Mikael Renberg

+18
Urken
Kagen
Donowitz
Lajon
pingu
Lillajag
Hedanders
Old Brooklyn
Tigerman
Hankburger
Dustin
Jokerman
Bamsefar
Ferros
Anthrax
Myrman
Pingis 11
hokkzorz
22 posters

Gå ner

Mikael Renberg Empty Mikael Renberg

Inlägg av hokkzorz fre 13 okt 2017, 21:02

Jag vill bara säga att jag tycker fansens buande mot Renberg under 40 års jubileet var riktigt skamligt. Så otroligt dåligt att man inte inte hyllade han på samma vis som alla andra. Folk tycker fortfarande att han svek föreningen, men jag skulle vilja påstå att föreningen svek Renberg. Att han sen hamnade i SKAIK var inte så konstigt, folk vill få det till att han gick dit för pengarna vilket inte är sant. När han kom hem från NHL så var det bara luleå som gällde, när sen Obol härvan kom fram vilket drabbade Renberg riktigt hårt och att föreningen inte kunde ge svar på hur man skulle satsa inför nästa år så är det inte så konstigt att Renberg kände sig bränd av klubben. Sen att han gick till SKAIK retade gallfeber på flera "fans". Vad skulle han ha gjort, han hade köpt hus i Norrbotten (hortlax om jag inte minns fel) och enda alternativet om dom skulle bo kvar var att gå till SKAIK.

Att folk inte kan glömma det och gå vidare och hylla en spelare som alltid gav 110% för luleå på isen, som har varit en stor förebild för unga och som gjort ett kanonjobb för föreningen fram tills dess det skar sig mot dåvarande ledningen.

Jag är besviken och tycker det är skamligt.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Pingis 11 fre 13 okt 2017, 21:07

Jag tycker det är skamligt välja Skellefteå före Luleå

Pingis 11

Antal inlägg : 133
Join date : 16-05-21

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av hokkzorz fre 13 okt 2017, 21:10

Pingis 11 skrev:Jag tycker det är skamligt välja Skellefteå före Luleå

Om du hade blivit av med 6 miljoner i pensionspengar (pga klubben) och klubben sen inte kan svara på hur man skall satsa nästa säsong, trots upprepade påstötningar så skall man enligt dig bara "suck it up" och spela kvar? Bra då vet vi.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Myrman fre 13 okt 2017, 21:11

Säger bara: Chrunak och Obol-Bosse. DOM var riktigt dåliga människor.
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4614
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Anthrax fre 13 okt 2017, 21:25

Tråkigt. Att man inte kan släppa taget och vara förlåtande, Renberg är bara en spelare och människa som alla andra i ett samhälle som pushar individualism och materialism och kan man då klandra honom för att söka sig till ett annat lag, han karriär och kropp har ett "fönster" som alla andras idrottskarriärer jag tycker det visar på både mod som självförtroende.
Anthrax
Anthrax

Antal inlägg : 984
Join date : 16-11-26
Ort : Arnstad

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Pingis 11 fre 13 okt 2017, 21:30

hokkzorz skrev:
Pingis 11 skrev:Jag tycker det är skamligt välja Skellefteå före Luleå

Om du hade blivit av med 6 miljoner i pensionspengar (pga klubben) och klubben sen inte kan svara på hur man skall satsa nästa säsong, trots upprepade påstötningar så skall man enligt dig bara "suck it up" och spela kvar? Bra då vet vi.

Om Renberg blivit av med 6 miljoner pga klubben hade vi naturligtvis givit honom 6 miljoner i ersättning.

Och om vi inte viljat göra det så skulle lagen naturligtvis tvingat oss.

Pingis 11

Antal inlägg : 133
Join date : 16-05-21

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Anthrax fre 13 okt 2017, 21:31

Pingis 11 skrev:
hokkzorz skrev:
Pingis 11 skrev:Jag tycker det är skamligt välja Skellefteå före Luleå

Om du hade blivit av med 6 miljoner i pensionspengar (pga klubben) och klubben sen inte kan svara på hur man skall satsa nästa säsong, trots upprepade påstötningar så skall man enligt dig bara "suck it up" och spela kvar? Bra då vet vi.

Om Renberg blivit av med 6 miljoner pga klubben hade vi naturligtvis givit honom 6 miljoner i ersättning.

Och om vi inte viljat göra det så skulle lagen naturligtvis tvingat oss.

Specificera vi?
Anthrax
Anthrax

Antal inlägg : 984
Join date : 16-11-26
Ort : Arnstad

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Pingis 11 fre 13 okt 2017, 21:39

Anthrax skrev:
Pingis 11 skrev:
hokkzorz skrev:
Pingis 11 skrev:Jag tycker det är skamligt välja Skellefteå före Luleå

Om du hade blivit av med 6 miljoner i pensionspengar (pga klubben) och klubben sen inte kan svara på hur man skall satsa nästa säsong, trots upprepade påstötningar så skall man enligt dig bara "suck it up" och spela kvar? Bra då vet vi.

Om Renberg blivit av med 6 miljoner pga klubben hade vi naturligtvis givit honom 6 miljoner i ersättning.

Och om vi inte viljat göra det så skulle lagen naturligtvis tvingat oss.

Specificera vi?

Luleå HF

Pingis 11

Antal inlägg : 133
Join date : 16-05-21

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Ferros fre 13 okt 2017, 21:49

Vill även minnas att Renberg grinade över att han inte fick lira i förstakedjan med Bartecko. Var dessutom någon intervju efter en match, vill minnas att det var i slutet på säsongen, där han i princip snackade skit om ungdomarna i laget (Harju, Omark, Lindgren m fl) och bland annat tyckte de var för dåliga i förhållande till andra lags unga spelare. Saker som inte bör förmedlas av en lagkapten om sina medspelare stod han och vräkte ut sig i live-TV direkt efter en match, det var väldigt osmakligt och något som gjorde att jag förändrade min syn på Mikael både som människa och lagkamrat/Luleåikon. Det var dessutom i samma veva som Harju tagit hans plats i förstakedjan, så det var säkert mycket bitterhet/egoism som låg bakom hela hans "tantrum". Hela sättet han var på under sin sista tid i klubben gjorde att åtminstone jag tappade en hel del av respekt och beundran som jag hade haft för honom innan.

Däremot så skulle jag inte bua ut honom i dagsläget, vilket jag inte tycker att någon annan Luleåsupporter ska göra heller. Men ibland ser man saker på olika sätt, och det måste man ju respektera. Personligen har jag nog svårt att både förmedla och känna efter vad jag faktiskt tycker om Mikael Renberg, jag kan nöja mig med att säga att han var en av mina stora idoler när jag var knatte men så är det inte längre.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Anthrax fre 13 okt 2017, 21:53

Ferros skrev:Vill även minnas att Renberg grinade över att han inte fick lira i förstakedjan med Bartecko. Var dessutom någon intervju efter en match, vill minnas att det var i slutet på säsongen, där han i princip snackade skit om ungdomarna i laget (Harju, Omark, Lindgren m fl) och bland annat tyckte de var för dåliga i förhållande till andra lags unga spelare. Saker som inte bör förmedlas av en lagkapten om sina medspelare stod han och vräkte ut sig i live-TV direkt efter en match, det var väldigt osmakligt och något som gjorde att jag förändrade min syn på Mikael både som människa och lagkamrat/Luleåikon. Det var dessutom i samma veva som Harju tagit hans plats i förstakedjan, så det var säkert mycket bitterhet/egoism som låg bakom hela hans "tantrum". Hela sättet han var på under sin sista tid i klubben gjorde att åtminstone jag tappade en hel del av respekt och beundran som jag hade haft för honom innan.

Däremot så skulle jag inte bua ut honom i dagsläget, vilket jag inte tycker att någon annan Luleåsupporter ska göra heller. Men ibland ser man saker på olika sätt, och det måste man ju respektera. Personligen har jag nog svårt att både förmedla och känna efter vad jag faktiskt tycker om Mikael Renberg, jag kan nöja mig med att säga att han var en av mina stora idoler när jag var knatte men så är det inte längre.



Håller med om att han har en del narcissistiska divafasoner för sig, eller hade snarare, men han buas ju enkom ut för valet att skriva på för Skellefteå och det var ju det trådstartaren vände sig emot.
Anthrax
Anthrax

Antal inlägg : 984
Join date : 16-11-26
Ort : Arnstad

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Pingis 11 fre 13 okt 2017, 21:55

Hade varit bättre för Luleå HF om Renberg valt hockeyligans
kollektivavtal men Renberg ville hellre tjäna några extra kr
till sig själv och valde därför Obol.

Renbergs agent tog en chans och försökte stämma Luleå HF
men hade inget att komma med.

Pingis 11

Antal inlägg : 133
Join date : 16-05-21

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Bamsefar fre 13 okt 2017, 22:09

Min syn på Renberg förändrades ganska drastiskt i och med Torontoflytten, när han lovat "till 99,9 procent" att stanna kvar i föreningen men 24 timmar senare skriver på för Toronto o satte Luleå i skiten för det fanns ju inget kvar att försöka ersätta han med. Obolhärvan o skellefteåflytten plus klagandet på andra spelare i Luleå offentligt sänkte han rejält i mina ögon. Jag skulle heller inte buat åt han, tycker inte han är värd det.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12045
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Jokerman fre 13 okt 2017, 22:27

hokkzorz skrev:Jag vill bara säga att jag tycker fansens buande mot Renberg under 40 års jubileet var riktigt skamligt. Så otroligt dåligt att man inte inte hyllade han på samma vis som alla andra. Folk tycker fortfarande att han svek föreningen, men jag skulle vilja påstå att föreningen svek Renberg. Att han sen hamnade i SKAIK var inte så konstigt, folk vill få det till att han gick dit för pengarna vilket inte är sant. När han kom hem från NHL så var det bara luleå som gällde, när sen Obol härvan kom fram vilket drabbade Renberg riktigt hårt och att föreningen inte kunde ge svar på hur man skulle satsa inför nästa år så är det inte så konstigt att Renberg kände sig bränd av klubben. Sen att han gick till SKAIK retade gallfeber på flera "fans". Vad skulle han ha gjort, han hade köpt hus i Norrbotten (hortlax om jag inte minns fel) och enda alternativet om dom skulle bo kvar var att gå till SKAIK.

Att folk inte kan glömma det och gå vidare och hylla en spelare som alltid gav 110% för luleå på isen, som har varit en stor förebild för unga och som gjort ett kanonjobb för föreningen fram tills dess det skar sig mot dåvarande ledningen.

Jag är besviken och tycker det är skamligt.

Det jobbet han gjorde för föreningen när han var i Lule var beundransvärt. Jag säger bara ojoj. Snacka om han var med och drev föreningen framåt och visa klass på isen.

Köhler var inne på det under intervjun i pausen, att det är många, både spelare, funktionärer, fans och ledare, som gjort ett fantastiskt jobb i föreningen sen laget gick upp i Elitserien.

Micke Renberg är en av dom som verkligen gjort ett fantastiskt jobb i föreningen. Så är det.

Men jag respekterar att andra har en annan åsikt men att däremot bua åt Renberg då han är inbjuden av föreningen, det är rent ut sagt åt helvete. Det kändes som att stå i en pissränna.

Det positiva: fy fan vilket fett tifo vi gav Renberg och alla andra
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Anthrax fre 13 okt 2017, 22:32

Jokerman skrev:
hokkzorz skrev:Jag vill bara säga att jag tycker fansens buande mot Renberg under 40 års jubileet var riktigt skamligt. Så otroligt dåligt att man inte inte hyllade han på samma vis som alla andra. Folk tycker fortfarande att han svek föreningen, men jag skulle vilja påstå att föreningen svek Renberg. Att han sen hamnade i SKAIK var inte så konstigt, folk vill få det till att han gick dit för pengarna vilket inte är sant. När han kom hem från NHL så var det bara luleå som gällde, när sen Obol härvan kom fram vilket drabbade Renberg riktigt hårt och att föreningen inte kunde ge svar på hur man skulle satsa inför nästa år så är det inte så konstigt att Renberg kände sig bränd av klubben. Sen att han gick till SKAIK retade gallfeber på flera "fans". Vad skulle han ha gjort, han hade köpt hus i Norrbotten (hortlax om jag inte minns fel) och enda alternativet om dom skulle bo kvar var att gå till SKAIK.

Att folk inte kan glömma det och gå vidare och hylla en spelare som alltid gav 110% för luleå på isen, som har varit en stor förebild för unga och som gjort ett kanonjobb för föreningen fram tills dess det skar sig mot dåvarande ledningen.

Jag är besviken och tycker det är skamligt.

Det jobbet han gjorde för föreningen när han var i Lule var beundransvärt. Jag säger bara ojoj. Snacka om han var med och drev föreningen framåt och visa klass på isen.

Köhler var inne på det under intervjun i pausen, att det är många, både spelare, funktionärer, fans och ledare, som gjort ett fantastiskt jobb i föreningen sen laget gick upp i Elitserien.

Micke Renberg är en av dom som verkligen gjort ett fantastiskt jobb i föreningen. Så är det.

Men jag respekterar att andra har en annan åsikt men att däremot bua åt Renberg då han är inbjuden av föreningen, det är rent ut sagt åt helvete. Det kändes som att stå i en pissränna.

Det positiva: fy fan vilket fett tifo vi gav Renberg och alla andra

Well put, tummen upp för den!
Anthrax
Anthrax

Antal inlägg : 984
Join date : 16-11-26
Ort : Arnstad

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Dustin fre 13 okt 2017, 23:01

Jag tror att Renberg agent var en stor anledning till hela härvan. Hur mycket än enstaka personer i klubben agerade fel så pissade Renberg trots allt på föreningen och dess supportrar. För mig är det oförlåtligt. Han visade noll heder och noll respekt. Det fanns andra spelare som var i samma situation som Micke som skötte det hela mycket snyggare och därför är ihågkomna som Luleå Hockey-hjältar.

Dustin

Antal inlägg : 6915
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Jokerman sön 29 okt 2017, 21:34

Bo Calvanelli (f.d. Johansson) och Jan Saradlic inte bara pissade på småsparare och stora investerare och klubbar och föreningar som Plannja basket och Luleå Hockey och dess fans, de lämnade efter sig kaos och chockade brottsoffer som förlorat allt. 114 miljoner försvann spårlöst.

Bo-Jan gjorde så vår bäste spelare tvingades lämna. Under de år Bo-Jan sen var borta, då de först tömt kontona, kunde de i lugn och ro spåna fram en historia om det ”som hände Obol” och som det sen inte gick att slå hål på.

Naturligtvis gick det inte att bekräfta dyngskallarnas historia men den kunde tyvärr heller inte motbevisas och det är väl därför de benämns som skarpa inom sitt område, bedragare grande de lux. De kunde det här med att vilseleda, minst sagt.

Tyvärr skyddas dessa skurkar och brottsoffret hängs ut när det ju borde vara tvärtom.

Lämpligt straff för Bo Calvanelli och Jan Saradlic vore att kölhala dem i gammelstadsviken och därefter tjära, fjädra och bära iväg med dem, fjättrande vid en påle, till en lastbil (utan kapell) och frakta dem upp längs med eftersatta E10 till Malmberget och dumpas i gropen.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Hankburger tis 31 okt 2017, 01:23

Anthrax skrev:Tråkigt. Att man inte kan släppa taget och vara förlåtande, Renberg är bara en spelare och människa som alla andra i ett samhälle som pushar individualism och materialism och kan man då klandra honom för att söka sig till ett annat lag, han karriär och kropp har ett "fönster" som alla andras idrottskarriärer jag tycker det visar på både mod som självförtroende.

Men då kan man välja ett annat lag än SAIK. Det är mest där som det sticker i klubbhjärtat hos många. Att han väljer SAIK och samtidigt snackar skit om klubben som gav honom chansen. Det är helt uppåt väggarna fel. Jag har respekt för Renberg för vad han gjorde på isen för klubben men jag har en ganska stor agg mot honom för sättet han betedde sig då och då.. Framförallt när han började bete sig som han vore större än klubben ifråga. Riktiga divafasoner helt enkelt.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Tigerman tis 31 okt 2017, 23:17

Hankburger skrev:
Anthrax skrev:Tråkigt. Att man inte kan släppa taget och vara förlåtande, Renberg är bara en spelare och människa som alla andra i ett samhälle som pushar individualism och materialism och kan man då klandra honom för att söka sig till ett annat lag, han karriär och kropp har ett "fönster" som alla andras idrottskarriärer jag tycker det visar på både mod som självförtroende.

Men då kan man välja ett annat lag än SAIK. Det är mest där som det sticker i klubbhjärtat hos många. Att han väljer SAIK och samtidigt snackar skit om klubben som gav honom chansen. Det är helt uppåt väggarna fel. Jag har respekt för Renberg för vad han gjorde på isen för klubben men jag har en ganska stor agg mot honom för sättet han betedde sig då och då.. Framförallt när han började bete sig som han vore större än klubben ifråga. Riktiga divafasoner helt enkelt.
Nåja, det är ändå snart 10 år sedan och det var ju inte direkt så att han gav sina bästa år till SAIK heller, snarare var han ju närapå en belastning för dem sista året. Så på sätt och vis borde vi ju tacka honom för den insatsen Laughing

Det var onekligen lite frostigt under rätt lång tid men det är andra apor som hänger i lianerna nu och bägge parter verkar ha grävt ner stridsyxan, och med ovanstående i baktanke dessutom tycker jag nog även att vi som fans kan göra detsamma. Det är egentligen rätt småaktigt att nu bua ut en spelare som gjort så mycket bra i klubben på grund av ett felsteg i slutet av karriären. Då var det rätt att häckla honom men det börjar bli hög tid att vända blad och gå vidare.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Old Brooklyn tor 02 nov 2017, 09:19

Hankburger skrev:
Anthrax skrev:Tråkigt. Att man inte kan släppa taget och vara förlåtande, Renberg är bara en spelare och människa som alla andra i ett samhälle som pushar individualism och materialism och kan man då klandra honom för att söka sig till ett annat lag, han karriär och kropp har ett "fönster" som alla andras idrottskarriärer jag tycker det visar på både mod som självförtroende.

Men då kan man välja ett annat lag än SAIK. Det är mest där som det sticker i klubbhjärtat hos många. Att han väljer SAIK och samtidigt snackar skit om klubben som gav honom chansen. Det är helt uppåt väggarna fel. Jag har respekt för Renberg för vad han gjorde på isen för klubben men jag har en ganska stor agg mot honom för sättet han betedde sig då och då.. Framförallt när han började bete sig som han vore större än klubben ifråga. Riktiga divafasoner helt enkelt.
Angående att han valde just Mordor så finns det ju inte direkt alternativ om man vill bo kvar i norra delarna av landet. Han hade barn som väl bodde i Piteå? Visst gjorde det ont att det var den klubben han valde, men så här långt senare är det inte klubbvalet som stör mig. Jag har förståelse för just den aspekten i hela den sorgliga affären. Allt det övriga, inte så mycket.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Hedanders tor 02 nov 2017, 13:41

Old Brooklyn skrev:
Hankburger skrev:
Anthrax skrev:Tråkigt. Att man inte kan släppa taget och vara förlåtande, Renberg är bara en spelare och människa som alla andra i ett samhälle som pushar individualism och materialism och kan man då klandra honom för att söka sig till ett annat lag, han karriär och kropp har ett "fönster" som alla andras idrottskarriärer jag tycker det visar på både mod som självförtroende.

Men då kan man välja ett annat lag än SAIK. Det är mest där som det sticker i klubbhjärtat hos många. Att han väljer SAIK och samtidigt snackar skit om klubben som gav honom chansen. Det är helt uppåt väggarna fel. Jag har respekt för Renberg för vad han gjorde på isen för klubben men jag har en ganska stor agg mot honom för sättet han betedde sig då och då.. Framförallt när han började bete sig som han vore större än klubben ifråga. Riktiga divafasoner helt enkelt.
Angående att han valde just Mordor så finns det ju inte direkt alternativ om man vill bo kvar i norra delarna av landet. Han hade barn som väl bodde i Piteå? Visst gjorde det ont att det var den klubben han valde, men så här långt senare är det inte klubbvalet som stör mig. Jag har förståelse för just den aspekten i hela den sorgliga affären. Allt det övriga, inte så mycket.

Det är en intervju som etsat sig fast i mitt minne. Där Renberg gråter ut inför pressen och säger att han inte orkar spela i ett lag som kämpar för att hänga kvar i elitserien år efter år.

Sen gick han till SAIK. Värsta rivalen. Som inte såg särskilt mycket bättre ut än Luleå just då.

Ska du vara lagkapten I LHF och har så mycket känslor för föreningen, så ska det INTE spela någon roll var i tabellen man ligger och skvalpar.
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2073
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Old Brooklyn tor 02 nov 2017, 13:58

Ja, hans lipande när han lämnade klubben luktade som Ove Molins flensost. Att det blev Sheleftyou istället är dock mindre konstigt då det inte finns något annat lag att välja på om man har barn som man vill träffa bosatta i Norrbotten.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Lillajag tor 02 nov 2017, 14:44

Det jag ser som det stora problemet är ju att han upprepar att knxxxa Luleå. Luleå löste honom från kontraktet med Phoenix till en kostnad av 2 mille och dessa pengar skulle han betala tillbaka om han bröt kontraktet med Luleå. Han bröt efter bara ett år och där trampade han på oss första gången, han ville verkligen ha hjälp att få komma hem och Luleå hjälpte men direkt Toronto visade plånboken stack han, svek två var när han inte betalade tillbaka dessa 2 mille och skyllde på NHL-regler! Svek tre var när Luleå klagade och tyckte han svek och han rättfärdigade sina ovanstående beteenden med "var nästan jag ensam som såg till att vi vann kvartsfinalen mot MODO". Och detta utspelade sig alltså kring 2000-2001/02. Sen knxxxxde han oss igen i samband med OBOL och sedemera saik. Observera att det var många idrottsmän och annat folk som blev blåsta men MR var den enda som la skulden på tredje part, alltså Luleå. Alla andra var förbannade på OBOL även dom som investerat i OBOL via Luleå eller annan idrottsförening. Sen tycker inte jag man skall diskutera om det är rätt eller fel att hata, vissla, bua, förlåta, applådera eller lägga bakom sig. Jag tycker att var och en är i sin fulla rätt att reagera och tycka precis vad dom vill om MR. Hata eller älska och allt däremellan är upp till var och en och helt ok!

Lillajag

Antal inlägg : 737
Join date : 16-06-16

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Hankburger tor 02 nov 2017, 17:03

Old Brooklyn skrev:
Hankburger skrev:
Anthrax skrev:Tråkigt. Att man inte kan släppa taget och vara förlåtande, Renberg är bara en spelare och människa som alla andra i ett samhälle som pushar individualism och materialism och kan man då klandra honom för att söka sig till ett annat lag, han karriär och kropp har ett "fönster" som alla andras idrottskarriärer jag tycker det visar på både mod som självförtroende.

Men då kan man välja ett annat lag än SAIK. Det är mest där som det sticker i klubbhjärtat hos många. Att han väljer SAIK och samtidigt snackar skit om klubben som gav honom chansen. Det är helt uppåt väggarna fel. Jag har respekt för Renberg för vad han gjorde på isen för klubben men jag har en ganska stor agg mot honom för sättet han betedde sig då och då.. Framförallt när han började bete sig som han vore större än klubben ifråga. Riktiga divafasoner helt enkelt.
Angående att han valde just Mordor så finns det ju inte direkt alternativ om man vill bo kvar i norra delarna av landet. Han hade barn som väl bodde i Piteå? Visst gjorde det ont att det var den klubben han valde, men så här långt senare är det inte klubbvalet som stör mig. Jag har förståelse för just den aspekten i hela den sorgliga affären. Allt det övriga, inte så mycket.

Men då får man sköta det snyggt och inte sitta och påstå att man vill till en bättre förening för att sedan gå till rivalerna som dessutom knappast hade något stort på gång under den tiden. Det luktade $$$ då och det luktar $$$ idag. Dessutom snackar man inte skit om föreningen om man varit lagkapten. Det är helt enkelt inte okej.

Lillajag skrev:Det jag ser som det stora problemet är ju att han upprepar att knxxxa Luleå. Luleå löste honom från kontraktet med Phoenix till en kostnad av 2 mille och dessa pengar skulle han betala tillbaka om han bröt kontraktet med Luleå. Han bröt efter bara ett år och där trampade han på oss första gången, han ville verkligen ha hjälp att få komma hem och Luleå hjälpte men direkt Toronto visade plånboken stack han, svek två var när han inte betalade tillbaka dessa 2 mille och skyllde på NHL-regler! Svek tre var när Luleå klagade och tyckte han svek och han rättfärdigade sina ovanstående beteenden med "var nästan jag ensam som såg till att vi vann kvartsfinalen mot MODO". Och detta utspelade sig alltså kring 2000-2001/02. Sen knxxxxde han oss igen i samband med OBOL och sedemera saik. Observera att det var många idrottsmän och annat folk som blev blåsta men MR var den enda som la skulden på tredje part, alltså Luleå. Alla andra var förbannade på OBOL även dom som investerat i OBOL via Luleå eller annan idrottsförening. Sen tycker inte jag man skall diskutera om det är rätt eller fel att hata, vissla, bua, förlåta, applådera eller lägga bakom sig. Jag tycker att var och en är i sin fulla rätt att reagera och tycka precis vad dom vill om MR. Hata eller älska och allt däremellan är upp till var och en och helt ok!

Själv hatar jag inte Chips-Micke. Hade glömt bort hans existens om han inte varje år måste gå in i diverse tidningar och med sina "expertutlåtanden" skjuta ned Luleå bara därför att. Det gör snarare att man skrattar åt honom. Kunnig expert är han men hans bitterhet mot föreningen skiner fortfarande igenom något kopiöst.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av pingu tor 02 nov 2017, 17:27

Lillajag skrev:Det jag ser som det stora problemet är ju att han upprepar att knxxxa Luleå. Luleå löste honom från kontraktet med Phoenix till en kostnad av 2 mille och dessa pengar skulle han betala tillbaka om han bröt kontraktet med Luleå. Han bröt efter bara ett år och där trampade han på oss första gången, han ville verkligen ha hjälp att få komma hem och Luleå hjälpte men direkt Toronto visade plånboken stack han, svek två var när han inte betalade tillbaka dessa 2 mille och skyllde på NHL-regler! Svek tre var när Luleå klagade och tyckte han svek och han rättfärdigade sina ovanstående beteenden med "var nästan jag ensam som såg till att vi vann kvartsfinalen mot MODO". Och detta utspelade sig alltså kring 2000-2001/02. Sen knxxxxde han oss igen i samband med OBOL och sedemera saik. Observera att det var många idrottsmän och annat folk som blev blåsta men MR var den enda som la skulden på tredje part, alltså Luleå. Alla andra var förbannade på OBOL även dom som investerat i OBOL via Luleå eller annan idrottsförening. Sen tycker inte jag man skall diskutera om det är rätt eller fel att hata, vissla, bua, förlåta, applådera eller lägga bakom sig. Jag tycker att var och en är i sin fulla rätt att reagera och tycka precis vad dom vill om MR. Hata eller älska och allt däremellan är upp till var och en och helt ok!

Håller helt med dig här.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Jokerman lör 04 nov 2017, 18:40

LHF-Hero

Mikael Renberg Skyrma20

Norrbottnisk urkraft. Urstark. Det man som lule-supporter fick av Renberg var en spelare som verkligen gav allt och som malde ner motståndaren med ren vilja. Svetten han la ner i föreningens kläder sitter fortfarande kvar i väggarna i Delfinen. Grovt hugget blev det omkring åtta väldigt bra säsonger. Som åskådare påverkades man rent fysiskt av att se honom spela, en spelare som höll världsklass i sina bästa stunder och som likt 6000 sprakande tomtebloss, och nästintill ensam, kunde få hela Delfinen att koka.

Säsongen 89/90
1 mål på två matcher.

Säsongen 90/91
11 mål och 6 assist på 29 matcher. 1 mål och ett assist på 5 matcher i slutspelet.

Säsongen 91/92
8 mål och 14 assist på 38 matcher. Inga poäng på två matcher i slutspelet.

Säsongen 92/93
19 mål och 13 assist på 39 matcher. 4 mål och 4 assist på 11 matcher i slutspelet.

Kvartsfinal 92/93
Färjestad hade en bombsäker ledning 4-0 inför den tredje perioden och delar av en besviken publik hade redan börjat ge sig av. Spelarna gav dock inte upp. Inom loppet av nio minuter så gjorde våran gäng tre mål och när man sedan plockade ut målvakten i slutminuten så kom också kvitteringen genom Renberg. Miraklet fullbordades sen i förlängningen då L-G Pettersson sköt in 5-4 till Luleå som stått för tidernas vändning i slutspelssammanhang. Den avgörande matchen nere i Karlstad gick även den till förlängning och där sköt Hurtig oss vidare till semifinal genom sitt 4-3-mål. Magiskt.

Vi njöt.

Säsongen 94/95:
Lockout i NHL. Kom hem och spelade 10 matcher, gjorde 9 mål och 4 assist.


Säsongen 00/01
Hade lagt ner NHL-karriären tillfälligt och var vår lysande stjärna tillsammans med Jarmo i målet. Renberg kom delad etta i poängligan. 54 poäng på 48 matcher, 11 poäng på 11 matcher i slutspelet. En skörd på 65 poäng totalt, bäst i klubbens historia gällande grundserie+slutspel.

I slutspelet mötte man Modo i kvartsfinal. Matchserien kallades för slaget om Norrland svängde rejält då Luleå först hade 3–0 i matcher, vilket Modo hämtade in. Bland annat efter två segrar på hemmaplan med 6–1 i den fysiska matchserien.

Inför den sista matchen i Kempehallen klev Jarmo Myllys och Renberg fram rejält. Trots dubbla underlägen i matchen vände vi och vann med 4–2 efter två mål av Renberg.

Vi stortrivdes.

Säsongen 04/05
Hade nu lagt ner NHL-karriären för gott. En något skadedrabbad säsong.
6 mål och 5 assist på 22 matcher är inte heller likt en honom. Inget slutspel för vårat gäng.

Säsongen 05/06
Kapten
15 mål och 19 assist på 44 matcher. Inga poäng på fem matcher i slutspelet.

Säsongen 06/07
Kapten
18 mål och 32 assist på 48 matcher. Tre assist på fyra matcher i slutspelet.

Stålmannen
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Lajon mån 06 nov 2017, 23:34

Renberg en av det absolut bästa som spelat i Luleås färger.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4355
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Pingis 11 tis 07 nov 2017, 09:31

Lajon skrev:Renberg en av det absolut bästa som spelat i Luleås färger.

Läste att han inte är en av utan den bäste som spelat för Skellefteå. Deras mest meriterade.

Pingis 11

Antal inlägg : 133
Join date : 16-05-21

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Donowitz tis 07 nov 2017, 15:19

Den här är ganska skön! Smile

Donowitz

Antal inlägg : 4083
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Kagen tis 07 nov 2017, 17:13

SHL är idag så gott som en stängd liga. Idag är det viktigare än någonsin att det finns starka profiler i laget som håller intresset uppe november, december, januari och inte minst när nya säsongskort ska säljas. Det behövs sådana som Bulan, Ledin, Renberg, Abbott, Myllys och allt vad de nu hetat.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Urken tis 07 nov 2017, 20:48

Inlägg flyttade till Luleå Hockeys Lag 2017/2018.

Fortsätt eventuell diskussion om sevärda spelare där (ej rörande Renberg).
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av pelle lör 11 nov 2017, 11:23

Blev sugen på chips med beasås av denna tråd.

Sen är Justin Williams och Thomas Holmström LITE mer meriterade än Renberg.
pelle
pelle

Antal inlägg : 41
Join date : 15-08-09
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Jokerman lör 02 dec 2017, 20:52

Under dagens match mot LHC såg jag en i publiken i Delfinen som hade en mycket snygg röd Luleå-matchtröja med nr o namn i den klassiska gula kulören

19 RENBERG



Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Mikael Renberg

Inlägg av VanDamme tor 22 feb 2018, 00:07

Tyvärr så var jag för ung när han var aktiv, så jag har aldrig sett han spela.

Han lirade för Luleå 1990-1993, 00/01, 2004-2007, tre vändor alltså.

Hur var han som spelare? Vilken spelstil? Tacklades han? Var det någon skillnad på han i sina tre vändor i denna klubb eller var det samma spelare?

Om Renberg var i sin prime idag, hur bra hade han varit i SHL då tror ni?

Mikael Renberg 5734

VanDamme

Antal inlägg : 5
Join date : 15-12-19

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Lillajag tor 22 feb 2018, 01:19

Renberg var en klassisk powerforward, stor, stark, snabb, oöm, fysisk, tuff, gick rakt på mål, vann närkamper, jobbade hårt, tung å svår att möta. Var dessutom väldigt skicklig, kunde passa, göra mål, spela PP å BP, göra sin gubbe, bra även defensivt, ledartyp, kunde bära en femma, 00/01 var han som bäst i SHL och bar eller drev hela laget den säsongen, given i landslaget under många år och även en stjärna i NHL under sin prime.
Tyvärr nog så självgod å självisk i vissa lägen men det visade sig mer utanför isen. En av dom absolut bästa spelarna i Luleås historia. Säsongen 00/01 var en av dom absolut bästa säsongerna nån gjort i Luleå, i ett i övrigt medelmåttiga Luleå lyckades han göra mängder med poäng och stora matcher samtidigt som han kanske inte direkt hade en omgivning som gjorde honom rättvisa. Tyvärr tycker jag han trampade på Luleå och svek oss rejält vid två tillfällen.

Lillajag

Antal inlägg : 737
Join date : 16-06-16

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av farre tor 22 feb 2018, 17:43

Jag stod på H-Läktaren när han debuterade och minns hans glädje efter att han lirkat in pucken vid första stolpen i den matchen. Tyvärr så tappade jag lite respekt när han skrev på för Toronto trots kontrakt med oss men mest ledsen blev jag då men när han skrev på för SAIK så vart man mest besviken på honom. Tyvärr kommer det sportsliga alltid att komma i andrahand för mig i alla fall när man ser tillbaka till Mikael Renbergs karriär. Vilket är synd för han var helt fantastisk som spelare och var även min favoritspelare.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Tigerman tor 22 feb 2018, 21:20

Mitt bästa minne av Renberg var under första lockoutsäsongen när vi mötte MoDo hemma och Foppa var med. Renberg var dominant och överglänste sin mer hyoade motståndare klart, trots att Foppa definitivt inte var dålig i den matchen. Han gick som ett expresståg på kanterna.

Han är utan tvekan den bäste forward som någonsin kommit från Norrbotten så långt. Om Isac Lundeström får samma utveckling så kan han möjligen utmana om den titeln.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Ferros tor 22 feb 2018, 21:26

Mikael Renberg i sin prime hade garanterat varit bästa spelaren i SHL, det är ytterst få i dagens SHL som ens hade kunnat utmana honom om titeln som bästa spelare i ligan. Tror han hade legat i toppen i såväl mål- som poängligan. Synd att den typen av spelare är så ovanlig nuförtiden.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av VanDamme mån 26 feb 2018, 00:05


VanDamme

Antal inlägg : 5
Join date : 15-12-19

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Urken mån 26 feb 2018, 00:22

Haha! Klockrent klipp Smile
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Jokerman lör 10 mar 2018, 21:08

Fan va gött och se röda 19 RENBERG tröjan på derbyt.

                                     
                                                  cheers
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Donowitz mån 04 nov 2019, 21:53

Känns ändå gott någonstans att läsa...

"Det blev tio säsonger i NHL för Mikael Renberg, innan han återvände till Sverige 2004 och avslutade karriären med tre år i Luleå och två år i Skellefteå.

När Luleå möter Skellefteå - vilka hejar du på?

– Jag har känslor för båda lagen, men det är Luleå."


http://expressen.se/sport/hockey/renberg-det-ar-bara-lojligt-snack/?referrer=rotator-item-6

Donowitz

Antal inlägg : 4083
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Jokerman sön 10 nov 2019, 18:29

Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Jokerman sön 10 nov 2019, 20:38

Eliott var i Plannja 92-99 så jag skulle tro att bilden är från tidigt 90-tal. Extrabladet är bra men här är man fel ute.
Basketball
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Jokerman tis 22 dec 2020, 19:36

Mikael Renberg Eab26810
– Den här bilden är tagen inför Renbergs debutmatch i NHL, vid statyn som stod placerad utanför Spectrum. Renberg var ju väldigt stor och stark, så det var en kul grej att ta en bild på honom bredvid "Rocky". Temat till artikeln var väl att han skulle göra ett lika stort genombrott som rookie, som Rocky fick i filmerna. Jag minns däremot att det var väldigt dyrt att framkalla bilderna och skicka tillbaka dem till Sverige. Vi fick spara en hel del och bara skicka det absolut nödvändigaste på grund av det, säger fotografen Pär Bäckström.

Bäckström fortsätter:
– Att få åka över och vara med om debuten var ju väldigt spännande. Att få se ett så klassiskt lag som Philadelphia var mäktigt, vi var över dit två-tre gånger och det är en läcker stad. Det var ju trots allt där som USA grundades.

Mikael Renberg 89751710
Här gör Mikael Renberg sitt första byte och tekning i NHL för sitt Philadelphia Flyers i ett möte med Pittsburgh Penguins.
Foto: Pär Bäckström

Renberg spelade tillsammans med Eric Lindros och Mark Recchi i det historiska bytet. På andra sidan stod Pittsburghspelare som Bryan Trottier, Rick Tocchet och Kevin Stevens. 
– Renberg var med under line-upen så det var ganska häftigt att han fick vara med där under ett litet "derby" mot Pittsburgh.

Matchen spelades i Spectrum, en gammal legendarisk arena. Man tänker på Rocky-filmerna och allt det där när man hör namnet. Han var den förste spelaren som NSD bevakade på plats i NHL, i alla fall under min tid. Lindros var där också och han var ju en superstjärna där på den tiden, säger Pär Bäckström.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Jokerman ll lör 09 sep 2023, 19:48


Mikael Renberg Img_0511
En av de största svenska porträttmålarna i vår tid, Erling Johansson, har gått ur tiden.

Född i byn Sarvisvaara, nära Nattavaara i Gällivare kommun. Erling Johansson är mångfalt prisad med stipendier och nationella utmärkelser. Hans kännetecken var främst de färgstarka, kubistiska porträtten. Han anses vara en av de största svenska porträttmålarna i vår tid. Han blev 89 år.

I november hålls en stor utställning av Erling Johanssons konst i Kulturens hus i Luleå. Utställningen var redan bestämd innan Erling Johansson avled.

Mikael Renberg Img_0510
2005 gjorde Erling Johansson ett porträtt av Luleå Hockeys dåvarande stjärna Mikael Renberg.
Foto: Tomas Bergman
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Mikael Renberg Empty Sv: Mikael Renberg

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet