inget problem med att man byter ut björnloggan som (med handen på hjärtat) faktiskt är lite tramsig må jag säga. Den gamla retro loggan känns dock väldigt utdaterad. Frågan är... Kommer man att piffa till den gamla loggan på något sätt eller kommer den att få vara lika dammig som den är? Hoppas man styr upp en mer modern tolkning för annars kommer bytet av logga att suga purjo. Det är liksom en bit in på 2000-talet nu och visst är det charmigt att lira i gamla plottriga retro ställ men någon måtta får det väl ändå vara.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Donowitz tis maj 29, 2018 6:01 pm

Svarta dräkter med stålmannen hade varit magiskt.

Donowitz

Antal inlägg : 4090
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av rasbiologen tis maj 29, 2018 6:03 pm

Jag är lite för ung för att ha några riktiga minnen med stålmannen, tvärtom vill jag minnas att björnen fick 5+ av aftonbladet när den lanserades, men den enda björnbesmyckade saken jag äger är gratiströjan från 40-årsjubileumet. Så bytet till att stålmannen spelar huvudrollen har jag inget emot, det bör däremot ge mig ett bättre utbud i souvenirshoppen om inte annat.

Från 15-50 ligger stålmannen före björnen i bilden som blinders länkade. Under 15 är det 100% björnen som gäller, är det för att de under 15 föredrar björnen eller för att deras föräldrar skrivit dem som medlemmaar i föreningen och röstat åt dem? Om det stämmer att de under 15 är så anti stålmannen, är det ändå rätt att ignorera den troligtvis största kundgruppen?

Edit: sen har jag aldrig riktigt kopplat Luleå till björn, påkörda renar över sargen med den nya tekniken till hösten hade väl vart lämpligare. Laughing
rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1351
Join date : 12-09-13
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Lulefan tis maj 29, 2018 6:22 pm

rasbiologen skrev:Jag är lite för ung för att ha några riktiga minnen med stålmannen, tvärtom vill jag minnas att björnen fick 5+ av aftonbladet när den lanserades, men den enda björnbesmyckade saken jag äger är gratiströjan från 40-årsjubileumet. Så bytet till att stålmannen spelar huvudrollen har jag inget emot, det bör däremot ge mig ett bättre utbud i souvenirshoppen om inte annat.

Från 15-50 ligger stålmannen före björnen i bilden som blinders länkade. Under 15 är det 100% björnen som gäller, är det för att de under 15 föredrar björnen eller för att deras föräldrar skrivit dem som medlemmaar i föreningen och röstat åt dem? Om det stämmer att de under 15 är så anti stålmannen, är det ändå rätt att ignorera den troligtvis största kundgruppen?

Edit: sen har jag aldrig riktigt kopplat Luleå till björn, påkörda renar över sargen med den nya tekniken till hösten hade väl vart lämpligare. Laughing

För de under 15 var det tydligen bara 1 person som svarade, så det säger inte så mycket. Det säger desto mer om hur dålig undersökning det är.

Lulefan

Antal inlägg : 2231
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av farre tis maj 29, 2018 6:34 pm

Undrar hur många miljoner det här bytet kostar Luleå Hockey i längre perspektiv rent kommersiellt? Vansinnig!
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Kagen tis maj 29, 2018 6:35 pm

Norrlandstoken skrev:Har inget problem med att man byter ut björnloggan som (med handen på hjärtat) faktiskt är lite tramsig må jag säga. Den gamla retro loggan känns dock väldigt utdaterad. Frågan är... Kommer man att piffa till den gamla loggan på något sätt eller kommer den att få vara lika dammig som den är? Hoppas man styr upp en mer modern tolkning för annars kommer bytet av logga att suga purjo. Det är liksom en bit in på 2000-talet nu och visst är det charmigt att lira i gamla plottriga retro ställ men någon måtta får det väl ändå vara.

Helt ok med att retrologgan är officiella klubbmärket och sedan används björnen som ett parallellt varumärke. Är ju snarare standard än något unikt i så fall. Samma sak med att uppdatera klubbmärke, logotyper osv till modernare snitt.

Hoppas bara föreningen kan hålla alla puckar igång nu, varumärke, ljud och ljus, lagbyggen, spelarutveckling osv.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Norrlandstoken tis maj 29, 2018 6:35 pm

Läste att ett slutgiltigt beslut om bytet av logga först sker i samband med årsmötet i juli. Kan vara så att man backar i slutändan.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av farre tis maj 29, 2018 6:36 pm

Undrar hur många miljoner det här bytet kostar Luleå Hockey i längre perspektiv rent kommersiellt? Vansinnig!
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av icemask tis maj 29, 2018 6:53 pm

Här är det en som borde komma släppa hörnflaggan och komma in i matchen !
Tvinga fram stålmannen, vem tror de att de är ??????

Supportrarna jublar över bytet
ISHOCKEY Senast Luleå Hockey bytte logga möttes beslutet av ilska från supportrarna. Men när föreningen på tisdagen meddelade att man tar tillbaka ”stålmannen” jublades det. ”Det här är en dag jag har drömt om hela mitt liv”, säger Luleåfans ordförande Stefan Baudin.

David Olsson Jiglund15:44 | 2018-05-29
Ett tag var han orolig att det aldrig skulle bli av.

– Visst har man tvivlat. Men det är flera andra klubbar som har bytt tillbaka till sina originalloggor på senare år. Signalerna från föreningen har också blivit allt mer positiva. Luleå Hockey vill inte vara något kommersiellt väsen, säger Stefan Baudin.

Sedan tillägger han:

– Men jag tror Luleå Hockey kommer att tjäna på det här. Grejerna med stålmannen på är ju de som säljer bäst.

Varför är det här viktigt för er?

– Det är mycket symbolik i de här sammanhangen. Vi hatar inte björnen. Men den står för den moderna ishockey som vi är emot. Stålmannen å andra sidan är symbolen för allt det vi älskar med Luleå Hockey. Innan kändes det som att det inte gjorde lika mycket att vi hade björnen som vår logga. Det var så mycket annat som var äkta med ishockeyn. Men det har bara blivit viktigare och viktigare för varje år som gått att få till det här bytet.

Han tillägger sedan:

– Det enda negativa med stålmannen är smeknamnet. Men nu när den blir vår officiella logga igen behövs ju inte det längre.

Även om man velat se bytet så har man inte försökt att tvinga fram det.

– Vi hade kunnat göra det. Men vi ville inte. Det hade bara skapat splittringar. Utan vi valde att vänta för Luleå Hockeys bästa, säger Stefan Baudin.
icemask
icemask

Antal inlägg : 4116
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av NallePhu tis maj 29, 2018 6:57 pm

farre skrev:Undrar hur många miljoner det här bytet kostar Luleå Hockey i längre perspektiv rent kommersiellt? Vansinnig!

Fråga knallkorkarna som jublar i Floras Park som dog i gång detta med byte av logga, INGEN i LF Vet vad detta kommer kosta oavsett björnen eller inte sedan undersökningen är bara svammel om en i familjen tycket Stålmannen är bra så röstar övriga sak samma samt att många föräldrar röstar åt sina barn som är också medlemmar!

Det är för många frågetecken än man ska vara mer än nöjder!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18257
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av NallePhu tis maj 29, 2018 6:59 pm

icemask skrev:Här är det en som borde komma släppa hörnflaggan och komma in i matchen !
Tvinga fram stålmannen, vem tror de att de är ??????

Supportrarna jublar över bytet
ISHOCKEY Senast Luleå Hockey bytte logga möttes beslutet av ilska från supportrarna. Men när föreningen på tisdagen meddelade att man tar tillbaka ”stålmannen” jublades det. ”Det här är en dag jag har drömt om hela mitt liv”, säger Luleåfans ordförande Stefan Baudin.

David Olsson Jiglund15:44 | 2018-05-29
Ett tag var han orolig att det aldrig skulle bli av.

– Visst har man tvivlat. Men det är flera andra klubbar som har bytt tillbaka till sina originalloggor på senare år. Signalerna från föreningen har också blivit allt mer positiva. Luleå Hockey vill inte vara något kommersiellt väsen, säger Stefan Baudin.

Sedan tillägger han:

– Men jag tror Luleå Hockey kommer att tjäna på det här. Grejerna med stålmannen på är ju de som säljer bäst.

Varför är det här viktigt för er?

– Det är mycket symbolik i de här sammanhangen. Vi hatar inte björnen. Men den står för den moderna ishockey som vi är emot. Stålmannen å andra sidan är symbolen för allt det vi älskar med Luleå Hockey. Innan kändes det som att det inte gjorde lika mycket att vi hade björnen som vår logga. Det var så mycket annat som var äkta med ishockeyn. Men det har bara blivit viktigare och viktigare för varje år som gått att få till det här bytet.

Han tillägger sedan:

– Det enda negativa med stålmannen är smeknamnet. Men nu när den blir vår officiella logga igen behövs ju inte det längre.

Även om man velat se bytet så har man inte försökt att tvinga fram det.

– Vi hade kunnat göra det. Men vi ville inte. Det hade bara skapat splittringar. Utan vi valde att vänta för Luleå Hockeys bästa, säger Stefan Baudin.

Som sagt sista raden säger en hel del hon det är fel väg att vandra låta fansen bestämma vad en förening ska göra!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18257
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av LulefanGBG tis maj 29, 2018 7:08 pm

Många kloka och intressanta inlägg. Kul att diskussionen hålls på en bra nivå.

Jag tycker lite såhär:
Egentligen en ickefråga för mig personligen och jag förstår båda sidornas argumentation. Frågan är inte såpass viktig för mig att jag tänker ödsla alltför mycket energi på att tycka det ena eller det andra. Jag ÄLKAR båda logotyperna. Hade gärna sett att man behöll björnen som officiell logga, men samtidigt givit stålmannen större utrymme på matchställen. Bla genom att ta fram ett rött hemmaställ med Stålmannen på, (i min mening den snyggaste matchtröja jag någonsin sett), och varierat den med björnstället på hemmaplan och varierat den gula Stålmannen -stället med det vita björnstället på bortaplan. Vidare kunde man haft Stålmannen -loggan på axlarna på björnställen och vice versa.

Jag är 80-talist och förknippar Luleå Hockey med björngapet och den norrbottniska urkraften. Tycker det är märkligt att ta bort ett såpass framgångsrikt koncept rent marknadsmässigt, men man får väl förmoda att ledningen vet vad de gör. Försäljningen av stålmannen-souvenirer har säkert triggar igång detta och många inklusive mig själv som inte ens följde Luleå före björnen är barnsligt förtjust i hela retro stilen. Tycker om enkelheten och nostalgin i loggan, (även om det inte är på ett personligt plan), men så tycker jag också att de två snyggaste matchställen, (inklusive klubbmärke), efter våra egna är Rögles och Björklövens så det kanske säger en del om just min smak.

Kanske låter jag motsägelsefull, men det kanske också speglar lite hur vi känner oss?

Till syvende och sist så älskar jag som sagt båda och vill inte tvingas välja mellan dem, men nöjer mig med vilken som av dem om andra väljer åt mig. Bäst hade givetvis varit att köra med båda.

Viktigast av allt är att man INTE kör någon svart hemmaställ! Delfinen skall vara ett rött eldhav när våra stålmän stormar ur björngapet!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12200
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Tigerman tis maj 29, 2018 7:09 pm

Jag hör till de som gjorde undersökningen och kan konstatera att resultatet blev ganska exakt som jag svarade. Och då får man väl vara nöjd. För övrigt måste jag ju säga att över 1000 pers är ett ganska bra beslutsunderlag, det är fler än de flesta opinionsundersökningarna i dessa dagar och resultatet hade knappast blivit nämnvärt annorlunda om man hade frågat 10 000. Och att någon som är varken anställd, medlem eller säsongskortsinnehavare skulle få yttra sig vore knäppt om något.

Kostnader borde vara marginella eftersom björnen behålls. I stort sett handlar det bara om att byta till en annan eps-fil på officiell kommunikation.

Men ärligt talat bryr jag mig inte särskilt mycket om saken, för egen del får de spela i nätbrynja med ketchupfläckar om de så vill, nästan. Däremot blir jag förvånad över hur pass upprörda känslor som yttras i detta forum över både när/var/hur/varför och vem.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Lulefan tis maj 29, 2018 7:14 pm

icemask skrev:Här är det en som borde komma släppa hörnflaggan och komma in i matchen !
Tvinga fram stålmannen, vem tror de att de är ??????

Supportrarna jublar över bytet
ISHOCKEY Senast Luleå Hockey bytte logga möttes beslutet av ilska från supportrarna. Men när föreningen på tisdagen meddelade att man tar tillbaka ”stålmannen” jublades det. ”Det här är en dag jag har drömt om hela mitt liv”, säger Luleåfans ordförande Stefan Baudin.

David Olsson Jiglund15:44 | 2018-05-29
Ett tag var han orolig att det aldrig skulle bli av.

– Visst har man tvivlat. Men det är flera andra klubbar som har bytt tillbaka till sina originalloggor på senare år. Signalerna från föreningen har också blivit allt mer positiva. Luleå Hockey vill inte vara något kommersiellt väsen, säger Stefan Baudin.

Sedan tillägger han:

– Men jag tror Luleå Hockey kommer att tjäna på det här. Grejerna med stålmannen på är ju de som säljer bäst.

Varför är det här viktigt för er?

– Det är mycket symbolik i de här sammanhangen. Vi hatar inte björnen. Men den står för den moderna ishockey som vi är emot. Stålmannen å andra sidan är symbolen för allt det vi älskar med Luleå Hockey. Innan kändes det som att det inte gjorde lika mycket att vi hade björnen som vår logga. Det var så mycket annat som var äkta med ishockeyn. Men det har bara blivit viktigare och viktigare för varje år som gått att få till det här bytet.

Han tillägger sedan:

– Det enda negativa med stålmannen är smeknamnet. Men nu när den blir vår officiella logga igen behövs ju inte det längre.

Även om man velat se bytet så har man inte försökt att tvinga fram det.

– Vi hade kunnat göra det. Men vi ville inte. Det hade bara skapat splittringar. Utan vi valde att vänta för Luleå Hockeys bästa, säger Stefan Baudin.

Ganska vinklad artikel, ja, vissa fans jublar, andra fans jublar inte. De är emot modern ishockey, varför följer de då modern ishockey? Vad är inte "äkta" med hockeyn?
Denna artikel visar endast på hur höga tankar de i Luleåfans har om sig själva och hur de tror att det är de som bestämmer. "Vi hade kunnat tvinga fram det" säger egentligen allt. Resten av föreningen och fansen försöker ta sig framåt och jobba i verkligheten(dvs, modernt), LuleåFans vill tillbaka till 70-talet.

Om de nu vill ha allt som förr, starta en ny förening.


Tigerman skrev:Jag hör till de som gjorde undersökningen och kan konstatera att resultatet blev ganska exakt som jag svarade. Och då får man väl vara nöjd. För övrigt måste jag ju säga att över 1000 pers är ett ganska bra beslutsunderlag, det är fler än de flesta opinionsundersökningarna i dessa dagar och resultatet hade knappast blivit nämnvärt annorlunda om man hade frågat 10 000. Och att någon som är varken anställd, medlem eller säsongskortsinnehavare skulle få yttra sig vore knäppt om något.

Skillnaden jämfört med en opinionsundersökning är urvalet, man försöker göra det slumpmässigt så alla läger får rösta. Det är otroligt många som inte är medlemmar i Luleå Hockey som har en åsikt i detta, de är väldigt viktiga de med, för majoriteten av de som går på hockey är inte medlemmar och kommer troligtvis aldrig vara det. Sedan har ju opinionsundersökningar en viss felmarginal(med 0-10 procentenheter), ganska stor alltså. Varför man vid riksdagsval t ex låter "alla" rösta.

Lulefan

Antal inlägg : 2231
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Norrlandstoken tis maj 29, 2018 7:31 pm

Den gamla loggan är en aning för proggig för min smak. Känns som ett handgjort demonstrationsplakat gjort i elfte timmen inför en Kenta koncert istället för ett digert klubb/föreningsmärke. År 1977 är ju heller ingen direkt anrik era så man får ha överseende med det faktum om att föreningen är ganska ung. Tror dock att övriga hockeysverige har svårt att uppskatta idén med den nya Stålmannen.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Tigerman tis maj 29, 2018 7:43 pm

Lulefan skrev:
Tigerman skrev:Jag hör till de som gjorde undersökningen och kan konstatera att resultatet blev ganska exakt som jag svarade. Och då får man väl vara nöjd. För övrigt måste jag ju säga att över 1000 pers är ett ganska bra beslutsunderlag, det är fler än de flesta opinionsundersökningarna i dessa dagar och resultatet hade knappast blivit nämnvärt annorlunda om man hade frågat 10 000. Och att någon som är varken anställd, medlem eller säsongskortsinnehavare skulle få yttra sig vore knäppt om något.

Skillnaden jämfört med en opinionsundersökning är urvalet, man försöker göra det slumpmässigt så alla läger får rösta. Det är otroligt många som inte är medlemmar i Luleå Hockey som har en åsikt i detta, de är väldigt viktiga de med, för majoriteten av de som går på hockey är inte medlemmar och kommer troligtvis aldrig vara det. Sedan har ju opinionsundersökningar en viss felmarginal(med 0-10 procentenheter), ganska stor alltså. Varför man vid riksdagsval t ex låter "alla" rösta.
Och varför skulle man gå ut till kreti och pleti med frågan? Och hur skulle man överhuvudtaget kunna göra ett annat urval, man kan ju omöjligt identifiera alla som kan tänkas vilja ha en åsikt i frågan.

Nej, tycker man nu det är så viktigt att få yttra sig så får man banne mig lösa medlemskap också. Det är för mig fullständigt naturligt att det är medlemmarna i en medlemsförening som ska ha rätt att yttra sig när det gäller föreningens logotyp, inte random fan, hans moster eller Alexander Bard.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Norrlandstoken tis maj 29, 2018 7:53 pm

Tycker väl att alla som på något sätt bidrar till föreningens överlevnad oavsett om du är medlem eller inte, arbetar ideellt eller sponsrar med 140 miljoner ska ha lika yttranderätt.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av rasbiologen tis maj 29, 2018 8:26 pm

Överlag så ligger jag rätt nära LulefanGBG's åsikter, det är väl kanske M-läktaren i scandianalium som satt sina spår men,

Tigerman skrev:Däremot blir jag förvånad över hur pass upprörda känslor som yttras i detta forum över både när/var/hur/varför och vem.

Jag är också förvånad över uppståndelsen. Jag har läst och förstår vissas orolighet över ett logotypsbyte men det är nästan enbart ekonomi som har diskuterats. Ja, det kommer säkerligen kosta att byta logga. Är det hela världen om vi ligger med fel logotyp på eliteprospects en månad? Var går gränsen mellan att en hemsida har dålig koll och vår "mediapresens" brister? Nu spelar jag kanske ner frågorna inom det här området men jag tycker att de är överdrivna.


Senast ändrad av rasbiologen den tis maj 29, 2018 8:32 pm, ändrad totalt 3 gånger
rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1351
Join date : 12-09-13
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Old Brooklyn tis maj 29, 2018 8:26 pm

Så jävla dyrt borde det inte bli va? Inte som att LHF har kontor över hela världen där skyltar måste bytas. Blir säkert bra. Jag hade hoppats på en lättare uppfräschning av björnen, men jag tror nog att ledning och styrelse med varumärkesexpert har tänkt igenom detta.

Sen var ju björnen knepig. Svår att få till bra i och med att den var så plottrig, framförallt i mindre tryck.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Bamsefar tis maj 29, 2018 8:29 pm

Det var då många som inte gillar ngt av det som förts fram men så enkelt är det. Luleå HF är en medlemstyrd förening, de är dessa som har en röst i föreningen. Är man inte medlem får man hänga med på tåget.
Enkäten gick ut till alla medlemmar, sen är det upp till dessa att svara eller ej.
De som svarade, inklusive mig själv, visade sig vara en majoritet för ett byte tillbaka till ursprunget.
Det är bara o tugga i sig för ickemedlemmar.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12045
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Urken tis maj 29, 2018 8:31 pm

Snacka om att fokusera på meningslösa saker när man kan lägga pengarna på viktigare saker - som att faktiskt vinna något på herrsidan.

Ser det här bytet som totalt meningslöst. Vill inte ens börja raljera om vad jag tycker, då jag anser att vi borde haft kvar björnen.

OT: glad att ni håller en bra ton. Fortsätt så.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Norrlandstoken tis maj 29, 2018 9:08 pm

Ändå kul att det händer lite kring föreningen rent medialt nu när Sillyn var över på tre röda.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Dustin tis maj 29, 2018 9:25 pm

Tycker också det är helt fel fokus av föreningen. Att man vill stärka varumärket förstår jag definitivt, men att byta klubbmärke känns som en väldigt drastisk åtgärd, speciellt när det i princip var 50/50 mellan de som föredrog björnen och de som föredrar stålmannen. För övrigt tycker jag stålmannen är rätt sjysst men hade väl kanske räckt att ta fram ett rött hemmaställ som alternativ med stålmannen, då tror jag man hade gjort mindre skada och samtidigt gjort vissa åtminstone "relativt nöjda".

Men nu är det som det är och mig personligen har det ingen större betydelse. Tyckr det trots allt är bra att vi inte skrotar björnen helt då den är en stor del av vår historia och det gemene man faktiskt främst förknippar med Luleå Hockey.

Dustin

Antal inlägg : 6921
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Lillajag tis maj 29, 2018 10:35 pm

Jag är INTE medlem men var med i undersökningen! Frekvent säsongskortsinnehavare däremot är jag!

Lillajag

Antal inlägg : 737
Join date : 16-06-16

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Pickadoll tis maj 29, 2018 10:42 pm

Ni kan vara lugna, vi kanske byter tillbaka om 25år.
Pickadoll
Pickadoll

Antal inlägg : 194
Join date : 12-01-22
Age : 46
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Tigerman tis maj 29, 2018 10:49 pm

Määk skrev:Tycker också det är helt fel fokus av föreningen. Att man vill stärka varumärket förstår jag definitivt, men att byta klubbmärke känns som en väldigt drastisk åtgärd, speciellt när det i princip var 50/50 mellan de som föredrog björnen och de som föredrar stålmannen. För övrigt tycker jag stålmannen är rätt sjysst men hade väl kanske räckt att ta fram ett rött hemmaställ som alternativ med stålmannen, då tror jag man hade gjort mindre skada och samtidigt gjort vissa åtminstone "relativt nöjda".

Men nu är det som det är och mig personligen har det ingen större betydelse. Tyckr det trots allt är bra att vi inte skrotar björnen helt då den är en stor del av vår historia och det gemene man faktiskt främst förknippar med Luleå Hockey.
Grejen är ju att man egentligen inte byter klubbmärke alls, utan bara justerar hur man använder sig av de två som man redan har. Och det är därför jag tycker det hela är en storm i ett vattenglas, ingen borde vara särskilt missnöjd och som sagt så är det troligen heller inte förknippat med några större utgifter. I alla fall inte så det påverkar föreningen på ett större plan. Kan man i och med det hela sälja lite fler souvenirer borde det snarast bara vara positivt.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Klubbmärket - Sida 2 Empty Sv: Klubbmärket

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet