Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

+74
Rikky
Tony Moore
Admin
Pingis 11
LubosC
Mr Bister
#96
Diktatorn
GustenA
rasbiologen
PM
Snattran
GLHF
Dentos
makkanmakkan
wilmus2007
Polyfemos
NeedforX
icemask
Wolfhunter
CKa
Pontaking
Qirren
MrRumor10
lhffan
Myrman
Antwon
Nr10
kokostrollet
Groggen79
Bamsefar
JoakimJ
Dilox
Blinders
Donowitz
Sundance Kid
Ivanhoe
Redbear
Monco
Jonken
Norrlandstoken
Kapten Haddock
kamelbullen
NilsOskar
Ferros
Rakapuckar
Old Brooklyn
Puckad
Lulefan
Hedanders
Ströwarn
LulefanGBG
Dustin
Kagen
Anthrax
Lillajag
hokkzorz
pelle
Pajala
Hellcop
Sportchefen #2
Micke80
Urken
JuniorX
Niinimaa
farre
Hankburger
tibet
Tigerman
ski3r
Lars158
pingu
NallePhu
KaptenBlodskelett
78 posters

Sida 3 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4 ... 11 ... 20  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Lillajag mån 12 jun 2017, 08:35

Jonken skrev:
Urken skrev:Finns inte på kartan att man endast blir borta endast en vecka vid en hjärnskakning. I så fall har det, precis som diverse bokstavskombinationer, börjat delas ut diagnoser både till höger och vänster.

Alternativet är det Jonken lyfter fram: man struntar i diagnosen och kör vidare ändå.

"Jag bröt benet.. men jag var ute och sprang ett maraton ett par veckor senare.."
- Hur går det ihop?
"Ja, men alltså.. det var ju ett lätt benbrott.." Facepalm
...Eller lyckats få en nack diagnos istället...

Jag tog fram lite forskning gällande hjärnskakningar, Yelvertons å Pacshas forskning som är den färskaste som finns och enligt den så var 50% av hjärnskakningsfallen tillbaka i spel efter 7 dagar eller mindre under åren 08-13 och så sent som 2013 var 30% tillbaka efter 7 dagar s.k mild hjärnskakning, tyvärr finns ingen forskning på upp till 10 dagar som jag vet att många är tillbaka på. Kanske läge för herrarna att ödmjuka sig lite och sluta vara så jävla säker på sin egen åsikt, samt att den hånfulla attityden slår tillbaka rätt hårt nu med faktaunderlag. Sen är det även så att fallen som är tillbaka efter bara 7 dagar minskar eftersom farten i SHL ökar men det finns fortfarande en hel del som är tillbaka efter 7 dagar och fler efter 10, jag har pratat lite med Yelverton och det kommer en ny studie snart.
https://www.ltu.se/cms_fs/1.159339!/file/Concussion-in-Ice-Hockey-A-Cohort-Study-Across-29-Seasons (1).pdf

Lillajag

Antal inlägg : 737
Join date : 16-06-16

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av farre mån 12 jun 2017, 10:45

Hankburger skrev:
Norrlandstoken skrev:Eller så kan man kanske få lov att bänka Fabbe någon jädra gång. Varför ska han ha 1000.000 min med istid för. Han kan väl vara lite ombytt ass/ass coach för de yngre en sådan gång.
För att han gör sitt jobb? Sedan så har han inte i närheten av mest istid heller.

farre skrev:
Ferros skrev:Mustonen har jag alltid haft lite svårt för, känns divig och faller dessutom gärna lätt. En bra spelare när allt stämmer, men också riktigt usel när det inte stämmer. Tack men nej tack från mig, trots vetskapen om att genombrottet mycket väl kan vara runt hörnet. Jag ser dessutom hellre mer etablerad spets än ännu en chansvärvning, vi behöver stabilitet och det bör vara det man också letar efter, eftersom plånboken dessutom verkar vara rätt tunn.

Mat Robinson var riktigt bra i Timrå, stundtals dominant. Lär vara ännu bättre nu än vad han var då, problemet där stavas väl $$$ mer än något annat.

Robinson är nog lite för bra och dyr för oss men vilket lyft om vi kan kroka honom.
Synd att vi inte kunde få Aaltonen till oss. Det har ju gått rykten om honom varje säsong sedan han lämnade Rögle sist. Undrar om vi ens var med i budgivningen? Bara att gratulera Rögle till en av de mest sevärda spelarna i ligan. Rögle börjar bli lite oroväckande starka tycker jag. Lerg, Connolly, Aaltonen, Brithen och Fairchild är alla spetsspelare som vi hade behövt. Tycker faktiskt deras trupp är bra starkare och stabilare än vår om jag ska vara ärlig
Mustonen är en uppgradering deluxe jämfört med JJ. 22 mål på två säsonger i Örebro är inte fy skam. Vet fan om vi har någon i truppen som skulle mäkta med de siffrorna faktiskt. Dessutom Nästan från länet Wink

Johan Harju har gjort 19 t.ex Wink

Sedan angående Aaltonen så känns det som att han gått ned sig ganska kraftigt de sista två säsongerna med dalande poängskörd. Hade det varit för två säsonger sedan så hade jag gärna sett honom i Luleå men nu? Låter mer som att han kommer att kosta multum och prestera sämre. Men vem vet? Att ta upp Connolly som något att vara avundsjuk på förstår jag dock inte. Fairchild hade jag gärna sett i Luleå men inte Brithén. Rögles problem är snarlikt det Luleå har.. alltså i defensiven. Deras defensiv är inte direkt het och de kommer att släppa in många mål i baken med den backuppsättningen de har. Så än så länge är de inte "starka" i den bemärkelsen som lag.. även om detta kan komma att ändras. Däremot så är det ännu viktigare för Rögle att ta sig till slutspel än Luleå.. framförallt när deras ekonomiska smäll var betydligt större än Luleås.

Hur har Aaltonen gått ner sig kraftigt när han hade sin poängstarkaste säsong på flera år förra året med bland annat 19 mål ?
Han kommer fortsatt prestera nästa säsong och hade varit vår klart mest lysande stjärna men för DIG duger han inte?

Connollys siffror ska du kanske ta och titta på. Vi hade inte en center som ens var nära hans siffror och då spelade han ändå i en usel Rögle förra året. Men för dig så duger han inte heller tydligen!

Brithén som alltså var landslagsspelare för två säsonger sedan innan skadan och som direkt hade tagit jobbet som förstecenter i vårat lag, NEJ TACK från dig igen. hmmm

Men du kan ju alltid tro att Luleå kan gå långt i serien och sälja fler biljetter med stjärnor som Sandström, Fabbe, Foppa, Junttila, Rydahl mfl

Okunskap lyser genom hela ditt inlägg och jag kommer inte ens bemöda mig att besvara några fler av dina inlägg!

farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Puckad mån 12 jun 2017, 10:47

Hankburger skrev:
Norrlandstoken skrev:Eller så kan man kanske få lov att bänka Fabbe någon jädra gång. Varför ska han ha 1000.000 min med istid för. Han kan väl vara lite ombytt ass/ass coach för de yngre en sådan gång.
För att han gör sitt jobb? Sedan så har han inte i närheten av mest istid heller.
Tack,
Lite som när många klagade på Mikkelson, när coacherna spelade honom mest av alla.
Läge att stanna upp och fundera på vem det sa mest om?
Brendan, tränarna, eller klagomuren...

Däremot är jag intresserad av förslag på hur vår checking-line ska se ut som ska släcka ned första linan i andra lag, varje match, varje byte. Och spela ca 50% av tiden i BP.
Einar - Isac - Toolanen?
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11112
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Blinders mån 12 jun 2017, 11:22


Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Redbear mån 12 jun 2017, 11:27

Blinders88 skrev:http://www.luleahockey.se/artikel/bisqaj3tx-30c4d/junttila-lamnar-lulea-hockey

Junttila lämnar och ingen ersättare ska värvas.

Låter ju väldigt märkligt att vi inte får in någon ersättare. Ska resten av budgeten läggas på center och backvärvning?
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6714
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Dilox mån 12 jun 2017, 11:27

Luleå är alltså tydliga med att Junttilas lucka inte ska fyllas. Jag blir fan orolig på riktigt. Känns som att man spelar ett jävligt högt spel. Jag hoppas man vet vad man gör.

Dilox

Antal inlägg : 738
Join date : 14-02-11
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Hedanders mån 12 jun 2017, 11:28

Blinders88 skrev:http://www.luleahockey.se/artikel/bisqaj3tx-30c4d/junttila-lamnar-lulea-hockey

Junttila lämnar och ingen ersättare ska värvas.
Ja, det verkar ju som att ingen ska ersättas... Känns konstigt men iofs mer plats för juniorer.
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2074
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Dilox mån 12 jun 2017, 11:34

Luleås lag är ett av de sämsta till nästa säsong - på pappret. Därmed inte sagt att det kommer vara så på isen och i tabellen. Men ska vi vara ärliga, så har vi kanske sämst trupp av alla. Oavsett vad som tillkommer.

Dilox

Antal inlägg : 738
Join date : 14-02-11
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av hokkzorz mån 12 jun 2017, 11:56

Dilox skrev:Luleås lag är ett av de sämsta till nästa säsong - på pappret. Därmed inte sagt att det kommer vara så på isen och i tabellen. Men ska vi vara ärliga, så har vi kanske sämst trupp av alla. Oavsett vad som tillkommer.

Crosby och Malkin klara. Synd att vi har så kass trupp bara. oavsett.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Puckad mån 12 jun 2017, 12:00

Blinders88 skrev:http://www.luleahockey.se/artikel/bisqaj3tx-30c4d/junttila-lamnar-lulea-hockey
Junttila lämnar och ingen ersättare ska värvas.
För att ersätta de poäng som han producerade så behövs nog ingen ersättare.
För att ersätta de poäng som vi hoppades att han skulle prestera så behövs en ersättare.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11112
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av LulefanGBG mån 12 jun 2017, 12:08

Ja jag är lite kluven. Tänker inte gå i diskussion huruvida man skall ersätta den spelare Julius var eller den han tänkt vara, men nu är det ett faktum att man åtminstone inte skall ersätta honom.

Som jag skrev tidigare under SS så kan det vara positivt och ses som ett tecken på n lägger mer krut på Centern och backen vilket i min mening verkar vettigt.

Sedan om den Centern visar sig vara Hishon så blir man ju på förhand besviken eftersom man hoppats på ett större pulver. Killen skall såklart få chansen i sådant fall, men som sagt om Hishon är Centern och vi inte värvat en ersättare till Junttila så tycker åtminstone jag att laget ser oerhört trubbigt ut offensivt även om kG köper argumentet att Julius ju ändå inte presterade så många mål och poäng.

När man nu gått ut med den här nyheten så kan man nog anta att det vankas nyheter om nyförvärv snart också. Skulle rentav tippa på ett Live-klipp redan i veckan
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av JoakimJ mån 12 jun 2017, 12:17

Ja spontant hade jag förstått om man dissat Julius till förmån för en ok ytter och en ok center, eller en svinbra center och ingen ytter.

När vi nu får vad jag tror är en ok center och inget mer, då blir i varje fall min ekvation haltande. Grejen med Julius är att han är bra i en miljö där han får bra understöd. I Luleå hade han inte en optimal miljö, och skulle troligen inte få det denna säsong heller. Så det kanske är vettigt att släppa.

Men när nu flera lag inklusive Rögle börjar värva spelare som troligtvis kommer att vara väldigt bra, blir även min slutsats att Luleås trupp på pappret är väldigt svag. De är garanterat en trupp för kvalspel, på pappret. Sedan hoppas jag att vi får ihop det oavsett. Men det är lite farligt att lägga all tilltro till att Bulan kan göra mirakel med vilken trupp han än får. På pappret är det just nu en - som jag ser det - milsvid skillnad mellan Brynäs trupp förra säsongen, och den han får förvalta i Luleå.

JoakimJ
JoakimJ

Antal inlägg : 449
Join date : 14-06-02

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Dustin mån 12 jun 2017, 12:17

Dilox skrev:Luleås lag är ett av de sämsta till nästa säsong - på pappret. Därmed inte sagt att det kommer vara så på isen och i tabellen. Men ska vi vara ärliga, så har vi kanske sämst trupp av alla. Oavsett vad som tillkommer.

Helt klart bland det sämsta laget i serien, särskilt eftersom Hishon verkar vara centern. Spetsen på forwardsidan lyser med sin frånvaro och backsidan är ofantligt tunn. Man hoppas helt enkelt på att juniorerna ska ta närmast orealistiska kliv redan till kommande säsong under Bulans ledning. Mitt hopp har legat på att utmana om top 6. Nu är det nere på att undvika kval.

Dustin

Antal inlägg : 6928
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av hokkzorz mån 12 jun 2017, 12:35

Senaste 2-3 säsongerna har vi ju haft nästan löjligt bred trupp, typ 3-4 spelare på kontrakt som stod utanför truppen. Verkar som man har bytt filosofi helt till denna säsongen. Känns väldigt riskabelt med tanke på skadehistoriken på flera av våra värvningar.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Dilox mån 12 jun 2017, 12:41

Ja. Det är tydligt att man har en strategi och en plan. Det är bra. Frågan är ju dock om den planen håller? Man kan tycka att den svenska, norrbottniska prägeln, där talanger ska få utvecklas och ta kliv är jättebra. Men om det resulterar i ingenmansland, kval eller i värsta fall nedflyttning, så är det ju resultatmässigt katastrof. Både ekonomiskt och sportsligt.

Ingen kommer minnas att Luleå i alla fall satsade på ett fint sätt om laget åker ur. Publiken kommer inte komma till arenan för att se sitt lag bli utspelade, bara för att man värnar om unga och svenska spelare.

Det är ett riskabelt spel, som kan slå käpprätt åt helvete.

Dilox

Antal inlägg : 738
Join date : 14-02-11
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Pajala mån 12 jun 2017, 12:42

Julius är för dyr spelare för ett allsvenskt lag Shocked nä det ser inte bra ut alls, Luleås ledning tror visst att juniorerna ska leda laget till framgångar, tror många huvuden får rulla efter denna säsong, något lag ska ju bli sist så varför inte Luleå?

Vilket mörker.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18159
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av LulefanGBG mån 12 jun 2017, 13:04

Satt just och försökte formera kedjorna med Hishon men kommer inte på något vettigt. Ingen given förstakedja och knappt att man kan bygga en given andrakedja heller.

Hishon och Ola. Petter i en av dem men sedan då? Alternativ finns men inga spelare känns helgjutna i nuläget. Handlar mest om hur mycket våra talanger klarar av att axla och utvecklas.

Riskabelt är ordet.

Ärligt talat, så nattsvart som vissa vill måla upp det redan nu ser inte jag det, men jag har full förståelse för oron och paniken folk känner. För märkbart oroad är jag också. Har vi en enda spelare i laget som vore självklar i något annat lags förstakedja? Tror inte det. Våra bästa spelare skulle inte ens platsa i vissa laga andrakedjor.

Jämförelsen med Brynäs stannar vid Bulan tyvärr. Han kommer dessutom att få problem att få detta manskap att lira så som Brynäs gjorde förra säsongen. Viljan finns säkert men inte kraften och kunskapen.

Tror vi kommer att slåss med Örebro, KHK, Mora och något mer lag i botten. Rögle börjar se starka ut offensivt men som någon var inne. på så ser de klena ut bakåt.

Tror vi kommer att vara oerhört beroende av en hyfsad start. Nykomlingen Mora kommer säkert plocka sina poäng i början av serien och det gäller att vi hänger med då. Med arbetsro och bra utveckling på några spelare kan vi i bästa fall bli ett mittenlag. Som det ser ut nu.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Ferros mån 12 jun 2017, 13:05

Jag förstår inte riktigt det här. Varför göra sig av med Junttila och inte värva någon ersättare? Så dyr kan han ju omöjligt vara, eller har Osten givit honom ett guldkantat kontrakt? Fast då lär han ju ändå kosta en hel del att bli av med.

Det är ju rätt uppenbart att en spelare med Junttilas kvalitéer kommer att göra sig bättre i Bulans hockey än vad han gjorde i Skuggans kaos. Varför inte ge honom chansen? Om det nu inte är något personligt från Junttilas sida.

Eftersom Junttila nu dumpats blir förväntningarna på den center och den backen som ska in väldigt stora. Att breda plats för ett chansvärvning som Hishon skulle se extremt korkat och ogenomtänkt ut.

Personligen så känner jag mig bara mer och mer oroad inför nästa säsong.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Ivanhoe mån 12 jun 2017, 13:26

Blinders88 skrev:http://www.luleahockey.se/artikel/bisqaj3tx-30c4d/junttila-lamnar-lulea-hockey

Junttila lämnar och ingen ersättare ska värvas.

Tufft spel att inte ersätta Julius..  

Kan man gissa att Luleås ledning tänker satsa mycket pengar på backarna som ska in. Vi behöver definitivt en back i Mat Robinson klass för att backsidan ska kännas OK.  Sen inser nog även Luleå att Jaros måste ersättas med en klassback. Tror inte Jaros vågar gå emot Ottawas linje om att han ska lära sig spela på Nordamerikanska rinkar.

Men börjar skador dyka upp på nyckelspelare, då känns vår trupp tunn, riskabelt tunn...


*Sen har vi ju att nästa år utökas ligabidraget kraftigt. Varje SHL- klubb får då ca 45 miljoner årligen från det nya avtalet med C more. Det ger ju en ohygglig fördel gentemot de allsvenska lagen..  Man vill inte stå utanför SHL, då dom slantarna börjar delas ut.

Ivanhoe

Antal inlägg : 518
Join date : 12-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Bamsefar mån 12 jun 2017, 13:30

Jaha, skippa Juntilla som jag hävdat länge skulle kunna prestera betydligt bättre i ett Bulanspel än det kaos som förra säsongen bestod utav, trist. Att tro att man skall fylla hålen med enbart juniorer oc dessutom få positivt resultat jämfört med förra säsongen är inte realistiskt och ett alldeles för stort ok att axla ungdomarna med.

Sen tror jag väl att Einar o Lundeström kan göra bättre säsonger men det krävs nog en utväxling utöver det normala om de skall s a s dra skutan. Så vem skall göra det då?

Hishon , om vilket man inte vet riktigt ngt egentligen, annat än en olycksalig hjärnskakning och ett sådär prestation i KHL senast.

Cehlin , som i mina ögon är en bra spelare men tyvärr bara en olycksalig tackling från att få lägga grillorna på hyllan.

Olausson, med en skadehistorik och en kronisk rygg, kan prestera men inte själv och hur många matcher bir det?

Petter E, där finns inga tvivel

Hedman, kan fortsätta och utveckla sin powerforwardsroll, kan bli roligt i vinter.

Falk, nja,

Sen då? Firma FF blir väl dom som får stå för trycket as usual.

Nå, det blir en "spännande" säsong , lite mer än vanligt kanske.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12047
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Hankburger mån 12 jun 2017, 14:09

Bamsefar skrev:Jaha, skippa Juntilla som jag hävdat länge skulle kunna prestera betydligt bättre i ett Bulanspel än det kaos som förra säsongen bestod utav, trist. Att tro att man skall fylla hålen med enbart juniorer oc dessutom få positivt resultat jämfört med förra säsongen är inte realistiskt och ett alldeles för stort ok att axla ungdomarna med.

Sen tror jag väl att Einar o Lundeström kan göra bättre säsonger men det krävs nog en utväxling utöver det normala om de skall s a s dra skutan. Så vem skall göra det då?

Hishon , om vilket man inte vet riktigt ngt egentligen, annat än en olycksalig hjärnskakning och ett sådär prestation i KHL senast.

Cehlin , som i mina ögon är en bra spelare men tyvärr bara en olycksalig tackling från att få lägga grillorna på hyllan.

Olausson, med en skadehistorik och en kronisk rygg, kan prestera men inte själv och hur många matcher bir det?

Petter E, där finns inga tvivel

Hedman, kan fortsätta och utveckla sin powerforwardsroll, kan bli roligt i vinter.

Falk, nja,

Sen då? Firma FF blir väl dom som får stå för trycket as usual.

Nå, det blir en "spännande" säsong , lite mer än vanligt kanske.

Njae. Skuggan har inte helt stängt dörren för en ersättare till JJ utan han har väl mest menat att han fokuserar på att få en center och in en till back. Sedan så verkar denna fixering vid Cehlins "enbart en tackling från X.." göra folk extremt negativa. Vem säger att den tacklingen kommer? Vem säger att den ens kommer att leda till något annat än ett par veckors huvudvärk?

Ivanhoe skrev:
Blinders88 skrev:http://www.luleahockey.se/artikel/bisqaj3tx-30c4d/junttila-lamnar-lulea-hockey

Junttila lämnar och ingen ersättare ska värvas.

Tufft spel att inte ersätta Julius..  

Kan man gissa att Luleås ledning tänker satsa mycket pengar på backarna som ska in. Vi behöver definitivt en back i Mat Robinson klass för att backsidan ska kännas OK.  Sen inser nog även Luleå att Jaros måste ersättas med en klassback. Tror inte Jaros vågar gå emot Ottawas linje om att han ska lära sig spela på Nordamerikanska rinkar.

Men börjar skador dyka upp på nyckelspelare, då känns vår trupp tunn, riskabelt tunn...


*Sen har vi ju att nästa år utökas ligabidraget kraftigt. Varje SHL- klubb får då ca 45 miljoner årligen från det nya avtalet med C more. Det ger ju en ohygglig fördel gentemot de allsvenska lagen..  Man vill inte stå utanför SHL, då dom slantarna börjar delas ut.

Just Jaros så håller jag med Skuggan faktiskt. Inget är säkert att han ens stannar borta i Nordamerika och därför kan man vänta att ersätta honom tills det blir klart. Todd däremot MÅSTE ersättas. Sedan tolkar jag Skuggans uttalande om att det ligger fokus på att få in en center och back... Inte att Julius inte kommer att ersättas (om rätt spelare dyker upp).
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Lillajag mån 12 jun 2017, 14:12

Hedman Ola Petter - Harju Hishon Cehlin - Foppa Lunde Einar - Fabbe Falk Larsson/Rydahl.

Lillajag

Antal inlägg : 737
Join date : 16-06-16

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Hankburger mån 12 jun 2017, 14:15

Lillajag skrev:Hedman Ola Petter - Harju Hishon Cehlin - Foppa Lunde Einar - Fabbe Falk Larsson/Rydahl.

Ska mycket till för att Foppa ska spela i en tredjefemma istället för Larsson. Byt ut Foppa mot Larsson och Ola mot Hishon så har du nog en ganska passande bild till hur det kommer se ut nästa säsong.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Redbear mån 12 jun 2017, 14:35

Så det blir ingen ersättare till Junttila?
– Nej, det blir det inte. 15 forwards känns bra, men sen vet man aldrig – det är alltid öppet hela säsongen även om man inte aktivt letar.
Och så är det en back till som ska in?
– Jo, och vi jobbar på det. Vi har en del intressanta namn, så det känns positivt på backsidan. Vi hoppas det ska vara löst inom någon vecka, säger Ulf Engman.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6714
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av hokkzorz mån 12 jun 2017, 14:50

Pajala skrev:Julius är för dyr spelare för ett allsvenskt lag Shocked  nä det ser inte bra ut alls, Luleås ledning tror visst att juniorerna ska leda laget till framgångar,  tror många huvuden får rulla efter denna säsong, något lag ska ju bli sist så varför inte Luleå?

Vilket mörker.

Vem skall få några huvuden att rulla? att folk här på forumet kräver det? snälla.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Puckad mån 12 jun 2017, 15:03

Ferros skrev:...Det är ju rätt uppenbart att en spelare med Junttilas kvalitéer kommer att göra sig bättre i Bulans hockey än vad han gjorde ...
Instämmer i detta, min bild av JJ är att han borde passa bättre i Bulans syn på hockey.
Å andra sidan så vet vi inte vem som initierat separationen.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11112
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Redbear mån 12 jun 2017, 15:14

Puckad skrev:
Ferros skrev:...Det är ju rätt uppenbart att en spelare med Junttilas kvalitéer kommer att göra sig bättre i Bulans hockey än vad han gjorde ...
Instämmer i detta, min bild av JJ är att han borde passa bättre i Bulans syn på hockey.
Å andra sidan så vet vi inte vem som initierat separationen.

Det är tydligen Luleå som initierat men JJ var med på det.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6714
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Hankburger mån 12 jun 2017, 15:37

Redbear skrev:Så det blir ingen ersättare till Junttila?
– Nej, det blir det inte. 15 forwards känns bra, men sen vet man aldrig – det är alltid öppet hela säsongen även om man inte aktivt letar.

Har han någonsin yttrat ett sådant motsägande uttalande någonsin? Ersättare? Nej? Eller jo? eller kanske? ;D

Pajala skrev:Julius är för dyr spelare för ett allsvenskt lag Shocked  nä det ser inte bra ut alls, Luleås ledning tror visst att juniorerna ska leda laget till framgångar,  tror många huvuden får rulla efter denna säsong, något lag ska ju bli sist så varför inte Luleå?

Vilket mörker.

Något säger mig att du skulle må bra om så blev fallet. Dessutom inte visste jag att LHF spelade i allsvenskan nästa säsong Surprised

Redbear skrev:
Puckad skrev:
Ferros skrev:...Det är ju rätt uppenbart att en spelare med Junttilas kvalitéer kommer att göra sig bättre i Bulans hockey än vad han gjorde ...
Instämmer i detta, min bild av JJ är att han borde passa bättre i Bulans syn på hockey.
Å andra sidan så vet vi inte vem som initierat separationen.

Det är tydligen Luleå som initierat men JJ var med på det.

Ryktades att det var JJ som ville hem.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av farre mån 12 jun 2017, 16:12

Förvisso har jag alltid tyckt att vi börjar säsongerna med alldeles för bred och trubbig trupp men då har jag velat att man la breddspelarnas lön på spetsen så att man skulle få spetsigare lag men det här är rysk roulette av Skuggan och Engman

farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Hankburger mån 12 jun 2017, 16:17

farre skrev:Förvisso har jag alltid tyckt att vi börjar säsongerna med alldeles för bred och trubbig trupp men då har jag velat att man la breddspelarnas lön på spetsen så att man skulle få spetsigare lag men det här är rysk roulette av Skuggan och Engman


Med andra ord följer man exakt det man annonserat att man ska göra. Alltså gå tillbaka till "ostenvärvningarnas" rötter. Wink

Värva från AS och hoppas de utvecklas eller värva in spelare som kanske inte lyckats i andra lag och sedan förädla dessa.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av NallePhu mån 12 jun 2017, 16:48

Tror lite Bulan vill ha ett ungt och hungrigt lag framför en hög spelare som tänker med lönen i börsen, Tror detta kommer bli jäkligt vasst tro vi kommer få se ngr blomma fullt ut under Bulans ledning!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18263
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Monco mån 12 jun 2017, 17:09

NallePhu skrev:Tror lite Bulan vill ha ett ungt och hungrigt lag framför en hög spelare som tänker med lönen i börsen, Tror detta kommer bli jäkligt vasst tro vi kommer få se ngr blomma fullt ut under Bulans ledning!
Äntligen någon som tycker som jag och inte bara klagar på allt som händer. Att få ihop ett lag och kemi i kedjorna är viktigare än lönen på spelarna och det tror jag Bulan är rätt person att fixa. Sedan vet vi ju att han får alla att kämpa varje byte vilket också kan fixa någon extrapoäng här och där. Såklart är det viktigt med spets och jag hade gärna behållit Sweatt i laget men nu är det mindre stjärnspelare som gäller och då får vi fans heja fram vårat gäng och hoppas laget fungerar ihop så vi får fira guldet(ja ni läste rätt) nästa vår. Att klaga hjälper iallafall inte.

Monco

Antal inlägg : 308
Join date : 15-04-02

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Norrlandstoken mån 12 jun 2017, 17:28

Bulan och c:o lär ju ha kostat Luleå betydligt mkt mer än vad Björnligan från föregående säsong gjorde, eller vad tror ni? Tänker att det lär äta en hel del av spelarbudgeten.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Norrlandstoken mån 12 jun 2017, 17:33

Kedjorna:
Johan Harju-Joey Hishon-Patrick Cehlin
Emil Larsson-Niklas Olausson-Petter Emanuelsson
Anton Hedman-Isac Lundeström-Einar Emanuelsson
Karl Fabricius-Andreas Falk-Johan Forsberg
Extra: Anton Toolanen, Axel Levander, Gustav Rydahl

En fråga bara som Pajala redan ställde förra året.... Vem ska göra målen?

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Old Brooklyn mån 12 jun 2017, 18:28

Norrlandstoken skrev:Bulan och c:o lär ju ha kostat Luleå betydligt mkt mer än vad Björnligan från föregående säsong gjorde, eller vad tror ni? Tänker att det lär äta en hel del av spelarbudgeten.
Tjänar Bulan mer än vad Skuggan gjorde? Ja, det gör han nog.
Tjänar Stridh mer än Lasu? Nja, tror nog det kan ligga på typ samma.
Tjänar Kyrö mer än Burra? Nä, det tror jag inte.

Tror inte skillnaden är så jättestor om det nu är någon skillnad. Två sportchefer istället för en gör nog betydligt större skillnad.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Monco mån 12 jun 2017, 18:54

Norrlandstoken skrev:Kedjorna:
Johan Harju-Joey Hishon-Patrick Cehlin
Emil Larsson-Niklas Olausson-Petter Emanuelsson
Anton Hedman-Isac Lundeström-Einar Emanuelsson
Karl Fabricius-Andreas Falk-Johan Forsberg
Extra: Anton Toolanen, Axel Levander, Gustav Rydahl

En fråga bara som Pajala redan ställde förra året.... Vem ska göra målen?
Cehlin kan nog göra lika många som Sweatt (15)
Hishon fler än Molle(4)
Olausson fler än Kennedy och Lagace tillsammans (4)
Lundström som center fler än Mastomäki (2)
Larsson fler än Junttila (3)
Sedan borde Petter kunna göra minst samma (15) om han inte får vara borta ett par månader igen.
Einar har potential att göra många fler än ifjol (4)
Sedan finns det andra som kan öka lite t.ex. Harju så bara vi får ett fungerande spel så ser det bättre ut än förra säsongen trots färre "stjärnspelare" om man nu får kalla Molle, Kennedy och dom andra så.


Monco

Antal inlägg : 308
Join date : 15-04-02

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av ski3r mån 12 jun 2017, 18:55

Att JJ lämnar var ju ingen direkt nyhet, men att han inte ska ersättas känns oroväckande. Faktum är att truppen ser oerhört svag ut, dessutom rustar lag som Rögle. Det här känns inte bra alls faktiskt...
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1990
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av NallePhu mån 12 jun 2017, 19:00

ski3r skrev:Att JJ lämnar var ju ingen direkt nyhet, men att han inte ska ersättas känns oroväckande. Faktum är att truppen ser oerhört svag ut, dessutom rustar lag som Rögle. Det här känns inte bra alls faktiskt...
Nu ska man väl inte se till namnen utan laget i sin hel het, Det du ska ha i åtanke är att Bulan rensar det han anser int håller samt bättre ett ungt hungrigt lag som vill ngt!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18263
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Tigerman mån 12 jun 2017, 19:08

Norrlandstoken skrev:Kedjorna:
Johan Harju-Joey Hishon-Patrick Cehlin
Emil Larsson-Niklas Olausson-Petter Emanuelsson
Anton Hedman-Isac Lundeström-Einar Emanuelsson
Karl Fabricius-Andreas Falk-Johan Forsberg
Extra: Anton Toolanen, Axel Levander, Gustav Rydahl

En fråga bara som Pajala redan ställde förra året.... Vem ska göra målen?
Så länge vi slipper skador så ser kedjorna inte alltför trubbiga ut, det finns en del att ta ut där. Problem uppstår om vi likt fjolåret åker på långa tunga skador, då vill det till att ungdomarna fått fart på målskyttet. Eller om Hishon floppar på Kennedymanér.

Men som jag nämnt tidigare, det är backsidan som ser tunn ut för tillfället, inte forwards.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av pingu mån 12 jun 2017, 19:10

NallePhu skrev:
ski3r skrev:Att JJ lämnar var ju ingen direkt nyhet, men att han inte ska ersättas känns oroväckande. Faktum är att truppen ser oerhört svag ut, dessutom rustar lag som Rögle. Det här känns inte bra alls faktiskt...
Nu ska man väl inte se till namnen utan laget i sin hel het, Det du ska ha i åtanke är att Bulan rensar det han anser int håller samt bättre ett ungt hungrigt lag som vill ngt!

Återstår att se om Bulan vågar rensa bort gamla Luleåspelare som t.ex. Janne eller Harju om det skulle göra laget bättre? Men jag skulle bli väldigt positivt överraskad om Bulan vågar Smile
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av NallePhu mån 12 jun 2017, 19:17

pingu skrev:
NallePhu skrev:
ski3r skrev:Att JJ lämnar var ju ingen direkt nyhet, men att han inte ska ersättas känns oroväckande. Faktum är att truppen ser oerhört svag ut, dessutom rustar lag som Rögle. Det här känns inte bra alls faktiskt...
Nu ska man väl inte se till namnen utan laget i sin hel het, Det du ska ha i åtanke är att Bulan rensar det han anser int håller samt bättre ett ungt hungrigt lag som vill ngt!

Återstår att se om Bulan vågar rensa bort gamla Luleåspelare som t.ex. Janne eller Harju om det skulle göra laget bättre? Men jag skulle bli väldigt positivt överraskad om Bulan vågar Smile
Tror nog båda kommer få lågspeltid under matcherna då dem inte har den intensitet under buggarna Bulan vill se!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18263
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Hankburger mån 12 jun 2017, 20:09

Norrlandstoken skrev:Bulan och c:o lär ju ha kostat Luleå betydligt mkt mer än vad Björnligan från föregående säsong gjorde, eller vad tror ni? Tänker att det lär äta en hel del av spelarbudgeten.

Finns det något alls som pekar mot det? Jag skulle snarare gissa på att man siktar på ett kostnadseffektivt lag.

Norrlandstoken skrev:Kedjorna:
Johan Harju-Joey Hishon-Patrick Cehlin
Emil Larsson-Niklas Olausson-Petter Emanuelsson
Anton Hedman-Isac Lundeström-Einar Emanuelsson
Karl Fabricius-Andreas Falk-Johan Forsberg
Extra: Anton Toolanen, Axel Levander, Gustav Rydahl

En fråga bara som Pajala redan ställde förra året.... Vem ska göra målen?

Ja vem? Kan det vara Cehlin, Emanuelsson, Harju, Emanuelsson JR, Larsson och Hishon kanske? Vi vet ju att både Cehlin och Emanuelsson d.ä kan göra det. Emanuelsson JR visade redan förra säsongen att han har det där lilla extra. Hishon har ändå gjort hyfsat med mål innan han gick till Jokerit. Förra året så var frågan mer befogad. I år har du svaret i laguppställningen.

ski3r skrev:Att JJ lämnar var ju ingen direkt nyhet, men att han inte ska ersättas känns oroväckande. Faktum är att truppen ser oerhört svag ut, dessutom rustar lag som Rögle. Det här känns inte bra alls faktiskt...

Skuggan har inte stängt dörren helt till att JJ ska ersättas. Han gav en klassisk dubbelgardering vid frågan. Rögle verkar göra samma misstag som Linköping gör varenda år. De tror att ishockey spelas enbart i anfallszon. Deras backlinje är inte den bästa och de har bara en oprövad målvakt under kontrakt.

Tigerman skrev:
Norrlandstoken skrev:Kedjorna:
Johan Harju-Joey Hishon-Patrick Cehlin
Emil Larsson-Niklas Olausson-Petter Emanuelsson
Anton Hedman-Isac Lundeström-Einar Emanuelsson
Karl Fabricius-Andreas Falk-Johan Forsberg
Extra: Anton Toolanen, Axel Levander, Gustav Rydahl

En fråga bara som Pajala redan ställde förra året.... Vem ska göra målen?
Så länge vi slipper skador så ser kedjorna inte alltför trubbiga ut, det finns en del att ta ut där. Problem uppstår om vi likt fjolåret åker på långa tunga skador, då vill det till att ungdomarna fått fart på målskyttet. Eller om Hishon floppar på Kennedymanér.

Men som jag nämnt tidigare, det är backsidan som ser tunn ut för tillfället, inte forwards.

Det ska in MINST en back (Två om Jaros bestämmer sig för att stanna borta i Nordamerika). Får man in ett namnkunnigt namn på denna position så ser faktiskt backlinjen hyfsad ut ändå.

pingu skrev:
NallePhu skrev:
ski3r skrev:Att JJ lämnar var ju ingen direkt nyhet, men att han inte ska ersättas känns oroväckande. Faktum är att truppen ser oerhört svag ut, dessutom rustar lag som Rögle. Det här känns inte bra alls faktiskt...
Nu ska man väl inte se till namnen utan laget i sin hel het, Det du ska ha i åtanke är att Bulan rensar det han anser int håller samt bättre ett ungt hungrigt lag som vill ngt!

Återstår att se om Bulan vågar rensa bort gamla Luleåspelare som t.ex. Janne eller Harju om det skulle göra laget bättre? Men jag skulle bli väldigt positivt överraskad om Bulan vågar Smile

Tycker Harju får för lite cred egentligen. Sandström däremot hoppas jag Bulan ger mindre speltid. Det kan inte vara helt korrekt att en 39 åring som hade problem redan förra säsongen att hänga med ska få spela 20-25 minuter varje match.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Tigerman mån 12 jun 2017, 21:54

Hankburger skrev:Tycker Harju får för lite cred egentligen. Sandström däremot hoppas jag Bulan ger mindre speltid. Det kan inte vara helt korrekt att en 39 åring som hade problem redan förra säsongen att hänga med ska få spela 20-25 minuter varje match.
Min åsikt angående Harju är att han är en fullt duglig forward med vissa spetsegenskaper. Duktig på skydda puck vid sargen och komma ut med den eller hitta medspelare bl.a. Problemet är snarast att många har orealistiska förväntningar typ att han ska leverera i OHL-klass utan att ha spelmotorn Omark bredvid sig. Och så är både hans åkstil och kroppsspråk rätt lojt men det betyder inte att det går långsamt eller att han inte kämpar för det. Bara att han har en annan stil. Mycket av kritiken bottnar också i att han blev utsedd till lagkapten, och då vill man väl se han gå i bräschen även på det sättet, men det är ju inte hans grej helt enkelt och då får man antingen köpa det eller klaga på coacherna som lade på honom ansvaret. Under fjolåret fanns dock kanske ingen annan som är en naturlig kapten, i år tycker jag däremot Olausson borde kunna ta det jobbet.

Nå, det om Harju, och börjar denna diskussion dra iväg så flytta detta och övriga inlägg till hans egen tråd.

P.S: Janne fick många minuter p.g.a. skador och avstängningar. Jag förväntar mig att han kommer att spela max 16 minuter/match denna säsong. Men då ska det förstås till att sådana som Själin och Nässén håller minst lika stabil nivå i alla zoner. Janne gjorde ett hyfsat jobb förra säsongen ändå, det är inte så att han är tokslut på något vis. Fortfarande extremt säker i spelet med puck, och även i man-man. Att han oftare blev överspelad i fjol än åren innan beror inte minst på att han hade direktiv från coacherna att gå högre upp i banan än förut, men då måste förstås någon annan täcka upp.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Micke80 tis 13 jun 2017, 03:39

Känns helt ok att inte ersätta Junttila just nu. Med han i laget kändes det som att en junior eller en senior som borde få spela hade blivit satt på bänken. Utan att ersätta blir det lättare att sätta ihop laget.
Däremot tror jag inte att Engmans svar på att inte ersätta honom betyder att man inte kan tänka sig att ersätta under säsongen om det visar sig att det behövs.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Sportchefen #2 tis 13 jun 2017, 10:10

Japp. Vi släpper Junttila och går vidare. Det är naturligtvis ingenting som sker ovanför Bulans huvud.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Groggen79 tis 13 jun 2017, 10:15

Tigerman skrev:
Hankburger skrev:Tycker Harju får för lite cred egentligen. Sandström däremot hoppas jag Bulan ger mindre speltid. Det kan inte vara helt korrekt att en 39 åring som hade problem redan förra säsongen att hänga med ska få spela 20-25 minuter varje match.
Min åsikt angående Harju är att han är en fullt duglig forward med vissa spetsegenskaper. Duktig på skydda puck vid sargen och komma ut med den eller hitta medspelare bl.a. Problemet är snarast att många har orealistiska förväntningar typ att han ska leverera i OHL-klass utan att ha spelmotorn Omark bredvid sig. Och så är både hans åkstil och kroppsspråk rätt lojt men det betyder inte att det går långsamt eller att han inte kämpar för det. Bara att han har en annan stil. Mycket av kritiken bottnar också i att han blev utsedd till lagkapten, och då vill man väl se han gå i bräschen även på det sättet, men det är ju inte hans grej helt enkelt och då får man antingen köpa det eller klaga på coacherna som lade på honom ansvaret. Under fjolåret fanns dock kanske ingen annan som är en naturlig kapten, i år tycker jag däremot Olausson borde kunna ta det jobbet.

Nå, det om Harju, och börjar denna diskussion dra iväg så flytta detta och övriga inlägg till hans egen tråd.

P.S: Janne fick många minuter p.g.a. skador och avstängningar. Jag förväntar mig att han kommer att spela max 16 minuter/match denna säsong. Men då ska det förstås till att sådana som Själin och Nässén håller minst lika stabil nivå i alla zoner. Janne gjorde ett hyfsat jobb förra säsongen ändå, det är inte så att han är tokslut på något vis. Fortfarande extremt säker i spelet med puck, och även i man-man. Att han oftare blev överspelad i fjol än åren innan beror inte minst på att han hade direktiv från coacherna att gå högre upp i banan än förut, men då måste förstås någon annan täcka upp.

Håller med om han fått väl mycket skit. Han är vissa egenskaper som på SHL nivå är mycket bra. Men fg säsong spelades han i fel roll och att ha honom som lagkapten var inget bra val varken för honom själv eller laget.

Gäller att få ut maximalt av varje spelare och det tokmisslyckades Skuggan med. Jag är helsäker på att Bulan kommer få ut mycket mer fastän spelarna kanske har mindre flashiga namn och kortare CV...

Groggen79

Antal inlägg : 181
Join date : 15-03-02
Age : 45
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Lillajag tis 13 jun 2017, 10:39

Hankburger skrev:
Lillajag skrev:Hedman Ola Petter - Harju Hishon Cehlin - Foppa Lunde Einar - Fabbe Falk Larsson/Rydahl.

Ska mycket till för att Foppa ska spela i en tredjefemma istället för Larsson. Byt ut Foppa mot Larsson och Ola mot Hishon så har du nog en ganska passande bild till hur det kommer se ut nästa säsong.

Tänker att Lunde, Einar behöver en rutinerad å defensivt stark spelare bredvid sig, därav Foppa! Larsson, Lunde, Einar blir tre offensiva spelare med väldigt lite SHL-rutin så det tror jag inte på. Kanske Harju med Lunde och Einar och Larsson på Harjus plats, att byta plats på Ola och Hishon har jag ingen åsikt om, hugget som stucket.

Lillajag

Antal inlägg : 737
Join date : 16-06-16

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av ski3r tis 13 jun 2017, 14:05

Einar var direkt svag i defensiven förra säsongen, så jag håller med om att det krävs någon som kan leda med stort defensivt ansvar i samma lina.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1990
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Ferros tis 13 jun 2017, 14:07

ski3r skrev:Einar var direkt svag i defensiven förra säsongen, så jag håller med om att det krävs någon som kan leda med stort defensivt ansvar i samma lina.

Lundeström var också dålig i defensiven. Frågan är om man ens ska spela dem tillsammans? Fast mycket kan hända på kort tid i den där åldern.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Dustin tis 13 jun 2017, 17:42

Även om det säkert inte hade gjort ett dugg skillnad var Klasen spelar de kommande 3 åren så är det pissdåligt av Luleå att inte ha kontaktat honom. Det är fan snudd på tjänstefel att inte hålla kontakten med fd spelare av den kalibern och som uttryckt sig positiv om sin tid i föreningen.

Dustin

Antal inlägg : 6928
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4 ... 11 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet