2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

+41
Norrlandstoken
LulefanGBG
Krobbe
Sportchefen #2
Ivanhoe
Kagen
JuniorX
Lars158
Lajon
Högljudd
Kato
stormvägen
Kapten Haddock
Myrman
MickkeJ
ski3r
Mange
kokostrollet
icemask
Limpan
JohanO
CKa
KaptenBlodskelett
PM
nummer 17
Redbear
Sportsman
Donowitz
Bamsefar
Qirren
Rönken
Ferros
Dilox
Old Brooklyn
Lasse Proppmätt
Pajala
Norlin
Urken
Puckad
Snikne Ville
Admin
45 posters

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Snikne Ville lör 24 sep 2016, 23:42

Urken skrev:
Snikne Ville skrev:
Urken skrev:
Brunsås skrev:Oerhört trött på Johan Harju, förstår inte vad han gör på isen. Vad är han bra på?

Befogad fråga.
Korkad fråga. Frågan är varför han inte gör några mål (för vad han är bra på vet ju all..de flesta).

Allt beror på en subjektiv utgångspunkt. Vad innebär "bra på att göra mål"? Över 15 mål per säsong? 20? 30?

Förra året gjorde Harju elva mål och totalt 28 poäng under grundserien. Den bild jag - och de jag samtalar med - har av Hajen är att han bör göra fler poäng för att komma undan med betyget godkänt. Speciellt då han inte bidrar med särskilt mycket energi (åtminstone inte vad som ses av en simpel åskådare som mig). Så det är en genuin fråga. Vad bidrar han med?

Jag kan rada upp några saker som han gör bra, såsom: tekningar (viktigt) och stark kring sargerna (finns fler spelare som klarar av att brunka fast pucken nere i sarghörnen).

Han må bidra med en mängd saker som gemene man inte får ta del av, men det är också något Jag inte kan bedöma. Att han dessutom blir kapten är något jag ställt mig frågandes till, men den diskussionen kanske vi kan ta i hans egna tråd.

Summa summarum: Harju känns något hypad. Det är något som vi, jag inkluderad, bär skulden till. Det är inte Hajens egna fel. Jag hade bara förväntat mig mer av honom.
Kan inte bli mer renodlad målskytt än Hajen och jag har följt honom från B-jun och upp. Den sportchef som värvar honom för något annat har fullständigt missat bussen. Den spelstil Luleå haft det senaste säsongerna gynnar inte spelartypen vilket jag under åren gång på gång betonat (gäller lfer än Hajen). Nu ser jag ändå tecken på att man vill slå in på en mer kreativ hockey och fortsätter vi på det spåret är jag säker på Harju kommer att leverera mer än än fjolårets 11 kassar iaf.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Urken lör 24 sep 2016, 23:44

Snikne Ville skrev:
Urken skrev:
Snikne Ville skrev:
Urken skrev:
Brunsås skrev:Oerhört trött på Johan Harju, förstår inte vad han gör på isen. Vad är han bra på?

Befogad fråga.
Korkad fråga. Frågan är varför han inte gör några mål (för vad han är bra på vet ju all..de flesta).

Allt beror på en subjektiv utgångspunkt. Vad innebär "bra på att göra mål"? Över 15 mål per säsong? 20? 30?

Förra året gjorde Harju elva mål och totalt 28 poäng under grundserien. Den bild jag - och de jag samtalar med - har av Hajen är att han bör göra fler poäng för att komma undan med betyget godkänt. Speciellt då han inte bidrar med särskilt mycket energi (åtminstone inte vad som ses av en simpel åskådare som mig). Så det är en genuin fråga. Vad bidrar han med?

Jag kan rada upp några saker som han gör bra, såsom: tekningar (viktigt) och stark kring sargerna (finns fler spelare som klarar av att brunka fast pucken nere i sarghörnen).

Han må bidra med en mängd saker som gemene man inte får ta del av, men det är också något Jag inte kan bedöma. Att han dessutom blir kapten är något jag ställt mig frågandes till, men den diskussionen kanske vi kan ta i hans egna tråd.

Summa summarum: Harju känns något hypad. Det är något som vi, jag inkluderad, bär skulden till. Det är inte Hajens egna fel. Jag hade bara förväntat mig mer av honom.
Kan inte bli mer renodlad målskytt än Hajen och jag har följt honom från B-jun och upp. Den sportchef som värvar honom för något annat har fullständigt missat bussen. Den spelstil Luleå haft det senaste säsongerna gynnar inte spelartypen vilket jag under åren gång på gång betonat (gäller lfer än Hajen). Nu ser jag ändå tecken på att man vill slå in på en mer kreativ hockey och fortsätter vi på det spåret är jag säker på Harju kommer att leverera mer än än fjolårets 11 kassar iaf.

Fair enough. Vi får helt enkelt se vad han levererar denna säsong.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Snikne Ville lör 24 sep 2016, 23:48

Sportchefen #2 skrev:
Snikne Ville skrev:
Urken skrev:
Brunsås skrev:Oerhört trött på Johan Harju, förstår inte vad han gör på isen. Vad är han bra på?

Befogad fråga.
Korkad fråga. Frågan är varför han inte gör några mål (för vad han är bra på vet ju all..de flesta).

Vad han var bra på, kanske... Nu går det för långsamt och det har pågått de senaste 3-4 säsongerna tyvärr.
Trist att höra Luleås gnäll på Jimmie Ericsson också. Skulle älska att ha det där hånflinet på vår sida... Smile
För övrigt tycker jag Luleå gör två ganska starka insatser och det ser på många sätt bra mycket bättre ut nu än vid samma tid i fjol.
Jimmie jumps stil har inget i Luleå att göra. Walle höll ju på med såna fjanterier och fick välförtjänt kritik för det, bl a här inne. En jobbig Luleåspelare stavas Chris eller Grana.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Urken lör 24 sep 2016, 23:56

Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Snikne Ville sön 25 sep 2016, 00:06

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Ferros sön 25 sep 2016, 00:25

Jag förstår inte varför det finns som är så negativa. Ja, det är synd/dåligt att vi inte får med oss mer än 1 poäng från helgen, det håller jag med om.

Men spelet ser ju bra ut, idag är vi klart bättre än SAIK långa stunder. Hur ofta har vi sett perioder i Skellefteå som andraperioden idag? Inte så ofta. Vi dikterade spelet och var spelförande under större delen av match, på bortaplan mot Skellefteå. Dessutom med en finfin insats från gårdagen i ryggen.

Många spelare övertygar dessutom individuellt och har spelat långt över de förväntningar som funnits på förhand.

Sett över två matcher så är det jämt mellan lagen, men jag tycker att vi är lite bättre. Att det bara resulterar i 1 poäng är, som sagt, tråkigt. Men det är en lång säsong och jag tar mycket hellre bra spel och lite snålt med poäng än uselt spel och lite mer poäng, så här i inledningen. I det långa loppet så kommer bra spel att omvandlas till poäng och bra tabellplacering.

Det som är det stora minuset är att PP inte sett så bra ut, hade det funkat så hade vi haft med oss 6 sköna från den här helgen. PP, om något, måste verkligen bli bättre. Det kan bli helt avgörande för oss den här säsongen.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Lajon sön 25 sep 2016, 00:28

Förutom att vi som vanligt förlorat mot skälleftä så ser det hyfsat ut,
Framförallt bakåt, tre insläppta mål under ordinarie tid och med målvakt i kassen på tre matcher och sju gjorda framåt måste väl ses som ok.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4355
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Lajon sön 25 sep 2016, 00:35

PP!
När hade vi ett fungerande sådant senast?

Det var väl när Klasen var snurrade som bäst?

Nä, vi har det viktigaste på plats till att börja ned och det är försvars- och målvaktsspelet, det andra kommer väl kanske.... senare eller förr
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4355
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Snikne Ville sön 25 sep 2016, 00:45

Så är det. Viktigast är att målvaktsspel o defensiven är i ordning. Nästa steg är att få puts på PP, tycker att man visat bra intentioner men att man fortsätter att tumma på bl a pucktempo.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Bamsefar sön 25 sep 2016, 06:33

Urken skrev:Vi spär väl på soppan med detta:

Bert Robertsson: "Man gnäller inte i media efter matcher"

Kanske den sista människan i världen som bör hävda det men Jimmie jump är en fuskande fulspelare och det sista gråtbert o Co vill är att det uppmärksammas. Sen är det lite roligt att gråtbert gnäller i media på att man "gnäller"  i media,  men det kanske beror på att Jimmie jumps slewfott hamnar hos referensgruppen.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Krobbe sön 25 sep 2016, 06:58

Lajon skrev:Fy fan vad less jag blir detta, år efter år efter år skall man tvingas se Luleå vika ner mot detta pisslag...

Ja det verkar vila en "skugga" över Lhf i dessa matcher.
Krobbe
Krobbe

Antal inlägg : 73
Join date : 12-08-19

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Sportchefen #2 sön 25 sep 2016, 08:27

Snikne Ville skrev:
Sportchefen #2 skrev:
Snikne Ville skrev:
Urken skrev:
Brunsås skrev:Oerhört trött på Johan Harju, förstår inte vad han gör på isen. Vad är han bra på?

Befogad fråga.
Korkad fråga. Frågan är varför han inte gör några mål (för vad han är bra på vet ju all..de flesta).

Vad han var bra på, kanske... Nu går det för långsamt och det har pågått de senaste 3-4 säsongerna tyvärr.
Trist att höra Luleås gnäll på Jimmie Ericsson också. Skulle älska att ha det där hånflinet på vår sida... Smile
För övrigt tycker jag Luleå gör två ganska starka insatser och det ser på många sätt bra mycket bättre ut nu än vid samma tid i fjol.
Jimmie jumps stil har inget i Luleå att göra. Walle höll ju på med såna fjanterier och fick välförtjänt kritik för det, bl a här inne. En jobbig Luleåspelare stavas Chris eller Grana.

Det finns mycket hos Jimmie Jump som jag ogillar jävligt mycket, men när det gäller grit och att hitta sätt att vinna matcher på så har han egenskaperna.
Just nu känns det ju som att han är under skinnet på varenda spelare i Luleå, tränarna, organisationen och hela forum. Haha!
Är det inte värre än i den här matchen så kniper man käft och ser till att Jimmie jump i stället får en träff med Jaros eller Anton Hedman i nästa match.
Allt annat är klasslöst, tycker jag. Men Bert är förstås inte rätt person att börja orera om det.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Old Brooklyn sön 25 sep 2016, 08:31

Ja, spelet ser bättre ut än tidigare säsonger. Men nog fan kan man väl ha lite förståelse för att det läcker ut negativa känslor i en matchtråd där vi förlorar mot våra stora antagonister?

Vi funkar väl olika som supportrar också och vissa har uppenbarligen förmågan att hålla sig neutrala i alla lägen och hålla en konstant (åtminstone enligt sig själv) objektiv bild över vad som sker på planen.

Samtidigt är vi många som är väldigt känslomässigt bundna till det här hockeylaget, troligtvis mer än vad som är nyttigt för oss. Själv räknar jag det som både en stor förbannelse men även som en fantastisk välsignelse (utan religiösa kopplingar) att få vara just detta. De känslostormar och den osäkerhet jag utsätter mig för minst 52 kvällar per år är en stor del av mig.

I åtminstone matchtrådarna borde det väl inte vara helt jävla oväntat att vissa av kommentarerna kommer från en känslomässig basis och inte måste ses som en objektiv genomarbetad hockeyanalys? Matcher är feeling-time och jag lever för detta. Jag kan se att Jimmie är en bra hockeyspelare som gör mycket för sitt lag, men när det är match så är han fan i mig en värre person än Hitler och Ove Molin ihop.

Jag växlar mellan eufori, djup depression och hulkenilska under match och ger sannolikt en lite komplicerad bild av vem pappa är för mina barn. Jag tar det, och jag har inte heller något emot att andra supportrar bidrar till diskussonen här på forumet genom att vara mer objektiva än jag, snarare är det enbart positivt. Men jag har svårt att förstå bristen på just förståelse ibland.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av LulefanGBG sön 25 sep 2016, 09:28

Tack Old Brooklyn!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Norrlandstoken sön 25 sep 2016, 10:18

Tycker Luleå tappade matchen pga att man förlorade på tok för många tekning i viktiga situationer. Så som 2-1 målet när Melart först slår iväg till en icing för att få pusta ut lite. Skellefteå vinner tekningen åter igen och så "PANG".
Måste vara oerhört jobbigt att spela en sån match då det innebär att man får konstant hämta puck, bryta uppspel och backchecka. Tycker Luleå gjorde en riktigt bra bortamatch mot ett av seriens kanske bästa hemmalag. Luleå var helt klart med i matchen trots underläge men det kändes dock som att krafterna sinade rejält i 3:e. Speciellt bland backarna.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Kagen sön 25 sep 2016, 10:34

Old Brooklyn skrev:Ja, spelet ser bättre ut än tidigare säsonger. Men nog fan kan man väl ha lite förståelse för att det läcker ut negativa känslor i en matchtråd där vi förlorar mot våra stora antagonister?

Tack årets inlägg är redan skrivet. Det går inte att hålla på något lag och i varje moment bete sig objektivt och opartiskt, gör man det är det som att säga att man är helt opåverkat av känslor.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1740
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Lars158 sön 25 sep 2016, 12:03

Jimmie jump två matchers avstängning.

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av icemask sön 25 sep 2016, 12:05

Lars158 skrev:Jimmie jump två matchers avstängning.
Ryno fick 3 för nåt år sedan, vad säger det ?
icemask
icemask

Antal inlägg : 4120
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Lars158 sön 25 sep 2016, 12:24

icemask skrev:
Lars158 skrev:Jimmie jump två matchers avstängning.
Ryno fick 3 för nåt år sedan, vad säger det ?
Tror Jimmie fick böter också så kanske att räkna som 3 ?

Lars158

Antal inlägg : 9723
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Qirren sön 25 sep 2016, 12:31

icemask skrev:
Lars158 skrev:Jimmie jump två matchers avstängning.
Ryno fick 3 för nåt år sedan, vad säger det ?

Nej han fick också 2+1.
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369
Join date : 15-01-17
Ort : Växjö

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av icemask sön 25 sep 2016, 13:25

Qirren skrev:
icemask skrev:
Lars158 skrev:Jimmie jump två matchers avstängning.
Ryno fick 3 för nåt år sedan, vad säger det ?

Nej han fick också 2+1.
Ok
icemask
icemask

Antal inlägg : 4120
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Kagen sön 25 sep 2016, 14:25

Qirren skrev:
icemask skrev:
Lars158 skrev:Jimmie jump två matchers avstängning.
Ryno fick 3 för nåt år sedan, vad säger det ?

Nej han fick också 2+1.

Jag har inget att anmärka på diciplinnämnden so far. Det har varit välmotiverade avstängningar hittills och farligt spel har beivrats.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1740
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Puckad sön 25 sep 2016, 21:40

Avdelningen Jump ....
Det som stör mig är inte de småirriterande sakerna a la Grana o Ledda.
Det är saker som slewfooting och, som i slutspelet, de konstanta och fula pååkningarna på målvakter med skador som följd.
Det kombinerat med medias hyllning av honom som en hyvens kille med vinnarskalle multiplicerar känslorna med ungefär en miljon.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Rönken sön 25 sep 2016, 21:49

Puckad skrev:Avdelningen Jump ....
Det som stör mig är inte de småirriterande sakerna a la Grana o Ledda.
Det är saker som slewfooting och, som i slutspelet, de konstanta och fula pååkningarna på målvakter med skador som följd.
Det kombinerat med medias hyllning av honom som en hyvens kille med vinnarskalle multiplicerar känslorna med ungefär en miljon.

Avdelningen Jump:

Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Snikne Ville sön 25 sep 2016, 22:08

Kagen skrev:
Qirren skrev:
icemask skrev:
Lars158 skrev:Jimmie jump två matchers avstängning.
Ryno fick 3 för nåt år sedan, vad säger det ?

Nej han fick också 2+1.

Jag har inget att anmärka på diciplinnämnden so far. Det har varit välmotiverade avstängningar hittills och farligt spel har beivrats.
Och snabba.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Luleåfan mån 26 sep 2016, 07:23

Roligt att se luleå spela jämt med Skellefteå över två matcher. Om jag skulle vara negativt måste vi räkna med att Skellefteå kommer att få in Möller o Holmström i framtiden. Två mycket bra spelare. Möller topp 5 i ligan. Svårt att se hur vi kunde vinner i bäst av 7 mot de....

Luleåfan

Antal inlägg : 108
Join date : 14-10-14

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Lasse Proppmätt mån 26 sep 2016, 09:10

Snikne Ville skrev:
Urken skrev:
Snikne Ville skrev:
Urken skrev:
Brunsås skrev:Oerhört trött på Johan Harju, förstår inte vad han gör på isen. Vad är han bra på?

Befogad fråga.
Korkad fråga. Frågan är varför han inte gör några mål (för vad han är bra på vet ju all..de flesta).

Allt beror på en subjektiv utgångspunkt. Vad innebär "bra på att göra mål"? Över 15 mål per säsong? 20? 30?

Förra året gjorde Harju elva mål och totalt 28 poäng under grundserien. Den bild jag - och de jag samtalar med - har av Hajen är att han bör göra fler poäng för att komma undan med betyget godkänt. Speciellt då han inte bidrar med särskilt mycket energi (åtminstone inte vad som ses av en simpel åskådare som mig). Så det är en genuin fråga. Vad bidrar han med?

Jag kan rada upp några saker som han gör bra, såsom: tekningar (viktigt) och stark kring sargerna (finns fler spelare som klarar av att brunka fast pucken nere i sarghörnen).

Han må bidra med en mängd saker som gemene man inte får ta del av, men det är också något Jag inte kan bedöma. Att han dessutom blir kapten är något jag ställt mig frågandes till, men den diskussionen kanske vi kan ta i hans egna tråd.

Summa summarum: Harju känns något hypad. Det är något som vi, jag inkluderad, bär skulden till. Det är inte Hajens egna fel. Jag hade bara förväntat mig mer av honom.
Kan inte bli mer renodlad målskytt än Hajen och jag har följt honom från B-jun och upp. Den sportchef som värvar honom för något annat har fullständigt missat bussen. Den spelstil Luleå haft det senaste säsongerna gynnar inte spelartypen vilket jag under åren gång på gång betonat (gäller lfer än Hajen). Nu ser jag ändå tecken på att man vill slå in på en mer kreativ hockey och fortsätter vi på det spåret är jag säker på Harju kommer att leverera mer än än fjolårets 11 kassar iaf.

Nja visst han är hyfsat stark framför kassen och i slottet och har hyfsat bra skott.
Men renodlad målskytt?
Nja inte riktigt.
Problemet som jag ser det idag är att han inte har farten i benen för dagens hockey.
Jag har "bara" följt han sen han klev upp i A-Laget och jag kan knappast säga att vi spelade en kreativ hockey när han & Omark husera som värst och han hamna i topp 10 tabellen i poängligan.
Det var två andra gubbars förtjänst att han fick ihop den poängskörden.
Efter den trion sprack har Hajen aldrig mäktat med över 30p och ju snabbare hockeyn har blivit desto svårare har Hajen haft att hänga med.
Han har gjort sina 28 poäng i SHL (tror det är vad han kommer hamna på i år också) med ett undantag då han "bara" mäkta med 25 skillnaden mot BIF tiden är att han har bytt på antal mål och antal ass då gjorde han 18 resp 19 mål och 9 resp 10 ass i fjol var det tvärtom nästan 11 mål & 17 ass.
Och det är inte bara Harju som ska räknas in i kalkylen gällande målskyttet eftersom det är mycket bättre kvickare mer rörliga och mer spelförstånde backar idag än när Harju gjorde 27 mål å 22 ass.
Och som sagt laget var inte speciellt kreativt däremot just den kedjan.
Och ska vi snacka om att missa bussen så verkar ju den gode Hajen ha missat den själv eftersom han vill delta så mycket i övriga spelet istället för att skjuta så fort läge ges och vara överallt istället för att parkera inne i slottet "kontoret" som t.e.x LG Petersson gjorde
Kolla på Möller det är en renodlade sniper som skjuter från alla vinklar så fort han ser lite grann av målet.
Hur ofta har du sett Hajen göra det överhuvudtaget?

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Lasse Proppmätt mån 26 sep 2016, 09:17

Luleåfan skrev:Roligt att se luleå spela jämt med Skellefteå över två matcher. Om jag skulle vara negativt måste vi räkna med att Skellefteå kommer att få in Möller o Holmström i framtiden. Två mycket bra spelare. Möller topp 5 i ligan. Svårt att se hur vi kunde vinner i bäst av 7 mot de....
Nåja än har ju inte Kennedy & Kael eller ens Todd blivit varm i kläderna alla dessa har mycket hockey i sig och kan bli mycket bättre. Fast vi vet ju inte om det blir så?
Lika lite som vi vet om Möllers ljumskar kommer hålla när han kommer tillbaka han kan lika gärna gå sönder igen och få hela säsongen förstörd precis som Sweatt förra året att komma tillbaka efter såna skador är inte som att komma tillbaka efter att ha haft feber.
Holmström dansade ett slutspel sen har han väl inte gjort mycket väsen av sig eller hur.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Snikne Ville mån 26 sep 2016, 09:30

Lasse Proppmätt skrev:
Hur ofta har du sett Hajen göra det överhuvudtaget?
Det där får du reda ut själv. Har aldrig jämfört Möller o Harju och tycker inte de är jämförbara heller.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Puckad mån 26 sep 2016, 11:20

Urken skrev:Vi spär väl på soppan med detta:

Bert Robertsson: "Man gnäller inte i media efter matcher"
Jag är trea på pucken men ....
Avdelningen gråta ut, Presskonferens är väl media ... - Roande!
Ännu mer roande är att Bert missar poängen.
Kael gnäller inte.
Han gör tydligt att om Jimmie fortsätter så kommer han att bli plockad.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11113
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Bamsefar mån 26 sep 2016, 11:34

Vill minnas en gråtfärdig Bert när Sandström skickade in en skaikare i måiramen några säsonger sen,  då vhinades det rejält så Bert får se upp i glashuset
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12048
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av pingu mån 26 sep 2016, 20:30

Lasse Proppmätt skrev:
Snikne Ville skrev:
Urken skrev:
Snikne Ville skrev:
Urken skrev:
Brunsås skrev:Oerhört trött på Johan Harju, förstår inte vad han gör på isen. Vad är han bra på?

Befogad fråga.
Korkad fråga. Frågan är varför han inte gör några mål (för vad han är bra på vet ju all..de flesta).

Allt beror på en subjektiv utgångspunkt. Vad innebär "bra på att göra mål"? Över 15 mål per säsong? 20? 30?

Förra året gjorde Harju elva mål och totalt 28 poäng under grundserien. Den bild jag - och de jag samtalar med - har av Hajen är att han bör göra fler poäng för att komma undan med betyget godkänt. Speciellt då han inte bidrar med särskilt mycket energi (åtminstone inte vad som ses av en simpel åskådare som mig). Så det är en genuin fråga. Vad bidrar han med?

Jag kan rada upp några saker som han gör bra, såsom: tekningar (viktigt) och stark kring sargerna (finns fler spelare som klarar av att brunka fast pucken nere i sarghörnen).


Håller med, tycker Harju är svår att placera i kedjor i dagens hockey då han är långsam i alla moment. Och inte tar han fighten framför mål utan glider omkring och försöker hitta ytor men jag tycker mig se att han är rädd för att ta lite stryk och glider då hellre omkring och letar ytor.
Tänk om Harju helt plötsligt skulle bli en jobbig elak jäkel som parkerar framför motståndarmålet och bidra med massor av energi till laget Smile

Han må bidra med en mängd saker som gemene man inte får ta del av, men det är också något Jag inte kan bedöma. Att han dessutom blir kapten är något jag ställt mig frågandes till, men den diskussionen kanske vi kan ta i hans egna tråd.

Summa summarum: Harju känns något hypad. Det är något som vi, jag inkluderad, bär skulden till. Det är inte Hajens egna fel. Jag hade bara förväntat mig mer av honom.
Kan inte bli mer renodlad målskytt än Hajen och jag har följt honom från B-jun och upp. Den sportchef som värvar honom för något annat har fullständigt missat bussen. Den spelstil Luleå haft det senaste säsongerna gynnar inte spelartypen vilket jag under åren gång på gång betonat (gäller lfer än Hajen). Nu ser jag ändå tecken på att man vill slå in på en mer kreativ hockey och fortsätter vi på det spåret är jag säker på Harju kommer att leverera mer än än fjolårets 11 kassar iaf.

Nja visst han är hyfsat stark framför kassen och i slottet och har hyfsat bra skott.
Men renodlad målskytt?
Nja inte riktigt.
Problemet som jag ser det idag är att han inte har farten i benen för dagens hockey.
Jag har "bara" följt han sen han klev upp i A-Laget och jag kan knappast säga att vi spelade en kreativ hockey när han & Omark husera som värst och han hamna i topp 10 tabellen i poängligan.
Det var två andra gubbars förtjänst att han fick ihop den poängskörden.
Efter den trion sprack har Hajen aldrig mäktat med över 30p och ju snabbare hockeyn har blivit desto svårare har Hajen haft att hänga med.
Han har gjort sina 28 poäng i SHL (tror det är vad han kommer hamna på i år också) med ett undantag då han "bara" mäkta med 25 skillnaden mot BIF tiden är att han har bytt på antal mål och antal ass då gjorde han 18 resp 19 mål och 9 resp 10 ass i fjol var det tvärtom nästan 11 mål & 17 ass.
Och det är inte bara Harju som ska räknas in i kalkylen gällande målskyttet eftersom det är mycket bättre kvickare mer rörliga och mer spelförstånde backar idag än när Harju gjorde 27 mål å 22 ass.
Och som sagt laget var inte speciellt kreativt däremot just den kedjan.
Och ska vi snacka om att missa bussen så verkar ju den gode Hajen ha missat den själv eftersom han vill delta så mycket i övriga spelet istället för att skjuta så fort läge ges och vara överallt istället för att parkera inne i slottet "kontoret" som t.e.x LG Petersson gjorde
Kolla på Möller det är en renodlade sniper som skjuter från alla vinklar så fort han ser lite grann av målet.
Hur ofta har du sett Hajen göra det överhuvudtaget?
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av pingu mån 26 sep 2016, 20:31

pingu skrev:
Lasse Proppmätt skrev:
Snikne Ville skrev:
Urken skrev:
Snikne Ville skrev:
Urken skrev:
Brunsås skrev:Oerhört trött på Johan Harju, förstår inte vad han gör på isen. Vad är han bra på?

Befogad fråga.
Korkad fråga. Frågan är varför han inte gör några mål (för vad han är bra på vet ju all..de flesta).

Allt beror på en subjektiv utgångspunkt. Vad innebär "bra på att göra mål"? Över 15 mål per säsong? 20? 30?

Förra året gjorde Harju elva mål och totalt 28 poäng under grundserien. Den bild jag - och de jag samtalar med - har av Hajen är att han bör göra fler poäng för att komma undan med betyget godkänt. Speciellt då han inte bidrar med särskilt mycket energi (åtminstone inte vad som ses av en simpel åskådare som mig). Så det är en genuin fråga. Vad bidrar han med?

Jag kan rada upp några saker som han gör bra, såsom: tekningar (viktigt) och stark kring sargerna (finns fler spelare som klarar av att brunka fast pucken nere i sarghörnen).


Håller med, tycker Harju är svår att placera i kedjor i dagens hockey då han är långsam i alla moment. Och inte tar han fighten framför mål utan glider omkring och försöker hitta ytor men jag tycker mig se att han är rädd för att ta lite stryk och glider då hellre omkring och letar ytor.
Tänk om Harju helt plötsligt skulle bli en jobbig elak jäkel som parkerar framför motståndarmålet och bidra med massor av energi till laget Smile

Han må bidra med en mängd saker som gemene man inte får ta del av, men det är också något Jag inte kan bedöma. Att han dessutom blir kapten är något jag ställt mig frågandes till, men den diskussionen kanske vi kan ta i hans egna tråd.

Summa summarum: Harju känns något hypad. Det är något som vi, jag inkluderad, bär skulden till. Det är inte Hajens egna fel. Jag hade bara förväntat mig mer av honom.
Kan inte bli mer renodlad målskytt än Hajen och jag har följt honom från B-jun och upp. Den sportchef som värvar honom för något annat har fullständigt missat bussen. Den spelstil Luleå haft det senaste säsongerna gynnar inte spelartypen vilket jag under åren gång på gång betonat (gäller lfer än Hajen). Nu ser jag ändå tecken på att man vill slå in på en mer kreativ hockey och fortsätter vi på det spåret är jag säker på Harju kommer att leverera mer än än fjolårets 11 kassar iaf.

Nja visst han är hyfsat stark framför kassen och i slottet och har hyfsat bra skott.
Men renodlad målskytt?
Nja inte riktigt.
Problemet som jag ser det idag är att han inte har farten i benen för dagens hockey.
Jag har "bara" följt han sen han klev upp i A-Laget och jag kan knappast säga att vi spelade en kreativ hockey när han & Omark husera som värst och han hamna i topp 10 tabellen i poängligan.
Det var två andra gubbars förtjänst att han fick ihop den poängskörden.
Efter den trion sprack har Hajen aldrig mäktat med över 30p och ju snabbare hockeyn har blivit desto svårare har Hajen haft att hänga med.
Han har gjort sina 28 poäng i SHL (tror det är vad han kommer hamna på i år också) med ett undantag då han "bara" mäkta med 25 skillnaden mot BIF tiden är att han har bytt på antal mål och antal ass då gjorde han 18 resp 19 mål och 9 resp 10 ass i fjol var det tvärtom nästan 11 mål & 17 ass.
Och det är inte bara Harju som ska räknas in i kalkylen gällande målskyttet eftersom det är mycket bättre kvickare mer rörliga och mer spelförstånde backar idag än när Harju gjorde 27 mål å 22 ass.
Och som sagt laget var inte speciellt kreativt däremot just den kedjan.
Och ska vi snacka om att missa bussen så verkar ju den gode Hajen ha missat den själv eftersom han vill delta så mycket i övriga spelet istället för att skjuta så fort läge ges och vara överallt istället för att parkera inne i slottet "kontoret" som t.e.x LG Petersson gjorde
Kolla på Möller det är en renodlade sniper som skjuter från alla vinklar så fort han ser lite grann av målet.
Hur ofta har du sett Hajen göra det överhuvudtaget?




Håller med, tycker Harju är svår att placera i kedjor i dagens hockey då han är långsam i alla moment. Och inte tar han fighten framför mål utan glider omkring och försöker hitta ytor men jag tycker mig se att han är rädd för att ta lite stryk och glider då hellre omkring och letar ytor.
Tänk om Harju helt plötsligt skulle bli en jobbig elak jäkel som parkerar framför motståndarmålet och bidra med massor av energi till laget Very Happy
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Tigerman mån 26 sep 2016, 23:16

Harju var 4:e bäste poängplockare i laget i fjol, och gjorde 12 pinnar på 14 matcher året innan vilket om han hade hållit det tempot och fått spela full säsong skulle varit överlägset bäst i laget. Men utöver det så läser han spelet rätt bra och även om han är lite långsam så sköter han sitt jobb i defensiven samt tekar rätt hyfsat. Han är ju inte den som ska komma först in i anfallszon heller utan gärna släpa med som 2-3:e gubbe. Dock kan jag hålla med om att han kan försvinna offensivt i vissa matcher, t.ex. var han inte så aktiv mot SAIK på fredag, kanske en effekt av att han fick spela med Kennedy. Missade tyvärr returen så jag kan inte uttala mig om insatsen där.

Jag tycker mig märka både bland forumeliten och bland individer på läktaren (i synnerhet två som sitter bakom mig) att Hajen får oförskyllt mycket kritik, så pass att man skulle kalla det mobbning om det hade varit i ett annat sammanhang. Tamejf-n, jag har till och med hört folk klaga på hans insats på isen fastän han vid tillfället suttit i båset!

Alla behöver inte vara snabb som Junttila, kämpa som Foppa, tacklas som Hedman eller skjuta som [här tänkte jag sätta in någon exceptionell spelare men jag hittar tyvärr ingen i dagens LHF som gör det bättre än Harju, möjligen Sweatt] för att ha en väsentlig roll att fylla i laget. En del verkar dessutom ha som krav på Harju att han ska besitta samtliga dessa egenskaper för att han ska bli godkänd.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Urken mån 26 sep 2016, 23:34

Tigerman skrev:Tamejf-n, jag har till och med hört folk klaga på hans insats på isen fastän han vid tillfället suttit i båset!

Han hämtade väl andan på fel sätt. Ser inte problemet. rabbit
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Norrlandstoken tis 27 sep 2016, 05:39

Harju har ju fått en liten annan roll också i och med C:et. Det handlar inte längre om jaget utan om vad som är bäst för laget. Hans offensiva bidrag känns nästan lite som Wallmark's. Inte snabbast på rören men lyckas skapa tid åt sina medspelare i offensiv zon. Han är ju grym på att täcka puck. Sedan så baljade ju han ju i slutet av matchen här nu senast. Jag tror inte man förstår vilken nytta Harju faktiskt gör för laget. Små viktiga saker som nog sker både på och utanför planen. Om jag säger så här. Harju's inflytande för laget skulle nog först lämna sitt avtryck om han t.ex. 1. La grillorna på hyllan 2. Blev skadad under längre tid. (Peppar, peppar) Hemska tanke. Harju är bra för Luleå på många olika sätt. Tror nog att han är väldigt omtyckt av sina lagkamrater med vilket skapar en bra kemi bl.a.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av LulefanGBG tis 27 sep 2016, 07:19

Harju är grym.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av nummer 17 tis 27 sep 2016, 07:45

Tigerman skrev:Harju var 4:e bäste poängplockare i laget i fjol, och gjorde 12 pinnar på 14 matcher året innan vilket om han hade hållit det tempot och fått spela full säsong skulle varit överlägset bäst i laget. Men utöver det så läser han spelet rätt bra och även om han är lite långsam så sköter han sitt jobb i defensiven samt tekar rätt hyfsat. Han är ju inte den som ska komma först in i anfallszon heller utan gärna släpa med som 2-3:e gubbe. Dock kan jag hålla med om att han kan försvinna offensivt i vissa matcher, t.ex. var han inte så aktiv mot SAIK på fredag, kanske en effekt av att han fick spela med Kennedy. Missade tyvärr returen så jag kan inte uttala mig om insatsen där.

Jag tycker mig märka både bland forumeliten och bland individer på läktaren (i synnerhet två som sitter bakom mig) att Hajen får oförskyllt mycket kritik, så pass att man skulle kalla det mobbning om det hade varit i ett annat sammanhang. Tamejf-n, jag har till och med hört folk klaga på hans insats på isen fastän han vid tillfället suttit i båset!

Alla behöver inte vara snabb som Junttila, kämpa som Foppa, tacklas som Hedman eller skjuta som [här tänkte jag sätta in någon exceptionell spelare men jag hittar tyvärr ingen i dagens LHF som gör det bättre än Harju, möjligen Sweatt] för att ha en väsentlig roll att fylla i laget. En del verkar dessutom ha som krav på Harju att han ska besitta samtliga dessa egenskaper för att han ska bli godkänd.
Delar din åsikt fullt ut!

nummer 17

Antal inlägg : 1214
Join date : 14-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av NallePhu tis 27 sep 2016, 16:17

Tigerman skrev:Harju var 4:e bäste poängplockare i laget i fjol, och gjorde 12 pinnar på 14 matcher året innan vilket om han hade hållit det tempot och fått spela full säsong skulle varit överlägset bäst i laget. Men utöver det så läser han spelet rätt bra och även om han är lite långsam så sköter han sitt jobb i defensiven samt tekar rätt hyfsat. Han är ju inte den som ska komma först in i anfallszon heller utan gärna släpa med som 2-3:e gubbe. Dock kan jag hålla med om att han kan försvinna offensivt i vissa matcher, t.ex. var han inte så aktiv mot SAIK på fredag, kanske en effekt av att han fick spela med Kennedy. Missade tyvärr returen så jag kan inte uttala mig om insatsen där.

Jag tycker mig märka både bland forumeliten och bland individer på läktaren (i synnerhet två som sitter bakom mig) att Hajen får oförskyllt mycket kritik, så pass att man skulle kalla det mobbning om det hade varit i ett annat sammanhang. Tamejf-n, jag har till och med hört folk klaga på hans insats på isen fastän han vid tillfället suttit i båset!

Alla behöver inte vara snabb som Junttila, kämpa som Foppa, tacklas som Hedman eller skjuta som [här tänkte jag sätta in någon exceptionell spelare men jag hittar tyvärr ingen i dagens LHF som gör det bättre än Harju, möjligen Sweatt] för att ha en väsentlig roll att fylla i laget. En del verkar dessutom ha som krav på Harju att han ska besitta samtliga dessa egenskaper för att han ska bli godkänd.
Harju lever fortf på det han gjorde med Omark + Lavander på isen efter det är bara kolla hur han producerat och lyckats på isen i respektive lag, Omark lyckade & Harju inte!

Hajen är ingen producerande FW i den bemärkelsen som alla tror han är mer en murbräcka som ska finnas framför kassen och göra livet surt för målvakter & backar, Han för en osynlig tillvaro men det ska finnas den spelartypen också som inte syns i protokollen etc etc!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Ferros tis 27 sep 2016, 18:59

Harju har ju många av sina styrkor i spelet som inte syns i protokollet när matchen är slut, vilket gör att många förståsigpåare aldrig kommer tycka att han bidrar.

Det finns ingen i Luleå Hockey som är så bra på att försvara pucken som Harju, det finns ingen som har en så stark hockeyröv att de kan bära två ettriga SAIKare och skydda pucken längsmed sargen som Harju gör. Tycker dessutom att han ofta är den som gör att det blir lite struktur i PP, spelar lugnt och sansat och slår bra passningar, vilket ofta kan leda till att vi bygger upp spelet i offensiv zon. Jag tror det är få, om någon, spelare i SHL som är så bra på att skydda puck i offensiv zon som Harju är, det är något som gör livet lättare för hans medspelare, även om gubbarna i TV-soffan kanske missar det. Dessutom är det ytterst sällan han går bort sig i egen zon eller på något sätt är orsaken till att det blir ett mål i baken.

Då tycker jag att han var sämre i sin förra sejour i klubben, då var han inte speciellt bra, då var han varken bra med eller utan puck och försökte att spela en hockey som inte passade honom (av förklarliga skäl). Men det känns som att han har utvecklat många andra egenskaper sedan dess, åren i Brynäs/KHL har säkert gjort honom mycket gott, och nu känns han som en smart hockeyspelare som spelar efter sina styrkor på ett helt annat sätt än tidigare.

Sen är Harju inte perfekt, han skulle gärna få producera lite mer än vad han gör, men han gör väldigt mycket nytta på isen och är en tillgång för laget. Han har gått från en duktig målskytt med målsinne till en ansvarstagande lagkapten som är duktig på att bära puck i offensiv zon, spelar bra defensivt och för det mesta bidrar mer +15 mål per säsong. Enligt mig, så är det en stor tillgång för laget, även om han kan vara osynlig i det offensiva spelet i övrigt i perioder - vilket är en brist han alltid haft, så jag förstår inte varför folk förväntar sig att det helt plötsligt ska ändras, och hade det gjort det så hade han inte spelat i varken Luleå Hockey eller i SHL.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Kagen tis 27 sep 2016, 19:33

Luleåfan skrev:Roligt att se luleå spela jämt med Skellefteå över två matcher. Om jag skulle vara negativt måste vi räkna med att Skellefteå kommer att få in Möller o Holmström i framtiden. Två mycket bra spelare. Möller topp 5 i ligan. Svårt att se hur vi kunde vinner i bäst av 7 mot de....

Mycket är osäkert här i världen men en sak kan jag till 100% garantera och det är att om Luleå och Skellefteå möts i bäst av sju framåt våren kommer trupperna inte vara identiska med dagens trupper. Det kommer falla bort spelare och det kommer tillkomma spelare.
Se bara vad som hänt om vi spelat den serien mot Skellefteå nu, de hade inte fått använda J. Ericsson i match tre och fyra och Hetta hade varit borta resten av matchserien.

Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1740
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av JuniorX tis 27 sep 2016, 20:13

Jag förstår inte varför det klankas på Harju nu eftersom han har inlett säsongen bättre än någon utav de tidigare, under den senaste sejouren.

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Lasse Proppmätt ons 28 sep 2016, 05:09

Visst Harju har sett lite bättre ut i år än tidigare år men fortfarande har han problem med tempot och nån Walle är han inte för den blicken besitter han inte.

Jag måste ändå skratta för mig själv här snackar vi om en spelare som fått oändligt mycket skit här inne och det av i stort sett ALLA.

Och jag menar inte om Rönken sejouren för han fick oändligt mycket skit förra året också speciellt på hösten jag såg INGEN här inne försvara han då.

Nu försvarar EN Hajen här inne honom varpå en till följer efter och som ett brev på posten så väller det in inlägg om hur djävla bra han helt plötsligt är.

Och garanterat skrev ni som nu försvarar han skit om han förra hösten?
Ja hela året fick han skit ju skit?
Nu påstår jag detta utan att ha belägg för mitt påstående och jag ids inte gå igenom hundratals inlägg som ni skrivit för att bevisa det.

Om ni nu skrivit en massa skit om hajen förra året? varför har ni i.s.f ändrat åsikt nu?

Nån skrev att han var bra i PP min åsikt är att han drar ner tempot i PP ska han nu spela PP så ska han stå framför mål och skymma eller söka fri yta i slottet för direktskott inte var i tekningscirkeln och bakom mål å nästan styra PP,et.

Nån skrev att han var bra i BP i mitt tycke är han en katastrof i BP han är för orörlig i sidled och tappar ofta position han har ju t.o.m fått förtroendet i 3-5 i CHL och då såg väl alla (hoppas jag?) att han är ingen spelare som ska spela BP det finns andra som är mycket bättre på det.

Vad gäller att såga spelare eller tränare eller ge dom beröm så är det ju samma visa med Skuggan egentligen.
Hur mycket skit har inte han fått och ytterst (det finns dock några stycken) få har ens bemödat sig med att göra en pudel och säga att jag hade fel det var inte skuggan som var arkitekten till att vi spela som en påse nötter förra året både före och efter ABC hockeyn utan det var den "trevlige" Fagervall som jag ju påstått hela tiden som vart den som bestämt hur laget ska spela.

Ska det ta två år innan ni ska ge han cred eller?

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Norrlandstoken ons 28 sep 2016, 07:46

Håller inte med ovanstående skribent gällande Harju som faktiskt är en stabil lirare i SHL mått mätt. Dessutom från Norrbotten vilket alltid är ett enormt +
Däremot kan man fundera över backbesättningen. Varör värvade man Amnér egentligen? Man har dessutom skrivit ett 2 års kontrakt dessutom? Jag tror Amnér kan blomma ut riktigt ordentligt om man bara ger honom istid men så länge han sitter på bänken skapar det enbart ett enormt (?)
Om man nu ska kritisera så tycker jag däremot att Mikkelsson haft lite problem nu när tempot skruvats upp så här inledningsvis. Han kör en del indianpass och har svårt att nypa pucken på bladet. Tappar ut puckar över offensiv blå och rensar dåligt i defensiv zon.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Ferros ons 28 sep 2016, 11:12

Problemet för Amnér är väl att Janne blev kvar och behöver istid. Hade Janne inte fått nytt kontrakt, vilket jag tror var planen från början, så hade Amnér fått rätt hyfsat med speltid där han kunnat ta små steg i lugnt tempo för att växa in i SHL-kostymen.

Nu såg jag mest Amnér under kvalet ifjol, men då var han långt ifrån en SHL-back när det gällde allt utom möjligtvis skottet. Passningsspelet, tempot och intensiteten var långt ifrån vanlig standard i SHL, han var nog den i Leksand, förutom möjligtvis Daniel Bertov (som kom direkt från division 1 och nu har fina -4 på 3 matcher i SHL, i år), som hade störst problem att hänga med i matchserien mot Modo, och även i matcherna mot Tingsryd. Så det är ju inte ett dugg förvånande att han inte kan ta plats i ett lag som siktar på top6 (?) i SHL. Jag hoppas att man ger honom lite mer istid under säsongens gång, som en investering för framtiden - vilket jag, som sagt, också tror var tanken från början. För jag har svårt att tänka mig att han kommer att vara med och bidra redan i år, och det tror jag även att Osten & Co var införstådda med när man värvade honom från första början.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av nummer 17 ons 28 sep 2016, 14:36

Lasse Proppmätt skrev:Visst Harju har sett lite bättre ut i år än tidigare år men fortfarande har han problem med tempot och nån Walle är han inte för den blicken besitter han inte.

Jag måste ändå skratta för mig själv här snackar vi om en spelare som fått oändligt mycket skit här inne och det av i stort sett ALLA.

Och jag menar inte om Rönken sejouren för han fick oändligt mycket skit förra året också speciellt på hösten jag såg INGEN här inne försvara han då.

Nu försvarar EN Hajen här inne honom varpå en till följer efter och som ett brev på posten så väller det in inlägg om hur djävla bra han helt plötsligt är.

Och garanterat skrev ni som nu försvarar han skit om han förra hösten?
Ja hela året fick han skit ju skit?
Nu påstår jag detta utan att ha belägg för mitt påstående och jag ids inte gå igenom hundratals inlägg som ni skrivit för att bevisa det.

Om ni nu skrivit en massa skit om hajen förra året? varför har ni i.s.f ändrat åsikt nu?

Nån skrev att han var bra i PP min åsikt är att han drar ner tempot i PP ska han nu spela PP så ska han stå framför mål och skymma eller söka fri yta i slottet för direktskott inte var i tekningscirkeln och bakom mål å nästan styra PP,et.

Nån skrev att han var bra i BP i mitt tycke är han en katastrof i BP han är för orörlig i sidled och tappar ofta position han har ju t.o.m fått förtroendet i 3-5 i CHL och då såg väl alla (hoppas jag?) att han är ingen spelare som ska spela BP det finns andra som är mycket bättre på det.

Vad gäller att såga spelare eller tränare eller ge dom beröm så är det ju samma visa med Skuggan egentligen.
Hur mycket skit har inte han fått och ytterst (det finns dock några stycken) få har ens bemödat sig med att göra en pudel och säga att jag hade fel det var inte skuggan som var arkitekten till att vi spela som en påse nötter förra året både före och efter ABC hockeyn utan det var den "trevlige" Fagervall som jag ju påstått hela tiden som vart den som bestämt hur laget ska spela.

Ska det ta två år innan ni ska ge han cred eller?

Jag har såvitt jag minns aldrig sågat Harju, har däremot försvarat honom då å då, kanske på detta forum och/eller på FB. Men håller med om att många sågat honom hårt, för hårt. Jag tycker att många sågningar handlar om att man inte förstått vad Harju är för spelartyp och man har heller inte förstått vilken spelartyp han har förändrats/utvecklats till, tror nån här ovan (Tigerman) beskrev Harju på ett enligt mig träffsäkert sätt. Anser att Harju aldrig varit en målskytt, mera en måltjuv och ja det är skillnad. Micflikier är en målskytt, han är inte så beroende av omgivning utan kan skapa en del själv, har ett bra skott och qvick release samt kan göra mål från alla vinklar och avstånd även när han inte är riktigt i balans. Harju behöver mera hjälp av omgivningen och söker fri yta samt gör många enkla mål på bortre stolpen, lösa puckar och returer samt petar in en del puckar typ från målgården.

nummer 17

Antal inlägg : 1214
Join date : 14-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Tigerman ons 28 sep 2016, 15:11

Harju gör väl 90% av alla mål från inom 2 m Smile
Det man kan säga om det är att han är tydligt duktig på att ta sig till rätt plats vid rätt tillfälle.

Jag hör till de som klagade högt på hans inledning i fjol, men grundbulten var att han inte skulle spela center, det var fel roll. När Wallmark kom och han kunde flytta ut på kanten så blev det också ett helt annat spel från Harjus sida.

De som klagar (i alla fall på läktaren) framför ofta att han ser loj och lat ut, inte åker skridskor och inte använder kroppen = han tacklas inte nog hårt. Men han löser uppgifterna på ett annat sätt, helt enkelt. Som Ferros skrev ovan, han skyddar puck på ett föredömligt sätt och är stark i kroppen i man-man-situationer, man ser honom sällan ligga och simma på isen. Och bra spelsinne som sagt så han håller rätt position. Jag specialstuderade honom i några matcher i fjol just p.g.a. att mina bänkgrannar körde motorsågen hela tiden, och det stod rätt tydligt och klart för mig att i spelet utan puck var han lätt topp-5 i laget. Men det är lättare att se hur hårt Foppa jobbar, än att se hur smart Harju jobbar, och då blir det som det blir med läktarkritiken.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå - Sida 5 Empty Sv: 2016-09-24, SHL-omgång 2, Skellefteå - Luleå

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet