Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

+83
Jonsey
Högljudd
amarule
Simon90
Davidoff
porson
PM
Myrman
jessen
tikka_t3
Pontaking
Lars158
makkanmakkan
Mr Bister
Number 69
LuleåWinston
Dentos
Wolfhunter
stormvägen
Mange
Antwon
lhffan
Monco
Rönken
Ferros
NallePhu
Tony Moore
Rikky
Urken
Niinimaa
Kagen
Ivanhoe
Dustin
icemask
Groggen79
Lillajag
kamelbullen
Puckad
Donten_
Tigerman
Sundance Kid
Sportchefen #2
Donowitz
hokkzorz
#96
Bamsefar
Hedanders
Redbear
FruktHamster
HarryHaffa
kokostrollet
pelle
Hellcop
NeedforX
Anthrax
Jonken
GustenA
Dilox
GLHF
Cambbott24
Kraftkung
rasbiologen
JuniorX
Sir Prozac
Kapten Haddock
MrScout
KaptenBlodskelett
tibet
Norrlandstoken
Old Brooklyn
Patrik82
Pajala
Luleåfan
pingu
MrA
Kallepedal
farre
Micke80
Lulefan
ski3r
LulefanGBG
Qirren
Snikne Ville
87 posters

Sida 3 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4 ... 11 ... 20  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Puckad mån 19 dec 2016, 09:56

NallePhu skrev:Tror nog den nya GM sitter också drar i trådarna med Osten allt annat känns befängt, Tror att vi kan få se MINST 2-4 nya förlängningar veckan som kommer också....
http://www.luleahockey.se/artikel/eyb8aiwvt-30c4d/karaktarstark-duo-forlanger
Firma FF förlängd!
2 säsonger dessutom!

Edit: Vem behöver Silly Season när vi har december ...
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av ski3r mån 19 dec 2016, 10:18

Härligt! Nu vill jag bara ha en förlängning med Schira, resten kan vi ta vid säsongens slut.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn mån 19 dec 2016, 11:28

ski3r skrev:Härligt! Nu vill jag bara ha en förlängning med Schira, resten kan vi ta vid säsongens slut.
Vi får nog vänta åtminstone till han är hel igen innan vi får se en eventuell förlängning.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av ski3r mån 19 dec 2016, 11:33

Old Brooklyn skrev:
ski3r skrev:Härligt! Nu vill jag bara ha en förlängning med Schira, resten kan vi ta vid säsongens slut.
Vi får nog vänta åtminstone till han är hel igen innan vi får se en eventuell förlängning.
Billigare nu Laughing
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn mån 19 dec 2016, 11:35

ski3r skrev:
Old Brooklyn skrev:
ski3r skrev:Härligt! Nu vill jag bara ha en förlängning med Schira, resten kan vi ta vid säsongens slut.
Vi får nog vänta åtminstone till han är hel igen innan vi får se en eventuell förlängning.
Billigare nu Laughing
Ja, det skulle i och för sig vara väldigt Ostigt att göra så. Twisted Evil
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Donowitz mån 19 dec 2016, 12:08

ski3r skrev:Härligt! Nu vill jag bara ha en förlängning med Schira, resten kan vi ta vid säsongens slut.

Själlin? Smile

Donowitz

Antal inlägg : 4079
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Micke80 mån 19 dec 2016, 12:22

Kör vi i den här takten kommer vi aldrig överleva sommaren, abstinensen kommer vara enorm.
Målvaktssidan är klar och i dagsläget har vi följande utespelare klara.
Backar:
Engsund
Jarsos
Todd
Sandström
Nässén

Forwards:
E Emanuelsson
P Emanuelsson
Fabbe
Falk
Forsberg
Harju
Hedman
Junttila
Lundeström
Rydahl

Det saknas alltså 2 etablerade backar och 1-2 utvecklingsbackar samt 4-5 forwards varav 2-3 bör vara centrar. och 2 av dessa forwards bör dessutom vara till en förstakedja.
Ser lite knepigt ut med tanke på vad man ska ha på bänken och som extra spelare om inget av de befintliga kontrakten kommer brytas. Av våra nuvarande forwrads ser jag enbart Rydahl som nån man kan sätta på läktaren/bänken, resten är spelare som ska gå in på en ordinariaplats.

Nedan skrivna tankar kan "ny" även betyda förlängning.

P. Emanuelsson - ny - ny
Hedman - Harju - Junttila
E. Emanuelsson - Falk - Lundeström
Fabbe - Ny - Foppa
Rydahl - ny - ny

Får man in nått extremt pulver på de två platserna i första kedjan kan det se rätt ok ut, men det betyder i såna fall att vi inte har plats för förlängning av någon "spetsforward" som vi har i truppen nu. Det finns som jag ser det enabrt plats för att förlänga med antingen Masto eller Hilding (beroende på hur det går resten av säsongen). Förlänger man med Masto har vi en kamp mellan falken och han om vem som är trdje respektive fjärde center och förlänger man med Hilding blir Falk fjärde och en kamp mellan Hilding och Harju om vem som blir andra respektive tredjecenter.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Sir Prozac mån 19 dec 2016, 17:27

Bulan + Robertsson = Sant

Sir Prozac

Antal inlägg : 2454
Join date : 12-03-16

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Urken mån 19 dec 2016, 17:35

Sir Prozac skrev:Bulan + Robertsson = Sant

Bara en drop eller finns belägg för detta? I vilken klubb i så fall? Pölsa eller Luleå?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av LulefanGBG mån 19 dec 2016, 17:48

Forsberg, Fabbe, Sandström förlängt. Bra och viktigt just nu när vi skall få en ny sportchef att vi har en stomme i laget. Jag tycker till skillnad från vissa andra att dessa tre dessutom håller en hög SHL-klass inom sina gebit, och jag tror inte att någon av dessa är sådana som håller tillbaka unga killar som vill slå sig in. Tror snarare dessa erbjuder just den laganda och trygghet som unga killar behöver för att utvecklas såväl på isen som vid sidan av isen. De leder som föredömen. Vidare tror jag ingen av dem är typen som skulle gnälla om de fick lira extraspelare just p.g.a. att en ung kille får chansen.

En notis i sammanhanget är att många spekulerar kring att Osten gör dessa fölrängningar som en sista gest för att tacka för lång och trogen tjänst, och det må så vara, U(fast att jag är övertygad om att det i sådant fall sker med Luleås bästa som ändamål -här delar jag i sådant fall Ostens syn), men dessa förlängningar kan också tolkas som om att nästa sportchef har ett finger med i spelet, och således är någon som känner dessa herrar och vet vad de betyder mer än väl. Man kan ju alltid hoppas.... Rolling Eyes
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Sundance Kid mån 19 dec 2016, 18:07

Urken skrev:
Sir Prozac skrev:Bulan + Robertsson = Sant

Bara en drop eller finns belägg för detta? I vilken klubb i så fall? Pölsa eller Luleå?

Robertsson skrev väl nytt 3 års kontrakt med SKAIK i våras?

Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Hedanders mån 19 dec 2016, 18:22

Sundance Kid skrev:
Urken skrev:
Sir Prozac skrev:Bulan + Robertsson = Sant

Bara en drop eller finns belägg för detta? I vilken klubb i så fall? Pölsa eller Luleå?

Robertsson skrev väl nytt 3 års kontrakt med SKAIK i våras?

Menas det att Bulan ska till SAIK?
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2073
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Norrlandstoken mån 19 dec 2016, 18:33

Jag tror Osten genomför dessa förlängningar för att säkerställa klubbens identitet och framtida existens, vad man tror på och vilken hockey man står för så att detta kan leva vidare oavsett vem som tar över rodret. Att bibehålla kulturbärande spelare inom klubben som besitter ett stort hockeyhjärta och engangemang för klubbmärket gör nog att man kan bibehålla den kontinuitet som man försökt bygga upp under de gångna åren. Bra gjort av Osten att säkerställa detta redan nu så att inte Luleå riskerar att förvandlas till ett stort ?

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Bamsefar mån 19 dec 2016, 18:37

Norrlandstoken skrev:Jag tror Osten genomför dessa förlängningar för att säkerställa klubbens identitet och framtida existens, vad man tror på och vilken hockey man står för så att detta kan leva vidare oavsett vem som tar över rodret. Att bibehålla kulturbärande spelare inom klubben som besitter ett stort hockeyhjärta och engangemang för klubbmärket gör nog att man kan bibehålla den kontinuitet som man försökt bygga upp under de gångna åren. Bra gjort av Osten att säkerställa detta redan nu så att inte Luleå riskerar att förvandlas till ett stort ?
Ja, eller Växjö, huuva.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Sportchefen #2 mån 19 dec 2016, 21:04

Känns som att Osten fått order att kratta ordentligt och i god tid så att man inte hamnar på arslet i lagbygget om det drar ut på tiden med ny sportchef/GM.
Säkert klokt resonerat.
Men personligen så förstår jag inte entusiasmen över att få se gnuggen och dragskotten ett år till. Känns som att Luleå i bästa fall bygger upp ett mittenlag.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Bamsefar mån 19 dec 2016, 21:51

Sportchefen #2 skrev:Känns som att Osten fått order att kratta ordentligt och i god tid så att man inte hamnar på arslet i lagbygget om det drar ut på tiden med ny sportchef/GM.
Säkert klokt resonerat.
Men personligen så förstår jag inte entusiasmen över att få se gnuggen och dragskotten ett år till. Känns som att Luleå i bästa fall bygger upp ett mittenlag.

blir det ett mittlag igen så är inte problemet vattenbärarna i laget , det är den trubbiga spetsen som inte förvaltar.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Hedanders mån 19 dec 2016, 22:02

Vad tror ni om formationer nästa år?

Min tanke:

Klasen-Taffe- Hedman
Junttila-Harju-Sweatt
Emanuelsson- Falk-Emanuelsson
Foppa-Toolanen-Fabbe

Extra: Rydahl, Lundeström

Schira-Engsund
Todd-Mikkelson
Jaros-Melart
Sandström-Nässen

Lassinantti
Gustavsson
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2073
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av NallePhu mån 19 dec 2016, 22:09

Hedanders skrev:Vad tror ni om formationer nästa år?

Min tanke:

Klasen -Taffe- Hedman
Junttila-Harju-Sweatt
Emanuelsson- Falk-Emanuelsson
Foppa-Toolanen-Fabbe

Extra: Rydahl, Lundeström

Schira-Engsund
Todd-Mikkelson
Jaros-Melart
Sandström-Nässen

Lassinantti
Gustavsson
???-???- Hedman
Junttila-Hillding-Sweatt
Emanuelsson- Falk-Emanuelsson
Foppa-Molle-Fabbe

Extra: Rydahl, Lundeström,Hajen

Schira-Engsund
Todd-Mikkelson
Jaros-Melart
Sandström-Nässen
Klasen & Taffe önskedrömmar tyvärr + Toolanen nje inte då man hittat kemin där mellan K-Fab - Molle + Foppa!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18214
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Tigerman mån 19 dec 2016, 22:19

Sportchefen #2 skrev:Känns som att Osten fått order att kratta ordentligt och i god tid så att man inte hamnar på arslet i lagbygget om det drar ut på tiden med ny sportchef/GM.
Säkert klokt resonerat.
Men personligen så förstår jag inte entusiasmen över att få se gnuggen och dragskotten ett år till. Känns som att Luleå i bästa fall bygger upp ett mittenlag.
Det finns nog en enkel förklaring till det, eller två möjliga rättare sagt:
1. De toppspelare man har idag avser man inte förlänga med, eller är tveksamma över en förlängning, och för tillfället är det dessutom omöjligt att presentera några ersättare eftersom alla redan spelar i andra lag.
2. De man vill förlänga med kanske vill se sig om efter alternativ innan de signar något.

Den jag skulle prioritera högst f.n. är Själin, han har tagit bra steg i rätt riktning och borde kunna utvecklas vidare.
Schira & Mikkelson gjorde en usel semi i fjol, och Mikkelsons första 5-10 matcher i år var inte heller bra, så där är jag något tveksam. Men det de visat hittills i år säger att en förlängning är OK på bägge.
Melart, ja vi behöver någon som honom åtminstone. Trevlig grabb i övrigt också. Som diskuterat tidigare kan han dock ersättas om man får tag i en liknande pjäs typ Rahimi. Troligen enklaste backen att ersätta, svårare att hitta offensiva pjäser typ Schira, så man behöver inte nödvändigtvis stressa här.

På forwardssidan är det nog nästan säkert att Lagace får lämna. Han tekar bra och jobbar hårt, men det räcker inte i hans fall.
Mouillerat får ett par månader till på sig att visa att han är värd att satsa vidare på. Goda tendenser har skymtats på sistone och att komma direkt från AHL/NHL kan ju kräva lite acklimatisering.
Samma kan sägas om Hillding.
Sweatt borde kunna prestera bra framöver, och med rätt center (Hillding?) och passningsskickliga backar helt fantastiskt. Behåll. Dock är det ju inte säkert han själv vill vara kvar här.
Mastomäki har haft en något trög inledning och åkte dessutom på en oturlig skada, men fortfarande ung och borde utvecklas markant. 50/50-läge här, beror lite på om man vill göra plats för en mer offensivt lagd center eller en junior typ Lundeström, eller om man tror han har en högre växel och känner sig nöjd med att ha en tvåvägare typ Falk Jr.

Så det är Lagacé som bör ersättas med något riktigt vasst och Själin som bör få kontraktserbjudande snarast, resten kräver ytterligare utvärdering eller får sättas på Ostens berömda halster, utifall man kan få tag i något ändå bättre.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Sportchefen #2 mån 19 dec 2016, 23:13

Tigerman skrev:
Sportchefen #2 skrev:Känns som att Osten fått order att kratta ordentligt och i god tid så att man inte hamnar på arslet i lagbygget om det drar ut på tiden med ny sportchef/GM.
Säkert klokt resonerat.
Men personligen så förstår jag inte entusiasmen över att få se gnuggen och dragskotten ett år till. Känns som att Luleå i bästa fall bygger upp ett mittenlag.
Det finns nog en enkel förklaring till det, eller två möjliga rättare sagt:
1. De toppspelare man har idag avser man inte förlänga med, eller är tveksamma över en förlängning, och för tillfället är det dessutom omöjligt att presentera några ersättare eftersom alla redan spelar i andra lag.
2. De man vill förlänga med kanske vill se sig om efter alternativ innan de signar något.

Den jag skulle prioritera högst f.n. är Själin, han har tagit bra steg i rätt riktning och borde kunna utvecklas vidare.
Schira & Mikkelson gjorde en usel semi i fjol, och Mikkelsons första 5-10 matcher i år var inte heller bra, så där är jag något tveksam. Men det de visat hittills i år säger att en förlängning är OK på bägge.
Melart, ja vi behöver någon som honom åtminstone. Trevlig grabb i övrigt också. Som diskuterat tidigare kan han dock ersättas om man får tag i en liknande pjäs typ Rahimi. Troligen enklaste backen att ersätta, svårare att hitta offensiva pjäser typ Schira, så man behöver inte nödvändigtvis stressa här.

På forwardssidan är det nog nästan säkert att Lagace får lämna. Han tekar bra och jobbar hårt, men det räcker inte i hans fall.
Mouillerat får ett par månader till på sig att visa att han är värd att satsa vidare på. Goda tendenser har skymtats på sistone och att komma direkt från AHL/NHL kan ju kräva lite acklimatisering.
Samma kan sägas om Hillding.
Sweatt borde kunna prestera bra framöver, och med rätt center (Hillding?) och passningsskickliga backar helt fantastiskt. Behåll. Dock är det ju inte säkert han själv vill vara kvar här.
Mastomäki har haft en något trög inledning och åkte dessutom på en oturlig skada, men fortfarande ung och borde utvecklas markant. 50/50-läge här, beror lite på om man vill göra plats för en mer offensivt lagd center eller en junior typ Lundeström, eller om man tror han har en högre växel och känner sig nöjd med att ha en tvåvägare typ Falk Jr.

Så det är Lagacé som bör ersättas med något riktigt vasst och Själin som bör få kontraktserbjudande snarast, resten kräver ytterligare utvärdering eller får sättas på Ostens berömda halster, utifall man kan få tag i något ändå bättre.

Yes, jag håller med om allt ovanstående och även i att det är spetsen det hänger på om Luleå ska lyfta. Men ibland blir jag bara så trött på att se F&F fara efter sargen i byte efter byte. En fjärdekedja kan ju också bestå av ett par lovande juniorer på väg upp.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av farre tis 20 dec 2016, 00:42

Jag förstår också tanken med att inte sätta nästa sportchef i skiten MEN det här lämnar inget utrymme för den nya sportchefen att sätta sin egen prägel på laget.
Vi går in i nästa säsong med nästan identiskt lag som ligger 10:a i tabellen och spelet ser ut som en påse skit.
Jag förstår som sagt tanken men tycker den är fel. Rydahl Masto och en lovande junior hade funkat klockrent som fjärdekedja enligt mig.
I min bok så platsar inte Fabbe, Foppa eller Sandström i ett guldtörstigt lag.


farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Lulefan tis 20 dec 2016, 01:12

Personligen tycker jag att man ska gå tillbaka till "standard" kedjeuppsättning, vilket är att de första två kedjorna är producerande, tredje är en ren checkingline med enda mål att stoppa andra lagets toppkedjor från att göra mål och den fjärde är hopkok av spelare som inte platsar och/eller varvas i de första tre linorna.

Nu känns det mer som att vi har tre linor som ska vara producerade men som alla tre blir lite mellanmjölk. Kör man med ett liknande upplägg sparar man mer pengar på tredje och fjärde-linan och kan sedan lägga mer krut på pulver i första- och andrakedjan. Defensiva forwards är i regel billigare än poängstarka sådana.

Exempelvis:
Harju - Pulver - P.Emanuelsson
Sweatt - Pulver/Molle/Hillding - Pulver/Einar
Fabbe - Falk/Granström?/Ny - Forsberg
Junttila - Lundeström/Mastomäki - Hedman/Einar

Nu behöver det väl inte vara satt i sten med den typen av upplägg på kedjor, men jag anser att det är något bra att sträva efter. Det skapar även en tävlingsituation där de i fjärdelinan med mindre istid vill visa att de förtjänar en plats i topp3.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Tigerman tis 20 dec 2016, 15:09

För info: Även 4:e kedjan ska få producera i år enligt tränarnas filosofi. Här är en väsentlig skillnad jämfört med under Fagervalls tid då de i praktiken var en ren checking line.

Och faktum är att Foppa just nu är 4:a och Fabbe 6:a i den interna målligan bland forwards.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Pajala tis 20 dec 2016, 16:34

En tanke slog mig, det händer jävligt mycket på signing fronten just nu, inte så att Luleå signar nya spelare utan vill ha en färdig stomme till nästa  år, kan det vara så att nya sportchefen redan har börjat ta över ?

Varför skulle annars Osten signa helvilt när han ändå ska sluta efter säsongen ? den nya sportchefen och eventuellt tränaren vill väl bygga ett lag efter ett visst spelsystem och baserar det på vissa karaktärsdrag antar jag.

Att Osten skulle signa en massa spelare efter sina egna värderingar när han ändå ska sluta känns lite konstigt, jag tror redan att den nya sportchefen har börjat bygga nästa säsongs trupp ... och det med tränaren ... ja kanske jag menar den nya tränaren Laughing

hmmmm .... ja vi får väl vänta på facit pirat
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18157
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Dustin tis 20 dec 2016, 16:59

Pajala skrev:En tanke slog mig, det händer jävligt mycket på signing fronten just nu, inte så att Luleå signar nya spelare utan vill ha en färdig stomme till nästa  år, kan det vara så att nya sportchefen redan har börjat ta över ?

Varför skulle annars Osten signa helvilt när han ändå ska sluta efter säsongen ? den nya sportchefen och eventuellt tränaren vill väl bygga ett lag efter ett visst spelsystem och baserar det på vissa karaktärsdrag antar jag.

Att Osten skulle signa en massa spelare efter sina egna värderingar när han ändå ska sluta känns lite konstigt, jag tror redan att den nya sportchefen har börjat bygga nästa säsongs trupp ... och det med tränaren ... ja kanske jag menar den nya tränaren Laughing

hmmmm .... ja vi får väl vänta på facit pirat

Det är inte likt Osten att vara så här snabb på förlängningar, så gissar också att det är någon annan som också har ett finger med i spelet. Sänder bra signaler iaf. Eller så går man på teorin att Osten har fått i uppdrag att bygga en stomme eftersom man är rädd att inte ha en sportchef på plats till våren.

Dustin

Antal inlägg : 6902
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av JuniorX tis 20 dec 2016, 18:30

Pajala skrev:En tanke slog mig, det händer jävligt mycket på signing fronten just nu, inte så att Luleå signar nya spelare utan vill ha en färdig stomme till nästa  år, kan det vara så att nya sportchefen redan har börjat ta över ?

Varför skulle annars Osten signa helvilt när han ändå ska sluta efter säsongen ? den nya sportchefen och eventuellt tränaren vill väl bygga ett lag efter ett visst spelsystem och baserar det på vissa karaktärsdrag antar jag.

Att Osten skulle signa en massa spelare efter sina egna värderingar när han ändå ska sluta känns lite konstigt, jag tror redan att den nya sportchefen har börjat bygga nästa säsongs trupp ... och det med tränaren ... ja kanske jag menar den nya tränaren Laughing

hmmmm .... ja vi får väl vänta på facit pirat

Eller så är det så att Osten bygger sitt eftermäle. Vem var han som sportchef, hur ska vi minnas honom, vad var hans signum? Och däri ligger; lokalt förankrade spelare, hårt jobb, alltid beredda att ställa upp, lojala till föreningen och långsiktighet i det man föresätter sig.

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av ski3r tis 20 dec 2016, 18:55

farre skrev:
Jag förstår som sagt tanken men tycker den är fel. Rydahl Masto och en lovande junior hade funkat klockrent som fjärdekedja enligt mig.
I min bok så platsar inte Fabbe, Foppa....
Och jag tycker precis tvärt om, jag tar firma Fabbe/Foppa före Rydahl/Masto alla dagar i veckan.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av ski3r tis 20 dec 2016, 22:02

Mikkelson verkar klar nu också, för en gångs skull verkar vi få behålla stommen till nästa säsong. Kul och spännande att se vad det kommer att innebära!
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av JuniorX tis 20 dec 2016, 23:30

Känns det då inte som ganska säkert att Molle och Lagace försvinner? Och att den nya sportchefen får som prioritet att hitta dugliga ersättare till dem.

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Tigerman tis 20 dec 2016, 23:55

Vet inte varför jag inte tänkt på det tidigare, men det slog mig åtminstone nu efter Mikkelson-ryktet: Engsund in -> Melart ut till nästa säsong. Engsund har ju kontrakt redan och det börjar bli trångt i backlinjen bland de mer defensiva pjäserna. Sannolikt är Engsund även mindre kostsam.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av KaptenBlodskelett ons 21 dec 2016, 00:03

JuniorX skrev:Känns det då inte som ganska säkert att Molle och Lagace försvinner? Och att den nya sportchefen får som prioritet att hitta dugliga ersättare till dem.
Allt kan väl hända fortfarande. Men som det ser ut nu så ska det väl mycket till innan de stannar, helt klart. 

Någon var inne på att Osten krattar gången för en ny sportchef och säkrar upp stommen. Kan nog vara så. Man får väl tänka att Ostens avgång kan förändra maktbalansen och medföra andra förändringar i ledningen/tränarstaben på lite sikt, och då är det nog bra om laget är hyfsat oförändrat. Och det kan kanske vara skönt att som ny sportchef få koncentrera sig på spets.

Detta är ju förstås bara spekulationer från en trött, oinsatt hjärna.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2846
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av KaptenBlodskelett ons 21 dec 2016, 00:08

Tigerman skrev:Vet inte varför jag inte tänkt på det tidigare, men det slog mig åtminstone nu efter Mikkelson-ryktet: Engsund in -> Melart ut till nästa säsong. Engsund har ju kontrakt redan och det börjar bli trångt i backlinjen bland de mer defensiva pjäserna. Sannolikt är Engsund även mindre kostsam.
Det är inte helt otänkbart att Melart vill prova på ett äventyr i någon mer välbetald liga, och att han redan signalerat för detta.

Eller så blir det inga nya backar, och alla stannar. Hade jag gillat.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2846
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Tigerman ons 21 dec 2016, 09:21

KaptenBlodskelett skrev:
Tigerman skrev:Vet inte varför jag inte tänkt på det tidigare, men det slog mig åtminstone nu efter Mikkelson-ryktet: Engsund in -> Melart ut till nästa säsong. Engsund har ju kontrakt redan och det börjar bli trångt i backlinjen bland de mer defensiva pjäserna. Sannolikt är Engsund även mindre kostsam.
Det är inte helt otänkbart att Melart vill prova på ett äventyr i någon mer välbetald liga, och att han redan signalerat för detta.

Eller så blir det inga nya backar, och alla stannar. Hade jag gillat.
Ja, det är inga större fel på dagens backlinje egentligen. Det är inte där skon klämmer!

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn ons 21 dec 2016, 09:54

Ok, vad har vi nu då?

Målvakter - klart och stabilt. Lassinantti/Gustavsson

Backar - Stommen färdig. Förlängning med Schira och Själlin så är det i princip klart där också.
Mikkelson - Todd
Engsund - Jaros
Själlin - Schira
Sandström - Nässén

Kedjor - Stommen nästan klar. Saknas några spetsspelare och eventuellt en defensiv center.

Hedman - ? - ?
Junttila - ? (Falk?) - Harju
P.Emanuelsson - Lundeström - E.Emanuelsson
Fabricius - ? (Falk?) - Forsberg
Rydahl

Går ju att köra Lundeström i andra och Falk med brorsorna.

Drömkedjor:
Hedman - Wallmark - Klasen
Junttila - Olausson - Harju
Emanuelsson - Lundeström - Emanuelsson
Fabricius - Falk - Forsberg

Edit: Givetvis ett frågetecken kring Jaros.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av KaptenBlodskelett ons 21 dec 2016, 10:38

Tigerman skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
Tigerman skrev:Vet inte varför jag inte tänkt på det tidigare, men det slog mig åtminstone nu efter Mikkelson-ryktet: Engsund in -> Melart ut till nästa säsong. Engsund har ju kontrakt redan och det börjar bli trångt i backlinjen bland de mer defensiva pjäserna. Sannolikt är Engsund även mindre kostsam.
Det är inte helt otänkbart att Melart vill prova på ett äventyr i någon mer välbetald liga, och att han redan signalerat för detta.

Eller så blir det inga nya backar, och alla stannar. Hade jag gillat.
Ja, det är inga större fel på dagens backlinje egentligen. Det är inte där skon klämmer!
Precis. Ibland har det höjts röster för att det inte finns någon PP-back, jag har dock länge haft känslan av att det inte är spelarmaterialet som felar. Snarare spelsystemet i PP.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2846
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Tigerman ons 21 dec 2016, 13:32

KaptenBlodskelett skrev:
Tigerman skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
Tigerman skrev:Vet inte varför jag inte tänkt på det tidigare, men det slog mig åtminstone nu efter Mikkelson-ryktet: Engsund in -> Melart ut till nästa säsong. Engsund har ju kontrakt redan och det börjar bli trångt i backlinjen bland de mer defensiva pjäserna. Sannolikt är Engsund även mindre kostsam.
Det är inte helt otänkbart att Melart vill prova på ett äventyr i någon mer välbetald liga, och att han redan signalerat för detta.

Eller så blir det inga nya backar, och alla stannar. Hade jag gillat.
Ja, det är inga större fel på dagens backlinje egentligen. Det är inte där skon klämmer!
Precis. Ibland har det höjts röster för att det inte finns någon PP-back, jag har dock länge haft känslan av att det inte är spelarmaterialet som felar. Snarare spelsystemet i PP.
Nja, där håller jag inte riktigt med. Enligt min mening så finns det inga mirakel-spelsystem i PP som tränarna kan dra fram ur fickan och som löser alla problem, och motståndarna läser ett PP rätt enkelt. Här handlar det mer om att utföra saker snabbt och precist för att få BP:t ur position och kunna hamna i skottlägen, så spelskicklighet och speltempo är helt avgörande, tillsammans med bra skyttar. Man väljer snarare spelsystem utifrån vilka spelartyper man har att tillgå, alltså vem vill man ha i skottläge och vem är det som styr. I Luleås fall saknas nog en riktigt vass passningsläggare att bygga spelet kring, det man hoppades att Kennedy skulle vara. Istället måste Harju ta den rollen och det är inte optimalt, speciellt som han är som bäst riktigt nära mål.
Men kanske Hillding kommer att kunna förbättra det hela.

Våra backar är OK i PP, även om vi snarare har många medelgoda än en riktigt vass, typ en Nygren eller Tömmernes.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Donowitz ons 21 dec 2016, 18:30

Ferros skrev:Jag förstår verkligen inte hur man kan tycka Melart är ”Medioker defensivt” och i samma mening få Rahimi till en av SHLs bästa defensiva pjäser. Personligen så föredrar jag Melart, men de är två liknande spelare, som bidrar med ungefär samma sak.

Om vi jämför Melarts enda hela säsong med Rahimis senaste i SHL så får vi följande statistik:

Melart 15/16:  48 matcher, 4 mål, 7 assist, 11 poäng 79PIM, 60 SOG, 88 Hits, 37 Blocked shots, +28 -24, 17:03 istid/match

Rahimi 15/16: 51 matcher, 3 mål, 11 assist, 14 poäng, 84 PIM, 67 SOG, 132 Hits, 47 Blocked shots, +33 -29, 19:49 istid/match.

Väldigt liknande statistik. Melart har förvisso dragit på sig fler tvåor än Rahimi dessa säsonger, vilket är en nackdel enligt mig, men det är ofta spelare har problem med det första säsongen i SHL, och sedan blir antalet tvåor ofta lägre när  spelaren har vant sig vid bedömningsnivån. Vilket också syns, då Melart bara dragit på sig 5 utvisningar den här säsongen, sett över en hel säsong blir det 10 utvisningar, färre än vad Rahimi någonsin haft som etablerad SHL-spelare, vad jag kan se. Så, om man ser framåt, så skulle jag se det som fördel Melart på den punkten.
Rahimi tacklas något mer, men annars så är statistiken snudd på identisk.

Man ska även ha i åtanke att Melart fått agera som mentor åt en valpig Christian Jaros, samtidigt som Rahimi hade Billins, som den säsongen var riktigt bra, som sin backpartner, stora delar av säsongen. Så utgångsläget för Melart var, enligt mig i alla fall, svårare än för Rahimi.  Rahimi spelade även för att lag som spelade en spelförande ishockey, medan Melart spelade i ett lag som sällan var spelförande.

Sen gjorde Melart även ett bra slutspel för oss, samtidigt som LHCare ansåg att Rahimi var sämst i deras lag, och många var extremt besvikna på hur usel han var. Vilket han även varit i andra slutspel också.

Då jag är boende i Linköping sedan en tid tillbaka, så ser jag rätt mycket Linköping, och umgås en del med folk som är väldigt insatta i laget. Som jag upplever det, och får höra, så går Rahimi bort sig betydligt mer än vad Melart gör, har större problem med små tekniska spelare och har lättare att tappa humöret, vilket gör att Melart är en jämnare spelare, när Rahimi är ur balans så är han verkligen inte lika bra som han är när han är som bäst. Just de sakerna gör att jag anser att Melart är bättre än Rahimi. Jag förstår dock de som föredrar Rahimi framför Melart, men att på något sätt inte tycka att de är på ungefär samma nivå är väldigt konstigt. Melart har sina styrkor i defensiven, dessa styrkor är tillräckligt bra för att han ska ha fått spela VM för Finland, och varit bosatt i det finska landslaget sedan säsongen 12/13. Anser man att antingen Rahimi eller Melart är klart bättre än den andra så har man antingen sett dem spela för lite, eller så har man en personlig anledning till varför man gillar/ogillar en av dem mer än vad man borde göra.

Om man ska jämföra dem ur ett GM perspektiv så skulle jag kanske välja Rahimi, då jag tror man kan få till ett längre kontrakt med honom, än vad man kan göra med Melart, vilket jag anser är väldigt viktigt i det skede som Luleå Hockey befinner sig i. Men annars så tar jag, som sagt, Melart före Rahimi, om jag får lyxen att välja. Men jag gillar dem bägge, och hade gärna haft någon av dem i Luleå Hockey nästa säsong.

Har äntligen tid att besvara ditt inlägg.

Känns som att du vinklar rätt duktigt till att börja med.
Jaros - Melart var ett väldigt lyckat par förra säsongen. Att Jaros skulle bidra till det sämre, avseende defensiven och vara "valpig" håller jag inte med om. Det fanns en anledning till att dem startade denna säsongen tillsammans.

För att jämföra Melart med Rahimi - så har Melart (nu snart) spelat två säsonger i SHL medan Rahimi har gjort det sju.
Melart hade en bra förra säsong i det stora hela men har dessvärre spelat sämre denna - där jag tycker att framförallt det defensiva brustit. Jag tycker inte att han hänger med många gånger, sedan har han sett halvt motiverad ut. Något som tyvärr drar ned betyget ytterligare. Så att dunka upp statstik i bästa EP-anda för att jämföra (en säsong!) hur duktig man är som spelare känns aningen oseriöst.

Att Rahimi samtidigt varit en av SHL:s främsta backar defensivt och därför fått spela 42 matcher i landslaget sedan 12/13, är det väl ingen som höjer på ögonbrynen åt?

Men för att konkretisera det hela, är nog i dagsläget, varken Melart eller Rahimi aktuell för oss. Med tanke på att Osten håller på att spika vår trupp till sista man på backplats.

Donowitz

Antal inlägg : 4079
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av KaptenBlodskelett ons 21 dec 2016, 18:41

Angående Melart så verkar många ha glömt att han var rätt bedrövlig nästan fram till jul förra året. Betydligt sämre än i år. Åtminstone fram till slutet av november.

Som alla minns så vände det ganska rejält, så det känns inte riktigt meningsfullt att jämföra hans slutspel med hans första halva av årets säsong. Med det sagt så tycker jag inte han varit sig lik sedan han missade ett par matcher i höstas.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2846
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av icemask ons 21 dec 2016, 19:00

En reflektion, varför tycker man ofta att den och den i det laget vill vi ha till oss, när vi har liknande spelare som fungerar i vårt lag och vår organisation och som kan stanna och har potential att utvecklas framåt och bli en tillgång för laget !
Å ena sidan skrivs det om hur bra Ske lyckats med en långsiktig satsning och haft samma lag som gett stabilitet år efter år, för att i nästa mening kräva förändringar och nya spelare hos oss !

Är gräset grönare på andra sidan ?
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Donowitz ons 21 dec 2016, 19:13

icemask skrev:En reflektion, varför tycker man ofta att den och den i det laget vill vi ha till oss, när vi har liknande spelare som fungerar i vårt lag och vår organisation och som kan stanna och har potential att utvecklas framåt och bli en tillgång för laget !
Å ena sidan skrivs det om hur bra Ske lyckats med en långsiktig satsning och haft samma lag som gett stabilitet år efter år, för att i nästa mening kräva förändringar och nya spelare hos oss !

Är gräset grönare på andra sidan ?

Det är nog båda delarna enligt min mening.
Kontinuitet och att få behålla spelare är viktigt för framgång - samtidigt som man kan dra lärdom av tidigare säsong om vad som saknas. I vårt fall har vi unga spelare på uppgång som behöver både speltid och förtroende för att lyckas och utvecklas. Är exempelvis inte lika säker på att Själlin vill stanna nu, när backsidan är på väg att fyllas helt och hållet.

För egen del har jag bara önskat en extern värvning till backsidan för kommande säsong.
Allra helst Dean Kukan - som redan känns som hemma i laget.

Donowitz

Antal inlägg : 4079
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Ferros ons 21 dec 2016, 22:56

bearjew skrev:
Ferros skrev:Jag förstår verkligen inte hur man kan tycka Melart är ”Medioker defensivt” och i samma mening få Rahimi till en av SHLs bästa defensiva pjäser. Personligen så föredrar jag Melart, men de är två liknande spelare, som bidrar med ungefär samma sak.

Om vi jämför Melarts enda hela säsong med Rahimis senaste i SHL så får vi följande statistik:

Melart 15/16:  48 matcher, 4 mål, 7 assist, 11 poäng 79PIM, 60 SOG, 88 Hits, 37 Blocked shots, +28 -24, 17:03 istid/match

Rahimi 15/16: 51 matcher, 3 mål, 11 assist, 14 poäng, 84 PIM, 67 SOG, 132 Hits, 47 Blocked shots, +33 -29, 19:49 istid/match.

Väldigt liknande statistik. Melart har förvisso dragit på sig fler tvåor än Rahimi dessa säsonger, vilket är en nackdel enligt mig, men det är ofta spelare har problem med det första säsongen i SHL, och sedan blir antalet tvåor ofta lägre när  spelaren har vant sig vid bedömningsnivån. Vilket också syns, då Melart bara dragit på sig 5 utvisningar den här säsongen, sett över en hel säsong blir det 10 utvisningar, färre än vad Rahimi någonsin haft som etablerad SHL-spelare, vad jag kan se. Så, om man ser framåt, så skulle jag se det som fördel Melart på den punkten.
Rahimi tacklas något mer, men annars så är statistiken snudd på identisk.

Man ska även ha i åtanke att Melart fått agera som mentor åt en valpig Christian Jaros, samtidigt som Rahimi hade Billins, som den säsongen var riktigt bra, som sin backpartner, stora delar av säsongen. Så utgångsläget för Melart var, enligt mig i alla fall, svårare än för Rahimi.  Rahimi spelade även för att lag som spelade en spelförande ishockey, medan Melart spelade i ett lag som sällan var spelförande.

Sen gjorde Melart även ett bra slutspel för oss, samtidigt som LHCare ansåg att Rahimi var sämst i deras lag, och många var extremt besvikna på hur usel han var. Vilket han även varit i andra slutspel också.

Då jag är boende i Linköping sedan en tid tillbaka, så ser jag rätt mycket Linköping, och umgås en del med folk som är väldigt insatta i laget. Som jag upplever det, och får höra, så går Rahimi bort sig betydligt mer än vad Melart gör, har större problem med små tekniska spelare och har lättare att tappa humöret, vilket gör att Melart är en jämnare spelare, när Rahimi är ur balans så är han verkligen inte lika bra som han är när han är som bäst. Just de sakerna gör att jag anser att Melart är bättre än Rahimi. Jag förstår dock de som föredrar Rahimi framför Melart, men att på något sätt inte tycka att de är på ungefär samma nivå är väldigt konstigt. Melart har sina styrkor i defensiven, dessa styrkor är tillräckligt bra för att han ska ha fått spela VM för Finland, och varit bosatt i det finska landslaget sedan säsongen 12/13. Anser man att antingen Rahimi eller Melart är klart bättre än den andra så har man antingen sett dem spela för lite, eller så har man en personlig anledning till varför man gillar/ogillar en av dem mer än vad man borde göra.

Om man ska jämföra dem ur ett GM perspektiv så skulle jag kanske välja Rahimi, då jag tror man kan få till ett längre kontrakt med honom, än vad man kan göra med Melart, vilket jag anser är väldigt viktigt i det skede som Luleå Hockey befinner sig i. Men annars så tar jag, som sagt, Melart före Rahimi, om jag får lyxen att välja. Men jag gillar dem bägge, och hade gärna haft någon av dem i Luleå Hockey nästa säsong.

Har äntligen tid att besvara ditt inlägg.

Känns som att du vinklar rätt duktigt till att börja med.
Jaros - Melart var ett väldigt lyckat par förra säsongen. Att Jaros skulle bidra till det sämre, avseende defensiven och vara "valpig" håller jag inte med om. Det fanns en anledning till att dem startade denna säsongen tillsammans.

För att jämföra Melart med Rahimi - så har Melart (nu snart) spelat två säsonger i SHL medan Rahimi har gjort det sju.
Melart hade en bra förra säsong i det stora hela men har dessvärre spelat sämre denna - där jag tycker att framförallt det defensiva brustit. Jag tycker inte att han hänger med många gånger, sedan har han sett halvt motiverad ut. Något som tyvärr drar ned betyget ytterligare. Så att dunka upp statstik i bästa EP-anda för att jämföra (en säsong!) hur duktig man är som spelare känns aningen oseriöst.

Att Rahimi samtidigt varit en av SHL:s främsta backar defensivt och därför fått spela 42 matcher i landslaget sedan 12/13, är det väl ingen som höjer på ögonbrynen åt?

Men för att konkretisera det hela, är nog i dagsläget, varken Melart eller Rahimi aktuell för oss. Med tanke på att Osten håller på att spika vår trupp till sista man på backplats.

Jag tycker inte det är "vinklat" att kalla Jaros insats förra säsongen för valpig, han var väldigt valpig stora delar av förra säsongen, och gick bort sig massvis med gånger för att han letade häftiga tacklingar istället för att spela smart, sen fick Ilari städa upp efter honom. Jag tycker Melart var mycket bättre än Jaros i defensiven förra säsongen. Jaros blev bättre med tiden, man jag tror att det fanns backpartners som var betydligt behagligare att spela med än Jaros,under förra säsongen. Vi ser ju liknande tendenser hos honom i år också, han gör samma misstag nu som då, även om det inte är i samma utsträckning. Vilket gör att Melart får städa upp efter honom. Med det sagt så menar jag inte att Jaros är dålig, även om jag tycker han hör till våra sämre backar hittills i år, då han fortfarande gör många misstag i defensiven.

Jag tycker det är lite fel att du påstår att jag "dunkar upp" statistik, jag gjorde en liten jämförelse mellan Melarts enda säsong i SHL med Rahimis sista, som nog även får räknas som hans bästa (eller näst bästa). Det var en ytterst liten del av mitt inlägg. Min poäng var mer att Melarts enda säsong är likvärdig det bästa vi fått se av Rahimi, och spelare blir ofta bättre när de fått någon säsong i ligan, även om Melart kanske inte varit lika bra hittills i år, som han var andra halvan av säsongen ifjol.

Dessutom är det ingen som ignorerar/inte höjer på ögonbrynen åt att Rahimi spelat i landslaget, jag har ju själv sagt att jag gärna ser honom i Luleå, däremot har du kallat Melart för en medioker defensiv back, trots att det är hans defensiv som gjort att han varit fast förankrad i det finska landslaget lika länge som Rahimi spelat för det svenska.

Att du väljer att fokusera på att jag gjort en liten statistisk jämförelse, och fokuserar ditt inlägg på det, och ignorerar resten av inlägget, trots att biten om statistiken är en ytterst liten del av mitt inlägg, och kommer med kommentarer som "att dunka upp statistik i bästa EP-anda, oseriöst" och ditt uttalande om Melarts defensiv, är det som är oseriöst, om något. Det första är en väldigt tråkigt sätt att hantera en diskussion på.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Donowitz ons 21 dec 2016, 23:41

Ferros skrev:
bearjew skrev:
Ferros skrev:Jag förstår verkligen inte hur man kan tycka Melart är ”Medioker defensivt” och i samma mening få Rahimi till en av SHLs bästa defensiva pjäser. Personligen så föredrar jag Melart, men de är två liknande spelare, som bidrar med ungefär samma sak.

Om vi jämför Melarts enda hela säsong med Rahimis senaste i SHL så får vi följande statistik:

Melart 15/16:  48 matcher, 4 mål, 7 assist, 11 poäng 79PIM, 60 SOG, 88 Hits, 37 Blocked shots, +28 -24, 17:03 istid/match

Rahimi 15/16: 51 matcher, 3 mål, 11 assist, 14 poäng, 84 PIM, 67 SOG, 132 Hits, 47 Blocked shots, +33 -29, 19:49 istid/match.

Väldigt liknande statistik. Melart har förvisso dragit på sig fler tvåor än Rahimi dessa säsonger, vilket är en nackdel enligt mig, men det är ofta spelare har problem med det första säsongen i SHL, och sedan blir antalet tvåor ofta lägre när  spelaren har vant sig vid bedömningsnivån. Vilket också syns, då Melart bara dragit på sig 5 utvisningar den här säsongen, sett över en hel säsong blir det 10 utvisningar, färre än vad Rahimi någonsin haft som etablerad SHL-spelare, vad jag kan se. Så, om man ser framåt, så skulle jag se det som fördel Melart på den punkten.
Rahimi tacklas något mer, men annars så är statistiken snudd på identisk.

Man ska även ha i åtanke att Melart fått agera som mentor åt en valpig Christian Jaros, samtidigt som Rahimi hade Billins, som den säsongen var riktigt bra, som sin backpartner, stora delar av säsongen. Så utgångsläget för Melart var, enligt mig i alla fall, svårare än för Rahimi.  Rahimi spelade även för att lag som spelade en spelförande ishockey, medan Melart spelade i ett lag som sällan var spelförande.

Sen gjorde Melart även ett bra slutspel för oss, samtidigt som LHCare ansåg att Rahimi var sämst i deras lag, och många var extremt besvikna på hur usel han var. Vilket han även varit i andra slutspel också.

Då jag är boende i Linköping sedan en tid tillbaka, så ser jag rätt mycket Linköping, och umgås en del med folk som är väldigt insatta i laget. Som jag upplever det, och får höra, så går Rahimi bort sig betydligt mer än vad Melart gör, har större problem med små tekniska spelare och har lättare att tappa humöret, vilket gör att Melart är en jämnare spelare, när Rahimi är ur balans så är han verkligen inte lika bra som han är när han är som bäst. Just de sakerna gör att jag anser att Melart är bättre än Rahimi. Jag förstår dock de som föredrar Rahimi framför Melart, men att på något sätt inte tycka att de är på ungefär samma nivå är väldigt konstigt. Melart har sina styrkor i defensiven, dessa styrkor är tillräckligt bra för att han ska ha fått spela VM för Finland, och varit bosatt i det finska landslaget sedan säsongen 12/13. Anser man att antingen Rahimi eller Melart är klart bättre än den andra så har man antingen sett dem spela för lite, eller så har man en personlig anledning till varför man gillar/ogillar en av dem mer än vad man borde göra.

Om man ska jämföra dem ur ett GM perspektiv så skulle jag kanske välja Rahimi, då jag tror man kan få till ett längre kontrakt med honom, än vad man kan göra med Melart, vilket jag anser är väldigt viktigt i det skede som Luleå Hockey befinner sig i. Men annars så tar jag, som sagt, Melart före Rahimi, om jag får lyxen att välja. Men jag gillar dem bägge, och hade gärna haft någon av dem i Luleå Hockey nästa säsong.

Har äntligen tid att besvara ditt inlägg.

Känns som att du vinklar rätt duktigt till att börja med.
Jaros - Melart var ett väldigt lyckat par förra säsongen. Att Jaros skulle bidra till det sämre, avseende defensiven och vara "valpig" håller jag inte med om. Det fanns en anledning till att dem startade denna säsongen tillsammans.

För att jämföra Melart med Rahimi - så har Melart (nu snart) spelat två säsonger i SHL medan Rahimi har gjort det sju.
Melart hade en bra förra säsong i det stora hela men har dessvärre spelat sämre denna - där jag tycker att framförallt det defensiva brustit. Jag tycker inte att han hänger med många gånger, sedan har han sett halvt motiverad ut. Något som tyvärr drar ned betyget ytterligare. Så att dunka upp statstik i bästa EP-anda för att jämföra (en säsong!) hur duktig man är som spelare känns aningen oseriöst.

Att Rahimi samtidigt varit en av SHL:s främsta backar defensivt och därför fått spela 42 matcher i landslaget sedan 12/13, är det väl ingen som höjer på ögonbrynen åt?

Men för att konkretisera det hela, är nog i dagsläget, varken Melart eller Rahimi aktuell för oss. Med tanke på att Osten håller på att spika vår trupp till sista man på backplats.

Jag tycker inte det är "vinklat" att kalla Jaros insats förra säsongen för valpig, han var väldigt valpig stora delar av förra säsongen, och gick bort sig massvis med gånger för att han letade häftiga tacklingar istället för att spela smart, sen fick Ilari städa upp efter honom. Jag tycker Melart var mycket bättre än Jaros i defensiven förra säsongen. Jaros blev bättre med tiden, man jag tror att det fanns backpartners som var betydligt behagligare att spela med än Jaros,under förra säsongen. Vi ser ju liknande tendenser hos honom i år också, han gör samma misstag nu som då, även om det inte är i samma utsträckning. Vilket gör att Melart får städa upp efter honom. Med det sagt så menar jag inte att Jaros är dålig, även om jag tycker han hör till våra sämre backar hittills i år, då han fortfarande gör många misstag i defensiven.

Jag tycker det är lite fel att du påstår att jag "dunkar upp" statistik, jag gjorde en liten jämförelse mellan Melarts enda säsong i SHL med Rahimis sista, som nog även får räknas som hans bästa (eller näst bästa). Det var en ytterst liten del av mitt inlägg. Min poäng var mer att Melarts enda säsong är likvärdig det bästa vi fått se av Rahimi, och spelare blir ofta bättre när de fått någon säsong i ligan, även om Melart kanske inte varit lika bra hittills i år, som han var andra halvan av säsongen ifjol.

Dessutom är det ingen som ignorerar/inte höjer på ögonbrynen åt att Rahimi spelat i landslaget, jag har ju själv sagt att jag gärna ser honom i Luleå, däremot har du kallat Melart för en medioker defensiv back, trots att det är hans defensiv som gjort att han varit fast förankrad i det finska landslaget lika länge som Rahimi spelat för det svenska.

Att du väljer att fokusera på att jag gjort en liten statistisk jämförelse, och fokuserar ditt inlägg på det, och ignorerar resten av inlägget, trots att biten om statistiken är en ytterst liten del av mitt inlägg, och kommer med kommentarer som "att dunka upp statistik i bästa EP-anda, oseriöst" och ditt uttalande om Melarts defensiv, är det som är oseriöst, om något. Det första är en väldigt tråkigt sätt att hantera en diskussion på.

En liten del? I princip halva ditt inlägg refererar ju till din statistik. Som dessutom bygger på en säsong.
Tycker du själv att det är underlag nog för jämföra hur bra defensivt man är som hockeyspelare?

Jaros och Melart spelade inte tillsammans hela säsongen. När dem däremot parades ihop så gick det betydligt bättre, de blev hyllade och det sågs som en självklarhet att få spela tillsammans även denna säsongen. Att då beskriva det som om Melart fick spela i motvind och ständigt städa upp pga. Jaros blir väldigt felvinklat enligt min mening.

Återigen så vinklar du. Jag har inte skrivit att Melart är en "medioker defensiv back". Jag skrev exakt, att han är "rätt medioker defensivt" och jag hoppas du förstår syftningsfelet i det du skriver. Melart har gått bort sig så fruktansvärt många gånger denna säsongen. Vet inte hur många gånger jag skrikit ut i frustration vid missade markeringar, konstiga avvägningar eller då han t.o.m glider in i kampmoment.

Han har en fysisk styrka som är överlägsen dem flesta, vilket hjälper honom en god bit på vägen. Och tror mig, det är underhållande att se honom många gånger p.g.a det. Men han har så tydligt andra brister som att kunna läsa spelet och att tajma defensiva situationer ute på isen, där snarare hjärna än muskler är involverat. Till saken hör att Melart definitivt har ett bredare register och en offensiv uppsida som Rahimi tydligt saknar, där Melart många gånger ser ut som en tvåvägs-back. Rahimi är å andra sidan en helt renodlad defensivt back - men han är gör det extremt bra. Vilket är den enda anledningen till att han över huvudtaget spelar i Tre Kronor.

Där har du min syn på hur dem skiljer sig åt.

Donowitz

Antal inlägg : 4079
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Ferros tor 22 dec 2016, 00:04

bearjew skrev:
Ferros skrev:
bearjew skrev:
Ferros skrev:Jag förstår verkligen inte hur man kan tycka Melart är ”Medioker defensivt” och i samma mening få Rahimi till en av SHLs bästa defensiva pjäser. Personligen så föredrar jag Melart, men de är två liknande spelare, som bidrar med ungefär samma sak.

Om vi jämför Melarts enda hela säsong med Rahimis senaste i SHL så får vi följande statistik:

Melart 15/16:  48 matcher, 4 mål, 7 assist, 11 poäng 79PIM, 60 SOG, 88 Hits, 37 Blocked shots, +28 -24, 17:03 istid/match

Rahimi 15/16: 51 matcher, 3 mål, 11 assist, 14 poäng, 84 PIM, 67 SOG, 132 Hits, 47 Blocked shots, +33 -29, 19:49 istid/match.

Väldigt liknande statistik. Melart har förvisso dragit på sig fler tvåor än Rahimi dessa säsonger, vilket är en nackdel enligt mig, men det är ofta spelare har problem med det första säsongen i SHL, och sedan blir antalet tvåor ofta lägre när  spelaren har vant sig vid bedömningsnivån. Vilket också syns, då Melart bara dragit på sig 5 utvisningar den här säsongen, sett över en hel säsong blir det 10 utvisningar, färre än vad Rahimi någonsin haft som etablerad SHL-spelare, vad jag kan se. Så, om man ser framåt, så skulle jag se det som fördel Melart på den punkten.
Rahimi tacklas något mer, men annars så är statistiken snudd på identisk.

Man ska även ha i åtanke att Melart fått agera som mentor åt en valpig Christian Jaros, samtidigt som Rahimi hade Billins, som den säsongen var riktigt bra, som sin backpartner, stora delar av säsongen. Så utgångsläget för Melart var, enligt mig i alla fall, svårare än för Rahimi.  Rahimi spelade även för att lag som spelade en spelförande ishockey, medan Melart spelade i ett lag som sällan var spelförande.

Sen gjorde Melart även ett bra slutspel för oss, samtidigt som LHCare ansåg att Rahimi var sämst i deras lag, och många var extremt besvikna på hur usel han var. Vilket han även varit i andra slutspel också.

Då jag är boende i Linköping sedan en tid tillbaka, så ser jag rätt mycket Linköping, och umgås en del med folk som är väldigt insatta i laget. Som jag upplever det, och får höra, så går Rahimi bort sig betydligt mer än vad Melart gör, har större problem med små tekniska spelare och har lättare att tappa humöret, vilket gör att Melart är en jämnare spelare, när Rahimi är ur balans så är han verkligen inte lika bra som han är när han är som bäst. Just de sakerna gör att jag anser att Melart är bättre än Rahimi. Jag förstår dock de som föredrar Rahimi framför Melart, men att på något sätt inte tycka att de är på ungefär samma nivå är väldigt konstigt. Melart har sina styrkor i defensiven, dessa styrkor är tillräckligt bra för att han ska ha fått spela VM för Finland, och varit bosatt i det finska landslaget sedan säsongen 12/13. Anser man att antingen Rahimi eller Melart är klart bättre än den andra så har man antingen sett dem spela för lite, eller så har man en personlig anledning till varför man gillar/ogillar en av dem mer än vad man borde göra.

Om man ska jämföra dem ur ett GM perspektiv så skulle jag kanske välja Rahimi, då jag tror man kan få till ett längre kontrakt med honom, än vad man kan göra med Melart, vilket jag anser är väldigt viktigt i det skede som Luleå Hockey befinner sig i. Men annars så tar jag, som sagt, Melart före Rahimi, om jag får lyxen att välja. Men jag gillar dem bägge, och hade gärna haft någon av dem i Luleå Hockey nästa säsong.

Har äntligen tid att besvara ditt inlägg.

Känns som att du vinklar rätt duktigt till att börja med.
Jaros - Melart var ett väldigt lyckat par förra säsongen. Att Jaros skulle bidra till det sämre, avseende defensiven och vara "valpig" håller jag inte med om. Det fanns en anledning till att dem startade denna säsongen tillsammans.

För att jämföra Melart med Rahimi - så har Melart (nu snart) spelat två säsonger i SHL medan Rahimi har gjort det sju.
Melart hade en bra förra säsong i det stora hela men har dessvärre spelat sämre denna - där jag tycker att framförallt det defensiva brustit. Jag tycker inte att han hänger med många gånger, sedan har han sett halvt motiverad ut. Något som tyvärr drar ned betyget ytterligare. Så att dunka upp statstik i bästa EP-anda för att jämföra (en säsong!) hur duktig man är som spelare känns aningen oseriöst.

Att Rahimi samtidigt varit en av SHL:s främsta backar defensivt och därför fått spela 42 matcher i landslaget sedan 12/13, är det väl ingen som höjer på ögonbrynen åt?

Men för att konkretisera det hela, är nog i dagsläget, varken Melart eller Rahimi aktuell för oss. Med tanke på att Osten håller på att spika vår trupp till sista man på backplats.

Jag tycker inte det är "vinklat" att kalla Jaros insats förra säsongen för valpig, han var väldigt valpig stora delar av förra säsongen, och gick bort sig massvis med gånger för att han letade häftiga tacklingar istället för att spela smart, sen fick Ilari städa upp efter honom. Jag tycker Melart var mycket bättre än Jaros i defensiven förra säsongen. Jaros blev bättre med tiden, man jag tror att det fanns backpartners som var betydligt behagligare att spela med än Jaros,under förra säsongen. Vi ser ju liknande tendenser hos honom i år också, han gör samma misstag nu som då, även om det inte är i samma utsträckning. Vilket gör att Melart får städa upp efter honom. Med det sagt så menar jag inte att Jaros är dålig, även om jag tycker han hör till våra sämre backar hittills i år, då han fortfarande gör många misstag i defensiven.

Jag tycker det är lite fel att du påstår att jag "dunkar upp" statistik, jag gjorde en liten jämförelse mellan Melarts enda säsong i SHL med Rahimis sista, som nog även får räknas som hans bästa (eller näst bästa). Det var en ytterst liten del av mitt inlägg. Min poäng var mer att Melarts enda säsong är likvärdig det bästa vi fått se av Rahimi, och spelare blir ofta bättre när de fått någon säsong i ligan, även om Melart kanske inte varit lika bra hittills i år, som han var andra halvan av säsongen ifjol.

Dessutom är det ingen som ignorerar/inte höjer på ögonbrynen åt att Rahimi spelat i landslaget, jag har ju själv sagt att jag gärna ser honom i Luleå, däremot har du kallat Melart för en medioker defensiv back, trots att det är hans defensiv som gjort att han varit fast förankrad i det finska landslaget lika länge som Rahimi spelat för det svenska.

Att du väljer att fokusera på att jag gjort en liten statistisk jämförelse, och fokuserar ditt inlägg på det, och ignorerar resten av inlägget, trots att biten om statistiken är en ytterst liten del av mitt inlägg, och kommer med kommentarer som "att dunka upp statistik i bästa EP-anda, oseriöst" och ditt uttalande om Melarts defensiv, är det som är oseriöst, om något. Det första är en väldigt tråkigt sätt att hantera en diskussion på.

En liten del? I princip halva ditt inlägg refererar ju till din statistik. Som dessutom bygger på en säsong.
Tycker du själv att det är underlag nog för jämföra hur bra defensivt man är som hockeyspelare?

Jaros och Melart spelade inte tillsammans hela säsongen. När dem däremot parades ihop så gick det betydligt bättre, de blev hyllade och det sågs som en självklarhet att få spela tillsammans även denna säsongen. Att då beskriva det som om Melart fick spela i motvind och ständigt städa upp pga. Jaros blir väldigt felvinklat enligt min mening.

Återigen så vinklar du. Jag har inte skrivit att Melart är en "medioker defensiv back". Jag skrev exakt, att han är "rätt medioker defensivt" och jag hoppas du förstår syftningsfelet i det du skriver. Melart har gått bort sig så fruktansvärt många gånger denna säsongen. Han har en fysisk styrka som är överlägsen de flesta, vilket hjälper honom en god bit på vägen. Och tror mig, det är underhållande att se honom många gånger p.g.a det. Men han har tydligt andra brister som i att läsa spelet och att framförallt tajma situationer, där hjärna snarare än muskler är involverat. Till saken hör att Melart definitivt har ett bredare register och en offensiv uppsida som Rahimi tydligt saknar, där Melart många gånger ser ut som en tvåvägs-back. Rahimi är å andra sidan en helt renodlad defensivt back men han är gör det extremt bra. Vilket är den enda anledningen till att han över huvudtaget spelar i Tre Kronor.

Jag har aldrig påstått att en säsong säger allt, det är bara du som hävdar att jag säger det. Jag tycker jag motiverat klart och tydligt varför jag anser att Melart är bättre än Rahimi, jag förstår inte varför du hakar upp dig på att det fanns lite statistik med i inlägget, du ignorerar ju hela sista halvan av inlägget och sammanfattar det med "blä, statistik i inlägget"

Jag har aldrig heller hävdat att Melart alltid var i motvind förra säsongen, du lägger ännu en gång ord i min mun. Jaros var valpig, han är fortfarande valpig, det gör honom inte till en dålig back eller en dålig spelare, men han gör rätt så rejäla misstag ibland, vilket försvårar försvarsspelet för hans kollega, mer än vad än vanlig SHL-back gör. En av anledningarna till varför de fungerade så bra förra säsongen var just för att Melart är såpass duktig defensivt att han kunde täcka upp för Jaros "valpighet", så att Jaros kunde spela på sitt sätt, och få ut mer av sitt spel. Samma sak har hänt flera gånger under den här säsongen, Jaros gör något junismisstag och Melart får städa upp situationen, ibland så går det, och ibland så går det inte. Oavsett, så anledningen till att jag nämner det ett sätt att visa att Melart är bra defensivt och inte "medioker", som du påstår, det är väl väldigt uppenbart? Jag förstår inte varför du vill få det till något annat. Du försöker att lägga ord i min mun, och sen argumentera mot dessa, det är som att du argumenterar med en påhittad person men hävdar att det är jag som påstår det som är påhittat.

Du skrev "Melart som är rätt medioker defensivt", vilket blir lite lustigt, då han är en, nästan enbart, defensiv back, som har sina stora styrkor i defensiven. Visst, han bidrar i offensiven ibland, men försök inte att få det till att han varit med i det finska landslaget sedan 2012 för andra saker än sin defensiv. Det finns faktiskt inget mediokert med den, med SHL-mått mätt. Visst, han dippar ibland, men det gör i princip alla spelare någon gång under en säsong, sammanfattningsvis så är det ändå ett hån att skriva "Melart som är rätt medioker defensivt". Då är det uppenbart att man har något emot honom, och inte klarar av att göra en rättvis bedömning på grund av saker som inte har med hans prestation på isen att göra. Speciellt när du, i samma inlägg, beskriver hur bra Rahimi är, som är ungefär likvärdig Melart i defensiven.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Donowitz tor 22 dec 2016, 00:34

Ferros skrev:Jag har aldrig påstått att en säsong säger allt, det är bara du som hävdar att jag säger det. Jag tycker jag motiverat klart och tydligt varför jag anser att Melart är bättre än Rahimi, jag förstår inte varför du hakar upp dig på att det fanns lite statistik med i inlägget, du ignorerar ju hela sista halvan av inlägget och sammanfattar det med "blä, statistik i inlägget"

Vart skriver jag att du påstår det? Jag kommenterar din statistik där du bevisligen lägger fokus på en jämförelse 15/16 och hur liten betydelse den i själva verket har i sammanhanget. Finns väl ingen anledning att börja grina över det?

Ferros skrev:
Jag har aldrig heller hävdat att Melart alltid var i motvind förra säsongen, du lägger ännu en gång ord i min mun. Jaros var valpig, han är fortfarande valpig, det gör honom inte till en dålig back eller en dålig spelare, men han gör rätt så rejäla misstag ibland, vilket försvårar försvarsspelet för hans kollega, mer än vad än vanlig SHL-back gör. En av anledningarna till varför de fungerade så bra förra säsongen var just för att Melart är såpass duktig defensivt att han kunde täcka upp för Jaros "valpighet", så att Jaros kunde spela på sitt sätt, och få ut mer av sitt spel. Samma sak har hänt flera gånger under den här säsongen, Jaros gör något junismisstag och Melart får städa upp situationen, ibland så går det, och ibland så går det inte. Oavsett, så anledningen till att jag nämner det ett sätt att visa att Melart är bra defensivt och inte "medioker", som du påstår, det är väl väldigt uppenbart? Jag förstår inte varför du vill få det till något annat. Du försöker att lägga ord i min mun, och sen argumentera mot dessa, det är som att du argumenterar med en påhittad person men hävdar att det är jag som påstår det som är påhittat.

Jag lägger inte ord i din mun. Du får väl stå för det du skriver. Du nämner hur Melart fick städa upp efter Jaros och att det på något vis begränsar honom. Därmed motvind. Varför hänger du upp dig på det?

Ferros skrev:
Du skrev "Melart som är rätt medioker defensivt", vilket blir lite lustigt, då han är en, nästan enbart, defensiv back, som har sina stora styrkor i defensiven. Visst, han bidrar i offensiven ibland, men försök inte att få det till att han varit med i det finska landslaget sedan 2012 för andra saker än sin defensiv. Det finns faktiskt inget mediokert med den, med SHL-mått mätt. Visst, han dippar ibland, men det gör i princip alla spelare någon gång under en säsong, sammanfattningsvis så är det ändå ett hån att skriva "Melart som är rätt medioker defensivt". Då är det uppenbart att man har något emot honom, och inte klarar av att göra en rättvis bedömning på grund av saker som inte har med hans prestation på isen att göra. Speciellt när du, i samma inlägg, beskriver hur bra Rahimi är, som är ungefär likvärdig Melart i defensiven.

Ja, det är uppenbart att vi olik syn på Melarts defensiva kunnande. Du börjar dessutom blanda in att det ska vara personligt involverat trots att jag motiverar varför jag anser som jag gör. Med andra ord respekterar du inte andras åsikter och att man kan se eller tycka sådant som inte andra gör. Det här är ett forum, deal with it. Jag respekterar dock att du tycker som du gör om än jag inte förstår eller framförallt håller med dig. Och det är inga problem, alls Smile

Donowitz

Antal inlägg : 4079
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av rasbiologen tor 22 dec 2016, 00:58

Om förlängningarna inför kommande säsong var rätt eller fel lär vi se om ett år, men jag tycket det är skönt att få en stomme som kvarstår, ingen risk att folk spelar mot sin nya klubb i slutspelet, man vet vad man får och kan bygga förväntningarna utifrån det utan att det floppar likt Kennedy.

Skit i några medeldyra förlängningar, plocka hem Omark och Klasen och ta upp juniorer för att täcka hålen i budgeten. cheers
rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1351
Join date : 12-09-13
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Micke80 tor 22 dec 2016, 07:04

Jag gillar dessa förlängningar överlag, det ger en trygghet att ha nästan samma uppsättning men sen krydda och spetsa till det sedan.
Den enda förlängning jag är tveksam till är Sandström, där hade jag hoppats man kört in Själin istället.
Sen Fabbe är jag lite tveksam till på två år, hade hellre sett ett år på honom.
Nu ska väll tilläggas att, även om Schira skriver på så komer vi nog behöva värva/förlänga ändå eftersom Jaros kommer skriva NHL-kontrakt efter säsongen. Om han sen inte tar en plats så är vi i samma sits som i fjol med Wallmark.

Som det ser ut nu + Schira så kommer vi alltså starta nästa år med:
Mikkelson - Todd
Engsund - Schira
Sandström - Nässén
Jag ser absolut att det finns utrymme att skriva fast Melart eller Själin också för att starta säsongen med stabilare backar men ändå inte få snedvikt om Jaros återvänder en bit in på säsongen.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Norrlandstoken tor 22 dec 2016, 07:43

Kan tänka mig att Fabbe och Sandström's roller blir lite annorlunda framöver. De står på kontrakt men med begränsad speltid så att juniorerna får pinchas in och att de då täcker upp vid ev. skador, spel i boxplay m.m.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Micke80 tis 27 dec 2016, 07:09

Om förhandlingarna mellan LHF och Schira inte strandar så känner jag att vi inte har plats för Melart nästa säsong men håller tummarna för att Själin får kontrakt.

Känns inte så dumt att starta nästa säsong med:
Mikkelson - Todd
Schira - Själin
Sandström - Engsund
Nässén -junis

...och sedan göra plats för Jaros där i oktober om han inte tar plats i Ottawa. Däremot känns det väl proppfullt att skriva fast Melart också eller en mer etablerad back än Själin med tanke på Jaros situation.
När sedan Jaros återvänder lär sjundeplatsen landa på någon av herrarna Sandström, Engsund eller Själin

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Lillajag tis 27 dec 2016, 09:25

Nu verkar ju Rönken vara högaktuell som Ostens efterträdare men det pratas ju om att eventuellt ta in två nya och då har vi ju en i organisationen som inte bara jobbar för Luleå Hockey, han jobbar även för Tre Kronor. Kan Ulf kanske vara redo för en större roll inom LHF? Och sen bör det väl vara rimligt att Bulan är på väg hem då hans kontrakt går ut nu..

Lillajag

Antal inlägg : 737
Join date : 16-06-16

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Dustin tor 29 dec 2016, 16:05

Härligt att Själen förlängt, stabil tvåvägsback.

Schira
Mastomäki
Hillding
Sweatt
Lagace
Moullierat

De sex saknar kontrakt till 17/18 och anser endast vi bör förlänga med Schira av dessa. Stommen är klar och är stabil men siktar vi på att bli bättre bör övriga fem forwards ersättas med spetskompetens. Bra med kontinuitet men utvecklingen på dessa går åt fel håll och bäst för både Luleå och spelarna att gå vidare.

Dustin

Antal inlägg : 6902
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4 ... 11 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet