Skandinavisk Hockey Liga

Gå ner

Skandinavisk Hockey Liga Empty Skandinavisk Hockey Liga

Inlägg av Dave Rock lör 15 sep 2012, 23:52

Har sedan dom första planerna på en europeisk liga kom på tal funderat på ett alternativ till det. En europeisk liga tycker jag verkar skit tråkigt.

Till att börja med vill jag säga att jag allra helst hade sett att man utökar Elitserien till 16 lag istället. Visst kan man mesa med 14 lag men jag tycker man ska gå "all in" och köra på 16 lag direkt. Tycker man måste försöka utveckla ligan och svensk hockey. Dock har vi ju ett förbund som består av inkompetenta pajasar som helst verkar vilja gå bakåt i tiden.

Men om man nu absolut måste utanför rikets gränser så har jag ett förslag som jag ändå tror hade varit ganska skoj.



Scandinavian Hockey Leauge.....SHL

Jag tänker att ligan skulle se ut ungefär så här:

Antal Konferenser: 2
Konferens 1: North Conference
Konferens 2: South Conference

Antal Lag: 30
Lag från Sverige: 14
Lag från Finland: 14
Lag från Norge: 1
Lag från Danmark: 1

NORTH CONFERENCE:
7 svenska lag
7 finska lag
1 norskt lag
Totalt antal lag: 15

SOUTH CONFERENCE:
7 svenska lag
7 finska lag
1 danskt lag
Totalt antal lag: 15

Antal tilåtna EU spelare: Obegränsad
Antal tillåtna Icke EU spelare: Obegränsad (Det finns ingen rim och reson i att ha olika regler för EU kontra icke EU spelare)

Antal Matcher: 62 (31 hemma + 31 borta)
Varje lag möter lagen från samma konferens 4 gånger per säsong fördelat på 2 hemma och 2 borta.
Man möter även 6 lag från den andra konferensen (3 hemma 3 borta).
Året efter möter man dom andra 6 lagen från den motsatta konferensen (3 hemma 3 borta)
Tredje året möter man dom man möte första året men då möter man dom man möte hemma sist borta och tvärtom.
Under varje match utses matchens tre stjärnor (Första stjärna är värd 3 stjärnor, andre stjärna är värd 2 stjärnor tredje stjärna är värd 1 stjärna). Tre Stjärnor utses av jounalisterna som bevakar matchen.

Slutspel: Lag 1-8 i varje konferens går vidare till slutspel som avgörs enligt följande.
Lag 1 möter lag 8 i konferens kvarts final
Lag 2 möter lag 7 i konferens kvarts final
Lag 3 möter lag 6 i konferens kvarts final
Lag 4 möter lag 5 i konferens kvarts final

Vinnarna går vidare till en konferens semi final där det i grundserien bäst placerade kvarvarande lag möter det i grundserien sämst placerade kvarvarande lag.

Vinnarna går vidare till en konferens final

Vinnarna i konfernserna möts sedan i den stora (***) Cup finalen.

Samtliga slutspel omgångar avgörs i en matchserie i bäst av 7 matcher som avgörs enligt följande (Sett med det i grundserien bäst placerade lagets ögon):
Match 1: Hemma
Match 2: Hemma
Match 3: Borta
Match 4: Borta
Match 5: Hemma
Match 6: Borta
Match 7: Hemma

Efter säsongen håller man en stor hockey gala i någon av arenorna. Där skulle man kunna dela ut priser för olika individuella och lag prestationer.

Priserna skulle kunna se ut så här:
(***) Cup: Utdelas till det lag som vinner SHL
Northen Light Trophy: Utdelas till det lag som vinner North Conference
South (***) Trophy: Utdelas till det lag som vinner South Conference
(***) Trophy: Utdelas till det lag som har flest poäng när grundserien avslutas.
Jari Kurri Award: Utdelas till den spelare som vinner den totala poängligan under en säsong (grundserien)
The Selänne/Sundin Award: Utdelas till den spelare som gör mest mål under en säsong (grundserien)
Christer Fugelsang Award: Utdelas till den spelare som under säsongen (grundserie + slutspel) fått flest "tre stjärnor"
(***) trophy: Utdelas till den nykomling i ligan som anses har varit bäst under sitt första år. Spelaren får inte gjort mer än 15 matcher året innan eller spelat mer än 18 matcher totalt i ligan under två eller fler år tidigare. Spelaren kan få priset t.om den säsong han fyller 26.
Peter Forsberg Trophy: Utdelas till den spelare som anses ha varit mest värdefull för sitt lag
Myllys Award: Utdeleas till bäste målvakt

Namnen var väl rätt dåliga men ni förstår idén Smile

Tror det hade funnits en hel del prestige att vinna en sådan liga, det finns redan nu en jävla massa hat/kärleks känslor mellan hockey-Sverige och hockey-Finland. Norsk och Dansk hockey hade ju tjänat otroligt mycket på att ha lag i en så stor liga.

Vet dock inte hur man skulle lösa det med kvalserier och grejer, för man vill ju hålla det så att det är ungefär lika många lag från Sverige och Finland. Sen skulle det ju vara konstigt om det norska och danska laget alltid var tvungen att kvala. Man kanske helt enkelt skulle ha stängd liga och bjuda in lag eftersom, ungefär som i NHL.


Vill återigen påpeka att jag helst bara ser en utökning av Elitserien, men att om det ska bli liga utöver Sveriges gränser så ser jag helst i så fall detta alternativ....


Vad tycker ni?

Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet